شاید هنوز هم به‌عنوان صاحب یک کسب‌ و کار از همه کارهایی که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای کسب‌ و کار شما انجام دهد مطلع نباشید، اما واقعیت این است که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند یک شریک ارزشمند و بازوی مهم رشد و توسعه برای کسب‌ و کارتان باشند. تقریباً 81 درصد مشتریان قبل از خرید محصولات، به‌صورت آنلاین درباره آن تحقیق می‌کنند (آمار جهانی)، این یعنی شما یک فرصت بی‌نظیر در اختیار دارید که با حضور قوی در اینترنت، مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کرده و به آنها تجربه لذت‌بخش یک خرید عالی و البته رضایت‌بخش را هدیه دهید. آژانس دیجیتال مارکتینگ این کار را برای کسب‌وکار یا وبسایت شما انجام می‌دهد، البته وظایف آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ فقط به مورد بالا محدود نمی‌شود و حوزه کاری آنها بسیار گسترده‌تر است. قبل از اینکه به زمینه‌های فعالیت آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، نخست باید تعریفی از دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم. پس در این مقاله جذاب همراه آکادمی کاپریلا باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی، استراتژی‌های چندوجهی برای هدف‌ گرفتن، برقراری ارتباط و ساخت رابطه‌ای خوب با مشتریان آنلاین از طریق کانال‌های مختلف بازاریابی است و در نهایت اینکه مشتریان را به انجام خرید و البته خریدهای بیشتر در آینده تشویق کنند. دیجیتال مارکتینگ نتایج چشم‌گیری را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد. تولید و انتشار محتوا در بخش وبلاگ وبسایت باعث می‌شود 67 درصد سرنخ فروش (لید یا مشتریان احتمالی) بیشتری در مقایسه با وب‌سایت‌هایی که محتوایی ندارند جذب کنید؛ یا از راه سئو، نرخ تبدیل وبسایت را تا 14/6 درصد افزایش دهید که این مقدار در مقایسه با روش سنتی نرخ تبدیل که 1/7 درصد است، به طرز شگفت‌انگیزی زیاد است. در واقع دیجیتال مارکتینگ شامل تمامی موارد زیر می‌شود:

هدف دیجیتال مارکتینگ این است که با به‌کارگیری استراتژی و روش‌های متنوع و همچنین استفاده از ابزارهای آنلاین، به جذب مشتری و افزایش فروش و البته شناخت برند کسب‌وکار کمک کند. حالا که با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، انواع آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و خدماتی که ارائه می‌دهند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

هشت نوع آژانس دیجیتال مارکتینگ (و زمینه فعالیت آنها)

شناخت آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا یک انتخاب مناسب در این زمینه داشته باشید، چون بعضی آژانس‌ها در حوزه خاصی فعالیت دارند و بعضی از آنها خدمات متنوع‌تری را ارائه می‌دهند. اینکه کدام یک را انتخاب کنید، به بودجه‌ای که برای دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده‌اید، چشم‌اندازها، اهداف و اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف پیش‌ روی کسب‌وکارتان بستگی دارد؛ اما هشت نوع آژانس بازاریابی دیجیتال مارکتینگ کدام‌اند؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با به‌کارگیری کانال‌های مختلف بازاریابی و یا هدف‌ گرفتن یک کانال بازاریابی، مشتریان آنلاین یک کسب‌وکار را هدف قرار می‌دهد. بازاریابی چندکاناله یا تک‌کاناله از بسترهایی مانند: وبسایت، ایمیل، سوشال مدیا، وبلاگ و … برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کند. بازاریابی چندکاناله یا اومنی‌چنل (Omnichannel) به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که تجربه یکپارچه مشتری را طی یک چرخه در دستگاه‌ها و کانال‌های متفاوت فراهم می‌آورد. در آژانس دیجیتال مارکتینگ خبری از خدمات بازاریابی سنتی نیست و تمام تمرکز بر مشتریان آنلاین با پوشش تمام بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ با تمام خدمات بازاریابی

همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، این‌گونه آژانس‌ها بزرگ‌تر از بیشتر آژانس‌های دیگر هستند و خدمات متنوع بازاریابی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. کسب‌وکارها معمولاً تمایل دارند که با این آژانس‌ها همکاری کنند چون معمولاً بیشتر آنها تجربه انجام پروژه‌های ویژه‌ای را دارند که کسب‌وکارها به دنبال آن هستند؛ مانند طراحی وبسایت، اجرای کمپین‌های پرورش لید (تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان بالقوه و سپس مشتری بالفعل و وفادار) و … . این آژانس‌ها همچنین می‌توانند با هزینه کمی با استخدام نیروی جدید، جانی تازه به نیروی بازاریابی فعلی کسب‌وکار شما بخشند و به‌نوعی موتور محرکه دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار را قوی‌تر سازند. برخی از این آژانس‌های همه کاره، خدمات بازاریابی غیر آنلاین را هم ارائه می‌کنند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ مبتنی بر استراتژی‌های بازاریابی درونگرا

آژانس دیجیتال مارکتینگ درونی (Inbound) یک سری استراتژی‌ها و روش‌های بازاریابی داشته که با نوع استراتژی بیرونی سنتی متفاوت است. تمرکز این آژانس‌ها بر روی این است که مشتریان کجا می‌توانند کسب‌وکاری که به دنبال آن هستند را پیدا کنند، به ‌مرور زمان به آن اعتماد کنند و در نهایت این اعتماد منجر به خرید و تکرار خریدهای بعدی شود. استفاده از استراتژی‌های درونی می‌تواند با گذر زمان، نتایج خوبی را به همراه داشته باشد، اما خب برای اینکه این نتایج حاصل شوند به بازه زمانی طولانی مثلاً شش‌ماهه تا یک‌ساله و حتی شاید بیشتر، قبل از لید و فروش نیاز دارید؛ بنابراین در استفاده از این آژانس‌ها باید به بازه زمانی توجه داشته باشید. به طور خلاصه اینکه چنین آژانس‌هایی روی استراتژی‌های بازاریابی درونگرا تمرکز می‌کنند.

بازاریابی درونگرا
فرآیند بازاریابی درونگرا

آژانس دیجیتال مارکتینگ متمرکز بر سئو

هدف آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ سئومحور این است که وبسایت و محتوای موجود در آن، به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو (مانند گوگل) دست یابد. یک آژانس دیجیتال مربوط به این حوزه موارد زیر را بر عهده دارد:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بررسی عملکرد وبسایت (سئوی فنی وبسایت)
  • بررسی عملکرد بک‌لینک‌ها و لینکسازی
  • وبسایت و محتوای آن
  • بررسی متادیتا (مواردی مانند کیفیت یوآرال، تگ‌های عناوین، متادیسکریپشن و …)
  • بهینه‌سازی توضیحات ویدئو و تصاویر (سئوی ویدیو و تصاویر)
  • و …

علاوه بر موارد بالا، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ سئو، آنالیزهایی از داده‌ها و عملکرد وبسایت را با استفاده از ابزارهای در دسترسی مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول، و…. به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. آژانس‌های سئو همیشه وبسایت را با آخرین آپدیت‌های الگوریتم موتورهای جستجویی مانند گوگل بهینه می‌کنند تا وبسایت از نظر سئو همیشه در بالاترین عملکرد خود باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

آژانس خدمات تبلیغات PPC

جذب ترافیک از راه تبلیغات یکی دیگر از روش‌های جذب مشتریان برای کسب‌وکارهای آنلاین است. برخلاف ترافیک ارگانیک که رایگان است، در این روش می‌بایست برای کلمه کلیدی هدف و محل قرارگیری آن در نتایج گوگل، هزینه‌ای پرداخت کنید. این تبلیغات می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی، نتایج گوگل و یا وب‌سایت‌ها نمایش داده شوند. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ تبلیغات PPC از بهترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما استفاده می‌کنند تا توجه کاربران را جلب کنند. این آژانس‌ها تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و گوگل‌اد‌ز را نیز معمولاً ارائه می‌دهند و به طور خلاصه، تمرکز خدمات آنلاین روی تبلیغاتی کلیکی می‌باشد اما برخی از آنها، خدمات تبلیغات غیر آنلاین را هم پوشش می‌دهند.

آژانس تبلیغات آنلاین

 این نوع از آژانس‌های بازاریابی، مشابه آژانس‌های تبلیغاتی هستند اما به شما کمک می‌کنند تا با هدف‌ گرفتن کاربران بالقوه و اجرای دقیق کمپین‌ها، سریع‌تر از روش بالا مشتریان بالقوه را جذب کنید. هدف اصلی این آژانس‌ها جلب توجه بیشتر کاربران و بهینه‌سازی تبلیغات است. با توجه به بودجه و سیاست‌های کسب‌وکار خود می‌توانید از این آژانس‌ها به تنهایی استفاده کنید و یا اینکه به عنوان بخشی از یک استراتژی آنلاین وسیع‌تر، در ارتباط با سایر آژانس‌ها از آن‌ها استفاده کنید. در حالیکه این نوع آژانس‌ها به خودی خود می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند اما زمانی که با یک استراتژی بلندمدت ارزان‌تر که می‌تواند از ترافیک پولی که ایجاد می‌کنید همراه شود، بهترین عملکرد را خواهند داشت. به طور خلاصه آنکه این آژانس‌ها، تمام امور مربوط به تبلیغات آنلاین شما را بر عهده خواهند گرفت.

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه‌های اجتماعی

خدمات شبکه‌های اجتماعی زمانی می‌توانند برای شما مفید باشند که بخواهید کاربران و مشتریان خود را در شبکه‌های اجتماعی هدف قرار دهید. آژانس‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از تولید محتوای اختصاصی گرفته تا اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در انواع شبکه‌های اجتماعی را بر عهده بگیرند. همچنین به کسب‌وکارها کمک می‌کنند بتوانند با آسودگی بیشتری به سؤالات کاربران خود در این شبکه‌ها جواب دهند و یا با به ‌کارگیری اینفلوئنسرها، به شناخت بیشتر برند و افزایش فروش آنها کمک کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

آژانس طراحی وب و اپلیکیشن

آژانس‌های بازاریابی طراحی وب و اپلیکیشن، از طراحان خلاقی تشکیل شده‌اند که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا وبسایت و اپلیکیشن خود را طراحی کرده، بهینه‌سازی کرده و از نظر برنامه‌نویسی و کارایی، آن را بهبود بخشند. طراحان وب به شما کمک می‌کنند ظاهر و احساس کاربرپسندی را در کنار عملکرد بالای برگه‌های وبسایت به کاربران ارائه دهید تا تجربه رضایت‌مندی از وبسایت و برند شما داشته باشند. این آژانس‌ها مواردی مانند طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وبسایت، ارائه هاست، توسعه‌دهندگی وب و … را برای کسب‌وکارها فراهم می‌آورند. در واقع تفاوت این آژانس‌ها با شرکت‌های طراحی سایت بر این است که دانش برنامه‌نویسی را با دانش بازاریابی ادغام کرده و خروجی کار بهتری ارائه می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش طراحی سایت با وردپرس (WordPress) – مقدماتی: اینجا را کلیک کنید (+).

آژانس مشاوره دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگر از انواع آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ که در هفت مورد بالا جایی ندارد، آژانس مشاوره است. همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، وظیفه اصلی این‌گونه آژانس‌ها مشاوره در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. آژانس‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ ممکن است به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با خدمات اجرایی وابسته باشند و یا به طور مستقل عمل کنند. وظیفه این آژانس‌ها کمک به کسب‌وکارها برای پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی‌شان است. آنها به شما کمک می‌کنند تا نقاط ضعف استراتژی‌های فعلی خود را پیدا کنید، مواردی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و به شما کمک می‌کنند تا از بهترین روش‌ها برای بیشترین بازدهی موردنظرتان استفاده کنید؛ حالا این بازدهی می‌تواند شناخته شدن بیشتر برند، فروش بیشتر و یا دیگر موارد باشد. آنها معمولاً با دیگر آژانس‌های حرفه‌ای هم ارتباط دارند و می‌توانند برای کمک بیشتر شما را به آنها ارجاع دهند چون خودشان خدمات اجرایی دیجیتال مارکتینگ ارائه نمی‌دهند.

یازده دلیل برای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ

یکی از دلایل اصلی همکاری کسب‌وکارهای آنلاین و غیر آنلاین با آژانس‌های بازاریابی، تجربه و تخصص آنها در زمینه بازاریابی آنلاین است. آنها با ترندهای بازار آشنا هستند و با استفاده از بهترین ابزارها و استراتژی‌ها، به موفقیت کسب‌وکارها کمک می‌کنند. در واقع می‌توان گفت آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در زمینه‌های زیر برای کسب‌وکار مفید هستند:

  • آنها کمک می‌کنند تا ترافیک ارگانیک وبسایت‌تان رشد کند.
  • آنها به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا سرنخ‌های فروش بیشتری ایجاد کنند.
  • آنها به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهتر و بیشتر برندتان را به مخاطبان هدف بشناسانید.
  • آنها به کسب‌وکارتان کمک می‌کنند تا همه جنبه‌های بازاریابی برند را بهبود بخشید.

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح همه‌جانبه است که در آن روش‌های مختلف بازاریابی آنلاین برای توسعه کسب‌وکارها در فضای آنلاین به کار گرفته می‌شود. آژانس‌ها به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا فارغ از دغدغه‌هایی مانند نحوه اجرای کمپین‌های بزرگ و پربازده، کمبود منابع و زمان یا نیروی متخصص فقط به کسب‌وکار خودتان بی‌اندیشیند. به همین دلیل همکاری با این آژانس‌ها می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. در ادامه به دلایل اصلی که باید با آژانس دیجیتال مارکتینگ همکاری کنید، اشاره خواهیم کرد.

روی کسب‌وکارتان تمرکز می‌کنید.

همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از صرف هزینه‌های گزاف برای استخدام نیروی انسانی حرفه‌ای و مواردی از این قبیل پیشگیری کرده و با خیال راحت روی کسب‌وکارتان تمرکز کنید. در واقع استفاده از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به صرفه‌جویی در زمان و در نهایت بازگشت سرمایه بهتر و سریع‌تر کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند. با وجود این آژانس‌ها دیگر نیازی به استخدام یا استفاده از نیروی انسانی اضافی برای بخش دیجیتال مارکتینگ و درگیرشدن درباره چالش‌های بازاریابی و … ندارید. این به شما کمک می‌کند تا با تمام توان و تمرکز خود، کسب‌وکار خود را جلو ببرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و استارت آپ: اینجا را کلیک کنید (+).

هزینه‌های کلی کاهش پیدا خواهند کرد.

استفاده از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با نیروی درون‌سازمانی در گذر زمان، کم‌هزینه‌تر و به‌صرفه‌تر خواهد بود. چون آژانس دیجیتال مارکتینگ مستقل از شما کار می‌کند، بنابراین نیازی نیست تا نگران حقوق سر ماه و مالیات و بیمه و هزینه‌های دفتری باشید. همچنین از پرداخت حقوق مربوط به متخصصانی که به‌صورت تمام‌وقت کار دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهند به‌اضافه دیگر مواردی مانند عیدی، پاداش، و حق ایاب‌وذهاب و هزینه خورد و خوراک و … بی‌نیاز می‌شوید. شما فقط و فقط باید به آژانس دیجیتال مارکتینگی که قصد همکاری با آن را دارید هزینه‌ای را طبق توافق بپردازید. جدای از این، راه‌اندازی و استفاده از بعضی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مستلزم هزینه ماهانه عضویت در آن سرویس‌ها بوده و چون بیشتر آژانس‌ها در وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده این ابزارها، حساب‌های فعال دارند، بنابراین از این نظر هم هزینه‌ای نباید بپردازید.

فرصت کار با حرفه‌ای‌ها را خواهید داشت.

بیشتر کسب‌وکارهای کوچک نیازی ندارند تا برای شروع کمپین‌هایشان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ استخدام کنند. انجام این کار هم زمان‌بر است هم اینکه تیم دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار شما، به‌خصوص اگر مبتدی باشند، باید آزمون و خطاهای بسیاری انجام دهند تا بهترین روش بازاریابی را انتخاب کنند و پس از آن هم تضمینی نیست که شما را ترک نکند.

زمانی که یک آژانس بازاریابی اینترنتی را انتخاب می‌کنید، با گروهی از افراد متخصص و باتجربه طرف هستید. افرادی که در این آژانس‌ها کار می‌کنند سابقه کار حرفه‌ای دارند و جز افراد بااستعدادی تلقی می‌شوند که آرزوی هر کسب‌وکاری، کار با چنین افرادی است. همچنین یکی از مزایایی کار با چنین افرادی، تجربه‌های راه‌اندازی کمپین‌های و پروژه‌های مشابه شما است. این یعنی با هزینه‌ای کمتر از استخدام یک فرد متخصص دیجیتال مارکتر، به یک تیم باتجربه و حرفه‌ای از متخصصان این حوزه دسترسی دارید که با تجربه‌ای که دارند به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان به بیشترین بازدهی مدنظرتان دست یابید.

با خیال راحت به فکر پیشرفت کسب‌وکارتان باشید.

تحقیق پیرامون کاربران و مشتریان کسب‌وکار، همیشه یکی از مراحل اساسی قبل از راه‌اندازی هر کمپینی است. بررسی رقبا و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها در دنیای کسب‌وکار آنلاین به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر صدای برندتان را با کمک دیجیتال مارکتینگ به گوش مشتریان برسانید. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند تا بهتر رقبایتان را بشناسید و در کنار آن، کاربران هدف خود را شناسایی کرده و با بررسی رفتارها و علایق آنها، کمپین‌های با بازدهی بالا را اجرایی کنید.

ایده‌های جدید را می‌توانید به کار بگیرید.

یک نکته‌ای که باید به آن به‌عنوان صاحب کسب‌وکار توجه کنید این است که همیشه نتایج بر وفق مراد نخواهد بود. اما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب می‌بایست با بررسی کمپین‌ها و اقدامات صورت‌گرفته تا به امروز، با ارائه ایده‌هایی جدید، استراتژی‌های جدیدی را برای کسب‌وکار شما مطرح کند تا احتمال موفقیت مورد انتظار، افزایش پیدا کند. برای مثال در بحث بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ، این آژانس‌ها به شما کمک می‌کنند تا مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و بدانید که کجا می‌توانید به شکل بهتری به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین به شما کمک می‌کنند تا با ارائه بهترین محتوای مناسب آنها، به هدف خود که افزایش مخاطبان و در نهایت افزایش مشتریان است دست یابید.

انواع آژانس دیجیتال مارکتینگ
نمونه آژانس دیجیتال مارکتینگ در حوزه خدمات سئو

خدمات آنها، یک سرویس مقیاس‌پذیر است.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا انتخاب همکاری با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، گزینه‌ای خوب برای رشد کسب‌وکارهای آنلاین باشد، قابلیت مقیاس‌پذیری خدمات آنها است. در شرایط عادی وقتی که نیازهای کسب‌وکارتان رشد می‌کند و یا می‌خواهید محصولات و خدمات تازه‌ای را راه‌اندازی کنید، نیاز دارید تا اعضای تیم را افزایش دهید. این به این معنی است که کسب‌وکار شما به منابع اضافی برای پشتیبانی و تقویت رشد نیاز دارد. وقتی که قصد همکاری با یک آژانس داشته باشید، نیازی برای نگرانی درباره موارد بالا مانند افزایش اعضای تیم و … ندارید. یک شرکت خوب بازاریابی باید متناسب با رشد کسب‌وکارتان، نیازهای شما را برآورده کند. آنها معمولاً چندین بسته و طرح همکاری که با اندازه کسب‌وکار شما مطابقت دارد را پیشنهاد می‌دهند. در حالت ایده‌آل، همکاری با یک آژانس منعطف و مقیاس‌پذیر به‌خصوص زمانی که یک بازار جدید را هدف قرار داده‌اید، بسیار اهمیت دارد.

آنها نتایج قابل اندازه‌گیری را پیشنهاد می‌دهند.

قطعاً همه کسب‌وکارهای آنلاین و غیر آنلاین از فعالیت‌های بازاریابی خود به دنبال کسب نتیجه هستند. از طرفی فهمیدن نرخ بازگشت سرمایه واقعی (ROI) حتی با وجود بسیاری از ابزارهای بازاریابی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سخت است؛ اما آنها می‌توانند با بررسی شاخص‌هایی مانند شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به شما کمک می‌کنند تا عملکرد کمپین‌های بازاریابی در ارتباط با اهداف کسب‌وکار شما را زیر ذره‌بین ببرند. همچنین، آنها معیارهای مهمی را که باید در کانال‌های مختلفی دنبال شوند برای تعیین اثربخشی هر کمپین مشخص می‌کنند. در انتهای هر ماه و یا دوره زمانی دلخواه نیز می‌توانید با دریافت گزارشات عملکردی از سوی آنان، به بررسی کمپین‌های خود بپردازید و با بررسی عملکرد وبسایت نیز بهترین تصمیم‌های بازاریابی را اتخاذ کنید. به‌طورکلی آژانس دیجیتال مارکتینگ با ارائه تجزیه و تحلیل‌هایی دقیق پیرامون کلمات کلیدی سئو و نحوه عملکرد وبسایت در آن زمینه و شناسایی مشتریان بالقوه و نحوه تعامل آنها با محتوا به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتر و بیشتری از کاربران خود به دست آورید.

دسترسی به ابزارهای مورد نیاز فراهم می‌شود.

وقتی بحث دیجیتال مارکتینگ به میان می‌آید، ابزارهای قابل استفاده در این حوزه یکی از اساسی‌ترین روش‌ها برای پیشبرد و اجرایی‌ کردن استراتژی‌ها، کمپین‌ها و بررسی آنها هستند. از طرفی، بیشتر این ابزارها پولی هستند و با افزایش کاربران یا امکاناتی که مدنظر دارید، هزینه آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. تنوع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز بسیار زیاد است و شما نمی‌توانید ابزاری پیدا کنید که از آن برای همه موارد مانند جستجوی کلمه کلیدی، آنالیز رقبا، شبکه‌های و … استفاده کنید (همچنین انتخاب بهترین ابزار نیز کار ساده‌ای نخواهد بود).

اختصاص هزینه برای این ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط می‌تواند سنگین باشد به‌ویژه که این هزینه‌ها با ارزهایی مانند دلار و یورو محاسبه می‌شوند. اینجاست که یکی از مزایای مفید و مقرون‌به‌صرفه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار شما نمایان می‌شود. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ معمولاً به تمامی ابزارهای پولی دسترسی دارند و نیازی نیست نگرانی بابت هزینه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. در واقع شما اگر هم یک دیجیتال مارکتر استخدام کنید، باید برای منابع و ابزارهای مورد نیاز بازاریابی دیجیتال هزینه‌هایی نیز در نظر بگیرید:

  • ابزارهای سئو
  • ابزارهای جستجوی محتوا (کلمه کلیدی و …)
  • ابزارهای بررسی وضعیت رقبا
  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • دوره‌های آموزشی

تمامی منابع و ابزارهایی که در بالا لیست شده‌اند، نیازمند هزینه ماهانه یا خرید با واحد پول خارجی هستند. شما هم می‌توانید خودتان بخش دیجیتال مارکتینگ وبسایت را اجرایی کنید، اما باید هزینه بیشتر و زمان بیشتری برای این کار صرف کنید. جدای از فواید همکاری با آژانس که در بالا به آنها اشاره کردیم، باید نرخ برگشت سرمایه یا ROI را نیز در نظر بگیرید. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند تا با دسترسی به بازارهای به‌اصطلاح دست‌نخورده و پوشش‌دادن آنها و البته افزایش فروش، نرخ برگشت سرمایه بیشتری نیز داشته باشید.

تبلیغات همسان و کلیکی حرفه‌ای خواهید داشت.

به لطف تبلیغات همسان، کاربران امروزی بیشتر و بهتر به محتوای تبلیغی واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل نمایش تبلیغات ارگانیک در پلتفرم‌های در دسترس بیشتر به سمت‌وسوی تبلیغات همسان رفته است. اما بخش سخت ماجرا زمانی است که ندانید کجا و به چه شکل باید تبلیغات خود را به نمایش درآورید. در این زمان است که آژانس‌های بازاریابی آنلاین می‌توانند با بررسی راه‌حل‌های ارائه‌شده مبتنی بر داده به شما کمک کنند تا بهترین محل قرارگیری و انتشار محتوای تبلیغاتی را شناسایی و از آن استفاده کنید. تبلیغات همسان و کلیکی، روشی برای نمایش طبیعی و ارگانیک تبلیغ است و زمانی که به‌درستی انجام شود، باعث برگشت سرمایه مناسبی خواهد شد.

نمونه آژانس دیجیتال مارکتینگ
نمونه آژانس دیجیتال مارکتینگ در حوزه تبلیغات PPC

از قدرت داستان‌سرایی لذت ببرید.

تیم درون‌سازمانی بازاریابی کسب‌وکارتان به‌صورت خستگی‌ناپذیری در حال معرفی محصولات و خدمات است. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید چه چیزی را باید بهبود ببخشید و چه مواردی را باید حذف کید تا محصولتان تا حد ممکن جذاب و ماندگار شود. آژانس دیجیتال مارکتینگ شما مشغول انتشار پیام برند در پلتفرم‌ها و کانال‌های متفاوت است. آنها به ایجاد روابط‌ عمومی مثبت در مورد محصولات و خدمات شما کمک می‌کنند.

داستان‌سرایی از طریق پیام‌های جذاب و تعاملی، پلی عاطفی و ذهنی با کاربران ایجاد می‌کند که باعث می‌شود برند شما بتواند با کاربر هدف تعامل سازنده‌تری برقرار کرده و مخاطب با کسب‌وکار شما احساس نزدیکی بیشتری کند. داستان‌سرایی به افزایش فروش و رضایت‌مندی مشتریان کمک می‌کند؛ آژانس‌های دیجیتال برای دستیابی به این هدف باید نیازهای کاربرانتان را درک کنند و راه‌حل‌های داستانی مناسبی نیز برای آنها ارائه دهند.

امکان تمرکز روی چیزی که در آن بهترین هستید.

اینکه خودتان بخواهید بازاریابی آنلاین کسب‌وکار خود را انجام دهید، به این معنی است که باید تمرکزتان را از کسب‌وکار خود برداشته و بیشتر به تبلیغات و … متمرکز کنید. هر کسب‌وکاری نقطه قوت منحصر به خود را دارد و استفاده از آژانس دیجیتال مارکتینگ به شما فرصت شکوفا شدن نقطه قوت‌های کسب‌وکارتان را می‌دهد تا بتوانید با خیال راحت، روی کسب‌وکارتان تمرکز کنید و خدمات یا محصولی را که مشتری به آن نیاز دارد به آنها بدهید.

یک نکته را از یاد نبرید، شاید شما یک متخصص در تجارت و کسب‌وکار باشید اما در بازاریابی یا حتی در بازاریابی آنلاین نه. شاید با خودتان بگویید که با صرف زمان، می‌توانید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید اما واقعیت این است که برای حرفه‌ای شدن در هر کاری، باید زمان زیادی را صرف کنید و جدای از زمان، باید چیزی که یاد گرفته‌اید را بارها به کار بگیرید و با آزمایش استراتژی‌های جدید، کسب‌وکار خود را به جلو ببرید. چنین فرایندی به‌شدت زمان‌بر و البته نیازمند هزینه گزافی است. به‌جای این کار یک آژانس دیجیتال مارکتینگ استخدام کنید و با خیالی راحت، بخش بازاریابی را به آنها بسپارید و تمام تمرکزتان را روی کسب‌وکار خود معطوف کنید. مطمئن باشید این کار به شما کمک خواهد کرد تا کسب‌وکارتان پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های اساسی آژانس دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین و بازاریابی برند شما در سراسر ایران کمک زیادی خواهد کرد. بااین‌حال، بهترین آژانس‌ها باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشند تا از سایر شرکت‌های رقیب خود متمایز شده و بتوانند عملکرد بهتری برای تحقق اهداف تجاری کسب و کارها داشته باشند؛ ویژگی‌های مانند موارد زیر:

استفاده از تکنولوژی مدرن

یکی از مهم‌ترین مواردی که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب را از بقیه جدا می‌کند، داشتن تکنولوژی‌های ضروری و مورد نیاز و البته افراد مناسب برای کار با این تکنولوژی‌ها است. به لطف همین تکنولوژی‌ها و ابزارهای نرم‌افزاری و  سخت‌افزاری است که آنها می‌توانند بهترین همکاری را با کسب‌وکارها داشته باشند. تکنولوژی به این معنی است که آنها به نرم‌افزارهای مورد نیاز برای افزایش بهره‌وری در پلتفرم‌های سوشال مدیا دسترسی داشته باشند و از آنها برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی جهت موفقیت کسب‌وکار استفاده کنند.

نیروی کار خلاق

اگر تکنولوژی مناسبی هم در اختیار داشته باشید اما نیروی کار نامناسبی داشته باشید، به احتمال زیاد نتایج آن‌طور که باید نخواهند بود. افراد نوآور و خلاق از منابع و تکنولوژی در دسترس بهترین استفاده را می‌کنند. این افراد هستند که با شیوه متفاوت تفکری که دارند (تفکر خلاق) به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نیازمند افرادی هستند که متفاوت فکر کنند و از این خلاقیت در پیشبرد اهداف کسب‌وکارها استفاده کنند.

فکر کردن به آینده

همه کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای آنلاین باید به فکر استراتژی‌های پیش‌ رو برای مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید باشند. هدف شما این است که به روش‌های متفاوتی، تجربه مشتریان را در آینده بهبود بخشید. به همین دلیل به ارزیابی‌ها و آنالیزهای دقیقی از کسب‌وکار و رفتار کاربران خود نیاز دارید. یک ذهن خلاق و متفکر مانند لبه تیز شمشیر (نقطه قوت) برای هر آژانس دیجیتال مارکتینگی است. افرادی که ذهن خلاف، بصیرت و توانایی پیش‌بینی دارند برای موفقیت یک آژانس بازاریابی دیجیتال بسیار ارزشمند هستند.

قدرت تصمیم‌گیری

قدرت تصمیم‌گیری سریع باید یکی از ویژگی‌های اصلی هر آژانسی باشد، چون تصمیم‌گیری‌های سریع در زمان مناسب، در نهایت به نفع کسب‌وکار شما تمام می‌شود. این تصمیم‌گیری‌ها زمانی اثربخشی بهتری خواهند داشت که به‌نوعی به کسب‌وکار شما کمک کنند همیشه یک‌قدم جلوتر از رقبا باشند.

یکی از دلایلی که به اهمیت قدرت تصمیم‌گیری در آژانس دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد این است که دنیای کسب‌وکار آنلاین با سرعت بالایی تغییر می‌کند و آژانس‌هایی که قدرت تصمیم‌گیری سریع و مناسبی را دارند به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا در زمان مناسب بهترین حرکت را از خود نشان دهند. به زبانی ساده اگر کارکنان شما قدرت تصمیم‌گیری قوی و سریع نداشته باشند، امکان رسیدن به بالاترین موقعیت بازار تقریباً غیر ممکن است.

توانایی تست روندهای بازار

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای پیشرفت نیاز دارند تا از ترندهای بازار مطلع باشند. آگاهی از ترندهای بازار به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا ترند مخصوص کسب‌وکار خود را طراحی کنید.

اما آژانس‌ها برای این کار نیازمند افرادی هستند که به‌نوعی نترس باشند و از تجربه چیزهای تازه نترسند. البته فقط بحث ترس از تجربه‌های جدید نیست که می‌تواند اهمیت داشته باشد، بلکه باید قبل از شروع هر استراتژی، با تحقیق و داده‌کاوی مناسب، به بررسی ترند مورد نظرتان بپردازید.

ایده‌های خارج از جعبه

یکی از نقطه قوت‌هایی که باید هر آژانسی داشته باشد، قابلیت ارائه ایده‌های جدیدی است که مشابه ایده‌های مطرح‌شده نباشند. استفاده از ایده‌های ناب و تازه به شناخت بیشتر و البته محبوبیت و مشهور شدن برند شما در میان کاربران کمک می‌کند. یک آژانس بازاریابی دیجیتال عالی باید بتواند ایده‌های اثربخش و در حین حال کاربردی برای کسب‌وکار شما ارائه دهد. ایده‌های جدید و ناب، به مشتریان شما این پیام را القا می‌کند که با کسب‌وکاری مبتکر و خلاق طرف هستند که می‌تواند با ارائه روش‌های نوین، به دنبال جذب و رضایت‌مندی آنان باشد.

تا اینجای مطلب حتماً فهمیده‌اید که کار با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ چقدر می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد ولی با همه این تفاسیر شاید باز هم بنا به دلایلی بخواهید یک تیم درون‌سازمانی تشکیل دهید و کارهای دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود را به آنها بسپارید. قبل از تصمیم‌گیری برای استخدام و تشکیل تیم داخلی، می‌بایست اول مقایسه‌ای از استخدام افراد درون‌سازمانی و همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم تا بتوانید بهتر در این باره تصمیم‌گیری کنید.

معایب و مزایای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ
نمونه آژانس دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه‌های اجتماعی

کار با آژانس دیجیتال مارکتینگ یا استخدام افراد درون‌سازمانی؟

قبل از اینکه به فکر همکاری با این آژانس‌ها باشید، نخست باید نیازهای کسب‌وکارتان را بررسی کنید. آیا نیاز دارید تا دوباره محتوای وبسایت را برای بهینه‌سازی بهتر تغییر دهید و یا سئوی وبسایت نیاز به بهینه‌سازی اساسی دارد و یا اینکه کلاً می‌خواهید طراحی وبسایت را تغییر دهید؟ آیا برای افزایش فروش و یا حضور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی نیاز به کمک دارید؟ اگر جواب، بله است و با توجه به شناختی که از مهارت‌ها، توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف بازاریابی شرکت خود دارید، می‌توانید بررسی کنید که آیا همکاری با یک آژانس برای شما می‌تواند مفید باشد و یا خیر و اینکه آیا این آژانس باید در زمینه خاصی به شما کمک کند و یا خیر. شاید هم یک تیم متشکل از دیجیتال مارکترها دارید که نیازمند کمک هستند و یا شاید کل بازاریابی کسب‌وکارتان را می‌‎خواهید برون‌سپاری کنید؟

قبل از اینکه قصد همکاری با آژانس را داشته باشید، سؤالات بالا را از خودتان بپرسید و مطابق با نیازی که دارید، آژانس خود را انتخاب کنید. اگر در بخش سئوی وبسایت، احساس نیاز می‌کنید، یک آژانس فعال در حوزه سئو را استخدام کنید. اگر در سوشال مدیا آن‌طور که باید نتیجه نمی‌گیرید می‌توانید با آژانس‌های فعال در این زمینه همکاری کنید. ختم کلام آنکه یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که صاحبان کسب‌وکار در زمان راه‌اندازی و یا بعد از راه‌اندازی کسب‌وکارشان باید از خود بپرسند این است که آیا باید با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ همکاری کنند و یا اینکه افرادی را برای این کار استخدام کنند؛ برای اینکه به این سؤال جواب درستی بدهیم، باید به موارد مثبت هر کدام اشاره کنیم تا با توجه به موقعیت و نیازتان، بهترین تصمیم را بگیرید.

معایب و مزایای همکاری با آژانسهای دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها در زمینه‌هایی متفاوت مانند بازاریابی، توسعه کسب‌وکار آنلاین یا طراحی محصول و وبسایت و … همکاری دارند. این آژانس‌ها به‌مانند جایگزین تیم درون‌سازمانی عمل می‌کنند و وظیفه کار مشابهی را نیز به دوش می‌کشند اما خارج از سازمان یا کسب‌وکار شما فعالیت می‌کنند. همکاری با این آژانس‌ها به معنی برون‌سپاری تمام یا بخشی از عملیات دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان به آنها است. آنها بسته به اینکه تیمشان چقدر بزرگ است و چه تخصصی دارند، در زمینه‌های خاصی فعالیت دارند. در بعضی موارد آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ که نقش تیم‌های برون‌سپاری را برای کسب‌وکارها ایفا می‌کنند گروهی از فریلنسرها هستند که با همدیگر کار می‌کنند. برای اینکه بفهمید همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به شما می‌کند، باید ادامه مطلب را بخوانید.

مزایا: تجربه و تخصص عمیق‌تر و بیشتر

وقتی بحث نقش خاص یا صنعت خاصی به میان می‌آید، به احتمال زیادی آژانس‌های بازاریابی اینترنتی تخصص و تجربه عمیق‌تری دارند. این به این دلیل است که یا آنها در حوزه خاصی متخصص هستند و یا اینکه سابقه همکاری با کسب‌وکارهای مشابه شما را داشته‌اند و این یعنی تجربه و تخصص بیشتر و البته عمیق‌تر:

  • تخصص: بیشتر آژانس‌ها در یک حوزه یا حوزه‌های متفاوت مشغول به کار هستند. بعضی از آنها فقط به سئو و بعضی دیگر به سوشال مدیا می‌پردازند. چون آنها معمولاً به کسب‌وکارهای متعددی خدمات می‌دهند، معمولاً در حوزه‌های فعالیت خودشان شایستگی بالا و تجربه بالایی دارند.
  • داده‌های آماری: آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند در حین حال با مشتریان زیادی کار کنند و این یعنی آنها به احتمال زیاد تجربه کار کسب‌وکارهای مشابه شما یا شرایط مشابه شما را دارند.

مزایا: مهارت‌های گوناگون

برخلاف استخدام یک دیجیتال مارکتر، زمانی که قصد همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را دارید، شما فقط یک شخص را استخدام نمی‌کنید بلکه در واقع یک تیم کامل (گاهی اوقات ده نفر و یا بیشتر) را به همراه شبکه ارتباطی که دارند استخدام می‌کنید. مثلاً شاید بخواهید در زمینه سئوی وبسایت با آژانس همکاری کنید و در این زمینه از توصیه‌های آنها برای تولید محتوای جذاب‌تر و البته کاربردی‌تر و سئوشده برای وبسایت استفاده کنید و یا اینکه با بهبودبخشیدن رابطه کاربری، تجربه کاربری وبسایت را بهتر کنید. ویژگی بهره‌مندبودن از مهارت‌های متنوع، فواید زیر را برای کسب‌وکار شما به همراه دارد:

  • چشم‌انداز وسیع‌تر: تیمی از افراد متنوع در انواع مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی، به حل سریع‌تر مشکلات و چالش‌ها کمک بهتری می‌کنند. تنوع به تیم‌ها کمک می‌کند تا از زوایای متفاوتی، مسائل و چالش‌ها را ببینند و به شیوه‌های خلاقانه‌ای آنها را حل کنند.
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: شاید لازم باشد یک کانال بازاریابی متفاوت را گسترش دهید و یا اینکه استراتژی خود را بر پایه تغییر محیط تغییر دهید. همکاری با آژانس‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری درباره استراتژی‌هایتان به شما می‌دهد؛ بنابراین اگر شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار شما مناسب نبود و یا آن‌طور که باید مؤثر نبود، به آسانی می‌توانید از دیگر استراتژی‌ها استفاده کنید.

مزایا: مقیاس‌پذیری

افزایش مقیاس کسب‌وکارها آن‌چنان هم ساده به نظر نمی‌رسد. مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ رو در افزایش اندازه کسب‌وکارها، جذب افراد بااستعداد و جذب مشتریان جدید کافی است. آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب می‌تواند در حل این چالش‌های کلیدی افزایش مقیاس‌پذیری (جذب افراد بااستعداد و جذب مشتریان جدید کافی) به شما کمک کند. برای مثال نیازی نیست نگران استخدام افراد حرفه‌ای بازاریابی باشید و در نتیجه نیازی هم برای ساخت بخش مدیریتی دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکار نیست. همچنین وقتی در حال رشد خود هستید و به آن شتاب می‌دهید، ممکن است آن دسته از کانال‌های بازاریابی که برای فروش از آنها استفاده می‌کنید، قابلیت رشد را نداشته و اصطلاحاً اشباع شوند؛ در این حالت، آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند کانال‌های جدید را شناسایی و از آنها استفاده کند.

مزایا: بررسی شفاف

وقتی می‌خواهید نیروهای درون‌سازمانی برای بخش دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکار خود اضافه کنید، بررسی رزومه آنها از نظر سوابق کاری و پروژه‌هایی که انجام داده‌اند می‌تواند سخت باشد. در چنین مواردی می‌توانید نظر سایر منابع مانند کارفرماها را جویا شوید اما خب آنها نیز در بیشتر موارد نظر واقعی خود را نمی‌گویند و ترجیح می‌دهند بیشتر در منطقه امن خود باقی بمانند و برای جلوگیری از مشکلات احتمال قانونی معمولاً نظرات مثبتی درباره فرد موردنظر ارائه می‌دهند. اما عملکرد و سوابق آژانس‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ را به‌راحتی می‌توانید بررسی کنید و نظرات مشتریان آنها را به‌صورت شفاف جویا شوید. از تجربه همکاری کسب‌وکارهای دیگر با آژانس‌ها استفاده کنید و با بررسی نظرات آنها بهترین انتخاب را انجام دهید.

مزایا: شریک اختصاصی

پویایی بین کار با آژانس و استخدام یک نفر دیجیتال مارکتر با هم خیلی تفاوت دارد. یک کارمند می‌داند که بخشی از زنجیره فرماندهی است. این به این معنی است که آنها به احتمال خیلی کم در سطح استراتژی فکر می‌کنند تا زمانی که بخشی از مدیریت ارشد کسب‌وکار باشند. اما آژانس دیجیتال مارکتینگ از این نظر متفاوت است که با شما به‌عنوان یک شریک کار می‌کند؛ بنابراین نیازی نیست برای یک تیم اضافی از کارکنان هزینه‌ای پرداخت کنید، بلکه بیشتر باید به‌عنوان یک شریک بازاریابی یا حتی بنیان‌گذار به آنها هزینه‌ای پرداخت کنید. ویژگی شریک اختصاصی بودن آژانس دیجیتال مارکتینگ فواید زیر را به همراه دارد:

  • نتیجه‌محور بودن: آژانسی که با آنها همکاری می‌کنید می‌داند در صورت نتیجه‌ نگرفتن کمپین‌ها و استراتژی‌هایشان، شما به رابطه با آنها خاتمه می‌دهید. این اهرم فشار به آنها انگیزه می‌دهد تا برای تحقق اهداف پیش‌ روی شما تلاش کنند.
  • داده‌های استراتژیکی: آژانس دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا از بیرون، مسائل را با دید و چشم‌انداز متفاوتی ببینید که شاید از درون کسب‌وکار نتوانید به این هدف برسید. همچنین آنها به مسائل در سطوح بالاتری فکر می‌کنند و اینکه چطور واقعاً می‌توانند به رشد کسب‌وکارتان کمک کنند.

معایب: عدم تمرکز روی کسب و کار شما

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ معمولاً با چند شرکت به طور هم‌زمان کار می‌کنند.این یعنی تنها بخشی از وقت و منابع خود را صرف هر پروژه می‌کنند و برای اولویت‌بندی بین پروژه‌ها، به مبلغ پروژه توجه می‌کنند. عدم تمرکز کافی یا در اولویت نبودن کسب و کار شما ممکن است به کاهش بازدهی منجر شود.

معایب: استفاده از روش‌های ناسالم

بعضی از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای کسب موفقیت، دست به هر کاری می‌زنند؛ مخصوصاً اگر بدانند مشتری آنها دانش کمی از دیجیتال مارکتینگ دارد. مثلاً برای نشان دادن موفقیت در استراتژیهای سئو، دست به روش‌های سئو کلاه سیاه زده و یا با خرید ورودی گوگل به شما نشان دهند که نتایج، رو به رشد و موفقیت‌آمیز است.

معایب: همکاری با رقبا

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ ممکن است در یک زمان با دو شرکت رقیب همکاری داشته باشد. این تضاد منافع باعث می‌شود که آژانس بهترین استراتژی‌های خود را برای شما استفاده کند و حتی ممکن است از نتایج کمپین‌های شما برای کمک به کمپین‌های رقیب استفاده کند.

فواید استخدام نیروهای درون‌سازمانی دیجیتال مارکتینگ

استخدام نیروی درون‌سازمانی و تشکیل تیم داخلی هم در برخی موارد، می‌تواند برای کسب‌وکارها مفید باشد. به‌عنوان یک قاعده کلی، نیروهای درون‌سازمانی کنترل بیشتری با یک تیم فشرده‌تر و متمرکزتر به همراه می‌آورند. اما معایب و مزایای استخدام نیروهای درون‌سازمانی چه هستند؟

مزایا: آنها به اهداف شما باور دارند.

موفقیت شما در استخدام نیروهای درون‌سازمانی تا حد زیادی به انتخاب نیروهای مستعد بستگی دارد. شما باید به دنبال افرادی باشید که مناسب سازمان و یا کسب‌وکار شما باشند. اگر فرایند جذب افراد مناسب را به‌درستی پیش ببرید، به احتمال زیاد افرادی را استخدام خواهید کرد که به کسب‌وکار و مأموریتی که پیش‌ رو دارید ایمان دارند. کارمندان درون‌سازمانی بیشتر از آژانس‌ها از نظر احساسی با کسب‌وکار درگیر می‌شوند چون کاملاً در سفر برند (پستی و بلندی‌های یک کسب‌وکار) یا کسب‌وکار شما غرق شده‌اند و از اینکه در این سفر نقشی ایفا می‌کنند، خوشنود هستند.

  • تعامل: کارمندان بسیار متعهد با سطح بالای مشارکت می‌توانند یکی از قدرتمندترین ابزارهای موفقیت در هر کسب‌وکاری باشند. سطح بالای تعهد به این معنی است که کارمندان یک کسب‌وکار برای موفقیت کسب‌وکار بسیار بیشتر از توانایی‌هایشان عمل می‌کنند، برای مثال زمان بیشتری را صرف امور کسب‌وکار و حل مشکلات دشوار می‌کنند.
  • پرورش استعداد: هیچ تضمینی وجود ندارد که کارمندان شما تا سالیان طولانی با شما همکاری کنند، اما می‌توانید یک تیم بااستعداد و باانگیزه را از آنها تشکیل دهید. البته این کار سال‌های زیاد سرمایه‌گذاری فعال را می‌طلبد اما این را هم در نظر بگیرید که می‌توانید به طور بالقوه‌ای یک تیم قدرتمند بسازید.

مزایا: کارمندان درون‌سازمانی متمرکزتر هستند.

زمانی که با آژانس‌ها همکاری می‌کنید، به احتمال زیاد آنها هم‌زمان در حال همکاری با دیگر مشتریان هستند. همکاری با مشتریان متنوع شاید باعث شود که آژانس دیجیتال مارکتینگ آن‌طور که باید از توانایی‌هایشان برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار شما استفاده نکند، اما کارمندان درون‌سازمانی می‌توانند تمام تمرکزشان را روی کسب‌وکار شما معطوف کنند. اگرچه تمرکز روی کسب‌وکار اهمیت دارد اما شاید برای نتیجه‌گرفتن کافی نباشد و حتی اگر آژانس‌ها با مشتریان زیادی هم کار کنند، به احتمال زیاد تجربه آنها به کمک شما می‌آید تا به اهداف کسب‌وکارتان دست یابید.

مزایا: انس و یکی‌شدن با برند

ایجاد یک تیم درون‌سازمانی به معنی درگیرشدن (غرق در کار شدن) کامل کارمندان شما در برندتان است. این یعنی آنها به طور طبیعی سطوح بالایی از انس با برند شما را دارند و در مقایسه با آژانس به میزان بیشتری احساس عمیق‌تری به کسب‌وکارتان دارند. اگرچه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ هم با گذر زمان می‌توانند با کسب‌وکار شما خو بگیرند اما زمان زیادی در مقایسه با استخدام افراد درون‌سازمانی برای چنین چیزی نیاز است.

  • بینش مشتری: انس و خوی بهتر با برند به معنی بینش مشتری (درک عمیق از مشتریان، رفتارها، نیازها و اولویت‌هایشان) بیشتر است. افراد درون‌سازمانی می‌توانند به شکل بهتری نقاط درد مشتریان را شناسایی کنند و مطابق آن برای نیازهای آنها خدمات بهتری نیز به آنها ارائه دهید.
  • توانایی‌ها: کارمندان شما دید واقع‌گرایانه‌تری به کسب‌وکار شما و توسعه بازاریابی و محصول دارند. برای مثال، آنها می‌توانند با استفاده از قدرت نفوذی که در سایر تیم‌های داخلی کسب‌وکار دارند، به‌منظور بهبود فعالیت‌های بازاریابی مانند ارائه محتوا برای واحد فروش، پشتیبانی و … استفاده کنند.

مزایا: کنترل بهتر

استخدام افراد درون‌سازمانی برای بخش دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار، کنترل بهتری از اجرای استراتژی بازاریابی را به شما می‌دهد. اگرچه به‌طورکلی میکرو-منیج (مدیریت ذره‌بینی) ایده خوبی نیست، اما داشتن تیم دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا نظارت بهتری بر روند و اجرای آنچه که اتفاق می‌افتد داشته باشید. بسیاری از آژانس‌ها همکاری رو در رویی با شما نخواهند داشتند و از فرایندها و ایده‌های خودشان به بهترین روش برای انجام کارها کمک می‌گیرند.

  • در دسترس‌ بودن: تیم درونی دیجیتال مارکتینگ شما همیشه در ساعت‌های کاری در دسترس هستند. اگر یک دفتر یا محل کار فیزیکی نیز داشته باشید، حتماً از فواید همکاری رودررو در مقایسه با سپردن کار به شکل برون‌سپاری به آژانس‌ها بهره‌مند می‌شوید. حتی اگر به‌صورت ریموت هم با افراد تیم خود کار کنید، به‌راحتی می‌توانید در صورت نیاز یک جلسه برای اعضای تیم تشکیل دهید.
  • انعطاف‌پذیری: زمانی که قصد همکاری با آژانس‌ها را دارید، از قبل یک محدوده یا حوزه مشخصی را در قرارداد فی‌مابین در نظر می‌گیرید. هر زمان بخواهید فراتر از این محدوده عمل کنید، باید هزینه‌های اضافی و مذاکرات مجدد برای قرارداد جدید را نیز در نظر بگیرید. اما با داشتن کارمندان فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکار، انعطاف‌پذیری بیشتری برای تغییر استراتژی‌ها یا محدوده خود خواهید داشت، حتی اگر به دلیل کمبود مهارت‌ها محدود شوید.
استخدام دیجیتال مارکتینگ
چالش استخدام نیروی داخلی به جای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ

معایب: چالش استخدام

پیدا کردن نیروی حرفه‌ای و مجرب که با کسب و کار شما هماهنگ باشد کاری بسیار سخت و زمانبر است. متاسفانه در ایران با وجود تقاضای زیادی که برای استخدام افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، افراد کمی در این حوزه وجود دارند که دارای شرایط مناسب باشند. ممکن است ماه‌ها زمان صرف کنید و ده‌ها مصاحبه انجام دهید اما در نهایت هم نتوانید نیروی مناسبی استخدام کنید.

معایب: تجربه کم

بسیاری از دیجیتال مارکترها دانش یا تجربه زیادی ندارند، این یعنی باید مدت زمان زیادی صرف شود تا به دانشی برسند که بتوانند برای کسب و کار شما مفید بوده و نتایج ملموسی به دست آورند.

معایب: ترک خدمت

مشکل بعدی نیروهای انسانی، عدم تضمین به حضور همیشگی آنها است. ممکن است پس از چند ماه و چند سال که به خوبی با شرکت شما خو گرفته و تجربه کسب کردند، بنا به دلایل شخصی یا تمایل به حقوق بیشتر از شما جدا شوند. این اتفاق، شما را به مرحله اول یعنی چالش استخدام برده و شوک مهلکی به دیجیتال مارکتینگ شما وارد می‌کند.

چه زمانی باید یک تیم درون‌سازمانی ایجاد کنیم؟

تحولات در اقتصاد مدرن راه‌های جدید برای ساختاربندی نحوه کار به روی ما باز کرده است. مدل سنتی، نیاز به کارمندان با آژانس‌ها و فریلنسرها با انعطاف‌پذیری خیلی بیشتری به چالش کشیده می‌شود اما نمی‌توان گفت که یک نسخه می‌تواند برای هر شرایطی مناسب باشد. شما باید بر اساس کسب‌وکار و وضعیت کنونی تصمیم بگیرید، ولی هنوز هم ایجاد یک تیم بازاریابی درون‌سازمانی می‌تواند منطقی باشد. برای اینکه بدانید چه زمانی باید یک تیم درون‌سازمانی ایجاد کنید، باید به سه سناریوی زیر توجه کنید.

سناریوی اول: سرمایه‌گذاری خطرپذیر

اگر به‌تازگی سرمایه زیاد و یا مناسبی به کسب‌وکارتان تزریق شده است، بنابراین پول لازم برای جذب و ساخت یک تیم خوب را دارید. این مورد برای کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ) می‌تواند خیلی مفید باشد چون می‌توانند با پیشنهاد مقداری از سهام کسب‌وکارها، افراد مستعدی را از دیگر کسب‌وکارها استخدام کنند. همچنین انتظار می‌رود شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌عنوان بخشی از فرایند مقیاس‌پذیری، تیم داخلی خود را بسازند که در وهله اول، دلیل مهمی برای دریافت سرمایه است.

سناریوی دوم: دسترسی به افراد بااستعداد

اگر در جایی زندگی می‌کنید که به‌راحتی به افراد مستعد دسترسی دارید، بنابراین ساخت یک تیم درون‌سازمانی می‌تواند معقول باشد. البته داشتن یک شبکه ارتباطی قدرتمند از طریق برند شخصی شما یا رهبری فکری شما (ارتباطات و شناختی که بقیه از شما دارند به شما کمک می‌کند تا افرادی بهتری را به تیم خود اضافه کنید) نیز می‌تواند به شما کمک کند تا یک تیم عالی بسازید. یکی از دلایل اصلی همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، دسترسی به افراد مستعد در این حوزه است، اما اگر شما می‌توانید این افراد مستعد را به تیم خود اضافه کنید، پس این کار را بکنید.

سناریوی سوم: سختی بازار

افراد درون‌سازمانی می‌توانند برای بعضی از محصولات و بازارها، استراتژی‌های بهتری را اجرایی کنند. این امر به‌ویژه برای بازارهای گوشه‌ای یا niche (برای مثال یک گروه خاص را در بازار هدف بگیرید، مثلاً محصولاتی تولید کنید که فقط طرفداران محیط‌زیست را هدف قرار می‌گیرد) یا پیچیده صادق است.

  • محصولات نوآورانه: اگر در حال کار با محصولات نوآورانه‌ای هستید که برای مثال در سطح سازمانی فروش دارند، به احتمال زیاد به افراد بسیار فنی که می‌توانند در فرایند فروش به شما کمک کنند نیاز دارید. این کار را نمی‌توان به آژانس بازاریابی دیجیتال واگذار کرد.
  • بازار مبهم: بعضی از بازارها ممکن است به کانال‌های بسیار خاص بازاریابی متکی باشند که نمی‌توان آنها را به‌صورت خطی و قابل پیش‌بینی‌بودن اندازه‌گیری کرد. برای نمونه، اگر به قراردادهای دولتی یا چرخه‌های فصلی متکی هستید، در چنین مواردی بهتر است افرادی را جذب کنید که بتوانند با شرایط منحصربه‌فرد شما سازگار شوند.

هزینه استخدام افراد درون‌سازمانی در مقایسه با آژانس دیجیتال مارکتینگ

معمولاً بیشتر افراد فکر می‌کنند که همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به هزینه بیشتری از استخدام افراد درون‌سازمانی نیاز دارد. هزینه‌ای که برای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ در نظر می‌گیرید به نوع آژانس و البته کاری که می‌خواهید بستگی دارد اما هزینه‌های پنهانی زیادی برای استخدام افراد درون‌سازمانی وجود دارند که شاید بیشتر افراد به آنها توجه نمی‌کنند. موارد زیر را باید برای هزینه نهایی استخدام افراد درون‌سازمانی در نظر بگیرید.

  • هزینه استخدام: اول از همه باید بودجه‌ای برای استخدام فرد مناسب در نظر بگیرید. این بودجه شامل هزینه‌هایی مانند آگهی‌های استخدام، رویدادهای شبکه‌سازی، استخدام پرسنل و … می‌شود. همچنین باید هزینه‌ای بابت عدم تکمیل نقش نیز در نظر بگیرید که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.
  • آموزش و حضور: هر کارمند تازه‌ای قبل از رسیدن به بهره‌وری کامل نیاز به زمان دارد. در اوایل، هر کارمند مبتدی نیازمند هزینه‌ای برای آموزش است که باید این مورد در نظر گرفته شود.
  • نرم‌افزار و سخت‌افزار: هزینه ابزارهایی که باید برای تحلیل، ارتباط و ابزارهای منابع انسانی و … استفاده کنید و نیز تجهیزاتی مانند رایانه، اینترنت، فضای اشغال شده و … را نیز در نظر داشته باشید.
  • حقوق و مزایا: قطعاً اصلی‌ترین هزینه برای استخدام افراد، حقوق آنها است و هرچه آنها تجربه یا استعداد بیشتری داشته باشند این مقدار افزایش می‌یابد. همچنین مواردی مثل بیمه، سنوات و … هم شامل این بخش می‌شود.
  • نگهداری و حفظ کارمندان: یک استخدام نامناسب باعث پسرفت کسب‌وکارتان می‌شود. در بدترین حالت، ممکن است آنها به برند شما آسیب وارد کرده و روند بازاریابی را نیز مختل کنند. اما اگر فرد مورد نظر، مناسب کسب‌وکار شما نباشد، به احتمال زیاد پول زیادی را برای استخدام آنها صرف کرده و اگر پست مورد نظر شما پر نشود، پولی که هزینه کرده‌اید را از دست می‌دهید.
  • هزینه‌های قراردادی: کارمندان با عواقب قانونی که در قرارداد ذکر می‌شوند وارد تیم شما می‌شوند و اگر بعد از یک دوره آزمایشی، ثابت شود که آن فرد مناسب شما نیست، ممکن است قطع همکاری با آنها و فسخ قرارداد از سمت شما برایتان گران تمام شود مگر اینکه از قبل به چنین مواردی در قرارداد فکر کرده باشید.

جمع‌بندی پایانی

حالا که با فواید آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و مقایسه آن با استخدام تیم درون‌سازمانی آشنا شدید، می‌توانید با بررسی تمامی موارد از جمله بودجه، نوع بازاری که در آن فعالیت می‌کنید و دسترسی به افراد مستعد و مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، تصمیم بگیرید که با یک آژانس همکاری کنید و یا اینکه تیم خود را بسازید. البته شاید مانند بسیاری از کسب‌وکارها، ترکیبی از افراد درون‌سازمانی که با حضور آژانس دیجیتال مارکتینگی تکمیل شده است را نیز در نظر بگیرید. همه چیز به خودتان بستگی دارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.