این روزها دیگر همه برنامه اینستاگرام را می‌شناسند یا حداقل نام آن را شنیده‌اند. اگر به دور و بر خود نگاهی بیندازید، می‌بینید که تقریبا همه دوستان و آشنایان، از پیر گرفته تا جوان و حتی بچه‌ها (و حتی پت‌ها!)، در این پلتفرم محبوب و پرطرفدار پیج دارند. دیگر نیازی به گفتن نیست که چطور این اپلیکیشن بر سر زبان‌ها افتاده است.

همان‌طور که می‌دانید، اینستاگرام برنامه‌ای است که تا حد زیادی بر روی محتوای بصری تکیه داشته و دارد؛ و اصلا به خاطر همین ویژگی، این‌ همه معروف شده است. یعنی روزانه، صدها هزار کاربر از خودشان عکس و فیلم می‌گیرند و آن را در اینستاگرام آپلود می‌کنند تا لحظات خود را با دوستان و فالوورهایشان شریک شوند. از آنجایی که قبل از به وجود آمدن اینستاگرام، چنین برنامه‌ای وجود نداشت که بشود در آن عکس و فیلم‌های مختلف را پست و استوری کرد، از این اپلیکیشن خیلی استقبال شد ولی الان، بعد از گذشت سال‌ها، این برنامه توانسته پیشرفت‌های زیادی بکند و با آپدیت‌های جذاب و جدیدش، کاربران خود را کلی سورپرایز کند.

این روزها دیگر اینستاگرام فقط یک برنامه ساده نیست که هیچ فایده‌ای جز اشتراک گذاشتن عکس و فیلم نداشته باشد، بلکه این برنامه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجاری جهان شده که کلی کسب‌وکار را زیر پروبال خود گرفته و به آنها فرصت دیده شدن داده است. طبق آمار، چیزی حدود 25 میلیون کسب‌وکار در این پلتفرم وجود دارد که هرکدام از آنها، برای دیده شدن با بقیه رقابت سختی دارد. می‌دانید رقابت در اینستاگرام چگونه است؟

همان‌طور که کمی بالاتر اشاره کردیم، چون این پلتفرم بر روی محتوای بصری تکیه دارد، برای اینکه بین 25 میلیون کسب‌وکاری که در آن فعالیت می‌کنند، به چشم بیایید، باید محتوای بصری جذابی تولید کنید. یعنی عکس‌ها و فیلم‌های خاص و خفنی پست و استوری کنید تا نسب به بقیه متمایز شوید و در این اقیانوس بی‌کران، غرق نشوید. اگر نمی‌دانید که چطور باید این کار را بکنید، اصلا نگران نباشید. با ما در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا یاد بگیرید چطوری باید یک قالب جذاب و خیره‌کننده برای پست‌های اینستاگرامی‌تان بسازید.

چگونه یک قالب خاص و زیبا برای پست‌های خود در اینستاگرام درست کنیم؟

برای اینکه از بقیه متمایز باشید و به قولی، همه نگاه‌ها را روی خود خیره نگه دارید، باید یک قالب فوق‌العاده جذاب برای پست‌هایتان انتخاب کنید. طوری که کاربران، با همان نگاه اول، جذب ظاهر پیج شما بشوند و دیگر نتوانند از آن بیرون بروند.

خب به نظر شما یک قالب جذاب را چطور باید ساخت؟ قالبی که هویت بصری کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد و باید طوری باشد که مخاطب به محض دیدن آن، به یاد برند شما بیفتد. در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چگونه یک قالب خوب برای پست‌هایتان آماده کنید، قالبی که به کسب‌وکار شما مرتبط باشد و به مخاطب حس خاصی را القا کند. حسی که هدف شما از ساختن پیج برای برندتان در آن آمیخته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی چگونه صفحه اینستاگرام کسب و کارمان را زیبا و حرفه‌ای کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

قالب آماده برای پست‌هایتان دانلود کنید.

بیایید روراست باشیم و حقیقت را قبول کنیم! ما همیشه وقت و انرژی برای ساختن قالب اینستاگرامی جذاب و خفن نداریم. واقعا کسی در دنیا پیدا می‌شود که همیشه خدا، حوصله داشته باشد تا برای پست‌های اینستاگرامش قالب‌های گل و بلبل آماده کند؟ حتی اگر کل کسب‌وکار شما اینترنتی باشد و تنها جایی که در آن کار می‌کنید، همین اینستاگرام باشد، باز هم امکان ندارد که 24 ساعت شبانه روز، همه وقت و اعصاب خود را برای آن بگذارید. هیچ‌کس نیست که هیچ‌وقت بی‌حوصله و عصبی نباشد. به نظر شما، در این مواقع باید چیکار کرد؟

خب من یک راه‌حل خوب سراغ دارم! اگر وقت ندارید، اعصابتان نمی‌کشد، منابع خوبی برای پیدا کردن قالب پست اینستاگرام نمی‌شناسید یا کسی را سراغ ندارید که بگردد و قالب مناسب پیدا کند، می‌توانید مانند تصویر زیر، از قالب‌های آماده استفاده کنید. این قالب‌ها را دانلود کنید تا هر وقت خواستید محتوایی در صفحه‌تان پست کنید، قالب به دردبخوری دم‌دست داشته باشید.

قالب پست اینستاگرام
نمونه‌ای از قالب آماده پست اینستاگرام در سایت‌های مختلف

بهتر است در انتخاب سایتی که قرار است از آن قالب برای پست‌هایتان دانلود کنید، دقت زیادی به خرج بدهید. بعضی از قالب‌ها خیلی ساده هستند، بعضی‌ها هم از آن طرف بام افتاده‌اند و زرق و برق زیادی دارند. بهتر است قالبی انتخاب کنید که تا حدی بتواند هدف برند شما را به خوبی به نمایش بگذارد. قالبی که تکراری نباشد و توجه مخاطب را جلب کند.

برای انتشار محتوای موردنظرتان فرمت مناسبی انتخاب کنید.

هر کسی که تجربه استفاده از اینستاگرام را داشته باشد، می‌داند که این برنامه قابلیت‌های زیادی دارد و می‌شود در آن محتوای موردنظر را به شکل فرمت‌های مختلفی آپلود کرد. در حال حاضر شما می‌توانید محتوای موردنظرتان را به‌صورت پست یا استوری بارگذاری کنید. تازه اگر دوست داشته باشید که مثلا عکس یا ویدئوی خود را به‌صورت پست منتشر کنید، می‌توانید آن را در فرمت‌های مختلف Reels، پست عادی و پست ورقه‌ای (چند اسلایدی) به اشتراک بگذارید.

هرکدام از این فرمت‌ها، کاربرد خود را دارد و به درد نوع خاصی از محتوا می‌خورد. این‌طوری نیست که همه مطالب را بشود در قالب پست به مخاطب نشان داد، یا مثلا همیشه ویدئوها را به‌صورت Reels منتشر کرد. بعضی از مطالب بهتر است پست شوند تا همیشه جلوی چشم مخاطب باشند، ولی بعضی از مطالب موقت هستند و 24 ساعت استوری شدن برایشان کافی است؛ این دیگر به عهده شماست که فرمت مناسب برای محتوای خود را تشخیص دهید.

این را هم در نظر بگیرید که مخاطب نیاز به تنوع دارد و اگر شما مطالب مختلف را فقط به شکل پست یا فقط به شکل استوری منتشر کنید، ممکن است مخاطب خسته شود و دیگر صفحه شما را چک نکند، با پیجتان تعامل نداشته باشد و حتی شما را آنفالو کند. پس در انتخاب فرمت دقت کنید و با توجه به نوع محتوا، اهمیتی که دارد و علاقه و نیازی که از سمت مخاطب احساس می‌کنید، فرمت مناسب را برای انتشار مطالب‌تان انتخاب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی ریلز چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب چطور ویدئوی طولانی در اینستاگرام پست کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

عکس موردنظر خود را انتخاب کنید.

خب خب! رسیدیم به بخش جذاب ماجرا یعنی انتخاب عکس مناسب. قبل از اینکه شروع کنم به توضیح دادن، اجازه بدهید یک نکته کوچک را خدمتتان عرض کنم. اگر می‌خواهید محتوای خود را به‌صورت متن منتشر کنید و خیلی راحت و بی‌دردسر متن را بر روی یک صفحه رنگی تایپ و مثل یک بنر آن را پست کنید، می‌توانید بیخیال این قسمت شوید؛ چون شما به هیچ عکسی نیاز ندارید و فقط باید مطلب خودتان را تایپ و آن را پست کنید.

ولی اگر می‌خواهید یک عکس زیبا انتخاب کنید و مطالب خود را در کپشن بنویسید یا می‌خواهید یک عکس جذاب را به‌عنوان تصویر پس‌زمینه انتخاب و مطالب خود را بر روی آن تایپ کنید، بهتر است سرتاپا گوش شوید تا نکته‌ای را از قلم نیندازید. خب، شما سه گزینه جلو پاهایتان قرار می‌گیرد که به‌صورت زیر است:

  • خیلی راحت گوشی همراه خود را بردارید و عکاسی کنید! از هر چیزی که دلتان می‌خواهد و فکر می‌کنید به محتوای پیج شما می‌خورد و با هدف برند و مطالبی که قرار است پست کنید، همخوانی دارد، عکس بگیرید و از آن استفاده کنید. برای این کار، نیاز به دوربین لاکچری و عکاس حرفه‌ای ندارید؛ ولی بهتر است کمی سرچ کنید تا نکاتی درباره سوژه مناسب، ژست، نورپردازی، قانون رنگ‌ها و این دست موارد که به عکاسی مربوط می‌شود، کمی اطلاعاتتان را بالا ببرید.
  • می‌توانید به عکس‌هایی که قبلا در فضای کاری گرفته شده است و در آن، محیط کاری، عوامل پشت‌صحنه و یا محصولات برندتان نشان داده شده است، سری بزنید و از بین آنها، عکس مرتبط با محتوای موردنظرتان را پیدا کنید.
  • می‌توانید به سایت‌های مختلف که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند، نگاهی بیندازید تا شاید توانستید یک عکس خوب پیدا و آن را دانلود کنید. فقط حواستان را جمع کنید که از عکس‌های تکراری که در همه پیج‌ها پیدا می‌شود استفاده نکنید و کمی خلاقیت به خرج دهید.
قالب مناسب برای پست اینستاگرام
نمونه‌ای از قالب پست اینستاگرام برای پیج‌های مرتبط با سفر

وقتی عکس دلخواه خود را پیدا کردید، می‌توانید از آن به‌عنوان قالب پست استفاده کنید؛ درست مثل نمونه بالا که به درد پیج‌هایی می‌خورد که بلاگر سفر هستند و از مسافرت خودشان، فیلم و عکس‌های جذابی می‌گیرند و آن را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.

قالب‌های موردنظرتان را تزئین کنید.

اصلا این حرف یعنی چی؟ طور می‌شود قالب‌هایی که برای پست گذاشتن در اینستاگرام دانلود کرده‌ایم را تزئین کنیم، آنها را تغییر بدهیم و به قولی، دکوراسیون آنها را طبق سلیقه خودمان عوض کنیم؟

وقتی یک قالب توجه شما را جلب می‌کند و تصمیم می‌گیرید که از آن برای پست‌های اینستاگرامتان استفاده کنید، بهتر است به آپشن‌های آن هم توجه کنید. اینکه آیا می‌شود فونت آن قالب را عوض کرد؟ آیا می‌شود رنگ اصلی قالب را تغییر داد؟ یا می‌شود چیزی به طراحی آن قالب اضافه کرد یا چیزی را از آن حذف کرد؟

همه این موارد خیلی مهم هستند؛ چون شما بهتر از هر کس دیگری با علاقه و نیاز مخاطبانتان آشنایی دارید، بیشتر از هرکس دیگری خبر دارید که هویت بصری پیج شما تا الان چگونه بوده و از این به بعد قرار است چگونه باشد، یا اینکه اصلا محتوایی که دارید می‌نویسید و در پیجتان می‌گذارید، با شکل قالب و رنگ و فونت آن همخوانی دارد یا نه. همه این‌ها به سلیقه و نظر شخصی شما و صلاح دید خودتان بستگی دارد. پس بهتر است قالبی را انتخاب کنید که انعطاف داشته باشد و بشود آن را تا حدودی متناسب با ظاهر، هدف و محتوای پیج و برندتان تغییر داد.

عکسی که آماده کرده‌اید را در گالری خود ذخیره کنید.

بعد از اینکه عکس یا قالب موردنظرتان را پیدا کردید، مطالبی که قرار بود در پیجتان منتشر کنید را روی آن نوشتید و همه‌چیز برای یک پست معرکه حاضر و آماده شد، وقت ذخیره کردن آن در گوشی تلفن همراه‌تان می‌رسد.

بعد از اینکه مطمئن شدید عکس، قالب، رنگ پس‌زمینه، فونت مطالب و کلا همه‌چیز، همان چیزی است که می‌خواستید، باید آن را در گوشی خود ذخیره کنید تا سر فرصت مناسب، بتوانید آن را در صفحه اینستاگرامتان پست کنید.

در واقع تمام کاری که برای ذخیره کردن آن لازم است انجام بدهید، کلیک کردن بر روی گزینه File، سپس انتخاب گزینه Download و در آخر لمس گزینه PNG image یا JPEG image است. بعد از انجام این کارها، یک اسم برای فایل خود انتخاب و آن را در گوشی تلفن همراهتان ذخیره کنید.

فایل موردنظر را در اینستاگرام آپلود کنید.

بالاخره رسیدیم به مرحله آخر، یعنی آپلود کردن فایلی که مدت‌ها است برای آماده کردن آن زحمت کشیدیم و عرق ریختیم. حالا که همه‌جوره از مطالبی که آماده کرده‌ایم راضی هستیم، قالب و عکسی که برای آن در نظر گرفته‌ایم را دوست داریم، فکر می‌کنیم که طراحی خوبی دارد و چشم نواز است و از هر لحاظ، با محتوا و هدف پیج ما تناسب دارد، دیگر کم‌کم باید آن را در صفحه اینستاگرام‌مان آپلود کنیم تا همه آن را ببینند. ولی خب، قرار است آن را در چه فرمتی منتشر کنید؟ به شکل استوری یا پست؟ وقتی تصمیم گرفتید که دقیقا قرار است چه‌کار کنید، طبق دستورالعمل‌های زیر پیش بروید.

  • اگر می‌خواهید عکسی که آماده کرده‌اید را استوری کنید، وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب Home، بر روی آیکون + که در کنار عکس پروفایلتان قرار دارد، کلیک کنید. سپس از گالری خود، عکس موردنظرتان را پیدا و آن را استوری کنید.
  • اگر می‌خواهید عکسی که آماده کردید را پست کنید، بر روی آیکون + در نوار پایین صفحه در تب پروفایل کلیک کنید. سپس از گالری خود، عکس موردنظر را انتخاب کرده و برای آن کپشن مناسب بنویسید. در آخر که کارتان با ادیت کردن عکس تمام شد، بر روی گزینه Share کلیک کنید. به همین سادگی!

خب کار ما در اینجا به پایان می‌رسد. ولی اگر دلتان می‌خواهد با روش‌های دیگری برای آماده کردن قالب پست و استوری اینستاگرام آشنا شوید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش اصول ساخت تصویر اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

چه روش‌های دیگری وجود دارد که می‌شود از آنها برای آماده کردن قالب پست و استوری اینستاگرام کمک گرفت؟

همان‌طور که کمی قبل‌تر هم اشاره کردیم، علاوه بر روش قبلی که مفصل درباره آن توضیح دادیم، روش‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به ما در آماده کردن پست و استوری برای اینستاگرام کمک کنند.

روش اول: استفاده از سایت کانوا

در سایت Canva، هزاران قالب برای پست و استوری گذاشتن در اینستاگرام پیدا می‌شود که همگی آنها جذاب و خفن هستند. یعنی آن‌قدر تنوع در این سایت زیاد است که می‌شود گفت برای هر سلیقه و محتوایی، چیز به درد بخوری پیدا می‌شود. خب اول از همه وارد سایت شوید و به بخش Create a design page بروید و در آن بر روی گزینه Social Media کلیک کنید. سپس چند گزینه برایتان بالا می‌آید که اگر دقت کنید، در بین گزینه‌ها، Instagram post و Instagram story را می‌بینید.

در اینجا برای مثال می‌خواهیم محتوایی پست کنیم و به دنبال قالب مناسب برای آن هستیم. پس گزینه Instagram post را انتخاب می‌کنیم. از اینجا به بعد، باید مراحل زیر را مو به مو انجام بدهید تا به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید.

  1. به سمت چپ صفحه نگاهی بیندازید. در این قسمت، نمونه‌هایی از قالب‌های آماده را می‌بینید که بعضی از آنها پولی هستند و بعضی دیگر به‌صورت رایگان قابل استفاده‌اند. یکی از آنها را به دلخواه انتخاب کنید.
    قالب آماده پست
    قسمتی که دور آن را خط قرمز کشیدیم، با اشتراک پولی می‌توان استفاده کرد.
  2. خب، حالا که قالب موردنظرتان را انتخاب کردید، بر روی کادری که برای نوشتن متن در نظر گرفته شده است، کلیک کنید و مطالبی که آماده کرده‌اید را در آن بنویسید. در ضمن اگر دلتان خواست می‌توانید رنگ و فونت متن را هم عوض کنید تا طبق سلیقه خودتان باشد.
  3. وقتی کارتان با نوشتن متن و تنظیمات آن تمام شد، بر روی خود قالب، نه کادر متن، کلیک کنید. وقتی این کار را بکنید، می‌بینید که شما می‌توانید به‌راحتی، عکسی که پس‌زمینه قالب است را هم تغییر بدهید؛ مثلا رنگ، روشنایی و کنتراست آن را عوض کنید و اگر نیاز بود، بر روی آن فیلتر بگذارید.
  4. وقتی کارتان با تنظیمات متن و تصویر پس‌زمینه تمام شد و احساس کردید که از نتیجه کار راضی هستید، اپلیکیشن Canva را بر روی گوشی خود باز کرده و بر روی گزینه Instagram post design کلیک کنید.
  5. سپس، مانند تصویر زیر، بر روی گزینه share که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
    پست اینستاگرام
    بر روی قسمتی که خط قرمز کشیدیم بزنید.
  6. در این مرحله، دو راه پیش روی شما قرار می‌گیرد. راه اول این است که عکسی که آماده کرده‌اید را برای مدتی در گالری خود ذخیره کنید تا بعدا و سر فرصت مناسب، آن را پست یا استوری کنید. ولی راه دوم این است که مانند تصویر زیر، گزینه Import with Instagram را انتخاب کنید تا عکسی که آماده کرده‌اید، مستقیما در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شود.
قالب پست
دو گزینه در قسمتی که دور آن خط کشیدیم وجود دارد؛ یکی اینستاگرام کسب و کار است و دیگری فقط پست اینستاگرام. بر روی instagram post بزنید.
  1. اگر راه دوم را انتخاب کردید و تصمیم گرفتید که عکس موردنظرتان را مستقیماً در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، باید تصمیم بگیرید که آن را استوری می‌کنید یا پست می‌گذارید.

تا فراموش نکرده‌ام، این نکته را هم بگویم که هر قالبی که در Canva آماده می‌کنید، در همان اکانتتان ذخیره می‌شود و شما می‌توانید تا مدت‌ها به آن دسترسی داشته باشید. پس می‌توانید از این قابلیت به نفع خودتان استفاده کنید و چند پست را پشت سر هم آماده کنید و دانه به دانه آنها را در صفحه اینستاگرامتان به اشتراک بگذارید.

خب، حالا می‌توانیم برویم سراغ روش بعدی، استفاده از Recite this.

روش دوم: استفاده از سایت Recite this

اگر خیلی علاقه دارید که خودتان، با خلاقیتی که دارید، قالب موردنظرتان را بسازید و محتوایی که می‌خواهید آن را به اشتراک بگذارید را در آن قرار بدهید، به سایت Recite this سر بزنید و مراحل زیر را انجام بدهید.

  1. وارد سایت شوید و محتوایی که از قبل آماده کرده‌اید را در کادری که برای تایپ کردن در نظر گرفته شده است، بنویسید.
    قالب پست
    تصویری از سایت Recite this
  2. مانند تصویر زیر، بر روی فلش‌های چپ یا راست کلیک کنید تا همه قالب‌ها به شما نشان داده شود و بتوانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.
    قالب پست اینستا
    همانطور که گفته شد، برروی فلش‌های چپ یا راست بزنید تا موارد دیگری را هم ببینید.
  3. بعد از انتخاب قالب و قرار دادن متن بر روی آن، گزینه Download image کلیک کنید تا عکسی که آماده کرده‌اید، در گوشی تلفن همراهتان ذخیره شود.

خب، اگر این روش‌ها برایتان سخت است یا زمان کافی برای این کارها را ندارید، فقط کافیست که کمی سر کیسه را شل کنید و از روش آخری که قرار است به شما معرفی کنیم، استفاده کنید؛ یعنی Creative market.

روش سوم و آخر: استفاده از سایت  Creative Market

خب، اگر واقعا وقت و حوصله این را ندارید که چند ساعت بنشینید و قالب برای پست و استوری‌های اینستاگرامتان آماده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که وارد سایت Creative market شوید و در آن برای محتوای پیج خود یک قالب مناسب سفارش دهید.

برای مثال، همان‌طور که در تصویر می‌بینید، می‌توانید پک‌هایی را سفارش بدهید که تا مدت‌ها، نیازی به گشتن برای پیدا کردن قالب نداشته باشید.

این قالب‌های آماده، به اندازه کافی جذاب هستند و می‌توانند کار شما را راه بیندازند.

کلام آخر

اگر شما هم صاحب یک برند یا کسب‌وکار در اینستاگرام هستید و می‌خواهید تا چشم‌ها بر روی شما خیره بماند، باید به فکر تولید محتوای بصری جذاب باشید. چون همان‌طور که می‌دانید، اینستاگرام تا حد زیادی بر روی اشتراک عکس و ویدئو تکیه دارد و کسی می‌تواند بیشتر از بقیه به چشم بیاید که واقعا خاص باشد و بتواند به نحوی، خودش را از بقیه متمایز کند.

اگر می‌خواهید بین این‌همه کاربر که هرکدام کسب‌وکار خودشان را دارند و هر روز کلی وقت و انرژی می‌گذارند تا مخاطبان بیشتری جذب کنند، دیده شوید، باید ظاهر پیجتان را خیلی چشم‌نواز کنید. همان‌طور که قدیمی‌ها می‌گفتند، عقل مردم در چشمشان است، یعنی اگر پیجی محتوای مفید داشته باشد ولی ظاهر جذابی نداشته باشد، احتمال اینکه کاربران وقت بگذارند و محتوای آن را مطالعه کنند کم است. پس، اگر می‌خواهید راه و روشی یاد بگیرید تا ظاهر پیجتان را سر و سامان بدهید، مقاله بالا را به دقت مطالعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.