تولید محتوا 1011 بازدید

مقدمه

در دنیای امروز که تمامی کسب‌وکارها وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شده‌اند، نیاز به محتوای مناسب بیش از هر زمانی به چشم می‌آید. یکی از تأثیرگذارترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ، سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو، تولید محتوای متنی مناسب است. برای اینکه بتوانید یک محتوای متنی مناسب بنویسید یا اینکه به‌عنوان یک نویسنده در زمینه تولید محتوا فعالیت کنید و از این طریق به کسب درآمد بپردازید، باید اصول محتوا نویسی را بلد باشید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا اصول مهم محتوا نویسی را برای شما توضیح خواهیم داد، تا بتوانید محتوای متنی مناسب و کاملی برای خود یا کارفرمایانتان تهیه نمایید و در شغل نویسندگی پیشرفت نمایید؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

محتوا نویسی یعنی چه؟

هر وب‌سایت و هر اکانت در شبکه‌های اجتماعی که متن‌های طولانی – یا همان مقاله – منتشر می‌کند، نیازمند یک تولیدکننده‌ی متن است. به زبان ساده، در محتوا نویسی، شما بر اساس موضوعی که به شما داده می‌شود و کلمات کلیدی که دارید، منابع معتبر را برای نگارش متن مورد نظر پیدا می‌کنید و بر اساس اطلاعاتی که از این منابع دریافت می‌کنید، مقاله‌ای به زبان خودتان و بدون کپی برداری می‌نویسید.

ممکن است صدها و یا هزاران وب‌سایت در مورد یک موضوع مقاله منتشر کرده باشند، هیچ اشکالی ندارد؛ مهم این است که شما بر اساس دانش خود و به زبان خود، مقاله را بنویسید؛ شاید طرز نوشتار و لحن شما، برای خوانندگان شیواتر و قابل فهم‌تر باشد، برای همین وب‌سایت‌های زیادی را می‌بینیم که برای موضوعات مشابهی، مقاله منتشر کرده‌اند اما هر کدام را که نگاه کنید، با دیگری تفاوت دارد. با این تفاسیر این سؤال در ذهن شما ممکن است پیش آمده باشد که برای اینکه یک مقاله‌ی مناسب بنویسیم و به تولید محتوای متنی مشغول شویم، چه کارهایی باید بکنیم؟ برای این منظور باید بر روی نکات مهم و اصول محتوا نویسی تسلط داشته باشید تا در این زمینه موفق شوید. در ادامه، به نکات و اصول لازم برای موفقیت در زمینه محتوا نویسی پرداخته ایم.

محتوا نویسی
محتوا نویسی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پیش نیازهای مهم در محتوا نویسی

برای اینکه یک متن با محتوای مناسب و جذاب داشته باشید، اول باید محتوای مناسب و منابع مناسبی را انتخاب کنید. برای این کار بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • هدفمند باشید.
  • مخاطب خود را مشخص کنید.
  • ابزارهای تولید محتوا را بشناسید.
  • کار با ابزارهای تولید محتوا را یاد بگیرید.
  • محتوای رقبای خود را مطالعه کنید.

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

پیش نیازهای مهم در محتوا نویسی
پیش نیازهای مهم در محتوا نویسی

هدفمند باشید.

اولین قدم برای نوشتن یک محتوای مناسب، این است که هدف خود را از نوشتن آن مقاله مشخص کنید؛ آیا برای آموزش می‌خواهید بنویسید؟ آیا مقاله شما جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؟ آیا برای افزایش آگاهی مخاطب دارید می‌نویسید؟ پس از اینکه هدف خود را مشخص کردید، باید ایده‌ای برای نوشتن محتوای مورد نظر در ذهن خود ایجاد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مخاطب خود را مشخص کنید.

پس از اینکه هدف خود برای نوشتن محتوا را مشخص کردید و ایده‌هایی برای نگارش در ذهنتان مجسم شد، نوبت به شناخت و مشخص کردن مخاطب است. برای این کار باید بررسی کنید موضوعی که برای محتوا نویسی به شما داده شده است، مناسب کدام دسته از کاربران است؛ معمولاً کاربران را بر اساس جنسیت، رده‌ی سنی، میزان تحصیلات و شغلی که دارند، دسته‌بندی می‌کنند. شناخت مخاطب به شما این امکان را می‌دهد که متنی با لحن و اصطلاحات مناسب و باب میل مخاطب بنویسید.

شایان ذکر است که در علم سئو، به هدف از نگارش یک مقاله برای مخاطب، گاهاً User Intent نیز می‌گویند. یعنی شما به‌عنوان نویسنده محتوا، باید تشخیص دهید که هدف کاربر از سرچ موضوعی که قرار است در مورد آن مطلب بنویسید چیست؟ و بر اساس همان هدف و قصد کاربر، ساختار محتوای خود را مشخص کرده و بر اساسِ این ساختار، به تولید محتوا بپردازید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بگذارید برای درک هرچه راحت‌ترِ اهمیت مسئله‌ی User Intent در محتوا نویسی یک مثال بزنیم. فرض کنید که شما قرار است یک مقاله در زمینه «نکات لازم برای خرید موبایل» نگارش کنید. پیش از نگارش این مقاله، باید خودتان را جای کاربرانی که قرار است این موضوع را در گوگل سرچ می‌کنند، بگذارید! و پیش‌بینی کنید که هدف و نیت کاربران از سرچ این موضوع چیست؟ آیا آن‌ها به دنبال قیمت یک موبایل می‌گردند؟ آیا محتوای شما باید آموزشی باشد یا تجاری؟ آیا نیاز است تا در این مقاله به تبلیغ کسب‌وکار خود در زمینه فروش موبایل بپردازید؟ و… با این کار، ساختارِ مقاله‌ای که قرار است نگارش کنید، در ذهنتان به‌وجود می‌آید؛ حال برای تکمیل این ساختار و به‌دست آوردن ایده‌هایی برای نگارش یک مقاله جامع‌تر، بهتر است همین موضوع را در گوگل سرچ کنید و ببینید که رقبای شما، در مورد این موضوع، چه چیزی نوشته‌اند؟ شما با ایده گرفتن از رقبایتان می‌توانید یک مقاله جامع‌تر از آنان بنویسید که برای کاربر ارزش افزوده تولید کرده باشد و او را بهتر از دیگران در این زمینه راهنمایی کنید.

شایان ذکر است که اگر شما قصد کاربر از سرچ یک موضوع را به خوبی درک کنید، می‌توانید منابع دقیق و درست را در این زمینه شناسایی کرده و بر اساس اطلاعاتی که از آن‌ها استخراج می‌کنید – با چاشنی خلاقیت و اطلاعات اضافه‌ی خود – یک مقاله جامع و مناسب برای کاربران اینترنتی نگارش کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کار با ابزارهای تولید محتوا را یاد بگیرید.

اولین و پایه‌ای‌ترین ابزاری که برای محتوا نویسی نیاز دارید، نرم‌افزار Microsoft Word است. برای اینکه متنی بدون غلط املایی و با نگارش درست بنویسید، به یادگیری کار با نرم‌افزار Word نیاز دارید؛ خود نرم‌افزار Word قابلیت غلط‌گیری دارد اما برای این منظور می‌توانید از افزونه‌هایی جهت درست‌نویسی (مانند ویراستار) استفاده کنید. به‌عبارت بهتر، با نصب افزونه‌ی ویراستار بر روی نرم‌افزار ورد، می‌توانید با یک کلیک تمام ایرادات نگارشی مقاله‌ی خود را اصلاح کنید!

علاوه بر این‌ها، شما گاهی به آماده‌سازی و استفاده از عکس در متن خود نیاز پیدا می‌کنید و به همین منظور باید اعمال ابتدایی کار با نرم‌افزارهای ادیت عکس مانند فوتوشاپ را نیز بلد باشید. همچنین، برای نگارش برخی از موضوعات، نیاز دارید تا از Smart Art ها و نمودارها کمک بگیرید. انجام این امر نیز به سادگی با استفاده از نرم‌افزار Microsoft PowerPoint امکان‌پذیر است. در نهایت، یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در محتوا نویسی، موتورهای جستجو هستند؛ شما باید اصول جست‌وجو و پیدا کردن منابع معتبر در موتورهای جستجو را بلد باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

محتوای رقبای خود را مطالعه کنید.

آخرین نکته‌ای که در محتوا نویسی باید به آن توجه کنید، بررسی محتوایی است که رقبا درباره موضوع مورد نظر شما منتشر کرده‌اند. با بررسی محتوای رقبا هم می‌توانید دید بهتری نسبت به موضوع مقاله پیدا کنید، هم اینکه به‌عنوان یک کاربر، کم و کاستی‌های موجود در متن محتوای رقبا را پیدا کنید؛ با پیدا کردن کاستی‌های محتوای رقبا، قادر خواهید بود که محتوایی کامل‌تر برای کاربران و مخاطبان خود بنویسید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اصول نگارش در محتوا نویسی

جدای از محتوایی که برای متن مقاله‌ی خود آماده می‌کنید، شیوه‌ی درست نگارش آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه یک محتوای کامل بنویسید، باید اصول زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از عنوان مناسب
  • استفاده از زیرعنوان‌های مناسب
  • رعایت هدینگ‌ها (Headings)
  • استفاده از علائم نگارشی
  • انتخاب کلمات مناسب در نگارش متن
  • عدم استفاده از جملات طولانی
  • پاراگراف‌بندی مناسب
  • استفاده از محتوای بصری
  • لینک‌سازی
  • ساده‌نویسی

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

اصول محتوا نویسی
اصول محتوا نویسی

استفاده از عنوان مناسب

اولین چیزی که موتورهای جست‌وجو و همچنین کاربرانِ اینترنتی به آن توجه می‌کنند، «عنوان مقاله» است. برای اینکه موتورهای جست‌وجو سریع‌تر و راحت‌تر لینک مقاله‌ی شما را پیدا کنند و در اختیار کاربران قرار بدهند، باید تا جایی که می‌توانید از عنوانی کوتاه و مرتبط با موضوع اصلی مقاله، استفاده کنید؛ زیرا عناوین طولانی یا عناوینی که ارتباط مناسب و قوی با متن یا محتوای شما ندارند، تأثیر منفی بر روی تعداد بازدید کاربران و همچنین نظر کاربران در مورد وب‌سایت شما می‌گذارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از زیر عنوان های مناسب

استفاده از زیر عنوان‌های مناسب، همانند نقشه‌ی راه عمل می‌کند و باعث می‌شود که کاربران یک دید کلی از محتوای مقاله‌ی شما و موضوعاتی که در مورد عنوان اصلی مقاله نوشته‌اید، پیدا کنند. بارها شده مطلبی را جست‌وجو کرده‌ایم و به مقالاتی رسیده‌ایم که زیرعنوان‌های مناسبی نداشتند و باعث سردرگمی و کلافگی ما شده‌اند؛ اما از طرفی وقتی با یک مقاله با زیرعنوان‌های مناسب طرف می‌شویم، به‌راحتی می‌توانیم ببینیم که آن مقاله مناسبِ ما هست یا خیر؟ نکته بسیار مهمی که در استفاده از زیرعنوان‌های مناسب برای محتوا نویسی وجود دارد این است که از یک «انسجام محتوایی» تبعیت کنند.

بگذارید مسئله‌ی «انسجام محتوایی» را با مثالی برای شما شرح دهیم. اعضای بدن یک انسان را در نظر بگیرید و جایگاهی که هر عضو در آن قرار دارد؛ مقاله‌ی شما دقیقاً شبیه بدن انسان است و زیرعنوان‌هایتان مانند اعضای بدن. اگر جای پاها و دست‌ها عوض شود یا سر بر روی شکم قرار داده شود، فرم و انسجامی که در بدن وجود دارد از بین می‌رود. به همین ترتیب، اگر هر زیرعنوان در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته باشد، کاربر با یک نگاه به مقاله شما، نمی‌تواند یک پیکره‌ی واحد و فرمی پکپارچه را ببیند؛ لذا باعث سردرگمی او می‌شود. پس دقت کنید استفاده از زیرعنوان‌های مناسب یک مسئله است و جایگاه هر زیرعنوان مسئله دیگر. بنابراین، شما باید در محتوا نویسی خود، هر دو مسئله را به بهترین نحو رعایت کنید.

رعایت هدینگ‌ها (Headings)

رعایت هدینگ برای محتوا نویسی، یکی از اصول بنیادین برای نوشتن یک مقاله‌ی حرفه‌ای است. به‌طور کلی ما 6 هدینگ داریم که از H1 شروع می‌شود و تا H6 می‌تواند ادامه پیدا کند. اما هدینگ چیست؟ به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، هدینگ‌ها همان عناوین، زیر عنوان‌های اصلی و همین‌طور زیر‌عنوان‌های فرعی یا کوچک‌تر هستند. به‌عنوان مثال، در همین مقاله که در حال مطالعه‌ی آن هستید، عبارت «اصول محتوا نویسی» که همان عنوان اصلی مقاله است، H1 محسوب می‌شود. عناوین «مقدمه»، «محتوا نویسی یعنی چه؟»، «پیش‌نیازهای مهم در محتوا نویسی»، «اصول نگارش در محتوا نویسی» H2 به حساب می‌آیند. حال زیرعنوان‌هایی که برای «نکات محتوا نویسی» بیان کردیم، H3 هستند و به همین ترتیب عناوین را تا H6 می‌توانیم ادامه دهیم. لازم به ذکر است که استفاده از هدینگ‌ها و رعایت اولویت‌های آن‌ها، هم برای سئوی سایت و موتورهای جستجو و هم برای استفاده‌ی کاربر، امری بسیار بسیار مهم است.

استفاده از علائم نگارشی

علائم نگارشی همانند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل می‌کنند و خواننده را برای خواندن متن با لحن و جمله‌بندی درست، راهنمایی می‌نمایند؛ علائم نگارشی به خواننده می‌گویند که کجا توقف کند؟ در کدام قسمت جمله سرعت خواندن را پایین بیاورد؟ و بسیاری دیگر از اعمال دیگر، که کمک می‌کنند کاربر متن را با لحن درستی مطالعه کند. برخی از علائم نگارشی و نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها در متن، عبارت‌اند از:

  • ویرگول (،): کاربرد اصلی ویرگول، ایجاد مکث در زمان خواندن یک متن است. برای استفاده از ویرگول باید آن را به کلمه‌ی قبل از خود بچسبانید و برای نوشتن کلمه‌ی بعدی، یک فاصله (Space) بگذارید. به‌عنوان مثال: کلمه، کلمه.
  • نقطه (.): نقطه برای پایان دادن به یک جمله به کار می‌رود. نکته‌ی مهم برای استفاده از نقطه این است که در پایان عنوان‌ها و تیترها نیازی به استفاده از نقطه نیست اما هر از چندگاهی می‌توان از آن‌ها در پایان دادن به هدینگ‌هایی که یک جمله‌ی کامل هستند، استفاده کرد.
  • نقطه‌ویرگول (؛): اگر جمله‌ای بلند دارید ( معمولاً بیش از 30 کلمه) و می‌خواهید در عین حفظ انسجام، جمله‌ی خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید؛ یا اینکه جمله‌ی بعدی شما هنوز با جمله‌ی قبلی ارتباط دارد، باید از نقطه‌ویرگول استفاده کنید.
  • دو نقطه (:): وقتی می‌خواهیم توضیح بیشتری در مورد موضوعی ارائه کنیم، یا اینکه نقل قولی را در متن خود درج نماییم و یا قصد داریم که یک آیتم‌های یک لیست را برشماریم باید از علامت دو‌نقطه استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، ایلان ماسک: «می‌خواهم به مریخ سفر کنم.»
  • سه نقطه (…): سه نقطه در مواردی استفاده می‌شود که می‌خواهیم از گفتن چیزی چشم‌پوشی کنیم. به‌عنوان مثال وقتی که شما مواردی را نام می‌برید، برای ادامه‌ی آن‌ها که برای کاربر قابل حدس است، سه نقطه می‌گذاریم. نکته‌ای که برای نگارش سه نقطه باید در خاطر بسپارید این است که سه نقطه به کلمه‌ی قبل از خود متصل است، اما با کلمه‌ی بعدی یک کاراکتر فاصله دارد. مثلاً، شبکه‌های اجتماعی زیادی مانند: فیس‌بوک، تلگرام، توییتر، اینستاگرام و… در حال فعالیت هستند.
  • علامت تعجب (!): زمانی‌که می‌خواهیم بر روی موضوعی تأکید کنیم یا اهمیت آن را بیان نماییم، از علامت تعجب استفاده می‌کنیم. مثلاً: هرگز دست خود را درون چرخ‌گوشت فرو نکنید!
اصول نگارش در محتوا نویسی
اصول نگارش در محتوا نویسی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انتخاب کلمات مناسب در نگارش متن

اغلب مردم، خواندن را کاری حوصله سر بر می‌دانند و شما باید یک مقاله را به نحوی بنویسید که متن‌تان برای خوانندگان خسته‌کننده نباشد. برای نوشتن متنی که خواننده را خسته نکند، استفاده از کلمات مناسب و افعال مختلف، ضروری است. هر چه از افعال و کلمات متنوع‌تری استفاده کنید (دایره‌ی واژگان گسترده‌تری داشته باشید)، خواننده کمتر احساس خستگی می‌کند؛ همچنین، در این صورت محتوای متنی شما حرفه‌ای‌تر به نظر خواهد رسید.

استفاده از جملات کوتاه (عدم استفاده از جملات طولانی)

جملات بلند باعث سردرگمی مخاطبان و گم شدن رشته‌‌ی کلام شما از نظر خوانندگان می‌گردد؛ لذا برای جلوگیری از این اتفاق، باید جملات خود را کوتاه بنویسید. نکته‌ای که مهم است و بهتر است به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که هر جمله‌ای که می‌نویسید، نهایتاً 30 کلمه داشته باشد؛ در این صورت جملات شما هم انسجام بیشتری دارند و هم موجب سردرگمی و گیج شدن خواننده نمی‌شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پاراگراف بندی مناسب

پاراگراف بندی مناسب، یکی دیر از اصولی است که برای نوشتن یک محتوای متنی حرف‌ای، باید آن را رعایت کنید. پاراگراف‌های طولانی موجب پراکندگی ذهن و همچنین خستگی خواننده می‌گردد. جهت یک پاراگراف‌بندی مناسب، سعی کنید هر 5 الی 7 خط، یک پاراگراف ایجاد کنید؛ همچنین اگر زیاد و بی‌جهت پاراگراف بزنید، ظاهر متن شما زیبایی خود را از دست می‌دهد. پس در استفاده و ایجاد پاراگراف دقت کنید.

استفاده از محتوای بصری

گاهی برای اینکه مقاله و محتوای متنی شما کامل و جامع باشد، نیاز دارید که از محتوای تصویری مانند: عکس یا فیلم استفاده کنید؛ اضافه کردن عکس و ویدیو در یک محتوای متنی، موجب درک بیشتر خواننده از آن محتوا می‌گردد. به‌عنوان مثال، اگر مقاله‌ای در مورد آموزش یک نرم‌افزار یا نحوه‌ی برطرف کردن یک Error کامپیوتری می‌نویسید، حتماً سعی کنید از مراحل مختلف آن آموزش یا رفع آن Error، عکس آماده کنید و آن عکس‌ها را به محتوای متنی خود اضافه کنید.

محتوا نویسی
محتوا نویسی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک سازی

برای انجام سئوی داخلی و همچنین افزایش بازدید دیگر مقالات منتشر شده در وب‌سایت‌تان، باید لینک‌سازی کنید. اما منظور از لینک‌سازی چیست؟ لینک‌سازی در تولید محتوای متنی یعنی اینکه شما به نحوی از کلمات کلیدی و زیرعنوان‌ها استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را به مقالات دیگر هم لینک بدهید. به‌عنوان مثال شما در حال نوشتن یک مقاله در مورد انواع رژیم غذایی هستید و در قسمتی از آن به رژیم گیاه‌خواری اشاره می‌کنید؛ در اینجا شما می‌توانید مقاله‌ای دیگر در مورد رژیم گیاه‌خواری بنویسید و لینک آن را در این مقاله استفاده کنید و بالعکس.

ساده نویسی

همیشه متن خود را به‌گونه‌ای بنویسید که عوام مردم بدون داشتن اطلاعات تخصصی در آن حوزه، بتوانند متن شما را کامل متوجه بشوند؛ استفاده از اصطلاحات تخصصی و کلمات پیچیده زمانی توصیه می‌شود که شما در یک پاورقی یا از طریق بیان یک نکته، آن اصطلاح تخصصی و یا کلمه‌ی پیچیده را توضیح دهید.

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی در مورد اصول محتوا نویسی

تولید محتوای متنی، دست کمی از نویسندگی کتاب ندارد؛ در این راستا، برای اینکه مخاطبان و کاربران بیشتری را جذب کنید، هم باید بر کیفیت مطالب نوشته‌شده در محتوای متنی خود بی‌افزایید، هم اصول نگارشی و دایره‌ی لغات خود را قوی کنید تا محتوای متنی شما علاوه‌بر ارائه‌ی اطلاعات مفید، برای کاربر و خواننده جذاب هم باشد.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد؛ نظرات و پیشنهادات شما موجب خرسندی و افزایش کیفیت مقالات ما می‌گردد. در آخر باید بگوییم که با بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و در میان دوستان خود، برای ادامه‌ی راه به ما انرژی و انگیزه خواهید داد. پیروز و سربلند باشید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد و با اطلاعاتی که از این مقاله به‌دست آورده‌اید، بتوانید اصول درست نگارش یک مقاله را فرا گرفته باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «اصول محتوا نویسی» دارید، یا اصول دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر قصد دارند اصول نگارش یک مقاله برای وب‌سایت‌ها را یاد بگیرند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها