بازاریابی سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر همسو هستند و می‌توان گفت مکمل یکدیگر نیز می‌باشند؛ زیرا هدف اصلی هر دو، جذب مشتری و ساختن هویت برند از طریق ایجاد محتوای با کیفیت و رساندن هر چه بیشتر محتوا به مخاطبان هدف آن است. درست است که موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه‌بندی خود در نظر نمی‌گیرند اما به‌ هر حال، پروفایل شما در سوشال مدیا در هنگامی‌ که مخاطبان، نام برند شما را در گوگل جستجو می‌کنند به‌طور برجسته در نتایج گوگل ظاهر می‌شود. این مقاله از آکادمی کاپریلا، به بررسی استراتژی‌های بهبود سئو وبسایت با شبکه‌های اجتماعی و یکپارچه‌سازی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو پرداخته است.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تاریخچه شبکه‌های اجتماعی و سئو

در حالی‌که می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی یک وبسایت، به‌طور مستقیم نمی‌توانند در رتبه‌بندی سئوی آن وبسایت تأثیر بگذارند، اما به‌نظر می‌رسد که چیزی بیشتر از این موضوع وجود دارد، زیرا هیچ‌کس نمی‌داند که الگوریتم‌های جستجوی گوگل دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند و چه کاری انجام نمی‌دهند. در سال ۲۰۱۰ دنی سالیوان (کارشناس خبره دیجیتال مارکتینگ و سئو) گزارش داد که گوگل چیزی به نام «سیگنال‌های اجتماعی» را هم در فاکتورهای سئوی خود دارد؛ یعنی شبکه‌های اجتماعی به رتبه‌بندی وبسایت کمک می‌کنند و به نظر می‌رسد که این ادعا حقیقت دارد.

مت کاتز که قبلاً تیم وب اسپم گوگل را رهبری می‌کرد، ادعای اینکه شبکه‌های اجتماعی به عنوان سیگنال‌هایی برای رتبه‌بندی سئو استفاده می‌شوند را تائید کرد، اما در سال ۲۰۱۴ بار دیگر اظهارات خود را تغییر داد و گفت که گوگل، شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان سیگنال‌های رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد بلکه بیشتر از آن به عنوان نتایج جستجوی ارگانیک خود استفاده می‌کند، اما آنچه که امروزه می‌توانیم بگوییم این است که قطعاً سیگنال‌های اجتماعی با رتبه‌بندی‌های ارگانیک رابطه دارند، اما می‌توانند مستقیماً بر این رتبه‌بندی‌ها تأثیر نگذارند؛ یعنی وبسایت‌هایی که می‌خواهند در رتبه‌بندی بالایی قرار بگیرند، می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و محتوای خود را در آنجا به اشتراک بگذارند، بنابراین می‌توان گفت گوگل، وبسایت‌هایی را با پروفایل‌های اجتماعی برتر رتبه‌بندی می‌کند، اما این پروفایل‌ها نمی‌توانند مستقیماً بر روی رتبه‌بندی آنها تأثیر بگذارند. به‌طور کلی وبسایت‌ها باید عملکرد خوبی از خود در همه زمینه‌ها نشان دهند تا بتوانند رتبه‌بندی بالایی در نتایج گوگل بدست آورند و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی هم یکی از این جنبه‌ها می‌باشد.

چگونه سیگنال شبکه‌های اجتماعی به سئو کمک می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد شبکه‌های اجتماعی یک عامل مستقیم برای رتبه‌بندی وبسایت نیستند، بنابراین نمی‌توانند به‌طور مستقیم بر رتبه‌بندی وبسایت شما اثر بگذارند، اما مزایای حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به سئو کمک کند؛ بنابراین اگر شما می‌خواهید سئو خود را بهبود ببخشید، سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی برای شما لازم است. در ادامه چند دلیل برای شما آورده‌ایم تا به اهمیت سوشال سیگنال بیشتر از قبل پی ببرید.

می‌توانید عملکرد محتوای خود را افزایش دهید.

اگر تا به‌حال از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتوای خود و به اشتراک‌گذاری آنها استفاده نکرده‌اید، مطمئن باشید که فرصت بزرگی را از دست‌ داده‌اید؛ زیرا شبکه‌های اجتماعی مکان بسیار مهمی برای به اشتراک گذاشتن هر نوع محتوای تجاری است. شبکه‌های اجتماعی به شما این فرصت را می‌دهند تا با مخاطبان خود راحت‌تر ارتباط برقرار کنید و به آنها دسترسی مستقیم داشته باشید، در حالی‌که این امکان در وبسایت، کمتر وجود دارد. همچنین می‌توانید محتوایی که در وبسایت خود به اشتراک می‌گذارید را در شبکه‌های اجتماعی ترویج دهید. در نهایت، هر چه مخاطبان بیشتری از محتوای وبسایت شما بازدید کنند و با آن ارتباط برقرار کنند، رتبه‌بندی وبسایت شما افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. این تأثیر، یک تأثیر غیر مستقیم است اما می‌تواند مهم و کاربردی باشد.

فرصت‌های بیشتری برای بدست آوردن بک لینک وجود دارد.

بدست آوردن ترافیک بیشتر برای محتوای شما، تنها دستاورد محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه هنگامی که به محتوای خود توجه بیشتری می‌کنید، احتمال لینک دادن سایر وبسایت‌ها به مطالب خود را افزایش می‌دهید. بک لینک‌ها یک بخش بسیار مهمی از سئو هستند زیرا به موتورهای جستجو می‌گویند که مخاطبان از محتوایتان لذت برده‌اند و آن را ارزشمند می‌دانند؛ بنابراین هنگامی‌که محتوا برای کاربران جذاب باشد می‌تواند در رده‌بندی‌های بالاتر قرار بگیرد، اما گاهی اوقات ممکن است شما محتوای مفیدی را به مخاطبان خود ارائه دهید اما برخلاف چیزی که فکر می‌کنید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین افرادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی محتوای شما را می‌بینند ممکن است دوست داشته باشند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند تا دیگران هم از آن استفاده کنند. محتواها می‌توانند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک گذاشته شوند و مهم نیست که دنبال‌کننده‌های شما زیاد باشند یا کم، تنها چیزی که مهم است این است که افراد زیادی آن را به اشتراک بگذارند و محتوای شما دیده شود. بنابراین شبکه‌های اجتماعی روش بسیار خوب برای دیده شدن محتوای شما و کسب بک لینک است.

پروفایل‌های اجتماعی می‌توانند برای عبارات جستجو رتبه‌بندی شوند.

بسیاری از افرادی که با دنیای کسب و کار سر و کار دارند، رتبه‌بندی وبسایت خود را بسیار ارزشمند می‌دانند و نگرانی‌هایی درباره آن دارند و در این بین، ممکن است کمتر کسی وجود باشد که به رتبه‌بندی صفحات شبکه‌های اجتماعی خود فکر کند. هنگامی‌که مخاطبان، نام برند شما را در گوگل جستجو می‌کنند، این به این معنی است که آنها به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند، بنابراین این افراد دوست دارند شبکه‌های اجتماعی شما را ببیند تا اطلاعاتی که می‌خواهند را از طریق آن بدست آورند؛ بنابراین داشتن حساب فعال در شبکه‌های اجتماعی، هنگامی‌که مخاطبان شما در حال انجام تحقیق درباره برندتان هستند می‌تواند برای رتبه‌بندی سئو وبسایت شما مفید باشد و در نتایج گوگل، نمایش داده شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ترافیک بیشتری را به وبسایت خود خواهید آورد.

هدف نهایی از انجام سئو، جذب تعداد زیادی بازدیدکننده هدفمند از گوگل برای وبسایت است، اما افزایش رتبه وبسایت شما تنها عامل افزایش ترافیک وبسایت نیست بلکه شما می‌توانید با فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتواهایی که مخاطبان از آنها لذت می‌برند، ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید. امروزه با توجه به اینکه افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین می‌توانید در اکثر بازارها، مطمئن باشید که مخاطبان هدف شما هم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. در واقع افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند می‌توانند همان کسانی باشند که از طریق جستجوهای گوگل نتوانسته‌اند با کسب‌ و کار شما آشنا شوند، بنابراین احتمال اینکه از طریق شبکه‌های اجتماعی با برند شما آشنا شوند زیاد است. اگر کار با سئو را به‌ تازگی شروع کرده‌اید به‌طور حتم شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سرعت جذب مخاطبان شما را خیلی زودتر از موتورهای جستجو افزایش دهند. هنگامی‌که کار سئو خود را شروع می‌کنید ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا استراتژی‌های شما جواب بدهد، اما قطعا ارزش صبر کردن را دارد. البته ممکن است در ابتدا ترافیک مورد نظر خود را بدست نیاورید، اما می‌توانید از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید.

پروفایل‌های اجتماعی خوب باعث ایجاد اعتماد می‌شود.

یکی از دلایل مهم سرمایه‌گذاری در سئو، ایجاد اعتماد در بین مخاطبان است. امروزه مخاطبان، گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند، در حالی‌که داشتن گزینه‌های متعدد برای مخاطب می‌تواند خیلی خوب به نظر برسد، اما انتخاب بهترین گزینه از بین گزینه‌های زیاد، دشوار خواهد شد؛ زیرا از بین گزینه‌های زیادی که وجود دارد، ممکن است تعدادی از کسب‌ و کارها قابل‌ اعتماد نباشند و بنابراین، مخاطبان هنگامی‌که می‌خواهند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند، بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. امروزه با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی، تقریباً تمام کسب‌ و کارها پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود را ایجاد کرده و آن را ارتقاء می‌دهند و مخاطبان هم دوست دارند خدمات و محصولات این برندها را از طریق شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده و حتی سفارش بدهند. البته به یاد داشته باشید که استفاده ضعیف و ناکارآمد از شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند باعث پیشرفت برند شما شود، اما اگر از سئو برای ایجاد اعتماد بین مخاطبان و همچنین افزایش شهرت برند خود استفاده می‌کنید، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند دارایی بسیار مفیدی برای شما باشند. شما به راحتی می‌توانید از طریق این فضا، خدمات و محصولات خود را به اشتراک بگذارید و با افرادی که به آنها علاقه‌مند هستند ارتباط برقرار کنید.

برای محتوا کدام مهم‌تر است: سئو یا رسانه‌های اجتماعی؟

پاسخ به این سوال می‌تواند بسیار مشکل و یا غیر ممکن باشد، زیرا دقیقاً نمی‌توان گفت که آیا در توزیع محتوا، تمرکز بر سئو مهم‌تر است یا شبکه‌های اجتماعی؛ زیرا مطمئناً هر استراتژی بازاریابی، مزایا و معایب خود را دارد؛.بنابراین اگر می‌خواهید در بازاریابی دیجیتال خود موفق باشید، به شما پیشنهاد می‌شود که از هر دوی آنها استفاده کنید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش نرخ تعامل شما با مشتریان می‌شود و می‌تواند ترافیک و مخاطب بیشتری را برای وبسایت شما به‌وجود آورد. سئو می‌تواند محتوای منتشر شده شما را در دسترس موتورهای جستجو قرار دهد؛ بنابراین احتمال اینکه تعداد مخاطبان شما افزایش پیدا کند (مخصوصاً مخاطبانی که به دنبال خرید هستند) زیاد است و در این بین، می‌توان بر حسب نوع کسب و کار، بازار و مشتریان هدف خود، بر روی یکی از این دو سرمایه‌گذاری بیشتری کرد اما بین هر دو، ارتباط و هماهنگی به‌وجود آورد.

تفاوت از نظر محتوا

  • شبکه‌های اجتماعی: مخاطبانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، انتظار محتوایی را دارند که بتواند هم آنها را سرگرم کند و هم از لحاظ احساسی، آنها را درگیر کند؛ بنابراین لازم است محتوایی که منتشر می‌کنید، عواطف آنها را درگیر کند زیرا در این صورت، شانس بیشتری برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان خود خواهید داشت.
  • سئو: اگر قصد دارید محتوایی منتشر کنید که در موتورهای جستجو به صورت بهینه رتبه‌بندی شود، لازم است که حتماً روی سئو خود تمرکز بیشتری کنید، اما به یاد داشته باشید که باید مخاطب‌محور عمل کنید، یعنی محتوایی که ارائه می‌دهید باید بتواند به سؤالات و نیازهای مخاطبانتان پاسخ دهد و در عین‌ حال، اطلاعات مفید و مختصری را درباره محصول و خدمات شما به آنها ارائه دهد.

تفاوت از نظر مخاطبان

  • شبکه‌های اجتماعی: شبکه اجتماعی می‌تواند اطلاعات و بینش‌های دقیقی درباره مخاطبان شما ارائه دهد و به شما کمک می‌کند تا سلیقه و نظرات آنها را هدف فعالیت خود قرار دهید.
  • سئو: شما باید ابتدا اطمینان پیدا کنید که درک واضحی درباره مخاطبان هدف خود دارید چون کمک می‌کند تا بتوانید محتوای خود را بر اساس نیازها و خواسته‌های آنها تنظیم کنید. برای اینکه متوجه نیازهای مخاطبان خود شوید باید در مورد مخاطبانتان تحقیق کنید. این کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما مطمئن باشید در نهایت، نتیجه آن را خواهید دید.

تفاوت از نظر میزان موفقیت

  • شبکه‌های اجتماعی: میزان موفقیت شما به استراتژی‌هایی که به کار می‌برید و تعاملی که با مخاطبان خود دارید بستگی دارد. می‌توان گفت این راه می‌تواند بهترین روش برای جذب مخاطبان و افزایش شانس فروش شما باشد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که محتواهایی که منتشر می‌کنید به سرعت قدیمی می‌شود زیرا رقبای شما هم دائماً در حال انتشار محتوای جدید هستند.
  • سئو: مطمئن باشید که موفقیت شما در سئو نمی‌تواند یک روزه اتفاق بیفتد بلکه ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا بتوانید جایگاه برتر کلمات کلیدی که بیشترین بازدید و نرخ تبدیل را دارند، از آن خود کنید و همچنین گوگل و سایر موتورهای جستجو مدتی طول می‌کشد که به وبسایت شما اعتماد کنند و آن را ایندکس کنند؛ بنابراین هنگامی‌که استراتژی‌های سئو خود را بدرستی به کار ببرید، می‌توانید مطمئن باشید که میزان موفقیت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

برترین شبکه‌های اجتماعی برای سئو

امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارند که می‌توانید در استراتژی‌های سئو از آنها استفاده کنید. پلتفرم‌هایی که در ادامه قرار است به شما معرفی کنیم از رتبه‌بندی و محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبان و موتورهای جستجو برخوردار هستند و می‌توانند به سئو وبسایت شما با سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی شما کمک کنند. بیشتر مخاطبانی که می‌خواهند اطلاعاتی درباره یک برند کسب کنند، به سایت‌های رسمی برندها مراجعه نمی‌کنند، بلکه به شبکه‌های اجتماعی آنها مراجعه می‌کنند و نام برند مورد نظر خود را در این شبکه‌ها جستجو می‌کنند. می‌توان گفت دلیل این رفتار، این است که شبکه‌های اجتماعی پاسخگویی و دسترسی سریع‌تر و راحت‌تری نسبت به وبسایت‌ها ارائه می‌دهند. مزیت دیگر شبکه‌های اجتماعی این است که به کسب‌ و کارها کمک می‌کنند تا بتوانند دسترسی خود را به مخاطبان افزایش دهند و با مشتریان خود راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. در ادامه بهترین شبکه‌های اجتماعی مناسب برای سئو را بررسی خواهیم کرد.

Medium (شبکه اشتراک‌گذاری محتوا)

اگر مشکل شما این است که افراد زیادی از وبسایت شما بازدید نمی‌کنند، می‌توانید در شبکه اجتماعی Medium، محتوای وبلاگی بنویسید. این کار می‌تواند کمک خوبی به سئوی سایت شما کند زیرا مقالاتی که در این شبکه اجتماعی منتشر می‌شوند، معمولاً در نتایج جستجو رتبه بالایی برای مهم‌ترین و رقابتی‌ترین کلمات کلیدی را به خود اختصاص می‌دهند. می‌توان در استراتژی سئوی خود، نگارش محتوای انگلیسی مرتبط با کسب و کارتان را در دستور کار قرار داده و آن را در شبکه‌هایی مثل مدیوم منتشر کنید.

شبکه اجتماعی فیسبوک

موتورهای جستجو می‌توانند میزان لایک و پست‌هایی که کاربران شما به صفحه‌تان در فیسبوک اضافه می‌کنند را در نظر بگیرند. در واقع می‌توان گفت تعداد لایک‌هایی که برای صفحه و محتوای خود جمع‌آوری می‌کنید، ارتباط مستقیمی با تعداد سوشال سیگنال‌ها و حتی لینک‌های ورودی به وبسایت شما دارد، چون زمانی‌که یک کاربر در فیسبوک، صفحه یا محتوای شما را لایک می‌کند، لینکی از صفحه شما را در صفحه خودش (تاریخچه فعالیت کاربر) به اشتراک می‌گذارد. در نظر داشته باشید که اشتراک‌گذاری محتوا، نسبت به لایک کردن پست و صفحه، تاثیر بیشتری در بهبود سئو حاصل از فعالیت در فیسبوک دارد.

مقایسه کلی بین تاثیر سیگنالهای فیسبوک و توییتر
مقایسه کلی بین تاثیر سیگنالهای فیسبوک و توییتر

شبکه اجتماعی توییتر

یکی از بهترین و مؤثرترین شبکه‌های اجتماعی از نظر تاثیر در بهبود سئو، بی‌شک توییتر است، زیرا هنگامی‌که یک لینک در یک توییتر قرار می‌گیرد، موتورهای جستجو به سرعت به آن واکنش نشان می‌دهند. هنگامی‌که می‌خواهید پروفایل خود را در این شبکه اجتماعی بسازید، باید به چند نکته توجه کنید زیرا موتورهای جستجو بیشترین توجه را به توییت‌هایی دارند که موارد زیر را در اختیار دارند:

  • تعداد زیادی ریتوییت (بازنشر محتوا در توییتر)
  • انتشار توسط فردی که در شبکه اجتماعی توییتر، معروف است و تعداد زیادی دنبال‌کننده دارد.

همچنین یکی دیگر از روش‌های جذب مخاطب در این شبکه اجتماعی، این است که از هشتگ‌ها به درستی و مطابق با فضای توییتر استفاده کنید، در این صورت، مخاطبان به سرعت می‌توانند توییت‌های شما را پیدا کنند. این کار باعث می‌شود تا ترافیک وبسایت شما افزایش پیدا کند و نام تجاری شما توسط افراد زیادی دیده شود. اگر تا به‌حال هیچ‌وقت از توییتر برای کمک به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود استفاده نکرده‌اید این را بدانید که یک فرصت طلایی را از دست‌ داده‌اید؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود که حتماً این شبکه اجتماعی را امتحان کنید زیرا تعداد کامنت‌ها، لایک‌ها و ریتوییت‌ها می‌تواند به گوگل کمک کند تا رتبه‌بندی وبسایت شما را افزایش دهد.

یوتیوب (شبکه اشتراک‌گذاری ویدیو)

یوتیوب بعد از گوگل، دومین موتور جستجویی است که بیشترین میزان ترافیک در جهان را دارد، اما معمولاً هدف زیادی پشت این جستجوها وجود ندارد و درصد زیادی از آنها صرفاً پرسه زدن برای گذران وقت است. شما می‌توانید از این وبسایت اشتراک‌گذاری ویدیو، برای پشتیبانی از استراتژی‌های سئو استفاده کنید. اگر کسب‌ و کار شما به‌گونه‌ای است که می‌توانید محتوای ویدیویی تولید کرده و در یوتیوب منتشر کنید، حتماً باید از این فرصت استفاده کنید. برای اینکه وبسایت شما تعداد زیادی مخاطب و همچنین ترافیک ورودی از یوتیوب دریافت کند، می‌توانید لینک وبسایت خود را در کنار توضیحات ویدیوی خود درج کنید، اما قبل از آن باید مطمئن شوید که محتوایی که می‌خواهید منتشر کنید برای مخاطبان یوتیوب، جالب و سرگرم‌کننده است و در قیاس با سایر ویدیوها، حرفی برای گفتن دارد، زیرا این موضوع بر روی تعداد کلیک روی لینک وبسایت شما بستگی دارد (فعالیت در آپارات هم تاثیر زیادی برای بهبود سئوی سایت خواهد داشت). با توجه به اینکه یوتیوب متعلق به شرکت گوگل است، قطعاً بازدهی عملکرد شما در این شبکه اجتماعی، از چشم گوگل دور نمی‌ماند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

QUORA (شبکه اجتماعی پرسش و پاسخ)

شبکه اجتماعی کوئرا می‌تواند به کسب و کارها هم کمک کند، اما بیشتر آنها از این موضوع مطلع نیستند زیرا بیشتر مردم از این وبسایت برای پرسیدن سؤالاتی درباره چیزهایی که به آن علاقه‌مند هستند و یا در مورد آنها به کمک نیاز دارند، استفاده می‌کنند. سؤالاتی که آنها مطرح می‌کنند حاوی کلمات کلیدی کسب و کارها هستند که مخاطبان هدف از آنها در گوگل هم استفاده کنند، بنابراین شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات مفید خود به سؤالات آنها پاسخ دهید یا اینکه می‌توانید محتواهای خود را که پاسخ کاملی به سوالات کاربران داده‌اند را در این وبسایت منتشر کنید. هنگامی‌که افراد با یکدیگر گفتگو می‌کنند و اطلاعات خود را مبادله می‌کنند، این مبادلات در موتورهای جستجو ظاهر و در نظر گرفته می‌شوند.

پینترست (شبکه اشتراک‌گذاری محتوای تصویری)

پینترست، یک شبکه اجتماعی جهانی است که برای بسیاری از مخاطبان، منبعی برای سرگرمی و ایده‌های جالب است. این شبکه اجتماعی، شباهت زیادی به اینستاگرام دارد زیرا هدف اصلی آن ارائه محتوای بصری به مخاطبان است. کاربران می‌توانند در پینترست، انواع تصاویر خود را برای دیگران ارسال کنند. پینترست در حال حاضر تعداد زیادی کاربر فعال در سراسر جهان دارد و یک پلتفرم ایده‌آل برای بازاریابی وبسایت‌های تجاری و سئو به شمار می‌رود. شرط اصلی که می‌توانید موفقیت سئویی خود را در پینترست تضمین کنید، ارائه محتوای بصری با کیفیت بالا (هم از جنبه بصری و هم ارزش محتوایی) است. هر چه تصاویر شما با کیفیت‌تر و جذاب‌تر باشند، احتمال اینکه کاربران روی لینک شما کلیک کنند افزایش پیدا می‌کند. همچنین تصاویر جالب باعث افزایش ترافیک گوگل در جستجوهای تصویری (Image search) هم بشود. برای این کار می‌توانید از یک عکاس یا گرافیست حرفه‌ای برای ایجاد محتوای بصری خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید پروفایل خود را بهینه‌سازی کنید چون می‌تواند به شما کمک کند تا ترافیک بیشتری برای وبسایت خود ایجاد کنید (امکان کلیک روی تصاویر برای ورود به صفحه محتوا در پینترست وجود دارد).

شبکه اجتماعی لینکدین

پلتفرم اجتماعی لینکدین، یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای ایجاد سرنخ فروش (مخصوصاً کسب و کارهای B2B) به شمار می‌رود. از آنجایی‌که هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی و سئو، جذب سرنخ فروش است، بنابراین می‌توان گفت این پلتفرم می‌تواند برای تمامی کسب‌ و کارها مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که درصد زیادی از متخصصان بازاریابی، از لینکدین برای بازاریابی محتوایی و برندینگ خود استفاده می‌کنند. اگر شما از لینکدین استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد نام برند شما می‌تواند توسط کاربران در نتایج جستجو پیدا شود؛ بنابراین مخاطب می‌تواند راحت‌تر نام برند شما را پیدا کند. برای اینکه نام برند شما راحت‌تر توسط مخاطبان پیدا شود، می‌توانید پروفایل خود را با بهترین استراتژی‌ها و شیوه‌های سئو مانند استفاده از کلمات کلیدی در متن‌های خود بهینه‌سازی کنید و به‌طور مستمر، محتواهای جدید خود را در لینکدین به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش لینکدین – بازاریابی با LinkedIn: اینجا را کلیک کنید (+).

Reddit (شبکه اشتراک‌گذاری محتوا)

اگر از پلتفرم ردیت به خوبی استفاده می‌کنید بی‌شک می‌توانید ترافیک زیادی برای وبسایت خود جذب کنید، اما قبل از اینکه بخواهید شروع کنید، باید ابتدا درک کنید که چه نوع محتوایی در این پلتفرم می‌تواند عملکرد خوبی برای مخاطبان و نیز برای اهداف سئو داشته باشد، بنابراین باید برای ایجاد محتوایی که مناسب این شبکه اجتماعی باشد، وقت بگذارید. برای انجام این کار، شما باید صفحه خود را ایجاد کرده و سپس یک پست لینک‌دار منتشر کنید. در ادامه چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

  • برای اینکه مخاطبان در نگاه اول جذب وبسایت شما شوند، باید صفحه فرود شما با کیفیت و جذاب باشد و وبسایت شما طراحی بصری مدرنی داشته باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که وبسایت شما نباید با تبلیغات بیش‌ از حد، مخاطبان را خسته کند.
  • وبسایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که برای تلفن‌های همراه نیز در دسترس باشد، زیرا بخش بزرگی از مخاطبان Reddit از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند.
  • سایت شما برای عضویت در خبرنامه ایمیلی باید یک فراخوانی به اقدام به مخاطبان ارائه دهد، زیرا بهتر است که اگر مخاطبان زیادی را در وبسایت خود دارید، فرصت اشتراک در خبرنامه ایمیلی خود را برای آنها فراهم کنید.

شما می‌توانید چکیده مطالب خود را (ترجیحاً به انگلیسی) در این شبکه اجتماعی منتشر کرده و به صفحه مربوطه لینک بدهید. همچنین می‌توانید لینک‌های خود را در بخش لینکدونی این شبکه نیز منتشر نمایید.

استراتژی‌های موثر برای ترکیب سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از بازاریابان، سئو و شبکه‌های اجتماعی را برای کار خود ضروری می‌دانند. نکته مهمی که وجود دارد و پیشتر به آن اشاره کردیم، این است که سئو و شبکه‌های اجتماعی، هر دو یک هدف یکسان را به شکلی متفاوت دنبال می‌کنند و آن هدف، بازاریابی کسب و کار برای مشتریان هدف است. در حال حاضر موتورهای جستجو مانند گوگل، ایندکس کردن محتواهای شبکه‌های اجتماعی را از مدت‌ها پیش در دستور کار خود وارد کرده‌اند. این موضوع به این معنی است که اصول سئو می‌تواند بر نحوه عملکرد برندها در شبکه‌های اجتماعی هم تأثیر زیادی بگذارد و ترکیب استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو می‌تواند به حقیقت پیوستن اهداف کسب‌ و کار را با شدت بیشتری محقق کند. در ادامه قرار است چند استراتژی بسیار کاربردی برای ترکیب سئو و شبکه‌های اجتماعی را به شما بگوییم تا با استفاده از آنها بتوانید عملکرد وبسایت خود را بهبود ببخشید و هم از شبکه‌های اجتماعی خود برای بهبود سئوی وبسایت خود نیز سود ببرید.

بهینه‌سازی پروفایل رسانه‌های اجتماعی

اکثر مخاطبان و مشتریان شما قبل از اینکه با شما ارتباط برقرار کنند، ابتدا پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی شما را به‌طور کامل بررسی می‌کنند. بهینه‌سازی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی شما از این‌ جهت لازم است که مخاطبان درک کنند که شما چه کسی هستید و چه خدمات و محصولاتی را با چه ویژگی‌هایی به آنها ارائه می‌دهید؛ بنابراین لازم است که هنگام نوشتن بیو پروفایل‌های خود برای شبکه‌های اجتماعی، از خود بپرسید که:

  • پروفایل ما چقدر برای مخاطبان، قانع‌کننده است؟
  • آیا نکاتی که در پروفایل خود نوشته‌ایم می‌تواند مخاطبان هدف را جذب کند؟
  • آیا هنگامی‌که مخاطبان نام برند ما را جستجو می‌کنند در گوگل ظاهر می‌شود؟

پیشنهاد مطالعه: آموزش نوشتن بیو اینستاگرام برای کسب و کار | 6 راهکار با مثال ایرانی

یکی از عواملی که می‌تواند بر روی سئو شبکه‌های اجتماعی شما تأثیر منفی زیادی بگذارد، عدم بهینه‌سازی پروفایل است. اگر این کار را انجام ندهید می‌تواند هزینه زیادی برای شما به دنبال داشته باشد زیرا از ظاهر شدن نام برند شما در جستجوهای گوگل جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سعی کنید پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را بهینه‌سازی و به‌طور مرتب، به‌روز کنید.

افزایش آگاهی از برند

به‌طور کلی شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در آگاهی از برند دارند. این موضوع ثابت‌ شده که برندهایی که حضوری فعالانه در شبکه‌های اجتماعی دارند، نسبت به برندهای دیگر نزد مخاطبان شناخته‌ شده‌تر هستند، زیرا این برندها می‌توانند با مشتریان خود تعامل برقرار کنند و به سرعت به سؤالات و نیازهای آنها پاسخ دهند؛ بنابراین بیشترین افزایش رضایت و تعداد مخاطبان را خواهند داشت. اگر شما یک برند تجاری دارید، حتماً دوست دارید که مردم درباره برند شما در فضای مجازی به خوبی صحبت کنند، گوگل به نحوه نظرات مخاطبان توجه می‌کند و این موضوع، در رتبه‌بندی وبسایت شما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین اگر شما می‌خواهید نام برند خود را در بین مخاطبان، به شکلی مثبت حفظ کنید لازم است که از شبکه‌های اجتماعی برای این کار استفاده کنید. استفاده از نکات زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

  • راه‌هایی برای گسترش نام برند خود در شبکه‌های اجتماعی و یا در پلتفرم‌های دیگر پیدا کنید.
  • از طریق شبکه‌های اجتماعی با مخاطبانی که همیشه حامی شما هستند، ارتباط برقرار کنید.
  • تا جایی که می‌توانید سعی کنید پیام‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی بر اساس نوع مخاطبان خود تنظیم کنید.

توجه داشته باشید زمانی‌که نام شما به یک برند معتبر تبدیل شود، مخاطبانی که با لینک‌های شما در نتایج گوگل مواجه می‌شوند، با دیدن نام برند شما، با احتمال بیشتری روی آن کلیک می‌کنند و در نتیجه، با افزایش نرخ CTR نتایج گوگل، سئوی شما رشد خواهد داشت.

استفاده از کلمات کلیدی مشترک

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تیم‌های سئو و شبکه‌های اجتماعی، از کلمات کلیدی مشابهی استفاده کنند. بنابراین هنگامی‌که کمپین‌های خود را با استراتژی‌های محتوایی مشابه طراحی می‌کنید، باعث می‌شود تا در نتایج جستجو بتوانید بهتر عمل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

ایجاد مشارکت

واقعیت این است که ارتباط و دسترسی مخاطبان به‌طور ارگانیک در شبکه‌های اجتماعی، هر روز دشوارتر می‌شود، اما هدف اصلی این پلتفرم‌ها در واقع ایجاد ارتباط سازنده بین افراد مختلف و تقویت روابط است؛ بنابراین می‌توان گفت هنوز هم عملکرد خوبی در این موضوع ارائه می‌دهند. به‌طور کلی سه سطح ایجاد رابطه وجود دارد که برای ارتباط موثر با مخاطبان باید روی آنها تمرکز کنید:

  • حامیان برند (Brand advocates): حامیان برند در واقع مخاطبان فعال شما در شبکه‌های اجتماعی هستند که به برندتان وفادار هستند و به صورت رایگان، شما را نزد دیگران تبلیغ می‌کنند.
  • اینفلوئنسرهای ارگانیک: اینفلوئنسرهای ارگانیک برخلاف اینفلوئنسرهای پولی هستند و از تخصص، اقتدار و اعتماد واقعی در صنعت شما برخوردار هستند؛ بنابراین هرگونه ارائه محصولات و خدمات جدید به آنها و تبلیغات آنها برای برند شما، می‌تواند مخاطبانشان را تا حد زیادی با برند شما درگیر کند.
  • شرکای استراتژیک: شرکای استراتژیک، کسب‌ و کارهای غیر رقابتی در حوزه مرتبط با شما هستند که دوست دارند با شما فعالیتی شراکتی داشته باشند و محتوای ارزشمند و مفیدی ارائه دهند؛ چون این همکاری می‌تواند به مخاطبان هر دو طرف و نیز هر دو برند سود برساند.

ایجاد اقتدار و اعتبار

بازاریابی محتوایی، شبکه‌های اجتماعی و سئو همگی با یکدیگر همسو هستند. یکی از مزیت‌های خوبی که بازاریابی محتوایی دارد این است که اگر شما به‌طور مداوم محتوای با کیفیت منتشر کنید، به مرور زمان می‌توانید خود را به عنوان یک متخصص در حوزه خود معرفی کنید؛ زیرا مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه می‌دهید احترام می‌گذارند و به آنها اعتماد می‌کنند و این اعتماد می‌توانند روی برند شما تأثیرات مثبتی بگذارد. نکته مهم دیگر این است که گوگل، ارزیابی خود را بر مبنای قابل‌ اعتماد بودن و اعتبار وبسایت شما قرار می‌دهد؛ بنابراین این عامل مهمی برای موفقیت رتبه‌بندی وبسایت شما محسوب می‌شود. اکنون با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به راحتی محتواهای خود را منتشر کنید و آنها را به اشتراک بگذارید. این کار باعث افزایش آگاهی از برند شما می‌شود و همچنین، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و به‌ تدریج، اعتماد آنها را به خود جلب کنید.

افزایش طول عمر و تعامل محتوا

ممکن است محتوایی ایجاد کنید که موضوع جالبی داشته باشد و بتواند به عنوان محتوایی سرگرم‌کننده در نظر گرفته شود، اما اگر مخاطبان نتواند محتوای شما را پیدا کنند، ترافیک و بک لینک‌هایی که انتظار دارید از محتوای خود دریافت کنید را نمی‌توانید دریافت کنید. بنابراین به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به افراد مختلف کمک کند که محتواهای شما را ببینند و با نام برند شما آشنا شوند؛ اما این نکته را به یاد داشته باشید که برای اینکه اشتراک‌گذاری محتوای شما عمر طولانی‌تری داشته باشد، لازم است از چند ترفند استفاده کنید که مهم‌ترین ترفند آن جذابیت محتوا از نگاه مخاطب (نه منطق با اهداف تجاری شما) است، زیرا اگر محتوای شما جذاب و سرگرم‌کننده نباشد مخاطبان علاقه‌ای نخواهند داشت که آن را به اشتراک بگذارند (هر اشتراک‌گذاری، طول عمر محتوا را افزایش می‌دهد). محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند و به آنها ارزشی ارائه دهد که محدودیت زمانی و اصطلاحاً تاریخ مصرف نداشته باشد. به‌طور کلی محتوای شما باید یکی از موارد زیر را انجام دهد:

  • ارائه راه‌حل برای یک مشکل
  • آموزش دادن در موضوعاتی که افراد مختلف به آنها علاقه دارند.
  • سرگرم کردن مخاطبان
  • از لحاظ احساسی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

محتوای جذاب می‌تواند به چه شکل بررسی و شناسایی شود؛ یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اینکه متوجه شوید آیا مخاطبان، محتوای شما را دوست دارند یا نه، این است که ببینید محتوای شما چقدر با نظرات آنها درگیر شده است و مخاطبانتان محتوای شما را چقدر لایک کرده‌اند یا به اشتراک گذاشته‌اند. پس از اینکه بررسی کردید، حالا نوبت آن است که توجه کنید مخاطبان شما کدام شکل از محتوا را بیشتر دوست دارند. می‌توانید از نکات زیر برای انجام این کار استفاده کنید:

  • به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود چرخه عمر محتوا افزایش پیدا کند زیرا مخاطبان، این محتوا را برای یک مدت نسبتاً طولانی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
  • به یاد داشته باشید که استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی و استراتژی‌های بازاریابی محتوایی شما باید در یک‌ جهت با یکدیگر کار کنند. در واقع شما باید محتوایی را ارائه دهید که مخاطبان دوست دارند آن را به اشتراک بگذارند و درباره آن صحبت کنند.
  • سعی کنید محتواهی قدیمی خود را به‌روزرسانی کنید تا طول عمر بیشتری برای به اشتراک‌گذاری پیدا کنند.

کمیت در مقابل کیفیت محتوا

اصلاً لازم نیست که برای انتشار محتوای خود عجله کنید، به جای آن می‌توانید وقت کافی برای انجام تحقیق بر روی محتوای مناسب خود بگذارید و محتوایی را ارائه دهید که مخاطبان شما هنگامی‌که آن را می‌خوانند یا مشاهده می‌کنند، بتوانند با آن ارتباط درستی برقرار کنند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند در تولید محتوا به شما کمک کند این است که مخاطبان خود را طبق پرسونای آنها بشناسید و نیازهای آنها را به درستی درک کنید. روش دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که محتوای قدیمی وبلاگ خود را بازنویسی و آپدیت کنید و یا در قالب‌های دیگر محتوا منتشر کنید (مثلاً مقاله را به کتاب الکترونیکی یا اینفوگرافیک تبدیل کنید). این استراتژی به شما کمک می‌کند تا بتوانید سیگنال‌های اجتماعی بیشتری دریافت کنید و سئو خود را تقویت کنید. همچنین می‌توانید محتواهایی که عملکرد ضعیفی دارند را پیدا کنید و آنها را به روش جذاب‌تری بازطراحی و منتشر کنید.

تکنیک آسمان‌خراش نوعی استراتژی ایجاد محتوای متنی است که پست‌های شما را به مطالبی با ارزش برای کاربران و موتورهای تبدیل می‌کند. مفهوم استراتژی آسمان‌خراش این است که اطمینان حاصل شود که مقالات شما جامعیت بالایی دارند و از محتوای رقبای شما برتر و کاملتر هستند. اینگونه پست‌ها برای مخاطبان ارزش بیشتری دارند و شامل کلمات کلیدی و تمام موضوعات مرتبط می‌شوند که می‌توانند در رتبه‌بندی گوگل موثر باشند. از آنجایی که این محتواها ارزش بیشتری دارند به احتمال زیاد بک لینک‌های با کیفیت‌تر و بیشتری هم جذب خواهند کرد. برخی از مزایای تکنیک آسمان‌خراش عبارت‌اند از:

  • محتوای مفیدی تولید می‌شود که خوانندگان شما با خواندن آنها احساس رضایت می‌کنند.
  • باعث تعامل بیشتر در وبسایت شما می‌شود.
  • اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.
  • باعث می‌شود تا نظرات بیشتری در وبسایت شما به اشتراک گذاشته شود.
  • تعداد بک لینک‌ها را افزایش می‌دهد.
  • باعث آگاهی از برند شما می‌شود.
  • اعتبار و شهرت برند شما را افزایش می‌دهد.
  • امکان تبدیل آن به انواع فرمت‌های دیگر محتوا برای شبکه‌های اجتماعی وجود خواهد داشت.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

درخواست از دنبال‌کنندگان برای لینک دادن به وبسایت شما

یکی از مؤثرترین استراتژی‌های سئو، لینک بیلدینگ‌ است. دریافت بک لینک‌ از وبسایت‌هایی که با وبسایت شما مرتبط هستند می‌توانند اعتبار وبسایت شما را نزد گوگل افزایش دهد. هنگامی‌که وبسایت شما اعتبار بیشتری کسب کرد، گوگل می‌تواند وبسایت شما را در رتبه‌بندی‌های خود در اولویت بالاتری قرار بدهد. اما لینک‌سازی سالم و اصولی و البته ارگانیک، کار ساده‌ای نبوده و نیست و در اینجاست که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به کارشناسان سئو و صاحبان وبسایت‌ها کمک کنند، زیرا شبکه‌های اجتماعی روشی ارگانیک به اشتراک‌گذاری محتوا برای مخاطبان شما هستند. شما می‌توانید با ارسال محتوای با کیفیت، تعداد لینک‌های ورودی به وبسایت خود را افزایش دهید. علاوه‌بر این، برای اینکه مخاطبان خود را تشویق کنید تا به وبسایت شما لینک بدهند هم می‌توانید یک متن فراخوانی به اقدام را در پایان محتوای خود قرار دهید تا مخاطبان راحت‌تر بتوانند برای اشتراک‌گذاری محتوای شما در صفحات یا وبسایت‌های خود اقدام کنند.

لزوم استفاده درست از هشتگ‌ها

بسیاری از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، جستجوهای خود را بر اساس هشتگ‌ها انجام می‌دهند؛ بنابراین استفاده درست از هشتگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا پست‌های خود را برای موضوعات خاص، در رتبه‌بندی بالاتری در معرض دید مخاطبان قرار دهید. هشتگ‌ها مانند کلمات کلیدی بر اساس نوع محتوا مانند هشتگ‌های شخصی، جغرافیایی، رویدادها، موضوعی و… تقسیم‌بندی می‌شوند. برای استفاده درست از هشتگ‌ها می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  • فقط هشتگ‌هایی که با موضوع پست شما ارتباط دارند را انتخاب کنید.
  • از هشتگ‌هایی که نرخ انتشار بالایی دارند مانند #سبک_زندگی، #من یا #غذا استفاده نکنید؛ زیرا پست‌های شما به سادگی در بین حجم انبوهی از پست‌ها گم می‌شوند.
  • از هشتگ‌های مرتبط با رویدادهای روز غافل نشوید.

هر چه تعامل با پستهای خود را با هشتگها افزایش بدهید، نرخ دیده شدن پستهای خود را افزایش داده و احتمال اشتراک‌گذاری و لینک دادن‌ها را بیشتر خواهید کرد. در این‌باره، مقاله زیر را بخوانید:

لزوم آموزش تیم شبکه‌های اجتماعی در مباحث سئو

شاید شما در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خلاقیت داشته باشید و دوست داشته باشید که از هشتگ‌های مختلفی استفاده کنید، اما ممکن است تیم شبکه‌های اجتماعی شما در زمینه سئو اطلاعات کافی نداشته باشند؛ بنابراین شما وظیفه دارید که تیم خود را با روندها و تغییرات جدید در زمینه سئو آشنا کنید و اطلاعات به‌روزی به آنها ارائه دهید. همچنین می‌توانید از مدیران محتوای خود بخواهد که بر کمپین‌های اجتماعی شما نظارت کنند و اطمینان پیدا کنند که اصول سئو در آنها به‌درستی انجام می‌شود.

آماده‌سازی وبسایت برای کاربران شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که این موضوع درباره سئو وجود دارد، هنگامی‌که با شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنید، لازم است که یک صفحه فرود مناسب برای مخاطبانی از شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند، آماده‌سازی کنید که به آن، SMO یا بهینه‌سازی وبسایت برای شبکه‌های اجتماعی می‌گویند. برای انجام این کار، به صفحه فرودهای جداگانه‌ای احتیاج دارید که مقصدی برای مخاطبانی که از هر شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند، باشند. این صفحه باید به کاربران امکان انتخاب خدمات یا کالا را بدهد؛ بنابراین برای اینکه ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت هدفمند در وبسایت خود حفظ کنید، به این صفحات نیاز دارید. در این صفحات، باید به فضای شبکه اجتماعی و مخاطبانی که از آن وارد وبسایت شما می‌شوند، توجه شود. مثلاً به احتمال زیاد، ترافیک ورودی از لینکدین با دسکتاپ و ترافیک ورودی از اینستاگرام، از گوشی موبایل خواهد بود، پس باید صفحات فرودی متناسب با نوع دستگاه ورودی هر شبکه داشته باشید. در ادامه چند نکته مهم درباره آماده‌سازی وبسایت برای کاربران شبکه اجتماعی آورده شده است:

تسهیل اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی

در حال حاضر افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند می‌توانند اهداف مختلفی برای انجام این کار داشته باشند، اما هدف اصلی بازاریابان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که پیام خود را به مخاطب برسانند. وقتی‌ که با افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی ارتباط هستید و با آنها تعامل برقرار می‌کنید، باعث می‌شود که افراد بیشتری از برند شما آگاهی پیدا کنند، اما اگر مخاطبان شما نتوانند محتواهای شما را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارند، مطمئن باشید که نمی‌توانید افراد زیادی را به خود جذب کنید. اینجاست که اشتراک‌گذاری آسان محتوا می‌تواند به شما کمک کند. برای اینکه این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کنید می‌توانید از دکمه‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی، فراخوانی به اقدام‌های قانع‌کننده و … در صفحات وبسایت خود استفاده کنید. با انجام این کار، مخاطبان شما به راحتی می‌تواند محتوایتان را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند. هر چقدر که محتواهایتان توسط افراد بیشتر دیده شود، آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند، اما به یاد داشته باشید که گزینه دعوت به اقدام تنها مسئله‌ای نیست که باید به آن توجه کنید بلکه قبل از آن باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما ارزش اشتراک‌گذاری داشته باشد؛ بنابراین سعی کنید محتوایی که ایجاد می‌کنید مفید، جذاب، سرگرم‌کننده و ترجیحاً بدون تاریخ مصرف باشد.

ویجت‌های اجتماعی

ویجت یک ابزار گرافیکی در وبسایت است که می‌تواند آخرین پست‌های شبکه‌های اجتماعی را در وبسایت شما نشان دهد. این موضوع کمک می‌کند تا کاربرانی که به طور اتفاقی وارد وبسایت شما شده‌اند به صفحات و محتوای شبکه اجتماعی شما دسترسی پیدا کنند و به آخرین اخبار برند شما در سوشال مدیا دسترسی داشته باشند. از طریق ویجت، مخاطبان می‌توانند لینک‌هایی را با دیگران به اشتراک بگذارند و آخرین اخبار درباره برند شما را برای یکدیگر ارسال کنند.

Open Graph

Open Graph یک پروتکل اینترنتی است که از داده‌ها برای ساختاربندی اطلاعات استفاده می‌کند و باعث می‌شود تا لینک‌های شما برای مخاطبان جذاب‌تر به نظر برسد. با کمک تگ‌های og در وبسایت، این امکان را به وجود می‌آورید که پیش‌نمایش منحصر به‌ فردی برای محتوای خود را با ساختار دلخواهتان ایجاد کنید. برچسب‌های اصلی مورد استفاده عبارت‌اند از:

  • og:title: عنوان صفحه را نشان می‌دهد.
  • og:description: توضیح کوتاهی از مقاله می‌دهد.
  • og:image: مشخص می‌کند که کدام یک از تصاویر به عنوان تصویر اصلی نمایش داده می‌شود.
  • og:url: آدرس URL صفحه را تنظیم می‌کند.
نمونه برچسب‌های og سایت فرادرس
نمونه برچسب‌های og سایت فرادرس
معرفی ابزار کاربردی:

اگر اهل جستجو در اینستاگرام باشید، حتماً با لینک‌هایی در بیو افراد مختلف مواجه شده‌اید که وقتی آن را باز می‌کنید، چند لینک در یک صفحه گذاشته شده‌اند که شما را به قسمت‌های مختلف وبسایت آنها یا راه‌های ارتباطی مختلف هدایت می‌کند. این کار، با ابزار بهلینک امکان‌پذیر است.

بهلینک یک ابزار ایرانی رایگان است که امکان درج چند لینک در بیو اینستاگرام (و سایر شبکه‌های اجتماعی) را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید وارد سایت بهلینک شوید و با ثبت نام رایگان در آن، چندین لینک را در بیوی اینستاگرام خود درج کنید. برای ساخت اولین بهلینک خود، اینجا را کلیک کنید +.

ایجاد فرصت‌های سئویی بیشتر برای جذب ترافیک

اجرای موفق این استراتژی ممکن است کمی سخت به نظر برسد. شما برای تبلیغ محتوای خود به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید تا به مردم اطلاع‌رسانی کنید، زیرا هر چقدر که محتوایی مفید و عالی تولید کنید، اگر تبلیغات شما کم باشد یا اصلاً تبلیغ نکنید، محتوای شما را نادیده گرفته خواهد شد؛ بنابراین اگر می‌خواهید محتواهای شما توسط طیف زیادی از مخاطبان دیده شود، می‌توانید آن‌ را به وبسایت خود لینک دهید. با این روش، مخاطبان هنگامی‌که در شبکه‌های اجتماعی، محتوای شما را می‌بینند می‌توانند از وبسایت شما نیز بازدید کنند؛ در نتیجه ترافیک وبسایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای راحتی کار خود می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید؛

  • لازم است حتماً یک استراتژی مناسب برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای آن ایجاد کنید که می‌تواند بسته به نوع خدمات یا محتوایی که ارائه می‌دهید متفاوت باشد.
  • یک فهرست از محتواهایی که باید به اشتراک گذاشته شوند داشته باشید و به این نکته توجه داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی محتواهای شما را به تمام مخاطبانتان نشان نمی‌دهند، بلکه به تعداد کمی از افراد نشان می‌دهند و اگر مورد استقبال آنها قرار گرفت، به سایر دنبال‌کنندگان هم نمایش خواهند داد.

هر چه ترافیک با کیفیت‌تری از سمت شبکه‌های اجتماعی وارد وبسایت خود کنید، گوگل متوجه میزان رضایت کاربران از محتوا و وبسایت شما خواهد شد و این نتیجه، بر روی سئوی وبسایت شما موثر خواهد بود.

استفاده از از سوشال لیسنینگ برای کشف فرصت‌های جدید سئو

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی یک روش موثر برای تعامل مخاطبان با برندها هستند. مشتریان می‌توانند نظرات و تجربه‌های مثبت یا منفی خود در استفاده از محصولات برندها را در این فضا به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، بازاریابان از تکنیک گوش دادن اجتماعی (Social listening) برای نظارت کردن بر شهرت برند خود استفاده می‌کنند. جدا از اینکه می‌توانید به‌وسیله راهبرد گوش دادن اجتماعی، مدیریت شهرت برند خود را پیگیری کنید، همچنین می‌توانید فرصت‌های بازاریابی جدیدی را برای خود را جستجو کنید. بیشتر ابزارهای شنیداری اجتماعی که وجود دارند به کاربران کمک می‌کنند تا بتوانند نظرات مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی را – که می‌تواند شامل کلمات کلیدی مد نظر برند نیز باشند – ردیابی کنند. این کلمات می‌توانند راهنمایی برای بازاریابان حوزه سئو و محتوا باشند. می‌توان در این نرم‌افزارها، کلمات کلیدی سئویی خود را وارد کرد تا دریابیم که مشتریان در فضای شبکه‌های اجتماعی و حول آن کلمات، چه مطالبی منتشر کرده و چه می‌گویند. با خواندن نظرات آنها می‌توانید ایده‌های محتوایی جدیدی برای کسب و کار خود بدست آورید.

توجه به همسو بودن اهداف سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هدف اصلی سئو و شبکه‌های اجتماعی بهبود وضعیت کسب‌ و کار است؛ بنابراین لازم است که اهداف آنها با یکدیگر همسو باشند تا دچار هم‌افزایی شوند. استراتژی مناسب، می‌تواند تولید محتواهایی باشد که به وسیله سئو تقویت شوند و همچنین در شبکه‌های اجتماعی، باعث شهرت برند شما و آگاهی از برندتان شوند.

بهینه‌سازی تصاویر برای سئو و شبکه‌های اجتماعی

محتوای بصری یکی از مهم‌ترین عوامل برای ارتباط موثر بازاریابی با مخاطبان است. در واقع، اضافه کردن تصاویر به پست و شبکه‌های اجتماعی و وبسایت می‌تواند یک راه عالی برای انتقال دادن اطلاعات به مخاطبانتان باشد، زیرا مغز انسان محتوای بصری را بسیار سریع‌تر از محتوای متنی پردازش می‌کند، به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها به جای تولید محتوای متنی، به تولید محتوای بصری روی می‌آورند. طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص‌ شده است که مغز ما می‌تواند ۳۶ هزار تصویر را ۶۰ هزار برابر سریع‌تر از سایر محتواها پردازش کند. همچنین مغز می‌تواند ۸۰ درصد از تصاویری را که می‌بیند حفظ کند، در حالی‌که تنها قادر است ۲۰ درصد از محتوای متنی را حفظ کند. اگر می‌خواهید از تصاویر برای جذب مخاطبان استفاده کنید باید ابتدا تصاویر خود را مطابق با اصول سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهینه‌سازی کنید تا بتواند محبوبیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی و نتایج جستجوی گوگل بدست آورند. در ادامه، چند نکته کلی برای بهینه‌سازی تصاویر برای سئو آورده شده است که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

  • شما باید از نام مناسب برای تصاویر خود استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید یک کلمه کلیدی مرتبط با تصویر را به عنوان نام آن بنویسید.
  • فرمت تصویر خود را به درستی انتخاب کنید زیرا تصویر شما نباید سرعت وبسایتتان را کاهش دهد.
  • لازم است حتماً حجم فایل عکس خود را کاهش دهید تا سریع‌تر در وبسایتتان بارگزاری شود.
  • با استفاده از کلمات کلیدی، متن توضیحی جذابی برای تصاویر خود بنویسید.

اطلاعات بیشتر را در مقاله بهینه‌سازی تصاویر چیست و چطور انجام می‌شود؟ | ۹ گام برای سئو عکس مطالعه نمایید.

سخن پایانی

حالا که مقاله را خوانده‌اید، حتماً متوجه شده‌اید که شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند در سئو شما تأثیر بگذارند. شبکه‌های اجتماعی به‌طور مستقیم بر رتبه‌بندی وبسایت شما تأثیر ندارند، اما با توجه به سیگنال‌های اجتماعی یا سوشال سیگنال‌ها می‌توانند نقش مهمی در استراتژی‌های سئو و رتبه صفحات شما داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی به این دلیل اهمیت زیادی دارند که می‌توانند در توزیع محتوا و آگاهی از برند نقش داشته باشند؛ بنابراین این موضوع باعث می‌شود ترافیک وبسایت شما چه به‌طور مستقیم از طریق آنها و چه از طریق تاثیر در بهبود سئو افزایش پیدا کند. در واقع می‌توان گفت هر نوع استراتژی که برای کسب‌ و کار خود در نظر می‌گیرید، باید به صورت هم‌جهت با یکدیگر کار کنند. درست است که شبکه‌های اجتماعی و سئو مزیت‌های گوناگونی دارند، اما هنگامی‌که این دو را با یکدیگر ترکیب کنید، مطمئناً مزایای بیشتری از آنها دریافت خواهید کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها