احتمالاً این حقیقت از چشم‌های تیزبین‌تان دور نمانده که استوری اینستاگرام، تا چه اندازه پتانسیل دارد. شما می‌توانید از بخش استوری اینستاگرام برای کارهای مختلفی استفاده کنید. برای مثال اگر پیج کاری دارید می‌توانید از استوری اینستاگرام برای معرفی محصولات و رونمایی کردن از آنها تبلیغ برند خود یا دیگران، نظرسنجی کردن، برقرار کردن تعامل و ارتباط دوستانه با مخاطبان و خیلی موارد دیگر استفاده کنید. به نظر شما غیر از کاربردهایی که از آنها نام بردیم، چه چیز دیگری هست که می‌تواند استوری اینستاگرام را حتی از قبل هم جذاب‌تر کند؟

اگر هنوز جواب سوال بالا را نمی‌دانید بهتر است به مثالی که می‌خواهم برایتان بزنم کاملاً توجه کنید. فرض کنید که یک اکانت کاری دارید که در آن محصولات مراقبت از پوست برندتان را به مخاطبان معرفی می‌کنید تا آنها را به فروش برسانید. شما می‌توانید از استوری اینستاگرام استفاده کنید تا محصولات خود را نشان دهید، نظرسنجی برگزار کنید، درباره تخفیف‌ها به مخاطبان‌تان خبر دهید و یا از طریق ادد استوری کردن، پست خود را دوباره در استوری منتشر کنید تا کسانی که هنوز آن را ندیده‌اند، ببینند.

لینک گذاشتن در استوری
مثلاً در تصویر بالا، برند GO-To به مناسبت روز جهانی زن، صابونی که به دست یک زن ساخته شده را در فروشگاهش به فروش می‌رساند و این موضوع را در استوری اینستاگرامش با درج لینک به فروشگاه اطلاع می‌دهد.

حالا تصور کنید که بعد از مدتی تصمیم گرفته‌اید برای فروش محصولات خود، کانال مخصوص برندتان را طراحی کنید تا مخاطبانتان به‌راحتی به تمام محصولات موجود و قیمت آنها دسترسی داشته باشند و بدون هیچ مشکلی از شما خرید کنند. بعد از اینکه کانال خود را راه انداختید، چگونه می‌خواهید مخاطبان‌تان را با آن آشنا کنید؟ از چه راهی می‌توانید مطمئن شوید که مشتریان شما، بدون کوچک‌ترین دردسر کانال و محصولات‌تان را پیدا می‌کنند؟ همان‌طور که می‌دانید، ممکن است کلاه‌برداران کانال‌های تقلبی که نامشان مشابه نام برند شماست را طراحی و مشتریان شما را گمراه کنند تا سرشان کلاه بگذارند.

پس بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاقات این است که شما لینک کانال خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. با این کار هم مخاطبانتان خیلی راحت به‌طور مستقیم به سایت منتقل می‌شوند و خرید می‌کنند و هم دست کلاه‌برداران کوتاه می‌شود.

حالا به جواب رسیدیم. اضافه کردن لینک به استوری می‌تواند قابلیتی باشد که کار را تا حد زیادی برای همه راحت‌تر و بی‌دردسرتر می‌کند. اگر نمی‌دانید که چطور باید به استوری اینستاگرام لینک اضافه کرد، حتما تا انتهای این مطلب از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا با طریقه لینک گذاشتن در استوری اینستاگرام آشنا شوید.

آیا در گذشته اضافه کردن لینک در استوری اینستاگرام مخصوص کاربران خاصی بوده است؟

شاید بهتر باشد قبل از اینکه طریقه لینک گذاشتن در استوری اینستاگرام را به شما آموزش بدهیم، کمی درباره سرگذشت لینک‌ها در استوری‌های اینستاگرامی برایتان بگوییم.

در گذشته نه چندان دور فقط یک سری از کاربران خاص می‌توانستند در استوری‌های خود لینک قرار بدهند. در یک کلام امکان دسترسی به این قابلیت برای همه کاربران وجود نداشت. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه کاربرانی می‌توانستند در استوری اینستاگرام‌شان لینک بگذارند؟

  • کاربرانی که تیک آبی دریافت کرده باشند

عجب شرط سختی! یعنی اگر کسی قصد داشت در استوری اینستاگرامش یک لینک اضافه کند، می‌بایست تیک آبی داشته باشد؟ خوشبختانه این شرط خیلی دوام نیاورد. بعد از اینکه مدت کوتاهی گذشت، اینستاگرام که می‌خواست کاربران را راضی نگه دارد و بهترین و آسان‌ترین شرایط را برای آنها فراهم کند، تصمیم گرفت سخت‌گیری‌هایش را کمتر کند. در نتیجه اعلام کرد که اگر تیک آبی ندارید، باید حداقل دو شرط زیر را داشته باشید تا قابلیت لینک گذاشتن در استوری برایتان فعال شود:

  • اکانت تجاری داشته باشید
  • اکانت تجاری‌تان بالای 10K (10 هزار) فالوور داشته باشد

شاید با خودتان بگویید چرا 10 هزار فالوور لازم است تا این قابلیت فعال شود؟ خب یکی از سیاست‌های اینستاگرام این است که شما را تشویق به افزایش تعداد فالوورهایتان می‌کند تا بتوانید بیشتر دیده شوید و در این پلتفرم به جایگاه خوبی برسید. در واقع بالا بودن تعداد فالوور ، یکی از رمزهای موفقیت در اینستاگرام محسوب می‌شود.

اگر اکانت تجاری اینستاگرام ندارید و بلد نیستید برای خودتان بسازید، در مطلب اکانت تجاری اینستاگرام چیست از آکادمی کاپریلا، صفر تا صد ساخت بیزینس اکانت اینستاگرام را آموزش داده‌ایم. حتماً قبل از مطالعه ادامه این مطلب، آن را بخوانید.

خب، حالا فرض کنید که این دو شرط را داشته باشید، چگونه می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید؟

لینک گذاشتن در اینستا
نحوه قرار دادن لینک در استوری اینستا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزشی مدیریت کسب و کار در فضای اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با کمک پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی اصول ساخت تصاویر اینستاگرام و سایر شبکه‌‌های اجتماعی — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

Swipe up چیست؟

در گذشته اگر کسی شرایط دسترسی به قابلیت لینک گذاشتن را پیدا می‌کرد، باید از طریق Swipe up، لینک موردنظر خود را به استوری اضافه می‌کرد. البته لازم است بدانید که این روش هنوز برای کسانی که از نسخه قدیمی اینستاگرام استفاده می‌کنند و شرایط لازم را هم دارند، امکان‌پذیر است.

برای اینکه بتوانید از طریق swipe up به استوری خودتان لینک اضافه کنید، باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و به بخش استوری‌ها بروید.
  2. عکس یا ویدئویی که می‌خواهید استوری کنید را انتخاب کنید.
  3. سپس مطابق تصویر زیر، آیکون لینک که در بالای صفحه قرار دارد را لمس کنید.
    درج لینک در استوری
    قرار دادن لینک در استوری
  4. در قسمت Swipe up، گزینه URL را انتخاب کنید.
  5. در مرحله بعد، لینک موردنظرتان را در کادری که به شما نشان داده می‌شود تایپ کنید.
  6. بعد از اینکه تمام مراحل را انجام دادید، اگر از گوشی آیفون استفاده می‌کنید، گزینه done و اگر از گوشی اندروید استفاده می‌کنید، تیک بالای صفحه را لمس کنید تا لینک به استوری اضافه شود.
  7. پس از قرار دادن لینک از طریق swipe up، اینستاگرام به‌صورت خودکار عبارت see more را در پایین صفحه در استوری‌تان قرار می‌دهد تا مخاطبان متوجه شوند که استوری شما حاوی لینک است.

درست است که این عبارت نشان می‌دهد که شما در استوری خود یک لینک قرار داده‌اید، اما برای اینکه مخاطبان تشویق شوند تا صفحه را به سمت بالا بکشند و مستقیماً به جایی که لینک آنها را می‌برد بروند، باید از Call to action استفاده کنید. منظور از کال تو اکشن یا همان فراخوان به اقدام، عملی است که کاربران را دعوت به انجام یک کار می‌کند.

مثلاً از مخاطبان خود بخواهید که صفحه را بالا بکشند تا بتوانند وارد سایت برندتان بشوند و تخفیف محصولات را ببینند. یا مثلاً صفحه را بالا بکشند تا به کانال تلگرام‌تان منتقل شوند و اطلاعات بیشتری درباره خدمات‌تان کسب کنند. یا مثلاً به کانال یوتیوب منتقل شوند و ویدئویی که منتشر کرده‌اید را ببینند.

حتی می‌توانید برای اینکه استوری‌تان زیباتر بشود و مخاطب بیشتر برای بالا کشیدن صفحه ترغیب شود، به استوری خود گیف‌های Swipe up اضافه کنید. مانند تصویر زیر عبارت swipe up را در قسمت گیف‌ها سرچ کنید و از بین گیف‌هایی که نشان داده می‌شود، هرکدام را دوست داشتید و مناسب استوری‌تان بود را انتخاب کنید.

لینک گذاشتن در اینستا
می‌توانید از گیف‌های Swipe UP برای دعوت به اقدام استفاده کنید.

همان‌طور که می‌بینید اضافه کردن لینک به استوری می‌تواند بیشتر از چیزی که تصور می‌کردید، کارها را راحت‌تر کند. چون می‌توانید مخاطبانتان را با یک دکمه، به هرجایی که می‌خواهید ببرید. خیلی ساده و راحت!

حیف نیست که چنین چیزی، حق انحصاری یک عده خاص باشد؟

خبر خوب!

از آنجایی که اینستاگرام همیشه به فکر راحتی کاربران خودش است، تصمیم گرفته تا قابلیت Swipe up را از رده خارج کند و به آن کمی استراحت بدهد.

این اتفاق می‌تواند خبر خوبی برای کاربران باشد؛ زیرا استفاده از لینک در استوری اینستاگرام، آن‌قدر قابلیت جذاب و مفیدی است که از آن هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. اینکه اینستاگرام به بعضی از کاربران به‌خاطر کم بودن تعداد فالوورهایشان اجازه نمی‌داد که در استوری خود لینک قرار بدهند، اصلاً منصفانه نبود؛ اما ماهی را هر وقت که از آب بگیرید تازه است! همین‌که بالاخره طراحان اینستاگرام کوتاه آمدند و چنین قابلیتی را برای همه کاربران قابل‌دسترسی کردند عالی است.

در واقع اینستاگرام با عمومی کردن این قابلیت، راه را برای خیلی چیزها باز کرد. مثلاً الان پیج‌های کاری می‌توانند خیلی راحت لینک سایت خود را در استوری اینستاگرام قرار بدهند تا مخاطبان‌شان بدون هیچ مشکلی از آن‌ها خرید کنند، یا مثلاً بلاگرها و اینفلوئنسرها می‌توانند از این قابلیت برای تبلیغ کردن پیج‌ها و برندهای دیگر استفاده کنند یا حتی کاربران می‌توانند لینک کانال تلگرام خود را به مخاطبان خود معرفی کنند.

اما اگر قابلیت Swipe up از اینستاگرام حذف شده است، چگونه باید لینک موردنظرمان را به استوری اینستاگرام اضافه کنیم؟

چگونه می‌توان با استفاده از استیکر لینک، لینک موردنظرمان را به استوری اینستاگرم اضافه کنیم؟

همان‌طور که در قسمت بالاتر به آن اشاره کردیم، دیگر Swipe up بازنشسته شده و روش جدیدی جایگزین آن شده است. البته از آنجایی‌ که اینستاگرام کمی باگ دارد، ممکن است برای بعضی از پیج‌ها هنوز قابلیت Swipe up فعال باشد و حذف نشده باشد. همچنین، هنوز خیلی از پیج‌ها به استیکر لینک دسترسی ندارند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

به‌هرحال، هیچ راهی برای رفع این مشکلات وجود ندارد جز صبر کردن!

از همه این‌ها که بگذریم، بهتر است برویم سراغ اصل مطلب! اینکه چطور می‌توانیم از استیکر لینک استفاده کنیم تا لینک موردنظرمان را به استوری خود اضافه کنیم؟ یادتان باشد که این قابلیت، برای همه کاربران فعال است و شرط و شروط خاصی هم ندارد؛ تازه، خیلی هم راحت و ساده است.

برای اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود بشوید و سپس به قسمت استوری‌ها بروید.
  2. حالا عکس یا فیلم موردنظر خودتان را انتخاب کنید.
  3. بعد از اینکه عکس یا ویدئوی موردنظرتان را انتخاب کردید، در بالای صفحه بر روی آیکون استیکر ضربه بزنید.
  4. لیستی از استیکرها به شما نشان داده می‌شود که از بین آنها استیکر لینک را همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، انتخاب کنید.
    لینک گذاشتن در استوری
    استیکری که با رنگ نارنجی دور آن خط کشیدیم را انتخاب کنید.
  5. بعد از اینکه استیکر لینک را انتخاب کردید، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که مانند تصویر زیر است و در آن کادری وجود دارد که باید لینک موردنظرتان را در آن تایپ کنید.
    لینک گذاشتن در استوری
    نحوه قرار دادن لینک در استوری اینستاگرام
  6. کادری که در آن عبارت Customize sticker text نوشته شده است، برای وقتی است که می‌خواهید لینکی که می‌گذارید دارای متنی باشد. مثل تصویر زیر:
    لینک قرار دادن در استوری اینستا
    قسمتی که با خط نارنجی دور آن کشیدیم، لینک دارد و متنی که نوشته شده، همانی است که به آن اشاره کردیم.
  7.  بعد از وارد کردن لینک در کادر و متن مورد نظرتان برای لینک در جای مخصوصش، بر روی کلمه Done که در بالای صفحه و در سمت راست قرار دارد ضربه بزنید. در برخی گوشی‌ها علامت تیک قرار دارد که می‌توانید با زدن بر روی آن، در استوری لینک بگذارید.

به همین راحتی! حالا شما می‌توانید استیکر لینک را مانند بقیه استیکرها، در صفحه استوری خود جابه‌جا کنید و آن را در هر جایی از عکس یا ویدئوی خود که می‌خواهید قرار دهید.

اضافه کردن لینک به استوری چه کاربردهایی دارد؟

اضافه کردن لینک به استوری کاربرد و مزایای زیادی دارد. البته مزیت آن می‌تواند چیز ساده و کوچکی باشد یا خیلی مهم و بزرگ! بستگی دارد که هدف شما از قرار دادن آن لینک چه باشد. مثلاً اینفلوئنسری هستید که قصد دارد یک پیج کاری و محصولات آن را تبلیغ کند؟ آیا می‌خواهید چیزی به مخاطبان آموزش دهید؟ یا مثلا صاحب یک برند هستید و قصد فروش محصولات از طریق سایت خود را دارید؟

  • معرفی بقیه صفحات یا کانال‌هایی که در سایر شبکه‌های اجتماعی دارید

مثلاً تصور کنید که یک شما یک پیج کوچکی دارید که در آن آهنگ یا فیلم‌های جدید را معرفی می‌کنید. بعد از مدتی تصمیم می‌گیرید که در تلگرام، کانالی ایجاد کنید تا بتوانید در آن فعالیت کنید و فیلم‌ها و آهنگ‌های بیشتری معرفی کنید. برای اینکه کانال خود را به مخاطبان‌تان معرفی کنید، می‌توانید لینک آن را در استوری قرار بدهید و از بقیه بخواهید که در آن عضو شوند. نحوه قرار دادن لینک کانال در استوری را کمی بالاتر توضیح دادیم.

  • قرار دادن فیلم‌های آموزشی طولانی

مثلاً فرض کنید که شما یک صفحه اینستاگرامی آموزشی دارید و در آن زبان تدریس می‌کنید. از آنجایی که استوری‌ها محدودیت زمانی دارند و حتی برای پست طولانی گذاشتن هم نمی‌توانید خیلی روی اینستاگرام حساب کنید، ترجیحاً فیلم‌های آموزشی کوتاه را در اینستاگرام پست می‌کنید و فیلم‌های آموزشی طولانی‌تر را در کانال یوتیوب خود قرار می‌دهید. برای اینکه مخاطبان‌تان به‌راحتی به کانال یوتیوب‌تان منتقل شوند و پست آموزشی شما را ببینند، می‌توانید لینک کانال خود را در استوری اینستاگرام قرار بدهید.

  • تبلیغات

یکی دیگر از کاربردهای اضافه کردن لینک به استوری، تبلیغات است. شما می‌توانید برای تبلیغ محصولات یا خدمات پیج‌های دیگر، لینک پستی که مدنظرتان است را در استوری خود قرار بدهید تا مخاطبان و علاقه‌مندان با ضربه زدن به آن به پیج شخص موردنظر و پستی که محصول در آن با جزییات بیشتری معرفی می‌شود منتقل شوند.

  • معرفی سایت برای فروش محصولات

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که قرار دادن لینک در استوری اینستاگرام دارد، می‌توان به تبلیغ سایت برند خودتان اشاره کرد. ممکن است شما صاحب یک برند باشید که در اینستاگرام فعالیت می‌کند. اگر این‌طور است، می‌توانید بعد از مدتی سایت مخصوص برندتان را طراحی کنید و محصولات خود را در آن معرفی کنید تا خیلی راحت‌تر، هم محصولات و هم قیمت‌ها در دسترس کاربران قرار بگیرد و بتوانند در همان سایت خرید خود را انجام بدهند. حتما می‌دانید که استفاده از سایت تا چه اندازه می‌تواند کار خریدار و فروشنده را راحت‌تر بکند. فقط کافیست که لینک سایت خود را استوری اینستاگرامتان قرار بدهید تا مخاطبانتان خیلی آسان و فقط از طریق ضربه زدن بر روی لینک وارد سایت شما بشوند.

چند لینک در بیو اینستاگرام‌تان بگذارید؛ معرفی بهلینک

متاسفانه اینستاگرام امکان درج چندین لینک در بیو اینستا را فراهم نکرده، اما ابزارهایی برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها بهلینک است. شما می‌توانید برای درج چندین لینک در بیو اینستا از این ابزار کمک بگیرید.

بهلینک یک ابزار تماماً رایگان است و به شما کمک می‌کند تا ترافیک کاربران شبکه‌های اجتماعی‌تان را به سمت سایت، فروشگاه و بلاگ‌تان هدایت کنید. همین حالا وارد سایت بهلینک شوید و کارت ویزیت دیجیتال خود را بسازید.

کلام آخر

اینکه بتوانیم به استوری خود، لینک اضافه کنیم، کابردهای زیادی دارد. مثلا، می‌توان از این قابلیت برای تبلیغ کردن پیج‌های دیگر، معرفی صفحات یا کانال‌هایی که در بقیه شبکه‌های اجتماعی دارید، برای معرفی سایت و فروش محصولات و خیلی موارد دیگر استفاده کرد.

لازم است بدانید که در سال‌های نه‌چندان دور، این قابلیت ارزشمند فقط مخصوص پیج‌هایی تجاری با بیش از 10هزار فالوور بود. اما بعد از مدتی اینستاگرام این قابلیت را عمومی کرد. سپس اعلام کرد که روش‌های سخت قدیمی را با یکی از ساده‌ترین روش‌های ممکن جایگزین کرده است. اما به خاطر باگ‌هایی که اینستاگرام دارد، ما حتی روش‌های قدیمی‌تر را آموزش دادیم تا کسانی که از نسخه‌های قدیمی اینستاگرام استفاده می‌کنند و یا هنوز امکان استفاده از روش جدید برای آنها فعال نشده است هم بتوانند از این قابلیت استفاده کنند. برای یاد گرفتن طریقه لینک گذاشتن در استوری اینستاگرام مقاله بالا را با دقت مطالعه کنید.

به نظر شما، اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام چه مزیت‌ها و کاربردهای دیگری دارد؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.