اگر بخواهیم تنها در یک جمله ریلز اینستاگرام را به شما معرفی کنیم، این یک جمله تمام مطلب را در مورد reels اینستا به خوبی می‌رساند: ریلز، یکی از قابلیت‌های جدید اینستاگرام است که از طریق آن می‌توانید کلیپ‌های 15 تا 30 ثانیه‌ای به همراه موسیقی ضبط کنید.

اخیراً ریلز به اینستاگرام برخی از ایرانیان اضافه شده و کنجکاوی بسیاری از کاربران را به خودش برانگیخته است. در نتیجه خیلی از کاربران حالا متوجه حضور ریلز اینستا هستند و اگر شما تولید محتوایی در آن انجام دهید، حتماً با استقبال بسیار زیادی از کاربران روبه‌رو خواهید شد. پس این فرصت را از دست ندهید و ادامۀ مطلب را با دقت هرچه بیشتر بخوانید.

ریلز اینستاگرام چیست و چگونه باید از آن در استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود استفاده کنیم؟ همه اطلاعات لازم راجع به ریلز اینستاگرام را در این راهنمای جامع و کامل از مجلۀ کاپریلا خواهید خواند.

قابلیت ریلز اینستاگرام (reels اینستاگرام) چیست؟

قابلیت ریلز اینستاگرام یکی از راه‌های جدید برای ساختن محتوای ویدئویی سرگرم‌کننده است. این قابلیت ابتدا در امریکا و 50 کشور دیگر و اخیراً در ایران (آن هم فقط برای برخی از افراد) فعال شده است.

کاربران اینستاگرام مانند برنامه تیک‌تاک می‌توانند کلیپ‌های تصویری 15 تا 30 ثانیه‌ای به همراه موسیقی درست کرده و آن را در بخش استوری، صفحه جستجو و قسمت ریلز پروفایل حساب کاربری خود منتشر کنند.

در قسمت ریلز، علاوه بر ریلز حساب‌های دنبال‌شده توسط شما، ریلز منتشرشده توسط حساب‌های کاربری محبوب و پرطرفدار را نیز مشاهده خواهید کرد.

طبق توضیحات اینستاگرام، «این قسمت تجربه جذابی برای کاربران فراهم می‌کند که قابلیت پخش خودکار ویدئوها را داشته و قسمت ساخت آن به طور مستقیم شما را به بخش دوربین ریلز هدایت می‌کند.»

ریلز ساخته شده علاوه بر قسمت جدید ریلز در صفحه اکسپلور اینستا نیز دیده می‌شود.

با اینکه نحوه کارکرد الگوریتم ریلز هنوز به طور کامل مشخص نیست، به نظر می‌آید که کارکرد مشابهی به صفحه پیشنهادات تیک‌تاک دارد. به احتمال زیاد افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنید، محتوایی که با آن تعامل دارید و محل زندگی شما بر این بخش تأثیر می‌گذارند.

تا جایی که اطلاع داریم، اولویت این الگوریتم با ریلزی است که:

  • سرگرم‌کننده هستند. (برای مثال کاربران را خوشحال می‌کند، توجه آن‌ها را جلب می‌کند، باعث خنده می‌شود یا پایان جالبی دارد.)
  • انگیزشی هستند. (برای مثال، ترندی را شروع می‌کنند که بقیه به راحتی می‌توانند در آن شرکت کنند.)
  • از ابزار خلاقانه مانند متن، فیلتر یا جلوه ویژه در آن‌ها استفاده شده است.
  • از ویدئوی عمودی در آن‌ها استفاده شده است.
  • از موسیقی موجود در اینستاگرام یا از موسیقی اورجینال ساخته شده توسط شما یا پیدا شده در بخش ریلز در آن‌ها استفاده شده است.
  • شکل آزمایشی دارند. حرکت جدیدی را امتحان کنید، خودتان باشید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

از سوی دیگر، اینستاگرام به برندها و سازندگان پیشنهاد می‌کند تا از انتشار ریلزی خودداری کنند که:

  • به دلیل کمبود رزولوشن تصویر، شفاف و واضح نیستند.
  • دارای کادر تصویر هستند.
  • بیشتر تصویر توسط متن پوشانده شده‌اند.
  • خلاف قوانین موجود در اینستاگرام هستند.

اینستاگرام تأکید کرده است که محتوای گرفته شده از دیگر برنامه‌ها (که دارای آرم و علامت برنامه دیگری هستند)، کمتر در قسمت ریلز قابل مشاهده خواهند بود.

برای برداشتن علامت برنامه‌های دیگر از روی تصویر می‌توان از تعدادی برنامه‌ و وبسایت مانند برنامه Snaptik، MusicallyDown و سایت Apowersoft’s Online Watermark Removal استفاده کرد.

در قسمت ریلز مانند تیک‌تاک می‌توانید در صورت پیدا کردن موسیقی یا کلیپ صوتی موردنظرتان، بخش موسیقی را فشار داده و گزینه “Use Audio” را انتخاب کنید.

نگاهی به ویدئوهای دیگری که از همان کلیپ صوتی استفاده می‌کنند، بیاندازید. با این کار می‌توان در ترندهای مختلف فعالیت کرد. کاربران می‌توانند از موسیقی‌های اینستاگرام یا از کلیپ‌های صوتی خودشان استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که بخش موسیقی ریلز اینستاگرام ممکن است برای همه حساب‌های کاربری اینستاگرام قابل دسترسی نباشد.

اگر حساب کاربری شما به بخش موسیقی دسترسی نداشت، نگران نباشید. می‌توانید برای این کار از ترفندهای دیگری استفاده کنید. شما می‌توانید موسیقی یا فایل صوتی خودتان را جدا ضبط کنید یا ویدئوی خودتان را در بیرون از قسمت ریلز اینستاگرام ویرایش کنید.

در این بخش، علاوه بر انتخاب و اضافه کردن موسیقی، ابزار ویرایش ویدئوی دیگری نیز وجود دارد. گزینه اصلاح و برش یا حذف کلیپ‌های تصویری، تایمر شمارش معکوس برای ضبط ویدئو، گزینه تنظیم سرعت ویدئو و انتخاب جلوه‌های تصویری متفاوت از جمله این ابزار هستند.

شما می‌توانید در هنگام ساختن یک ریلز اینستاگرام، کلیپ تصویری جدیدی ضبط کرده یا ویدئوی از قبل ویرایش شده‌ای را آپلود کنید. بعد از انتخاب ویدئوی دلخواه‌تان هم می‌توانید از ابزار متن و نقاشی یا از استیکرهای اینستاگرام برای شاخ و پر دادن بیشتر به فایل تصویری استفاده کنید.

چرا اینستاگرام بخش ریلز را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است؟

اگر بیشتر قابلیت‌های اضافه شده به نظرتان آشنا هستند، کاملاً درست فکر کرده‌اید.

reels اینستاگرام می‌تواند واکنشی در برابر محبوبیت تیک‌تاک به حساب بیاید که طرفداران زیادی در طی سال‌ قبل پیدا کرده است. طبق گزارشات منتشر شده در Adweek، تیک‌تاک در سه ماهه اول سال 2020، رکورد «بیشترین تعداد دانلود یک برنامه در طول سه ماه» را داشته است.

آمار جمعیتی تیک‌تاک به سرعت در حال تغییر است. قبلاً این برنامه پر از کاربران نسل Z (متولدین بین 1997-2012) بود که بعدها به سرعت نسل هزاره (متولدین بین 1981-1996) جای آن‌ها را گرفتند و اکنون بیشترین سهم استفاده از این برنامه را دارند. این موضوع باعث شده تا این پلتفرم بیش از پیش برای کارهای تبلیغاتی مناسب‌تر شود.

طبق داده‌های بدست آمده از Comscore، درصد کاربران آمریکایی سنین 25-34 در تیک‌تاک از %22.4 در ژانویه به %27.4 در ماه آوریل رسید؛ در حالی که درصد کاربران سنین 18-24 از %41.1 به %35.3 کاهش پیدا کرده است.

بنابراین جای تعجب نیست که اینستاگرام بخواهد ویژگی‌های محبوبی مشابه برنامه تیک‌تاک تولید کند؛ مخصوصاً برای مناطقی از دنیا مانند برزیل که هنوز تیک‌تاک محبوبیت آنچنانی کسب نکرده است.

البته ریلز می‌تواند به نسبت تیک‌تاک در برنامه اینستاگرام به دلیل موقعیت خوبی که دارد، موفقیت بیشتری کسب کند.

IGTV اینستاگرام، جایگاه مناسب خود را در این برنامه به عنوان محتوای سریالی پیدا کرده است که مخاطبان از طریق آن می‌توانند محتوای منتشر شده توسط برندهای موردعلاقه خود را در هر قسمت جدید دنبال کنند. ولی ویژگی خاص ریلز، محتوای با کیفیت و در عین حال غیررسمی است که بیش از 24 ساعت قابل مشاهده است.

ریلز شما را قادر می‌سازد تا شخصیت و نوع برندتان را به شکل خلاقانه‌تری به مخاطبان نشان دهید.

در حال حاضر بیش از 1 میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام وجود دارد و حتماً بعد از معرفی بخش استوری اینستاگرام متوجه شده‌اید که اینستاگرام توانایی بالایی در شبیه‌سازی و استفاده از فرمت‌های امتحان شده در برنامه خود را دارد.

نحوه ساخت ریلز در اینستاگرام

در اینستاگرام به سه شکل مختلف می‌توان به قسمت ریلز دسترسی داشت: از طریق صفحه اصلی اینستاگرام، استفاده از زبانه (بخش) ریلز یا دوربین استوری اینستاگرام.

برای دسترسی به این بخش از طریق زبانه ریلز، روی شکل دوربین در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

برای دسترسی از طریق صفحه اصلی اینستاگرام، علامت “+” در سمت راست بالای صفحه را فشار داده و در پایین صفحه زبانه ریلز را انتخاب کنید.

در اینجا مرحله به مرحله به شما نحوه ساخت ریلز اینستاگرام را با استفاده از منوی دوربین استوری اینستاگرام توضیح خواهیم داد.

برای دسترسی به این بخش، ابتدا دوربین استوری اینستاگرام را باز کنید. نمایه ریلز را در بین حالت نرمال پیش‌فرض و حالت ساخت یا در منوی پایینی در کنار “story” پیدا خواهید کرد.

در صفحه باز شده می‌توانید با فشار دادن نمایه موسیقی، کلیپ صوتی موردنظر خود را انتخاب کنید.

سرعت ویدئوی خود را با فشار دادن دکمه Play انتخاب کنید.

در سمت چپ با فشار دادن دایره‌ای که در آن عدد 15 نوشته شده است، می‌توانید مدت پخش ویدئوی خود را بین 15 تا 30 ثانیه تنظیم کنید.

شما همچنین می‌توانید طول کلیپ تصویری خود را از طریق انتخاب نمایه کرونومتر تنظیم کنید. بعد از تنظیم تایمر، قبل از شروع ضبط کلیپ، شمارش معکوس انجام می‌شود. شما می‌توانید شمارش معکوس بین 3 تا 10 ثانیه را انتخاب کنید.

زمان شمارش معکوس را با وارد کردن عدد در کنار گزینه «Countdown» تغییر دهید.

شما می‌توانید مانند حالت بومرنگ به ویدئوی ریلز اینستاگرام‌تان فیلترهای جدیدی اضافه کنید. در این بخش می‌توانید از فیلترهایی که قبلاً ذخیره کرده‌اید، استفاده کنید و یا در آخر لیست با انتخاب «Browse Effects»، فیلترهای جدیدی را امتحان کنید.

بعد از انتخاب فیلتر مناسب دکمه ضبط را برای ضبط ویدئو نگه‌دارید یا ویدئوی از قبل آماده شده‌ای را از گالری دوربین‌تان انتخاب کنید.

مانند برنامه تیک‌تاک، شما می‌توانید چندین بار عملیات ضبط را متوقف کرده و دوباره شروع کنید. این کار را می‌توان با فشار دادن و نگه‌داشتن دکمه ضبط انجام داد.

اگر می‌خواهید کلیپ‌های ضبط شده خود را برش داده و یا حذف کنید، فلش عقب در سمت راست دکمه ضبط را فشار داده و سپس کلیپی که قصد ویرایش آن را دارید، انتخاب کنید. بعد از انتخاب کلیپ، برای برش زدن روی شکل قیچی و برای حذف روی شکل سطل زباله کلیک کنید.

بعد از اصلاح ویدئو می‌توانید با استفاده از ابزار نقاشی و متن از بین استیکرهای اینستاگرامی موجود انتخاب کنید.

اگر ویدئویی ضبط کرده‌اید که در آن صحبت می‌کنید یا دیالوگی در آن استفاده کرده‌اید، حتماً زیرنویسی به ویدئوی خود اضافه کنید. این کار هم برای افرادی که ویدئوهای شما را بدون صدا نگاه می‌کنند، مناسب است و همچنین به افراد ناشنوا یا کم شنوا در فهمیدن موضوع ویدئو کمک می‌کند.

به محل قرار گرفتن متن در هنگام اضافه کردن متن به ویدئوی خود توجه داشته باشید. به این دلیل که ابعاد ریلز آپلود شده توسط اینستاگرام به 4:5 تغییر می‌کند. برای اینکه متن مهم اضافه شده به صورت نصفه نیمه دیده نشود، متن خود را در مرکز تصویر قرار دهید.

بعد از اینکه کارتان تمام شد، می‌توانید از فریمی از ویدئو به عنوان عکس کاور استفاده کنید یا کاور جدیدی از گالری دوربین‌تان به ویدئوی آماده آپلود اضافه کنید. اگر جنبه هنری مطالب اینستاگرامی برایتان مهم است، بهتر است تصویری مربوط به برندتان که با کیفیت بالایی آماده شده است را از گالری دوربین‌تان به ویدئو اضافه کنید.

حالا وقت آن رسیده است که اثر هنری‌تان را به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید این ویدئو را از قسمت استوری، صفحه جستجو و زبانه ریلز موجود در پروفایل‌ خود به اشتراک بگذارید.

به قسمت جدیداً اضافه شده ریلز در پروفایل خود نگاهی بیاندازید. ویدئوهای شما در اینجا ذخیره می‌شود و فالوورهای شما با مراجعه به این قسمت می‌توانند ریلز منتشر شده شما را مشاهده کنند.

نحوه استفاده از ریلز برای کسب و کار

ریلز اینستاگرام راهی برای افزایش طرفداران برند شما و دسترسی به تعداد بیشتری از مخاطبان در اینستاگرام است. این ویژگی یکی از راه‌های خلاقانه برای برقراری ارتباط و تعامل داشتن با مخاطبان از طریق محتوای تصویری است.

اگر از اینستاگرام برای کسب و کار استفاده می‌کنید، بهتر است بخش ریلز اینستاگرام را هم حتماً امتحان کنید.

3 روش برای بهره بردن از ریلز اینستاگرام در استراتژی بازاریابی:

  1. تولید محتوای معتبر
  2. اشتراک‌گذاری محتوای آموزنده
  3. نشان دادن محصولات

تولید محتوای معتبر

وقتی بخش استوری اینستاگرام در سال 2016 معرفی شد، تعداد کمی قادر به پیش‌بینی میزان موفقیت این قابلیت سرگرم‌کننده و غیررسمی بودند. اگر استوری اینستاگرام را معیار قرار دهیم، ریلز موفقیت دوچندانی خواهد داشت.

بخش reels اینستاگرام طوری طراحی شده است تا سریع، سرگرم‌کننده و پر از جلوه‌های ویژه باشد تا بتوان از طریق آن به راحتی محتوایی معتبر تولید کرد که در عین حال نظر تعداد زیادی را به خود جلب کند.

این موضوع به کسب و کارهای مختلف این فرصت را می‌دهد تا تصویری انسانی و خودمانی‌تری از خودشان نشان دهند که می‌تواند باعث صمیمی‌تر شدن ارتباط آن‌ها با مخاطبان‌شان شود.

حالا که قسمت ریلز به اینستاگرام اضافه شده است، لازم نیست برای نشان دادن شخصیت واقعی خودتان از برنامه‌های دیگری استفاده کنید. یکی از نکات مثبت این موضوع این است که می‌توانید در همین برنامه به مخاطبان جدیدتری دسترسی داشته باشید. ریلز ساخته شده توسط شما در بخش ریلز حساب کاربری شما دیده می‌شود و مخاطبان‌ جدید از آنجا به ویدئوهای شما دسترسی خواهند داشت.

اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی

پست کردن محتوای آموزشی یکی از بهترین کارها برای شروع کار است. برای مثال، پنج نکته مسافرتی به فالوورهای خود آموزش دهید و به آنها یاد بدهید تا چگونه عکس خوب به همراه کپشن مناسب پست کنند و یا 5 روش طراحی دامن را به آن‌ها نشان دهید.

پست کردن این نوع محتوای آموزشی می‌تواند به بقیه نشان دهد که شما در زمینه خاصی مهارت دارید و در نتیجه افراد بیشتری برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر به ویدئوهای شما مراجعه خواهند کرد.

همچنین شما می‌توانید به کمک بهلینک، چندین لینک در بیو اینستاگرام‌تان درج کنید تا ترافیک اینستاگرام خود را به لندینگ‌های مختلف سایت یا دیگر موارد موردنظرتان هدایت کنید. به لینک ابزار رایگانی است که به شما کمک می‌کند تا در بیو اینستاگرام‌تان چندین لینک درج کنید. این یعنی افرادی که به علت بازدید از محتوای آموزشی شما از ریلز دیدن می‌کنند، می‌توانند به قسمت‌های دیگر کسب و کار شما هم سر بزنند.

محصولات خود را به نمایش بگذارید.

ریلز اینستاگرام می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای ایجاد آگاهی راجع به محصولات یک برند خاص باشد.

قابلیت خرید به بخش ریلز اینستاگرام اضافه شده است که فروشندگان مختلف می‌توانند از این طریق تولیدات خود را به نمایش بگذارند. از آنجا که تعداد زیادی از برندهای مختلف محصولات خود را در بخش ریلز معرفی می‌کنند، اضافه شدن قابلیت خرید یکی از روش‌های بسیار خوب برای افزایش خرید و فروش‌ها و معرفی فروشگاه‌های اینستاگرامی بوده است. البته این قابلیت هم مانند خیلی از قابلیت‌های دیگر اینستاگرام، در ایران محدود و تحریم است.

تنها با سه کلیک، محصولات خود را به صورت خلاقانه به نمایش بگذارید. کاربران می‌توانند محصولات شما را به طور مستقیم از ویدئوی شما سفارش دهند. اگر کاربری قصد خرید محصول را داشته باشد، با فشار دادن “View Products” اطلاعات مربوط به محصول را خوانده و از آنجا محصول را سفارش می‌دهد.

آینده ریلز اینستاگرام

به نظر شما آینده ریلز اینستاگرام برای برندها و کسب و کارهای مختلف به چه صورت خواهد بود؟

وقتی اینستاگرام ویژگی استوری را در سال 2016 به برنامه خود اضافه کرد، این برنامه 150 میلیون کاربر فعال داشت. حالا با گذشت 4-5 سال از این موضوع، تعداد کاربرانی که از استوری به طور روزانه استفاده می‌کنند به بیش از 500 میلیون نفر رسیده است. با در نظر گرفتن این آمار می‌توان آینده روشنی برای بخش ریلز اینستاگرام پیش‌بینی کرد. بهتر است تا رقابت‌ها شدیدتر نشده، از این قابلیت استفاده لازم را ببریم.

افراد تأثیرگذار و برندها در حال استفاده از ریلز برای تبلیغ محصولات خود هستند و به نظر کارشناسان، این فقط نقطه شروع مسأله است. احتمال دارد در آینده برندها مانند برنامه تیک‌تاک با افراد تأثیرگذار برای ساخت ریلز تبلیغاتی، همکاری بیشتری داشته باشند، مخصوصا از آنجا که برنامه اینستاگرام تگ‌های مربوط به محتوای برندها را در بخش ریلز فعال کرده است.

این به‌روزرسانی به محتواسازان این امکان را می‌دهد تا به صورت واضح محتوای مربوط به برند خود را مشخص کنند و همچنین باعث می‌شود تا برندها به راحتی محتوای خود را به اشتراک گذاشته و صدای خود را به گوش کاربران دیگر برسانند.

بخش ریلز اینستاگرام می‌تواند راهکاری برای درک بهتر انجمن‌های اینستاگرامی برای برندها و کسب و کارهای مختلف فراهم کند. در حال حاضر، تنها آماری که در ریلز قابل مشاهده است، تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها و بازخورد پست‌هاست. ولی مانند برنامه تیک‌تاک و بخش استوری اینستاگرام، انتظار آن می‌رود تا در آینده آمار تحلیلی دقیق‌تری در بخش ریلز اینستاگرام شاهد باشیم.

از آنجا که اطلاعات زیادی راجع به الگوریتم ریلز اینستاگرام وجود ندارد، بهتر است که از هشتگ‌ها و توضیحات دقیق در کپشن پست‌ها استفاده شود.

به یاد داشته باشید که هر برند یا کسب و کاری که داشته باشید، فرصت‌های خلاقانه‌ای برای افزایش تعداد مشتریان خود خواهید داشت.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.