سئو 63 بازدید

یکی از مواردی که منجر به تغییرات گسترده در نتایج جستجوی محلی گوگل شد، انتشار الگوریتم کبوتر گوگل بود. هدف از طراحی این الگوریتم کمک به بهبود نتایج گوگل بود تا نتایج جستجوی محلی (مربوط به جستجوهای مرتبط با یک شهر، کشور یا منطقه) را به طور صحیح و مفید به مخاطب نمایش دهد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، هر آنچه که باید از الگوریتم کبوتر بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

تأثیر الگوریتم کبوتر در کسب‌وکارها

بعد از انتشار این الگوریتم توسط گوگل، برخی از سایت‌های بزرگ از بهبود رتبه‌های خود در نتایج جستجو خبر دادند. بهبود رتبه‌ها و رشد 10 الی 30 درصدی ورودی‌ها در سایت هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و شرکت‌های منطقه‌ای و … خبر از تأثیر مثبت الگوریتم کبوتر در سئوی این کسب‌وکارها می‌داد؛ بنابراین این رتبه‌های بهبودیافته، ترافیک و نرخ تبدیل آنها را نیز افزایش داد. اما این الگوریتم در دیگر کسب‌وکارها همچون املاک و بخش‌های صنعتی و حوزه فیلم کاهش رتبه را به دنبال داشت. هر چند این کاهش در اوایل انتشار الگوریتم بود و بسیاری از فعالین این حوزه معتقد بودند که به‌روزرسانی الگوریتم کبوتر هنوز تکمیل نشده است و نیاز به آپدیت‌های مجدد دارد.

نحوه تأثیر الگوریتم کبوتر

این الگوریتم گوگل برخلاف برخی دیگر از الگوریتمهای گوگل، برای جریمه کردن وب‌سایت‌ها نیست. صاحبان وب‌سایت باید درباره تأثیرات این الگوریتم و آنچه که برای بهبود رتبه وب‌سایت خود باید انجام دهند بدانند. این موضوع زمانی که یک کسب‌وکار دارای مشتریان محلی است، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

سئوی خارجی ضعیف

در سئو خارجی نباید فقط به وب‌سایت برای کسب رتبه‌های محلی توجه کنید. بلکه وجود کسب‌وکار شما در سایر پلتفرم‌هایی که این امکان را به کاربران می‌دهند تا با شما در ارتباط باشند نیز ضروری است. برای مثال ثبت آدرس و مشخصات کسب‌وکار در گوگل‌مپ، اپلیکیشن‌هایی چون ویز و بلد از جمله اقداماتی است که به بهبود سئو خارجی در الگوریتم کبوتر کمک می‌کند. الگوریتم کبوتر، عدم حضور کسب‌وکار شما در این پلتفرم‌ها را می‌تواند به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در نظر گرفته و در نتیجه، رتبه‌های پایین‌تری نسبت به رقبای خود خواهید داشت.

سئوی داخلی ضعیف

در کنار سئو خارجی نباید از سئو داخلی وب‌سایت غافل شوید. الگوریتم کبوتر با دیگر الگوریتم‌های رتبه‌بندی نتایج گوگل ارتباط نزدیکی دارد و این‌گونه نیست که به طور مستقل کار کند. به همین دلیل فعالیت‌های مرتبط با سئو داخلی نیز در نتایج محلی تأثیرگذار خواهد بود.

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد انتشار الگوریتم کبوتر بیشتر در جستجوهای محلی تأثیرگذار بود و در این جستجوها است که مکان، نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ بنابراین شرکت‌های محلی باید منابع و انرژی بیشتری را در استراتژی‌های سئو خود در وب‌سایت خود و سایر پلتفرم‌های محلی و آنلاین به کار ببرند. از جمله قابل‌توجه‌ترین و واضح‌ترین نتایج الگوریتم کبوتر، کاهش تعداد نتایج نشان‌ داده‌شده در بخش نتایج محلی گوگل بود. تا قبل از انتشار این الگوریتم، 7 کسب‌وکار روی گوگل‌مپ در صفحه نتایج نشان داده می‌شد که در سال 2015 و تقریباً یک سال بعد از انتشار الگوریتم کبوتر، این تعداد به 3 جایگاه کاهش پیدا کرد.

فاکتورهای الگوریتم کبوتر گوگل
بسته 7 تایی نتایج محلی گوگل

علاوه بر این، این الگوریتم کسب‌وکارهایی که از لحاظ موقعیت مکانی به کاربر نزدیک بودند، به کاربر نمایش می‌داد. انتشار این الگوریتم یک تغییر فوق‌العاده برای مشاغل محلی محسوب می‌شد، به‌شرط آنکه بداند در روند سئو چه تغییراتی را باید ایجاد کنند. در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که توجه به آن‌ها در سئو وب‌سایت، می‌تواند کسب رتبه در 3 جایگاه گوگل‌مپ در صفحه اول را ممکن سازد.

نتایج و علائم الگوریتم کبوتر

در ادامه، به بررسی تغییرات این الگوریتم در به‌روزرسانی‌های آن می‌پردازیم:

1- گوگل یکی از اهدافی که از به‌روزرسانی این الگوریتم اعلان کرده است درباره اتصال بهتر آن با الگوریتم سنتی وب است که از آن طریق، از صدها سیگنال رتبه‌بندی که به الگوریتم وب می‌آیند بهره‌مند شوند. تاکید بیشتر این الگوریتم بر کسب‌وکارهای محلی است تا وب‌سایتی مطلوب و ارگانیک برای رقابت در رتبه‌بندی‌های محلی داشته باشند.

2- این الگوریتم منجر به بهبود توانایی گوگل برای محاسبه فاصله و محل کسب‌وکارها شد؛ به این صورت که وقتی شعاع جستجو محدود شد، کسب‌وکارهایی که نزدیک به مکان فیزیکی کاربر بودند، برای نمایش در جستجو آن، در اولویت بودند. به‌عنوان‌مثال، در هنگام جستجو عبارتی همچون «رستوران در تهران»، یک کاربر در منطقه شمالی تهران نتایج محلی و نزدیک‌تری به آن منطقه را به‌جای نتایج کل منطقه دریافت خواهد کرد. در ابتدا این نتایج دقیق نبودند، اما باگذشت زمان و به‌روزرسانی‌های بعدی و بهبود توانایی گوگل در تشخیص مکان کاربر و ارتباط دادن آن با جستجوی کاربر، این نتایج بهتر و دقیق‌تر شدند.

3- یکی از قابل‌توجه‌ترین اثرات الگوریتم کبوتر، حذف نتایج محلی بسته 7 بود (بسته 7: در نتایج محلی گوگل، نام، آدرس، شماره‌ تلفن و نقشه کسب‌وکار نشان داده می‌شود). یکی از اهداف انتشار این الگوریتم، کاهش این لیست 7 تایی بود زیرا با توجه‌ به کاهش تعداد نمایش‌های محلی، افراد زیادی که تلاش می‌کردند تا برند و محل کسب‌وکار خود را در جستجوی محلی به نمایش در بیاورند از رقابت خارج شدند.

4- مانند بسیاری از بروزرسانی‌های گوگل، الگوریتم کبوتر نیز منجر به افزایش موقت لیست‌های اسپم شد. یکی از جنبه‌های ناامیدکننده گوگل، ناتوانی مداوم و حل نشده آن در تمایز بین کسب‌وکارهای مجاز و غیر واقعی است. گاهاً در نتایج گوگل، کسب‌وکارهایی با نام‌هایی که دارای کلمات کلیدی بیش از اندازه و غیر واقعی بودند، دیده می‌شد که البته به‌مرور این نتایج بهبود یافتند.

فاکتورهای تأثیرگذار در بهبود سایت از دید الگوریتم کبوتر

این الگوریتم چالش‌های زیادی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرد. یک کسب‌وکار نمی‌تواند شعاعی را که گوگل برای جستجوی‌های محلی جمع‌آوری می‌کند، کنترل کند. برای مثال اگر شما صاحب یک رستوران در شرق تهران باشید و حتی بهترین خدمات را نیز ارائه دهید، در نتایج جستجوی کاربران مرکز یا غرب تهران نمایش داده نخواهید شد. موارد این‌چنینی را کسب‌وکارها نمی‌توانند مدیریت کنند، اما فاکتورهایی وجود دارند که به بهبود رتبه سایت کمک می‌کنند:

الگوریتم کبوتر گوگل چیست
نسخه جدید بسته سه‌تایی نتایج محل گوگل
  • تأکید بر سیگنال‌های سنتی و ارگانیک: ساخت بک لینک‌های باکیفیت و صحیح، انتشار محتوای منحصربه‌فرد و اختصاصی با رعایت قوانین سئو تولید محتوا در وب‌سایت و افزایش قدرت دامنه و بسیاری موارد دیگر، منجر به بهبود نتایج خواهد شد.
  • تأکید بر محتوای کاملاً محلی: ایجاد و انتشار محتوای متنی، تصویری و ویدئویی که کسب‌وکار شما را با یک محله یا منطقه خاص مرتبط می‌کند. این کار باعث می‌شود تا وب‌سایت شما به‌عنوان یک منبع برای جستجو در آن منطقه در اولویت باشد. برای مثال اگر شما به‌عنوان یک پزشک در شرق تهران در حال فعالیت هستید، مطب خود را در گوگل‌مپ همراه با تصاویر اختصاصی خودتان ثبت کنید، در وب‌سایتتان از نقشه گوگل‌مپ استفاده کنید و در محتواهای منتشر شده در سایت از کلمه «شرق تهران» استفاده کنید.
  • تمرکز بر اصول اولیه سئو محلی: در نتایج گوگل محلی فقط سه کسب‌وکار نمایش داده می‌شوند بنابراین برای حضور در این نتایج و حذف رقبا باید به مواردی توجه کرد. از جمله اقداماتی که باید برای کسب رتبه انجام شود عبارتند از بهبود دقت و گستردگی نظرات مشتریان در صفحه شما در گوگل، حذف محتوای تکراری، کسب نظرات مثبت و … می‌باشد. برندهای تجاری بزرگ باید توجه ویژه‌ای به این اهداف پایه‌ای داشته باشند، با توجه‌ به اجرای مناسب این موارد، می‌توان سایت را در رتبه‌بندی‌های محلی نگه داشت. نادیده‌ گرفتن اجرای مناسب این موارد می‌تواند کسب‌وکارها را در رتبه‌بندی محلی ده‌ها یا صدها رتبه، عقب نگه دارد.
  • گزارش سایت‌های اسپم (هرزنامه): اگر در نتایج محلی گوگل، مواردی از کسب رتبه سایت‌های اسپم مشاهده کردید می‌توانید آن را به گوگل گزارش دهید. ابتدا مطمئن شوید که دستورالعمل‌های گوگل را کامل مطالعه کرده‌اید، سپس با گزارش هرگونه تخلف و تناقضی که با آن روبرو می‌شوید، گامی را برای یکسان‌سازی شرایط برای همه مشاغل محلی بردارید. ممکن است گوگل همیشه به گزارشات شما عمل نکند، اما ارزش تلاش را دارد، به‌خصوص اگر اقدام به اطلاع‌رسانی موارد اسپم کنید ممکن است با حذف آن نتایج اسپم، جایگاهی برای نمایش کسب‌وکار خود باز کنید. البته، هرگز یک کسب‌وکار را فقط به این دلیل که متعلق به رقیب شماست، گزارش نکنید و فقط کسب‌وکارهایی را که ناقض دستورالعمل‌های گوگل هستند را گزارش کنید.

اقداماتی که برای بهبود رتبه محلی توصیه می‌شود.

در مرحله اول، صفحاتی که در آن نام کسب‌وکار و کلمه کلیدی مورد نظر بیش از اندازه تکرار شده، اصلاح کنید. محتوای وب‌سایت شما باید طبیعی و کاربرپسند باشد. تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی مربوط به آدرس کسب و کارتان می‌تواند جریمه سایر الگوریتم‌های گوگل را برای سایت شما به دنبال داشته باشد. یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، استفاده از صفحات با محتواهای غیر قابل‌ نمایش برای کاربر است. به این صورت که ربات‌های گوگل این صفحات با کلمات کلیدی زیاد بازدید می‌کنند، اما کاربر واقعی نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. از این صفحات در سایت خود استفاده نکنید. در عوض مقالات باکیفیت و مفید از موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود بنویسید و در سایت منتشر کنید.

اعتبار دامنه وب‌سایت (دامین آتوریتی) و قدرت صفحات سایت (پیج آتوریتی) رشد بسیار آرامی دارند. اما می‌توان با انتشار مطالب مرتبط که کیفیت بالایی دارند، به افزایش این اعتبار سرعت بخشید. هنگام انجام این کار، باید به لینک‌سازی‌های داخلی نیز توجه داشته باشید زیرا این لینک‌های ارتباطی بین محتواها نشان می‌دهد سایت شما از کیفیت بالایی برخوردار است. ناگفته نماند این لینک‌های داخلی باید با رعایت اصول سئو و ارتباط محتوا قرار گرفته شوند. اشتباه در لینک‌سازی داخلی و خارجی اثرات مخربی برای سایت دارد.

 الگوریتم کبوتر
شناسایی منطقه کاربر در الگوریتم کبوتر

جمع‌بندی الگوریتم کبوتر

با توجه‌ به توضیحات مطرح شده، الگوریتم کبوتر فقط در جستجوهای محلی تأثیر دارد. بعد از انتشار این الگوریتم، وب‌سایت‌های زیادی بر اساس شهر، کیفیت و موضوع سایت به‌صورت منفی یا مثبت تحت تأثیر آن قرار گرفتند. اما چیزی که در زمان انتشار این الگوریتم بدیهی بود این است که یک الگوریتم مبتنی بر جریمه کردن سایت‌ها نبود، بنابراین حتی اگر سایت شما به طور کامل برای جستجوهای محلی بهینه نشده بود، یک‌شبه از صفحات نتایج گوگل حذف نمی‌شد، مگر اینکه مشکل دیگری در آن وجود داشته باشد. برای بهبود سئو محلی، محتوای متنی، ویدئو یا تصاویری منتشر کنید که شما را با یک منطقه خاص مرتبط کند. این کار به تقویت قدرت شما در جستجوهای محلی کمک می‌کند. با توجه‌ به اینکه افراد زیادی خدمات یا محصولات را در منطقه و یا شهر خود جستجو می‌کنند، تمرکز به بهبود سایت برای نتایج جستجوهای محلی می‌تواند در کسب‌وکار شما تأثیرگذار بسزایی داشته باشد.

برای آگاهی از سایر الگوریتم‌های گوگل، می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.