دنیای ما دائماً در حال تغییر است و ما در تمامی جنبه‌های زندگی شخصی، اجتماعی و کاری زندگی بشر، شاهد این تغییرات هستیم. یکی از تغییراتی که در حوزه‌ی کسب و کار بیشتر از همه به چشم می‌آید، نحوه‌ی تبلیغات و بازاریابی است. امروزه کسب و کارهای مختلف، به منظورِ افزایش فروشِ محصولات و خدماتشان از روش‌های جدیدِ بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، در حوزه‌ی کتاب فروشی و انتشارات نیز، ما شاهد استفاده از روش‌های نوینی برای بازاریابی – خصوصاً در سال‌های اخیر – بوده‌ایم. این روش‌های نوین، تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ نام دارند؛ اما دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات شامل چه مواردی می‌شود و چه روش‌هایی دارد؟ در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم پاسخ این سؤال را باهم بررسی کنیم. در ادامه خواهیم دید دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات از چه روش‌هایی انجام می‌شود و چگونه می‌توان از آنها بهره برد. لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

برای فروش کتاب، تبلیغات سنتی بهتر است یا تبلیغات دیجیتال؟

در دنیای تجارت، روش‌های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که این روش‌ها – به طور کلی – دارای دو شاخه‌ی اصلی تبلیغات سنتی و تبلیغات دیجیتال (یا همان دیجیتال مارکتینگ) هستند؛ اما کدام یک از این شاخه‌ها در دنیای امروز تأثیرات بیشتری بر روی بازار هدف می‌گذارند؟

 شاخه‌ی بازاریابی و تبلیغات سنتی، دارای قدمت زیادی می‌باشد که با مرور زمان، شکل جدیدی به خود گرفته، به‌روز تر شده و تکنیک‌های مختلفی در آن به وجود آمده است. در واقع، این تکنیک‌های قدیمی، توسعه داده شدند تا با پیشرفت جوامع خود را وفق دهند. روش‌هایی مانند: بازاریابی تلفنی، تبلیغات در روزنامه و مجلات، چاپ پوستر و تراکت، نصب بنر در سطح شهر، بازاریابی حضوری و… از جمله روش‌های بازاریابی و تبلیغاتِ سنتی می‌باشند که دارای تأثیرات خاص خود هستند؛.

اما همه می‌دانیم که جوامع انسانی، بیشترِ زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و تحت تأثیر مطالب و محتوایی هستند که در این فضا مشاهده می‌نمایند. در همین راستا، روش‌های تبلیغات سنتی به تدریج تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهند و روش‌های تبلیغاتی مدرن – تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ – با تکنیک‌های مختلف، جای آن را می‌گیرند. دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، شامل مجموعه‌ای از روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهایی است که به واسطه‌ی تکنولوژی‌های ارتباطی و دنیای مجازی، مردم را هدفِ بازاریابی و تبلیغات قرار می‌دهند. شایان ذکر است، تمام تبلیغات صورت گرفته در روش‌های نوین به صورت «هوشمند» و «هدف‌دار» انجام می‌شود.

در تبلیغات سنتی، شما نمی‌توانید بازار هدف و افرادی که می‌خواهید را خیلی دقیق موردِ هدفِ تبلیغات قرار دهید؛ زیرا در بازاریابی سنتی، بسیاری از تبلیغاتِ شما به صورت رندوم و برای عموم مردم منتشر می‌شود. پر واضح است که این موضوع، موجب هدر رفت سرمایه و زمان شما خواهد شد؛ در حالی که در دیجیتال مارکتینگ می‌توانیم بگوییم که 90 درصد تبلیغات دقیقاً به دست مشتریان بالقوه و جامعه‌ی هدف می‌رسد!! به همین دلیل شیوه‌های نوین تبلیغاتی، دارای تأثیرگذاری بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی می‌باشد. از طرفی همان‌طور که گفتیم، جامعه‌ی بشری روز به روز بیشتر در دنیای مجازی غرق می‌شود و تقریباً تمامی کارهای خود را به صورت آنلاین به کمک نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها انجام می‌دهد؛ به همین منظور، تبلیغاتی که به صورت آنلاین و به کمک دیجیتال مارکتینگ منتشر می‌شوند، بیشتر از انواعِ سنتیِ خود دیده می‌شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا کتاب فروشی‌ ها و انتشارات به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، تمامی کسب و کارها با شتاب زیاد به سمت دیجیتال مارکتینگ و استفاده از ابزارهای موجود در این حوزه سوق داده می‌شوند. کسب و کار کتاب فروشی و انتشارات نیز باید همین مسیر را طی نماید.

دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات
دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات

تحقیقات نشان می‌دهد که امروزه سرانه‌ی مطالعه در کشور ما و بسیاری دیگر از کشورها پایین است که قسمتی از آن به دلیل فرهنگ‌سازی ضعیف می‌باشد و قسمتی دیگر نیز به دلیل عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی پایین است که هر دو این موارد به کمک دیجیتال مارکتینگ قابل حل می‌باشند.

شایان ذکر است که دیجیتال مارکتینگ در صنعت کتاب و انتشارات می‌تواند تأثیرات به سزایی در میزان علاقه‌ی مردم به کتاب و همچنین فروش بیشتر محصولات انتشاراتی داشته باشد. یکی دیگر از دلایلی که خرید کتاب را با کاهش مواجه کرده، این است که افراد زمان و حوصله کافی جهت گشتن در کتاب فروشی ها و پیدا کردن کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را ندارند. امروزه مخاطبان این بازار – مانند بسیاری دیگر از محصولات – ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین کتاب بخرند که همین امر و موارد قبلی اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات را نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در تبلیغات شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی «راه اندازی دیجیتال مارکتینگ – راه اندازی کمپین های بازاریابی دیجیتال از ۰ تا ۱۰۰» دعوت می‌کنیم. همچنین، در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 در ادامه، پیشنیازهای دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات را با هم بررسی می‌کنیم تا – به‌عنوان یک فروشنده‌ی کتاب – قادر باشید هرچه زودتر، با دید باز و اطلاعات کافی از ابزارهای موجود در این حوزه استفاده کنید.

برای دیجیتال مارکتینگ به چه پیش نیاز هایی احتیاج است؟

قبل از اینکه به بحث انواع تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی‌ها و انتشارات بپردازیم، نیاز است تا برخی از پیش‌نیازهای ورود به این حوزه را برای شما شرح دهیم. دیجیتال مارکتینگ همانند بسیاری دیگر از حوزه‌ها، برای اینکه مورد استفاده قرار بگیرد، باید بستر مناسبی داشته باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا پایه‌های این بسترِ مناسب را برای شما شرح دهیم. به طور خلاصه، برای اینکه بتوانید از دیجیتال مارکتینگ بیشترین سود را ببرید، نیاز است تا 6 مرحله را به ترتیب طی کنید که عبارت‌اند از:

  • تعریف و شناخت دقیق هویت برند
  • تعیین دقیق بازار هدف و مخاطبان
  • آشنایی و تسلط بر زبان دیجیتال مارکتینگ
  • زیر نظر گرفتن و بررسی رقبا
  • مشخص کردن انتظارات و اهداف خود از دیجیتال مارکتینگ
  • طراحی و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

در ادامه مواردی که گفته شد را باهم بررسی خواهیم کرد.

مراحل ورود به دیجیتال مارکتینگ
مراحل ورود به دیجیتال مارکتینگ

تعریف و شناخت دقیق هویت برند

قبل از تصمیم‌گیری برای هر کاری، باید شناخت کاملی از خود و هدفی که دارید، داشته باشید. این مورد، مخصوصاً در حوزه‌ی کسب و کار اولویت دارد؛ زیرا در کسب و کار، شما هم سرمایه و هم زمان خود را هزینه خواهید کرد و اگر این هزینه‌ها در مسیر نادرستی صورت بگیرد، دچار ضرر و زیان سنگینی خواهید شد. در این راستا، به منظور اینکه بازاریابی و تبلیغات تأثیرگذار و سودمندی داشته باشید (به طور ویژه در دیجیتال مارکتینگ) باید در قدم اول برند خود و هویتی که دارد را تعریف نمایید و به شناخت درستی از آنچه که برای برند شما ارزش محسوب می‌گردد، دست پیدا کنید. نامی که برای برند کتاب فروشی یا انتشارات خود انتخاب می‌نمایید، مانند پایه‌های یک ساختمان بزرگ عمل می‌کنند و سایر مراحلی که باید طی کنید بر روی این پایه‌ها استوار خواهند ماند. به همین منظور، در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعیین هویت برند
تعیین هویت برند

شایان ذکر است که انتخاب نام برای برند ممکن است از چند روز تا حتی چند هفته به طول انجامد و برای انتخاب آن باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که در مقاله «نحوه انتخاب اسم برای برند: ویژگی های یک نام برند خوب + ایده هایی برای اسم برند» توضیحات بیشتری در این زمینه داده شده است و اگر مایل هستید که نام مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب کنید حتماً مقاله‌ی پیشنهادی را مطالعه فرمایید.

تعیین دقیق بازار هدف و مخاطبان

پس از «شناخت هویت کسب و کار» و انتخاب نامی برای آن به عنوان «برند»، زمان آن فرا رسیده است که بازارِ هدف خود را مشخص کنید. بازار هدف، به افراد یا قشری از جامعه می‌گویند که مشتریان بالقوه و همچنین هدف اصلیِ تبلیغات شما محسوب می‌گردند. شناخت بازار هدف – همانند انتخاب نام برند – نقشی کلیدی در پیشرفت کسب و کار شما و افزایش درآمدتان ایفا می‌نماید. جهت شناخت بازار هدف، بهترین روش این است که اول از همه مشخص کنید که محصولات شما چه نیازهایی را برای مشتریان بر طرف خواهند کرد؟ و سپس بررسی نمایید که کدام دسته از افراد جامعه دارای این نیازها هستند؟

 شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا می‌گوییم باید نیازها را مشخص کرد؟ در پاسخ به این سؤال، باید اشاره کنیم که مفهوم شغلِ فروش، بر طرف کردن نیاز یک فرد، به کمک ارائه‌ی محصول یا خدمتی به او است. بنابراین، هر شغلی که در آن فروش یا ارائه‌ی خدمات صورت بگیرد، در حال رفع نیاز افرادی از جامعه می‌باشد که به عنوان مشتری یا بازار هدف شناخته می‌شوند. بگذارید با مثالی این مورد را بیشتر برای شما توضیح دهیم. تصور کنید شما صاحب یک انتشاراتی می‌باشید که کتاب‌های کمک‌آموزشی برای دانش آموزان منتشر می‌نماید؛ در این حالت، شما نیاز به یادگیری نکات آموزشی و تقویت علوم مختلف را بر طرف می‌کنید و دانش آموزان برای رفع این نیازِ خود، به شما و محصولاتتان مراجعه می‌نمایند. در این مثال، بازار هدف شما را «دانش آموزان» تشکیل می‌دهند و شما باید محصولاتتان را مطابق خواست آنها و برای رفع بهترِ نیاز آنها توسعه دهید و اصلاح کنید.  جهت آشنایی بیشتر با روش‌های تعیین بازار هدف شما را به مطالعه‌ی مقاله « تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار – راهنمای جامع تعیین بازار هدف و تارگت فروش» دعوت می‌کنیم.

آشنایی و تسلط بر زبان دیجیتال مارکتینگ

فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ مانند یک دنیای جدید می‌باشند که دارای فرهنگ و قوانین خاص خود هستند. جهت ورود به این دنیا، فعالیت در آن و استفاده از امکاناتی که دارد، باید زبان آن را فرا بگیرید؛ اما منظور از زبان دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بگذارید با مثالی این مورد را برای شما شرح دهیم. در دنیای واقعی، اگر بخواهید به عنوان یک فروشنده فعالیت داشته باشید و مشتریان خود را به صورت حضوری ملاقات کنید، باید از لباسی متناسب با صنفی که در آن فعالیت دارید، استفاده کنید و همچنین ادبیات و زبانی که برای مشتریان ملموس و آشنا است را به کار ببرید. به این ترتیب، هم ارتباط بهتری با مشتریان برقرار می‌کنید و هم اعتماد آنها را به دست می‌آورید.

برای کسب موفقیت تجاری در دنیای دیجیتال نیز آشنایی به زبان و عوامل مؤثر در آن ضروری است؛ اما این امر، به شکلی دیگری مشاهده می‌شود. نوع کلماتی که برای تبلیغات آنلاین به کار می‌برید، یا تعداد دنبال کنندگانی که در اکانت اجتماعی خود دارید، از جمله مواردی هستند که مانند ظاهر مناسب و ادبیات مرسوم در حوزه‌ی کاری، موجب اعتماد بیشتر کاربران به شما و همچنین افزایش برقراری ارتباط با آنها می‌گردند.

 با توجه به توضیحاتی که داده شد، آشنایی و تسلط بر زبان دیجیتال مارکتینگ امری ضروری برای ورود به آن و بهره بردن از امکانات آن می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همچنین، جهت آشنایی کامل با فرهنگ دیجیتال مارکتینگ توصیه می‌کنیم تا مقاله‌ی «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی» را مورد مطالعه قرار دهید.

آشنایی و تسلط بر زبان دیجیتال مارکتینگ
آشنایی و تسلط بر زبان دیجیتال مارکتینگ

زیر نظر گرفتن و بررسی رقبا

شاید اغراق به نظر برسد؛ اما دنیای تجارت و کسب و کار مانند یک زمین مبارزه است. حریفان مختلفی در این مبارزه، مقابل شما حضور دارند و برای اینکه در این مصاف پیروز شوید، باید استراتژی مناسبی جهت مقابله با حرکات و فعالیت‌های حریفان خود طرح کنید. به منظور طرح استراتژی درست و کسب پیروزی، نیازمند بررسی و زیر نظر گرفتن رقبای خود می‌باشید تا حرکات و برنامه‌های آنها را به درستی تشخیص دهید و بر این اساس، قادر باشید استراتژی تأثیرگذار و موفقی طرح و اجرا کنید. علاوه بر این، برخی از مواقع با بررسی رقبا و فعالیت آنها می‌توانید ایده‌های مناسبی، جهت انجام امور بازاریابی و تبلیغات خود به دست بیاورید که کمک شایانی به پیشرفت شما در حوزه‌ی کاری و کسب سهم بیشتری از بازار می‌کند. در این راستا، قبل از طرح هر استراتژی و عملی کردن آن، توصیه می‌کنیم که حتماً نگاهی دقیق به فعالیت رقبای خود داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشخص کردن انتظارات و اهداف خود از دیجیتال مارکتینگ

تجربه ثابت کرده است که برای رسیدن به موفقیت در هر زمان و مکانی، مهم‌ترین اقدام «مشخص کردن اهداف و همچنین انتظارات خود» می‌باشد. در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ که دنیای وسیعی است، اگر بخواهید بدون هدف شروع به فعالیت نمایید، دیر یا زود با شکست و هدر رفت سرمایه مواجه خواهید شد. در این راستا، برای جلوگیری از شکست و دستیابی به موفقیت، اکیداً توصیه می‌کنیم که انتظارات و اهداف خود از دیجیتال مارکتینگ را مشخص کنید تا به کمک آن قادر باشید، استراتژی مناسبی را طرح و اجرا نمایید.

در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات باید دقیقاً مشخص کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به آن اهداف، جدول زمان‌بندی دقیقی تدوین نمایید. شایان ذکر است که هرچه اهداف شما دقیق‌تر باشند و زمان‌بندی مناسب‌تری برای آنها تعیین کنید، زودتر و با سود بیشتری به اهداف خود خواهید رسید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

حال که تمامی مراحل بالا را طی کرده‌اید، زمان آن رسیده است تا استراتژی‌های مناسب تبلیغاتی و همچنین اهداف خود برای دیجیتال مارکتینگ کتاب فروشی ها و انتشارات را مشخص نمایید. با تعیین استراتژی‌های مناسب می‌توانیم بگوییم که آماده‌سازی بستر فعالیت در دیجیتال مارکتینگ به پایان خواهد رسید و پس از آن می‌توانید از انواع روش‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود بهره ببرید.

تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

به منظور طراحی و تدوین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیاز است تا آنها را بشناسید. در این راستا، جهت آشنایی و افزایش آگاهیِ شما از انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ قصد داریم تا آنها را به شما معرفی کنیم اما پس از آن، هر کدام از آنها را برای شما – به‌عنوان یک فروشنده کتاب – و کسب و کارِ کتاب فروشی ها و انتشارات به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم. مهم‌ترین تکنیک‌ها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • تولید محتوا
  • سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات بنری – کلیکی
  • تبلیغات موبایلی
  • تبلیغات به کمک موتورهای جستجو (SEM)
  • و…

در بخش بعدی هر کدام از مواردی که نام برده شد را به صورت تخصصی در مورد دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی‌ ها و انتشارات مورد بررسی قرار می‌دهیم. شایان ذکر است، توضیحاتی که در ادامه می‌آید، باعث می‌شود هرچه بیشتر با تکنیک‌های بازاریابی آنلاین آشنا شوید و درک درستی از آن‌ها به دست بیاورید.

بهترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات

تا این قسمت از مقاله، یاد گرفتیم که چگونه بستر مناسبی برای فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ برای فروش کتاب ایجاد کنیم؛ همچنین، آشنایی ابتداییِ با انواع روش‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ به دست آوردیم. حال زمان آن فرا رسیده تا به صورت دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تری با انواع تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ مخصوص کتاب فروشی ها و انتشارات آشنا شویم.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تکنیک‌ها و روش‌های بسیار زیادی در بازاریابی آنلاین وجود دارد که هر روزه بر تعداد آنها افزوده می‌گردد؛ اما در این بخش ما تکنیک‌ها و روش‌هایی که تأثیر بیشتری بر روی بازاریابی آنلاین شما خواهند گذاشت را بررسی می‌کنیم. بهترین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات عبارت‌اند از:

  • ساخت وب‌سایت فروشگاهی و تجاری برای کسب و کار
  • ورود به شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در آن‌ها
  • تمرکز بر روی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بهره بردن از تبلیغات کلیکی – بنری (PPC)
  • ثبت مکان کسب و کار در Google Map
  • همکاری با اینفلوئنسرهای دنیای مجازی
  • تشکیل یک پایگاه داده از مشتریان
  • برندینگ و افزایش اعتبار برند
  • برگزاری مسابقات و جشنواره‌های متفاوت

حال بیایید هر کدام از روش‌های بالا را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات
بهترین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات

ساخت وب سایت فروشگاهی و تجاری برای فروش کتاب

یکی از اولین و مهم‌ترین اقداماتی که در دیجیتال مارکتینگ و استفاده از ابزارهای آن می‌توانید انجام دهید، ساخت یک وب‌سایت فروشگاهی مخصوص کسب و کارتان است. در نظرِ بسیاری از صاحبان کسب و کار، داشتن وب‌سایت از اهمیت پایینی برخوردار است؛ در حالی که در دیجیتال مارکتینگ، «وب‌سایت فروشگاهی» یکی از اساسی‌ترین ابزارها و روش‌ها می‌باشد. با ساخت وب‌سایت (به طور تخصصی وب‌سایت فروشگاهی) شما قادر هستید تا از تکنیک‌های دیگری مانند SEO، SEM، PPC، تولید محتوا و… استفاده نمایید تا قدرت و تأثیرگذاری این تکنیک در دیجیتال مارکتینگ برای شما نمایان شود.

شایان ذکر است، شما در وب‌سایت فروشگاهی‌تان می‌توانید به طور کامل، محصولات خود را به کاربران معرفی کنید و همچنین با تولید و انتشار محتوا، کاربران جدیدی از بازار هدفتان را جذبِ وب‌سایت و کسب و کار خود نمایید. این موضوع در نهایت به فروش بیشتر و درآمد بالاتر ختم خواهد شد. برای داشتن یک وب‌سایت خوب، باید نکاتی بسیار ساده را رعایت نمایید که عبارت‌اند از:

  • داشتن ظاهری ساده و کاربر پسند
  • دسترسی راحت به بخش‌های مختلف
  • معرفی کامل و دقیق کتاب‌ها جهت فروش
  • تولید و انتشار محتوای جذاب و نو برای کاربران
  • ایجاد باشگاه مشتریان جهت تکمیل پایگاه داده
  • امکان مقایسه محصولات و ثبت سفارش
  • ارائه‌ی مشاوره و پشتیبانی آنلاین
  • درج راه‌های ارتباطی

یک وب‌سایتِ تجاریِ خوب که بتوان با آن مشتریان و کاربران زیادی به خود جذب کرد، باید دارای ویژگی‌هایی که نام بردیم باشید و همچنین موارد گفته‌شده را به بهترین شکل عملی نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که تولید محتوا و انتشار آن در وب‌سایت از مهم‌ترین عواملی است که تعداد کاربران و بازدیدکنندگانِ وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد و حال اگر این وب‌سایت، تجاری باشد، خواه‌ناخواه تعدادی از کاربران زمانی که به کتاب نیاز داشته باشند، برند و وب‌سایت شما در ذهن آنها پدیدار می‌شود که در نهایت موجب فروشِ بیشترِ کتاب‌هایتان به آنها و افزایش درآمد شما می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تولید محتوای اینترنتی
تولید محتوای اینترنتی

ورود به شبکه‌ های اجتماعی و فعالیت در آنها

شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ هستند که استفاده از آنها بسیار ساده‌تر از ساخت وب‌سایت می‌باشد. در این تکنیک، استفاده از امکانات به منظور پیشرفت در کسب و کار، راحت‌تر و سریع‌تر حاصل می‌شود. برای فعالیت در سوشال مدیا، شما باید اکانتی در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار خود بسازید و محتوایی مناسب با آن پلتفرم اجتماعی را برای کاربران خود تولید و منتشر نمایید.

شایان ذکر است که به منظور پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی، شما باید با الگوریتم‌های هر شبکه‌ی اجتماعی و اهداف شکل گیری آن‌ها آشنا شوید تا بر اساس المان‌هایی که در این الگوریتم‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، عمل نمایید. این موضوع به شما کمک می‌کند کاربران بیشتری را جذب اکانت شبکه اجتماعی خود کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی

تمرکز بر روی بهینه ‌سازی برای موتور های جست و جو (SEO)

در وهله‌ی اول بیایید با مفهوم سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جست و جو، آشنا شویم. سئو، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در راستای افزایش ارزش و اعتبار یک وب‌سایت یا اکانت شبکه اجتماعی، صورت می‌گیرد. این افزایش اعتبار، موجب می‌گردد تا لینک‌های وب‌سایتِ شما یا شبکه اجتماعی که دارید، جایگاه بالاتری در بین نتایج سرچ در موتورهای جست و جو مانند گوگل به دست بیاورد. شایان ذکر است که سئو، خود دارای تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی است که در دو دسته اصلی جای می‌گیرند. این دو دسته عبارت‌اند از:

  • سئو داخلی (on page) شامل اقداماتی در محیط وب‌سایت می‌باشد، مانند: محتوای صفحات، به کار بردن کلیدواژه‌های انتخابی، لینک دهی داخلی، تگ‌های مرتبط انتهای صفحات، عناوین و متن توضیحات مناسب و…
  • سئو خارجی (off page) شامل اقداماتی بیرون از وبسایت شما می‌باشد مانند: اشتراک‌گذاری لینک سایت در شبکه‌های اجتماعی، خرید بک لینک، خرید ریپورتاژ آگهی و…

در بین مواردی که گفته شد، احتمالاً برای شما سؤال پیش آمده که ریپورتاژ چیست؟ ریپورتاژ همان مقاله‌ای است که در وب‌سایت‌های مختلف آنها را مطالعه می‌کنید، با این تفاوت که این مقاله با هدف تبلیغ یک کسب و کار نوشته می‌شود. شما می‌توانید در متن ریپورتاژتان چند لینک از وب‌سایت‌ کسب و کار خود قرار دهید که کاربران را در حین مطالعه ترغیب می‌‌نماید تا از محتوای اینترنتی شما بازدید کنند.

تمرکز بر روی بهینه ‌سازی موتور های جستجو (SEO)
تمرکز بر روی بهینه ‌سازی موتور های جستجو (SEO)

 وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مختلفی در ایران به تهیه و انتشار ریپورتاژ می‌پردازند که یکی از معروف‌ترین آنها «نشریلا» می‌باشد؛ «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایتتان را) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، می‌توانید روی این لینک [+] کلیک کنید.

رپیورتاژ آگهی با نشریلا
رپیورتاژ آگهی با نشریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از بازاریابی موتور های جستجو (SEM)

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که به کمک وب‌سایت قابل اجرا و استفاده است، تکنیک بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) یا همان SEM می‌باشد. در این تکنیک، شما وب‌سایت خود را بدون هیچ سئویی جزو لینک‌های اول در نتایج سرچ موتورهای جست و جو قرار می‌دهید. معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزاری که این سرویس را در اختیار تولید کنندگان محتوای اینترنتی قرار می‌دهد گوگل ادز (Google Ads) می‌باشد.

در این شیوه، زمانی که شما صفحات و کلیدواژه‌های سایت خود را در گوگل ادز برای تبلیغات قرار می‌دهید، لینک صفحات وب‌سایت شما با علامت Ad در کنارش در بالای لیست نتایج جستجو قرار می‌گیرد و کاربران بیشتری از وب‌سایت شما بازدید خواهند کرد. این موضوع در نهایت موجب افزایش بازدید و فروش محصولات می‌شود. نکته‌ی مهم در این روش این است که هر وب‌سایتی که مبلغ بیشتری به گوگل پرداخت نماید، جایگاه بالایی در لیست نتایج به دست خواهد آورد. کاربرد اصلی این روش زمانی است که شما نیاز دارید تا وب‌سایتتان در مدت زمان کوتاهی (مثلاً برای مناسبتی خاص: مانند روز کتاب و کتاب‌خوانی) و بدون هیچ سئوی طبیعی جزو لیست نتایج برتر قرار بگیرد.

بهره بردن از تبلیغات کلیکی – بنری (PPC)

تبلیغات کلیکی – بنری، به نوعی یکی از زیرشاخه‌های سئوی خارجی (Off-Page) می‌باشد. در این روش، شما با تهیه‌ی یک بنر تبلیغاتی برای وب‌سایت خود و انتشار آن در جایگاه‌های تبلیغاتی سایت‌های پر بازدید، کاربران بیشتری را به سمت کسب و کارتان جذب می‌نمایید. در تبلیغات کلیکی – بنری که به آن پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) یا (PPC) هم گفته می‌شود، شما بر اساس تعداد دفعاتی که کاربران مختلف روی بنر تبلیغاتی شما کلیک نموده‌اند و به وب‌سایتتان هدایت شده‌اند، هزینه پرداخت می‌نمایید.

نکته‌ی مهمی که برای استفاده از روش PPC باید به آن توجه داشته باشید، این است که اکثر سایت‌های پر بازدید، جایگاه‌های تبلیغاتی خود را به شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها مختلفی که سرویس‌های PPC ارائه می‌کنند، اجاره می‌دهند. لذا برای استفاده از این روش، شما در واقع با آژانس‌های ارائه دهنده این سرویس که جایگاه‌های تبلیغاتی مختلفی در وب‌سایت‌های پر بازدید دارند، طرف هستید. سرویس دهندگان زیادی در کشور عزیزمان تبلیغات کلیکی – بنری را در اختیار مشتریان می‌گذارند که یکی از آنها «کاپریلا» است؛ «کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد، این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. از دیگر ویژگی‌های «کاپریلا» می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • تعداد زیادی از تبلیغات در آن قابل انتشار می‌باشد.
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما دارد.
  • تبلیغات با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما، به‌صورت هوشمند نمایش داده می‌شود.
  • دارای سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب است.
  • دارای سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا

ثبت مکان کسب و کار در Google Map

یکی دیگر از روش‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ – که برای کتاب فروشی ها و انتشارات – بسیار سودمند و تأثیرگذار است، ثبت مکان کسب و کار در Google Map می‌باشد. عده‌ی قابل ملاحظه‌ای از افراد جامعه، مخصوصاً قشر کتاب‌خوان، ترجیح می‌دهند تا کتاب‌های خود را با مراجعه‌ی حضوری خریداری کنند؛ به همین منظور، شما باید محل کسب و کار خود را در گوگل ثبت نموده و در وب‌سایت خود درج کنید. به این ترتیب، کاربرانی که از فروشگاه اینترنتی شما دیدن می‌کنند، به راحتی مکان کسب و کار شما پیدا کرده و به شما مراجعه می‌نمایند.

همکاری با اینفلوئنسر های دنیای مجازی

هر شبکه‌ی مجازی، دارای افراد تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر در حوزه‌های مختلف می‌باشد. کاربران زیادی این افراد را دنبال می‌کنند و نظرات و پیشنهادات اینفلوئنسرها برایشان از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. برای استفاده از این ابزار و تکنیک، شما باید اینفلوئنسرهایی که در حوزه‌ی کتاب و نشریات فعالیت دارند را دعوت به همکاری جهت تبلیغ کسب و کار خود نمایید. به عنوان مثال، اگر اینفلوئنسری در حوزه‌ی کتاب‌خوانی و معرفی کتاب فعالیت دارد، می‌تواند فروشگاه شما را برای تهیه‌ی کتاب مد نظر پیشنهاد کند و کاربران را به سوی وب‌سایت یا محل فروشگاه شما هدایت نماید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همکاری با اینفلوئنسر های دنیای مجازی
همکاری با اینفلوئنسر های دنیای مجازی

اگر به این روش بازاریابی دیجیتال علاقه‌مند هستید، شما را به مطالعه‌ی مقالات «میکرو اینفلوئنسر چیست و چگونه از آن برای رشد و توسعه کسب و کار استفاده کنیم؟» و «چطور یک اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم؟» دعوت می‌کنیم.

تشکیل یک پایگاه داده از مشتریان

تشکیل پایگاه داده از مشتریان و ثبت اطلاعاتی از آنها مانند: نام و نام‌خانوادگی، شماره تماس، ایمیل، تاریخ تولد و… می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دیگر مانند بازاریابی پیامکی، ایمیلی و… باشد. زمانی که شما اطلاعات ارتباطی و همچنین اطلاعاتی مانند تاریخ تولد را از مشتریان خود ثبت می‌نمایید، در مواقع خاصی مانند تولد، جشنواره‌های تخفیفی یا ارائه محصولات جدید، می‌توانید به آنها از طریق پیامک یا ایمیل تبریک بگویید یا جشنواره‌های فروش و کدهای تخفیفی را برای آنها ارسال نمایید. در واقع، حفظ ارتباط با مشتری، یکی از مهم‌ترین عوامل تبدیل مشتریان ساده به مشتریان وفادار می‌باشد که تشکیل یک پایگاه داده از مشتریان، می‌تواند بهترین ابزار برای این کار باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برندینگ و افزایش اعتبار برند

در فضای مجازی همه‌چیز به اعتبار و برندینگ مرتبط است. شما هر قدر وجهه‌ی بهتری از کسب و کارتان در فضای مجازی ساخته باشید، تکنیک‌ها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ تأثیرات بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد و در کمترین زمان، قادر به بیشترین پیشرفت خواهید بود. یکی از راه‌های افزایش اعتبار – مخصوصاً برای فروشگاه آنلاین – این است که با دریافت نماد اعتماد الکترونیک (ای‌نماد) و درج آن در وب‌سایت خود، درگاه پرداخت امنی برای مشتریان ایجاد کنید. از این طریق مشتریان می‌توانند با خیالی آسوده از وب‌سایت فروشگاهی شما، محصولات مختلف را انتخاب و خریداری کنند.

از دیگر مواردی که به افزایش اعتبار و برندینگ در شبکه‌های اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهد کرد، این است که سعی کنید به کمک تکنیک‌های موجود در شبکه‌های مجازی، تعداد دنبال کنندگان خود را افزایش دهید. هرچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگان (یا همان فالوور) بیشتری داشته باشید کاربران بیشتری به شما اعتماد خواهند کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برگزاری مسابقات و جشنواره‌ های مختلف برای فروش کتاب

یکی دیگر از روش‌هایی که در طول زمان، تأثیرات مثبت خود را نمایان ساخته است، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فروش می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مسابقات آنلاینی که در فضای مجازی شکل می‌گیرند، در اکثر اوقات مورد استقبال واقع می‌شوند؛ مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی مانند: اینستاگرام و توییتر؛ چرا که کاربران در بین انواع محتواهای روزمره و تکراری با محتوا و مضمونی چالش برانگیز رو به رو می‌شوند و به آن می‌پیوندند. علاوه بر مسابقات، جشنواره‌های فروش و ارائه تخفیفات مختلف نیز، مشتریان و کاربران زیادی را به خرید محصولاتتان ترغیب می‌کند. در همین راستا، شما می‌توانید محصولاتی که نیاز به انبارگردانی دارند یا بسیار پر طرفدار هستند را با تخفیفی وسوسه‌انگیز در جشنواره‌های فروشِ خود قرار دهید و کاربران را بیش از پیش به خرید محصولاتتان ترغیب کنید.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی در رابطه با دیجیتال مارکتینگ برای کتاب فروشی ها و انتشارات

در سالیان اخیر با افزایش ناشران و کتاب فروشی ها و همچنین افزایش قیمت کتاب‌های چاپی، رقابت برای جذب مشتری و فروش محصولات به آنها بسیار افزایش یافته است؛ به همین دلیل، اگر قصد دارید که به عنوان یک کتاب فروش یا صاحب یک انتشاراتی، مشتریان خود را افزایش دهید و به برندی معروف و مورد اعتماد در بین مشتریان تبدیل شوید، اکیداً توصیه می‌کنیم تا از روش‌های نوین بازاریابی و تبلیغات – که شامل دیجیتال مارکتینگ می‌شوند – استفاده نمایید. به همین خاطر، در مقاله‌ای که باهم خواندیم انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ و طریقه‌ی استفاده از آنها برای کتاب فروشی ها و انتشارات را با هم مرور و بررسی کردیم.

امیدواریم که با انتشار این مقاله پاسخ سؤالاتی که در ذهن شما ایجاد شده بود را در اختیارتان قرار داده باشیم و همچنین اطلاعات مفید بیشتری هم کسب نموده باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «تکنیک‌های بازاریابی اینترنتی برای فروش کتاب» دارید، یا تکنیک‌های دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که برای کتاب‌فروشی یا انتشاراتیِ خود از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.