تبلیغات آنلاین 2522 بازدید

چند کمپین تبلیغاتی موفق در ایران  می‌شناسید؟ آیا می‌دانید این کمپین‌ها دارای چه ساختار و ویژگی‌هایی هستند؟ برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق باید چه مراحلی را طی کرده و چه نکاتی را در نظر بگیریم؟ در این مقاله از آکادمی کاپریلا، ضمن بررسی ماهیت کمپین‌های تبلیغاتی، از شرایط موفقیت تبلیغات در ایران صحبت کرده و سپس، شما را با چند کمپین تبلیغاتی موفق آشنا خواهیم کرد.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مقدمه‌ای بر کمپین‌های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی، استراتژی منسجم، ساختارمند و هدفمند است که در رسانه‌­های تبلیغاتی مختلف به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر کسب و کارها مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، بهبود تعامل با بازار هدف و … انجام می‌­شود. چنین اهدافی به راحتی می­‌تواند از طریق یک کمپین تبلیغاتی کارآمد به دست آید. بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران تبلیغاتی شرکت­‌ها تصور می­‌کنند ایجاد یک کمپین تبلیغاتی به معنای ساخت یک تبلیغ و انتشار آن در فضای وب است؛ اما در واقع، آن­ها اشتباه می‌­کنند. برای اینکه تبلیغات شما بهترین نتیجه را داشته باشد، بسیار مهم است که از همان ابتدا آن را به خوبی و در چارچوب یک کمپین تبلیغاتی، سازماندهی کنید.

اگر قصد راه‌­اندازی یک کمپین تبلیغاتی برای برند خود را دارید، اولین توصیه این است که حتماً با یک متخصص رسانه در ارتباط باشید و از او کمک بگیرید. اگر می­‌خواهید از شیوه‌­های تبلیغات آنلاین استفاده کنید، کمک گرفتن از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ که متخصص بازاریابی و تبلیغات آنلاین است، بهترین گزینه شما و بهترین راه برای دستیابی به نتایج دلخواه است؛ البته این در شرایطی‌ست که خودتان از تیم تبلیغات مجرب برخوردار نباشید. در هر صورت، برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باید:

  • چارچوب مفهومی و عملیاتی کمپین‌های تبلیغاتی را بشناسید.
  • با انواع روش‌های اجرای تبلیغات آشنا باشید.
  • هدفگذاری مناسبی برای کمپین و مخاطبانش در نظر بگیرید.
  • شاخص‌های کنترلی برای اندازه‌گیری نتایج کمپین را تعیین کنید.
  • با توجه به فضای بازار و رقبا و اهداف و محصولات کمپین، ایده‌ای نو و جذاب برای اجرای کمپین پیدا کنید.

هفت مرحله کلیدی راه‌­اندازی کمپین تبلیغاتی موفق در ایران

برای طراحی و راه‌­اندازی یک کمپین تبلیغاتی موثر که بتواند برند شما را به هدفی که برای آن تعیین کرده‌­اید نزدیک کند، باید 7 مرحله اصلی را در نظر داشته و مطابق با آن، برنامه‌ریزی کنید. این 7 گام کلیدی در ادامه بیان شده است.

هدف نهایی کمپین را مشخص کنید.

به طور معمول، در کسب ­و ­کارهای مختلف محصول یا خدمات، وقتی به «اهداف» کمپین تبلیغاتی فکر می­‌کنیم، اکثر مردم تنها فروش را در نظر می‌­گیرند. اما حقیقت این است که اهداف دیگری برای کمپین‌های تبلیغاتی وجود دارد که علاوه بر فروش، باید بر آن­ها نیز تمرکز کنید. متداول‌ترین اهداف شامل جذب کاربر یا لید جدید، برندسازی، اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و …  است؛ این یعنی می‌­توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید که برای ارتقای آگاهی از برند شما و یا کمک به برقراری ارتباط مخاطب با برند طراحی شده است. هدف هر چه که باشد، مهم است که قبل از شروع کار آن را شناسایی کنید چون در تعیین سرنوشت ساز و کار اجرایی کمپین اثرگذار خواهد بود.

