واقعاً نیازی به گفتن ندارد که اینستاگرام چیست و چه تغییری در دنیای ارتباطات ایجاد کرده!

دیگر کسی بر روی این کره خاکی نیست که خبر نداشته باشد این روزها اینستاگرام چقدر سروصدا کرده و محبوب شده است. انگار که اینستاگرام به سوگولی همه کسانی که از فضای دیجیتال استفاده می‌کنند تبدیل شده است! البته دانستن اینکه چنین روزهایی در راه هستند، آن‌قدرها هم دور از ذهن و بعید نبود.

از همان روز اولی که این اپلیکیشن کار خودش را شروع کرد، می‌شد حدس زد که قرار است دل همه را به دست بیاورد و کلی طرفدار پیدا کند. با امکانات و قابلیت‌هایی که اینستاگرام دارد، مشخص بود که این برنامه خیلی زود بر سر زبان‌ها می‌افتد و تبدیل به رقیب سرسختی برای بقیه شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

اینستاگرام هم برای وقت‌گذرانی و سرگرم شدن خوب است، و هم برای پول درآوردن و کسب‌و‌کار. یعنی کسی که اینستاگرام را بر روی گوشی خود نصب می‌کند، در واقع با یک تیر دو نشان می‌زند. اما چنین چیزی آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. یعنی این‌طور نیست که به‌محض اینکه در اینستاگرام پا گذاشتید، پول بر سرتان بریزند، یا همه شما را بشناسند، یا مثلاً کلی دوست پیدا کنید. نه! چنین خبرهایی نیست! شاید تو ذوق‌تان بخورد؛ ولی حقیقت تلخ است.

شما در اینستاگرام مثل قطره‌ای در دریا هستید! چون تعداد افرادی که وارد اینستاگرام می‌شوند و می‌خواهند در این پلتفرم دیده شوند، خیلی زیاد است و این کارتان را سخت می‌کند. ولی هیچ چیزی غیرممکن نیست. اگر واقعاً دلتان می‌خواهد در اینستاگرام به جایی برسید، مثلاً پول دربیاورید یا معروف شوید، قبل از هر چیزی باید اصول اولیه داشتن یک پیج موفق را یاد بگیرید. اگر این اصول اولیه را نمی‌دانید، اصلاً نگران نباشید؛ چون در این مقاله از آکادمی کاپریلا آنها را با زبانی ساده آموزش می‌دهیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید، تا هر چیزی که برای داشتن یک پیج موفق در اینستاگرام لازم است بدانید را یاد بگیرید.

راز داشتن یک پیج موفق در اینستاگرام چیست؟

به نظر شما پیج‌های موفق اینستاگرامی چه کارهایی انجام می‌دهند؟ چطور می‌شود که بعضی از پیج‌ها هر روز بیشتر از قبل فالوور جذب می‌کنند؟ داشتن پیج موفق در اینستاگرام یعنی هر روز که می‌گذرد، تعداد فالوورهایتان بالاتر برود، اینکه افراد بیشتری شما را در این فضا بشناسند، یا مثلاً اگر پیج بیزینسی دارید، بتوانید مشتری‌های بیشتری جذب کنید و پول دربیاورید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • نحوه ساخت اکانت بیزینسی یا تجاری اینستاگرام — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
موفق شدن
نحوه موفق شدن در اینستاگرام

اگر می‌خواهید پیج موفقی داشته باشید و به هدف‌هایی که دارید برسید ولی هنوز نتوانسته‌اید، باید بگویم که کلید این در قفل شده، در دست‌های خودتان است. شاید تا امروز وقت و انرژی زیادی برای پیج خودتان صرف کرده‌اید اما همه‌اش بی‌نتیجه بوده است. به شما یشنهاد می‌کنم که نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را خوب یاد بگیرید و از این به بعد هوشمندانه تلاش کنید تا رفته‌رفته متوجه تاثیر این نکات طلایی بشوید.

اهمیت یک بیو جذاب را دست‌کم نگیرید!

