فضای اپلیکیشن اینستاگرام مثل بسیاری از پلتفرم‌های دیگر از قابلیت‌های افزایش امنیت و به طور کلی محافظت از حریم خصوصی بهره‌مند شده است. داستان حریم خصوصی اینستاگرام (Privacy) ممکن است در قالب جنبه‌های متعدد با اهداف مختلف تعریف شود؛ حتی بسیاری از کسب‌وکارهای اینستاگرامی با استفاده از قابلیت حریم خصوصی اینستاگرام اقدام به جذب مخاطبان بیشتر و یا به اصطلاح افزایش فالوور می‌کنند. حریم خصوصی در دنیای اینستاگرام هر چیزی که هست، عملاً فراتر از یک تنظیمات ساده برای افزایش امنیت در این اپلیکیشن محسوب می‌شود.

بخش Privacy یا حریم خصوصی جزو تنظیمات پیشرفته اینستاگرام محسوب می‌شود؛ چگونگی دسترسی به این بخش در تنظیمات اینستاگرام را در ادامه توضیح خواهیم داد تا آن را طبق سلیقه و هدف شخصی‌تان اصلاح کنید.

مهم‌ترین بحث در مورد این قسمت از اپلیکیشن اینستاگرام، هدفی است که کاربران برای اصلاح تنظیمات خصوصی خود در نظر می‌گیرند. ما سعی کردیم تا با تهیه این مطلب و جمع‌آوری همه نکات مهم در رابطه با بخش حریم خصوصی در اینستاگرام، تمام سوالات مهم و پرتکرار را پاسخ و کاربردهای تجاری آن را برای گسترش کسب‌وکارهای اینستاگرامی هم ارائه بدهیم.

با ما در این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا سفری جذاب و مفصل به دنیای تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام فارسی داشته باشیم!

کاربردهای حریم خصوصی اینستاگرام چیست؟

حریم خصوصی اینستا
یکی از کاربردهای حریم خصوصی اینستاگرام، حفاظت صفحه اینستاگرام از هک شدن است.

همان‌طور که گفتیم، تنظیمات بخش حریم خصوصی اینستاگرام با اهداف مشخص و متعددی صورت می‌گیرد. حتماً تاحالا با صفحات یا پیج‌هایی که روی آن‌ها علامت یک قفل (به منظور شخصی بودن) قرار دارد، برخورد کرده‌اید؛ این پیج‌ها به واسطه تنظیمات حریم خصوصی، به حالت شخصی و با دسترسی محدود تبدیل شده‌اند. اما آیا همه صفحات اینستاگرامی با هدف افزایش امنیت به حالت شخصی یا Private تغییر حالت می‌دهند؟ پاسخ منفی است.

پیج‌های اینستاگرامی با اهداف مختلفی که گاهی جنبه بازارگرمی یا افزایش فالوور دارد، اقدام به خصوصی‌سازی می‌کنند. اما بیایید تا در کنار هم مروری بر اهدافی که به شخصی‌سازی صفحات اینستاگرامی منجر می‌شوند، داشته باشیم:

  • افزایش فالوور: بسیاری از ادمین‌های اینستاگرامی، استراتژی جذب مخاطب یا افزایش فالوور را بر اساس خصوصی‌سازی پیجشان برنامه‌ریزی  می‌کنند. در واقع آن‌ها با ارائه و تبلیغ بخشی از محتوای پیج، مخاطب را برای ادامه دادن و جذب شدن ترغیب می‌کنند.

برای مثال یک پیج اینستاگرامی که به تولید محتوا در زمینه دانستنی‌ها می‌پردازد را تصور کنید. فرض کنید که ادمین این پیج، بخشی از یک محتوای جذاب (مثل چگونگی ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده) را با هدف جذب فالوور در یک پیج دیگر ارائه می‌دهد و با نیمه‌کاره‌ گذاشتن محتوا، از مخاطب می‌خواهد تا برای خواندن ادامه ماجرا وارد صفحه اصلی شود.

در ادامه، مخاطب با لمس یا کلیک کردن آیدی پیج مورد نظر، با صفحه‌ای روبه‌رو می‌شود که قفل یا Private است؛ این وضعیت، به منظور افزایش امنیت ایجاد نشده و تنها ترفندی از سمت ادمین برای جذب 100 درصدی فالوور است. حالا مخاطب برای خواندن ادامه محتوای قبلی و بهره‌مندی از محتواهای دیگر، درخواست یا Request می‌دهد تا در صورت پذیرفته شدن، به جمع فالوورها یا مخاطبین خصوصی آن پیج بپیوندد.

مهم- البته ما اصلاً این کار را تایید یا رد نمی‌کنیم؛ ولی برای کسب و کار خودمان هیچ‌وقت این کار را انجم نمی‌دهیم. مثلاً من (نویسنده مطلب)، کسب و کار فروش آنلاین پوشاک دارم و اصلاً برای کار خودم نمی‌پسندم که اینگونه فالوور جذب کنم. چون معتقدم شما نمی‌توانید کاربر را مجبور کنید یا حتی گول بزنید که شما را فالو کند. هر کسی باید به انتخاب خودش به جمع فالوورهای شما اضافه شود.

  • جلوگیری از هک شدن: داستان هک شدن در اینستاگرام به این راحتی‌ها هم نیست و با احتساب دردسرهای بسیار زیاد و هزینه‌بردار آن، تقریباً کسی ریسک چنین‌کاری را به جان نمی‌خرد؛ اما بسیاری از افراد برای جلوگیری از نفوذ کاربران دیگر و افرا سودجو، پیج اینستاگرامی خود را در حالت خصوصی تنظیم می‌کنند.

مهم- اگر خیلی نگران هک شدن پیج‌تان هستید و اصلاً دل‌تان نمی‌خواهد که پیج را خصوصی کنید، راه‌های دیگری هم برای جلوگیری از این اتفاق است که در مطلبی دیگر از کاپریلا به آن پرداخته‌ایم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مطلب بالا بردن امنیت اینستاگرام و حفظ حریم شخصی با راهکارهای قطعی و موثر (اینجا کلیک کنید) را مطالعه کنید.

  • کمتر دیده شدن و ارتباطات محدود: بسیاری از کاربران اینستاگرامی به هیچ‌وجه تمایل ندارند که به کانون توجهات تبدیل شوند؛ این افراد با دنبال کردن چنین هدفی، تصمیم می‌گیرند تا وضعیت صفحه خود را در حالت Private یا شخصی تنظیم کنند تا محتوای پیجشان تنها در اختیار افراد معدود (با انتخاب خودشان) قرار بگیرد.
  • ارائه محتوای خصوصی: محتوای خصوصی یا Private Content از آن‌دسته اطلاعات و تصاویری هستند که برای عده‌ای خاص و محدود تهیه می‌شوند. این نوع اطلاعات می‌توانند شامل محتواهای آموزشی باشند که از طرف یک مدرس در اختیار افرادی که به صورت خصوصی ثبت نام کرده‌اند، قرار می‌گیرند. برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی در حوزه آموزش زبان آلمانی به صورت خصوصی هستید و چند نفر هم برای آموزش خصوصی رد کلاس‌های اینستاگرامی شما ثبت نام کرده‌اند. ایجاد یک صفحه خصوصی و اختصاصی برای ارائه محتواهای جانبی یا اضافه برای این زبان‌آموزان، می‌تواند مثالی مناسب در این مورد باشد.

تنظیمات مربوط به حریم خصوصی اینستاگرام

تمام صفحات اینستاگرام به صورت پیش‌فرض در حالت غیرخصوصی قرار دارند؛ البته شما به عنوان یک کاربر می‌توانید با تغییر تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام، صفحه خود را به حالت خصوصی یا Private تغییر دهید. با تغییر حالت عمومی صفحه به حالت خصوصی و عدم نمایش following و پست‌ها برای دیگران، کاربران باید برای دسترسی به محتوای صفحه شما درخواست یا Request بدهند. در نهایت اگر شما شخص مورد نظر که درخواست داده است را تایید کنید، او به جمع فالوئرهای شما می‌پیوندد. برای تغییر پیج به حالت Private دستورات زیر را دنبال کنید:

به صفحه اصلی پیج اینستاگرام‌تان بروید و گزینه‌ای که با 3 خط افقی در گوشه سمت راست صفحه وجود دارد را انتخاب کنید؛ حالا تنظیمات یا Setting را انتخاب و گزینه حریم خصوصی یا Privacy را لمس کنید. در اینجا شما باید کلید گزینه Private Account را از حالت خاموش به روشن تغییر دهید. ممکن است این سوال برای بسیاری از کاربران پیش آمده باشد که چگونه اینستاگرام را از حالت خصوصی خارج کنیم؟ برای خروج از وضعیت صفحه اینستا شخصی، کافی است تا گزینه Private Account را از حالت روشن به خاموش تغییر دهید.

حریم خصوصی اینستا
نحوه روشن کردن حالت خصوصی پیج اینستاگرام

پس از تبدیل شدن صفحه اینستاگرام به حالت خصوصی، کاربرانی که شما را دنبال نمی‌کنند، هیچ‌گونه دسترسی به پست‌ها و استوری‌های شما نخواهند داشت؛ این به معنای آن است که فالوئرهای شما هنوز هم می‌توانند فعالیت‌های شما را دنبال کنند. برای حذف فالوئرهایی که دیگر نمی‌خواهید شما را دنبال کنند، به بخش Followers بروید، اکانت مورد نظر را انتخاب و با لمس گزینه Remove دسترسی او را از صفحه خودتان خارج کنید.

تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام در مورد استوری‌ها

بسیاری از کاربران تمایل دارند تا بدون تغییر صفحه خود به حالت خصوصی، دسترسی کاربران به استوری‌ها را محدود کنند. برای این کار کافی است تا کاربران را در 2 دسته‌بندی پنهان کردن استوری و قابلیت کلوز فرند قرار دهید. برای پنهان کردن استوری‌ها از کاربران، به بخش Setting بروید و پس از انتخاب گزینه Privacy، گزینه Story را لمس کنید. حالا به بخش Hide Story From بروید و از لیست مربوطه، کاربر یا کاربرانی که لازم است را انتخاب کنید تا هیچ دسترسی خاصی به استوری‌های شما نداشته باشند. برای قرار دادن کاربران در قسمت Close Friends کافی است همان دستور قبلی را تا بخش Story دنبال و سپس گزینه Close Friends را انتخاب کنید.

البته شما می‌توانید حریم خصوصی استوری‌ها را تا حد بیشتری هم تقویت کنید؛ با دنبال کردن دستوراتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، قابلیت به اشتراک گذاشتن استوری‌ها را محدود کنید تا هیچ کاربری نتواند آن‌ها را برای دیگران بفرستد. از بخش Setting گزینه Privacy و سپس Story را انتخاب کنید؛ در بخش Sharing، گزینه Allow Sharing را غیر فعال کنید تا فالوئرها یا کاربران دیگر قابلیت به اشتراک گذاشتن استوری‌های شما را نداشته باشند. در ضمن با غیر فعال کردن گزینه Allow Resharing Stories قابلیت اضافه کردن استوری شما یا به اصطلاح Add Story در استوری دیگران هم سلب می‌شود.

تنظیمات مسدود کردن و محدودیت‌های پیشرفته

مبحث بلاک کردن (Block) و محدود کردن (Restrict) از جمله مباحثی هستند که حریم خصوصی اینستاگرام را تشکیل می‌دهند. شما برای قطع دائمی دسترسی یک کاربر به محتوای صفحه خود می‌توانید به صفحه مورد نظر بروید و از بخش گوشه سمت راست و با ورود به گزینه 3 نقطه، گزینه دوم یعنی Block را انتخاب کنید. در ضمن برای محدود کردن فعالیت دیگر کاربران مثل پیام دادن، لایک کردن یا کامنت گذاشتن، می‌توانید به جای بلاک کردن، گزینه Restrict را انتخاب کنید؛ در این حالت هیچ اعلان یا نوتیفیکیشنی (notification) در مورد کاربر مورد نظر برای شما صورت نمی‌گیرد.

بلاک کردن کسی
بلاک کردن افراد در اینستاگرام

تنظیمات حریم خصوصی کامنت‌ها، تگ‌ها و منشن کردن‌ها

بحث فیلتر کردن محتوای کامنت‌ها برای بسیاری از کاربران اینستاگرامی اهمیت ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال، فحاشی کردن زیر پست‌ها و از طریق کامنت‌ها برای یک صفحه اینستاگرامی منزجرکننده است؛ برای فیلتر کردن این نوع کامنت‌ها و عدم ثبت شدن کافی است تا به بخش Setting و سپس Privacy رفته و گزینه Comments را انتخاب کنید. در این بخش شما می‌توانید با انتخاب گزینه Allow Comments From اجازه کامنت گذاشتن را به یک‌سری کاربران خاص بدهید و با انتخاب Block Comments From امکان کامنت گذاشتن را از بعضی کاربران سلب کنید.

در بخش پایین قسمت Comments هم می‌توانید با فعال کردن گزینه Hide Offensive Comments از ثبت شدن کامنت‌ها و نظرات آزاردهنده جلوگیری کنید. در ضمن کاربران می‌توانند با فعال کردن گزینه Manual Filter و اضافه کردن عباراتی که هرگز نمی‌خواهند در کامنت‌ها ببینند، حریم خصوصی خود را تقویت کنند.

برای کنترل کردن تگ‌ها و منشن‌هایی که به صفحه شما مربوط می‌شوند، کافی است تا با همان دستورات به بخش Setting و Privacy بروید و یکی از بخش‌های Tags یا Mention را انتخاب کنید. با انتخاب هر کدام این بخش‌ها سه گزینه Everyone (یعنی هر کاربری می‌تواند شما را تگ یا منشن کند)، People You Follow (یعنی تگ کردن یا منشن کردن فقط برای افرادی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید، ممکن است) و No one (یعنی قابلیت تگ یا منشن کردن برای هیچ کاربری ممکن نیست) پیش روی شما خواهند بود.

حریم خصوصی اینستاگرام در مورد آنلاین بودن

آنلاین بودن تمامی حساب‌های اینستاگرامی در حالت عادی و به صورت پیشفرض برای کاربران قابل رویت و مشاهده است. مثلاً اگر یک کاربر بخواهد به شما پیامی ارسال کند، آخرین زمان آنلاین بودن شما در قسمت بالای صفحه و دقیقاً زیر نام کاربری شما را به دقیقه یا ساعت درج می‌شود؛ اگر شما در همان لحظه آنلاین باشید، این وضعیت با نشان دادن یک چراغ سبز رنگ اعلام خواهد شد. اما چه راهکاری برای حفظ حریم خصوصی اینستاگرام در این مورد وجود دارد؟

برای اینکه هیچ کاربری از آنلاین بودن شما باخبر نشود، کافی است تا به قسمت Setting، بخش Privacy و قسمت Activity Status بروید؛ در این قسمت باید حالت Show Activity Status را از حالت روشن به خاموش تغییر دهید. در ضمن لازم است بدانید که با خاموش شدن این حالت و پنهان شدن زمان فعالیت شما در اینستاگرام، قابلیت مشاهده کردن زمان فعالیت دیگران هم برای شما ممکن نخواهد بود.

حفظ حریم خصوصی مربوط به پیام‌های خصوصی

یکی آزاردهنده‌ترین چیزهایی که حریم خصوصی اینستاگرام را خدشه‌دار می‌کند، دریافت پیام‌های متعدد یا ناخواسته است. برای کنترل کردن دریافت پیام‌ها به بخش Setting و Privacy و سپس Messages بروید. در این قسمت با 2 بخش مختلف از حفظ حریم خصوصی روبه‌رو خواهید شد؛ بخش اول در مورد تعیین افرادی است که قادر خواهند بود به شما پیام بدهند؛ در این مورد 2 گزینه Everyone (یعنی هر کاربری می‌تواند به شما پیام بدهد) و Only People You Follow (یعنی فقط افرادی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید، می‌توانند به شما پیام بدهند) پیش روی شما هستند. در بخش دوم با عنوان Allow Others to Add You to Groups مواجه خواهید شد؛ این بخش هم مثل بخش قبلی، همان 2 گزینه را برای تعیین افرادی که می‌توانند شما را در گروه‌های اینستاگرامی اضافه کنند، ارائه می‌دهد.

حریم خصوصی دایرکت اینستاگرام

جلوگیری از معرفی شدن به افراد آشنا در اینستاگرام

اگر یادتان باشد، وقتی پروسه ثبت نام در اینستاگرام به پایان می‌رسد، افرادی که به نظر می‌رسد شما آن‌ها را می‌شناسید، به صورت خودکار به شما معرفی می‌شوند؛ این عملیات با توجه به شماره تلفن‌ها و البته تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام صورت می‌گیرد.

برای اینکه شما در لیست معرفی اینستاگرام به دوستان و آشنایانتان قرار نگیرید، کافی است وارد وبسایت اینستاگرام بشوید و پس از وارد کردن یوزرنیم و پسورد به بخش Edit Profile در صفحه اصلی بروید. حالا گزینه آخر این لیست را پیدا کنید و یک تیک با عنوان Similar Account Suggestions را حذف یا غیر فعال کنید.

تنظیمات عدم دسترسی به لوکیشن در اینستاگرام

دسترسی اینستاگرام به لوکیشن یا موقعیت مکانی شما این امکان را فراهم می‌کند تا پست‌ها و استوری‌ها را به صورت خودکار با لوکیشنی که در آن حضور دارید، برچسب‌گذاری کنید. پلتفرم اینستاگرام با استقاده از داده‌های مربوط به لوکیشن‌ها، محتواهای مربوط به افرادی که در همان لوکیشن حضور دارند را در اختیار شما می‌گذارد. اگر با چنین قابلیتی راحت نیستید، می‌توانید GPS گوشی موبایل را خاموش کنید و هروقت که مایل بودید، مجدداً آن را روشن و اقدام به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی مورد نظر کنید.

افزودن چند لینک در بیو اینستاگرام؛ معرفی بهلینک

اگر خیلی اهل گشت و گذار در اینستاگرام باشید، حتماً لینک‌های درختی در اینستاگرام را دیده‌اید. منظور از لینک درختی این است که شما برروی یک لینک کلیک می‌کنید و در صفحه‌ای که باز می‌شود، چند لینک متفاوت را مشاهده خواهید کرد.

ابزارهای رایگانی مثل بهلینک که به شما کمک می‌کنند تا چندین لینک را در یک صفحه جمع کنید، بیشتر برای کسب و کارهای فعال در اینستاگرام مفیدند. اگر قصد دارید کمپین یا مسابقه‌ای برگزار کنید، این امکان وجود دارد که بخواهید افراد را به چند لینک از وبسایت و دیگر شبکه‌های اجتماعی‌تان هدایت کنید.

حتماً کار با بهلینک را امتحان کنید و اگر لازم دانستید به دیگر دوستان معرفی کنید.

جلوگیری از هک شدن در اینستاگرام

همان‌طور که گفتیم، تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام برای حفظ امنیت در برابر حمله هکرها هم به کار می‌رود؛ قابلیت MFA یا احراز هویت 2 مرحله‌‌ای، یکی از چندین روش ممکن برای افزایش امنیت است. با فعال کردن این قابلیت، ورود هر دستگاه یا سیستم با IP بیگانه نیاز به وارد کردن یک کد مخصوص است که به صورت اختصاصی فقط برای شما صادر می‌شود. برای فعال کردن این قابلیت منحصربه‌فرد، به بخش Setting و سپس به قسمت Privacy وارد شوید؛ در ادامه، گزینه‌ای با عنوان Two-Factor Authentication را انتخاب و Get Started را لمس کنید.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب چگونه در اینستاگرام هک نشویم از آکادمی کاپریلا را بخوانید. اگر سوالی داشتید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.