مقدمه: آموزش دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو

صنعت دارو، یکی از بزرگ‌ترین صنایع موجود در جهان می‌باشد؛ این صنعت در ایران هم رشد چشم‌گیری داشته و سالانه دارای گردش مالی بسیار بالایی است. با توجه به رشد علم پزشکی و فناوری‌های تولید دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی، شاهد افزایش تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه هستیم. به‌عنوان مدیر یک شرکت دارویی و یا مدیر بخش مارکتینگ این شرکت، هدف شما باید رشد کسب‌وکار خود در بازار صنعت دارو و کسب سهم بیشتری از این گردش مالی صنعت بزرگ باشد.

بسیاری از کسب‌وکارها – با توجه به تغییر شرایط جامعه و حرکت آن به سمت فضای مجازی و خریدهای آنلاین – دچار تغییر در روش بازاریابی و فروش خود شده‌اند؛ شما هم باید بتوانید کسب‌وکار خودتان را با این شرایط وفق بدهید و از امکانات و مزایای فضای مجازی و دنیای آنلاین بهترین استفاده را ببرید. اگر مایل‌اید با هزینه‌ی کمتر ولی سود بیشتری نسبت به قبل، محصولات دارویی خود را تبلیغ کرده و به فروش برسانید، شما را به خواندن ادامه‌ی مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا دعوت می‌کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
آموزش دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو
آموزش دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو

کدام نوع تبلیغات در صنعت داروسازی و پخش‌ دارو مؤثرتر است؟ تبلیغات آنلاین یا تبلیغات سنتی؟

با توجه به تعداد زیاد شرکت‌های دارویی و پخش دارو، افزایش درآمد از طریق فروش محصول، کاری سخت و دشوار به نظر می‌رسد اما به کمک اهرم تبلیغات، می‌توانید نام شرکت و همچنین محصولات خود را در ذهن پزشکان و مصرف‌کنندگان حک کنید.

در تبلیغات سنتی ما شاهد چاپ انواع بنر، پوستر، بروشور و تراکت‌های کوچک هستیم که بارها در داروخانه‌ها و مطب پزشکان شاهد آنها بوده‌ایم اما در عصر جدید، اغلب افراد در دنیای مجازی به سر می‌برند، مخصوصاً زمانی که در مطب منتظر نوبت خود هستند یا در داروخانه‌ها منتظر آماده شدن نسخه و تحویل گرفتن آن می‌باشند؛ با این حساب، توجه به محیط اطراف و تبلیغات سنتی رو به کاهش می‌باشد.

از طرف دیگر، تشخیص کارآمد بودن تبلیغات سنتی کاری بسیار سخت و نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی می‌باشد. به زبان ساده‌تر، در تبلیغات سنتی شما نمی‌توانید تشخیص دهید که چند نفر تبلیغ شما را مشاهده کرده‌اند یا به‌واسطه‌ی آن تبلیغ، محصول شما را خریده‌اند، که این امر، خود، موجب هدر رفت سرمایه‌ی شرکت شما می‌گردد. همچنین، از سوی دیگر با تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی می‌توانید به کمک ابزارهای تحلیلی دیجیتال مارکتینگ، از تعداد بازدیدهایی که از تبلیغ شما در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است، در کمترین زمان ممکن آگاه شوید یا حتی از میزان مؤثر بودن تبلیغ و همچنین تعداد خریدی که به‌واسطه‌ی تبلیغ آنلاین صورت گرفته مطلع گردید. برای مثال با تبلیغات آنلاین می‌توانید – در لحظه – محصول خود را با محصولات رقبا مقایسه کنید و اطلاعات جامع‌تری پیرامون محصول خود برای پزشکان و افراد عادی ارائه نمایید.

با این اوصاف، اگر با اطلاعات کافی و دیدی باز به تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در صنعت دارو و پخش دارو بپردازید، محصول شما بیشتر دیده می‌شود، افراد بیشتری مشتری شما می‌شوند و به‌طور کلی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای شرکت شما بیشتر از روش سنتی خواهد بود؛ اما پیشنهاد می‌شود که به‌طور کامل از تبلیغات سنتی چشم‌پوشی نکنید، درصد کمتری از بودجه تبلیغاتی خود را صرف این نوع از بازاریابی نمایید و قسمت اعظم بودجه خود را صرف تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا صنعت دارو و پخش ‌دارو به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد؟

به‌عنوان مدیر یک شرکت دارویی، هدف شما افزایش فروش، افزایش روحیه‌ی تیم بازاریابی برای کسب موفقیت، رسیدن به تارگت‌های فروش و پیشی گرفتن از سایر رقبا می‌باشد اما با توجه به شلوغی شهرهای بزرگ و گاهاً دسترسی دشوار به تهیه‌ی دارو و همچنین رشد میزان خرید آنلاین در سطح جامعه و افزایش تعداد اپلیکیشن‌های فروش آنلاین دارو، حضور در این بازار آنلاین و به‌کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو، امری مهم و ضروری است.

