سئو 119 بازدید

الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin) چیست؟ این الگوریتم چگونه بر روی وب‌سایت‌ها و رتبه بندی آن‌ها تاثیر می‌گذارد؟ چگونه از الگوریتم پنگوئن برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنیم؟ در این مقاله از آکادمی کاپریلا، به همه سوالات شما در مورد این الگوریتم پاسخ خواهیم داد.

مقدمه

در سال 2012 میلادی، گوگل به­ طور رسمی یک بروزرسانی جدید از الگوریتم «وب اسپم» را منتشر کرد که بعدها با عنوان «الگوریتم پنگوئن» شناخته شد. الگوریتم پنگوئن، از آنجایی که به صورت مستقیم اسپم­ها و لینک­سازی­‌های غیر طبیعی را مورد هدف قرار داده است، شدیداً روی اصول سئو تاثیر می‌گذارد. قبل از اعمال الگوریتم جدید پنگوئن روی سرورهای گوگل، حجم بک لینک‌­ها در تعیین امتیاز صفحه وب از نظر Crawl، ایندکس شدن و تجزیه و تحلیل توسط گوگل نقش مهمی داشت. این امر به این معناست که در زمان رتبه‌­بندی وب سایت‌­ها برای نمایش در صفحه نتایج جستجو، برخی از وب سایت­ها و بخش‌­هایی از محتوای کم­‌کیفیت آن­ها، در موقعیت‌های بالاتری از آنچه که باید باشند، قرار گرفته‌­اند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با بررسی بیشتر این الگوریتم جدید، به شیوه کار و لزوم آن برای سئوی سایت بپردازیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

پس از الگوریتم پاندا که پیش از این توسط گوگل معرفی شده بود، الگوریتم پنگوئن نیز توسط این موتور جستجو برای بهبود شرایط وب­سایت­های باکیفیت از نظر رتبه‌بندی سئو طراحی و اجرا شد. هدف این الگوریتم، بیشتر جلوگیری از نمایش وب­سایت­هایی بود با دستکاری در بک لینک­ها و کلمات کلیدی، در نتایج اول موتورهای جستجو قرار می‌گرفتند. تنها نسخه­‌های اولیه این الگوریتم، 3/1 درصد از سایت­های انگلیسی زبان را تحت تاثیر قرار داد. در سال­های 2012 تا 2016، الگوریتم پنگوئن 10 بروزرسانی مختلف را تجربه کرده که با در گذر زمان نیز تکامل پیدا کرده و همین امر سبب شد تا تاثیرگذاری بیشتری روی سئو آدرس­های اینترنتی مختلف ایجاد کند. به همین دلیل، از سال 2017 تاکنون جز الگوریتم­های اصلی گوگل قرار گرفته است.

چرا وجود الگوریتم پنگوئن الزامی است؟

برخوردهای شدید گوگل با سایت­های متخلف، با الگوریتم پاندا شروع شده و پس از آن، الگوریتم پنگوئن نیز به این روند اضافه شد. در واقع می‌­توان گفت که پنگوئن، نسخه تکامل‌یافته از الگوریتم پاندا است. کار اصلی این الگوریتم، جلوگیری از کسب رتبه­‌های برتر در نتایج گوگل برای وب­سایت­هایی است که در بک لینک­‌های خود برخی دستکاری انجام می‌­دهند؛ این یعنی گوگل با مراجعه به وب­سایت­های دیگر در فواصل زمانی مختلف، در صورتی که از روش­های غیر معمول و اسپم (مخصوصاً روش‌های سئو کلاه سیاه و خرید بک لینک) برای لینک­سازی استفاده کرده باشند، آن­ها را جریمه می­‌کند.

بر اساس آنچه که مت کاتس، مدیر اسبق تیم وب اسپم گوگل درباره این الگوریتم می­‌گوید، پنگوئن به طور اختصاصی روی صفحات با محتوای بی‌­کیفیت تمرکز دارد. همچنین این الگوریتم در ابتدا فقط با لینک­‌های ورودی یک سایت سر و کار داشت، یعنی گوگل فقط بک لینک­‌های ارجاع‌دهنده به سایت مورد نظر را بررسی کرده و به لینک­‌های خروجی اصلا توجه نمی­‌کرد. اما حالا، لینک­‌های خروجی نیز توسط این الگوریتم بررسی می­‌شوند. به شکل کلی، هدف اصلی الگوریتم پنگوئن روی محرک­های زیر است:

  • لینک­سازی اسپم: ساخت یا خرید بک لینک از­ سایت­های باکیفیت پایین یا غیر مرتبط (مثلاً یک لینک گرفتن از سایت آشپزی برای سایت اخبار خودرو مشکوک است).
  • تکرار کلمات کلیدی: پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی کلمه کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی برای دستکاری رتبه سایت.
  • بهینه­‌سازی بیش از حد محتوا
  • محتوای بی­‌کیفیت و غیر انحصاری (کپی شده)
الگوریتم پنگوئن گوگل
مهم‌ترین فاکتورهای الگوریتم پنگوئن گوگل

چگونه می‌­توان فهمید یک وب­سایت توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده است؟

در ابتدا توجه داشته باشید که پنالتی شدن سایت با جریمه توسط الگوریتم پنگوئن متفاوت است. به طور خلاصه می‌توان گفت که الگوریتم پنگوئن، صفحات بی‌کیفیت را از لیست ایندکس و نتایج خود خارج می‌کند اما پنالتی شدن یک سایت زمانی انجام می‌شود که سایت به عنوان یک سایت اسپم شناخته شود. معمولاً این پنالتی شدن بر اساس گزارشات کاربران و بررسی کارشناسان گوگل و سپس، پنالتی کردن آن سایت به طور دستی انجام خواهد شد.

اگر آنالیز وب­سایت شما کاهش رتبه یا ترافیک را در یک بازه زمانی مرتبط با بروزرسانی‌ الگوریتم پنگوئن نشان می‌دهد، ممکن است تحت تأثیر این فیلتر قرار گرفته باشید. برای بررسی این موضوع، ابتدا نوسانات ترافیکی مورد انتظار را به دقت ارزیابی کنید و مطمئن شوید که آیا بهینه­‌سازی کلمات کلیدی یا شیوه‌های لینکسازی شما توسط گوگل، اسپم در نظر گرفته شده یا خیر، چون در صورت مثبت بودن پاسخ، انجام این کار باعث خواهد شد سایت شما در برابر این بروزرسانی آسیب‌پذیر شود.

رفع جریمه از وب سایت

برای لغو جریمه الگوریتم پنگوئن از وب‌سایت شما، باید اقدامات زیر را به دقت انجام دهید تا در بررسی بعدی توسط گوگل، هر گونه جریمه احتمالی را از روی وب سایت خود بردارید.

  • حذف هرگونه لینک غیر طبیعی که می­‌توانید آن را اصلاح یا حذف کنید. این مورد شامل تمام لینک­هایی است که خودتان ایجاد یا در سایت­های دیگر قرار داده­‌اید.
  • Disavow کردن لینک­‌های اسپمی که نمی‌توانید آنها را خودتان حذف کنید.
  • اصلاح محتوای وب­سایت برای رفع ایرادات بهینه­‌سازی و اطمینان از عدم تکرار بیش از حد یا بی‌­معنی کلمات کلیدی.

Disavow کردن لینک­ یا دامنه؟

بهتر است به جای Disavow کردن هر بک لینک به طور مجزا، لینک­ها را در سطح دامنه Disavow کنید. Disavow کردن مبتنی بر دامنه، به این معنی است که شما نگران این موضوع نیستید که این لینک­ها به صورت www یا غیر www نمایش داده شوند، زیرا عدم پذیرش دامنه این مورد را در نظر خواهد گرفت. به عبارت دیگر، شما به گوگل می‌گویید هر لینکی که از آن سایت به سمت شما ارجاع شود را در نظر نگیرد.

پیدا کردن بک لینک­‌های خود

اگر تصور می­‌کنید که وب­سایت شما تحت تأثیر الگوریتم پنگوئن قرار گرفته، باید بررسی دقیقی انجام دهید و بک لینک­‌های بی‌کیفیت یا اسپم را حذف یا رد کنید. برای آنکه بک لینک‌های خود را پیدا کنید، بهترین ابزار، کنسول جستجوی گوگل است چون فهرست بک لینک‌های هر سایت را به صاحبان سایت­ها نمایش می‌دهد؛ اما توجه داشته باشید که در کنسول گوگل، لینک‌های Nofollow هم نمایش داده می‌شوند در صورتی که این نوع لینک‌ها در رده‌بندی نتایج جستجو و الگوریتم پنگوئن، تاثیری ندارند.

همچنین بسیاری از ابزارهای دیگر وجود دارد که بک لینک­‌های سایت شما را نشان می‌دهند، اما از آنجا که برخی وب سایتها مانع از Crawl کردن ربات‌های ناشناس می‌شوند، ممکن است نتوانند تمام بک لینک‌های سایت شما را شناسایی کنند. در حالی که اغلب سایت­هایی که این ربات­ها را مسدود می‌کنند، معروف و باکیفیت هستند و نمی‌خواهند پهنای باند سرور خود را برای آن ربات­‌ها هدر دهند. اما برخی سایت­های اسپم نیز از آن­ها استفاده می‌کنند تا لینک‌های بی‌کیفیت خود را از گزارشات سئو پنهان کنند.

پیش­‌دستی کردن در حذف لینک­ها

گوگل به شما توصیه می­‌کند که سعی کنید با وب‌سایت­هایی که لینک­‌های اسپم شما در آن­ها ایجاد شده، تماس بگیرید و قبل از شروع Disavow کردن، درخواست حذف آن­ها را داشته باشید. برخی از صاحبان سایت­ها برای حذف لینک از شما درخواست هزینه می­‌کنند اما توصیه گوگل این است که هیچ هزینه‌­ای را پرداخت نکنید و تنها این لینک­ها را در  Disavow file خود قرار دهید. در حالی ­که این کار یک روش موثر برای پیشگیری پنالتی‌­ها و جریمه‌های مبتنی بر لینک است، اما همیشه هم الزامی نیست. الگوریتم پنگوئن به طور کلی مشخصات بک لینک­ها و حجم لینک­‌های طبیعی با کیفیت بالا را در مقابل تعداد لینک­‌های اسپم در نظر می­‌گیرد. مثلاً اگر سایت شما 1000 بک لینک سالم و باکیفیت دارد، 5 بک لینک بی‌کیفیت، تاثیر زیادی در ارزیابی پنگوئن نخواهد داشت.

ارزیابی کیفیت بک لینک

خیلی از افراد هنگام ارزیابی کیفیت بک لینک، دچار مشکل می‌شوند. تصور عمومی بر این است که تمام لینک­هایی از یک دامنه با پسوند edu می‌آیند، کیفیت بالایی دارند در حالی که لزوماً این‌چنین نیست. فروش بک لینک از دامنه‌های اسپم با پسوند edu هم رایج بوده و باید بک لینک­‌های این سایت‌ها disavow شود. برای ارزیابی کیفیت بک لینک‌ها نباید از روی پسوند دامنه، محتوای سایت و … در مورد آن قضاوت کرد. بهترین و سریع‌ترین راه، چک کردن امتیاز اسپم آن دامنه در سایت Moz.com می‌باشد.

در تصویر زیر، مشاهده می‌کنید که سایت مربوطه، از بیش از 6800 دامنه بک لینک گرفته که اکثر آنها کیفیت مناسبی دارند و فقط تعداد کمی از آنها درصد اسپم بالایی دارند (به نمودار توجه کنید). همچنین نمره اسپم این سایت هم 3 درصد است که نشان می‌دهد هیچ خطری این سایت را تهدید نمی‌کند.

ارزیابی کیفیت بک لینک
ارزیابی کیفیت بک لینک در سایت Moz

همچنین این تصور که تمام لینک­‌های ورودی از وب­سایت­های معروف و پربازدید، عالی هستند هم اشتباه است و تنها باید به کیفیت بک لینک توجه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که چون لینک شما در یک وب­سایت پربازدید قرار گرفته، به این منظور نیست که گوگل حتماً آن را به عنوان یک لینک باکیفیت شناسایی می‌کند، بلکه شما باید لینک را از بسیاری جهات آنالیز و کیفیت آن را بررسی کنید. مثلاً سایت زیر از نظر عمر دامنه، بازدید و به طور کلی کیفیت در سطح بالایی قرار دارد اما این تعداد بک لینک فروشی در صفحات آن سایت، قطعاً از دید گوگل پنهان نمانده و متوجه تفاوت آن با بک لینک‌های باکیفیت و ارگانیک خواهد شد. تصویر زیر مربوط به سایتی است که در عکس بالا در سایت Moz بررسی شده و نشان می‌دهد که چرا در این سایت، تعداد زیادی بک لینک از سایت‌های مختلفی خریداری شده است.

خرید بک لینک
کیفیت پایین بک لینک خریداری شده به دلیل تعداد بالای بک لینک در هر صفحه

تصورات و باورهای غلط درباره الگوریتم پنگوئن

یکی از نکات مهم در زمینه سئو سایت و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، این است که دنیای سئو، یک حوزه بسیار فعال و پر از تغییر بوده و همیشه نظریه‌­ها و یافته‌های جدیدی درباره آن منتشر می‌شود. به طور طبیعی، این تغییرات روزمره منجر به ایجاد برخی باورهای غلط درباره الگوریتم‌­های گوگل شده است. به همین دلیل، چندین باور اشتباه در مورد الگوریتم پنگوئن نیز به وجود آمده که در طول سال­ها، وبمستران و صاحبان وب­سایت­‌ها با آن برخورد داشته‌­اند. در ادامه، به بررسی چند مورد از این باورها و اشتباهاتی که در ذهنیت عموم درباره الگوریتم پنگوئن وجود دارد، خواهیم پرداخت؛ پس همچنان با ما همراه باشید.

الگوریتم پنگوئن یک نوع پنالتی گوگل است.

یکی از بزرگترین باورهای غلط در مورد الگوریتم پنگوئن این است که مردم آن را به عنوان جریمه یا نوعی تنبیه عملی توسط گوگل شناخته‌­اند. الگوریتم پنگوئن از نظر ماهیت، بسیار محاسباتی و از روی اصول است و گوگل نمی‌تواند آن را به صورت دستی اعمال کند (پنالتی‌ها به صورت دستی اعمال می‌شوند).

برخلاف این واقعیت که تغییر الگوریتمی و جریمه، هر دو می‌توانند باعث رکود بزرگی در رتبه‌­بندی وب‌سایت شوند، تفاوت­های بسیار زیادی بین آنها وجود دارد. جریمه (یا اقدام دستی) زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از اعضای تیم وب اسپم گوگل به نشانه‌ای مشکوک از عملکرد یک سایت واکنش نشان داده، تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که باید جریمه را در سطح دامنه سایت شما اعمال کند. هنگامی که با یک جریمه مواجه می‌شوید، نه تنها باید بک لینک­‌های خود را بازبینی و موارد ناخواسته‌­ای که برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است را حذف کنید، بلکه باید یک درخواست تجدید نظر به تیم وب اسپم گوگل را نیز ارسال نمایید. در صورت موافقت با درخواست شما، جریمه پنالتی لغو شده و در صورت عدم موافقت، به مرحله بررسی Backlink Profile برمی‌گردد.

در صورت جریمه توسط الگوریتم پنگوئن، گوگل به شما اطلاع می‌­دهد.

باور غلط دیگر در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل، این است که در صورت اعمال جریمه توسط آن، به شما اطلاع داده خواهد شد. متأسفانه این باور درست نیست. گوگل سرچ کنسول به شما نخواهد گفت که رتبه­‌بندی شما به دلیل قوانین الگوریتم پنگوئن افت کرده و روند نزولی داشته است.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست
تاریخچه آپدیت‌های الگوریتم پنگوئن: برای مشاهده تصویر بزرگ، روی عکس کلیک کنید.

تنها راه مقابله با جریمه الگوریتم پنگوئن، Disavow کردن لینک­‌های بد است.

در حالی که این تاکتیک، بسیاری از پیوندهای بی‌کیفیت را حذف می‌­کند، اما کاملاً وقت‌گیر بوده و بیشتر، هدر دادن منابع بالقوه است. الگوریتم پنگوئن گوگل درصد پیوندهای با کیفیت مناسب را در مقایسه با پیوندهای بی‌کیفیت بررسی و تحلیل می‌­کند. بنابراین، به جای تمرکز بر حذف دستی تمام پیوندهای کم‌کیفیت، بهتر است روی افزایش تعداد پیوندهای باکیفیت وب‌سایت خود تمرکز کنید. این کار تأثیر بهتری در بهبود وضعیت سایت از نظر الگوریتم پنگوئن خواهد داشت.

امکان ریکاوری بعد از جریمه وجود ندارد.

این هم یکی دیگر از باورهای غلط درباره الگوریتم پنگوئن بوده و نباید تصور کنید که در صورت جریمه توسط این الگوریتم، دیگر راهی برای ریکاوری سایت وجود ندارد. بهترین راه برای از بین بردن آثار منفی الگوریتم پنگوئن روی وب­سایت شما این است که تمام بک لینک­‌های موجود در وبسایت خود را فراموش کرده و شروع به ایجاد بک لینک­‌های اصولی کنید. هر چه لینک­‌های با کیفیت بیشتری به دست آورید، راحت‌تر می‌توانید وب سایت خود را از جریمه الگوریتم پنگوئن خارج کنید.

نتیجه‌گیری نهایی از الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم‌­های مختلف گوگل، نه تنها برای بهبود تجربه کاربران مختلف در سایت‌ها، بلکه برای پیشرفت وب­سایت­های مختلف طراحی شده‌­اند. طبیعتاً موتور جستجویی به این گستردگی که در سراسر دنیا کاربران فعالی دارد، نمی‌­­تواند بدون اعمال برخی سختگیری‌­ها فعالیت خود را ادامه دهد. اگرچه از نظر بسیاری افراد، این الگوریتم‌­ها بسیار پیچیده بوده و تبعیت از آن­ها برای مدیران وب­سایت­ها سخت‌تر شده، اما اگر با دید بازتری به آن­ها نگاه کنیم خواهیم دید که در نهایت، منجر به بهبود وضعیت سایت و نزدیک شدن به اهداف تعیین شده برای آن می­‌شود. الگوریتم پنگوئن، یکی از انواع قوانین سئو گوگل است که در این مقاله به طور کامل آن را بررسی کردیم. شما می‌­توانید با مطالعه مطالب گفته شده در بالا، ببینید که در این الگوریتم چه چیزهایی توسط گوگل بررسی شده و چگونه می‌­توانید وب سایت خود را مطابق آن بهبود دهید. برای آگاهی از سایر الگوریتم‌های گوگل، می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.