با راه‌اندازی کسب و کار تجارت الکترونیکی خود، اولین قدم را به سمت حذف کارفرما، برنامه‌ریزی کاری منعطف و نظارت خلاقانه فردی برمی‌دارید. فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه تجارت الکترونیکی برای بسیاری از کارآفرینان، بهترین نقطه شروع کسب و کار شخصی است؛ زیرا به این ترتیب هزینه‌های کاری خود را کاهش می‌دهند، رشد استارت‌آپی سریع‌تری را تجربه می‌کنند و بطور کلی، از بسیاری از جنبه‌ها به نفع آنها خواهد بود. با این‌حال، تأسیس فروشگاه آنلاین مستلزم تعهد کاری بسیاری است. فرقی ندارد در کنار فروشگاه آنلاین خود فروشگاه فیزیکی نیز دارید یا خیر؛ در هر صورت باید نسبت به کسب و کار خود احساس مسئولیت کنید و دانش و ابزار لازم برای آن را در اختیار داشته باشید. در این مقاله از مجله کاپریلا همه چیز را درباره فروشگاه‌های آنلاین، مراحل راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و ابزارهای کارآمد این حوزه به شما می‌گوییم و شما را راهنمایی می‌کنیم تا با چشمانی باز در این مسیر قدم بردارید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

وبسایت فروشگاه اینترنتی چیست؟

وبسایت‌های تجارت الکترونیکی، در واقع فروشگاه‌های آنلاینی هستند که محصول می‌فروشند یا خدمات فروشی خود را ارائه می‌دهند. این فروشگاه‌ها در گذشته فقط به وبسایت‌هایی با امنیت بالا و طراحی کارآمد خلاصه می‌شدند، اما این روزها اوضاع تغییر کرده است. اگر در نظر دارید فروشگاه آنلاین بزرگی با موجودی بالا راه‌اندازی کنید، به ابزارهای فروشگاه اینترنتی نیاز دارید. با این‌حال بسیاری از افراد زمانی‌که در ابتدای مسیر راه‌اندازی کسب و کار آنلاین خود قرار دارند، ترجیح می‌دهند سریع‌ترین و مقرون بصرفه‌ترین روش‌های موجود را انتخاب کنند و سپس در ادامه مسیر به بهبود روش‌های خود بپردازند. در ادامه ابزارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در هر دو شرایط به کمک شما می‌آیند. فرقی ندارد فروشگاه شما وبسایت بزرگی دارد یا فقط از یک صفحه فرود تشکیل شده است، در هر صورت باید به چند نکته ضروری توجه کنید.

  1. روش‌های پرداخت باید برای مشتری امن و راحت باشند؛ آنها باید دقیقاً بدانند مبلغی که پرداخت می‌کنند بابت چه چیزی (و چقدر) است و بتوانند به سیستمی که اطلاعات کارت بانکی خود را وارد آن می‌کنند، اعتماد کنند.
  2. در وبسایت خود عکس‌های دقیق و جذاب از محصولات بارگذاری کنید و حتماً توضیحات لازم را برای محصول یا خدمات خود بنویسید (عکس‌ها یکی از الزامات مهم فروش آنلاین به حساب می‌آیند).

مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید همین دو مورد هستند. پس به خاطر داشته باشید که وبسایت فروشگاهی شما باید حرفه‌ای و قابل اعتماد باشد.

چه مواردی فروشگاه اینترنتی را برای استارت‌آپ‌ها ایده‌آل می‌کنند؟

توجه داشته باشید که همه فروشگاه‌های آنلاین برای ایده استارت‌آپ مناسب نیستند. با این‌حال، ایده کسب و کار اینترنتی فروشگاهی برای تعداد زیادی از علاقه‌مندان کارآفرینی فرصتی است که خود را از بند تاسیس فروشگاه فیزیکی رها کنند و به مشتریان هدف خود از سراسر کشور دسترسی پیدا کنند؛ البته خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باعث می‌شود مشتری‌ها هم نتیجه بهتر و لذت‌بخش‌تری را تجربه کنند. فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را به مشتری می‌دهند که در هر ساعت از شبانه‌روز، محصولات سایت فروشگاهی را با حوصله بررسی کنند و هر زمان که تمایل داشتند، نسبت به خرید خود اقدام کنند؛ چرا که این فروشگاه‌ها ساعت کاری مشخصی ندارند و اصطلاحاً 24 ساعت روز در 7 روز هفته و 365 روز سال، در دسترس هستند. حتی بسیاری از استارت‌آپ‌ها، فروشگاهی برای خود راه‌اندازی می‌کنند که در آن، سفارش‌ها مستقیماً از تولیدکننده ارسال شده و به دست مشتری می‌رسد. اگر ترجیح می‌دهید بودجه‌ای را روی موجودی محصولات و انبارداری سرمایه‌گذاری نکنید، این روش، کارایی زیادی دارد؛ اگرچه استفاده از این روش بمعنی سود کمتر و صرف زمان بیشتر برای تکمیل فرآیند فروش است.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای چه افرادی مناسب است؟

هر کسی می‌تواند فروشگاه آنلاین تأسیس کند. برای این کار فقط باید محصولاتی برای فروش یا خدماتی برای ارائه داشته باشید، سپس در مسیر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین قدم بردارید. ممکن است همین حالا هم در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام یا سایت‌های واسطه (مثل دیوار، ایسام، باسلام و …) مشغول به فروش محصولات خود باشید، اما راه‌اندازی سیستم تجارت الکترونیک شخصی باعث می‌شود نظارت و دسترسی بیشتری روی مشتریان خود داشته باشید. علاوه‌بر این، با این کار سود بیشتری عایدتان می‌شود، زیرا دیگر نیازی نیست که به سرویس‌های واسطه هزینه‌ای پرداخت کنید.

قدم به قدم تا راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

حالا که مقدمات لازم برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین را یاد گرفته‌اید، بهتر است نگاهی به چک‌لیست و مراحل گام به گام لازم برای تأسیس فروشگاه آنلاین بیندازید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی
مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

قدم اول: محصولات یا خدمات خود را مشخص کنید.

اول از همه نیاز به چیزی برای فروش دارید. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، محصولات یا خدمات شما چیزهایی هستند که شما را هیجان‌زده می‌کنند، به آنها علاقه دارید و بازارشان را می‌شناسید؛ و در واقع آنها مواردی هستند که جای خالی‌شان را در بازار حس می‌کنید.

قدم دوم: بازار هدف را مورد بررسی قرار دهید.

فکر نکنید در بازار فقط یک برنده وجود دارد؛ بهتر است بازار را بررسی کنید و ببینید چه افراد دیگری در این حوزه مشغول به کار هستند. در صورتی‌که قبل از شما شخص دیگری دارد محصول مورد نظر شما را می‌فروشد، بررسی کنید و ببینید آیا بازار بی‌رقیبی وجود دارد که دارای محصول محبوبی نباشد یا خیر.

قدم سوم: مخاطبان مورد نظر خود را شناسایی کنید.

قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، افرادی که از محصول یا خدمات شما سود می‌برند را شناسایی کنید. با این کار نه‌تنها محصولی با ویژگی‌های مناسب تولید می‌کنید، بلکه در بازاریابی نیز عملکرد موفقیت‌آمیزتری خواهید داشت. تصور نکنید که همه چیز را درباره مشتریان خود می‌دانید و نیازی به این کارها نیست؛ برای مشتریان خود پرسوناهای مختلفی را به وجود آورید که خریداران واقعی محصول شما را تداعی کنند. در این‌باره مقاله پرسونای مشتری چیست؟ را بخوانید.

قدم چهارم: هدف‌گذاری کنید.

اولین قدم برای به وجود آوردن استراتژی و انجام فرآیندها، هدف‌گذاری است؛ این اهداف هستند که به شما کمک می‌کنند بین فروش صفر و فروش بسیار بالا و غیر قابل کنترل (که اتفاقاً یکی از مشکلات رایج در تجارت الکترونیک است)، تعادل ایجاد کنید. برای تعیین اهداف خود، از روش هدف‌گذاری اسمارت (SMART) (مخفف خاص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، واقع‌گرایانه و بدون محدودیت زمانی) استفاده کنید. این روش شما را در جهت فکر کردن به اهدافتان راهنمایی می‌کند و دید کاملی از آینده شرکتتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

مدل هدفگذاری smart
مدل هدفگذاری SMART

قدم پنجم: وبسایت یا صفحه فرود (Landing page) خود را ایجاد کنید.

در این مرحله سراغ مسائل هیجان‌انگیزتری می‌رویم. بسته به موجودی کالاها و بودجه‌ای که در اختیار دارید، دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد: استفاده از پلتفرم کامل فروشگاه اینترنتی برای طراحی وبسایت یا بهبود آن، یا طراحی نسخه وبسایت تک صفحه‌ای با استفاده از ابزارهای ساخت صفحه فرود. اینجاست که می‌توانید محصولات خود را به نمایش بگذارید و از همه مهم‌تر باید بدانید که صفحه فرود جایی است که مشتری‌ها کالای شما را خریداری می‌کنند.

برای طراحی صفحه فرود نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارید. گزینه‌های بسیاری برای شروع این فرآیند وجود دارد، از جمله قالب‌های متنوع طراحی وبسایت و گزینه‌هایی که بسادگی Drag and Drop کردن هستند. از برنامه‌های طراحی صفحه فرود استفاده کنید و ظاهری حرفه‌ای به فروشگاه خود ببخشید که در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری تاثیرگذار باشد. با بکارگیری ابزارهای مناسب، براحتی قابلیت‌ها، تنظیمات و امکانات مختلفی را برای فروشگاه اینترنتی خود طراحی کنید. فقط این نکته را در نظر بگیرید که اگر در فکر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین بزرگی هستید، احتمالاً به کمک فردی متخصص نیاز پیدا خواهید کرد. وبسایتی که طراحی می‌کنید باید برای موبایل نیز بهینه‌سازی شده باشد، در کمترین زمان ممکن بارگذاری شود و اطلاعات زیادی از محصولات را ارائه دهد؛ به این ترتیب بازدیدکنندگان راحت‌تر به برند شما اعتماد می‌کنند.

قدم ششم: روش‌های مختلف پرداخت را در نظر بگیرید.

بعد از طی کردن مراحل بالا، وقت آن می‌رسد که روش‌های پرداخت مناسب و امنی را برای جمع‌آوری مبالغی که مشتری‌ها پرداخت می‌کنند، در نظر بگیرید. با استفاده از صفحه فرود مناسب و پلتفرم‌های طراحی وبسایت، این فرآیند بسیار آسان می‌شود؛ حتی بسیاری از پلتفرم‌های سایت‌ساز در داخل خود، سیستم‌های پرداخت آنلاین نیز دارند. بهتر است تنها به یک روش پرداخت بسنده نکنید. از آن‌جا که بسیاری از مشتریان با روش پرداخت خاصی راحت‌تر هستند، در نظر گرفتن روش‌های پرداخت متنوع ایده خوبی است؛ از جمله پرداخت با درگاه چند بانک مختلف، پرداخت در محل، پرداخت به صورت کارت به کارت و حتی پرداخت با کد USSD موبایل.

قدم هفتم: فهرست ایمیل مشتریان خود را تهیه کنید.

در مرحله آخر باید فرآیند بازاریابی را شروع کنید. با این کار مشتریان بالقوه و مشتریان وفادار خود را در آینده به سمت خرید بیشتر سوق می‌دهید. در روش بازاریابی با ایمیل با ارسال خبرنامه، پیشنهادهای فروش ویژه، بروزرسانی‌های سایت، یادآوری سبدهای خرید رها شده و غیره با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. بر اساس قانون پارتو، 80 درصد فروش ناشی از 20 درصد مشتریان است؛ بنابراین بازاریابی بین مشتریان قدیمی، بخش مهمی از امپراطوری تجاری شما به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که بر حسب نوع محصولات و مخاطبان آن، می‌توانید به جای ایمیل از پیامک یا شبکه‌های اجتماعی (یا حتی هر سه) استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی ایمیلی Email Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

شش ابزار ضروری برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

در این بخش، 6 ابزار مهم را به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شوند روند راه‌اندازی فروشگاه آنلاین جدید شما آسان‌تر و کارآمدتر پیش برود.

وبسایت یا صفحه فرود فروشگاه آنلاین

صفحه فرود فروشگاه‌های آنلاین را می‌توان ستون اصلی این تجارت الکترونیک دانست. این صفحه محلی برای جستجوی محصولات، مطالعه توضیحات، مشاهده تصاویر محصولات، مطالعه نظر سایر مشتریان و در نهایت، خرید است. طراحی صفحه فرود جذاب برای فروشگاه‌های اینترنتی، با استفاده از پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلفی که وجود دارند، بسیار ساده است. البته اگر تعداد محصولات شما زیاد است و یا قصد دارید حوزه گسترده‌ای از بازار را تحت پوشش قرار دهید، قطعاً به یک وبسایت مستقل و کامل نیاز خواهید داشت.

نرم‌افزارهای حسابداری

شما برای پیگیری هزینه‌ها و میزان سود عایدی خود، نیاز به نرم‌افزارهای مالی دارید. نرم‌افزارهای حسابداری نه‌تنها هنگام محاسبه مالیات به کار می‌آیند، بلکه اطلاعات و جزئیات مربوط به امور مالی فروشگاه را در اختیار شما قرار می‌دهند و به شما کمک می‌کنند که برای رشد کسب و کار خود در آینده، استراتژی‌های لازم را طراحی کنید. اکثر وبسایت‌های فروشگاهی، سیستم مالی مستقلی دارند که در حجم فروش کم، کارآمد و کافی است اما زمانی‌که تعداد فروش و محصولات افزایش پیدا کنند، باید از نرم‌افزارهای بهتری استفاده کنید.

نرم‌افزارهای مدیریت موجودی

نرم‌افزارهایی که برای مدیریت میزان موجودی انبار و فروشگاه طراحی شده‌اند و به شما کمک می‌کنند سیستم عرضه کالاهای خود را دنبال کنید. این نرم‌افزارها اطلاعات لازم درباره موجودی شما و محصولاتی که می‌فروشید را در اختیارتان قرار می‌دهند و همچنین در مواقعی که فروش کالایی کاهش پیدا کند، پیشنهاد تخفیف می‌دهند. قطعاً در فروشگاه‌های استارت‌آپی و کوچک، به این نرم‌افزارها نیازی نخواهد بود.

سامانه‌های توزیع و ارسال محصولات

حتی اگر امور مالی و انبارداری بدون نرم‌افزار خاص خودشان انجام شوند، برای توزیع و ارسال کالاها به نرم‌افزارها و شرکت‌های این حوزه نیاز خواهید داشت. این شرکت‌ها خدمات ویژه‌ای را برای فروشگاه‌های اینترنتی ارائه کرده‌اند به اینصورت که محصولات را از انبار فروشگاه تحویل می‌گیرند و به سراسر ایران، ارسال می‌کنند. بسیاری از این شرکت‌ها، سیستم مالی پرداخت در محل را هم در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهند.

توزیع محصولات فروشگاه اینترنتی
نمونه سامانه توزیع محصولات فروشگاه اینترنتی

درگاه پرداخت آنلاین

مهم‌ترین بخش یک فروشگاه اینترنتی، درگاه پرداخت آنلاین می‌باشد. بطور کلی دو نوع درگاه پرداخت آنلاین در ایران وجود دارد:

  • درگاه مستقیم: دریافت درگاه آنلاین بطور مستقیم از بانک‌های کشور
  • درگاه واسط: استفاده از سایت‌های واسط مثل پی‌پینگ، زرین‌پال و … که واسط فروشگاه‌ها و بانک‌ها هستند.

استفاده از درگاه‌های مستقیم به مراحل اداری و ثبت شرکت و … نیاز دارند اما با درگاه واسط می‌توان براحتی و با ثبت نام آنلاین، درگاه پرداخت خود را تحویل گرفت.

سامانه پیامکی یا ایمیلی

حتی اگر قصد استفاده بازاریابی از پیامک و ایمیل را ندارید، بهتر است برای اعلام وضعیت سفارش مشتری به او، از پیامک یا ایمیل (و یا هر دو) استفاده کنید. مثلاً با هر خرید، پیامک خودکاری مبنی بر تایید سفارش برای مشتری ارسال شود. برای این کار هم باید از سامانه‌‎های پیامکی و همچنین سرویس ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

راهنمای طراحی وبسایت فروشگاه اینترنتی با استفاده از وردپرس

اگر به فکر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین افتاده‌اید و برای این کار می‌خواهید از وردپرس استفاده کنید، به جای درستی از مقاله مراجعه کرده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهند که 30 درصد وبسایت‌های جهان با وردپرس طراحی شده‌اند و در ایران هم وردپرس، اولین گزینه برای هر نوع طراحی سایت به شمار می‌رود؛ چون وردپرس پلتفرمی قدرتمند و قابل ارتقا است و مهم‌تر از همه، دسترسی رایگانی دارد.

با وجود ویژگی‌های بی‌نظیر وردپرس، بهتر است بدون بررسی سایر گزینه‌ها بی‌گدار به آب نزنید. وردپرس پلتفرم بسیار خوبی است، اما برای همه نوع سایتی مناسب نیست. برای مثال، اگر قرار است به‌عنوان شغل دوم تعدادی محصول محدود بفروشید یا آنکه برای تست بازار و محصولات خودتان، فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید، استفاده از وردپرس گزینه مناسبی خواهد بود؛ اما اگر می‌خواهید تعداد بسیار زیادی محصول عرضه کنید، تبلیغات گسترده انجام دهید و با سرعت در بازار هدف پیشروی کنید، بهتر است وردپرس را کنار بگذارید و اگر فکر می‌کنید جزء این دسته از افراد هستید، باید بدنبال پلتفرم‌های دیگری برای طراحی فروشگاه آنلاین خود باشید، اما در صورتی‌که هنوز معتقد هستید وردپرس بهترین گزینه برای شما است، با ادامه مقاله همراه باشید تا نحوه طراحی فروشگاه‌های اینترنتی را یاد بگیرید. اگر قبلاً وردپرس را نصب کرده‌اید، مطالعه 3 قسمت اول برای شما کافی است؛ در غیر این‌صورت می‌توانید از منابع آموزشی زیر استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهترین نام را برای دامنه خود ثبت کنید.

نام دامنه همان آدرس خاص وبسایت شما است و همان قسمتی است که در URL بعد از www می‌آید. اگر می‌خواهید دامنه مورد نظر خود را خریداری کنید، سایت‌های متنوعی برای فروش دامنه در ایران وجود دارند. بعضی از این دامنه‌ها قیمت پایینی دارند و قبلاً توسط فرد دیگری ثبت نشده‌اند؛ اما اگر جزو افراد خوش‌شانس نباشید، دامنه مورد نظر شما موجود نخواهد بود یا اینکه در فروش مجدد، قیمت بسیار بالایی خواهد داشت. همه این اقدامات مربوط به سال اول خرید دامنه می‌شوند، بعد از آن حتی گران‌ترین دامنه‌ها نیز با قیمت معقولی تمدید خواهند شد.

تعرفه ثبت دامنه
تعرفه ثبت دامنه در یکی از سایت‌های ایرانی

بطور کلی بهتر است نام دامنه تا جای ممکن به نام برند شما نزدیک باشد و به یاد داشته باشید باید نامی را انتخاب کنید که کوتاه و به یاد ماندنی باشد. محبوب‌ترین دامنه در بین کسب و کارهای با پسوند com است. این دامنه بهترین گزینه برای فروشگاه‌های آنلاین به حساب می‌آید و فرصت فروش در سطح بین‌المللی را برای شما فراهم می‌کند؛ در حالی‌که با انتخاب دامنه‌های خاص هر کشور (برای مثال ir برای ایران) ظرفیت فروش جهانی را برای خود محدود خواهید کرد.

در یک سیستم ارائه‌دهنده سرویس میزبانی وب (Host) ثبت نام کنید.

حالا که نام دامنه خود را انتخاب کرده‌اید، باید به دنبال یک ارائه‌دهنده میزبان باشید. همه وبسایت‌ها نیاز به میزبان دارند. سرویس میزبانی وب مانند این است که قسمتی از زمین اینترنت را اجاره کنید. فقط فراموش نکنید زمینی که انتخاب می‌کنید، فضای کافی برای بهره‌برداری داشته باشد. زمانی‌که صحبت از انتخاب بهترین ارائه‌دهنده سرویس میزبانی می‌شود، علاوه‌بر اینکه باید به نوع سرویس میزبانی مورد نظرتان فکر کنید، لازم است نوع فروشگاهتان را نیز در نظر بگیرید. تنها نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشد این است که از سرویس‌های میزبان مشترک (هاست اشتراکی) دوری کنید. گرچه این سرویس‌ها ارزان‌تر هستند اما زمانی‌که سروری را با سایر وبسایت‌ها به اشتراک می‌گذارید، اگر یکی از وبسایت‌ها هک شوند، وبسایت شما نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. هنگامی‌که بحث سر اطلاعات و اعتبار مشتریان است، نباید ریسک کنید.

 هاست اشتراکی
تعرفه یک نمونه هاست اشتراکی در یکی از سایت‌های ایرانی

وردپرس را نصب کنید.

بطور کلی دو روش برای نصب وردپرس وجود دارد که عبارتند از:

  1. نصب با یک کلیک از طریق داشبورد میزبانی (برخی میزبان‌ها این قابلیت را دارند.)
  2. دانلود دستی وردپرس و آپلود کردن آن در حساب هاست

روش اول: نصب وردپرس با یک کلیک

همان‌طور که حدس می‌زنید، اولین روش، آسان‌ترین روش نصب وردپرس است و ما نیز همین روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هنگامی‌که می‌خواهید سرویس ارائه‌دهنده میزبان را انتخاب کنید، به دنبال ارائه‌دهندگانی باشید که دارای سیستم نصب به روش اول هستند. اگر ارائه‌دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید، روش اول را برای نصب پیشنهاد می‌دهد، تنها کاری که باید کنید این است که وارد داشبورد میزبانی خود شوید و گزینه نصب وردپرس (Install WordPress) را بزنید.

روش دوم: نصب وردپرس بصورت دستی

در صورتی‌که ارائه‌دهنده میزبانی شما از روش نصب اول پشتیبانی نمی‌کند، باید وردپرس را در کامپیوتر خود دانلود کرده و در مرحله بعد آن را در داشبورد میزبانی خود آپلود کنید. این روش ساده است، اما نه به‌سادگی روش اول. قبل از اینکه سراغ مرحله بعد بروید، از نصب درست وردپرس روی هاست خود مطمئن شوید. فرقی ندارد با کدام روش آن را نصب می‌کنید. برای یادگیری بیشتر در این زمینه، مقاله آموزش cPanel را بخوانید.

ووکامرس (WooCommerce) را نصب و پیکربندی کنید.

ووکامرس محبوب‌ترین پلاگین وردپرس برای افزایش کارایی فروشگاه اینترنتی شما به حساب می‌آید. طبق نظرسنجی‌هایی که بین 3 هزار کاربر ووکامرس صورت گرفته است، این ابزار امتیاز 4/5 از 5 را از آن خود کرده است و تا به حال بیش از 5 میلیون نصب فعال در سراسر جهان دارد؛ بنابراین تعجبی ندارد که تا این حد محبوب شده است.

 افزونه ووکامرس در مخزن وردپرس
محبوبیت افزونه ووکامرس در مخزن وردپرس

ووکامرس، مانند وردپرس، برای افراد تازه‌کار رایگان است. ووکامرس نوعی پلتفرم متن‌باز به حساب می‌آید که توسط یک انجمن به وجود آمده و روی وردپرس، نصب و فعال می‌شود. با وجود اینکه اضافه کردن برخی از افزونه‌های ووکامرس (برای مثال قابلیت رزرو وقت برای مشتریان) نیازمند صرف هزینه خرید افزونه است، اما برای تبدیل کردن وبسایت خود به فروشگاه آنلاین با استفاده از ووکامرس احتیاجی به هزینه کردن نیست. فرآیند تبدیل وبسایت به فروشگاه اینترنتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • صفحات محصول
  • سبد خرید و محل پرداخت هزینه
  • درگاه‌های پرداخت امن
  • گزینه‌های ارسال
  • محاسبه خودکار مالیات و هزینه ارسال
  • یکپارچگی با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، MailChimp و …

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ووکامرس قابلیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم از آن استفاده کنید، اما اگر به هر دلیلی با ووکامرس ارتباط برقرار نمی‌کنید، گزینه‌های دیگری نیز برای طراحی فروشگاه آنلاین وجود دارند که با جستجوی بیشتر می‌توانید با آنها آشنا شوید. در ادامه، مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وردپرسی را بررسی می‌کنیم.

قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

قالب سایت به زبان ساده، همان طراحی و ساختار نمایش همه محتواهای سایت شما است. خوبی وردپرس این است که اعمال تنظیمات مورد نظر را در سایت امکان‌پذیر می‌کند. با ویرایش یا افزودن کدهای HTML به سایت خود، متوجه می‌شوید فروشگاهتان چقدر نسبت به نسخه اصلی آن متفاوت می‌شود. فقط در صورتی‌که شما برنامه‌نویس حرفه‌ای هستید و از فرآیند سفارشی‌سازی فروشگاه خود و طراحی اختصاصی آن لذت می‌برید، منطقی است قالبی را انتخاب کنید که تا جای ممکن به محصول نهایی شما نزدیک باشد و سپس روی آن کار کنید. بعبارت دیگر، قالبی که دوست دارید و برای فروشگاه اینترنتی شما نتیجه‌بخش است را انتخاب کنید و برای این کار می‌توانید از سایت‌های خرید و فروش قالب وردپرس استفاده کنید.

قالب‌های رایگان بسیاری در قسمت Theme directory وردپرس وجود دارند و از طریق داشبورد خود می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید، اما تقریباً تمام آن قالب‌ها نسخه فارسی و راستچین ندارند و امکانات آنها محدود است. برای نصب قالب‌های رایگان وردپرس، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. وارد داشبورد وردپرس خود شوید.
  2. ماوس را روی Appearance نگه دارید و سپس روی گزینه Themes کلیک کنید. به این ترتیب وارد قسمت داشبورد قالب‌ها خواهید شد.
  3. روی گزینه Add New که در بالای تم‌ها قرار دارد، کلیک کنید. سپس در بخش‌های Featured ،Popular و غیره به دنبال تم مورد نظر خود بگردید یا اینکه با جستجو در نوار جستجو، تم خاصی را پیدا کنید.
  4. نسخه‌های آزمایشی چند تم را امتحان کرده و گزینه‌ای که دوست دارید را انتخاب کنید. سپس برای دانلود کردن تم، گزینه Install زیر آن را بزنید.
  5. پس از چند دقیقه، گزینه‌ای با مضمون Activate در زیر تم نمایان می‌شود. روی این گزینه کلیک کرده و تم را از آن خود کنید.

برای نصب قالب‌های پیشرفته و خریداری شده در وبسایت خود باید بترتیب زیر عمل کنید:

  1. فایل zip قالب جدید خود را دانلود کنید.
  2. وارد داشبورد وردپرس خود شوید.
  3. موس را روی بخش Appearance نگه داشته و در مرحله بعد روی Themes کلیک کنید. به این ترتیب به سمت داشبورد تم‌های خود هدایت می‌شوید.
  4. روی گزینه Add New که در بالای تم‌ها مشاهده می‌کنید، کلیک کنید. با این کار وارد داشبورد تم‌های وردپرس می‌شوید.
  5. گزینه‌ای آبی رنگ تحت عنوان Upload Theme در بالای صفحه وجود دارد. روی این گزینه کلیک کنید.
  6. در این مرحله باید یک فایل فشرده zip را از کامپیوتر خود انتخاب کنید. سپس فایل تم جدید خود را انتخاب کنید.
  7. در آخر پیامی با مضمون اینکه مراحل با موفقیت انجام شده‌اند، دریافت خواهید کرد و لینک فعال‌سازی تم برای شما ارسال می‌شود. به این ترتیب کار به تمام می‌رسد.

بعضی از قالب‌ها از روش‌های نصبی به نام «آسان‌نصب» استفاده می‌کنند که نحوه نصب آنها را متفاوت و کمی طولانی‌تر می‌کند. معمولاً در هنگام خرید این قالب‌ها، راهنمای نصب بسته آسان‌نصب نیز قرار داده شده است. از آن‌جا که از لحاظ تئوری، هر کسی این امکان را دارد که یک قالب وردپرس طراحی کند و آن را در اینترنت قرار دهد، بهتر است قبل از انتخاب قالب از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. بدلیل اینکه با انتخاب یک تم ضعیف، خود را در برابر هکرها آسیب‌پذیر خواهید کرد. علاوه‌بر این فراموش نکنید نسخه آزمایشی هر یک از تم‌های مورد نظر خود را امتحان کنید که ببینید در سایت اصلی شما چه شکل و شمایلی خواهند داشت. قبل از اینکه به سراغ مرحله بعد برویم، از انجام شدن موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • همه تم‌های رایگان و پریمیوم را مشاهده کرده‌اید.
  • تم مورد نظر خود را پیدا کرده و نسخه آزمایشی آن را امتحان کرده‌اید.
  • برای اطمینان حاصل کردن از اعتبار قالب، نظرات کاربران در مورد آن را مطالعه کرده‌اید.
  • تم را نصب کرده‌اید (با استفاده از روش‌های مختلف نصب تم در دایرکتوری و روش‌های مربوط به نصب تم‌هایی که از سایت‌های واسطه خریداری شده‌اند که در بالا هر کدام را توضیح دادیم.)

محصولات خود را اضافه کنید.

بعد از اینکه آخرین مرحله از تنظیمات ووکامرس را انجام دادید، با صفحه‌ای روبه‌رو می‌شوید که شما را دعوت می‌کند اولین محصول خود را اضافه کنید (اگر از تنظیمات خودکار ووکامرس استفاده نکرده باشید، این صفحه را نخواهید دید). اگر هنوز آمادگی لازم برای اضافه کردن محصولات خود را ندارید، هیچ اشکالی ندارد. در این صورت زمانی‌که به داشبورد خود بازگشتید، وارد قسمت محصولات (Products) که در سمت چپ داشبورد قرار دارد، شوید و گزینه Add New یا افزودن جدید را بزنید.

اضافه کردن محصول به ووکامرس
اضافه کردن محصول به ووکامرس

هر محصولی که بارگذاری می‌کنید باید مشخصات زیر را داشته باشد:

  • نام محصول: برای مثال گلدان سیمانی خاکستری زیبا
  • قیمت محصول: برای مثال 40 هزار تومان
  • تصویر اصلی محصول: این تصویر باید عکسی از نمای جلویی محصول و بصورت کامل و واضح باشد.
  • تصاویر بیشتر از محصول یا گالری تصاویر (بارگذاری این تصاویر اختیاری است، اما پیشنهاد می‌شود آنها را نیز بارگذاری کنید.): شامل عکس‌های متنوعی از تمام زوایای محصول با جزئیات کامل می‌شود (مثلاً عکسی از گلدان که در آن گل وجود دارد).
  • توضیحات محصول (طولانی): برای مثال «با استفاده از گلدان سیمانی ساده، زیبایی طراحی اسکاندیناوی را مهمان خانه خود کنید. این گلدان دارای زهکش و زیرگلدانی است؛ پس گل شما به‌اندازه کافی آبیاری خواهد شد. ارتفاع: 14 سانتی‌متر- قطر: 7 سانتی متر.»
  • توضیحات محصول (کوتاه): برای مثال «گلدان سیمانی ساده با زهکش و زیرگلدانی یک‌دست»
  • دسته‌بندی محصول (در صورتی‌که بیش از یک نوع از این محصول موجود دارید): برای مثال گلدان

افزودن محصولات با استفاده از ووکامرس

نحوه اضافه کردن محصولات به فروشگاه اینترنتی، بستگی به نوع محصولاتی که اضافه می‌کنید دارد. بطور کلی محصولات را به 6 روش بارگذاری می‌کنند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

  1. محصول ساده
  2. گروهی
  3. خارجی/ وابسته
  4. متغیر
  5. قابل دانلود
  6. مجازی
درج اطلاعات محصول در ووکامرس
درج اطلاعات محصول در ووکامرس

افزونه ووکامرس دارای راهنمای کاملی است که هر یک از این بخش‌ها را با جزئیات توضیح می‌دهد و به شما می‌گوید که هر دسته‌بندی را چگونه باید بارگذاری کنید. برای درک بهتر این قسمت، از همان مثال گلدان سیمانی استفاده می‌کنیم. گلدان سیمانی محصولی ساده به حساب می‌آید (بدلیل اینکه این گلدان دارای اندازه‌ها و رنگ‌های متنوع نیست، اگر انواع مختلفی داشت در دسته‌بندی محصولات متغیر قرار می‌گرفت). ما محصول گلدان سیمانی را در دسته‌بندی «گلدان‌ها» قرار می‌دهیم. اگر از قبل این دسته‌بندی در فروشگاه وجود ندارد، باید روی بخش +Add new category کلیک کنید، برای دسته‌بندی جدید خود نام انتخاب کنید و سپس محصول را از دسته‌بندی Uncategorized خارج کنید. اگر از محصول خود عکس‌های بیشتری دارید، باید وارد Product gallery که پایین عکس اصلی قرار دارد شوید و سایر تصاویر را بارگذاری کنید. زمانی‌که همه اطلاعات اصلی محصول را وارد کردید، باید روی تمامی تب‌های میانی کلیک کنید و اطلاعات جزئی محصول خود را نیز بنویسید. در ادامه بطور خلاصه به جزئیاتی که باید در هر تب وارد کنید، می‌پردازیم.

  1. اطلاعات کلی: تب اطلاعات کلی، همان تبی است که بطور پیش‌فرض در آن قرار داریم و شامل اطلاعاتی مانند قیمت می‌شود.
  2. موجودی: موجودی محلی است برای نوشتن شناسه کالا. زمانی‌که می‌خواهید موجودی محصولی را چک کنید، این بخش به کار می‌آید.
  3. ارسال: ابعاد محصول و هزینه ارسال آن
  4. محصولات مرتبط: این قسمت مربوط به محصولات مرتبط جدیدی است که در آینده قرار است پیش‌فروش شوند (اگر این قسمت را پر نکنید، ووکامرس به تشخیص خود و براساس دسته‌بندی و برچسب‌های محصول، محصول مرتبط را نشان می‌دهد).
  5. مشخصات: اگر محصول شما در دسته‌بندی متغیر قرار می‌گیرد (برای مثال دارای ابعاد و رنگ‌های متنوع است)، باید در این بخش مشخصات مربوط به نسخه‌های مختلف محصول را وارد کنید.

زمانی‌که همه این بخش‌ها را پر کردید، گزینه آبی رنگ Publish که در بالا سمت راست صفحه قرار دارد را بزنید. برای مشاهده همه محصولاتی که منتشر می‌کنید باید وارد قسمت “All products” یا «همه محصولات» که در سمت راست منو قرار دارد، شوید. قبل از وارد شدن به مرحله بعد مطمئن شوید که همه اقدامات زیر را انجام داده‌اید:

  • نوشتن عنوان، توضیحات بلند و کوتاه برای همه محصولاتی که می‌خواهید بارگذاری کنید.
  • آماده کردن عکس‌های محصولات
  • آپلود کردن تصاویر در داشبورد وردپرس
  • دسته‌بندی محصولات طبق دسته‌بندی‌های تعریف شده

نصب افزونه‌های مکمل

علاوه‌بر ووکامرس، افزونه‌های کاربردی دیگری نیز وجود دارند که برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار کاربردی هستند. در ادامه 3 مورد از بهترین پلاگین‌ها را معرفی می‌کنیم اما می‌توانید مقاله 29 افزونه پرکاربرد ووکامرس را هم بخوانید.

افزونه Yoast برای سئو سایت

اگر شما بهترین فروشگاه آنلاین را داشته باشید اما هیچکس نتواند آن را پیدا کند، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. با استفاده از پلاگین پرکاربرد Yoast، بهترین رتبه‌بندی‌ها را در موتورهای جستجو از آن خود کنید. این پلاگین بهترین فرصت را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و سئو سایت برای شما فراهم می‌کند. Seo مخفف بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است؛ هدف از انجام این فرآیند، بهینه‌سازی سایت و ایجاد تغییراتی است که باعث می‌شوند سایت شما برای موتورهای جستجو خواناتر شود، محتوای آن را بهتر درک کنند و در نتیجه در اولویت نتایج موتور جستجو قرار بگیرند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

افزونه Securi برای امنیت سایت

زمانی‌که در فروشگاه آنلاین خود از درگاه‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کنید، امنیت حرف اول را می‌زند. با وجود اینکه پلاگین‌های امنیتی رایگان بسیاری در بازار وجود دارند، اما بخاطر داشته باشید که بخش امنیت سایت، ارزش هزینه کردن را دارد. پلاگین Securi را می‌توانید بصورت سالانه خریداری کنید اما برای فعال‌سازی این پلاگین باید ابتدا نسخه رایگان آن را از دایرکتوری وردپرس خود نصب کنید. نیازی به گفتن نیست که تأمین امنیت وبسایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین انجام اقدامات لازم در این مورد را پشت گوش نیندازید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش امنیت وردپرس (WordPress Security): اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش امنیت وردپرس (WordPress Security)

پلاگین Site Reviews برای خواندن نظرات کاربران

بارها ثابت شده که اثبات اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین عواملی است که بارها ثابت شده است که کاربران را به تصمیم‌گیری درباره کارهای مختلف سوق می‌دهد که در این مقاله، منظور ما کارهایی مانند خرید محصول است. با نصب Site Reviews، کاربران امکان نظر گذاشتن و به اشتراک‌گذاری تجربه خود از خرید محصول را دارند. افزودن پلاگین به فروشگاه آنلاین شما بسیار ساده است، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد داشبورد وردپرس خود شوید.
  2. بخش Plugins را باز کنید و سپس Add new را بزنید.
  3. برای پیدا کردن پلاگین‌های خاص با قابلیت‌های کلی مورد نظر خود، نام آن را در نوار جستجو که در بالا، سمت راست صفحه قرار دارد جستجو کنید.
  4. زمانی‌که پلاگین مورد نظر خود را پیدا کردید، نظرات، امتیاز و اعتبار آن را بررسی کنید.
  5. هنگامی‌که از انتخاب خود مطمئن شدید، گزینه Install now را بزنید.
  6. به محض اینکه دانلود پلاگین در وردپرس تکمیل شد، پیامی با این مضمون دریافت می‌کنید و در ادامه برنامه از شما می‌خواهد که با کلیک کردن روی Activate Plugin، آن را فعال کنید.
  7. در نهایت برای تنظیم پلاگین، وارد بخش تنظیمات شوید. فرآیند تنظیم هر یک از پلاگین‌ها با دیگری متفاوت است، اما دستورالعمل‌های مربوطه داخل بخش توضیحات هر پلاگین نوشته شده است.

قبل از رفتن به مرحله بعدی، مطمئن شوید که:

  • همه افزونه‌های مورد نیاز در سایت را در نظر گرفته‌ا‌ید.
  • برای افزایش کارایی فروشگاه اینترنتی خود، پلاگین‌های مناسب را انتخاب کرده‌اید.
  • قبل از نصب پلاگین، نظرات کاربران را خوانده‌اید و از اعتبار پلاگین مطمئن هستید.

محتوایی بنویسید که روی افزایش تبدیل مشتری تأثیر مثبت بگذارد.

حالا وقت آن رسیده است که محتوای خود را در صفحات کلیدی سایت بارگذاری کنید. برای پیدا کردن این صفحات، ابتدا وارد بخش Pages شوید و سپس گزینه All Pages را بزنید. در ادامه مقاله می‌خواهیم تمرکز خود را روی انواع مدل‌های محتوا بگذاریم. با رعایت کردن نکات محتوایی زیر، فروشگاه اینترنتی شما قله‌های موفقیت را فتح خواهد کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

میکرو-متن یا متن‌های کوچک

گاهی اوقات به میکرو-متن، UX copy یا متن تجربه کاربری نیز می‌گویند. میکرو-متن به بخش‌های کوچکی از متن جهت‌یابی (نویگیشن) در وبسایت شما، پیام‌های خطا و فراخوانی به اقدام‌ها گفته می‌شود. دقیق‌تر بگوییم، میکرو-متن را می‌توان مهم‌ترین متن‌های هر سایت دانست. این متن‌ها، کاربران را در سایت شما راهنمایی می‌کنند و آنها را در موقعیت‌های مهم (برای مثال زمانی‌که قرار است هزینه کنند) متقاعد خواهند کرد. برای نوشتن این بخش باید به‌اندازه کافی وقت بگذارید و به ذهنیتی که کاربر در هر مرحله از سفر خرید در وبسایت شما دارد فکر کنید. برای مثال، بهتر است در صفحه خانه، گزینه‌ای را تحت عنوان «برای کسب اطلاعات بیشتر…» یا «بیشتر بخوانید» در نظر بگیرید و به این شکل، مخاطب را به سمت محصول خود هدایت کنید. گاهی استفاده از عبارت‌های دستوری مانند «همین حالا اقدام به خرید کنید» حالت دلسردکننده‌ای دارند، بدلیل اینکه در این مرحله از خرید، مشتری تمایل دارد که درباره محصول شما بیشتر بداند، نه اینکه لزوماً آن را بخرد.

توضیحات و مشخصات محصول

بخش توضیحات محصول باید کوتاه اما کاربردی باشد و همچنین همان‌طور که از اسمش پیداست، توضیحاتی را درباره محصول به مخاطب ارائه دهد. برای اینکه توضیحات محصول را به بهترین شکل ممکن بنویسید، به این فکر کنید زمانی‌که می‌خواهید محصولی را خریداری کنید به چه اطلاعاتی نیاز دارید، مخصوصاً اطلاعاتی که در تصویر محصول قابل مشاهده نیستند. با استفاده از بولت‌گذاری، اطلاعات را از یکدیگر جدا کرده، ساختار و انسجام توضیحات هر یک از محصولات را بخوبی رعایت کنید.

تصاویر محصولات

یکی از عوامل مهم در تعیین شکست یا موفقیت فروشگاه اینترنتی شما، تصاویر محصولات است. برای گرفتن بهترین نتیجه، از یک دوربین با کیفیت و پس‌زمینه ساده استفاده کنید. هنگام بارگذاری تصویر محصولات، یک قانون کلی وجود دارد، آن هم این است که «هرچه تعداد عکس‌ها بیشتر باشد، بهتر است».

درج عکس از محصول
درج چند عکس از محصول از زوایا و مدل‌های مختلف

درست مانند کاری که برای حفظ ساختار توضیحات محصول در بخش قبلی انجام دادید، تصاویر نیز باید نظم خاصی داشته باشند و ظاهر شیک و یکپارچه‌ای به وبسایت ببخشند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای فشرده‌سازی عکس‌ها از ابزارهایی مانند TinyPNG و Kraken استفاده کنید؛ به این ترتیب اندازه تصاویر، بدون افت کیفیت کاهش پیدا می‌کنند (در این‌باره مقاله کم کردن حجم عکس در فتوشاپ، ویندوز، اندروید و با ابزارهای آنلاین را بخوانید).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سیاست‌های حفظ حریم شخصی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر وبسایتی، صفحه سیاست‌های حفظ حریم شخصی آن است. در واقع وردپرس از شما می‌خواهد قبل از اینکه سایت خود را در معرض دید عموم قرار دهید، صفحه‌ای را با مضمون سیاست‌های حفظ حریم شخصی طراحی کنید. خوشبختانه قالب‌های کارآمدی برای ایجاد این صفحه وجود دارند. با رفتن به بخش Settings، انتخاب Privacy و کلیک کردن روی گزینه Check out our guide صفحه سیاست‌های حفظ حریم شخصی فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنید. زمانی‌که این مراحل را طی کردید، صفحه درست را از منوی کشویی پایین انتخاب کنید. همچنین بهتر است اطلاعات مربوط به راهنمای خرید، شرایط ارسال و عودت کالا و … را نیز بنویسید.

قبل از اینکه سراغ مرحله بعد بروید، مطمئن شوید موارد زیر را بدرستی انجام داده‌اید:

  • محتوای وبسایت خود را که شامل برگه‌ها و صفحات اصلی خرید می‌شود، شخصی‌سازی کرده‌اید.
  • فراخوانی به اقدام‌های متقاعدکننده‌ای نوشته‌اید و متن مفیدی را برای جهت‌یابی مخاطب فراهم کرده‌اید.
  • صفحه سیاست‌های حفظ حریم شخصی را ایجاد و بارگذاری کرده‌اید.

در تکمیل این بخش، می‌توانید مقاله اصول و روش‌های حرفه‌ای تولید محتوای فروشگاه اینترنتی را بخوانید.

سایت خود را عمومی کنید.

هر زمان تمام اقدامات بالا را انجام دادید و احساس کردید همه‌ چیز درست کار می‌کند، وقت آن رسیده که سایت خود را در دسترس عموم قرار دهید. این مرحله، آسان‌ترین مرحله است. تنها کاری که باید کنید این است که وارد Settings و سپس Privacy شوید. بعد از اینکه صفحه سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خود را بارگذاری کردید، گزینه‌ا‌ی را برای عمومی کردن سایت خود مشاهده خواهید کرد. قبل از رفتن به مرحله بعد مطمئن شوید که:

  • سایت خود را عمومی کرده‌اید و مشتریان می‌توانند در آن خرید کنند.

خلاصه نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس

در این قسمت هر آن‌چه که بالاتر برای راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین توضیح دادیم را در 9 مورد خلاصه کرده‌ایم که شما راحت‌تر آنها را جمع‌بندی و مرور کنید.

  1. انتخاب بهترین نام برای دامنه
  2. ثبت نام در سرویس ارائه‌دهنده میزبان
  3. نصب وردپرس
  4. نصب و تنظیم ووکامرس
  5. افزودن محصولات
  6. انتخاب قالب و پیکربندی آن
  7. افزودن پلاگین‌های بیشتر
  8. بارگذاری محتوای تاثیرگذار
  9. عمومی کردن وبسایت

راهنمای برنامه‌ریزی برای فروشگاه آنلاین

در دنیای تجارت آنلاین امروزی، دستیابی به موفقیت بدون داشتن برنامه‌ریزی ممکن نیست. همه فروشگاه‌های آنلاین باید با استفاده از بهترین استراتژی‌های آنلاین بازاریابی الکترونیک در جهت جذب و حفظ مشتری‌های ارزشمند تلاش کنند و این مسئله را جزئی از استراتژی فروشگاه آنلاین خود در نظر بگیرند.

بدون داشتن استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک، روند پیشرفت فروشگاه اینترنتی شما با مشکل مواجه می‌شود. برنامه بازاریابی آنلاین با شاخص کلیدی عملکرد (KPI) قابل اندازه‌گیری است و باید بطور مستقیم با اهداف استراتژی تجاری در ارتباط باشد و چشم‌انداز تجارت الکترونیک را بعنوان یک کل در نظر بگیرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، حدود نصف شرکت‌ها دارای استراتژی بازاریابی دیجیتال تعریف شده و شفاف نیستند. آن دسته از شرکت‌هایی که این استراتژی را دارند نیز اکثراً استراتژی بازاریابی دیجیتال را با استراتژی بازاریابی بعنوان یک استراتژی یکپارچه در نظر گرفته‌اند.

طراحی برنامه بازاریابی فروشگاه اینترنتی

هدف برنامه‌ریزی برای دیجیتال مارکتینگ، طراحی و اجرای بهترین شیوه‌های هدایت ترافیک به وبسایت‌ها و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و سپس مشتریان وفادار است. این برنامه دقیقاً نشان می‌دهد که فروشگاه‌های آنلاین چگونه با استفاده از کانال‌های ارتباطی مشتریان را جذب، حفظ و تبدیل می‌کنند.

فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از برنامه‌ای یکپارچه که دیدگاهی تجاری و راهکاری همه جانبه دارند می‌توانند به نتایج شگفت‌انگیزی دست پیدا کنند. برنامه‌های بازاریابی لزوماً به طرح‌های طولانی و چندین صفحه‌ای نیازی ندارند؛ بعبارت دیگر این برنامه‌ها بر اساس هدف‌گذاری اسمارت در دو الی سه صفحه هم جای می‌گیرند. برنامه بازاریابی اینترنتی بطور کلی شامل 5 بخش ضروری می‌شود؛ هر یک از این بخش‌ها را می‌توان بسته به نوع کسب و کار، جایگاه یا دسته‌بندی آن گسترش داد. با ثبت هر یک از این بخش‌ها در پلن بازاریابی خود، بخوبی متوجه می‌شوید که بازاریابی دیجیتال چه نقش مهمی را در موفقیت کسب و کار شما ایفا می‌کند.

برنامه 5 مرحله‌ای بازاریابی فروشگاه اینترنتی شامل چه مواردی می‌شود؟

  • برنامه‌ریزی (Planning): استراتژی بازاریابی دیجیتال، مأموریت و هدف تعیین کنید.
  • دسترسی (Reach): مخاطبان آنلاین، تحلیل وضعیت فعلی، چشم‌انداز رقابتی، مخاطبان مورد نظر، بودجه و اهداف خود را ارتقاء و افزایش دهید.
  • اقدام (Act): مشتریان را تشویق به تعامل با برند، رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی کنید.
  • تبدیل مشتری (Convert): نرخ فروش آنلاین و آفلاین را از طریق بهینه‌سازی، شاخص کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهای موفقیت افزایش دهید.
  • تعامل (Engage): مشتری خود را متعهد و وفادار کنید.

نحوه ایجاد و به‌کارگیری برنامه بازاریابی جامع و یکپارچه را با استفاده از اهداف اسمارت یاد بگیرید و آن را در استراتژی بازاریابی خود جای دهید. در این زمینه، مقاله مدل RACE چیست؟ مدلی برای بهبود برنامه‌ریزی بازاریابی دیجیتال را بخوانید.

راهنمای طراحی برنامه بازاریابی فروشگاه اینترنتی

برای تضمین موفقیت روش بازاریابی دیجیتال خود در بازار، باید برنامه‌ای هدف‌محور و غنی از داده داشته باشید. راهنمای 5 مرحله‌ای برنامه بازاریابی دیجیتال که در ادامه معرفی می‌کنیم، به شما کمک می‌کند که تعامل بیشتری با مشتری برقرار کنید، مشتریان باارزش بیشتری بدست آورید و نرخ تبدیل مشتریان خود را افزایش دهید، پس با ما همراه باشید.

قدم اول: وضعیت فعلی را ارزیابی کنید (PLAN).

به این فکر کنید که کدام کانال‌های ارتباطی، عملکرد بهتری داشته‌اند؟ نرخ رشد فروشگاه اینترنتی شما چقدر بوده است؟ در کدام حوزه‌ها امکان بهبود بخشیدن به کسب و کار خود را دارید؟ چه فرصت‌هایی را از دست داده‌اید؟ در این مرحله برای شروع برنامه‌ریزی، باید ابتدا عملکرد سال گذشته خود را ارزیابی کنید. برای طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال مؤثر، قبل از هر چیز باید بخوبی نقاط قوت و ضعف خود را بدانید. علاوه‌بر این باید دید کاملی از بازار و فعالیت‌های رقیبان خود داشته باشید. به این ترتیب متوجه خواهید شد در برنامه‌ریزی بازاریابی تجارت الکترونیک خود، باید روی چه مواردی بیشتر تمرکز کنید و اهداف قابل اجرا و قابل اندازه‌گیری برای خود در نظر بگیرید، پس:

  • همه فعالیت‌های دیجیتال فعلی خود را شناسایی کنید.
  • با کمک گرفتن از چارچوب SWOT، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و خطرات پیش روی خود را پیدا کنید.
  • اهداف بازاریابی فروشگاه آنلاین خود را بصورت خلاصه بنویسید و محض اطمینان از سیستم هدف‌گذاری اسمارت کمک بگیرید.
  • درک کاملی از بازار هدف خود، نیازها، خواسته‌ها و انتظارات آنها پیدا کنید.

قدم دوم: مخاطبان خود را افزایش دهید (REACH).

آیا می‌دانید جدول زمانی رشد چیست؟ چگونه می‌خواهید مشتریان جدیدی برای خود پیدا کنید؟ مفهوم REACH عبارت است از آگاهی‌رسانی درباره برند، محصولات و خدمات. گذشته از این، تا زمانی‌که مخاطبان از وجود کسب و کار شما اطلاع نداشته باشند، نمی‌توانند از آن خرید کنند (بطور خلاصه، Reach یعنی دسترسی به مخاطب هدف).

ToFu (ابتدای قیف تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار)، یکی از تاکتیک‌های برنامه بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی است که روی هدایت ترافیک به سمت وبسایت تمرکز دارد. این تاکتیک به شما می‌گوید که چطور باید با استفاده از سایر وبسایت‌ها و رسانه‌ها، ترافیک کاربران را به سمت رسانه‌های خودتان مانند وبسایت، بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود هدایت کنید. برای مثال، یک فروشگاه مبلمان به نام Made.com، برای آزمایش سیستم پیشنهاد قیمت خودکار با استفاده از قالب‌های آماده، همکاری خود را با پینترست (Pinterest) شروع کرد. با ایجاد چنین تغییری در سیستم پیشنهاد قیمت، ترافیکی که از طریق محتواهای این فروشگاه در پینترست به سمت سایت آن هدایت می‌شد، 400 درصد افزایش یافت؛ بدلیل اینکه مخاطبان دقیق‌تر مورد هدف قرار گرفتند.

قیف فروش چیست
سه مرحله بالایی، میانی و پایینی قیف فروش

اما چطور باید با استفاده از ارتباطات و کمپین‌های برنامهریزی شده، میزان REACH یا دسترسی به مخاطبان را به حداکثر رساند و با به‌کارگیری انواع نقاط تماس موجود در رسانه‌ها، چندین راه برای تعامل با مخاطبان به وجود آورد؟

  • برای آگاهی‌رسانی درباره برند، آشنایی مخاطب با برند و تمرکز روی قصد خرید، پیام‌های مهم برند خود را تعریف کنید.
  • برای بررسی مناسب عملکرد فروشگاه اینترنتی خود، روش‌های انتشار و ردیابی انواع کمپین را در استراتژی بازاریابی خود جای دهید.
  • برای تشخیص نقاط قوت و فرصت‌ها (جستجوی ارگانیک یا پولی)، درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

  • برای ترویج محتوای مناسب برای افراد مناسب، بهترین کانال‌ها را شناسایی کنید (بخوانید: روش‌های پروموت وبلاگ)
  • برای دسترسی به مخاطبان درست، بودجه رسانه‌ای تعریف کنید.

در دنیای امروزی خرید اینترنتی، استراتژی بازاریابی فروشگاه آنلاین، به معنی استفاده از کانال‌ها و پیام‌های مناسب برای جذب مشتری است. بدون دسترسی به مشتری، شما هیچ‌وقت در پر کردن قیف بازاریابی موفق نخواهید بود، زیرا هیچ‌کس از وجود فروشگاه شما با خبر نمی‌شود. در ادامه، ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند مشتریان بیشتری را جذب کنید.

قدم سوم: تعامل ایجاد کنید، مشترک و مشتریان جدید جذب کنید (ACT).

کدام کانال‌ها و محتواها تأثیر بیشتری در جلب توجه مخاطبان مورد نظر شما دارند؟ چه عواملی آنها را وادار به انجام اقدام خاص مورد نظر شما می‌کنند؟ هدف مرحله ACT، برنامه بازاریابی تجارت الکترونیک، تشویق به ایجاد تعاملاتی است که منجر به جذب مشتریان بالقوه می‌شود. در واقع این مرحله بیشتر روی برقراری تعامل با محتوا تمرکز دارد تا تبدیل مشتری در این بخش از قیف بازاریابی. عملکرد MoFu (بخش میانی قیف) به این صورت است که تلاش می‌کند شرکت شما را بهترین گزینه برای برآورده کردن خواسته‌های مشتری جلوه دهد. در نهایت، فعالیت‌های سال آینده را با بودجه و شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب، مخصوصاً برای میانه قیف، برنامه‌ریزی کند.

  • صفحات فرودی که در حال حاضر وجود دارند را بازبینی کنید و مطمئن شوید که از فراخوان‌ها و داده‌های کافی برخوردار هستند (بخوانید: بهینه‌سازی صفحه فرود).
  • سفر مشتری را مرور کنید و عواملی که در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار ارزشمند، مؤثر هستند را شناسایی کنید.

Deloitte، یکی از غول‌های حسابداری، با تولید محتوا نوعی مرکز آموزشی به نام Deloitte Insights به وجود آورده است و در زمینه‌های مختلف این حوزه، محتوا تولید می‌کند؛ به این شکل اذهان عمومی را در جهت مورد نظر خود هدایت خواهد کرد. در این مرکز انواع فیلم‌ها، گزارش‌ها، پادکست‌ها، مقالات و غیره با این هدف گردآوری شده‌اند که به افراد و شرکت‌ها برای رسیدن به اهداف خود کمک کنند.

قدم چهارم: تمرکز خود را روی تبدیل مشتری بگذارید (CONVERT).

تاکتیک شما برای هدایت مشتری بالقوه به سمت خرید چیست؟ چه اقداماتی مشتری را متقاعد می‌کنند که قدم بعدی را در سفر خرید سایت شما بردارند و تبدیل به مشتریان وفادارتان شوند؟ BoFu (انتهای قیف) همان‌طور که از اسمش پیداست روی مرحله آخر تونل، یعنی تبدیل مشتری، تمرکز دارد. مشتریان امروزی انتظار نوعی تجربه دیجیتال شخصی را دارند؛ ممکن است این تجربه شامل صفحات فرود پویا، کانال‌های بازاریابی چندکاره با تکنیک‌های فراوان تبدیل مشتری مانند ایمیل، پشتیبانی آنلاین، نسخه‌های آزمایشی محصولات یا بهینه‌سازی برای موبایل شود. به یاد داشته باشید که روش‌های مختلفی برای پرداخت وجود دارند؛ از جمله درگاه‌های پرداخت آنلاین و پرداخت‌های آفلاین. سفر خرید مشتری، مسیری خطی و مستقیم نیست، برای درک کامل مسیر خرید باید داده‌های مربوط به مشتری را بطور دقیق تجزیه و تحلیل کنید. فراموش نکنید که این موضوع را بخشی از استراتژی بازاریابی خود قرار دهید.

  • قیف تبدیل مشتری و راه‌هایی که منتهی به خرید می‌شوند را بشناسید.
  • به این فکر کنید که چگونه می‌توان تجربه دیجیتال مشتری را با وجود محدودیت‌ها و منابع موجود، شخصی‌سازی کرد و سپس برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کنید.
  • بین تیم‌های بازاریابی و توسعه فروشگاه اینترنتی خود، ارتباط برقرار کنید.

قدم پنجم: به راه خود ادامه دهید (ENGAGE).

هدف اصلی هر فروشگاه اینترنتی، فروش است. اما چطور باید مشتریان و تعهد آنها به برند را حفظ کرد؟ در این مرحله از قیف تبدیل مشتری، به ارزش تجربه خرید از برند خود اضافه کنید و در ادامه شاهد خریدهای بیشتر، وفاداری مشتری و افزایش رضایت‌مندی مشتریان باشید.

  • برای تولید محتوای مناسب که بعد از خرید، منجر به بهبود رابطه مشتری با برند شود، برنامه‌ریزی کنید. برای مثال از روش‌های داستان‌سرایی، بررسی موردی و محتوای اجتماعی جذاب کمک بگیرید.
  • کانال چندکاره‌ای برای ارائه خدمات مشتریان فراهم کنید؛ مانند چت‌بات، شبکه‌های اجتماعی و پشتیبانی تلفنی.
  • برای کشف فرصت‌هایی که منجر به برقراری رابطه با مشتری می‌شود، داده‌های مشتری را بعد از فروش تحلیل کنید.

اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری برنامه بازاریابی فروشگاه اینترنتی

اگر برای ارزیابی میزان موفقیت کسب و کارها، شاخص‌های کلیدی عملکرد قابل اندازه‌گیری و معیارهای خاصی وجود نداشته باشند، برنامه و استراتژی بازاریابی شما چیزی جز یک برگه کاغذ نخواهد بود. شما باید اهداف اسمارت خود را با توجه به پیش‌بینی‌های تجاری کانال‌های دیجیتال در هر مرحله از چهارچوب RACE برنامه‌ریزی کنید. تهیه گزارش را به‌عنوان بخشی از داشبورد دیجیتال خود در نظر بگیرید؛ با این کار بصورت مداوم عملکرد کسب و کار خود را زیر نظر خواهید داشت.

برنامه بازاریابی تجارت الکترونیک شما گذشته از ترافیک، میزان فروش و نرخ تبدیل مشتری، باید به شما دیدی کلی درباره نحوه پیگیری و گزارش شاخص‌های کلیدی عملکرد بدهد، به‌عبارت دیگر این برنامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • اهداف، رویدادها، بخش‌ها و ابعاد سفارشی‌سازی شده گوگل آنالیتیکس برای نشان دادن کمپین‌ها
  • مدل پیش‌بینی نرخ بازگشت سرمایه مبتنی بر سیستم تبدیل مشتری
  • نرخ تبدیل برای انواع مشترکان و مشتریان
  • روشی برای ارزیابی کیفیت بازدیدکنندگان وبسایت شما مثل سیستم لید اسکورینگ
  • شاخص‌های جذب مخاطب در همه کانال‌های دیجیتال، بعلاوه نحوه تاثیرگذاری آنها بر فروش
  • نحوه ردیابی مشتریانی که باز هم برای خرید به فروشگاه اینترنتی شما باز می‌گردند و نیز بررسی ارزش آنها
  • تعامل مشترکان ایمیلی
  • رضایت‌مندی مشتری و عواملی که باعث وفاداری او می‌شود.

افرادی که دارای فروشگاه اینترنتی هستند، می‌توانند با استفاده از برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی که قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند، طرح‌های تمرینی و انواع قالب‌ها، کسب و کار خود را گسترش دهند و مشتریان ارزشمند بیشتری را جذب کنند. با در دست داشتن چهارچوبی مرحله به مرحله که شامل برنامه‌ریزی، پیشرفت، اقدام، تبدیل و تعامل می‌شود، استراتژی بازاریابی خود را مدیریت و بهینه‌سازی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 23 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

2 نظر در “مراحل گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی – از تعیین محصول تا بازاریابی و فروش

  • محسن تاجیک — says: ۱۴۰۰-۱۰-۰۷ در ۱۴:۵۵

    مقاله مراحل گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی به حدی برام مفید بود که انگار در یک وبینار یا کلاس شرکت کردم.

    خیلی خیلی ممنون بابت انتشار محتوای کاربری و به روز.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.