مخاطب هدف کمپین را تعیین کنید.

بخشی از موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، مستقیماً به مخاطبان هدف شما بستگی دارد. اگر بازار هدف یا مخاطبان مشخصی دارید، تعیین و آزمودن اهداف بسیار ساده‌­تر خواهد بود. تعریف مقیاس­هایی مانند سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، علاقه­‌مندی­ها، عادات و سرگرمی­‌ها (و به طور کلی، هر آنچه در طراحی پرسونای مشتریان باید در نظر بگیرید) به شما کمک می­‌کند تا بفهمید از طریق استراتژی کمپین تبلیغاتی خود در تلاش برای دستیابی به جلب نظر کدام دسته از مخاطبان هستید و با توجه به خصوصیات هر دسته از مخاطبان، توجه آنها را چطور به تبلیغ و کمپین خود جلب کنید. یکی از شرایط کمپین تبلیغاتی موفق در ایران این است که بدانید چه نوع پیشنهادی را برای چه مخاطبی ارائه دهید؛ مثلاً اگر مخاطب شما به گارانتی عودت وجه خرید از فروشگاه تجارت الکترونیکی شما بیشتر اهمیت می‌دهد، استفاده از آفر ارسال رایگان نمی‌تواند کمک چندانی به جلب نظر آنها بکند.

طراحی کمپین تبلیغاتی موفق
فرآیند کلی چرخه طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

مخاطبان هدف کمپین را بخش‌بندی کنید.

هنگامی که مخاطبان مورد نظر خود را به روشنی مشخص کردید، باید مخاطبان را بخش‌­بندی کرده و آن­ها را بر اساس محصولات یا خدماتی که می­‌خواهید بفروشید و همچنین مشخصات جمعیتی آن­ها به گروه­های مختلف تقسیم کنید. خودتان را به جای مشتریان بالقوه قرار داده و سعی کنید مشخص کنید چه چیزی باعث جلب توجه آن­ها می‌­شود. پاسخ به سوالاتی از جمله این که آیا آنچه ارائه می‌­دهید برای آن­ها مفید است؟، چگونه توجه آن­ها را جلب خواهید کرد؟، آیا آن­ها از برند یا محصول شما به اندازه کافی اطلاعات دارند؟، آیا آن­ها قدرت خرید لازم برای خرید محصول/خدمات شما با قیمت تعیین شده را دارند؟ و سوالاتی از این دست، به شما در برنامه‌ریزی هر چه بهتر کمپین و همچنین پیشبرد دقیق کمپین­ها کمک می­‌کند. در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید هم‌زمان برای چند بخش از مخاطبان خود تبلیغ کنید، باید متناسب با پاسخ‌های بالا برای هر بخش از مخاطبان خود، یک پیام تبلیغاتی هدفمند داشته باشید.

رسانه‌­های تبلیغاتی مورد نظر را تعیین کنید.

امروزه ابزارهای مفید زیادی در اختیار شماست که به کمک آنها می‌­توانید پیام کمپین تبلیغاتی خود را به مخاطب مورد نظر شما برسانید. بیایید انواع رسانه‌های تبلیغات اینترنتی را که برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق در ایران گزینه مناسبی هستند، مرور کنیم.

تبلیغات نمایشی (کلیکی، بنری و همسان)

تبلیغات نمایشی، گسترده‌ترین روش تبلیغات اینترنتی هستند که شامل تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و تبلیغات همسان به عنوان گزینه‌های معمول آن می‌باشد. این مدل تبلیغات به دلیل بازدهی زودتر و حضور گسترده در سراسر وب، به یکی از روش‌های محبوب تبلیغاتی در ایران و جهان تبدیل شده است.

تبلیغات گوگل ادز

تا یکی دو سال قبل که قیمت دلار در ایران معقول بود، تبلیغات گوگل ادز به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها به شمار می‌رفت. با اینکه امروز کمتر از آن در ایران استفاده می‌شود اما در سطح جهانی، هنوز هم به عنوان یکی از کلیدی‌ترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود و هزینه‌های هنگفتی هم در این مدل تبلیغات صرف می‌شود.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
کمپین ایلیا استیل با ایده و کپی رایت جذاب و حرفه‌ای

تبلیغات موبایلی

شکی نیست که همه می‌دانیم اکثر کاربران اینترنت از موبایل خود برای وبگردی استفاده می‌کنند. به همین دلیل شاخه‌ای از بازاریابی و تبلیغات به این حوزه اختصاص پیدا کرده که به عنوان موبایل مارکتینگ شناخته می‌شود. تبلیغ در اپلیکیشن‌های موبایل از گزینه‌های مطلوب برای کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود.

تبلیغات ویدیویی

اثربخشی بالای تبلیغاتی ویدیویی سبب شده تا به یک شاخه از بازاریابی تبدیل شود و از آن به عنوان ویدیومارکتینگ یاد شود. تبلیغات ویدیویی تنوع زیادی دارد و می‌تواند با کمک محتوای ویدیویی، کمپین تبلیغاتی شما را به مخاطب هدف آن برساند.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن از گزینه‌های جدید تبلیغات آنلاین به شمار می‌رود که با استقبال کاربران هم مواجه شده و به یکی از گزینه‌ها و بازوهای کمپین تبلیغاتی موفق در ایران تبدیل شده است. در این روش، با ارسال نوتیفیکیشن در وب و اندروید، کاربران را از کمپین خود مطلع می‌کنید.

تبلیغات در شبکه­‌های اجتماعی

همان­طور که از نام آن پیداست، این نوع از تبلیغات به شما امکان می­‌دهد تبلیغاتی را در شبکه‌­های اجتماعی که مخاطبان هدف شما به ­طور گسترده در آن حضور دارند، منتشر کنید. این به معنای باز کردن یک خط ارتباطی است که به شما امکان می­‌دهد به راحتی با مخاطبان خود در تماس باشید و مستقیماً اخبار برند و محتوای تبلیغات خود را به گوش آنها برسانید. همچنین تبلیغات اینفلوئنسری هم جز این دسته قرار می‌گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی است که می‌­تواند در کمپین برند شما استفاده شود. اگرچه می‌­توانید از این روش برای به ­دست آوردن مخاطبان جدیدی که می‌­توانند به مشتریان احتمالی تبدیل شوند هم استفاده کنید، اما خود ایمیل مارکتینگ می‌تواند وسیله‌ای برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی کمپین‌ها شما هم باشد.

بازاریابی محتوایی

با توجه به محبوبیت محتوای انحصاری، استفاده از بازاریابی محتوایی یک راه عالی برای اطلاع‌رسانی از کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال است. با این حال، در مورد اینکه بازاریابی محتوایی چیست، کمی ابهام وجود دارد. بازاریابی محتوایی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، برای انجام اقدامات سودآور مشتری تمرکز دارد. بنابراین، محتوا نمی‌­تواند منحصراً تبلیغاتی باشد. شما باید فاکتور ارزش (مانند سرگرمی، اطلاعات جدید، آموزش و …) را نیز به محتوای منتشر شده خود اضافه کنید تا ضمن رفع نیاز محتوایی مخاطب، او را با محصولات و تبلیغات خود آشنا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

ایجاد و گسترش ارتباطات را پیگیری کنید.

همانطور که اشاره شد، پیام کمپین تبلیغاتی نیز یک فاکتور اساسی در پیشبرد اهداف آن است. حتی در شرکت­‌ها و استراتژی­های متفاوت، پیام شما باید همیشه دارای مفهوم، منظم، شفاف، مختصر، روان و منسجم باشد. ممکن است طراحی پیام تبلیغاتی آسان به نظر برسد، اما در نظر داشتن تمام این موارد در زمان ایجاد و انتقال یک پیام درست از طرف برند شما به مخاطب، به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. توصیه می­‌کنیم کار را به متخصصان مجرب در این بخش یا کپی رایترها بسپارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ نویسی (Copywriting): اینجا را کلیک کنید (+).

به طراحی‌های تبلیغاتی توجه کنید.

توجه به طراحی‌های تبلیغاتی، به اندازه انتقال پیام اهمیت دارد. برای جلب رضایت مخاطبان خود و اثربخشی هر چه بیشتر کمپین، از طراحی‌های مورد نیاز در کمپین مثل صفحه فرود، بنرهای تبلیغاتی و … به خوبی استفاده کنید. شما باید مخاطبان خود را ابتدا با تحریک قوه بصری و سپس از طریق سایر اهرم‌ها مثل متن، پیشنهاد و … به تبلیغ و کمپین خود جذب کنید.

نتایج کمپین و KPIها را اندازه‌گیری کنید.

بررسی و سنجش عملکرد در تمام زمینه­‌های مختلف کسب و کار، مهم است، اما در دنیای تبلیغات از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر نتایج عملکرد کمپین خود را دنبال نکنیم، نمی‌­دانیم که چه چیزی در کمپین خوب پیش می‌­رود یا چه چیزی را می‌­توانیم بهبود دهیم. در یک کمپین تبلیغاتی، سنجش معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) باید بخشی جدایی‌­ناپذیر از فرآیند طراحی و اجرای یک هر کمپین تبلیغاتی موفق در ایران را تشکیل دهند. تنها راه پیشبرد هدفمند کمپین، ردیابی و اندازه‌گیری معیارها و داده‌­ها است. علاوه بر این، ما باید تفاوت بین معیارهای عمومی یا اصطلاحاً سنجه‌های واهی و KPIهای اصلی را مورد توجه قرار دهیم. تصویر زیر، نمونه مدل و فرآیند طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مناسب برای فضای ایران به شمار می‌رود.

طراحی کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
مدل 5M برای طراحی کمپین تبلیغاتی

نکات کلیدی کمپین تبلیغاتی موفق در ایران

گرچه آنچه تا اینجای مقاله گفته شد، برای هر نوع کمپین تبلیغاتی در هر شرایطی قابل استفاده هستند اما در ادامه، نکات آموزشی خود را با تمرکز بر طراحی و برگزاری کمپین تبلیغاتی موفق در ایران، مطرح کرده‌ایم.

رسانه‌­های مخصوص کمپین‌های تبلیغاتی در ایران

در ایران روش­های مختلفی برای انتشار تبلیغات وجود دارد اما همه آن­ها به یک اندازه برای همه برندها و همه اهداف، مناسب و موثر نیستند. مسئله اصلی که باید در انتخاب رسانه تبلیغاتی به آن توجه کنید، این است که نمی‌­توان یک شیوه تبلیغاتی را برای تمام دسته‌­های مشاغل مختلف مناسب دانست. این موضوع، شاید بتواند دلیل انتخاب روش­های مختلف تبلیغاتی توسط یک برند خاص را توجیه کند. در ایران، برخی پلتفرم­ها و رسانه­‌های تبلیغاتی بیشتر از سایر روش­های رایج در جهان مورد توجه قرار گرفته­‌اند که آنها را در ادامه مرور کنیم.

بیلبوردهای تبلیغاتی

بیلبوردهای تبلیغاتی هنوز هم از گزینه‌های اصلی تبلیغات در ایران به شمار می‌روند. برخی برندها که میانه خوبی با تبلیغات آنلاین ندارند، بیلبوردهای تبلیغاتی را نمودی برای بزرگی و اعتبار برند خود می‌دانند. اما برخی دیگر از کسب و کارها از فرصت و پتانسیل بیلبوردهای تبلیغاتی برای معرفی کمپین‌های خود در فضای مجازی استفاده می‌کنند و به همین دلیل، بازدهی بیشتری به دست می‌آورند.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
حضور چهره‌های سرشناس در کمپین تبلیغاتی برندهای ایرانی

تبلیغات پیامکی

وقتی از پیامک تبلیغاتی و کاربرد آن در کمپین تبلیغاتی صحبت می‌کنیم، منظورمان پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته و مزاحم نیست. زمانی که شماره همراه مخاطبان هدف خود را در اختیار داشته باشید می‌توانید برای اطلاع‌رسانی کمپین‌های جدید، تخفیفات ویژه و … استفاده کرده و از بازاریابی خودکار و شخصی‌سازی شده در SMS مارکتینگ بهره ببرید.

اسپانسرینگ محتوا

اسپانسرینگ محتوا مدل مرسومی از تبلیغات در جهان است که در آن، به یک بلاگر یا تولیدکننده محتوا پول پرداخت می‌شود تا در محتوای خود، نام برند یا تبلیغ آن را بازگو کند. اما مدل دیگری که در ایران استفاده می‌شود، مدلی است که به افراد اینفلوئنسر یا اصطلاحاً واینر اینستاگرامی پرداخت می‌شود تا در کلیپ‌های خود، سناریویی اجرا کنند و در آن، نام برند یا محصول را به زبان آورند. این مدل تبلیغاتی به اشتباه، اینفلوئنسر مارکتینگ نامیده می‌شود (در حالی که اینفلوئنسر مارکتینگ، فرآیند و شرایط متفاوتی دارد).

کمپین­ تبلیغاتی برای مشاغل نوپای ایرانی

نوع تبلیغاتی که یک کسب و کار بزرگ و برند انجام می‌دهد، با هدف و ماهیت کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارهای نوپا و استارتاپها متفاوت است. کسب و کارهای نوپا به دلیل نوپا بودن، هنوز جایی در بازار نداشته، مخاطبان هدفشان آنها را نمی‌شناسند و اعتمادی به این برند جدید وجود ندارد. به همین دلیل اگر صاحب یک کسب ­و کار نوپا هستید و می­‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی موفق در ایران داشته باشید، نکات زیر به شما کمک می‌­کند.

  • مخاطب هدف خود را شناخته و تبلیغات خود را مستقیماً به آن­ها ارائه کنید.
  • سعی کنید در تبلیغات، مکان ارائه خدمات یا محصول را به صورت دقیق ذکر کنید. برای مثال اگر خدماتی جدید ارائه می‌­کنید، به مخاطب بگویید که می‌­تواند در چه سایت، اپلیکیشن و … آن را تهیه کند.
  • استراتژی تبلیغاتی خود را در یک برنامه بازاریابی جامع که شامل همه راه­های دیگر برای دستیابی و ارتباط با مشتریان است، ادغام کنید.
  • کسب و کار جدید خود را با ذکر مزایا و برتری­های آن از رقبا متمایز کنید (مزیت رقابتی).
  • از انواع مختلف تبلیغات رسانه‌­ای استفاده کنید و اثربخشی هر کمپین را ارزیابی کنید.
  • خلاقیت بیشتری را وارد کمپین‌های خود کنید.

سایر دلایل برگزاری کمپین تبلیغاتی در ایران

همانطور که گفته شد، کمپین تبلیغاتی باید دارای یک هدف مشخص، شناخت درست از مخاطب و استفاده از رسانه­‌های مناسب بوده و در این صورت، مزایای زیادی برای کسب ­و ­کار به همراه خواهد داشت. در ادامه، برخی از مزایای راه‌­اندازی کمپین­های تبلیغاتی و به عبارتی دیگر، دستاوردهای مطلوبی که برای برندهای ایرانی خواهد داشت را بررسی خواهیم کرد.

افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)

کمپین­های تبلیغاتی به طور منظم و اختصاصی برای افزایش آگاهی از برند در بازار هدف استفاده می­‌شود. از یک کمپین تبلیغاتی خوب می‌­توان برای این که برند شما به طور فزاینده‌­ای در بازار رقابتی داخلی رشد کند، استفاده کرد. داشتن یک کمپین موثر می‌­تواند طیف گسترده‌­ای از بازار هدف شما را از آنچه که به عنوان یک برند ارائه می‌­دهید، آگاه کند. این همان چیزی است که در کمپین اخیر اپلیکیشن خدماتی اسنپ می‌­توان مشاهده کرد.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
کمپین سان استار: بهترین خودت باش.

ارائه یا معرفی محصولات و خدمات جدید

یکی دیگر از مزایایی که می‌­توانید از راه‌­اندازی یک کمپین تبلیغاتی خود به ­دست آورید، این است که بتوانید محصول یا خدمات جدید خود را به بازار معرفی کنید. داشتن یک کمپین تبلیغاتی گسترده و در عین حال هدفمند برای عرضه یک محصول یا خدمات جدید، به تنهایی می‌­تواند به جلب توجه و آگاهی بیشتر مردم از آنچه شما ارائه می‌­دهید کمک کند. کمپین تبلیغاتی قرص ماشین لباسشویی پرسیل که در مجتمع تجاری ارگ تهران اجرا شد، یکی از کمپین­های تبلیغاتی قابل قبول در کشور است که توانست محصول جدید آن برند را معرفی کند.

نمایش تفاوت­ و نوآوری نسبت به رقبا

یکی دیگر از کارهایی که یک کمپین تبلیغاتی می‌­تواند برای کسب و کارها انجام دهد این است که نشان دهد چه چیزی محصول یا خدمات شما را متفاوت و بهتر از رقبا می‌­کند. کمپین تبلیغاتی شما باید محصول یا خدمات شما را به بهترین حالت ممکن معرفی کند. استفاده از این کمپین برای اطلاع مشتریان احتمالی خود در مورد آنچه شما بهتر از رقبای خود انجام می‌­دهید، به شما کمک می‌­کند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورید و علاقه بیشتری به آنچه ارائه می­‌دهید، ایجاد کنید. این همان چیزی است که عموماً هنگام راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی جدید اپل برای آخرین نسخه آیفون، اجرا می­‌شود. در این کمپین‌­ها، می‌بینیم که اپل ویژگی­‌های منحصر به فرد جدیدترین تلفن خود را در مقایسه با دیگر رقبای قوی بازار مانند سامسونگ به خوبی نشان می‌­دهد. این مزیت در برخی از کمپین­های برندهای ایرانی نیز دیده می­‌شود. مثالی از یک برند ایرانی که با در نظر داشتن این مزیت توانسته کمپین موثری را راه‌­اندازی کند، بانک دیجیتالی بلوبانک است. کمپین تبلیغاتی «زمین بازی را عوض کردیم» به بهترین شکل توانسته با جلب توجه مخاطب، خدمات نوین بانکداری خود را معرفی کند.

معرفی چند کمپین­ تبلیغاتی موفق در ایران

کمپین­های تبلیغاتی، از بهترین و موثرترین راه­هایی است که می‌­توانید در استراتژی تبلیغات و بازاریابی برند خود از آن استفاده کنید. این شیوه کارآمد، اگر به درستی اجرا شود می‌­تواند تمام مزایای گفته شده در این مقاله را برای کسب­ و ­کار شما به همراه داشته باشد. اگر شما صاحب یک کسب­ و ­کار جدید در کشور هستید و یا می­‌خواهید برای معرفی محصولات خود، از پتانسیل کمپین­های تبلیغاتی استفاده کنید، مطالب فوق به علاوه مثال­هایی که در ادامه از برندهای ایرانی می‌­بینید، به شما در طراحی درست کمپین کمک می­‌کند.

مثال کمپین تبلیغاتی اپل را پیش از این بررسی کرده و دیدیم که این شرکت بزرگ آمریکایی از چه ترفندی در کمپین تبلیغاتی خود استفاده می­‌کند تا در کنار معرفی ویژگی­های محصول جدید خود، مزایای آن نسبت به محصولات سایر رقبا را نیز عنوان کند. اما برندها و استارتاپ­های موفق ایرانی نیز در این زمینه توانسته‌­اند عملکرد چشمگیری داشته و کمپین­های تبلیغاتی خود را با سروصدای زیادی برگزار کنند. با هم به بررسی چند نمونه از این کمپین­های تبلیغاتی موفق در ایران می­‌پردازیم.

کمپین تبلیغاتی اسنپ؛ اسنپ جوابه!

بیشتر ما با اپلیکیشن کاربردی اسنپ که در چند سال اخیر توانسته با در نظر گرفتن نیازهای روزانه ما بهترین خدمات را ارائه دهد، آشنا هستیم. تیم طراحی و تبلیغاتی اسنپ، اخیراً کمپین جدیدی تحت عنوان «اسنپ جوابه» راه‌­اندازی کرده و از این طریق، توجه طیف گسترده‌­ای از مخاطبان را جلب کند. همان­طور که می­‌دانید، اسنپ مسیر کسب و کار خود را از جایی که قبلاً به عنوان سرویس تاکسی اینترنتی در آن قرار گرفته بود تغییر داد و به یک سوپر اپلیکیشن خدماتی با بخش­های متنوع تبدیل شده است و در این کمپین خود بیان می‌کند که برای هر مشکل و نیازی، اسنپ جوابه!

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
کمپین گسترده برند اسنپ

در سال 96 که خدمات اسنپ به اندازه امروز گسترده نبود و تنها سرویس تاکسی اینترنتی را ارائه می­‌‎کرد، از یک استراتژی خوب کمپین تبلیغاتی به بهترین نحو استفاده کرد. در این کمپین که «ناکجا میری؟» نام داشت،  پیام­هایی را برای مشتریان و کاربران اپلیکیشن خود به صورت تصادفی ارسال کرده و از آن­ها برای رفتن به یک تجربه ناب و جدید، دعوت می‌­کرد. این کمپین نیز در زمان خود توجه زیادی را خود جلب کرد.

کمپین تبلیغاتی برند سیف؛ جادو با سیف

برند محصولات بهداشتی سیف، یکی از شناخته شده‌­ترین مارک­های تجاری در ایران است. محصولات این برند از سال 1967 در فرانسه مورد استفاده قرار می­‌گیرد و حالا به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ یونیلیور، به ایران وارد شده و محصولات پاک­‌کننده سیف در انواع مختلفی در کشور عرضه می­‌شوند. اما این برند چه استراتژی در کمپین تبلیغاتی خود در پیش گرفته است؟ تیم تبلیغاتی سیف، با آگاهی از تاثیر بسزای اینفلوئنسر مارکتینگ در پیشبرد اهداف تبلیغاتی دنیای امروز، از این روش به بهترین شکل استفاده کرده است. این برند ویدئوهای تبلیغاتی جذابی با حضور خانم شقایق دهقان، بازیگر نام آشنا، تهیه کرده و با انتشار آن از طریق پلتفرم­های مختلف، کمپین «جادو با سیف» را راه‌­اندازی کرده است. واقعی بودن این تبلیغات و عدم اغراق‌آمیزی آن­ها، به تاثیر مثبت آن روی مخاطب کمک زیادی کرد. ویدئوی این کمپین را در اینجا (+) در آپارات مشاهده کنید.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
کمپین برند سیف با حضور بازیگر سینما

کمپین تبلیغاتی هنکل پاک‌­وش

یکی دیگر از جذاب­ترین مثال­های کمپین تبلیغاتی برندهای ایرانی، کمپین تبلیغاتی قرص­های ماشین لباسشویی هنکل پا­وش است که در مجتمع تجاری ارگ تهران برگزار شد. در این کمپین، تیم تبلیغاتی این برند طی اقدامی بسیار خلاقانه، فضا را به گونه­‌ای طراحی کردند که گویی یک نفر قصد سقوط از بالای ساختمان و خودکشی دارد. اگرچه فضا برای افراد حاضر در این مجتمع که تعدادشان هم کم نبود، کمی رعب‌­انگیز می­‌شد، اما با پخش انیمیشنی که نشان می­‌دهد فرد مورد نظر تنها یک ماشین لباسشویی است، دیگر جایی برای ترس باقی نمی‌­ماند. کاری که کمپین­های تبلیغاتی باید انجام دهند دقیقاً همین است؛ باید سر و صدای زیادی ایجاد کنند تا همه راجع به برند آن­ها صحبت کنند و اخبار آن در سرتاسر وب منتشر شود. ویدئوی جذاب این کمپین را در اینجا (+) مشاهده کنید.

کمپین تبلیغاتی بلوبانک؛ زمین بازی را عوض کردیم.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
کمپین هوشمند بلوبانک

بلوبانک، اولین نئوبانک ایرانی است که خدمات خود را تنها در فضای دیجیتال به مشتریان ارائه می‌­دهد. علاوه بر جذابیت در شیوه ارائه خدمات بانکی، نوآوری­های خلاقانه‌­ای که این بانک در زمینه تبلیغات و معرفی خود نیز انجام می‌­دهد، بسیار قابل توجه است. یکی از اولین شعارهایی که بلوبانک برای معرفی خود از آن استفاده کرد، «بانک، ولی دوست‌داشتنی» بود که با اشاره‌­ای کاملاً مستتر به فضای بانکداری خشک و رسمیِ معمول، شیوه نوین ارائه خدمات خود را معرفی می­‌کند. کمپین اخیر بلوبانک با شعار تبلیغاتی «زمین بازی را عوض کردیم»، باز هم به شیوه ارائه خدمات در فضای دیجیتال اشاره دارد اما این بار، خلاقیت در تصویرپردازی و کپی رایت را به دیگر المان­های تبلیغ خود اضافه کرده است. بیلبوردهای تبلیغاتی بلوبانک با همین شعار را می‌­توانید در سطح شهر مشاهده کنید.

کمپین تبلیغاتی اسنوا؛ فقط یه ایرونی می­دونه …

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق در ایران
پیام مبهم کمپین اسنوا برای افزایش کنجکاوی

برند اسنوا، یکی از شرکت­های شناخته شده ایرانی در زمینه تولید لوازم خانگی است. این برند، اخیراً یک کمپین تبلیغاتی موفق طراحی کرده که در آن، چهار محصول اساسی خانه و آشپرخانه خود یعنی یخچال، تلویزیون، اجاق گاز و ماشین لباسشویی را معرفی می‌­کند. این کمپین، شامل چهار آگهی مجزا با شعارهای اختصاصی و مکمل برای شعار کلی کمپین یعنی «فقط یه ایرونی می­دونه …» بود که در گام اول، بدون ذکر ایده محصول از عبارت «فقط یه ایرونی می­دونه …» در بیلبوردها و تبلیغات خود استفاده کرد و پس از آنکه کنجکاوی مردم تحریک شد، از کمپین و محصولات خود رونمایی کرد.

جمع‌بندی نهایی بر کمپین تبلیغاتی موفق در ایران

به ­طور کلی، مزایای زیادی وجود دارد که می‌­توانید با راه­‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی جامع برای برند خود به دست آورید. شما با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مناسب برای کسب­ و­ کار خود یا عرضه محصول یا خدمات جدید، می‌­توانید مخاطبین مناسب را هدف قرار داده، آگاهی از برند را در خدمات جدید خود به حداکثر رسانده و در نهایت، فروش را افزایش دهید. میزان تاثیر یک کمپین تبلیغاتی جامع، بسیار بیشتر از تهیه و انتشار یک آگهی تبلیغاتی بدون برنامه است. کمپین‌های تبلیغاتی – چه آنلاین و چه آفلاین – باید از استراتژی هدفمندی پیروی کرده و ایده‌ای جذاب برای جلب توجه و پیشنهادی وسوسه‌انگیز برای تحریک به خرید برخوردار باشد. در ایران، به دلیل شرایط خاص اقتصادی و تجاری، نوع تبلیغاتی که اجرا می‌شود با عرف دنیا متفاوت است اما می‌توان با آگاهی از اصول تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی، به موفقیت خوبی دست پیدا کرد. در صورتی که به این موضوع علاقه داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را از دست ندهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.