برای ایجاد کسب و کار و رسیدن به درآمد، حتماً نباید سرمایه‌ی زیادی داشته‌باشید و می‌توانید با سرمایه‌ای کم، یک کسب و کار کوچک یا متوسط برای خود راه‌اندازی کنید و کم‌کم آن را توسعه بدهید؛ اما چگونه؟ چه کسب و کارهای کوچک یا متوسطی برای راه‌اندازی وجود دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این سؤالات را باهم پیدا کنیم و با کسب و کارهای کوچک و متوسط آشنا شویم. پس تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید.

انتخاب کسب و کار مناسب

انتخاب شغل موضوع بسیار مهمی است، زیرا شما هم زمان و هم سرمایه‌ی خود را برای ایجاد کسب و کار باید هزینه کنید؛ پس مهم است که چه کسب و کاری را برای راه‌اندازی انتخاب می‌نمایید. برای انتخاب درست کسب و کار باید فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرید:

  • حوزه کاری
  • علاقه
  • بازار هدف
  • میزان بودجه

در ادامه هر یک از فاکتورهای فوق را بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای مهم در انتخاب یک کسب و کار
فاکتورهای مهم در انتخاب یک کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حوزه کاری

قدم اول برای راه‌اندازی یک کسب و کار، تهیه‌ی لیستی از کسب و کارهایی است که شرایط راه‌اندازی آنها را دارید و همچنین می‌توانید از طریق آنها درآمد خوبی کسب کنید. ممکن است توانایی ایجاد کسب و کارهای مختلفی را داشته‌باشید اما با توجه به شرایط کشور و همچنین اشباع بودن آن کسب ‌و کار، نتوانید درآمد مناسبی داشته باشید.

علاقه

پس از اینکه لیستی از کارهای مختلف را آماده کردید، باید آنها را بر اساس علاقه و همچنین مهارتی که دارید، مرتب کنید؛ مهم‌ترین نکته برای پیشرفت در کاری، داشتن علاقه به آن کسب و کار می‌باشد، چرا که اگر علاقه و انگیزه‌ی کافی نداشته باشید، پس از مدتی با وارد شدن فشارهای مختلف کاری، ممکن است آن کسب و کار را رها کرده و زمان و سرمایه‌ی خود را هدر بدهید.

بازار هدف

در قدم سوم باید ببینید کدام کسب و کار، دارای بازار هدف بزرگ‌تری می‌باشد و جذب افراد موجود در بازار هدف برای شما راحت‌تر خواهد بود. شناخت بازار هدف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از ایجاد کسب و کار آن را انجام دهید، زیرا بازار هدف است که استراتژی شما را برای باقی مراحل ایجاد و گسترش کسب و کار، تعیین می‌کند.

میزان بودجه

بودجه‌ای که برای ایجاد کسب و کار کنار گذاشته‌اید، یکی دیگر از فاکتورهایی هست که باید به‌دقت آن را بررسی کنید؛ برای داشتن یک کسب و کار موفق، فقط راه‌اندازی آن مهم نیست، بلکه بحث تبلیغات و معرفی کسب و کار خود به مشتریان هم موضوعی است که باید برای آن هزینه کنید. با این تفاسیر، تقسیم کردن بودجه‌ای که در اختیار دارید بسیار کاری مهم و ضروری می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدل کسب و کار

مهم‌ترین اقدام قبل از راه‌اندازی هر کسب و کاری در هر ابعاد و حوزه‌ای، ایجاد مدل کسب و کار یا همان بوم کسب و کار می‌باشد. در مدل کسب و کار، شما تمامی بخش‌های اصلی کسب و کار خود را مشخص می‌کنید و می‌توانید یک دید کلی از چگونگی عملکرد و نحوه‌ی فعالیت کسب و کار خود به‌دست بیاورید؛ همچنین با بررسی بوم کسب و کارهای رقبا و قدیمی‌های حوزه‌ی کاری مد نظرتان، برای ایجاد بوم کسب و کار خود ایده بگیرید و از تجربیات آنها استفاده‌کنید. برای آشنایی کامل و چگونگی تهیه‌ی بوم کسب و کار، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی (بوم کسب و کار چیست) را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعریف کسب و کار کوچک و متوسط

به کسب و کارهایی که نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان و همچنین تعداد زیادی نیروی کار برای راه‌اندازی نداشته باشند، کسب و کار کوچک یا متوسط می‌گویند. این دسته از کسب و کارها اغلب توسط افراد حقیقی و در حوزه‌ی کسب و کارهای خصوصی هستند و دولت دخالتی در ایجاد آنها ندارد؛ البته ناگفته نماند که برخی از آنها نیز توسط دولت و یا به کمک دولت ایجاد و راه‌اندازی می‌شوند. بیشتر کسب و کارهایی که در طول روز آنها را می‌بینیم یا حتی به آنها مراجعه می‌کنیم، جزو کسب و کارهای کوچک یا متوسط می‌باشند که شما هم با توجه به بودجه و همچنین مهارت‌هایی که دارید می‌توانید آنها را راه‌اندازی بفرمایید.

انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط
انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط

انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط

در بالا با هم نحوه‌ی انتخاب درست کسب و کار برای راه‌اندازی و همچنین تعریف کسب و کارهای کوچک و متوسط را بررسی کردیم، اکنون زمان آن رسیده‌است که انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ را باهم ببینیم:

  1. دراپ شیپینگ
  2. تایپ و ترجمه
  3. تولید محتوا
  4. تولید محتوای ویدیوئی
  5. سئوی وب سایت
  6. برنامه نویسی
  7. آموزش آنلاین
  8. طراحی و ساخت وب سایت
  9. بلاگری
  10. تولید پادکست
  11. طراحی داخلی
  12. عکاسی
  13. کترینگ خانگی
  14. تکثیر گیاهان خانگی
  15. فروش پوشاک
  16. فروش اکسسوری پوشیدنی
  17. فروش لوازم جانبی موبایل
  18. فروش محصولات زینتی و تزئینی
  19. ساخت و فروش لوازم چوبی
  20. ساخت و فروش محصولات چرمی
  21. ساخت و فروش محصولات سفالی

در ادامه هر یک از انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط فوق را تشریح می‌کنیم.

لیست انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط
لیست انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط

دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ جزو مشاغل کوچکی محسوب می‌شود که پتانسیل بالایی برای تبدیل‌شدن به یک کسب و کار بزرگ را دارد. در دراپ‌شیپینگ شما به‌عنوان یک واسطه یا معرف بین تامین‌کنندگان و خریداران عمل می‌کنید؛ با ایجاد یک وب‌سایت فروشگاهی و همکاری با تأمین‌کنندگان مختلف، می‌توانید محصولات آنها را در وب‌سایت خود به نمایش بگذارید و سپس با معرفی محصولات آنها به کاربران، و ثبت سفارش، محصولاتشان را به فروش برسانید. فرقی که دراپ شیپینگ با فروشگاه‌های آنلاین دارد این است که شما به‌عنوان صاحب وب‌سایت دراپ شیپینگ، هیچ محصولی را خریداری نمی‌کنید و انباری برای نگهداری از محصولات ندارید و حتی ارسال کالا هم وظیفه‌ی شما نیست؛ بلکه شما فقط محصولات را معرفی کرده و سفارش ثبت شده را به تأمین‌کننده منتقل می‌کنید و این تامین‌کننده است که وظیفه‌ی تأمین کالا و ارسال آن را بر عهده دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تایپ و ترجمه

کسب و کاری که هم به‌صورت فریلنسری (آزادکاری) و هم به‌صورت قراردادی با مؤسسات ترجمه و یا تایپ مقاله می‌توانید آن را انجام دهید. بسیاری از وب‌سایت‌ها، دانشجویان و حتی ناشران کتاب، نیازمند مترجمان و تایپیست‌های حرفه‌ای هستند که متون و اسناد مختلفی را برای آنها به زبان فارسی ترجمه کند. لازمه‌ی این کار، بلد بودن یک‌زبان خارجی و همچنین دانش کافی از زبان فارسی و دستور نگارش زبان فارسی می‌باشد تا ترجمه‌ای روان و درست داشته باشید. با توجه به بودجه‌ای که دارید هم می‌توانید برای دیگران کار کنید و هم می‌توانید تیم و موسسه‌ی ترجمه و تایپ خود را ایجاد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوا

حوزه‌ی کاری نوین و پر پتانسیلی که می‌توان با کمترین سرمایه به آن مشغول شد. این کسب و کار کوچک توانایی تبدیل شدن به یک کسب کار بزرگ را دارد، به شرطی که با جدیت دنبال شود و اصول کاری آن را رعایت کنید. تولید محتوا در حوزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و همچنین انواع مختلفی نیز دارد؛ تولید محتوای متنی، تصویری و حتی صوتی. هر کدام از انواع محتوا که مایل به تولید آن باشید، نیازمند مهارت‌های خاص خود می‌باشد. به‌عنوان مثال برای تولید محتوای متنی (ریپورتاژ و مقاله‌نویسی) شما باید اصول محتوا نویسی و همچنین قواعد نگارشی را بلد باشید تا متنی کامل، جامع و درست تولید کنید. برای محتوای تصویری (مانند ویدئو، بنر، اینفوگرافیک و…) شما باید کار با نرم‌افزارهای مختلف و مورد نیاز در آن حوزه را یاد بگیرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوای ویدیوئی

تولید محتوای ویدیوئی، شاخه‌ای از تولید محتوا می‌باشد که به‌دلیل گستردگی و تخصص بالا، آن را در عنوانی جدا برای شما آورده‌ایم. تولید محتوای ویدیوئی شامل ویدئوهای تبلیغاتی، ویدئوهای آموزشی، انیمیشن و دیگر فرم‌های ویدیوئی می‌باشد. محتوای ویدیوئی هم به‌عنوان یک محتوای مستقل و هم به‌عنوان مکمل محتوای متنی تهیه می‌شود، و با توجه به هدفی که دارد، بهینه می‌شود. این فرم از محتوا را هم می‌توان در شبکه‌های اجتماعی، هم وب‌سایت‌ها و هم رسانه‌های تصویری منتشر کرد که البته برای انتشار در هر کدام از این پلتفرم‌ها، باید بهینه شود تا بهترین تأثیرگذاری و میزان انتشار را در بین مخاطبان داشته باشد. در هر کدام از شاخه‌های تولید محتوای ویدیوئی که بخواهید وارد شوید، هم باید کار با نرم‌افزارهای آن حوزه را یاد بگیرید و هم خلاقیت لازم برای تولید محتوایی جذاب و گیرا را داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سئوی وب سایت

اگر در فضای مجازی و حوزه‌های کاری آن گشتی زده باشید، حتماً اسم سئو را شنیده‌اید. سئوی وبسایت مجموعه‌ای از فعالیت‌ها می‌باشد که در نتیجه‌ی آنها، وبسایت شما دارای بازدید بیشتر و ترافیک بالاتری خواهد شد. سئوی وب‌سایت هم می‌تواند به‌صورت فریلنسری صورت بگیرد و هم اینکه می‌توانید با ایجاد یک شرکت و کسب‌وکاری کوچک، به‌صورت حرفه‌ای و مستقل به سئوی وب‌سایت‌های مختلف مشغول باشید. برای اینکه یک سئوکار خوب باشید یا کسب و کاری موفق در این زمینه برای خود ایجاد کنید، نیازمند آموزش‌های لازم و به روزی در حوزه‌ی سئو می‌باشید؛ این آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را هم می‌توانید به‌صورت حضوری یاد بگیرید و هم اینکه به روشی راحت‌تر و ارزان‌تر یعنی آموزش مجازی فرا بگیرید. اگر به حوزه‌ی سئو علاقه دارید، توصیه می‌کنیم تا مقاله‌ی (سئوی وبسایت یا آموزش سئو) را حتماً مطالعه بفرمایید.

وظایف کارشناس سئو – چک لیست یک متخصص سئو
سئو
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برنامه نویسی

دنیای برنامه‌نویسی، دنیایی بسیار بزرگ و بی‌انتها می‌باشد؛ مهارت برنامه‌نویسی دارای شاخه‌ها و تخصص‌های بسیار زیادی می‌باشد، و هر روزه شاخ و برگ آن در حال رشد می‌باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از ورود به کسب و کار برنامه‌نویسی باید به آن توجه بفرمایید، انتخاب حوزه‌ی مناسب برای برنامه‌نویسی می‌باشد. حوزه‌های معروف برنامه‌نویسی عبارت‌اند از ساخت و طراحی وب‌سایت، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، برنامه‌های کامپیوتری، ابزارهای آنلاین، بازی‌سازی و… که هر کدام از این حوزه‌ها خودشان دارای زیر شاخه‌های فراوانی می‌باشند؛ لازمه‌ی ورود به هرکدام از شاخه‌ها و زیرشاخه‌های برنامه‌نویسی، یادگیری زبان مورد نظر و فریمورک‌های آن زبان می‌باشد. برای اینکه دید بهتری نسبت به برنامه‌نویسی و گستردگی آن پیدا کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله‌ی (مسیر یادگیری برنامه‌نویسی وب) را مطالعه بفرمایید، تا ببینید که برای ورود به یکی از حوزه‌های برنامه‌نویسی، مانند برنامه‌نویسی وب، باید چه مسیری را طی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش آنلاین

یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از دانشی که دارید، آموزش آن به افراد دیگر می‌باشد؛ در گذشته هر نوع از آموزشی، نیازمند حضور فیزیکی استاد و شاگرد در یک محیط بود، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای مجازی، راه‌های جدیدی برای آموزش و یادگیری به وجود آمد، که به آن آموزش آنلاین می‌گویند. آموزش آنلاین به‌طور کلی به 2 روش صورت می‌گیرد؛ در روش اول شما ویدئو‌های آموزشی تهیه می‌کنید و آنها را در پلتفرم‌های آنلاین مختلف منتشر می‌کنید، سپس افرادی که نیازمند یادگیری هستند این دوره‌های آموزشی از پیش تعیین‌شده را خریداری کرده و نگاه می‌کنند. در روش دوم آموزش به‌صورت آنلاین و لایو صورت می‌گیرد، یعنی استاد و شاگرد در یک زمان مشخص در یکی از پلتفرم‌های آنلاین (مانند گوگل میت، اسکایپ، زوم و…) آنلاین می‌شوند و آموزش به‌صورت آنلاین، تصویری و زنده صورت می‌گیرد. وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای آموزش آنلاین وجود دارد و یکی از آنها که در این حوزه متخصص می‌باشد، وب‌سایت فرادرس [+] است؛ این وب‌سایت از علاقه‌مندان به آموزش دعوت به عمل می‌آورد تا دوره‌های آموزشی با کیفیت محتوایی و تصویری بالای خود را، در اختیار طالبان علم و مهارت قرار دهند.

همچنین خوب است بدانید که این وب‌سایت با داشتن منابع علمی معتبر و تخصصی، به تولید و انتشار انواع دوره‌های آموزش آنلاین در حوزه‌های مختلف، می‌پردازد. شما با همکاری با این پلتفرمِ آموزشی می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس در حوزه تخصص خود، به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی و ساخت وب سایت

هر روزه تعداد زیادی از کسب و کارهای سنتی یا نوین، وب‌سایتی برای خود راه‌اندازی می‌کنند تا در دنیای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ وارد شوند و از مزایای آن استفاده‌کنند؛ به همین منظور تعداد بالایی سفارش ساخت وب‌سایت در بازار کار موجود می‌باشد. برای اینکه وارد کسب و کار طراحی و ساخت وب‌سایت شوید، 2 راه در پیش‌روی خود دارید؛ یکی از آنها نیازمند یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص طراحی و ساخت وب‌سایت می‌باشد و دیگری بدون نیاز یادگیری زبان برنامه‌نویسی صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی و ساخت وب‌سایت بدون یادگیری زبان برنامه‌نویسی می‌توانید به مقاله‌ی (طراحی وب‌سایت) مراجعه بفرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بلاگری

کسب و کاری که به واسطه‌ی پیشرفت و نفوذ دنیای مجازی در بین مردم، شکل گرفت. بلاگر به کسی می‌گویند که در فضای مجازی، در حوزه‌ای خاص، به تولید محتوا و فعالیت حرفه‌ای مشغول می‌باشد. بلاگرها تقریباً در تمامی حوزه‌ها فعالیت دارند، حوزه‌هایی مانند زیبایی، سلامت روان، غذا، تناسب‌اندام، تکنولوژی، آموزشی، مد، فشن و…. بلاگرها در هر حوزه‌ای که فعالیت داشته‌باشند، اقدام به تولید محتوا کرده و با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند تا آنها را جذب کرده و دنبال‌کنندگان بیشتری داشته‌باشند. کسب درآمد در حوزه‌ی بلاگری از طریق انجام تبلیغات و همچنین همکاری با برندهای مختلف در حوزه‌ی فعالیتشان می‌باشد.

تولید پادکست

پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که به‌صورت قسمت‌بندی شده در پلتفرم‌های مخصوص خود یا شبکه‌های اجتماعی، منتشر می‌شود؛ اغلب پادکست را نوعی رادیوی آنلاین حساب می‌کنند که خیلی هم بی‌راه نیست. پادکست‌ها در حوزه‌های مختلفی وجود دارند و کاربران می‌توانند از طریق پلتفرم‌های انتشار پادکست مختلفی که وجود دارد، به آنها دسترسی داشته باشند. برای تولید پادکست شما اول باید حوزه‌ی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید و سپس در آن حوزه مطالب جذاب و گیرایی برای تولید پادکست آماده کنید؛ بقیه‌ی مراحل شامل ضبط پادکست و ادیت مناسب فایل‌های صوتی، و سپس انتشار در کانال پادکست خود می‌باشد. کسب درآمد از پادکست، مانند بلاگری از راه انجام تبلیغات و قبول اسپانسر است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی داخلی

طراحی داخلی یا همان دیزاین محیط داخلی، یکی از کسب و کارهای متوسطی است که برای شروع آن هم باید مهارت و دانش لازم را کسب کنید، و هم اینکه برای شروع فعالیت نیازمند سرمایه‌ای جهت معرفی موفق خود می‌باشید. بسیاری از محیط‌های کاری و همچنین منازل، نیازمند یک طراحی زیبا و کاربردی هستند، و اینجاست که طراحان داخلی وارد ماجرا می‌شوند؛ آنها با بررسی محیط داخلی، طرح‌هایی که پتانسیل بالایی دارند را برای دیزاین آن محیط در نظر می‌گیرند و با توجه به نظرات و خواسته‌های مشتری، آن‌ها را عملی می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

عکاسی

اگر به عکاسی علاقه دارید و همچنین دارای دوربینی حرفه‌ای می‌باشید، عکاسی یکی از مهارت‌ها و کسب و کارهایی است که می‌توانید آن را شروع کرده و به کسب درآمد بپردازید. عکاسی هم مانند خیلی از مشاغل، دارای حوزه‌های مختلفی مانند تبلیغات، مدلینگ، مراسمات، شخصی و… می‌باشد، که در هر کدام از آنها سفارشات و در خواست‌های فراوانی وجود دارد. به‌کمک شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید کار خود را تبلیغ کنید و هم سفارشات مختلفی دریافت نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کترینگ خانگی

راه‌اندازی کترینگ و تهیه غذای خانگی، یکی از کسب و کارهای کوچک و پرسود می‌باشد که در چند سال اخیر به‌دلیل افزایش قیمت منوی رستوران‌ها و کترینگ‌های بزرگ، طرفداران و مشتریان زیادی پیدا کرده است. کترینگ‌های خانگی نیازی به اجاره و تهیه‌ی محلی برای راه‌اندازی کسب و کارتان ندارند و می‌توانید به‌راحتی در خانه‌ی خود انواع غذاها را درست کرده، سپس به‌صورت حضوری یا به‌کمک پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا، به فروش برسانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تکثیر گیاهان خانگی

در شهرهای شلوغ و توسعه‌یافته که فضای سبز کمی در اختیار ساکنان آن قرار دارد، و همچنین آلودگی‌های محیطی موجود و هوای ناپاک، استفاده از گل و گیاهان خانگی، رواج بسیاری پیدا کرده است؛ همچنین بسیاری از شرکت‌ها برای ایجاد محیطی آرام، از گیاهان و گل‌های مختلفی برای دیزاین محیط کار استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در حیاط خانه، داخل خانه و یا حتی در پشت‌بام خانه‌ی خود، گیاهان مختلفی را پرورش داده و تکثیر نمایید و به‌صورت حضوری (به گلفروشی‌ها) و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی (ایجاد اکانت برای معرفی و فروش انواع گیاهان خانگی)، آن‌ها را بفروشید. همچنین برای افزایش دنبال‌کنندگان شبکه‌ی اجتماعی خود، کافیست محتوایی آموزشی برای نگهداری از گیاهان و معرفی آنها منتشر نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش پوشاک

کسب و کار فروش پوشاک، می‌تواند حضوری، آنلاین یا ترکیبی از این دو باشد؛ اگر توان اجاره‌ی محلی برای تأسیس فروشگاه پوشاک ندارید، جای نگرانی نیست، زیرا امروزه ما شاهد فروشگاه‌های آنلاین هستیم که محصولات و خدمات خود را فقط به‌کمک فضای مجازی به فروش می‌رسانند. اگر هم مغازه بوتیک برای این‌کار راه‌اندازی نمودید، حتماً سعی کنید که در شبکه‌های مجازی هم فعالیت داشته باشید و از مزایای دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین بهره ببرید. برای تأمین محصولات هم راه‌های مختلفی مانند دراپ‌شیپینگ، اجناس استوک و یا تهیه از تولیدی‌ها و کل‌فروشی‌ها وجود دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش اکسسوری پوشیدنی

اکسسوری‌های پوشیدنی یکی از محصولات و حوزه‌هایی می‌باشد که نسل جوان بسیار به آن علاقه دارند. اکسسوری‌های پوشیدنی عبارت‌اند از کمربند، دست‌بند، گوشواره، گردن‌بند، ماندانا، انگشتر، انواع سربند، ماسک‌های پوششی یا زینتی، لباس‌های فانتزی، لباس‌هایی با طرح سفارشی و…. فروش این محصولات هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است؛ اما توصیه‌ی ما این است که حتماً از فضای مجازی و فروش آنلاین بهره ببرید، زیرا نسل جوان تایم بیشتری را در فضای مجازی می‌گذرانند و بیشتر خرید‌های خود را از طریق آن انجام می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش لوازم جانبی موبایل

یکی دیگر از کسب و کارهای کوچکی که نیازی به اجاره‌ی محلی برای تأسیس ندارد، فروش لوازم جانبی موبایل می‌باشد؛ در این کسب و کار شما تنها با راه‌اندازی یک فروشگاه در فضای آنلاین (وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی) قادر خواهید بود تا کسب و کار خود را شروع کنید. تأمین اجناس هم به‌سادگی و از عمده فروشی‌های این حوزه صورت می‌گیرد؛ همچنین برای افزایش کیفیت خدمات خود می‌توانید قاب‌هایی با طرح سفارشی مشتری نیز تولید کنید که بسیار ایده‌ی پر طرفداری می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش محصولات زینتی و تزئینی

بسیاری از افراد به‌دنبال انواع محصولات زینتی کوچک برای تزئین و ایجاد تغییر در محیط اطراف خود می‌باشند. کسب و کار فروش محصولات زینتی و تزئینی یکی از کسب و کارهایی می‌باشد که در آن هم می‌توانید از محصولات آماده استفاده کنید و به فروش برسانید و هم با کمی خلاقیت و مهارت، محصولات خود را تولید کرده و به فروش برسانید. فروش محصولات مانند کسب‌وکارهای دیگری که گفته شد هم می‌تواند حضوری باشد و هم مجازی؛ از آنجایی‌که اکثر افراد زمان و شرایط لازم برای خرید حضوری را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به‌صورت مجازی هم فعالیت داشته باشید.

کسب و کارهای کوچک و متوسط
کسب و کارهای کوچک و متوسط
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت و فروش لوازم چوبی

لوازم و محصولات چوبی همیشه طرفداران خود را داشته‌اند و مدتی است که دوباره تعداد آنها رو به افزایش است. محصولات مختلفی مانند لیوان، ظروف پذیرایی، گلدان و… را می‌توان با چوب تهیه کرد و به فروش رساند. همچنین اگر خودتان دارای مهارت‌های کافی هستید می‌توانید آنها را در خانه یا کارگاه تولید کرده و تحت برند خود با سود بیشتری بفروشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت و فروش محصولات چرمی

چرم قابلیت‌های بالایی برای تبدیل‌شدن به محصولات مختلف دارد، و همچنین دارای تنوع بالای رنگ، جنس و کیفیت می‌باشد. از طرفی محصولات چرمی همیشه طرفداران زیادی داشته و خواهند داشت، و به همین دلیل کسب و کار خوبی را در این حوزه می‌توانید راه‌اندازی نمایید. محصولات چرمی را می‌توان از سازندگان عمده یا سازندگان جزئی تهیه کرد و حتی خودتان آنها را بسازید و به مشتریان عرضه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت و فروش محصولات سفالی

محصولات سفالی یکی از محصولاتی هستند که اکثر افراد فکر می‌کنند به کارگاهی بزرگ برای ساخت آنها نیاز دارند؛ اما این گونه نیست، و بسیاری از آنها را می‌توان در خانه و با کمترین سرمایه ساخت. محصولات متنوعی از جنس سفال وجود دارند مانند زیر سیگاری، لیوان، ظروف غذا خوری و…. با تهیه و فروش محصولات سفالی آن هم به‌صورت سفارشی‌سازی شده و مدل‌هایی مخصوص خودتان، قادر به راه‌اندازی کسب و کار کوچکی خواهید بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

سخن پایانی درباره انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط

کسب و کارهای کوچک و متوسط زیادی وجود دارند که برخی از آنها را می‌توان در ایران راه‌اندازی کرد و برخی دیگر را به‌دلایل قانونی و همچنین نبود بازار هدف، نمی‌توان ایجاد کرد؛ کسب و کارهای کوچک و متوسطی که در بالا گفته شد و باهم بررسی کردیم، کسب و کارهایی بودند که به‌راحتی می‌توان در کشور عزیزمان آنها را تأسیس کرد و درآمد مناسبی هم از طریق آنها کسب کرد.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید و بتوانید هرچه سریع‌تر و راحت‌تر کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «انواع کسب و کارهای کوچک و متوسط» دارید، یا مشاغل دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب و کار خود را در سطح کوچک و متوسط راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.