با گسترش دسترسی به اینترنت در بین مشتریان و افزایش تاثیرگذاری اینترنت بر روندهای تجاری کسب و کارها، اهمیت مشاغل مرتبط با این حوزه رو به افزایش است. طی سه سال گذشته در جهان، استفاده بزرگسالان از اینترنت به میزان 5 درصد رشد داشته و کاربران، بیشتر خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. این موضوع نشان می دهد که مثل گذشته، بازاریابی آفلاین تاثیرگذار نیست یا آنکه نباید به عنوان اهرم اصلی بازاریابی کسب و کار استفاده شود. از آنجایی‌که در حال حاضر، افراد بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذرانند، بنابراین بهترین زمان و مکان مناسب برای ایجاد ارتباط برندها با کاربران در راستای اهداف بازاریابی، اینترنت است و به این نوع از استراتژی‌های بازاریابی که می‌توان به صورت آنلاین پیاده‌سازی کرد، بازاریابی دیجیتال گفته می‌شود. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم در مورد نحوه انجام بازاریابی در فضای اینترنت و شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌های هدفمند بازاریابی است که هر کسب و کاری از طریق ابزارها و رسانه‌های آنلاین شامل سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و موتورهای جستجو برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و فعلی خود اجرا می‌کند. ارتباطات بین کسب و کارها و مشتریان هم توسط پیام‌ها و محتواهای متنی، ویدئویی، صوتی و یا تصویری انجام می‌شود. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی را بخوانید یا دوره آموزشی زیر را مشاهده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از طریق بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی می‌توان کاربران بیشتری را به سمت برند و کسب و کار خود جذب کرد و مشتریانی را که احتمال می‌دهید تمایل بیشتری به خرید خدمات و محصولات شما داشته باشند را با ابزارها و روش‌هایی پیشرفته مانند ریتارگتینگ، مورد هدف قرار دهید. همچنین از لحاظ اقتصادی، بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی به صرفه‌تر بوده و می‌توان به صورت لحظه‌ای، میزان موفقیت کمپین‌ها و عملکرد را هم سنجید و بر این اساس، رویکردها و برنامه‌های خود را بهینه‌سازی کرد و ارتقاء داد.

مزایای مهم بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال دارای مزایای بی‌شماری است که آن را برای کسب و کارها جذاب می‌کند و سبب می‌شود شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ خود را برای کسب مزایای زیر تکمیل کنند:

  • تمرکز تمام فعالیت‌های بازاریابی بر روی مشتریان هدف که احتمال خرید خدمات و محصولات توسط آنها زیاد است.
  • این روش بازاریابی نسبت به شیوه‌های بازاریابی برونگرا مقرون به صرفه‌تر است.
  • استفاده قوی از دیجیتال مارکتینگ باعث ایجاد بستری مناسب برای رقابت با برندهای بزرگ‌تر می‌شود.
  • امکان اندازه‌گیری دقیق و فوری میزان موفقیت در بازاریابی دیجیتال وجود دارد.
  • به راحتی می‌توان استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را با توجه به اهداف تغییر داد.
  • در هر مرحله از دیجیتال مارکتینگ، امکان جذب کاربران با توجه به سطح آنها در قیف فروش یا در سفر خرید مشتری وجود دارد.
  • از طریق دیجیتال مارکتینگ، نرخ تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان بالقوه و سپس تبدیل به مشتریان بالفعل افزایش می‌یابد.

نقش بازاریابی دیجیتال در کسب و کار

هر کسب و کاری برای شناساندن هر چه بهتر برند خود به بازار، نیاز به بازاریابی دیجیتال دارد و این یک امر حیاتی برای بقای آن کسب و کار به شمار می‌رود. هر برندی برای استفاده از مزایای دیجیتال مارکتینگ باید دارای یک وبسایت باشد یا اینکه در شبکه‌های اجتماعی، از استراتژی بازاریابی قوی برخوردار باشد. امروزه بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای الکترونیکی و حضور در اینترنت، یک امر عادی و متداول در دنیای تجارت به شمار می‌رود که باعث آگاهی مخاطبان از برند و اعتماد آنها به کسب و کار می‌شود. در واقع بازاریابی دیجیتال فقط برای شناساندن محصول و برند به مشتریان هدف استفاده نمی‌شود، بلکه ابزارها و تکنیک‌های متنوع آن سبب می‌شود علاوه‌بر جذب مشتری:

  • روابط بهتر و هدفمندتری با آنها برقرار کرد.
  • اطلاعات کاملتری از مشتریان خود بدست آورد.
  • آنالیز کاملی در مراحل فروش انجام داد.
  • مشتریان فعلی را به تبلیغ‌کنندگان برند تبدیل کرد.
  • و به‌طور کلی می‌توان کلیه تلاش‌های بازاریابی و فروش کسب و کار را به بهترین شکل، در دنیای آنلاین به پیش برد.

نکته آخر آنکه برای داشتن یک فعالیت موفق بازاریابی دیجیتال می‌توان از استراتژی‌های زیادی استفاده کرد و متناسب با بودجه، انواع ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی را امتحان نمود. در ادامه، برخی از مقالاتی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند را معرفی کردیم:

سه مقاله برای آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:

سه مقاله برای آشنایی با استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ:

انواع بازاریابی دیجیتال چیست؟

تا به حال فقط مقدمه‌ای برای آشنایی کلی با دیجیتال مارکتینگ مطرح شد، اما اگر تصمیم دارید وارد فضای کاری دیجیتال مارکتینگ شوید و یا آنکه می‌خواهید برای پرسنل خود شرح وظایف بنویسید، ابتدا باید با بخش‌ها و انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شوید. دیجیتال مارکتینگ، به تلاش‌هایی هدفمند و یکپارچه در قالب بخش‌های مختلفی با نام‌های زیر گفته می‌شود:

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در تمام موارد بالا تجربه و شناخت کافی داشته باشد اما بر حسب شرایط شرکت، می‌توان برای هر کدام از گزینه‌های بالا، یک یا چند نفر کارشناس را استخدام کرد تا زیر نظر کارشناس یا مدیر دیجیتال مارکتینگ، فعالیت کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

مروری بر مراحل انجام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه بتوان به درستی دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کاری پیاده‌سازی کرد، باید مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید:

  • تعیین اهداف کسب و کار: در شروع هر فعالیت بازاریابی دیجیتال، باید به درستی اهداف فعالیت، شناسایی و تعریف شوند تا بتوان با توجه به آنها، به شکل ساده‌تری استراتژی موفقی را طراحی و اجرا کرد.
  • شناسایی مخاطبان هدف: برای اینکه استراتژی‌ شما بتواند مشتریان بالقوه را مورد هدف قرار دهد، باید ابتدا مخاطبان خود را به درستی شناسایی کنید. مشتریان هدف بسته به اهداف کمپین یا محصول خاص و ابزاری که از طریق آن بازاریابی را انجام می‌دهید، متفاوت خواهند بود.
  • تعیین بودجه مناسب روش تبلیغاتی: هر روش بازاریابی دیجیتال نیاز به سرمایه دارد. در برخی روش‌ها به بودجه کم و در بعضی نیاز به سرمایه زیادی است. به‌عنوان مثال می‌توان سئو و تولید محتوا در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی را با محتوایی کم و معقول انجام داد و محتوایی با کیفیت و جذاب برای جلب توجه مخاطبان تولید کرد. همچنین برای راه‌اندازی یک سایت یا صفحه فرود می‌توان با کمترین هزینه (و حتی رایگان) و بدون کدنویسی می‌توان از وردپرس و سایت‌سازها استفاده کرد؛ اما انجام تبلیغات اینترنتی و دستیابی به لیست‌های ایمیل مشتریان به هزینه بیشتری نیاز دارد که مقدار آن، به روش تبلیغات بستگی خواهد داشت.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • استفاده متعادل از استراتژی‌های آنلاین رایگان و پولی: برای اینکه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق شود، باید هم از ابزارهای رایگان و هم پولی به یک میزان مناسب استفاده کرد. به‌عنوان مثال اگر وقت کافی برای شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان گذاشته شود و از محتوای با کیفیت و جذاب برای جلب توجه آنها استفاده شود، به‌طور تقریبی می‌توان گفت در 6 ماه ابتدایی کار و با داشتن اندکی تبلیغات می‌توان به موفقیت‌های محسوسی دست پیدا کرد. همچنین اگر در کنار این موارد، از تبلیغات پولی گسترده‌تری نیز استفاده شود، نتایج سریع‌تر بدست خواهد آمد.
  • تولید محتوایی جذاب: بعد از شناسایی مخاطبان هدف و تعیین بودجه تبلیغاتی، باید به تولید محتوایی جذاب و متناسب با ابزار و شبکه اجتماعی مورد نظر اقدام کرد. محتوای تولید شده می‌تواند شامل خبرنامه‌های ایمیلی، محتوای تبلیغاتی، متن‌های کوتاه شبکه‌های اجتماعی و یا نوشته‌های وبلاگ و سایت باشد. هدف از تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، آگاهی بیشتر به مخاطبان در مورد برند و محصولات و خدمات آن است؛ بنابراین محتوا باید کاملاً منحصر به فرد، جذاب و مفید باشد.
  • بهینه کردن سایت کسب و کار برای موبایل: بازاریابی موبایلی در صورتی می‌تواند مفید باشد که محتوای تولید شده در هر قالبی که باشد، بتواند در موبایل‌های با اندازه‌های مختلف به درستی نشان داده شود. اگر کسب و کار دارای اپلیکیشن باشد، می‌تواند از آن طریق هم مخاطبان را از برند خود آگاه کند و آنها را برای خرید محصولات ترغیب نماید؛ بنابراین می‌توان این اپلیکیشن را زیرمجموعه‌ای از ابزارهای اصلی دیجیتال مارکتینگ آن کسب و کار دانست.
  • تحقیق کلمات کلیدی سایت کسب و کار: به‌طور کلی دیجیتال مارکتینگ با هدف پیدا کردن مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتری بالقوه انجام می‌شود و این امر بدون تحقیق کلمات کلیدی برای رساندن محتوا به دست مخاطب آن ممکن نخواهد بود. برای اینکه سایت، سئو و بهینه‌سازی شود و افراد بتوانند از طریق سرچ در گوگل به محتوای سایت دست پیدا کنند، تحقیق کلمات کلیدی ضروری است. همچنین تعیین کلمات کلیدی مناسب برای شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند روی بازاریابی خدمات و محصولات کسب و کار در آن رسانه کارآمد باشد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

  • تحلیل عملکرد و اندازه‌گیری موفقیت: با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توان به‌طور پیوسته، شاخص‌های کسب و کار را رشد داد. برای این کار باید به‌طور مداوم عملکرد و میزان موفقیت کسب و کار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و بر آن اساس، به سوی اهداف حرکت کرد. برای مثال ممکن است بعد از مدتی، کاربران علاقه‌ای به محتوای منتشر شده در پیج اینستاگرام کسب و کار نشان ندهند، ولی مطالبی که در توییتر منتشر می‌شود را دنبال کنند. بنابراین باید از این فرصت برای بازبینی استراتژی صفحه کسب و کار در اینستاگرام استفاده کرد تا بتوان موضوعات و محتواهای بهتر را که مورد پسند مخاطبان است، شناسایی نمود.
  • یکپارچه‌سازی استراتژیهای CRM و دیجیتال مارکتینگ: از فرصت‌های مختلف برای ایجاد ارتباط با مخاطبان استقبال کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب نمایید. بازاریابی دیجیتال، امکان و فرصت دسترسی به مشتریان احتمالی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین از این طریق، زمان بیشتری را می‌توان با مشتریان سپری کرد و با آنها ارتباط داشت.
دیجیتال مارکتینگ، مسیر رسیدن به اهداف بازاریابی را هموارتر می‌کند.

وظیفه بازاریاب دیجیتال چیست؟

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر، وظیفه معرفی برند کسب و کار و شناساندن آن به مشتریان با استفاده از ابزارهای رایگان و پولی دیجیتالی مانند تبلیغات نمایشی، ایمیل، سایت و وبلاگ و سئو را دارد. یک دبجیتال مارکتر برای اندازه‌گیری عملکرد کسب و کار در هر یک از ابزارهای گفته شده، روی شاخص کلیدی (KPI) خاص آن تمرکز می‌کند. به‌عنوان مثال یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که مسئول سئو یک سایت است، برای سنجش میزان موفقیت سئو باید جایگاه صفحات در گوگل و ترافیک ارگانیک سایت را مورد بررسی قرار دهد، اما نباید فراموش کنیم که از مهم‌ترین وظایف شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ، توانایی ایجاد ارتباط با مشتریان و افزایش فروش است. این کارشناس می‌تواند با استفاده از روش‌های بازاریابی درونگرا، مخاطبان را به صورت مستقیم و غیر مستقیم هدف قرار داده و از طریق وبسایتها و اپلیکیشن‌های موبایلی متنوع، میزان فروش خدمات و محصولات را ارتقاء دهد.

عناوین شغلی دیجیتال مارکتینگ

اگرچه آنچه که تا اینجا به آن پرداختیم، به نوعی وظایف کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را هم بیان کرد اما در شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ، یک کارشناس می‌تواند با عناوین مختلفی در این حوزه به فعالی بپردازد و یا همه تخصص‌های زیر را در رزومه خود داشته باشد:

  • مدیر سئو سایت: این فرد دارای مهارت‌های مهم در سئوی داخلی و سئوی خارجی سایت است و می‌تواند از این طریق، به بهبود نتایج محتوا و سئوی آن کمک کند.
  • کارشناس بازایابی محتوایی: در این ردیف شغلی، با تولید محتوایی با کیفیت و جذاب باید رتبه و ترافیک سایت را افزایش داد و مخاطبان را به لید یا مشتری تبدیل کرد. معمولاً کارشناس بازاریابی محتوایی باید بتواند استراتژی محتوا را نیز طراحی کند.
  • کارشناس شبکه‌های اجتماعی: ساخت تقویم زمان‌بندی انتشار پستها و نظارت بر فرآیند طراحی، تولید و بازخورد محتوا در شبکه‌های اجتماعی بر عهده این فرد است.
  • کارشناس اتوماسیون بازاریابی: کارشناس این شغل می‌تواند با کمک ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، رفتارهای مهم مشتریان را تحلیل کند و آمار و میزان موفقیت بازاریابی را اندازه‌گیری کند.
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ: تجزیه و تحلیل کمپین‌ها و نظارت بر عملکرد آنها، افزایش آگاهی مشتریان از برند و هدایت ترافیک هدفمند به سوی سایت، از وظایف مهم مدیر دیجیتال مارکتینگ است. همچنین نظارت بر عملکرد اعضای تیم، یکپارچه‌سازی فعالیت هر بخش و بهینه‌سازی استراتژی و نتایج هم از شرح شغلی آن می‌باشد.
  • سایر عناوین شغلی:
    • کارشناس CRO: مسئول شناسایی عوامل موثر بر افزایش فروش و بهینه‌سازی نرخ تبدیل وبسایت/اپلیکیشن
    • کارشناس تبلیغات آنلاین: طراحی، مدیریت، اجرا و بهینه‌سازی انواع تبلیغات اینترنتی
    • کارشناس داده‌کاوی: جمع‌آوری داده‌های ترافیکی از مشتریان و رفتار آنها و سپس تحلیل آن با هدف دستیابی به بینش‌های ارزشمند

مهارت‌های شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ

داشتن مهارت‌های جانبی، از مهم‌ترین نکات در شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ است که شامل طیف نسبتاً گسترده‌ای از مهارت‌های فردی و اجتماعی می‌شود و در ادامه هم به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید فن بیان قوی و ارتباطات کلامی خوبی داشته باشد تا بتواند ایده‌ها و نظرات خود را به صورت واضح برای همکاران و مشتریان شرح دهد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • دقت زیاد به جزئیات و ریزبینی و نکته‌سنجی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ است تا بتواند وظایف خود را به درستی به انجام برساند.
  • بتواند به صورت انعطاف‌پذیر و مستقل به کارهای مختلف در حوزه بازاریابی دیجیتال بپردازد.
  • توانایی و ظرفیت زیادی برای کار و اولویت‌بندی در پروژه‌های مختلف را داشته باشد.
  • به انجام کار تیمی و گروهی علاقه‌مند باشد تا بتواند همکاری خوبی با تیم در پیشبرد پروژه داشته باشد.
  • باید از مهارت‌های خلاقانه برخوردار باشد تا بتواند ایده‌های خلاقانه ارائه دهد.
  • این فرد باید توانایی و مهارت زیادی در نوشتن داشته باشد تا محتوایی جذاب و با کیفیتی را تولید کند و سبب جذب مخاطب شود.
[/su_box]
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • برخورداری از مهارت درست کار کردن برای تحویل کار در زمان مشخص شده.
  • داشتن مهارت ها و توانایی‌های تحلیلی و شبکه‌ای
  • برخورداری از مهارت‌های عالی فناوری اطلاعات
  • توانایی استفاده و دانش لازم در مورد شبکه‌های اجتماعی مختلف
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جمع‌بندی

در این مقاله به شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ از جنبه‌های مختلف پرداختیم و مهارت‌ها و دانش لازم برای این شغل را بر شمردیم. همچنین وظایفی را یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهد را بیان کردیم و به شکلی مفید، مراحل انجام بازاریابی دیجیتال را شرح دادیم. با مطالعه دقیق این مقاله می‌توان به سرعت و واضح با شغل بازاریاب دیجیتال آشنا شد و به دنبال کسب مهارت‌های لازم آن قدم گذاشت و در مدت کوتاهی هم می‌توان با کمک دوره‌های آموزشی معرفی شده، به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شد. از این طریق می‌توان به صورت حضوری یا دورکاری در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شد و از طریق فضای آنلاین، کسب درآمد کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها