طراحی سایت 515 بازدید

هدف ما از نگارش این مقاله این است که شما با مطالعه آن، با مفهوم دامنه (domain) و هاست (host) آشنا شوید؛ لذا در این مقاله‌ی کوتاه، ابتدا به تعریف دامنه و معرفی انواع دامنه‌ها می‌پردازیم، سپس در ادامه مفاهیم سرور و هاست را توضیح می‌دهیم. پس، اگر می‌خواهید آشنایی کاملی با این مفاهیم داشته باشید و یا قصد خرید دامنه و هاست و در نهایت راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارید این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا را تا انتها مطالعه کنید.

برای راه اندازی یک وب سایت باید چه کار کنیم؟

اولین گام در راه‌اندازی یک وب‌سایت این است که ابتدا یک دامنه (Domain) و یک هاست (Host) را تهیه کنید؛ برای خرید این دو می‌توانید به یک «شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ» مراجعه کنید و درخواست خود را برای خرید دومین یا هاست به آن شرکت ارائه دهید. پس از اینکه دامین و هاست خود را از یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ خریدید، در پنل کاربری که آن شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید به تنظیمات دومین و هاست خود دسترسی داشته باشید؛ کدهای سایت را در آن بارگذاری کنید، یک دیتابیس ایجاد کنید و تمامی امور مربوط به یک مدیریت یک وب‌سایت را در آن پنل انجام دهید.

حال که با فرآیند کلی راه‌اندازی یک وب‌سایت آشنا شدید، به‌صورت عمیق‌تر به معرفی دو مفهوم دامنه و هاست می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دامنه سایت domain چیست؟

دامنه در واقع همان آدرس سایت ما در فضای اینترنت یا بخشی از URL سایت است که کاربران با تایپ کردن آن در نوار آدرسِ مرورگر خودشان به سایت ما دسترسی پیدا می‌کنند. به‌عبارت دیگر، اگر سایتمان را یک مکان فیزیکی مانند یک فروشگاه فرض کنیم، دامنه همان آدرس فروشگاه ما می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانیم به‌راحتی به مکان مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.

اجزای دامنه یا دامین

دامنه‌ها از چند قسمت تشکیل شده‌اند که با ذکر مثال با اجزای دامین آشنا می‌شویم:

برای مثال: https://blog.kaprila.com

http یا https پروتکل (protocol) اینترنتی
blog زیر دامنه یا (sub domain)
kaprila اسم دامنه یا اسم سایت که به آن دامنه سطح دوم (Second level domain) می‌گویند.
com پسوند دامنه که به آن دامنه سطح بالا (Top level domain) می‌گویند.

شایان ذکر است که دامنه‌ها به‌طور کلی از دو قسمت اصلی یعنی «نام دامنه» و «پسوند دامنه» تشکیل شده‌اند. در ادامه به معرفی این دو قسمت می‌پردازیم:

قسمت‌های مجزای یک دامنه اینترنتی
قسمت‌های مجزای یک دامنه اینترنتی

نام دامنه (SLD)

اسم دامنه کاملاً انتخابی است و خودتان تعیین‌کننده آن هستید. تنها نکته‌ی مهم در خرید یک SLD این است که یا کلمات آن پشت سر هم باشند (فاصله نداشته باشد) و یا با خط فاصله (-) از هم جدا شده باشند.

پسوند دامنه (TLD)

پسوند دامنه کاملاً انتخابی نیست و بسته به نیازمان یک پسوند را از لیست پسوندهای موجود انتخاب کرده و آن را خریداری می‌کنیم. شایان ذکر است که منظور از خرید دامنه، خرید اشتراک سالانه است که هر ساله نیازمند به تمدید دارد.

انواع پسوند دامنه ها یا انواع TLD ها

دامنه‌ها در حالت کلی به دو نوع دامنه عمومی و دامنه ملی تقسیم می‌شوند، همه ما پسوند com. را به‌عنوان یک پسوند عمومی و پسوند ir. را به‌عنوان یک پسوند ملی می‌شناسیم.

 دامنه ملی

دامنه ملی هر کشور پسوندهایی دارد که معمولاً مخفف اسم همان کشور است مانند پسوند ir.  که مخفف Iran یا پسوند  us. که مخفف United States است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که پسوندهای ملی چون با پول رایج همان کشور معامله می‌شوند معمولاً ارزان‌ترند.

دامنه عمومی

دامنه‌هایی مانند .com و net.  و یا org. و… دامنه‌های بین‌المللی هستند که هر کسی در هر کشوری می‌تواند آن‌ها را تهیه و به دلار خریداری کند. در ادامه لیستی از مشهورترین نوع TLD های عمومی را ارائه داده‌ایم.

  • پسوند com. (برای دامنه‌هایی که در آن‌ها فعالیت تجاری Commercial می‌شود، بهترین گزینه است.)
  • پسوند int. (غالباً برای سازمان‌های بین‌المللی International کاربرد دارد.)
  • پسوند net. (برای سایت‌هایی که ارائه‌دهنده خدمات شبکه Network و اینترنت هستند کاربرد دارد.)
  • پسوند gov. (وب‌سایت‌هایی که دولتی Government هستند، عموماً از این TLD استفاده می‌کنند.)
  • پسوند info. (برای وب‌سایت‌هایی که عموماً در حوزه ارائه اطلاعات Information یا اطلاع‌رسانی فعالیت دارند، بهترین گزینه است.)
  • پسوند org. (سازمان‌های Organizations خصوصی که عموماً در سایت خود فعالیت تجاری ندارند، بهتر است این TLD را برای ثبت دامنه‌ی خود استفاده کنند.)
  • پسوند name. (اشخاص حقیقی معمولاً از این نوع TLD استفاده می‌کنند که می‌خواهند یک وب‌سایت شخصی به نام Name خود داشته باشند.)
  • پسوند edu. (برای سایت‌هایی که محتوای آموزشی منتشر می‌کنند بهترین گزینه است.)
  • پسوند mobi. (یکی از بهترین TLD ها برای شرکت‌هایی است که خدمات تلفن‌های همراه Mobile ارائه می‌دهند)
  • سوند biz. (از این TLD برای سایت‌هایی که با هدف تجارت Business فعالیت می‌کنند، استفاده می‌شود.)
  • پسوند Travel. (برای شرکت‌ها و آژانس‌هایی که در زمینه سفر Travel فعالیت می‌کنند، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌رود.)
  • پسوند ws. (این TLD مخفف Website است و از آن برای ثبت دامنه وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌شود.)
  • پسوند tv. (برای ایجاد وب‌سایت‌هایی که ماهیت فعالیتِ آن‌ها تلویزیونی Television است، به کار می‌رود.)
  • پسوند ac. (سازمان‌های آموزشی که در آن‌ها فعالیت‌های آکادمیک صورت می‌گیرند، برای ثبت دامنه سایت خود می‌توانند از این TLS استفاده کنند.)
TLD های مختلف دامنه سایت
TLD های مختلف دامنه سایت

شایان ذکر است که انواع دیگری از TLD ها وجود دارند که ترکیبی از TLD های ملی و عمومی هستند. لازم است بدانید که برای ثبت و خرید این قبیل از دامنه‌ها، شما باید از مراکز مربوطه و مراجع ذی‌ربط مجوز بگیرید. برخی از این TLD ها به شرح ذیل هستند:

  • پسوند gov.ir.
  • پسوند co.ir.
  • پسوند ac.ir.
  • پسوند sch.ir.
  • پسوند org.ir.
  • پسوند net.ir.
  • پسوند id.ir.

 حال که با مفهوم دامنه و اجزای آن آشنا شدید، بهتر است به سراغ مفهوم هاست برویم اما قبل از آنکه با مفهوم هاست آشنا شویم باید بدانید سرور چیست.

سرور server چیست؟

به زمان ساده سرورها کامپیوترهای بزرگی هستند که همیشه روشن‌اند و به اینترنت وصل هستند؛ ممکن است فکر کنید اگر این گونه است پس می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود به‌عنوان سرور استفاده کنید، اما از آنجایی که سایت شما باید همیشه آپ تایم و در دسترس باشد، نمی‌توانید تضمین دهید سیستم شما همیشه روشن بماند در نتیجه باید از جای دیگری سرور اجاره کنید، این سرورها به اینترنت تجاری با پینگ (Ping) خیلی خیلی پایین متصل‌اند، سیستم خنک‌کننده و برق اضطراری دارند و در مکان‌های محافظت شده‌ای به نام دیتاسنتر (data center) نگهداری می‌شوند.

نمایی از یک دیتاسنتر
نمایی از یک دیتاسنتر

همان‌طور که گفته شد، سرورها درون مجتمع‌هایی به نام دیتاسنتر نگه‌داری می‌شوند. شایان ذکر است که شرکت‌های بزرگی مانند «مایکروسافت»، «گوگل» و «آمازون» و… با تأسیس مراکز داده (دیتا سنتر) در نقاط مختلف جهان سعی می‌کنند نیازهای کسانی که می‌خواهند سرور بخرند را برطرف کنند. حتی در کشور ایران نیز شرکت‌هایی نظیر «پارس‌پک»، «میهن وب‌هاست» و… هستند که دیتاسنتر داخلی دارند و خدمات سرور و هاستینگ را با کیفیت بالایی به مشتریان خود ارائه می‌دهند

حالا که با مفهوم دامنه و سرور آشنا شدید با ذکر مثال به تعریف مفهوم «میزبانی» یا هاست Host می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

میزبانی یا هاست Host چیست؟

همان‌طور که حافظه کامپیوتر شخصی شما به درایوهای C, D, E, F تقسیم‌بندی شده است، هر سرور هم به تعدادی هاست تقسیم‌بندی می‌شود. در واقع، هاست زیرمجموعه‌ای از یک سرور کلی است که از یک سری منابع – که سرور به آن اختصاص داده – استفاده می‌کند. پس، «هاست» یا «فضای میزبانی» سرویسی است که این امکان را به ما می‌دهد تا اطلاعات وب‌سایت خود مانند تمام متون، فیلم، عکس، صداها و… را در فضای اینترنت روی آن قرار داده و اطلاعات خود را روی سرور ذخیره کنیم. در واقع، وقتی شما یک هاست از یک سرور کلی را خریداری می‌کنید، مانند آن است که یک درایو از یک کامپیوتر را خریداری کرده‌اید؛ در نتیجه شما از منابع آن سرور به‌طور همزمان با تعدادی از افراد دیگر استفاده می‌کنید.

سرور Server هاست Host
منابع اختصاصی دارد. منابع اشتراکی دارد.
هزینه اجاره بیشتری دارد. هزینه اجاره آن معمولاً از سرور کمتر است.
نیازمند نصب نرم‌افزار است. از نرم افزار های سرور اصلی استفاده می‌کند.

بد نیست بدانید که سرورها نیازمند این هستند که نرم‌افزارهایی روی آن‌ها نصب شود و کانفینگ (Configure) شوند اما هاست چون زیرمجموعه‌ای از یک سرور است که نیازی به نصب نرم‌افزار ندارد و به‌صورت اتوماتیک از نرم‌افزارهایی که از قبل روی سرور نصب شده‌اند، استفاده می‌کند. شایان ذکر است که سرورها با توجه به سیستم عاملی که روی آن‌ها نصب است، به 2 دسته‌ی «سرورهای ویندوزی» یا «سرورهای لینوکسی» تقسیم می‌شوند.

هاست لینوکس Linux بخریم یا هاست ویندوز Windows؟

اگر شما در وب‌سایت خودتان از سیستم‌های مدیریت محتوایی همچون: وردپرس، جوملا و دروپال یا کلاً از سیستم‌های تولید محتوایی که پایه PHP دارند استفاده می‌کنید، باید از سرور یا هاست لینوکس استفاده کنید. اما اگر در Back End وب‌سایتِ خود از سیستم‌های مدیریت محتوایی که بر اساس ASP.net نوشته شده‌اند، استفاده می‌کنید، باید یک سرور یا هاست ویندوزی برای خود تهیه نمایید.

هاست ویندوزی یا هاست لینوکسی؟
هاست ویندوزی یا هاست لینوکسی؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع میزبانی یا هاست

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ، انواع سرویس‌های هاست را به ما ارائه می‌دهند که به شرح ذیل هستند:

  • هاست اشتراکی (Shared Host)
  • هاست اختصاصی (Dedicated Host)
  • سرور خصوصی مجازی (VPS)
  • سرور اختصاصی
  • هاست ابری (Cloud Hosting)
انواع میزبانی در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ
انواع پلن‌های میزبانی در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ

هاست اشتراکی (میزبان اشتراکی)

هاست اشتراکی هاستی است که برای ساخت آن از یک سرور استفاده شده و منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن سرور بین چندین سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. شایان ذکر است که «هاست اشتراکی» از متداول‌ترین انتخاب‌های وبمستران به شمار می‌آید. خوب است بدانید که هزینه‌ی هاست اشتراکی کمتر است و برای سایت‌هایی که به نرم‌افزارهای خیلی قوی نیاز ندارند، مناسب است اما به‌دلیل اینکه چندین سایت به‌طور مشترک از منابع سرور استفاده می‌کنند و دسترسی به منابع محدود است، ممکن است سرعت لود سایت شما پایین بیاید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هاست اختصاصی (میزبانی اختصاصی)

هاست اختصاصی در مقابل هاست اشتراکی قرار دارد. در هاست اختصاصی فضای دیسک و پهنای باند به‌طور کامل در اختیار مدیر وب‌سایت قرار می‌گیرد و برای وب‌سایت‌هایی که با رشد مواجه شده‌اند مناسب می‌باشد.

سرور خصوصی مجازی (VPS)

 VPSمخفف عبارت Virtual Private Server است. زمانی که نیاز ما از هاست اشتراکی بیشتر است اما هزینه خریدِ هاست اختصاصی را هم نداریم، بهتر است از یک سرور خصوصی مجازی استفاده کنیم. ماشین‌های مجازی بر روی سرور نصب می‌شوند و افراد با توجه به نیاز خود سرورهای مجازی خصوصی خریداری می‌کنند. شایان ذکر است که میزان دقیق منابع یک VPS در هر ثانیه مشخص است و می‌توان در صورت افزایش ترافیک سایت، منابع را افزایش داد.

سرورهای اختصاصی

سرورهای اختصاصی با هاست اختصاصی چندان تفاوتی ندارند و یک سرور اختصاصی به‌طور کاملاً انحصاری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ در نتیجه بیشترین قدرت و امنیت را دارد. شایان ذکر است که سایت‌های کوچک کارشان با هاست یا سرورهای مجازی راه می‌افتد اما سایت‌های بزرگ به سرورهای اختصاصی نیاز دارند.

هاست ابری (Cloud Hosting)

در هاست ابری (Cloud Hosting) چندین سرور در فضای ابر وظیفه پشتیبانی از سایت شما را دارند. هر سرور، وظیفه‌ی مشخص و خاصی را انجام می‌دهد و در صورت بروز مشکل یا اختلال در یک سرور، مابقی سرورها می‌توانند جایگزین آن شوند. یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌هایی که بر روی هاست ابری قرار دارد، وب‌سایت google.com است که منابع این سایت، بین صدها سرور در نقاط مختلف جهان پراکنده شده است که در صورت افزایش بازدیدکنندگان سایت بار ترافیکی بین سرورهای درون ابر تقسیم شده و در نتیجه سایت با مشکلاتی مانند down شدن یا لود نشدن مواجه نمی‌شود. شایان ذکر است که این تقسیم اطلاعات موجود در یک وب‌سایت در بین چندین میزبان ابری ویندوز و میزبان ابری لینوکس، سبب افزایش امنیت سایت در برابر هکرها می‌شود.

هاست ابری
هاست ابری

لیست مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی در خصوص دامنه و هاست چیست؟

در این مقاله تلاش کردیم به‌صورت شایسته‌ای به پاسخ این سؤالِ شما که «دامنه و هاست چیست؟» بپردازیم. همان‌طور که گفتیم، برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، شما ملزم به «ثبت یک دامین» و «خرید یک هاست» هستید و این‌ها را می‌توانید از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ معتبر تهیه کنید. نکته مهم برای خرید یک دامنه این است که شما باید متناسب با هدف خود از راه‌اندازی وب‌سایتتان، یک TLD را انتخاب کنید و یک SLD آزاد را برای برند مجازی کسب‌وکارتان رزرو کنید. نکته مهم هم در مورد خرید هاست این است که بسته به سیستم مدیریت محتوایی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، یک هاست لینوکسی یا ویندوزی را انتخاب نمایید. اگر مخاطبان سایتتان در ایران هستند، پس بهتر است هاست ایران بخرید و اگر مخاطبانتان در کشورهای دیگر هستند، هاست مستقرشده در همان کشورها را خریداری نمایید. لازم به ذکر است که برای خرید یک هاست خارجی، نیازی نیست که از شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ،‌ هاست مورد نظرتان را خرید کنید؛ بلکه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ ایرانی نیز این کار را برای شما انجام می‌دهند.

امیدواریم که این مطالب ذکرشده در این مقاله، شما را در برداشتن اولین گام برای راه‌اندازی یک وب‌سایت کمک کرده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «دامین، هاستینگ یا سرور و دیتاسنتر» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “دامنه و هاست چیست؟ + اجزای مختلف یک Domain اینترنتی و انواع Host

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها