تکنولوژی، سئو 1586 بازدید

بازار موتورهای جستجو در دو دهه گذشته بسیار داغ بوده است و شرکت‌های زیادی در تلاش بوده و هستند تا با کمپانی گوگل در «صنعت جستجوی آنلاین» رقابت کنند؛ حتی دول بسیاری از کشورها نیز – به‌دلایل مختلف – سعی کرده‌اند که برای شهروندان خود، یک موتور جستجوی بومی راه‌اندازی کنند.

اگر به سراغ خواندن این مقاله آمده‌اید، به‌احتمال‌زیاد می‌دانید که Yep نیز مانند Google یک موتور جستجو است اما اطلاعات کافی در مورد آن ندارید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا به معرفی این موتور جستجو پرداخته و توان فنی آن را در مقایسه با Google، ‌Bing، DuckDuckGo، Brave و سایر موتورهای جستجو مورد بررسی قرار دهیم.

موتور جستجوی Yep و گوگل
موتور جستجوی Yep و موتور جستجوی Google

ای اچ رف Ahrefs چیست؟

اگر یک وبمستر یا سئوکار هستید، بی‌شک با ابزار قدرتمند Ahrefs آشنایی دارید؛ اما برای اینکه با تاریخچه‌ی موتور جستجوی Yep بیشتر آشنا شوید، ابتدا باید قدری در مورد کمپانی Ahrefs‌ بیشتر بدانید.

Ahrefs یک شرکت استارتاپی و چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در کشور سنگاپور قرار دارد. این شرکت در زمینه تولید و توسعه نرم‌افزارها و ابزارهای آنلاینِ سئو فعالیت می‌کند؛ Ahrefs، همچنین مطالب آموزشی رایگان را در اختیار متخصصان بازاریابی قرار داده و در حال توسعه این مطالب آموزشی نیز هست. بد نیست بدانید که مهم‌ترین سیاست این شرکت استارتاپی، ساخت محصولات معنادار و با کاربرد آسان است.

شعار کمپانی Ahrefs این است: «اول انجامش بده، بعد درستش کن، بعد بهتر انجامش بده»؛ بر این اساس، این کمپانی، محصولات نرم‌افزاری و ابزارهای آنلاینش را – بر اساس خواسته‌های مشتریانش – به‌سرعت تغییر می‌دهد (به‌روز می‌کند) تا همواره رضایت آن‌ها را جلب نماید.

بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Ahrefs، شخصی به نام دیمیتری گراسیمنکو (Dmitry Gerasimenko) است. او اولین موتور جستجوی اسناد خود را زمانی که تنها 15 ساله بود، ایجاد کرد؛ دیمیتری بزرگ‌تر که شد، علاقه‌اش به موتورهای جستجو هرگز از بین نرفت و در سال 2007، او علاقه‌ی قدیمی خود – یعنی موتورهای جستجو برای اسناد و فایل‌ها – از نو دنبال کرد. جالب است بدانید که همین امر، پس از گذشت سه سال، منجر به تولد پایگاه داده‌ای از بک‌لینک‌های موجود در بخش Site Explorer ابزار قدرتمند Ahrefs در سال 2010 شد.

شایان ذکر است که تا پیش از اینکه کمپانی Ahrefs، بخش Site Explorer خود را راه‌اندازی نماید، بازارِ تجزیه‌وتحلیلِ بک‌لینک – در صنعت سئو – راکد بود؛ اما با راه‌اندازی بخش Site Explorer توسط این کمپانی، دور جدیدی از رقابت در میان ارائه‌دهندگان ابزارهای SEO شکل گرفت و Site Explorer به‌سرعت به یکی از بهترین ابزارهای تحلیل بک‌لینک در جهان تبدیل شد.

کمپانی Ahrefs از زمان تأسیسش تاکنون، همواره در حال رشد و نمو بوده؛ به‌طوری‌که این کمپانی امروزه قادر است تا پایگاه‌داده‌ی بک‌لینک خود را هر 15 دقیقه یک‌بار به‌روز کند و خزنده‌هایش قادرند تا در هر روز 8.0000.0000 صفحه را پردازش نمایند؛ حتماً برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که این نرخ خزش، بیش از یک‌سوم نرخ خزشی است که ربات‌های گوگل به‌صورت روزانه انجام می‌دهند!

همه این‌ها را گفتیم تا به اینجا برسیم که کمپانی Ahrefs با توجه به توان فنی و مالی خود، از سال 2019 تا کنون بخشی از تمرکز خود را بر روی پیاده‌سازی یک موتور جستجو معطوف کرده است که توان رقابت با گوگل را داشته باشد! البته این، صرفاً یک ایده نیست بلکه از سال 2019 تا 2022 حدود 60 میلیون دلار از جیب خودش را برای ساخت و پیاده‌سازی این موتور جستجو هزینه کرده است؛ موتور جستجویی که “Yep” نام دارد.

در ادامه بیشتر با این موتور جستجو آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

موتور جستجوی یپ Yep چیست؟

همان‌طور که گفته شد کمپانی Ahrefs که به ساخت ابزارهای سئو معروف است و به کاربران خود در مورد سئو و دیجیتال مارکتینگ آموزش می‌دهد، موتور جستجوی خود را با نام “Yep” معرفی کرده و در حال توسعه دادن آن است. Yep یک موتور جستجوی وب همه‌منظوره است که به‌زودی در همه کشورها و به اکثر زبان‌ها در دسترس خواهد بود. شایان ذکر است که  Yep – برخلاف بسیاری از موتورهای جستجوی محلی – داده‌هایش را از بینگ یا گوگل دریافت نمی‌کند بلکه خود از قبل ۱۰۰۰ پتابایت داده جمع‌آوری نموده است و می‌تواند مستقلاً از دیگر موتورهای جستجو کار کند.

 از مهم‌ترین ویژگی‌های Yep این است که بر:

  1. حفظ حریم خصوصی کاربران
  2. و حقوق تولیدکنندگان محتوا

تأکید دارد و استراتژی کمپانی Ahrefs برای توسعه‌ی آن، حول این دو محور می‌چرخد. این دو محور، هم برای کاربرانی که قرار است از Yep برای جستجوهای روزانه خود استفاده کنند و هم برای تولیدکنندگان محتوا بسیار مهم است و می‌تواند انگیزه‌ای بزرگ باشد تا از گوگل به این موتور جستجوی جدید مهاجرت کنند؛ زیرا کاربرانی که در سطح وب جستجو می‌کنند، تمایل دارند که حریم خصوصی و اطلاعات آن‌ها مصون باقی بماند و ناشران محتوا نیز تمایل دارند تا درآمد بیشتری از محتوایی که در سطح وب تولید می‌کنند، داشته باشند.

البته ناگفته نماند که موتورهای جستجوی دیگری مانند: بینگ (Bing) و داک‌داک‌گو (DuckDuckGo) و… نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا سهم خود را از بازار موتورهای جستجو در جهان افزایش دهند؛ اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، امروزه هیچ‌یک از آنها عملاً با گوگل رقابت نمی‌کنند؛ زیرا در بازار موتورهای جستجو، گوگل بیش از 70 درصد از جستجوها از آن خود کرده و کنترل می‌کند. با این اوصاف کمپانی Ahrefs حرکت بسیار جسورانه‌ای کرده است که بیش از 60 میلیون دلار از جیب خود را صرف ساخت موتور جستجویی کرده است که بتواند با گوگل رقابت کند!

صفحه اول وب‌سایت موتور جستجوی Yep
صفحه اول وب‌سایت موتور جستجوی Yep

برای دسترسی به موتور جستجوی Yep می‌توانید به وب‌سایت www.yep.com مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

موتور جستجوی Yep چه مزیتی برای کاربران عادی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین مزیت موتور جستجوی Yep برای کاربران اینترنتی حفظ حریم خصوص و اطلاعات آن‌ها است. هرچند که موتورهای جستجو – برای اینکه نتایج را به‌صورت بهینه‌شده در اختیار کاربران قرار بدهند – باید اطلاعات و لاگ‌های خاصی را از آن‌ها دریافت و در دیتابیس‌شان بایگانی کنند، اما بسیاری از موتورهای جستجو، اطلاعات و لاگ‌هایی حیاتی را از کاربران می‌گیرند؛ اطلاعات و لاگ‌هایی که شاید بسیاری از آن‌ها برای بهینه نشان دادن نتایج جستجوها ضروری هم نباشد و این خود به معنی نقص حریم خصوصی کاربران می‌تواند باشد. در ادامه اطلاعاتی که Yep از کاربران – برای بهینه نشان دادن نتایج جستجو – دریافت می‌کند، را ذکر کرده‌ایم:

  • کلمات کلیدی واردشده توسط کاربران
  • اولویت زبان کاربران (این اطلاعات از مرورگر کاربران دریافت می‌شود)
  • منطقه جغرافیایی تقریبی کاربران در مبدأ جستجو در مقیاس یک منطقه یا یک شهر (برگرفته از آدرس IP).

به‌عبارت بهتر، موتور جستجوی Yep گفته است که به‌طور پیش‌فرض اطلاعات شخصی کاربران نظیر: نام، سن، موقعیت دقیق جغرافیایی، جنسیت و… را جمع‌آوری نمی‌کند و سابقه جستجوی Yep آن‌ها در هیچ کجا ذخیره نخواهد شد. به گفته کمپانی Ahrefs، چیزی که Yep به آن تکیه خواهد کرد، آمار جستجوی انبوه برای بهبود الگوریتم‌ها، اصلاحات املایی و پیشنهادات جستجو است.

موتور جستجوی Yep چه مزیتی برای ناشران محتوا دارد؟

به‌جرئت می‌توان گفت که غالب پابلیشرها صرفاً به‌منظور «کسب درآمد در ازای تولید محتوا» مشغول به فعالیت هستند؛ ازاین‌رو، اکثر آن‌ها به دنبال کسب درآمد بیشتر از این شغل می‌باشند. مزیت شگفت‌انگیزی که Yep برای تولیدکنندگان محتوا و پابلیشرها دارد این است که 90٪ از سود حاصل از تبلیغات خود را به آن‌ها می‌دهد و تنها 10٪ را برای خود برمی‌دارد! این مدل تقسیم سود، برای بسیاری از افرادی که در صنعت تولید محتوا در وب به‌صورت جدی مشغول به فعالیت هستند، می‌تواند یک انگیزه بسیار بسیار بزرگ باشد.

اگر هنوز به شگفت نیامده‌اید بگذارید ارقام و مثال‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود، شما را به وجود آورد. بیایید فرض کنیم که بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان 100 میلیارد دلار در سال درآمد دارد؛ حال تصور کنید که آنها 90٪ از این درآمد (یعنی 90 میلیارد دلار) را به تولیدکنندگان و ناشران محتوا بدهند؛ در این صورت، ویکی‌پدیا احتمالاً سالانه چند میلیارد دلار از محتوای خود درآمد خواهد داشت!!! با این اوصاف، صاحبان وب‌سایت ویکی‌پدیا به‌راحتی می‌توانند که از درخواست کمک‌های مالی دست بردارند و شروع به پرداخت دستمزد مناسب به افرادی کنند که مقالاتشان را تولید می‌کنند و یا از طریق آپدیت کردن، این مقالات را صیقل می‌دهند.

از این مزیت بزرگِ Yep نیز اگر بگذریم، گوگل یک نقطه‌ضعف بزرگ دارد که شاید بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از آن خبر هم ندارند! و آن نقطه‌ضعف این است که گوگل در بسیاری از موارد، محتوای داخلی وب‌سایت‌ها را مستقیماً در صفحه نتایج (SERP) خود نشان می‌دهد؛ به‌این‌ترتیب، کاربران، بدون اینکه نیاز باشد تا بر روی لینک وب‌سایتی کلیک کنند و وارد آن شوند، از همان صفحه SERP جواب خود را می‌گیرند و این برای ناشران محتوا که هدفشان افزایش بازدید وب‌سایتشان است؛ یک نقص بزرگ خواهد بود؛ زیرا آن‌ها ترافیک وب‌سایت خود را از دست می‌دهند و کاهش ترافیک نیز به‌منزله‌ی کسب درآمد کمتر خواهد بود.

برای درک هرچه بیشتر این موضوع فرض کنید که کاربران اینترنتی، طرز تهیه غذاها یا دسرهایی نظیر: قورمه‌سبزی یا پنکیک را در گوگل سرچ می‌کنند؛ صفحه SERP گوگل به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربران با سرچ این قبیل کلمات، جواب خود را به‌طور کامل می‌گیرند و نیازی ندارند تا برای یادگیری طرز تهیه این خوراکی‌ها روی وب‌سایت خاصی کلیک کنند! در این صورت پابلیشرهایی که در صنعت آشپزی مشغول تولید محتوا هستند ممکن است از این قضیه سود زیادی نبرند. (البته فراموش نکنید که این نقطه‌ضعف گوگل برای ناشران محتوا، خود یک مزیت بزرگ برای کاربران اینترنتی نیز هست؛‌ زیرا آنان در سریع‌ترین زمان ممکن به پاسخ جستجوی خود می‌رسند.)

گراسیمنکو، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Ahrefs درباره‌ی این مشکل گفت: «تولیدکنندگان و ناشران محتوایی که نتایج جستجوی Yep را به وجود می‌آورند، – درهرصورت – مستحق دریافت پول برای کار خود هستند.» او در ادامه افزود: «ما دیدیم که چگونه مدل اشتراک سود یوتیوب کل صنعت ساخت ویدیو را رونق داد. با مدل تقسیم سود تبلیغاتی 90/10 با نویسندگان محتوا، می‌خواهیم به سمت رفتار منصفانه با استعدادها در صنعت جستجو حرکت کنیم.»

وب‌سایت Search Engine Land درباره Yep می‌گوید:

«با وجود Yep، تولیدکنندگان و ناشران محتوا دیگر نیازی به دیوارهای پرداخت و لینک‌های افیلیت برای کسب درآمد نخواهند داشت؛ بنابراین، ناشرانی که مجبور به تعقیب ترافیک با مقالات کلیکی و پر کردن صفحات خود با تبلیغات شده‌اند، می‌توانند صرفاً بر روی کیفیت محتوایی که تولید می‌کنند تمرکز نمایند و به انجام قطعات تحقیقی و تجزیه‌وتحلیل باکیفیت برگردند. به‌عنوان مثال، شهروند روزنامه‌نگاری که فساد را در کنار یک شغل تمام‌وقت کشف می‌کند، می‌تواند بدون نیاز به صرف وقت برای مانیتایز کردن محتوایش، به کسب درآمد بپردازد؛ یا آشپزی که طرز تهیه غذاها را به‌صورت خلاقانه آموزش می‌دهد به‌راحتی می‌تواند از این طریق نیز درآمد کسب نماید.»

نتیجه اینکه: تولیدکنندگان محتوای مستقل در همه جا بالاخره می‌توانند شکوفا شوند. البته همه اینها در تئوری خوب به نظر می‌رسد؛ اما فراموش نکنید که Yep به‌تازگی راه‌اندازی شده است و راه بسیار طولانی را برای پیاده‌سازی این آرمان‌ها در جهان واقعی دارد.

پیشنهادات آموزشی مرتبط:

موتور جستجوی Yep چگونه کار می کند؟

در مورد چگونگی کارکرد Yep بهتر است با نحوه خزیدن آن در سطح وب شروع کنیم. موتور جستجوی Yep در حال حاضر داده‌های وب‌سایت‌ها را با استفاده از AhrefsBot از سطح وب جمع‌آوری می‌کند؛ AhrefsBot قادر است تا در هر 24 ساعت بیش از 8.000.000 صفحه وب را بخزد و این توان خزش، آن را به دومین خزنده فعال در وب – پس از گوگل – تبدیل کرده است. شایان ذکر است که این بات به مدت 12 سال در سطح وب خزیده است و همین باعث شده تا پایگاه‌داده‌ای عظیم از لینک‌های وب‌سایت‌های مختلف را به وجود بیاورد و به مدیران شرکت Ahrefs کمک کند تا به بینشی عمیق در مورد سئو و موتورهای جستجو دست یابند.

همچنین، گفتنی است که فهرست جستجوی Yep هر 15 تا 30 دقیقه یک‌بار به‌روز می‌شود؛ روزانه 30 میلیون صفحه وب را اضافه می‌کند و 20 میلیون صفحه را کاهش می‌دهد. البته کمپانی Ahrefs اعلام کرده است که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک YepBot با AhrefsBot جایگزین کند؛ پس انتظار می‌رود که YepBot بسیار قدرتمندتر از چیزی باشد که در مورد AhrefsBot می‌دانیم.

دیتاسنتر شرکت Ahrefs
نمایی از دیتاسنتر شرکت Ahrefs

حال که با کیفیت و توان خزش موتور جستجوی Yep آشنا شدید، بهتر است از سایر جزئیات فنی آن نیز سر در بیاوریم. کمپانی Ahrefs در این خصوص اعلام کرده است که دیتاسنترِ سنگاپور آن با حدود 1000 سرور مجهز شده است که این سرورها، 100 پتابایت داده از سطح وب (شامل: صفحات وب، پیوندهای بین آنها و فهرست جستجو) را ذخیره و پردازش می‌نمایند؛ هر کدام از این سرورها، حداقل از 2×100 گیگابایت اتصال استفاده می‌کند و برخی از این سرورها، از چندین کارت GPU برای آموزش مدل‌های ترانسفورم بزرگ استفاده می‌کنند. همچنین، بد نیست بدانید که کمپانی Ahrefs قصد دارد یک دیتاسنتر دیگر را در ایالات‌متحده آمریکا مستقر کند و تا پایان سال 2022 آن را افتتاح نماید.

هدف نهایی کمپانی Ahrefs از ساخت موتور جستجوی Yep چیست؟

بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Ahrefs، دیمیتری گراسیمنکو، در سال 2019 گفت که: «هدف موتور جستجوی Yep جلب توجه یک شرکت بزرگ‌تر (به‌عنوان مثال، مایکروسافت) است که می‌تواند این ایده را در مقیاس بزرگ‌تر به اجرا درآورد.» او در ادامه افزود: «با توجه به اینکه پلتفرم Yep تنها کسری از درآمد 120 میلیارد دلاری شرکت Ahrefs را ایجاد می‌کند، سازمان به‌راحتی می‌تواند موتور سرچ Bing را تحت یک مدل مشارکت در سود (Profit-Share) نوسازی و تقویت کند. لذا پیش‌بینی من این است که احساسات مثبت عمومی – به‌تنهایی – نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به درآمد تبلیغات موجود خواهد داشت. اگر در تلاش‌هایمان موفق شویم، می‌توانیم در طولانی‌مدت با گوگل رقابت کنیم.»

آیا Yep را می‌توان جایگزینی برای گوگل دانست؟

هرچند که در دو دهه گذشته شاهد آمدن و رفتن موتورهای جستجوی بسیاری بوده‌ایم اما گوگل تا حد زیادی غالب‌ترین موتور جستجو در بازار است و Bing در رتبه دوم قرار دارد؛ بااین‌وجود، باز هم گزینه‌های جایگزین به‌طور فزاینده‌ای در حال محبوب‌تر شدن هستند. DuckDuckGo و Brave دو نمونه از موتورهای جستجو هستند که از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند و موتور جستجوی Yep نیز یکی دیگر از این قبیل موتورهای جستجو خواهد بود.

اما سؤال اصلی این است که کمپانی Ahrefs چگونه می‌تواند Yep را به یک رقیب واقعی در بازار موتورهای جستجوی تثبیت‌شده تبدیل کند؟ در پاسخ باید گفت که اگر کمپانی Ahrefs بتواند به وعده خود در خصوص حفظ حریم خصوصی، همراه با دادن سهم اصلی سود به تولیدکنندگان محتوا، عمل کند، این امکان وجود دارد که Yep در گذر زمان به یک رقیب قدرتمند برای گوگل تبدیل و یا حتی با آن جایگزین شود.

پیشنهادات آموزشی مرتبط با سرویس‌های گوگل:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره موتور جستجوی Yep

ایده‌ای که در پشت Yep وجود دارد، ایده بسیار خوبی است؛ زیرا بدون تولیدکنندگان و ناشران محتوا، واقعاً جایی برای پیشرفت موتورهای جستجو وجود ندارد؛ پس بد نیست اگر این موتورها بخش بیشتری از درآمدی را که از قبل تولیدکنندگان و ناشران محتوا به دست آورده اند، تقسیم کنند. همچنین لازم به ذکر است که کمپانی Ahrefs در پروژه جدید خود جدی به نظر می‌رسد؛ زیرا بدون جذب هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری خارجی و از جیب خود، 60 میلیون دلار را برای ساخت و توسعه موتور جستجوی Yep سرمایه گذاری کرده است.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «موتور جستجوی Yep» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز از اگر درصدد این هستند که در ازای تولید محتوا در سطح وب درآمد کسب کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها