اگر در اینستاگرام کسب‌وکار خود را راه انداخته‌اید، بهتر است یاد بگیرید که چه کارهایی انجام دهید تا توسط مخاطبان بهتر دیده شوید. همان‌طور که می‌دانید، اینستاگرام یک پلتفرم بصری است که به‌طورکلی بر روی اشتراک‌گذاری عکس و فیلم تکیه دارد. پس طبیعی است که یاد گرفتن فرمت‌های مختلف ویدئو در اینستاگرام، به موفق شدن شما کمک ‌کند.

اگر دلتان می‌خواهد در اینستاگرام به جایی که می‌خواهید برسید، مثلا کسب‌وکارتان رونق بگیرد یا صفحه‌تان معروف شود و کلی فالوور جدید جذب کنید، باید خودتان را جای مخاطب بگذارید. یعنی متوجه شوید که آنها واقعا دنبال چه چیزی هستند و دوست دارند در صفحه شما چه مدل ویدئوهایی ببینند. یکی دیگر از چیزهایی که دانستنش خیلی اهمیت دارد، این است که یاد بگیرید برای پست و استوری گذاشتن، عکس‌ها و فیلم‌های موردنظرتان باید چه سایزی و اندازه‌ای داشته باشند. اگر در جریان هیچ کدام از این هایی که گفتم نیستید، اصلا نگران نباشید. با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا با انواع ویدئوهایی که می‌توان در اینستاگرام به اشتراک گذاشت آشنا شوید.

از نظر صاحبان کسب‌وکار، ویدئو گذاشتن در اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟

در سال 2021، هاب اسپات تحقیق جامع و کاملی بر روی بیش از 1000 بازاریاب در جهان انجام داد و نتیجه‌ای که این تحقیقات داشت خیلی جالب بود.

یکی از چیزهای جالبی که این تحقیق به آن‌ها نشان داد، این است که حدود 80 درصد بازاریابانی که در اینستاگرام پیج ساخته‌اند و فعالیت می‌کنند، ویدئوهای مختلفی درست می‌کنند تا هدف کسب‌وکارشان را نشان بدهند و محصولات و خدمات خود را معرفی کنند.

همچنین طبق آماری که به دست آمد، حدود 16 درصد از صاحبان کسب‌وکار که در صفحه اینستاگرام‌شان محتوای ویدئویی پست می‌کنند، از نتیجه‌ای که گرفته‌اند، خیلی راضی هستند و فکر می‌کنند که انتشار ویدئو در اینستاگرام، روش خوبی برای موفق شدن در کسب‌وکار است.

ویدیوی اینستاگرام
مثلاً در تصویر بالا تیزر تبلیغاتی‌ای را می‌بینیم که برای بوتیک لباس زنانه در شیراز ساخته شده و توسط افراد زیادی طی 2 روز مشاهده شده است. مخاطبان تمایل بیشتری به دیدن این نوع محتواها نشان می‌دهند.

یکی دیگر از آمار جالبی که این تحقیق به همراه داشت، این است که اکثریت بازاریابان، ویدئوهای طنز تولید و منتشر می‌کنند تا بتوانند توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنند.

وقتی با صاحبان کسب‌و‌کار صحبت کردند و نظرشان را درباره ویدیو گذاشتن در اینستاگرام پرسیدند، آنها در جواب گفتند که این نوع تولید محتوا، تاثیر خیلی بیشتری بر روی مخاطب می‌گذارد و کمک می‌کند تا کارشان رونق بگیرد. تازه، تاکید هم داشتند که ویدیو گذاشتن در اینستاگرام خیلی بهتر از عکس یا لایو گذاشتن است.

جدا از این مسئله، حتما خودتان متوجه شدید که این روزها، چقدر ویدئوهای کوتاه در اینستاگرام و تیک‌تاک روی بورس هستند. این ویدئوهای کوتاه، کلی طرفدار پیدا کرده و محبوب شده‌اند. از همین موضوع به‌راحتی می‌شود فهمید که ویدئوهای کوتاه، نسبت به ویدئوهای طولانی، محبوب‌تر هستند که البته دلیل آن هم مشخص است. چون مثلا در مدت زمان 15 ثانیه، مخاطب هر چیز مهمی را که قرار است بشنود، می‌شنود. یعنی لازم نیست که بیننده‌ها کلی وقت بگذارند و کار و زندگی‌شان را رها کنند تا ویدئوهای طولانی ما را ببینند. جالب است بدانید که حتی صاحبان پیج‌های کاری در اینستاگرام هم این موضوع را تائید کردند و حدود 85 درصد آنها گفته‌اند که ویدئوهای کوتاه، بازدید و تعامل بیشتری از طرف مخاطبان دارند و مثل اینکه کاربران آن را ترجیح می‌دهند.

با این اوصاف، مشخص است که فرمت ویدئویی Reels، نسبت به بقیه فرمت‌ها که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم، طرفدار کمتری دارد و از هر چهار بازاریابی که در پروسه تحقیق حضور داشتند، فقط یک نفر از آنها، از این قابلیت استفاده می‌کرد. هر چند، خیلی از بازاریابان گفته‌اند که قصد دارند از این قابلیت استفاده بیشتری ببرند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزش AVS Video Editor برای ویرایش و میکس فیلم — برای مشاهده این دوره ویدیویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing — برای مشاهده این دوره ویدیویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش پریمیر Premier برای تدوین و میکس ویدئو — برای مشاهده این دوره ویدیویی کلیک کنید(+)

خب حالا که با نظر صاحبان کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، کم‌وبیش آشنا شدیم، بهتر است برویم سراغ نظر مخاطبان. یعنی مخاطبان پیج‌های کاری، کدام نوع ویدئوها را بیشتر ترجیح می‌دهند و دوست دارند آنها را تماشا کنند.

از نظر مخاطبان، بهترین مدل‌های ویدئویی که می‌توان از آنها در اینستاگرام استفاده کرد، کدام‌ها هستند؟

در حال حاضر، در اینستاگرام می‌توان سه مدل ویدئو به اشتراک گذاشت که نام این فرمت‌ها در زیر آمده است:

  1. پست‌های کمتر از یک دقیقه
  2. استوری
  3. Reels

در ژوئن 2021، طی تحقیقات گسترده‌ای که توسط هاب اسپات صورت گرفت، حدود 300 نفر را به صورت تصادفی مورد بررسی قرار دادند و از آنها پرسیدیم که کدام یک از انواع ویدئو را به بقیه ترجیح می‌دهند.

اگر نتایج این تحقیق را بشنوید، احتمالا تعجب می‌کنید. طبق آماری که از این نظرسنجی به‌دست آمد، محبوب‌ترین انواع ویدئو در اینستاگرام، استوری‌هایی بود که در صفحه‌های مختلف گذاشته می‌شد. اکثریت افرادی که از اینستاگرام استفاده می‌کردند و در نظرسنجی شرکت کرده بودند، یعنی حدود 43 درصد، تماشای ویدئوهایی که در استوری منتشر می‌شد را به فرمت‌های دیگر ویدئو ترجیح می‌دادند.

البته خیلی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، اصلا در اینستاگرام اکانت نداشتند و از آن استفاده هم نمی‌کردند. حالا اگر این افراد را کنار بگذاریم و دوباره نگاهی به آمار بیندازم، متوجه می‌شویم که دومین فرمت پرطرفدار برای انتشار محتوای ویدئویی، لایو است. یعنی تماشا کردن لایو دیگران برای کاربران جالب است. در واقع کاربران ترجیح می‌دهند که اگر صاحبان کسب‌وکارها که در اینستاگرام صفحه دارند، می‌خواهند با مخاطبان خود صحبتی داشته باشند، محصولی معرفی کنند یا به سوالات متداول پاسخ بدهند، لایو بگذارند و مستقیما با فالوورهای خود در ارتباط باشند.

حالا برویم و ببینیم که سومین فرمت پرطرفدار در بین کاربران چیست. طبق آماری که خود کاربران به ما دادند، بعد از استوری و لایو، فرمت ویدئویی موردعلاقه آنها، ویدئوهایی است که به‌صورت پست منتشر می‌شود و کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. یعنی نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی! کاملا مختصر و مفید. می‌دانید چرا این حرف را می‌زنم؟ چون طبق همین نظرسنجی که داریم درباره آن صحبت می‌کنیم، ویدئوهای IGTV اصلا محبوب نبودند. ویدئوهای نسبتا طولانی که خیلی‌ها از آنها خوششان نمی‌آمد و اینستاگرام هم بلافاصله بعد از فهمیدن این موضوع، این قابلیت را از اپلیکیشن خود حذف کرد تا روی چیزهای بهتری سرمایه‌گذاری کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی ریلز چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی استوری اینستاگرام چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چطور ویدیوی طولانی در اینستاگرام بگذاریم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی لایو اینستاگرام چیست و چطور از آن برای رشد و توسعه کسب و کارمان استفاده کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

خب، حالا که تقریبا متوجه شدید مخاطب از چه مدل ویدئوهایی بیشتر خوشش می‌آید، بهتر است یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با استفاده از هرکدام از این فرمت‌ها، بهترین محتوا را در اختیار مخاطب قرار بدهیم. طوری که جذب شوند تا آخر ویدئو را نگاه کنند و حتی دلشان بخواهد که آن را برای بقیه دوستانشان هم بفرستند.

چگونه تولید محتوای ویدئویی بهتری داشته باشیم؟

شاید با خودتان بگویید دانستن این آمار چه فایده‌ای دارد وقتی نمی‌دانیم بر اساس چه اصولی جلو برویم تا بتوانیم محتوای ویدئوی خوبی تولید کنیم و مخاطبان از آنها بیشتر خوششان بیاید؛ اصلا لازم نیست نگران باشید. چون قرار است در ادامه، نکاتی را به شما آموزش بدهیم که کلی برای تولید محتوای ویدئویی به دردتان می‌خورد و نباید آنها را از دست بدهید.

نکته اول

اگر قصد دارید ویدئو موردنظر خود را به‌صورت پست در صفحه اینستاگرامتان قرار بدهید، حتما باید از کیفیت آن مطمئن شوید. کیفیت ویدئوهای شما باید حتما 1080 در 1080 پیکسل باشد. در ضمن، حداکثر حجمی که فایل شما می‌تواند داشته باشد، 250 مگابایت است. پس حواستان به حجم ویدئوهایی که قرار است آپلود کنید باشد تا بعدا دچار مشکل نشوید. برای ساخت ویدئوهایی که قرار است آن را پست کنید، می‌توانید از فرمت‌های مختلفی استفاده کنید؛ مثلا MP4 ،GIF یا MOV. این را هم در نظر داشته باشید که نسبت تصویر در چنین ویدئوهایی بهتر است 4:5 باشد تا کامل به مخاطب نشان داده شود. اگر تمام نکاتی که گفته شد را رعایت کنید، ویدئویی که در پیج خود پست می‌کنید، ظاهر و کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

نکته دوم

خب حالا که درباره ویدئوهایی که قرار است پست شوند نکات مهم را گفتیم، می‌توانیم برویم سراغ فرمت ویدئویی بعدی؛ یعنی استوری کردن ویدئوهای مختلف در اینستاگرام. شما درباره استوری گذاشتن در اینستاگرام، چه چیزهایی بلد هستید؟ اگر تا به امروز، بدون کوچک‌ترین سخت‌گیری، ویدئو موردنظرتان را انتخاب می‌کردید و بدون رعایت هیچ نکته‌ای، خیلی راحت استوری می‌گذاشتید، اصلا عیبی ندارد. اما از حالا به بعد، به نکاتی که می‌گویم بیشتر دقت کنید تا کیفیت کارتان بالا برود.

اول اینکه، ویدئویی که قرار است استوری کنید، باید کیفیت 1080 در 1080 داشته باشد تا برای بقیه کاربران، با کیفیت خوبی به نمایش دربیاید و تار نباشد. دوم اینکه، حداکثر حجمی که می‌شود در اینستاگرام استوری کرد، 250 مگابایت است و اگر ویدئو شما بیشتر از اینها حجم داشته باشد، کارتان لنگ می‌ماند. نکته آخری که می‌خواهم گوشزد کنم، این است که حتما نسبت تصویر در ویدئو شما باید 9:16 باشد تا حاشیه‌های ویدئو بریده نشود و مخاطب بتوانید ویدئو را کامل ببیند.

نکته سوم

سومین فرمت ویدئویی که در بالا معرفی کرده بودیم، Reels بود که برای آن هم نکاتی داریم که به شما آموزش بدهیم. اولین موردی که می‌خواهم بگویم درباره حجم فایل است. مانند دو فرمت قبلی، حداکثر حجمی که می‌توانید آن را در صفحه خود به‌صورت Reels منتشر کنید، 250 مگابایت است. نکته بعدی که خیلی اهمیت دارد، کیفیت ویدئویی است که قرار است به‌صورت Reels پست کنید. کیفیت چنین ویدئوهایی حتما باید 1080 در 1080 باشد تا وقتی آن را در پیجتان می‌گذارید، از کیفیت آن کم نشود. در آخر باید اضافه کنم که نسبت تصویر در ویدئوهای Reels باید 9:16 باشد تا ویدئو کامل نشان داده شود و از گوشه و کنار تصویر زده نشود.

شاید فکر کنید نکاتی که گفته شد، خیلی ساده یا کلا بی‌اهمیت هستند. ولی به شما پیشنهاد می‌کنم که فقط یک‌بار آنها را هنگامی  که می‌خواهید محتوای ویدئویی تولید کنید، رعایت کرده تا تفاوت را احساس کنید.

بگذریم! اگر دقت کرده باشید، یکی از نکاتی که مرتب آن را تکرار کرده‌ایم، مربوط به حجم فایلی است که قرار است آن را آپلود کنید. همان‌طور که گفتیم، حداکثر حجم ویدئویی که می‌توانید در هر یک از سه فرمت reels، استوری و پست منتشر کنید، 250 مگابایت است. ممکن است گاهی اوقات به خاطر این موضوع دچار مشکل بشوید و دلتان بخواهد که ویدئوهایی که از 250 مگابایت حجم بیشتری دارند را در صفحه خودتان به اشتراک بگذارید. اما خب قانون، قانون است و شما اجازه ندارید ویدئوهای خیلی سنگین در پیجتان بگذارید! حالا باید چه‌کار کرد؟ یکی از راه‌هایی که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، کوتاه کردن ویدئوها است. اگر حجم ویدئو شما بیشتر از 250 مگابایت است، یکی از بهترین و راحت‌ترین کارها برای کم کردن حجم آن، کوتاه کردن آن است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • چطور پیج موفقی در اینستاگرام داشته باشیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور ویدیو طولانی در اینستاگرام بگذاریم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

ولی من پیشنهاد بهتری دارم! به قول معروف، پیشگیری بهتر از درمان است! به نظر شما بهتر نیست که از همان اول، حواسمان به مدت‌زمان ویدئویی که ضبط می‌کنیم باشد تا خدای نکرده خیلی حجم ویدئو سنگین نشود تا بعدا مجبور نشویم بخش‌هایی از آن را حذف کنیم؟

کلام آخر

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید، حتما دیگر می‌دانید که این روزها، داشتن یک پیج اینستاگرام چقدر می‌تواند به بیشتر دیده شدن کارتان کمک کند. البته، صرفا ساختن یک پیج در اینستاگرام کافی نیست و اگر واقعا می‌خواهید پیشرفت کنید، باید به فکر تولید محتوای مناسب باشید.

شاید خبر نداشته باشید ولی طبق تحقیقاتی که بر روی بازاریابان اینستاگرامی صورت گرفته، خیلی از آنها ادعا کردند که تولید محتوای ویدئویی نسبت به انواع دیگر تولید محتوا، تاثیرگذارتر بوده و برای بهتر شدن کسب‌وکار، مفید است. جالب است بدانید که مخاطبان هم این نظر را دارند و بیشتر به سمت پیج‌هایی که تولید محتوای ویدئویی دارند، جذب می‌شوند.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، شما در اینستاگرام می‌توانید به سه صورت، محتوای ویدئویی تولید کنید و آن را به اشتراک بگذارید.

در مقاله بالا، این سه فرمت را به شما معرفی کرده‌ایم و همچنین، نکاتی را آموزش دادیم که به کمک آنها، می‌توانید محتوای ویدئویی بهتری منتشر کنید. آیا شما نکات دیگری بلد هستید که برای تولید محتوای ویدئویی در اینستاگرام، مفید باشد؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.