اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد دارند به یک یوتیوبر معروف تبدیل شوند و آرزو دارند که کانالشان – در یوتیوب – هزاران یا میلیون‌ها سابسکرایبر واقعی را به خود جذب کند، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم ترفندهایی را به شما آموزش دهیم تا کانال خود را مطابق الگوریتم‌های یوتیوب گسترش دهید و به درآمد بالایی از طریق فعالیت در این شبکه اجتماعی برسید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه می توانم به یک یوتیوبر معروف با درآمد بالا تبدیل شوم؟

هر شبکه اجتماعی قواعد، محدودیت‌ها و الگوریتم‌های خاص خودش را دارد. یوتیوب نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، برای اینکه به یک یوتیوبر معروف و پولدار تبدیل شوید، ابتدا باید قواعد بازی در این شبکه اجتماعی را یاد بگیرید؛ سپس بر اساس این قواعد – و با چاشنی خلاقیت خودتان – بازی را ببرید.

 در ادامه این مقاله، ما قواعد و الگوریتم‌های یوتیوب را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بر اساس آن‌ها بتوانید به یک یوتیوبر معروف و پولدار تبدیل شوید. لطفاً توجه کنید که این الگوریتم‌ها در گذر زمان به وجود آمده‌اند و ممکن است در گذر زمان به‌روزرسانی شوند و توسعه پیدا کنند؛ پس اگر قصد دارید به‌صورت طولانی‌مدت از این شبکه اجتماعی درآمد کسب کنید، باید همیشه خود را آپدیت نگه‌دارید.

الگوریتم یوتیوب چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، یوتیوب در سال 2005 راه‌اندازی شد و با استقبال عموم مردم از سرتاسر جهان مواجه گردید. نکته‌ای که در مورد این شبکه اجتماعی وجود دارد این است که الگوریتم‌های کنونی آن، در سال 2022، دقیقاً همان چیزی نیست که در سال 2005 بودند. به‌عبارت بهتر، این الگوریتم‌ها در گذر زمان پیشرفت کردند و تمرکز اصلی آن‌ها این بود که به «بهبود تجربه کاربری» کمک کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

الگوریتم‌های یوتیوب در گذر زمان

همان‌طور که گفته شد، الگوریتم‌های یوتیوب در ابتدای تأسیس این شبکه اجتماعی، تا این حد پیشرفته نبودند و یوتیوبرهایی که در گذشته در این پلتفرم به تولید محتوا می‌پرداختند، اگر در دوره کنونی با همان قواعد و الگوریتم‌ها محتوا تولید کنند، نه تنها به درآمد بالا نمی‌رسند بلکه ممکن است که یوتیوب آن‌ها را جریمه یا پول‌زدایی کند. برای درک هرچه بیشتر این موضوع، در ادامه الگوریتم‌های یوتیوب را از ابتدا تا اینجایی که هستیم، با هم بررسی می‌کنیم.

الگوریتم یوتیوب از سال 2005 تا 2012

الگوریتم‌های یوتیوب از سال 2005 تا 2012 صرفاً بر روی تعداد کلیک‌ها و بازدید‌ها تمرکز کرده بودند و به ویدئوهایی که کلیک بیشتری می‌گرفتند و بازدیدهای بیشتری داشتند، درآمد بالاتری می‌دادند. اما این موضوع توسط یوتیوبرهای آن زمان مورد سوء استفاده قرار گرفت؛ آن‌ها با تکنیک‌هایی می‌توانستند که کاربران یوتیوب را فریب دهند و برای ویدئوهایشان کلیک و بازدید بیشتری بگیرند؛ همین امر باعث شد تا کاربران، تجربه خوبی از کار با اپلیکیشن یوتیوب نداشته باشند و از کار با آن احساس نارضایتی کنند؛ به همین دلیل یوتیوب برای حفظ کاربران خود و جلب اعتماد آن‌ها نیاز دید که الگوریتم‌هایش را تغییر دهد.

الگوریتم یوتیوب در سال 2012

در سال 2012 یوتیوب به‌منظور جلوگیری از سوء استفاده یوتیوبرها از گرفتن کلیک و بازدید و همچنین بهبود تجربه کاربری، اعلام کرد که الگوریتم خود را به‌روزرسانی کرده است. مطابق آپدیت جدیدی که در این سال بر روی الگوریتم‌های یوتیوب اعلام شد، مدت‌زمان تماشای ویدئوها (Watch Time) بسیار مهم بود؛ زیرا یوتیوب می‌خواست که مردم زمان بیشتری را در این پلتفرم بگذرانند؛ پس تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب تصمیم گرفتند که ویدئوهای خود را طولانی‌تر کنند تا مردم مدت‌زمان بیشتری را صرف تماشای ویدئوهای آن‌ها نمایند و از این طریق زمان تماشای ویدئوها را افزایش دهند تا درآمد بیشتری کسب کنند؛ اما الگوریتم یوتیوب در سال 2012 نیز نتوانست در زمینه بهبود تجربه کاربری به خوبی عمل کند و کاربران را راضی نگه دارد.

الگوریتم یوتیوب در سال 2016

در سال 2016 یوتیوب به‌منظور بهبود هرچه بیشتر تجربه کاربری، از الگوریتم جدید خود با نام «کاغذ سفید» – که مبتنی بر «هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی عمیق» بود – رونمایی کرد. این الگوریتم توانست موج جدیدی را در بازار ویدئوهای آنلاین ایجاد کند. هرچند که در آن سال، مقالات علمی متعددی در مورد جزئیات هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبیِ الگوریتم جدید یوتیوب منتشر شد تا به یوتیوبرها کمک کند که ویدئوهای خود را بر اساس آن بسازند و به درآمد بالا برسند اما با تمام اصطلاحاتی که درباره آن الگوریتم وجود داشت، درک معنای آن پیچیده و گیج‌کننده بود؛ به‌صورتی که حتی اگر با دوست متخصص خود تماس می‌گرفتید و از او می‌خواستید که به شما توضیح دهد در این الگوریتم چه چیزی وجود دارد؟ بهترین جوابی که او می‌توانست به شما بدهد این بود که یوتیوب قصد دارد تا بر اساس تاریخچه فعالیت کاربران، تجربه کاربری را بهبود ببخشد! آنچه در زیر سرپوش الگوریتم 2016 یوتیوب وجود دارد هنوز یک رمز و راز است؛ اما ما مطمئناً می‌دانیم که یوتیوب بر اساس علاقه کاربران به محتوای ارزشمند و اعتیادآور، الگوریتم خود را در این سال به‌روزرسانی کرد.

بین سال های 2016 تا 2022 برای الگوریتم های یوتیوب چه اتفاقی افتاد؟

سؤالات زیادی در رابطه با ویدئو‌های پیشنهادی یو‌تیوب بر اساس الگوریتم‌های تبلیغاتیِ آن وجود دارد. به‌منظورِ بالا بردن تعداد لایک‌های موجود در یوتیوب، سازندگان این پلتفرم دریافتند که تغییرات ایجادشده در الگوریتم‌ها در سال 2019، موجب گردیده بازدید «ویدئو‌های مرزی» تا 70 درصد کاهش پیدا کند.

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که منظور از «ویدئو‌های مرزی» یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت که ممکن است ویدئویی مطابق تمام دستورالعمل‌های یو‌تیوب و با رعایت تمامی قوانین این شبکه اجتماعی تولید شده باشد، اما بااین‌وجود، حاویِ اطلاعاتی مضر و گمراه‌کننده است. به این دسته از ویدئوها، «ویدئو‌های مرزی» می‌گویند.

سوزان وویچیکی، مدیرعامل یوتیوب، گفته است که یوتیوب تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و محتوای خطرناک و مضر می‌کند؛ به‌عنوان مثال، یوتیوب بر اساس الگوریتم‌های جدیدش، ویدئو‌هایی که با محتوای ویروس جدید کرونا بودند را پول‌زدایی کرد؛ تا سودجویان فکر کسب درآمد با انتشار اخبار غلط پیرامون مسائل مهمی مانند اپیدمی کرونا را فراموش کنند.

الگوریتم‌های یوتیوب به‌صورت داینامیک در حال تغییر است، و اگر شما قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای تولید محتوا در یوتیوب را ادامه دهید، باید از تغییرات این الگوریتم‌ها آگاه باشید. به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا در یوتیوب، باید الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های بیان‌شده از سمت این پلتفرم را رعایت کنید و ویدئوهای مرزی تولید نکنید تا بتوانید به بازدید بیشتر و نهایتاً به درآمد برسید. اگر به این دستورالعمل‌ها پایبند نباشید، مهم نیست چه اعداد و ارقامی در کانال شما ثبت می‌شود؟ هر ویدئوی شما چند بازدید گرفته است؟ و یا Watch Time کانال شما چقدر است؟ به‌محض افزایش اعتراض‌ها به کانال شما، یوتیوب درآمدتان را قطع خواهد کرد. اکنون باید به این سؤال پاسخ بدهیم که پس از گذشت نزدیک به دو دهه، الگوریتم یوتیوب‌ در حال حاضر به چه صورت کار می‌کند؟

اهداف الگوریتم‌ یوتیوب در سال 2022 چیست؟

پلتفرم یوتیوب در سال 2022، دو هدف اصلی دارد:

  1. بر اساس علاقه و سلایق شخصی هر فرد، ویدئوهای مرتبط و موردعلاقه‌ی فرد را پیدا کند و به او نمایش دهد.
  2. افراد را نسبت به پلتفرم یوتیوب، مشتاق نگه دارد.

الگوریتم یوتیوب علاوه بر توجه به چگونگی عملکرد و ثبت نتایج ویدئو‌های آپلودشده، رفتار و جست‌وجوهای کاربر را نیز زیر نظر می‌گیرد؛ به‌این‌ترتیب، ویدئو‌هایی که به کاربران توصیه می‌کند را مرتباً شخصی‌سازی می‌کند.

اما چگونه؟ همراه ما باشید تا این مورد را بررسی کنیم.

الگوریتم های یوتیوب چگونه کار می‌کنند؟

یوتیوب بر اساس 6 فاکتور، ویدئوها را به کاربرانش نشان می‌دهد:

  1. تماشاگران چه ویدئوهایی را می‌بینند و کدام ویدئوها را نمی‌بینند؟
  2. چقدر زمان صرف تماشای یک ویدئو می‌کنند؟
  3. چه موضوعاتی را دوست دارند و کدام موضوعات را دوست ندارند؟
  4. چه نوع ویدئوهایی را Not interested می‌زنند؟
  5. به چه ویدئوهایی امتیاز دادند؟
  6. چه کانال‌هایی را دنبال می‌کنند؟

تاثیر الگوریتم یوتیوب بر روی نتایج جستجو

جالب است بدانید که نتایج جست‌وجوی ما، بر روی الگوریتم یوتیوب تأثیر می‌گذارد! به‌عنوان مثال اگر شما و دوستتان، هر دو یک عنوان را در سرچ باکسِ یوتیوب جست‌وجو کنید، مشاهده خواهید کرد که نتایج مختلفی برای شما و دوستتان به نمایش در خواهد آمد. بر این اساس، عواملی که باعث می‌شود ویدئوی شما در نتایج جست‌وجوی کاربران یوتیوب به نمایش در بیاید، عبارت‌اند از:

  1. نظرات، لایک‌ها و زمان تماشای ویدئوی شما، که به‌عنوان «مشارکت کلی» در نظر گرفته می‌شود.
  2. میزان مطابقت عنوان، کلمات کلیدی و توضیحاتی که برای ویدئوی خود گذاشته‌اید، با متن جست‌وجویی که کاربر انجام داده است. (شایان ذکر است که این اطلاعات، به‌عنوان «فراداده» در نظر گرفته می‌شود.)

تاثیر الگوریتم یوتیوب بر روی ویدئو‌های پیشنهادی

در سال 2022، الگوریتم یوتیوب برای پیشنهاد ویدئو به کاربران، یک فرایند دوگانه را طی می‌کند:

  1. در ابتدا ویدئو‌ها را بر اساس داده‌هایی که درباره‌ی عملکرد کاربران وجود دارد، تجزیه‌وتحلیل و رتبه‌بندی می‌کند (ویدئو‌های پرطرفدار و ترند، در اولویت بررسی هستند).
  2. ویدئو‌ها را بر اساس سابقه‌ی جست‌وجوها و محتوایی که کاربر قبلاً مشاهده کرده، مطابقت می‌دهد.

با کمک این دو فاکتور، ویدئوهای موردعلاقه‌ی کاربران، بیشتر برای آن‌ها به نمایش در خواهد آمد؛ به‌این‌ترتیب، کاربران زمان بیشتری را در یوتیوب می‌گذرانند و تبلیغات بیشتری نیز تماشا خواهند کرد. با این توضیحات شما درک بهتری از الگوریتم‌های یوتیوب 2022 و نحوه‌ی عملکرد آن برای ایجاد تجربه‌ی کاربری بهتری، پیدا کرده‌اید.

یک تولیدکننده‌ی محتوا خواستار این است که الگوریتم‌های یوتیوب به نفع او باشد، نه بر علیه‌اش. حال برای در این‌که در این محیط رقابتی و پویا بتوانید پیروز باشید، چه کاری باید انجام بدهید؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

5 نکته برای اینکه الگوریتم یوتیوب به سود شما کار کند

اکنون می‌خواهیم نکاتی را برای شما بازگو کنیم، که به کمک آن می‌توانید از الگوریتم یوتیوب به بهترین شکل استفاده نمایید تا به‌صورت طبیعی رشد کنید:

نکات مهم درباره الگوریتم یوتیوب
نکات مهم درباره الگوریتم یوتیوب
  1. توضیحات ویدئو بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید تاثیر گذار است.

متنی که به‌عنوان «توضیحات» در زیر ویدئوی آپلودشده‌ی خود می‌گذارید، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرآیند آپلود ویدئو در یوتیوب است؛ پس، به‌هیچ‌عنوان آن را دستِ‌کم نگیرید. در این راستا، باید سعی کنید که در بخش توضیحات ویدئوی خود، متنی دقیق و مناسب از نظر SEO بنویسید تا الگوریتم یوتیوب هدف ویدئوی شما را بهتر و دقیق‌تر تشخیص بدهد.

  1. ثابت قدم و منسجم باشید.

سازگار بودن به این معناست که هر محتوایی که در کانال خود می‌گذارید، با ویدئو‌های قبلی سازگار باشد؛ به بیان ساده‌تر، باید سعی کنید تا یک استراتژی منسجم و مرتبط برای موضوعاتِ ویدئو‌های خود پیدا کنید. مثلاً کانالی را در نظر بگیرید که محتوایش فقط پیرامون تلفن‌های همراه است، یا کانالی که محتوای پیرامون غذا منتشر می‌کند؛ به‌این‌ترتیب، تبدیل به یک برند می‌شوید و این امر موجب افزایش ارزش کانال شما در دید الگوریتم یوتیوب می‌گردد و الگوریتم یوتیوب ویدئو‌های شما را به کسانی‌ که به موضوع مرتبط و یا مشابه با محتوای کانال شما علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  1. عنوان و عکس‌ ویدئوی خود را بهینه کنید.

فراداده (Metadata) ، توضیحاتی که می‌گذارید، تعامل‌هایی که با ویدئوی شما صورت می‌گیرد (مانند کامنت) و عوامل دیگر به شما کمک می‌کند تا در نتایج جست‌وجوی کاربران، بالاتر قرار بگیرید؛ اما فراموش نکنید که این فقط شما نیستید که این‌چنین هدفی دارید بلکه سایر تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب نیز دنبال رسیدن به همین هدف هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی عنوان و طراحی جذاب برای عکس ویدئو (Thumbnail) به شما در زمینه‌ی پیشی گرفتن از رقبا کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، سعی کنید کلمات کلیدی موجود در عنوان را درون عکس ویدئو (Thumbnail) نیز قرار دهید.

در این بین ممکن است از خود بپرسید که آیا همه‌چیز بستگی به کاور جذاب ویدئو دارد؟ باید بگویم خیر، این‌طور نیست. در الگوریتم‌های جدید یوتیوب، نرخ کلیک بر روی ویدئوی شما بسیار مهم نیست؛ چیزی که از آن مهم‌تر است، این است که افراد به ویدئوی شما علاقه‌مند شوند؛ یعنی ممکن است ده هزار نفر روی ویدئوی شما کلیک کنند اما تنها هزار نفر آن را دوست داشته باشند. همچنین در نظر داشته باشید که انتخاب کاور غیرواقعی برای افزایش نرخ کلیک بر روی ویدئوی شما باعث می‌شود افرادی که ممکن است علاقه‌ای به محتوای اصلی ویدئوی شما ندارند و صرفاً جذب کاور ویدئوی شما شده‌اند، آن را پلی کنند و در ادامه لایک نکنند. نتیجتاً افزایش بازدید و عدم لایک توسط کاربران، تأثیر منفی بر روی کانال و ویدئو‌های شما در یوتیوب خواهد گذاشت.

نکته: خود یوتیوب پیشنهاد داده است که از ابزار YouTube Analytics استفاده کنید؛ این ابزار به شما آمارهای جذابی می‌دهد که بتوانید یک مسیر محتوایی بهتر برای خودتان و کانالتان ترسیم کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  1. مخاطبان خود را درگیر کنید.

درگیر نگه‌داشتن مخاطبان یعنی کاری کنید که مشارکت آنها بالا باشد؛ به این معنی که به‌طور مداوم ویدئو‌های شما را نگاه کنند، کامنت بگذارند و لایک کنند. اگر کاربری را برای طولانی‌مدت درگیر نگه‌دارید، و مردم نیز خواهان محتوای شما باشند، وقتی از آن‌ها می‌خواهید که ویدئوی شما را بازنشر (Share) کنند و یا کامنت بگذارند، تبلیغات دهان‌به‌دهان توسط آنها شروع می‌شود؛ تأثیر این نوع از تبلیغات، هر تولیدکننده‌ی محتوایی را متعجب خواهد کرد! یکی دیگر از روش‌های افزایش بازدید و مشارکت کاربران، دعوت کردن آنها به دیدن سایر ویدئو‌های آپلودشده توسط شما است؛ این امر موجب می‌شود تا آنها بیشتر و بیشتر از محتوای تولید‌شده‌ی شما استفاده کنند. به عبارتی، «مشارکت بیشتر» مساوی است با «بازدید‌های بیشتر»؛ نکته‌ی مهم‌تر اینکه الگوریتم یوتیوب بسیار باهوش است و متوجه این رفتار و روند صعودی شما خواهد شد؛ بر این اساس، ویدئوهای کانالِ شما را پس از مدتی به دیگران پیشنهاد می‌کند. لذا می‌توان گفت که به‌محض پیشنهاد شدن ویدئوی شما به کاربران دیگر توسط یوتیوب، نصف راه موفقیت را طی کرده‌اید.

  1. حفظ ارتباط موضوعی، مهم‌ترین سلاح شماست.

مرتبط بودن محتوا‌های تولیدشده در یک کانال یا پیج، از جمله‌ی مهم‌ترین عواملی است که هر رسانه‌ی اجتماعی از جمله یوتیوب، آن را جدی می‌گیرد. باهم دیدیم که طی 16 سال گذشته، یوتیوب چگونه الگوریتم خود را رشد داده است؟ و هدف این کار هم ایجاد تجربه‌ی کاربری جذاب و روان، و در نتیجه جذب کاربران بیشتر است؛ پس اگر محتوای تولیدشده‌ی شما فاقد ارتباط و انسجام موضوعی باشد، در حاشیه باقی خواهید ماند. پس برای کسب موفقیت تضمینی، مطمئن شوید در حوزه‌ای که تولید محتوا می‌کنید (سرگرمی، آموزشی، زیبایی، تکنولوژی و…)، ارتباط و انسجام موضوعی را در ویدئو‌های خود حفظ کرده‌اید.

لینک مقالات مشابه یا تکمیلی

سخن پایانی درباره الگوریتم های یوتیوب

نکته‌ای که شما باید در مسیر تبدیل شدن به یک یوتیوبر معروف و پولدار باید در نظر داشته باشید این است که الگوریتم‌های یوتیوب در سال 2030 دقیقاً مانند الگوریتم‌های امسال یعنی 2022 نخواهند بود. پس به‌احتمال‌زیاد شما نمی‌توانید صرفاً بر اساس عمل کردن به الگوریتم‌های یوتیوب در 2022 تا ابد پول خوبی در بیاورید. شما باید آپدیت باشید و هر ساله الگوریتم‌های جدید این شبکه اجتماعی را یاد بگیرید تا در طولانی‌مدت به درآمد خوبی از آن برسید.

نکته بسیار مهم‌تر این است که الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی یوتیوب به‌گونه‌ای توسعه داده می‌شوند که درست مانند یک انسان فکر کنند و بر این اساس کانال‌ها را تجزیه‌وتحلیل نمایند. فراموش نکنید که هدف آن‌ها «بهبود تجربه کاربری» است؛ پس، شما باید خود را جای الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی یوتیوب بگذارید و مانند آن‌ها فکر کنید. اگر همین یک نکته را در نظر داشته باشید و به آن عمل کنید، قطعاً آپدیت الگوریتم‌های یوتیوب در آینده نمی‌تواند به شما و کانالتان ضربه خاصی وارد کنند.

پیشنهاد می‌شود که فقط و فقط به‌دنبال علایق مردم باشید و کانال خود را به نحوی تجزیه‌وتحلیل کنید که مردم تجربه خوبی از دیدن ویدئوهای شما داشته باشند.

امیدواریم که با خواندن این مقاله، توانسته باشیم به شما در زمینه تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه‌ای و پردرآمد کمک کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «الگوریتم های یوتیوب» دارید، یا ترفندهای دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب‌وکار خود را در یوتیوب توسعه دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 26 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها