یکی از قابلیت‌های هیجان‌انگیزی که به اینستاگرام اضافه شده، امکان مشاهده آنلاین بودن در اینستاگرام برای همه کاربران است. تعارف که نداریم، این قضیه برای خیلی از افراد جذاب است که بتوانند سر در بیاورند شخص موردنظرشان آنلاین هست یا نه.

حتماً بارها برایتان اتفاق افتاده که به شخص خاصی پیام می‌دهید و منتظر می‌مانید تا آن فرد پیام شما را ببیند و جوابتان را بدهد. اما می‌بینید که بعد از ساعت‌ها انتظار کشیدن، هیچ خبری از او نمی‌شود. در این مواقع حتماً خیلی کنجکاو می‌شوید که بدانید شخص موردنظرتان واقعاً آنلاین نیست یا فقط وانمود به آنلاین نبودن می‌کند و در حقیقت، قصد نادیده گرفتن شما را دارد. البته لازم نیست این‌قدرها هم منفی‌بافی کنیم! ممکن است کسی که به او دایرکت داده‌اید سرش شلوغ باشد یا هنوز جوابی برای پیام‌هایتان پیدا نکرده باشد.

به‌علاوه با استفاده از این قابلیت می‌توانید به‌راحتی متوجه شوید که دوستان‌تان آنلاین هستند یا نه، تا با آنها بتوانید چت کنید.

از همه این ها که بگذریم اصلاً چرا که نه؟ شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند واتساپ و تلگرام، سال‌هاست که چنین قابلیتی را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. پس آن‌قدرها هم چیز عجیبی نیست که اینستاگرام هم مانند پلتفرم‌های دیگر، امکان مشاهده آنلاین بودن کاربران اینستاگرام را به ویژگی‌های جدید خود اضافه کند.

حتماً سوال‌های زیادی در این زمینه ذهن‌تان را درگیر کرده است؛ مثلاً چگونه می‌توان آنلاین بودن کاربران در اینستاگرام را چک کرد؟ آیا بقیه هم می‌توانند آنلاین بودن اینستاگرام شما را ببینند؟ آیا می‌شود قابلیت آنلاین اینستاگرام را غیرفعال کرد؟ و خیلی سوال‌های دیگر. برای اینکه به جواب این سوال‌ها برسید، با ما در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه باشید.

سوال اول: آیا می‌توانم آنلاین بودن اینستاگرام هر کاربری را که دلم می‌‌خواهد ببینم؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توانید آنلاین بودن اینستاگرام هر کاربری را که می‌خواهید ببینید یا نه!

باید بگویم که چنین چیزی شدنی نیست و پاسخ این سوال منفی است. از آنجایی که اینستاگرام اهمیت زیادی به حریم خصوصی افراد می‌دهد، یک سری شرط و شروط برای مشاهده آنلاین بودن کاربران اینستا قرار داده است. پس شما فقط می‌توانید آنلاین بودن افراد خاصی را در اینستاگرام ببینید؛ اما چه کسانی؟

  • شما فقط اجازه دارید آنلاین بودن افرادی را چک کنید که صفحه شما را فالو کرده باشند.
  • شما می‌توانید وضعیت انلاین بودن یا نبودن شخصی که به شما دایرکت داده است را چک کنید، حتی اگر آن شخص شما را فالو نکرده باشد.
  • فقط می‌توانید آنلاین بودن کسی را چک کنید که علاوه بر فالو کردن صفحه‌تان یا دایرکت دادن به شما، خودش این اجازه و دسترسی را به شما بدهد؛ یعنی خود آن کاربر، از طریق تنظیمات اینستاگرام، این قابلیت را فعال کرده باشد که دیگران بتوانند وضعیت آنلاین بودن اینستاگرام او را ببینند.

بله درست متوجه شدید! همان‌طور که می‌دانید در بقیه شبکه‌های اجتماعی مثل واتساپ و تلگرام، کاربران خودشان تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند وضعیت آنلاین بودنشان نمایش داده شود یا مخفی بماند. پس طبیعی است که در اینستاگرام هم، چنین اختیاری به کاربران داده شود تا از طریق تنظیمات وضعیت آنلاین یا آفلاین بودن خود را فعال یا غیرفعال کنند.

نکته مهم:

اگر تجربه استفاده از برنامه‌هایی مانند واتساپ و تلگرام را داشته باشید، می‌دانید که در این برنامه‌ها می‌توانید از طریق تنظیمات، آنلاین بودن خود را مخفی کنید. چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که شما با این کار نه‌تنها باعث مخفی کردن وضعیت آنلاین بودن خود می‌شوید؛ بلکه امکان مشاهده آنلاین بودن بقیه کاربران را هم از دست می‌دهید.

در واقع سازوکار این برنامه‌ها دو طرفه است. یعنی اگر شما با غیرفعال کردن چنین قابلیتی، به بقیه کاربران اجازه ندهید وضعیت آنلاین بودن‌تان را ببینند، واتساپ یا تلگرام هم به شما اجازه نمی‌دهند وضعیت انلاین بودن یا نبودن سایر کاربران را مشاهده کنید.

اینستاگرام هم از این قاعده مستثنا نیست. پس اگر قصد دارید که آنلاین بودن یا آفلاین بودن بقیه کاربران را چک کنید، باید قبل از هر چیزی این قابلیت را فعال کنید و به دیگران اجازه بدهید تا وضعیت آنلاین بودن شما را ببینند.

حالا که این نکته مهم را می‌دانیم، حتما سوال جدیدی در ذهنتان به وجود آمده است. چگونه می‌توان قابلیت آنلاین اینستاگرام را فعال کرد؟ در ادامه، فعال کردن این قابلیت را به شما آموزش می‌دهیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزشی تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ مقدماتی —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

سوال دوم: چگونه می‌توانم قابلیت مشاهده وضعیت آنلاین بودن در اینستاگرام را برای خودم فعال کنم؟

همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، برای این‌که بتوانید وضعیت آنلاین بودن اینستاگرام بقیه کاربران را مشاهده کنید، باید ابتدا یک گزینه خاص را فعال کنید و آن گزینه Show activity status است. برای فعال کردن این گزینه، مراحل زیر را به‌دقت انجام دهید.

  1. ابتدا مطمئن شوید که از آخرین و جدیدترین نسخه اینستاگرام استفاده می‌کنید. اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، قبل از هر چیزی باید برنامه اینستاگرام‌تان را به‌روزرسانی کنید.
  2. سپس وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل شخصی سه خطی که در گوشه راست و بالای صفحه قرار دارد را لمس کنید.
    تنظیمات آنلاین اینستاگرام
    بر روی قسمتی که کادر نارنجی کشیدیم بزنید.
  3. در لیستی که نمایش داده می‌شود، گزینه setting در پایین صفحه را انتخاب کنید.
    تنظیمات انلاین اینستاگرام
    بر روی قسمتی که نارنجی کردیم بزنید.
  4. حالا لیست جدیدی به شما نشان داده می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه privacy را انتخاب کنید.
    تنظیمات آنلاین اینستا
    دور گزینه Privacy را خط نارنجی کشیدیم. بر روی این گزینه بزنید.
  5. دوباره لیستی ظاهر می‌شود. در این لیست گزینه activity status را انتخاب کنید.
    تنظیمات انلاین اینستا
    بر روی Activity Status که خط نارنجی کشیدیم بزنید.
  6. سپس به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید گزینه show activity status را فعال کنید.
    نحوه فعال کردن آنلاین اینستاگرام
    اگر گزینه‌ای که در عکس می‌بینید آبی شود، یعنی آنلاین اینستاگرام شما فعال است.

این مراحل خیلی روشن و واضح در عکس‌های بالا نشان داده شده است.

البته لازم است بدانید که این گزینه، به‌صورت پیش‌فرض فعال است.

خب حالا که فعال کردن این گزینه را یاد گرفتید، بهتر است برویم سر اصل مطلب! چگونه می‌توان وضعیت آنلاین بودن اینستاگرام بقیه را مشاهده کرد؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی تبلیغات آنلاین و برگزاری کمپین تبلیغاتی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

سوال سوم: چگونه می‌توانیم وضعیت آنلاین بودن فالوورهایمان را مشاهده کنیم؟

همان‌طور که گفتیم مشاهده وضعیت آنلاین بودن کاربران چند شرط دارد. مثلاً اینکه شما را فالو کنند، اینکه نه شما و نه آن شخص، وضعیت آنلاین بودن خود را مخفی نکرده باشید و اینکه از آخرین و جدیدترین نسخه برنامه اینستاگرام استفاده کنید. اگر همه این موارد رعایت شود، از اینجا به بعد سختی چندانی ندارد. برای اینکه بتوانید وضعیت آنلاین بودن یا نبودن فالوورهای خود را چک کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام شوید.
  2. در صفحه Home، آیکون را که در گوشه سمت راست و بالای صفحه قرار دارد، لمس کنید تا لیست دایرکت‌ها برایتان نمایش داده شود.
  3. در اینجا دو اتفاق می‌افتد. اولین اتفاقی که می‌افتد این است که در لیست کسانی که با آن‌ها چت کرده‌اید، در کنار پروفایل افرادی که همان لحظه آنلاین هستند و وضعیت خود را مخفی نکرده‌اند، مانند تصویر زیر، یک دایره سبز روشن می‌شود.
دیدن انلاین اینستا
نحوه نمایش آنلاین بودن افراد در اینستاگرام
  1. حالت دوم این است که شخص مورد نظرتان همان لحظه آنلاین نیست. در نتیجه در همان لیست دایرکت‌ها، در کنار عکس پروفایل او عددی نوشته می‌شود که نشان می‌دهد آخرین بار چه زمانی به اینستاگرام سر زده و آنلاین بوده است. عبارت‌هایی مانند active 1 hour ago که یعنی شخص موردنظرتان یک ساعت پیش آنلاین بوده است یا عبارت active 3 hours ago که نشان می‌دهد از آخرین بازدید آن شخص از اینستاگرام، سه ساعت می‌گذرد.

نکته مهم:

یکی از نکات مهمی که لازم است بدانید، این است که اینستاگرام در نشان دادن وضعیت آنلاین بودن کاربران، باگ‌های زیادی دارد. بارها پیش آمده که شخصی آنلاین نباشد، اما اینستاگرام وضعیت او را آنلاین نشان می‌دهد. این دست اتفاقات زیاد پیش می‌آیند و گاهی اوقات باعث سوءتفاهم می‌شوند.

مثلاً ممکن است شما به یکی از دوستانتان پیام بدهید و اینستاگرام به اشتباه وضعیت او را آنلاین نشان بدهد. در نتیجه ناراحت می‌شوید که چرا دوستتان آنلاین است اما جوابتان را نمی‌دهد. اما حقیقت چیز دیگریست. اصولاً اینستاگرام بعد از آفلاین شدن یک کاربر، ممکن است که تا 10 یا حتی 20 دقیقه بعد، وضعیت او را به اشتباه آنلاین نشان بدهد.

یکی دیگر از باگ‌های اینستاگرام این است که متاسفانه این برنامه بعد از گذشت 24 ساعت، دیگر وضعیت آنلاین بودن اشخاص را نشان نمی‌دهد. به زبان ساده‌تر اگر از اخرین بازدید شخص موردنظرتان از اینستاگرام 24 ساعت گذشته باشد، یعنی اگر از آخرین باری که آن شخص در اینستاگرام آنلاین بوده است، بیشتر از 24 ساعت گذشته باشد، دیگر اینستاگرام، وضعیت آنلاین بودن او را نشان نمی‌دهد.

مثلاً اگر یکی از دوستانتان دو روز به اینستاگرام سر نزند، وضعیت آنلاین بودن او به‌صورت active 2 days ago نشان داده نمی‌شود؛ در واقع اصلاً چیزی از آخرین بازدید و وضعیت آنلاین بودن یا نبودن او نمایش داده نمی‌شود. اینستاگرام حداکثر می‌تواند وضعیت افرادی را که تا 24 ساعت گذشته آنلاین بوده‌اند را نشان بدهد، نه بیشتر!

سوال چهارم: چگونه وضعیت آنلاین اینستاگرام خود را از بقیه مخفی کنیم؟

انجام این کار خیلی ساده است. همان‌طور که قبلا به شما آموزش داده‌ایم که چگونه این گزینه را فعال کنید، می‌توانید از همان راه این قابلیت را غیرفعال کنید. برای مخفی کردن وضعیت خود، به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد اینستاگرام خود شوید و در قسمت بالای صفحه، آیکون سه خط که در قسمت بالا و سمت راست قرار دارد را لمس کنید.
  2. سپس گزینه setting که در پایین صفحه نشان داده می‌شود را انتخاب کنید.
  3. لیستی به شما نشان داده می‌شود که شما باید از میان گزینه‌های موجود، گزینه privacy را انتخاب کنید.
  4. دوباره، لیست جدیدی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن گزینه activity status را انتخاب کنید.
  5. آخرین کاری که لازم است انجام بدهید، این است که گزینه show activity status را که به‌صورت پیش‌فرض فعال است را غیرفعال کنید.

گاهی اوقات قضیه کمی پیچیده‌تر می‌شود. ممکن است بخواهید که جز یک یا چند نفر خاص، به بقیه اجازه دهید تا وضعیت آنلاین بودن یا نبودن شما را ببینند. حالا تکلیف چیست؟

سوال پنجم: چگونه می‌توانم وضعیت آنلاین اینستاگرام خودم را فقط از یک شخص خاص مخفی کنم؟

تنها راهی که می‌توانید با استفاده از آن، وضعیت آنلاین بودن در اینستاگرام خود را از یک شخص خاص مخفی کنید، restrict کردن دایرکت آن شخص است.

البته جالب است بدانید که شما می‌توانید اشخاص مختلف را از انجام کارهای مختلف در صفحه‌تان محدود یا restrict کنید؛ مثلا آنها را از کامنت گذاشتن در زیر پست‌هایتان، دیدن استوری‌هایتان و خیلی موارد دیگر محدود کنید. اما برای اینکه وضعیت آنلاین بودن اینستاگرام خود را از یک کاربر خاص مخفی کنید، باید گزینه restrict را در دایرکت اینستا فعال کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را به‌دقت انجام دهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرامتان شوید و تب home در پایین صفحه را لمس کنید.
  2. سپس، آیکون هواپیمای کاغذی را لمس کنید تا لیست دایرکت‌ها نمایش داده شود.
  3. سپس، وارد صفحه چت با شخص موردنظر شوید و در بالای صفحه، آیکون i که دور آن یک دایره کشیده شده است را لمس کنید.
  4. صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود در آن، گزینه restrict را انتخاب کنید.
  5. در پنجره‌ای که نمایش داده می‌شود، می‌توانید اتفاقی را که قرار است پس از محدود کردن شخص موردنظرتان بیفتد را مطالعه کنید. در این پنجره، گزینه dismiss را انتخاب کنید.

با انجام دستورالعمل بالا، دیگر شخص موردنظر نمی‌تواند وضعیت آنلاین بودن شما را ببیند. همچنین دایرکت او به بخش requestها منتقل می‌شود و شما می‌توانید بدون اینکه پیام‌های شخص seen بخورد، آنها را بخوانید.

نکته مهم

لازم است این نکته را یادآور شوم که اینستاگرام به‌شدت به حریم خصوصی کاربرانش اهمیت می‌دهد. در نتیجه اگر شخصی وضعیت آنلاین بودن یا نبودن خود را به هر دلیلی از طریق غیرفعال کردن گزینه show activity status در تنظیمات از بقیه مخفی کند، دیگر هیچ راهی برای چک کردن وضعیت او وجود نخواهد داشت.

پس بهتر است به فکر استفاده از هیچ سایت و برنامه‌ای برای چک کردن وضعیت چنین کاربری نیفتید؛ زیرا همه آنها تقلبی هستند و به‌هیچ‌وجه اطلاعات درستی در اختیارتان قرار نمی‌دهند.

نحوه قرار دادن چند لینک در بیو اینستاگرام

یکی از محدودیت‌هایی که اینستاگرام دارد، امکان درج تنها یک لینک در بیو اینستاگرام است. برای اینکه این محدودیت را دور بزنیم، ابزارهایی به وجود آمدند که به شما اجازه درج چندین لینک در بیو اینستاگرام را می‌دهند؛ یکی از این ابزارها بهلینک است.

بهلینک ابزار رایگانی است که به شما اجازه درج چندین لینک در بیو اینستاگرام را می‌دهد. کار کردن با این ابزار بسیار آسان است. همین حالا وارد سایت بهلینک شوید و لینک موردنظرتان را ایجاد کنید.

کلام آخر

اینستاگرام اخیراً قابلیتی را به برنامه خود اضافه کرده که خیلی از شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند واتساپ و تلگرام، سال‌هاست آن قابلیت را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. این قابلیت، امکان مشاهده وضعیت آنلاین بودن یا نبودن سایر کاربران است.

استفاده از این قابلیت، شرط‌های زیادی دارد. مثلاً حتما باید از آخرین نسخه اینستاگرام استفاده کنید، یا باید گزینه show activity status را فعال کنید، یا فقط می‌توانید وضعیت فالوورهای خود را ببینید و خیلی موارد دیگر که در این مقاله درباره آنها خیلی مفصل توضیح داده‌ایم.

برای مشاهده وضعیت آنلاین بودن یا نبودن اشخاص، باید دستورالعمل‌هایی را یاد بگیرید و به آنها عمل کنید. همچنین روش‌های خاصی برای مخفی کردن وضعیت آنلاین خود از همه یا فقط از اشخاص خاص وجود دارد که ما آن‌ها را به شما آموزش داده‌ایم. اگر درباره این دستورالعمل‌ها کنجکاو هستید، مقاله بالا را به‌دقت مطالعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 13 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.