در اینستاگرام بستر بسیار خوبی فراهم شده تا افرادی که کسب و کاری دارند، بتوانند بیشتر دیده شوند و مخاطبین بیشتری به‌دست بیاورند. در این شبکه اجتماعی، شما می‌توانید از قابلیت‌های زیادی استفاده کنید تا کسب و کارتان را گسترش دهید اما با توجه به افزایش روز افزون تعداد صفحات بیزینسی (بیزینس اکانت اینستاگرام) یا همان تجاری اینستاگرام، باید بدانید که چگونه از این قابلیت‌ها به‌صورت هوشمندانه و درست استفاده کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

یکی از قابلیت‌های خوب اینستاگرام، پروموشن است که تمام افراد دارای کسب و کار فعال در اینستاگرام باید با آن آشنا باشند. به صورت کلی می‌توان گفت این قابلیت، نوعی تبلیغات اسپانسری است و به بیشتر دیده شدن صفحه‌ی شما کمک می‌کند. پس با ما همراه باشید تا در ادامه بیش‌تر با این قابلیت آشنا شوید و بدانید چگونه از آن در صفحه‌ی اینستاگرام خود استفاده کنید.

پروموشن یا پروموت اینستاگرام چیست و به چه معناست؟

پروموشن (promotion) یا پروموت کردن (promote) به دو معنا استفاده می‌شود. معنی لغوی این کلمه ارتقا دادن است و به روش‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نام برند خود را گسترش دهید. برای مثال منتشر کردن محتوای‌تان در چندین شبکه اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و لینکدین، ساخت ویدیو یا تیزر‌های تبلیغاتی یا  استفاده از ابزار‌هایی مانند ‌ایمیل، وبسایت، تبلیغات آنلاین، بازاریابی پایگاه داده، روزنامه و… روش‌هایی هستند که برای پروموت برند و محصولات استفاده می‌شوند.

معنای دوم پروموشن که صرفا در اینستاگرام به کار می‌رود، متفاوت است. پروموشن در اینستاگرام به پست‌ها و استوری‌هایی گفته می‌شود که در فید مخاطبین (حتی مخاطبینی که شما را فالو نمی‌کنند) قرار می‌گیرد تا آن محتوای موردنظر بیشتر دیده شود و تعامل بین صاحب کسب و کار و مخاطبین افزایش یابد.

ظاهر پست‌ و استوری‌های پروموشن چگونه است؟

پست‌های پروموشن از نظر ظاهری شبیه به سایر پست‌ها هستند و تنها تفاوت آن، وجود گزینه‌ی Sponsored در بالای پست و گزینه‌ی CTA یا دعوت به انجام کار در پایین پست است. کال تو اکشن یا همان دعوت به اقدام بصورت کلی قابلیتی است که از کاربران درخواست می‌کند تا کاری را انجام دهند، برای مثال به وبسایت یا جای خاصی بروند، محصولی را خریداری کنند یا برنامه‌ای را نصب کنند.

در تصویر پایین این گزینه با عنوان Learn More مشخص شده است. البته شما می‌توانید در هنگام انجام پروموشن، این نام را تغییر دهید تا با نوع اقدام و فعالیت موردنظرتان منطبق باشد.

پروموشن اینستاگرام
نمونه‌ای از پست پروموت شده در اینستاگرام

علاوه بر این، استوری اینستاگرام هم می‌تواند نقطه خوبی برای پروموت باشد. مثل تصویر زیر:

پروموت اینستاگرام
نمونه‌ای از پروموت استوری اینستاگرام

تفاوت پروموشن و تبلیغات در اینستاگرام چیست؟

پست‌های پروموشن و پست‌های تبلیغاتی متفاوت هستند. بصورت کلی، پروموشن با هدف ایجاد آگاهی و مشارکت بیشتر در پست‌ها و استوری‌های موفق استفاده می‌شود. اما تبلیغات برای کمپین‌های منحصر به فرد است که محتوای جدیدی منتشر می‌کنند.

یعنی در واقع پروموت فرصت بیشتری را به شما می‌دهد تا مخاطبین خود را در جای‌جای مختلف دنیا پیدا کنید، ولی تبلیغات محدودیت بیشتری دارد. مثلاً شما نمی‌توانید از طریق پروموت کردن پست‌تان، فالوور فیک دریافت کنید اما متاسفانه در تبلیغات ممکن است این مورد برای شما پیش بیاید.

اگر در امر تبلیغات تخصصی ندارید و تمایل به یادگیری آن دارید، به شما توصیه می‌کنیم که سری به مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات از سایت فرادرس بزنید و اگر آموزش‌های آن برای شما مفید بودند، از آن استفاده کنید.

چگونه صفحه‌ خود را به صفحه‌ی تجاری تبدیل کنیم؟

فراموش نکنید که قابلیت پروموشن تنها برای صفحات بیزینسی یا کاری در دسترس است. اما اگر صفحه‌تان هنوز تجاری نیست، نگران نباشید. تنها کافی است گام‌های زیر را بردارید:

  1. به صفحه‌ی پروفیل‌تان بروید و روی سه خطی که بالا سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. روی تنظیمات (setting) بزنید.
  3. به account بروید.
  4. در پایین صفحه روی switch to professional account کلیک کنید.
  5. بر روی continue بزنید.
  6. در صفحه باز شده باید نزدیک‌ترین گزینه به فعالیت موردنظرتان را انتخاب کنید. برای مثال اگر در صفحه‌ی خود کالا یا خدماتی ارائه می‌دهید، روی product/ service بزنید.
  7. درنهایت بر روی ok کلیک کنید و چند لحظه صبر کنید تا صفحه‌تان به صفحه‌ی بیزینس تبدیل شود.

چگونه پست پروموشن بگذاریم؟

برای پروموت کردن هر پست باید مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب پست

پستی که می‌خواهید پروموت کنید را از صفحه‌ی پروفایل خود انتخاب کنید و در زیر پست روی گزینه‌ی boost post که آبی رنگ است، کلیک کنید.

نحوه پروموت کردن پست اینستاگرام
نحوه انجام پروموت پست در اینستاگرام

علاوه بر این روش، شما می‌توانید در صفحه‌ی پروفایل خود به قسمت Ad Tools بروید و روی choose a post کلیک کنید و پست موردنظر را انتخاب کنید یا با کلیک بر روی promote top post بهترین پست خود را پروموت کنید.

مشخص کردن هدف از پروموشن

در صفحه باز شده باید هدف خودتان را از پروموشن مشخص کنید. گزینه‌ی اول (More Profile Visit) به منظور افزایش بازدید صفحه، گزینه‌ی دوم (More Website Visit) به معنای افزایش بازدید وبسایت و آخرین گزینه (More Messages) برای افزایش پیام‌هاست.

پس از انتخاب گزینه‌ی موردنظر خود، بر روی next بزنید.

وارد کردن نام وبسایت

اگر گزینه‌ی دوم یعنی افزایش بازدید وبسایت را انتخاب کردید، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در بالای آن باید نام وبسایت خود را بنویسید و در پایین صفحه، گزینه‌ی اکشن را انتخاب کنید. هرکدام از گزینه‌هایی را که انتخاب می‌کنید، در پایین پست موردنظرتان ظاهر می‌شود. سعی کنید گزینه‌ی انتخابی را متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید. برای مثال اگر از کاربران می‌خواهید که کالایی را خریداری کنند، باید Shop Now را انتخاب کنید. در نهایت بر روی Done بزنید.

انتخاب مخاطبین هدف

حالا در صفحه‌ی جدید باید مخاطبین خود را مشخص کنید. برای این‌کار می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی اول، از تنظیمات پیش‌فرض اینستاگرام کمک بگیرید یا با زدن روی گزینه‌ی دوم خودتان مخاطبین هدف را انتخاب کنید. البته با انتخاب گزینه‌ی دوم، شما باید مکان مخاطبین را مشخص کنید که متأسفانه این قابلیت در ایران در دسترس نیست. در آخر بر روی next بزنید.

انتخاب مخاطبین هدف
نحوه انتخاب مخاطبین هدف برای پروموشن اینستاگرام

مشخص کردن زمان و بودجه پروموشن

در این صفحه باید مدت زمان پروموشن و هزینه‌ی آن را مشخص کنید. در بالای صفحه نیز می‌توانید بر اساس هزینه و مدت زمان مشخص شده، مقدار ریچ (reach) را نیز به صورت تخمینی مشاهده کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، بر روی next بزنید.

بودجه پروموشن اینستاگرام
مشخص کردن بودجه و زمان پروموشن اینستاگرام

پرداخت هزینه

در صفحه‌ی بعدی می‌توانید اطلاعات وارد شده را یک بار دیگر بررسی کنید و درنهایت بر روی گزینه‌ی payment بزنید تا هزینه‌ی لازم را بپردازید.

نحوه پرداخت پروموشن اینستاگرام
تعیین نحوه پرداخت برای پروموشن اینستاگرام

در این صفحه ابتدا باید محل زندگی، واحد پول و منطقه‌ی زمانی یا time zone خود را مشخص کنید. در آخر روی next کلیک کنید.

اطلاعات پرداخت
نحوه اضافه کردن اطلاعات پرداخت

حالا باید روش پرداختی، کردیت کارت یا پی‌پل، را انتخاب کنید و اطلاعات موردنیاز را وارد کنید.

درنهایت بر روی گزینه‌ی boost post بزنید و چند لحظه صبر کنید تا پروموشن انجام شود.

هزینه‌ی پروموشن چقدر است؟

هزینه‌ی پروموشن به ازای هر کلیک محاسبه می‌شود و برای بیشتر مخاطبین چیزی حدود ۰.۰۵ تا ۱ دلار است. البته این مقدار با توجه به تعداد مخاطبین هدف متغیر خواهد بود. برای مثال اگر در صنعتی فعالیت دارید که رقابت در آن بسیار بالاست، هزینه‌ی آن ممکن است به ۳ دلار هم برسد.

استفاده از قابلیت پروموشن اینستاگرام در ایران

متأسفانه به دلیل تحریم‌های موجود، قابلیت پروموشن اینستاگرام در ایران در دسترس نیست. کاربرانی که در ایران زندگی می‌کنند، نمی‌توانند مکانی برای مخاطبین خود مشخص کنند و حتی اگر از برنامه‌های تغییر لوکیشن استفاده کنند باز هم در آینده ممکن است برایشان دردسرساز باشد. از طرفی پرداخت هزینه برای کاربران ایرانی مشکل است؛ زیرا به حساب بین‌المللی دسترسی ندارند و در بین گزینه‌های واحد پول، ریال یا تومان وجود ندارد.

بصورت کلی استفاده از این خدمات درون ایران امکان‌پذیر نیست اما اگر مقیم خارج از کشور هستید یا کسب و کارتان به گونه‌ای است که می‌توانید در سایر کشور‌ها نیز خدمات خود را ارائه دهید، پس مکان مخاطبین خود را در کشوری دیگر انتخاب کنید و هزینه‌ی آن را با حساب‌های بین‌المللی بپردازید.

چگونه پروموشن پستی را حذف کنیم؟

برای حذف پروموشن یک پست کافی است به پروفایل خود بروید و بر روی ad tools کلیک کنید. سپس می‌توانید با انتخاب پروموشنی که قصد پاک کردن آن را دارید، بر روی حذف پروموشن کلیک کنید.

جمع‌بندی

پروموشن اینستاگرام روش بسیار خوبی برای بیشتر دیده شدن و کسب مخاطبین بیشتر است. البته با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، این قابلیت در ایران در دسترس نیست اما اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید، حتماً به شما توصیه می‌کنیم که از این قابلیت اینستاگرام برای گسترش کسب و کار خود کمک بگیرید.

راستی تابه‌حال چیزی از کارت ویزیت آنلاین شنیده‌اید؟ شما می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل بهلینک، برای کسب و کارتان یک کارت ویزیت آنلاین درست کنید و لینک آن را در بیو اینستاگرام‌تان قرار دهید. به شما توصیه می‌کنیم که حتما استفاده از این خدمات را امتحان کنید و ترافیک اینستاگرام‌تان را به دیگر بخش‌های کسب‌و‌کارتان هدایت کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 20 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ماهانا دانش‌آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی و علاقمند به مباحث وب و شبکه‌های اجتماعی است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.