قبل از هر چیزی باید یک بیو خوب در پیج اینستاگرام‌تان بنویسید چون بیو خیلی به چشم می‌آید و تاثیر زیادی بر تصور مخاطبان از شما و صفحه‌تان می‌گذارد. یک بیو خوب باید به بقیه کاربران بگوید که شما چه کسی هستید، در پیجتان چه‌کار می‌کنید و چه هدفی از ساختن صفحه‌تان دارید. 

اگر یک بیو درست‌وحسابی نداشته باشید که شما را کامل معرفی کند، احتمال اینکه دیگران تصمیم بگیرند شما را فالو کنند، خیلی کم است. حتی می‌توانید لینک وب‌سایت خود را در کنار Call to action در بیو قرار بدهید تا هر کسی که قصد خرید از شما را دارد خیلی سریع اقدام کند. 

اگر هیچ ایده‌ای از نوشتن یک بیو جذاب ندارید، می‌توانید با کمک مطلب آموزشی نحوه نوشتن بیو جذاب برای اینستاگرام از آکادمی کاپریلا، یک بیو حرفه‌ای برای صفحه اینستاگرام‌تان بنویسید.

در تولید محتوا حرفه‌ای باشید

حالا که بیو جذابی و مناسبی برای صفحه خودتان نوشته‌اید، وقت آن است که یک فکر اساسی برای محتوای پیجتان بکنید. اگر محتوای شما کسل‌کننده و  بیش از حد طولانی باشد، مخاطبان‌تان از پیجتان فرار می‌کنند. اگر محتوای شما تکراری باشد و آن را از پیج‌های دیگر کپی کنید، باز هم مخاطب جدیدی نمی‌توانید جذب کنید؛ که البته طبیعی هم هست. واقعاً چرا کاربران باید پیجی را فالو کنند که محتوای آن طولانی، خسته‌کننده و کپی از پیج‌های دیگر باشد؟ خب همه دنبال پیج‌های خاص و جذاب هستند که با بقیه پیج‌ها فرقی داشته باشد و در تولید محتوای خود از ایده‌های جدید و خلاقانه استفاده بکند. اگر چنین پیجی ندارید، پس انتظار موفق شدن هم نداشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی ترفندهای استوری اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی ترفندهای اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی بهترین روش های تولید محتوا در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی تولید محتوای گرافیکی با نرم افزار پاورپوینت برای اینستاگرام — برای مشاهده این آموزش ویدئویی کلیک کنید(+)

از هشتگ‌ها غافل نشوید!

خیلی از کسانی که می‌خواهند پیج موفقی در اینستاگرام داشته باشند، اشتباهات کوچکی می‌کنند که همان اشتباهات کار را به جاهای باریکی می‌رساند. یکی از این اشتباهات کوچک که از قضا اصلاً هم کوچک نیست، فراموش کردن هشتگ‌ها است. اگر هشتگ‌ها را از قلم بیندازید و قدرت آنها را در اینستاگرام نادیده بگیرید، پیج‌تان خیلی زود از پا در می‌آید.

حتماً باید در کپشن پست‌هایتان از هشتگ‌های معروف که به محتوای پیجتان مرتبط هستند، استفاده کنید. البته هیچ‌وقت کمیت را فدای کیفیت نکنید. یعنی خیلی‌ها فکر می‌کنند که باید هر هشتگ نامربوطی را که معروف است در زیر کپشن پست‌هایشان استفاده کنند تا بیشتر دیده شوند. ولی چنین کاری از بیخ مشکل دارد. لازم نیست هر هشتگی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید، فقط چند هشتگ که به کارتان می‌آید و باعث می‌شود مخاطبان هدفی که پیجتان را ندارند، به سمت آن جذب شوند را اضافه کنید. این‌طوری هر کسی که به محتوای شما نیاز داشته باشد، فقط باید هشتگ مرتبط را جستجو و شما را پیدا کند.

اگر هیچ ایده‌ای از نحوه استفاده هشتگ‌ها ندارید، مطالب زیر را بخوانید تا به صورت حرفه‌ای در اینستاگرام فعالیت کنید:

  • هشتگ اینستاگرام چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • هشتگ مارکتینگ چیست؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

از قابلیت story اینستاگرام به نحو احسن استفاده کنید!

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر اهمیت و تاثیر استوری‌های اینستاگرام شود. استوری گذاشتن در اینستاگرام می‌تواند کمک زیادی به بالا رفتن پیج‌تان بکند. اگر می‌خواهید صفحه موفقی در اینستاگرام داشته باشید، باید پشت سرهم استوری‌های جذاب بگذارید. چون اگر کسی شما را فالو کرده باشد، بخاطر استوری‌های جالبی که می‌گذارید همه آنها را تماشا می‌کند؛ در نتیجه بازدید استوری‌هایتان بالا می‌رود و تعامل بیشتری در پیجتان به وجود می‌آید. تازه اگر کسی هم شما را فالو نکند، اگر چند بار پیجتان را چک کند و ببیند که چه استوری‌های جذابی می‌گذارید، حتماً جذب پیجتان می‌شود و شما را فالو می‌کند.

استوری اینستا
فعالیت در استوری اینستاگرام را جدی بگیرید.

علاوه بر موارد بالا، استوری اینستاگرام قابلیت‌های جذاب زیادی دارد که می‌توانید از آنها برای بهتر شدن پیجتان و افزایش فالوورهایتان کمک بگیرید. مثلا می‌توانید آهنگ‌ها و متن‌های انگیزشی استوری کنید، یا اگر وب‌سایت دارید لینک آن را استوری کنید تا ترافیک بیشتری در سایتتان ایجاد شود یا مثلا نظرسنجی برگزار کنید تا متوجه شوید مخاطبانتان به چه چیزهایی علاقه و نیاز بیشتری دارند. اگر متوجه شوید که فالوورهایتان از شما و پیجتان چه انتظاری دارند، تقریبا نصف راه موفق شدن در اینستاگرام را رفته‌اید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی ترفند افزایش ویو استوری اینستاگرام — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی نحوه قرار دادن لینک در استوری اینستاگرام — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

هایلایت‌های استوری اینستاگرام خیلی مهم هستند!

یکی از جذابیت‌های اینستاگرام، قابلیت هایلایت کردن استوری‌ها در پروفایل است. هایلایت کردن استوری‌ها، کمک زیادی به بالا رفتن پیجتان می‌کند. چون وقتی کسی برای اولین بار وارد پیجتان می‌شود، حتما به هایلایت‌هایتان نگاهی می‌اندازد تا ببیند در پیجتان چه خبر است. اگر بعد از دیدن هایلایت‌ها از پیجتان خوشش بیاید، احتمال اینکه صفحه شما را فالو کند و حتی آن را به دیگران معرفی کند خیلی زیاد است. 

شاید از خودتان بپرسید که باید چه استوری‌هایی را هایلایت کنید تا پیجتان دیده شود و مخاطبان بیشتری جذب کند. خب این بستگی به نوع اکانتتان دارد؛ اگر اکانت کاری دارید، بهتر است اطلاعات محصولات، قیمت آنها، رضایت مشتری‌ها و پرسش پاسخ‌های متداول را هایلایت کنید. ولی اگر پیجتان کاری نیست، می‌توانید خودتان را معرفی کنید و بیوگرافی‌تان را به هایلایت‌های پیجتان اضافه کنید، یا لحظات خاص و مهم را که ممکن است برای دیگران جذاب باشد به‌صورت هایلایت در پروفایل خود قرار بدهید.

از قدرت اینفلوئنسرها و بلاگرها برای تبلیغ خودتان استفاده کنید

یکی دیگر از کارهایی که باعث موفق شدن پیجتان می‌شود و به شما کمک می‌کند تا پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید، تبلیغ و پروموت کردن اکانت‌تان است. راه‌های مختلفی برای تبلیغ کردن صفحه‌تان وجود دارد؛ مثلاً در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام، پیج خودتان را تبلیغ کنید. ولی روش‌های بهتری هم برای دیده شدن در اینستاگرام وجود دارد.

یکی از راه‌هایی که برای دیده شدن پیج اینستاگرام خیلی به درد می‌خورد، تبلیغ به کمک اینفلوئنسرها است. خوب در اینستاگرام بگردید و یک اینفلوئنسر موفق و محبوب پیدا کنید که تاثیر زیادی بر مخاطبان خودش داشته باشد. البته حواستان باشد که این اینفلوئنسر در زمینه‌ای فعالیت کند که به شما یا کسب‌وکارتان مرتبط باشد وگرنه تبلیغ کردنشان فایده‌ای ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی معنی اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی میکرواینفلوئنسر چیست؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چطور اینفلوئنسر مناسب را برای کمپین تبلیغاتی اینستاگرام‌مان انتخاب کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی تبلیغات آنلاین و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

راستی اگر واقعاً قصد دارید که از یک اینفلوئنسر برای تبلیغات پیجتان کمک بگیرید، باید یک چیزی را مدنظر داشته باشید. قبل از چنین کاری باید حتما نگاهی به پیجتان بیندازید و یک‌سری چیزها را بررسی کنید. مثلاً چک کنید و ببینید که چقدر فالوور دارید، چند نفر از فالوورهایتان شما را لایک می‌کنند و برایتان کامنت می‌گذارند، یا استوری‌هایتان چقدر بازدید می‌خورد.

به‌طورکلی نرخ تعامل پیجتان چقدر است. این اطلاعات خیلی مهم هستند چون اگر این آمار خیلی پایین باشند هنوز برای چنین تبلیغات بزرگ و پرهزینه‌ای زود است. شما اول باید روی پیجتان کار کنید و آن را به جایی برسانید. یعنی محتوای خوب پست کنید تا مخاطبین بیشتری جذب کنید، میزان تعامل پیجتان را با برگزاری مسابقه و لایو و… بالا ببرید و با کمک تبلیغات کوچک و کم‌هزینه، فالوورهای بیشتری جذب کنید. وقتی پیجتان کمی دیده شد، وقت همکاری با اینفلوئنسرها می‌رسد و می‌توانید با خیال راحت برای تبلیغات هزینه کنید.

لایو گذاشتن را فراموش نکنید

اگر به اندازه کافی زرنگ باشید می‌توانید با لایو گذاشتن هم یک تعامل درست‌وحسابی با فالوورهایتان داشته باشید و هم مخاطبان جدید جذب کنید. یعنی با یک تیر، دو نشان می‌زنید! البته لازم است که یک نکته مهم را به شما گوشزد کنم. لایوهای الکی که هیچ هدفی ندارند، کمکی به شما و پیجتان نمی‌کند؛ چون هیچ‌کس وقتش را از سر راه نیاورده که آن را پای لایوهای بی‌محتوا هدر دهد. پس قبل از اینکه لایو بگذارید، قشنگ بنشینید و با خودتان فکر کنید که دقیقاً می‌خواهید چه چیزی بگویید که ارزش گرفتن وقت دیگران را داشته باشد، چه حرفی برای زدن دارید که فالوورهایتان تا آخر لایو شما را همراهی کنند و آن را نصفه‌نیمه به امان خدا رها نکنند. 

بعد از اینکه صحبت‌های خود را آماده کردید، وقت تبلیغ کردن لایو می‌رسد. اگر می‌خواهید مخاطبانتان حتما لایو شما را تماشا کنند، باید در پست و استوری‌هایتان چند دفعه ساعت و روز دقیق لایو را اعلام و فالوورهایتان را تشویق کنید که به‌هیچ‌وجه آن لایو را از دست ندهند.

لایوی که می‌گذارید، حتما باید سر ساعت شروع شود، جذاب و جالب باشد، در آن حرف‌های مهمی زده شود و زمانش خیلی طولانی نباشد تا دیگران خسته نشوند. 

همان‌طور که قبل‌تر هم تاکید کردیم، لایو شما باید محتوای باارزشی داشته باشد؛ مثلاً می‌توانید در آن از یک محصول جدید رونمایی کنید یا مثلاً به سوال‌های متداول پاسخ بدهید و یا از پشت‌صحنه کارتان برای مخاطبان لایو بگیرید. این کارها، باعث می‌شود که فالوورهایتان بیشتر با شما یا کسب‌وکارتان آشنا بشوند و نسبت به پیج شما حس خوبی پیدا کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی لایو اینستاگرام چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چگونه از لایو اینستاگرام برای رشد و توسعه کسب و کارمان استفاده کنیم؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چگونه لایو اینستاگرام مان را ذخیره کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام — برای مشاهده این وبینار رایگان ضبط شده کلیک کنید(+)

ارتباط گرم و دوستانه‌ای با مخاطبان خود داشته باشید

هرچقدر هم که همه چیز در پیجتان عالی و بی‌نقص باشد، اگر رفتار گرم و دوستانه‌ای با فالوورهایتان نداشته باشید، کارتان لنگ می‌ماند و احتمال موفق شدنتان نزدیک به صفر خواهد بود. هیچ‌چیزی به گرد پای رفتار صمیمانه از طرف صاحب پیج نمی‌رسد! اگر خشک و عصا قورت داده رفتار کنید، نه تنها مخاطبان جدیدی جذب نمی‌کنید، بلکه همان فالوورهایی که دارید را کم‌کم فراری می‌دهید. چون ممکن است بقیه فکر کنند که پشت اکانت شما، یک ربات نشسته که هیچ نشانی از انسان بودن ندارد. صد البته که حق هم دارند! دیگران چرا باید به صفحه‌ای اعتماد کنند که با مخاطبان خودش ارتباط برقرار نمی‌کند؟ ارتباط خشک و خالی هم نه، ارتباط دوستانه! 

هرچقدر هم که سعی کنید این قضیه را نادیده بگیرید، فایده ندارد. باید قبول کنید که میزان موفقیت شما و پیجتان در اینستاگرام، تا حد زیادی به رفتاری که با مخاطبانتان دارید وابسته است. اگر نمی‌دانید که چطور باید با مخاطبانتان ارتباط درستی برقرار کنید، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:                        

  1. کامنت‌هایی را که دیگران در زیر پست‌هایتان می‌گذارند، لایک کنید.
  2. تا جایی که می‌توانید، به کامنتها ‌و دایرکت‌ها جواب دهید.
  3. در استوری‌ها، نظرسنجی برگزار کنید و نظر آنها را درباره مسائل کوچک و بزرگی که به پیج و یا کسب‌وکارتان مربوط است، بپرسید.
  4. پیج‌های همکار را فالو و پست‌هایشان را لایک کنید.
  5. لایوهای اینستاگرامی بگذارید و با آنها صحبت کنید، نظرشان را درباره پیج و محصولاتی که دارید بپرسید.
  6. اگر پیج بیزینسی دارید، از پشت‌صحنه کارهایتان عکس و فیلم استوری کنید.             

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، فقط تعداد کمی از کارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا روابط بهتر و تاثیرگذارتری را با مخاطبان خود تجربه کنید و پیج موفق‌تری داشته باشید.

کلام آخر

اینستاگرام، یکی از بزرگترین پلتفرم‌های این روزها است که خیلی‌ها می‌خواهند در آن دیده شوند و از طریق آن به هدف‌هایشان برسند. اگر شما هم می‌خواهید پیج موفقی داشته باشید، بهتر است مقاله بالا را به‌دقت مطالعه کنید. تلاش کردیم تا در این مقاله هرچیزی که برای موفق شدن پیجتان لازم دارید را به شما آموزش بدهیم. آیا شما نکات دیگری به ذهنتان می‌رسد که این راه را برایتان هموارتر کند؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 31 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.