تحقیقات نشان داده بسیاری از افراد قبل از خرید محصولات دارویی (درمانی، آرایشی و بهداشتی) در صفحات مجازی و موتورهای جست‌وجو به دنبال اطلاعاتی دقیق از محصول مورد می‌گردند و اگر محصول شما در این بین حضور نداشته باشد و یا اطلاعات کافی از آن موجود نباشد، به‌طور قطع تأثیر منفی روی نظر مصرف‌کننده خواهد گذاشت؛ با توجه به این موارد، اهمیت تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو بیش از پیش نمایان می‌گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

6 قدم تا شروع بازاریابی دیجیتال در صنعت داروسازی و پخش دارو

در سطح شهر، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آرایشی‌وبهداشتی فراوانی را مشاهده می‌کنید که چه در نمای بیرون و چه در داخل آنها، می‌توانید تنوع بالایی از محصولات و برند‌های دارویی مختلف را ببینید؛ اما آیا تمام محصولات به یک میزان فروش می‌روند؟ قطعاً خیر. محصولات شرکتی دارای فروش بیشتری می‌باشند که نسبت به رقبا دارای کیفیت برتر، قیمت مناسب‌تر و تبلیغات بهتری هستند. اگر مدیر شرکت دارویی و یا مدیر بخش بازاریابی و فروش شرکت دارویی هستید و به دنبال افزایش فروش محصولات شرکت خود می‌باشید، پیشنهاد می‌شود که مراحل زیر را در برنامه‌ی دیجیتال مارکتینگ خود به خوبی اجرا کنید تا بتوانید به به تارگت‌های فروش خود دست یابید.

6 قدم تا شروع بازاریابی دیجیتال در صنعت دارو
6 قدم تا شروع بازاریابی دیجیتال در صنعت دارو

یک) هویت برند خود را تعریف کنید.

در هر حوزه‌ای از کسب‌وکار، برندسازی عنصری اساسی و مهم برای موفقیت در بازار است؛ در صنعت دارو نیز این اهمیت دو چندان می‌شود؛ چراکه ساخت برند مخصوص و منحصربه‌فرد، به عنصری اساسی برای استراتژی بازاریابی شما تبدیل خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های داروسازی به کمک نمایندگان علمی (Medical Representative) و بازاریابان خود در دنیای واقعی و به‌صورت آفلاین فعالیت می‌کنند. در دنیای تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ، نیز شرکت‌های دارویی باید توجه کنند که در تمامی پلتفرم‌های مجازی، حضوری پیوسته و منسجم داشته باشند؛ زیرا ساختن تصویری قوی از برند به‌منظور ایجاد ارزش در بین مشتریان و مصرف‌کنندگان امری بسیار ضروری و مهم می‌باشد. این‌که شما چه تصویری از برندتان در ذهن مخاطب می‌خواهید بسازید، به تمامی ارتباطات، تبلیغات و سایر فعالیت‌های بازاریابی آینده‌ی شما بستگی دارد. برای انطباق با فضای مجازی و رشد در این فضا، گاهی نیاز به تغییر نام تجاری شرکت و یا محصول شما هست؛ اما باید توجه داشته باشید که اگر نیاز به این کار بود، باید برند آفلاین شما هم از همین روش پیروی کند. به‌عبارت دیگر، سازگاری بین هویت و برند آنلاین و آفلاین شما و کسب‌وکارتان، کلید رسیدن به یک برند قوی و معروف در بازار است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دو) مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

همان‌طور که می‌دانید در حوزه‌ی فروش دارو، به‌طور کلی ما با دو نوع محصول درمانی روبه‌رو هستیم؛ نوع اول محصولاتی هستند که نیاز به نسخه‌ی پزشک دارند، پس در این نوع از محصولات، بازار هدف شما پزشکان می‌باشند. نوع دوم نیز محصولاتی هستند که بیماران و متقاضیان، بدون نسخه‌ی پزشک و صرفاً با مراجعه به داروخانه می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند؛ به این نوع از محصولات OTC گفته می‌شود.

توزیع و فروش محصولات در صنعت دارویی کمی با بقیه‌ی صنایع متفاوت است. می‌دانیم شرکت‌های دارویی به‌طور کلی دو دسته محصولات دارند: 1. محصولات آرایشی-بهداشتی و 2. محصولات دارویی. شرکت‌های دارویی اجازه دارند محصولات آرایشی-بهداشتی خود را مستقیماُ به دست داروخانه‌ها برسانند و برای فروش این محصولات لزوماً نیازی برای به ورود شرکت‌های پخش نیست؛ اما بر اساس قوانین موجود، محصولات دارویی باید از طریق شرکت‌های پخش به دست داروخانه‌ها برسد. نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که بازار هدف‌ شما در این صنعت، به 3 دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: 1. مردم عادی، 2. پزشکان، 3. داروخانه‌ها. هر دسته از محصولات نیازمند تمرکز بر روی یک یا همه‌ی این گروه‌ها دارد. به‌طور مثال، اگر شما دارویی تخصصی برای بیماری قلبی دارید، بازار هدف شما صرفاً پزشکان قلب می‌باشند، چون آنها هستند که با صلاح‌دید خود، دارویی را تجویز می‌کنند و بیمار صرفاً دارو را تهیه‌ می‌کند؛ از آن سو هم داروخانه‌ها برای اینکه نسخه‌ی پزشک برگشت نخورد، موظف به تهیه‌ی این دارو از طریق شرکت‌های پخش می‌باشند. پس بازار هدف ما در این مورد پزشکان قلب و جلب نظر و رضایت آن‌ها برای تجویز داروی شماست. اما اگر محصول شما مثلاً کرم ضد آفتاب – که غالباً به‌صورت OTC تهیه می‌شود – باشد، بازار هدف شما به دو دسته‌ی مردم عادی و داروخانه‌ها تقسیم می‌شود؛ به این صورت که یک فرد عادی با دیدن تبلیغات و محتوای تولید‌ شده‌ی شما – پیرامون کرم ضد آفتابی که عرضه می‌کنید – به خرید محصول شما تمایل پیدا می‌کند. از سوی دیگر برای این نوع از محصولات هم چون نسخه‌ی پزشکی وجود ندارد که اهرم فشار خرید داروخانه باشد، باید مسئول خرید داروخانه‌ها را مجاب کنید تا محصول شما را تهیه کرده و به آن‌ها اطمینان بدهید که با بازاریابی قوی خود می‌توانید محصول موجود در داروخانه را به فروش برسانید.

نکته‌ی مهم در رابطه با تبلیغات آنلاین فروش دارو، این است که اگر بر روی تمامی افراد جامعه متمرکز باشید، به‌دست خودتان موجب هدر دادن وقت و سرمایه‌تان می‌شوید. بهترین کار این است که با توجه به ویژگی‌های محصولتان، مخاطبان خود را هدفمند انتخاب نموده و تبلیغات خود را بر روی مخاطبانتان متمرکز کنید.

پس از مشخص نمودن جامعه‌ی هدف، نوبت به شخصی‌سازی کردن محتوای تبلیغاتی برای افراد این جامعه‌ی هدف می‌رسد. کمتر شرکت دارویی وجود دارد که تمامی محصولاتش موفق و پر فروش باشند، یعنی برخی از محصولات نسبت به باقی، دارای محبوبیت و فروش بیشتری می‌باشند؛ پس باید سعی کنید متناسب با برند خود، روی شاخه‌ی خاصی از محصولات تمرکز بیشتری بگذارید. در ادامه معیارهایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها برای ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده، از آنها استفاده کنید:

  • آیا کاربرانِ هدف قبلاً از سایت شما دیدن کرده‌اند و یا برای اولین بار است که این کار را انجام می‌دهند؟ آیا آن‌ها فایل خاصی را دانلود کرده‌اند یا به صفحه خاصی رفته‌اند؟
  • کاربر با چه سیستم‌عاملی، در چه ساعتی و در چه روزی از هفته سایت شما را ویزیت کرده است؟
  • کاربران بیشتر در کدام شهر یا کشور هستند؟ جنسیت اغلبِ آن‌ها چیست؟ میانگین سنی آن‌ها چقدر است؟ و چه سطح درآمدی دارند؟

پس از طی کردن مراحل بالا، برای یافتن محتوای مناسب – برای هر طیفی از جامعه‌ی هدف – در هر مرحله، فعالیت خاصی انجام دهید. شخصی‌سازی می‌تواند از رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف عبور کند و بر بازاریابی دیجیتالی شما تأثیرگذار باشد. برای مثال اگر شرکتی، مکمل‌های غذایی نوزادان و کودکان را عرضه می‌کند، محصولات آن شرکت موردنیاز نوزادان و کودکان است ولی جامعه‌ی هدف والدین آنها هستند؛ پس باید به نحوی شخصی‌سازی کرد که والدینی که کودک و نوزاد دارند، هدف قرار بگیرند. در موارد دیگر، مانند محصولاتی که جامعه‌ی هدف بزرگ‌تری دارند، مانند محصولات آرایشی و بهداشتی، جامعه‌ی هدف ما شامل طیف گسترده‌ای از افراد جامعه (خانه‌دار، کارمند، پزشک، مهندس و…) می‌باشد، پس تبلیغ شما باید طوری صورت بگیرد که در معرض دید این افراد باشد.

سه) بر زبان بازاریابی دیجیتال مسلط شوید.

تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال در صنعت داروسازی و پخش دارو، برای نتیجه‌بخش بودن و افزایش فروش بیشتر به یک متخصص تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در این صنعت نیاز دارد. برای این کار باید به‌طور منظم زمان گذاشته شود تا نتیجه‌ی دلخواه و موردنظر را از این بازار به‌دست بیاورید. اگر به‌عنوان مدیر بازاریابی دیجیتال در یک شرکت دارویی مشغول به کار هستید، ولی به دلیل حجم بالای کاری، فرصت پیاده‌سازی استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی آنلاین برای فروش محصولات خود را ندارید، یا اینکه در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال اطلاعات زیادی ندارید، می‌توانید تبلیغات خود را به متخصصان این حوزه بسپارید و صرفاً بر روی روند کاری و میزان پیشرفت آنها نظارت داشته باشید. برای موفقیت بیشتر در این حوزه بهتر است به صورت مداوم اطلاعات خود را در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال افزایش دهید. برای این کار باید پست‌های اینستاگرامی و تبلیغات مرتبط در سایت‌ها و فضای مجازی را دنبال کنید، تا دید کاملی از شرایط بازار دیجیتال داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چهار) اقدامات رقبای خود را بررسی کنید.

افراد و شرکت‌های مختلفی در صنعت دارو و پخش دارو وجود دارند که در طی سالیان اخیر، برای فروش بیشتر، تبلیغات و استراتژی‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ مختلفی را پیاده نموده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم که در هر سمتی که از تیم بازاریابی و فروش هستید، باید نسبت به عملکرد، نحوه‌ی تولید محتوا و فروش رقبای خود آگاهی داشته باشید. وبسایت، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین آنها را تحت نظر داشته باشید و برای بهبود کیفیت کار خود از آنها ایده بگیرید.

بررسی وب سایت رقبا

محصولات دارویی همیشه جزوی از نیاز مردم بوده‌اند، اما مشغله‌های زیادی مانند: مشغله‌های کاری، مالی، خانوادگی، اجتماعی و … که افراد با آنها مواجه می‌شوند، مانع از خرید حضوری محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی می‌گردد. به همین منظور، فروش غیرحضوری و اینترنتی با کمک پلتفرم‌های مختلف آنلاین شکل گرفته‌است و در این راستا، اکثر شرکت‌های بزرگ دارویی و داروخانه‌ها این موضوع را در پیاده‌سازی وب‌سایت خود در نظر گرفته‌اند. پس اگر می‌خواهید به‌خوبی دیده‌ شوید باید در وبسایت خود، اطلاعات کامل محصول (ماده‌ مؤثره، نحوه‌ی عملکرد و تأثیر بر بدن، عوارض جانبی و نکات ایمنی در رابطه با مصرف محصول)، قیمت محصول، نحوه‌ی تهیه‌ی محصول (اینکه نیاز به نسخه پزشک دارد یا خیر؟ و اگر دارو یا محصول خاصی است که مراکز مخصوصی آن دارو را ارائه می‌دهند،‌ این مراکز را نام ببرید) را به مخاطبان خود ارائه دهید و قسمتی هم برای درج سؤالات متداول مصرف‌کنندگان داشته باشید.

در کنار این موارد، وب‌سایت شما باید:

  • ساده و کاربرپسند باشد تا مشتریان به‌راحتی بتوانند به بخش موردنیازشان دسترسی پیدا کند،
  • پهنای باند زیادی داشته باشد تا پس از دریافت اطلاعات مشتریان، در کمترین زمان، بیشترین خدمات آنلاین را به آن‌ها ارائه دهد،
  • یک پشتیبان آنلاین به‌صورت 24 ساعته در آن به سؤالات مشتریان پاسخ دهد،
  • در صورت امکان (مانند محصولات آرایشی و بهداشتی) ارسال رایگان برای مصرف‌کننده وجود داشته باشد.

بررسی رسانه های اجتماعی رقبا

رقبای خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر: توئیتر، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و… دنبال کنید و نحوه‌ی تولید محتوا آنها را بررسی نمایید. سعی کنید برنامه‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی که رقبایتان در مناسبت‌های مختلف پیاده می‌کنند، فعالیت‌های آنها در مراکز درمانی (بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها) و جشنواره‌های فروشی که برای شرکت‌های پخش می‌گذارند را زیر نظر داشته باشید و متناسب با بودجه و توان تبلیغاتی خود، از آنها ایده گرفته و استراتژی خود را – بر اساس رسانه‌های اجتماعی رقبا – در شبکه‌های اجتماعی خود اطلاع‌رسانی کنید. در نهایت سعی کنید از طریق قرار دادن لایوهای پرسش و پاسخ با دنبال‌کنندگان خود تعامل داشته باشید و از این روش برای بهتر شدن کارتان بهره ببرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پنج) انتظارات خود را در برنامه ای تدوین شده بیان کنید.

برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشید، و بهتر و سریع‌تر به هدف خود در بازار برسید، باید انتظارات خود را در برنامه‌ای مدون بنویسید. مشخص کنید از تیم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین چه می‌خواهید؟ تمرکز فروش خود را بر روی کدام دسته از محصولات دارویی می‌خواهید قرار دهید؟ به چه طریق می‌توانید فروش خود را بهبود ببخشید؟ یک ماه آینده در چه جایگاهی می‌خواهید قرار بگیرید؟ یک سال یا 5 سال آینده کجای بازار قرار خواهید گرفت؟ با پاسخ دادن به این سؤالات و یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید بهتر برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شش) استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را در زمینه‌ فروش انواع محصولات دارویی طراحی کنید.

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تقریباً برای هر کسب‌وکاری ثابت است، فقط باید متناسب با حرفه‌ و زمینه‌ای که در آن فعالیت دارید، آنها را پیاده‌سازی کنید. به‌طور کلی 7 راهکار مؤثر برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی و فروش و پخش محصولات دارویی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • فعالیت در رسانه‌های اجتماعی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیل
  • بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO)
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • بازاریابی موبایلی

در ادامه تکنیک‌هایی را  باهم مورد بررسی قرار می‌دهیم که هر یک از این استراتژی‌ها را پوشش می‌دهند، تا هرچه بیشتر و بهتر بتوانید از این استراتژی‌ها استفاده کنید و بهره ببرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تکنیک های موثر دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو

با استفاده از ابتکاراتی که در بازاریابی دیجیتال موجود است، شرکت دارویی شما می‌تواند برنامه‌ای منسجم و مشتری‌مدار ایجاد کند و به کمک این برنامه، منافع مشتریان شما و در نتیجه رضایت‌مندی آنها به حداکثر برسد. ابزارهای موجود در دیجیتال مارکتینگ، اندازه‌گیری و تنظیم اهداف را برای شما آسان‌تر کرده و همچنین نرخ بازگشت سرمایه‌ی بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. تهیه‌ی این ابزارها و ابتکارات، موجب ایجاد راهی برای تعامل مداوم می‌گردد که این امر باعث کمک به تیم بازاریابی برای شناخت مشتریان وفادار به برند می‌گردد. در ادامه 7 نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ را برای شما نام برده و هر کدام‌ را برای شما شرح می‌دهیم.

آموزش تکنیک‌های موثر دیجیتال مارکتینگ در صنعت دارو
آموزش تکنیک‌های موثر دیجیتال مارکتینگ در صنعت دارو

تولید محتوا و بازاریابی آنلاین در رسانه های اجتماعی

امروزه اکثر افراد به‌شدت به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند: اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر و… وابسته هستند. به این آمار توجه کنید:

  • کاربران به‌طور متوسط حدود 8 حساب رسانه اجتماعی دارند.
  • به‌طور متوسط هر فرد روزانه 2 ساعت و 22 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی وقت صرف می‌کند.
  • از 5.11 میلیارد نفری که تلفن دارند، 3.26 میلیارد نفر با استفاده از آن به رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند.
  • مردم حدود 7/1 از زمان بیداری خود را در پلتفرم‌های اجتماعی می‌گذرانند.

 با توجه به این موارد، حضور فعال شرکت‌های دارویی در تمامی این پلتفرم‌ها امری الزامی می‌باشد.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی – از طریق بودن روش‌های مختلفی – این امکان را به بازاریابان می‌دهد تا به مشتری‌های بالقوه‌ی خود دست پیدا کنند. تیم‌های مارکتینگ از طریق این کانال‌ها می‌توانند تبلیغات پولی و محتوای حمایت‌شده‌ی خود را منتشر کنند. هر پلتفرم با توجه به ساختار و امکاناتی که دارد، می‌تواند راهی برای تیم‌های مارکتینگ جهت ایجاد کمپین‌های پولی ایجاد کند و کاربران را دسته‌بندی کرده تا تبلیغات در قسمت‌های مختلف این پلتفرم‌ها به نمایش در بیاید. شایان ذکر است که اکثر این پلتفرم‌ها به تیم‌های مارکتینگ اجازه می‌دهند تا تبلیغات را بر اساس مکان، عنوان شغلی، علایق، سن و… قرار دهند.

به‌طور معمول کسانی‌ که برند شما را در این پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند، قبلاً از شما خرید کرده‌اند. پس فراموش نکنید که حفظ ارتباط و ایجاد تعامل با آنها و پاسخ دادن به سؤالاتشان ، راهی مطمئن برای اطمینان از تعامل مداوم با برند و پرورش تجربیات مثبت و وفاداری مشتری است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از راه‌های اعتبار بخشیدن به برند و مهار کانال‌های دیجیتالی، استفاده از افراد تأثیرگذار و محبوب در شبکه‌های اجتماعی است؛ به این روش بازاریابی تأثیرگذار یا (Influencer Marketing) می‌گویند. در این روش، شما به کمک افراد مشهور و معروفی که در زمینه‌ی کاری یا بازار هدف شما وجود دارند، شریک شوید. سپس، محتواهای تولید شده و پیشنهادات خود را به دنبال‌کنندگان این تأثیرگذاران برسانید. به‌طور مثال، با معرفی داروی خود به پزشکی که در شبکه‌های اجتماعی دارای محبوبیت است و جلب رضایت وی از محصولتان، می‌توانید محصول خود را به کمک او به دنبال‌کنندگانش معرفی کنید؛ یا اگر محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌کنید، به کمک بیوتی‌بلاگرها می‌توانید تبلیغات و محتواهای تولید‌ شده‌ی خود را به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بسیاری از بازاریابان صنعت داروسازی و پخش دارو با کمک اینفلوئنسر مارکتنیگ به موفقیت دست‌یافته‌اند.

دو مقاله‌ی «میکرو اینفلوئنسر چیست و چگونه از آن برای رشد و توسعه کسب و کار استفاده کنیم؟» و «چطور یک اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم؟» اطلاعات جامعی در این زمینه خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی ایمیلی

این روش به سازمان‌ها و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با مشتریان بالقوه و فعلی خود در ارتباط باقی بمانند و اخبار کمپین‌ها و جشنواره‌ها و همچنین پیشنهاداتی بر اساس خرید‌های قبلی یا تعاملات برند برای آنها ارسال کنند. به‌طور مثال، اگر فردی از کرم‌های شما استفاده کرده باشد، با معرفی دیگر محصولات مرتبط در حوزه‌ی زیبایی امکان خرید توسط آن فرد افزایش می‌یابد. شایان ذکر است که تحقیقات نشان‌ داده است که نزدیک به 60 درصد از خریداران اینترنتی می‌گویند که ایمیل در تصمیمات خرید آن‌ها نقش دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

البته برای اینکه یک کمپین ایمیلی قوی و منسجم راه‌اندازی کنید، بهتر است سازمان خود را به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (Customer Relationship Management) یا CRM مجهز کنید. شما با استفاده از سی.آر.ام ها می‌توانید یک پایگاه داده‌ی بسیار قوی از مشتریان خود بسازید و بر اساس این پایگاه داده، آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرده، کمپین‌هایتان را مدیریت نموده و بر کانال‌های بازاریابی‌تان مسلط باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی محتوا

با کمک بازاریابی محتوا، تیم‌های بازاریابی می‌توانند در پاسخ به سؤالات کاربران خود فعال باشند. تیم‌های بازاریابی محتوا می‌توانند ویدئو‌ها و پادکست‌های خود – در رابطه با محصولات دارویی – را در طول سه مرحله‌ی سرچ خریدار ایجاد می‌کنند:

  1. مرحله‌ی آگاهی: خریدار متوجه می‌شود که به محصول شما نیاز دارد.
  2. مرحله‌ی بررسی: خریدار برای رفع این نیاز، اقدامی را تعیین می‌کند.
  3. مرحله‌ی تصمیم‌گیری: خریدار در مورد محصول یا خدمتی برای خرید تصمیم می‌گیرد تا نیاز خود را برآورده کند.

به‌عنوان مثال، خانمی تصمیم می‌گیرد بیشتر از پوست صورت خود مراقبت کند. از سوی دیگر، تیم مارکتینگ یک شرکت دارویی، محتوایی در مورد انواع کرم‌های پوستی و مراقبتی از شرکت خود را تولید کرده است. آن خانم با نگاه کردن به این محتوا تشخیص می‌دهد به کرم‌های خاصی برای مراقبت از پوست خود نیاز دارد. زمانی که فرد این محتوا و امثالهم را نگاه می‌کند، تصمیم خود را برای تهیه‌ی محصول موردنظرش می‌گیرد. در نهایت، محتوای راهنمایی تولیدشده توسط تیم مارکتینگ، منجر به خرید محصول توسط آن خانم می‌شود. شایان ذکر است که بازاریابی محتوا معمولاً نسبت به سایر اشکال بازاریابیِ دیجیتال ارزان‌تر است، درحالی ‌که تقریباً 3 برابر بیشتر مشتری تولید می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

علاوه بر ایجاد پیج و کانال در شبکه‌های اجتماعی برای پیاده‌سازی برخی تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال ضروری است که یک وب‌سایت تأسیس کنید. بسیاری از کسانی‌ که دچار بیماری می‌شوند یا نام دارویی را می‌شنوند، در اولین اقدام از طریق گوگل به جست‌وجو و کسب اطلاعات درباره آن می‌پردازند؛ پس شما نیز به‌عنوان مدیر یک شرکت یا کسب‌وکار در صنعت دارو، باید یک وبسایت رسمی برای تجارت خود داشته باشید. اما فراموش نکنید، صرفاً راه‌اندازی یک وب‌سایت کافی نیست و شما باید آن را سئو کنید.

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، یکی از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ است که غالباً با بازاریابی محتوا همراه است. هنگامی‌که مشتری در حال انجام تحقیقاتی برای خرید محصول دارویی است، احتمالاً روی یکی از سه نتیجه اولی که در گوگل ظاهر می‌شود، کلیک می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، تیم بازاریابی شرکت دارویی باید اطمینان حاصل کند که مقاله آن‌ها در سه نتیجه اول ظاهر می‌شود یا خیر؟ این کار با بهینه‌سازی محتوای وب‌سایتتان برای کاربران گوگل و اطمینان از وجود عناصر فنی انجام می‌شود که خزنده‌های موتورهای جستجو را قادر می‌سازد تا به‌راحتی وب‌سایت را پیدا کنند.

درواقع، سئو یکی از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین است که کسب‌وکارهای مختلف را ملزم می‌کند تا بر افزایش رتبه‌ی وب‌سایت خود تمرکز کرده و ترافیک آن را افزایش دهند. هرچه رتبه وب‌سایت شما در صفحه نتایج (SERP) گوگل بالاتر باشد، شانس بیشتری برای سازمان شما جهت جذب مشتریانی که خواهان خرید محصولات دارویی هستند، وجود خواهد داشت؛ به‌ این ‌ترتیب، شانس فروش بیشتری نیز خواهید داشت.

به‌طورکلی دو نوع رویکرد برای بهبود سئوی یک وب‌سایت وجود دارد:

  1. سئوی داخلی
  2. سئوی خارجی

یک استراتژی سئوی خوب، هم به سئوی خارجی و هم سئوی داخلی نیاز دارد.

سئوی داخلی، شامل مواردی است که خودتان بر روی صفحات داخل سایتتان اعمال کنید، مانند:

  • محتوایی که منتشر می‌کنید.
  • کلید‌واژه‌هایی که برای تولید محتوا بر روی وب‌سایتتان انتخاب می‌کنید.
  • لینک‌های داخلی که از یک صفحه به سایر صفحات وب‌سایت خود می‌دهید.
  • تگ‌هایی که انتخاب می‌کنید.
  • عنوان یا تایتلی که برای هر صفحه از سایت خود انتخاب می‌کنید
  • متای توضیحات یا Meta Description هایی که می‌‌نویسید.

و سئوی خارجی، شامل مواردی است که از خارج وب‌سایت شما، بر روی آن اعمال می‌شود. سئوی خارجی موارد متعددی را شامل می‌شود ازجمله:

  • محتوای وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود یا به صفحه‌ای از صفحات سایتتان از شبکه‌های اجتماعی لینک داده شود.
  • خرید بک‌لینک از سایت‌های دیگر. این کار، بیشتر به‌منظور هدایت کاربرانِ دیگر سایت‌ها به صفحه یا صفحات خاصی از وب‌سایت شما صورت می‌پذیرد.
  • خرید ریپورتاژ آگهی. ریپورتاژ آگهی به صفحه‌ای تبلیغاتی گفته می‌شود که محتوای آن به شکل یک مقاله است، منتها مقاله‌ای که در آن، چند لینک از وب‌سایت شما وجود دارد و کسب‌وکار شما در آن تبلیغ شده است. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایت‌تان را) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، می‌توانید روی این لینک [+] کلیک کنید.
رپیورتاژ آگهی با نشریلا
رپیورتاژ آگهی با نشریلا

نکته‌ی نهایی در مورد سئوی سایت این است که پس از شروع کار بر روی سئوی سایت خود، باید زمان بدهید و صبور باشید؛ ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شاهد تغییر بزرگی باشید. سئو تکنیکی است که ترافیک سایت شما را به‌صورت طبیعی افزایش می‌دهد، برخلاف روش‌هایی که به‌صورت غیرطبیعی و به یک‌باره موجب افزایش میزان ترافیک وب‌سایت می‌شود (به همان سرعت هم افت ترافیک را شاهد خواهید بود).

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

پرداخت به ازای کلیک، شکلی از تبلیغات آنلاین است که به تیم‌های بازاریابی اجازه می‌دهد اساساً ترافیک وب‌سایت خود را خریداری کنند. بازاریاب‌ها برای این منظور، تبلیغِ وب‌سایت شما را در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ قرار می‌دهند و هر بار که روی تبلیغ کلیک می‌شود، مبلغی را پرداخت می‌کنند. این تبلیغات، اغلب در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و معمولاً با پیشنهادات برای کلمات کلیدی خاص تعیین می‌گردند.

شیوه‌ی دیگری از پرداخت به ازای کلیک (PPC) وجود دارد که تبلیغات بنری در وب‌سایت‌ها به‌صورت هوشمند است. شیوه انجام «تبلیغات کلیکی هوشمند» به این صورت است که شما با یک آژانس تبلیغاتی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهد، تماس می‌گیرید و از آنها می‌خواهید که این کار را برای شما انجام دهند. حین تماس نیز می‌توانید از آنها بپرسید که در ازای دریافت چه قیمتی و در چه سایت‌هایی قرار است بنر تبلیغاتی شما را نشان دهند؟ آنها نیز بنر تبلیغاتی شما را در جایگاه‌های خاصی از وب‌سایت‌های موردنظر – برای یک مدت‌زمانی توافقی – قرار می‌دهند.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای در زمینه تبلیغات بنری-کلیکی هوشمند باید در نظر داشته باشید، این است که:

  • تعداد زیادی از تبلیغات در آن قابل انتشار باشد
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما، به‌صورت هوشمند نمایش داده شود.
  • دارای سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب باشد.
  • سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب داشته باشد.

«کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی می‌تواند بسیاری از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را دارا باشد، به‌طور معمول این مدل از بازاریابی شامل: پیام‌های متنی، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، برنامه‌های تلفن همراه و… می‌باشد. با توجه به افزایش تعداد کسانی‌که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، اهمیت بازاریابی موبایل بیش‌ازپیش نمایان می‌شود. به‌این‌ترتیب، بازاریابان باید به این فکر کنند که چگونه می‌توانند موجب بهینه کردن تلاش‌های بازاریابی موبایلی خود بشوند، تا تجربه‌ای یکپارچه و کاربرپسند را به مخاطب ارائه دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکات مهم درباره تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو

خاطر نشان می‌گردد که تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ شامل: بازاریابی محتوایی، سئو و رسانه‌های اجتماعی و.. برای بازاریابان شرکت‌های دارویی ضروری می‌باشند. از بهترین دلایل جهت استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات آنلاین، علاوه بر فراگیرتر بودن آن، مقرون‌به‌صرفه بودن آن نسبت به تبلیغات سنتی مانند: چاپ بروشور، تراکت و پوستر است. همچنین، برای افزایش کارایی و نتیجه‌بخشی وضعیت بازاریابی خود از طریق وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی می‌توانید موارد زیر را اجرا کنید:

  • با استفاده از کلمات کلیدی (Keyword Research) مرتبط به حوزه‌ی کاری خود در موتور‌های جست‌وجو مانند گوگل، می‌توانید هم از محتواهای تولیدشده‌ی رقبا در حوزه‌ی خود اطلاع پیدا کنید و هم سؤالاتی که برای کاربران در رابطه با محصولات مشابه ایجاد شده است را مشاهده کنید؛ سپس محتوایی درخورِ پاسخ کاربران تهیه نموده و در وب‌سایتتان منتشر کنید.
  • زمان کافی برای سئوی داخلی و خارجی وب‌سایت خود بگذارید؛ زیرا این کار باعث افزایش ارزش صفحه‌ی شما و افزایش بازدید از سایت شما می‌گردد. در لینک‌سازی داخلی، شما از یک صفحه از سایت خود به صفحه دیگر لینک می‌دهید و بالعکس؛ اما در لینک‌سازی خارجی از سایت‌هایِ مرتبط دیگر به سایت خود لینک می‌دهید. که عمومی‌ترین حالت این نوع لینک‌دهی، ریپورتاژ آگهی است.
  • از اپ‌ها و وب‌سایت‌هایی مانند: اسنپ که با داروخانه‌ها کار می‌کنند و یا سرویس پزشک آنلاین دارند، برای نشان دادن تبلیغات شما کمک بگیرید.
  • از FAQ استفاده کنید. یکی از تکنیک‌هایی که در سئوی سایت شما تأثیر مثبت دارد، استفاده از FAQ یا پرسش و پاسخ متداول است. FAQ ها به کاربران گوگل کمک می‌کنند که پاسخ پرسش‌های خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند. آن‌ها همچنین به‌دلیل فضایی که در نتایج گوگل (SERP) به نفع سایت شما اشغال می‌کنند، می‌توانند کمک‌کننده باشند.
  • آدرس، شماره تلفن و ایمیل خود را – جهت ایجاد ارتباط مشتری با شما – در هدر وب‌سایت یا پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید؛ تا کاربران در صورت نیاز به کسب اطلاعات، با شما در ارتباط باشند.
  • سعی کنید پلتفرم‌های محبوب‌تر را شناسایی کنید، زیرا که مخاطبان بیشتری دارند، و تبلیغ در آنها موجب افزایش بازدهی دیجیتال مارکتینگ شما می‌گردد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرسش و پاسخ‌های متداول در خصوص تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی و پخش دارو

دیجیتال مارکتینگ دارو چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به صنایع مختلف، از جمله صنعت دارو و پخش دارو کمک می‌کند تا بازار خود را در فضای مجازی پیدا کنند و آن را توسعه دهند. دیجیتال مارکتینگ برای این منظور، تکنیک‌ها و روش‌هایی دارد که به مدیران کسب‌وکار در صنعت دارویی کمک می‌کند تا از بازاریابی در فضای دیجیتال به کسب درآمد، افزایش فروش و برندینگ بپردازند.

بازاریابی آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی بهتر است یا بازاریابی سنتی؟

تعداد مشتریان و اینفلوئنسر‌های محصولات زیبایی و بهداشتی در فضای مجازی، روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به همین دلیل با افزایش استفاده از فناوری پلتفرم‌های دیجیتال، تبلیغ و فروش آنلاین محصولات بهداشتی بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از فروش حضوری آن‌هاست.

آیا برای افزایش فروش در صنعت دارو برگزاری وبینارهای آنلاین بهتر است یا سمینار‌های حضوری؟

مزیت وبینار‌های آنلاین نسبت به سمینارهای حضوری این است که در وبینار، به دلیل مجازی بودن، افراد بیشتری از اقصی نقاط جغرافیای می‌توانند در آن شرکت کنند، و تعداد شرکت‌کنندگان در آن نسبت به سمینار‌های حضوری بیشتر است؛ همچنین هزینه‌ی برگزاری وبینار بسیار بسیار پایین‌تر از سمینار می‌باشد.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

نتیجه گیری و جمع بندی درباره موفقیت در بازاریابی اینترنتی‌ دارو

از گذشته تا کنون، بیشترین بارِ مارکتینگ در حوزه‌ی دارو، بر دوش بازاریابان حضوری و نمایندگان علمی بوده است که فشار جسمی زیادی بر آنها وارد می‌کند؛ اما با پیشرفت فناوری و پلتفرم‌های مجازی امکان تبلیغات، فروش و برندینگ با توان و هزینه‌ای بسیار کمتر از روش سنتی مهیا شده است. بسیاری از افراد برای خرید محصولات دارویی و یا بهداشتی و آرایشی، دیگر به‌صورت حضوری مراجعه نمی‌کنند؛ بلکه اگر نام دارو یا محصولی را بشنوند به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن اطلاعات لازم درباره آن محصول را از طریق گوگل به‌دست می‌آورند و در صورت نیاز آن دارو را از طریق پلتفرم‌های مجازی مختلفی تهیه می‌کنند.

به‌عنوان مدیر یک شرکت دارویی یا پخش دارو برای پیشرفت در این صنعت بزرگ، نیازمند وفق دادن خود با شرایط جدید و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین هستید. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ و روش‌هایی که برای شما دوستان عزیز شرح دادیم، وارد عمل می‌شوند و به شما می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی خود در صنعت داروسازی و پخش دارو اصلاح نمایید و فروش خود را افزایش دهید.

در آخر اگر مدیر مارکتینگ یک شرکت دارویی هستید و یا اطلاعات بازاریابی خوبی در این صنعت دارید، درصورتی‌که نظر و پیشنهاد خود را برای بهبود کیفیت مطالب در انتهای متن درج کنید خرسند می‌شویم. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها