سئو 987 بازدید

شاید در آموزش‌های مختلفِ سئو دیده‌اید و شاید هم از افراد مختلفی شنیده‌اید که برای توسعه‌ی محتوای وب‌سایت خود و افزایش بازدیدکنندگان آن، باید وب‌سایت‌تان را به گوگل معرفی کنید. اما مهم‌ترین سؤالاتی که در این زمینه برای هر کسی پیش می‌آید این است که دیگر مزایای معرفی سایت به گوگل چیست؟ و چگونه باید سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟

اگر شما هم نیاز به معرفی سایت خود به گوگل دارید، تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید تا ضمن بررسی مزایای معرفی سایت به گوگل، تک تکِ مراحل متصل کردن یک سایت به گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) را به شما آموزش دهیم.

مزایای معرفی سایت به گوگل

معرفی سایت به گوگل (Google Search Console)، مزایای زیادی برای شما – به‌عنوان یک سئوکار یا وبمستر – دارد و از طریق آن می‌توانید اطلاعات مفیدی برای تعیین نقشه‌ی راه توسعه‌ی محتوای وب‌سایت خود و افزایش بازدید آن ایجاد کنید. مهم‌ترین مزایای اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول عبارت‌اند از:

  • به‌دست آوردن آمار دقیق از عملکرد سایت خود
  • اطلاع از کلمات کلیدی که کاربران با آن‌ها وارد سایت ما می‌شوند
  • آگاهی از جایگاه هر مقاله در نتایج جستجو
  • آپدیت هدفمند مقالات
  • شناخت عوامل تکنیکال که مانع افزایش رتبه‌ی سایت ما می‌شوند

در ادامه به تشریح هر یک از مزایای فوق می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به دست آوردن آمار دقیق از عملکرد سایت خود

به کمک گوگل سرچ کنسول می‌توانید آمار دقیقی از تعداد کلیک‌ها بر روی لینک‌های وب‌سایت‌تان و تعداد بازدیدکنندگان هر مقاله‌تان به‌دست آورید و از این طریق می‌توانید از عملکرد وب‌سایت خود و همچنین میزان پیشرفت پروسه‌ی سئوی سایت‌تان، مطلع شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اطلاع از کلمات کلیدی که کاربران با آنها وارد سایت ما می‌شوند

در ابزار گوگل سرچ کنسول می‌توانید کلمات کلیدی که کاربران سرچ کرده‌اند و از طریق آن به وب‌سایت شما رسیده‌اند را ببینید. شایان ذکر است که با بررسی این کلمات کلیدی از رفتار و علایق کاربران خود، آگاه می‌شوید و می‌توانید مطالب و کلمات کلیدی پر کلیکی برای تولید و انتشار محتوای خود تولید کنید؛ به این ترتیب میزان کلیک و بازدید کاربران از وب‌سایت شما بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آگاهی از جایگاه هر مقاله در نتایج جستجو

شما با اطلاعاتی که از ابزار گوگل سرچ کنسول می‌توانید استخراج کنید، قادر خواهید بود تا به‌راحتی جایگاه یا Position هر یک از مقالات خود در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل را ببینید. پر واضح است که دانش، قدرت می‌آورد؛ شما با استفاده از دانش و اطلاعاتی که از جایگاه لینک‌های وب‌سایت خود به‌دست می‌آورید، می‌توانید لینک‌هایی که مستعد دریافت بازدید بیشتر هستند را شناسایی نموده و با استفاده از ترفندهای مختلفی، بازدید آن‌ها و در نهایت بازدید کل سایت خود را افزایش دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آپدیت هدفمند مقالات

اگر بر روی وب‌سایت خود، تعداد مقالات یا لینک‌های زیادی داشته باشید، بهتر درک می‌کنید که «آپدیت هدفمند مقالات» یعنی چه! با توجه به اطلاعاتی که ابزار گوگل سرچ کنسول به شما ارائه می‌دهد، دیگر نیازی نیست که تمامی مقالات خود را آپدیت کنید تا جایگاه آن‌ها در نتایج جستجو ارتقاء پیدا کند، بلکه به‌صورت هدفمند و اولویت‌بندی شده می‌توانید به آپدیت مقالات خود بپردازید و زمان بسیاری را برای خود صرفه‌جویی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شناخت عواملی که مانع افزایش رتبه سایت ما می شوند

از مهم‌ترین امکاناتی که با معرفی سایت به گوگل نصیب شما می‌شود، اطلاع از ارورهایی (Errors) هست که مانع افزایش رتبه‌ی سایت شما در گوگل و موتورهای جستجو می‌گردند. شما با دانستن اینکه کجای پروسه‌ی سئو را اشتباه رفته‌اید، می‌توانید اشتباهات خود را جبران کنید و به روند افزایشی تعداد کاربران و بازدیدکنندگان برگردید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چگونه سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟

معرفی کردن سایت به گوگل یکی از ساده‌ترین کارهایی است که برای افزایش رتبه‌ی سایت خود و همچنین پیدا کردن دید جامعی از عملکرد سایت‌تان، می‌توانید انجام دهید. مراحل آن بسیار آسان هستند. با ما همراه باشید تا پله‌پله پیش برویم و راحت‌ترین روش معرفی سایت به گوگل را به شما عزیزان آموزش دهیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ورود به Google Search Console

برای این کار می‌توانید مستقیماً وارد وب‌سایت https://search.google.com شوید و یا عبارت Google Search Console را سرچ کنید و بر روی اولین لینک در لیست نتایج که کلیک کنید، وارد صفحه‌ی زیر خواهید شد. در این صفحه کافی است بر روی دکمه‌ی آبی‌رنگ Start Now کلیک نمایید تا مراحل اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول را کلید بزنید.

صفحه شروع به کار Google Search Console
صفحه شروع به کار Google Search Console

وارد کردن آدرس سایت خود در کنسول گوگل

پس از کلیک بر روی دکمه Start Now یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود که در آن، دو گزینه به شما نمایش در آمده است. یکی در سمت چپ با عنوان Domain و دیگری در سمت راست با عنوان URL prefix. در این مرحله کافی است تا بر روی گزینه ی Domain کلیک کرده، و آدرس سایت خود را بدون www و HTTP یا HTTPS وارد کنید؛ سپس بر روی Continue کلیک کنید.

اتصال سایت به گوگل – گام اول
اتصال سایت به گوگل – گام اول

با کلیک بر روی دکمه‌ی Continue صفحه‌ای مانند صفحه‌ی زیر برای شما نمایش داده می‌شود. پس از ظاهر شدن صفحه‌ی زیر، شما باید مراحل احراز هویت را انجام دهید. در واقع با احراز هویت سایت خود، به گوگل نشان می‌دهید که شما صاحب آن دامنه و آن سایت هستید و واجدالشرایط دریافت اطلاعات حیاتی آن می‌باشید. برای این کار، متنی که گوگل در باکس زیر به شما نشان داده است را باید کپی کنید و به پنل مدیریتیِ هاستِ خود بروید.

اتصال سایت به گوگل – گام دوم
اتصال سایت به گوگل – گام دوم

احراز هویت سایت خود برای گوگل

برای اینکه برای گوگل محرز شود، این دامنه و سایتی که به آن متصل است از آنِ شخصِ شما است، باید مراحل زیر را طی کنید:

ورود به پنل مدیریت هاست خود

در اینجا ما وارد CPanel هاست خود شده‌ایم (تفاوت چندانی با Direct Admin ندارد) و در قسمت Domains بر روی دکمه‌ی Zone Editor کلیک می‌کنیم.

احراز هویت سایت برای گوگل – گام اول
احراز هویت سایت برای گوگل – گام اول
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اضافه کردن فایل TXT با متن مورد نظر گوگل

پس از ورود به Zone Editor، کافی است تا بر روی دکمه‌ی Manage کلیک کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل – گام دوم
احراز هویت سایت برای گوگل – گام دوم

در این مرحله، باید بر روی گزینه‌ی Add Record کلیک چپ می‌کنید و Type را روی TXT تنظیم می‌کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل – گام سوم
احراز هویت سایت برای گوگل – گام سوم
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سپس متنی که از سایت گوگل سرچ کنسول کپی کرده بودید را در قسمت Record وارد کنید و همچنین در قسمت Name هم آدرس سایت خود را وارد نمایید. روی گزینه‌ی Save Record بزنید و CPanel (یا Direct Admin) خود را ببندید.

احراز هویت سایت برای گوگل – گام چهارم
احراز هویت سایت برای گوگل – گام چهارم

به صفحه‌ی Google Search Console برگشته و روی دکمه‌ی Verify کلیک کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل – گام پنجم
احراز هویت سایت برای گوگل – گام پنجم

با انجام تمامی مراحل فوق و با کلیک بر روی دکمه Verify، گوگل، سایت شما را احراز هویت می‌کند و پس از پایان پروسه احراز هویت، می‌توانید به کنسول سایتِ خود دسترسی داشته باشید و از امکانات و مزایا فراوانی Google Search Console در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکته بسیار مهم در معرفی سایت به گوگل

اگر قبل از ثبت نام در Google Search Console، وب‌سایت خود را به CloudFlare متصل کردید، برای احراز هویت سایتتان دیگر نباید به Cpanel یا Direct Admin هاستینگِ خود مراجعه کنید بلکه باید مراحل زیر را برای معرفی سایت به گوگل، پیش بگیرید:

به سایت CloudFlare مراجعه کرده، به حساب کاربری خود در این وب‌سایت وارد شوید. پس از ورود به حساب کاربری خود در این وب‌سایت، اولین صفحه‌ای که با آن روبه‌رو می‌شوید، صفحه‌ی Dashboard است که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید.

داشبورد کلاود فلر
داشبورد کلاود فلر

در داشبورد کلاود فلر، در منوی چپ، بر روی گزینه‌ی Websites کلیک کنید تا وارد صفحه زیر شوید. سپس دامنه‌ای که کلاود فلر را بر روی آن اعمال کرده‌اید را با کلیک چپ انتخاب می‌کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر - گام اول
احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر – گام اول

در صفحه‌ی بازشده، در سمت راست، در قسمت Quick Actions، گزینه‌ی DNS Setting را انتخاب می‌کنید تا پنل مدیریتی DNS هایتان به شما نمایش داده شود.

احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر - گام دوم
احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر – گام دوم

در پنجره مدیریتی DNS های سایتتان، درست مانند همان کاری که در CPanel و Direct Admin انجام دادید، بر روی دکمه‌ی Add Record کلیک کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر - گام سوم
احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر – گام سوم

سپس Type را روی TXT گذاشته و متنی که از گوگل برای احراز هویت سایت انتخاب کردید را در فیلد Content (required) پیست کنید. در قسمت Name هم آدرس دامنه‌ی خود را وارد می‌کنید؛ در آخر هم بر روی دکمه‌ی Save کلیک می‌کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر - گام چهارم
احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر – گام چهارم

با انجام تمامی مراحل فوق و به سایت گوگل سرچ کنسول برگردید و با کلیک بر روی دکمه Verify، گوگل، سایت شما را احراز هویت می‌کند. پس از پایان پروسه احراز هویت از طریق کلاود فلر، می‌توانید به کنسول سایتِ خود دسترسی داشته باشید و از امکانات و مزایا فراوانی Google Search Console در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

احراز هویت سایت برای گوگل – گام پنجم
احراز هویت سایت برای گوگل از طریق کلاود فلر – گام پنجم

توضیحات تکمیلی درباره کلاود فلر

اگر در ابتدای راه یادگیری سئو هستید، شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که سرویس کلاود فلر (CloudFlare) چیست و چرا باید آن را بر روی سایت خودمان اعمال کنیم؟ در پاسخ باید گفت این سرویس، برای بهینه کردن عملکرد وب‌سایت شما و همچنین افزایش امنیت آن است. با استفاده از کلاود فلر و اتصال سایت خود به آن، می‌توانید شاهد کاهش زمان لود شدن وب‌سایتتان باشید، امری که برای سئو بسیار حائز اهمیت است!

سرویس کلاد فلر به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید وب‌سایت خود را راحت‌تر برای کاربران خارجی در کشورها و قاره‌های دیگر، سئو کنید تا وقتی موضوعی را جست‌وجو می‌کنند، موتورهای جستجو سایت شما را با سرعتی زیاد لود کند و به آن‌ها نشان دهد. در واقع با اتصال دامنه و هاست خود به سیستم توزیع محتوای کلاود فلر، به نوعی هاست شما جهانی می‌شود و در نتایج جستجوی کاربران تمام دنیا، با سرعتی همانند سایت‌های لوکالشان به نمایش در خواهد آمد.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی در خصوص نحوه معرفی سایت به گوگل

همان‌طور که مشاهده کردید، معرفی سایت به گوگل، کاری بسیار ساده و آسان بود ولی تأثیرات مهم زیادی بر روی توسعه‌ی محتوای وب‌سایت شما و طرح استراتژی‌هایی برای افزایش بازدید و کلیک سایت شما خواهد گذاشت. اگر صاحب وب‌سایتی هستید، اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که وب‌سایت خود به گوگل معرفی کنید و از امکانات رایگان Google Search Console استفاده نمایید.

امیدواریم که خواندن این مقاله، شما را به پاسخ این سؤال که «چگونه سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟» رسانده باشد و به‌راحتی بتوانید با انجام مراحل بالا، وب‌سایت خود را به گوگل معرفی کنید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «نحوه اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول» دارید، یا روش‌های دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که وب‌سایت خود را به گوگل معرفی نمایند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها