طراحی سایت 375 بازدید

هر کسب و کاری نیازمند این است که از روش‌های مختلف با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کند. یکی از این روش‌ها، ایجاد یک وبسایت به‌روز و کاربردی است. بسیاری از کاربران، اعتبار یک برند یا کسب و کار مخصوصاً کسب و کارهای اینترنتی را بر اساس کیفیت وبسایت آن برند قضاوت می‌کنند و وبسایت، عاملی اصلی برای تصمیم‌گیری خرید آنلاین یا حضوری در دنیای آنلاین امروز می‌باشد. عوامل زیادی در تجربه مثبت یا منفی یک کاربر در هنگام ورود به یک وبسایت نقش دارند. این عوامل شامل نحوه طراحی وبسایت، سرعت بارگزاری صفحات، کیفیت محتوا، سهولت بازدید از وبسایت، کاربردپذیری وبسایت، نمایش صحیح در موبایل و … است. از آنجایی‌که امروزه رقابت در بین کسب و کارهای آنلاین بسیار داغ شده است، نکته مهم این است که مطمئن شوید وبسایت شما تمامی معیارهای یک وبسایت حرفه‌ای و کارآمد را داشته باشد. بهترین راه برای ارزیابی یک وبسایت به روشی کامل و بهینه، بررسی و آنالیز کل وبسایت است. به بررسی و تجزیه و تحلیل عملکرد وبسایت با استفاده از نرم‌افزار و همچنین توسط کارشناس خبره‌ای که بتواند داده‌های نرم‌افزار را بخواند و تحلیل را مدیریت کند، Website Audit یا تحلیل ممیزی وبسایت می‌گویند که آن را در قالب چک لیستی بلندبالا انجام می‌دهند.

برای بررسی وبسایت خود می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ این نرم‌افزارها، هر چیز مرتبط به وبسایت شما را به‌صورت کامل آنالیز می‌کنند. با کمک این نرم‌افزارها به درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد وبسایت خود در بخش‌های مختلف خواهید رسید. مثلاً اینکه چرا وبسایت شما بازدید کافی را ندارد یا این‌که چرا بازدیدکنندگان وبسایت به مشتریان شما تبدیل نمی‌شوند، همگی در چک لیست ممیزی وبسایت مشخص خواهند شد.

برای ممیزی وبسایت به چه ابزارهایی نیاز است؟

هیچ ابزاری به‌تنهایی نمی‌تواند یک وبسایت را به‌طور کامل بررسی کرده و مشکلات آن را مشخص کند. برای انجام این کار، شما به ترکیبی از ابزارها نیاز خواهید داشت که آن ابزارها را در اینجا به شما معرفی خواهیم کرد:

  • سیستم مدیریت محتوا یا CMS: برای بررسی دقیق وبسایت خود، باید به Back-end یا بخش مدیریتی وبسایت خود مانند وردپرس دسترسی داشته باشید تا بتوانید متاداده‌ها، تگ‌های HTML، لینک‌ها و محتوای وبسایت خود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • گوشی هوشمند: برای انجام این کار باید بعضی تست‌ها را به روش دستی و به‌وسیله گوشی هوشمند انجام دهید.
  • گوگل آنالیتیکس: یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل وبسایت در دنیا، گوگل آنالیتیکس است. قبل از بررسی نتایج دقیق در آنالیز گوگل (GA)، ابتدا باید بررسی کنید که GA به‌درستی در وبسایت شما نصب‌ شده باشد. این کار باعث می‌شود تا با تحلیل و بررسی رفتار کاربران در زمان مشاهده یک وبسایت و دریافت گزارش‌های متفاوت در این راستا، تشخیص دهید که کدام صفحات را باید بررسی کنید. این کار در نهایت باعث بهبود سئوی وبسایت، افزایش فروش محصولات و خدمات و در نتیجه، رونق کسب و کار شما در دنیای دیجیتال خواهد شد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

  • سرچ کنسول گوگل یا GSC: سرچ کنسول گوگل یا GSC به مدیران وبسایت‌ها اجازه می‌دهد وبسایت‌های خود را از طریق یک ابزار رسمی گوگل که پر از داده‌های مفید برای سئو و محتوا است، نظارت و مدیریت کنند. دسترسی به ابزارها و داده‌هایی که به‌طور مستقیم توسط موتورهای جستجو ارائه می‌شوند، می‌تواند به بهینه‌سازی هر چه بهتر وبسایت شما کمک زیادی بکند. این ابزار، اطلاعات مفیدی از جمله آمار بازدید وبسایت از گوگل، کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران، صفحاتی که در داخل گوگل نشان داده می‌شوند، تعداد لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌ها، تعداد خطاهای وبسایت شما اعم از مشکلات امنیتی، سروری، آدرسی و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • ابزار تست سرعت وبسایت: برای تست سرعت وبسایت، استفاده از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights و GTMetrix در گوگل توصیه می‌شود. اگر سرعت وبسایت شما پایین باشد، آسیب جدی به کسب و کارتان وارد خواهد شد. گوگل نقل‌قولی دارد که می‌گوید: «سرعت برابر است با درآمد». شما باید برای سرعت وبسایت خود وقت زیادی بگذارید، زیرا سرعت وبسایت تأثیر مستقیمی بر سئو و نرخ تبدیل وبسایت دارد. اگر سرعت بارگزاری وبسایت شما کم باشد، بازدیدکنندگان وبسایت شما را ترک خواهند کرد. سرعت بارگزاری وبسایت یک عامل اصلی در رتبه‌بندی وبسایت در جستجوی گوگل است، بنابراین انجام تست‌های سرعت وبسایت و اطمینان از بارگیری صفحات در زمان کم، بسیار مهم است.
  • بهینه‌سازی تصاویر: هیچ‌کس به دنبال این نیست که گوگل نسبت به وبسایتش بی‌توجه باشد. شما با بهینه‌سازی تصاویر می‌توانید عملکرد وبسایتتان را بهبود بخشید و توجه گوگل را به وبسایتتان جلب کنید. استفاده از ابزارهای کم کردن حجم تصاویر، کیفیت تصاویر را ممکن است اندکی کاهش دهند اما از دید کاربران، این موضوع اهمیت زیادی نخواهد داشت. بهینه‌سازی تصاویر تا زمانی خوب است که با کم کردن حجم عکس‌ها، کیفیت آنها کاهش پیدا نکند و همچنین اصول سئو تصاویر هم رعایت شود.
  • ابزارهای سئو: در واقع ابزارهای سئو (SEO)، سایت‌ها یا نرم‌افزارهایی هستند که بتوانیم از طریق آن‌ها وبسایت خود را از هر جهت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. بیشتر ابزارهای سئو، غیر رایگان هستند اما نکته قابل‌ توجه در مورد استفاده از این ابزارها این است که برخی از ابزارهای رایگان سئو در بعضی موارد می‌توانند حرفه‌ای عمل کنند و نقاط ضعف و قوت رقبای شما را هم به شما نشان دهند. ابزارهای سئو، اطلاعات وبسایت مانند بک لینک‌ها، اطلاعات فنی و کلمات کلیدی را بررسی می‌کنند. ابزارهای Ahrefs ،Moz Pro ،Screaming Frog SEMrush و … ابزارهای پرطرفدار در بحث سئو وبسایت هستند. برخی از این ابزارها نسخه آزمایشی رایگان ارائه می‌دهند.
  • ابزارهای ممیزی دسترسی‌پذیری: ممیزی دسترس‌پذیری (Accessibility)، روشی کامل است که کیفیت محصولات یا خدمات دیجیتال شما را بهبود می‌بخشد. این ابزارها به‌منظور ارتقای قابلیت دسترسی دیجیتال و برآورده کردن «دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب» یا (WCAG) بکار گرفته می‌شوند. ابزارهای ممیزی را باید در ابتدای طراحی وبسایت مورد استفاده قرار داد.
  • ابزار رتبه‌بندی وبسایت: وبسایت گریدر یا ابزار رتبه‌بندی وبسایت اطلاعات بیشتری از وضعیت کلی وبسایتتان به شما می‌دهد. این ابزارها به بررسی اثربخشی و عملکرد وبسایتها کمک می‌کنند. این ابزارها به وبسایت‌ها از نظر وضعیت کلی سئو، از صفر تا 100 امتیاز می‌دهند. علاوه‌بر این، ابزار رتبه‌بندی وبسایت مشکلات موجود در وبسایت شما را به شما نشان می‌دهد و نکات کاربردی را برای بهبود رتبه در اختیار شما قرار می‌دهد. در کل، ابزارهای رتبه‌بندی وبسایت به شما کمک می‌کنند تا سئوی وبسایت خود را بهبود بخشید. اگر بودجه محدودی دارید، می‌توانید از وبسایت گریدرها استفاده کنید، چرا که این ابزارها رایگان هستند.

چگونه ممیزی وبسایت خود را به‌تنهایی انجام دهیم؟

برای بررسی و تجزیه و تحلیل وبسایت خود، باید این کارها را به ترتیب یا به‌صورت رندوم انجام دهید:

  • ممیزی وضعیت کلی وبسایت
  • سئو محتوا
  • سئو تکنیکال
  • طراحی/ تجربه کاربری یا UX
  • دسترسی‌پذیری
  • نرخ تبدیل

ممیزی وضعیت کلی وبسایت

این نوع ممیزی از هر ویژگی وبسایت، بررسی کلی خود را فقط در صفحات اصلی وبسایت شما (خانه، درباره ما، محصولات/خدمات، قیمت‌گذاری، تماس و …) انجام می‌دهد. این ابزارها به‌گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که هرگونه خطای فاحش یا اشتباهات وبسایت شما را تشخیص می­‌دهند.

چک‌لیست ممیزی کلی وبسایت

به یاد داشته باشید که این روش را هم در دسکتاپ و هم در موبایل انجام بدهید و اگر به مشکلی برخورد کردید، وضعیت را در سایر مرورگرها هم بررسی کنید. چیزهایی که باید آنها را در ممیزی کلی بررسی کنید به شرح زیر است (باید در ابتدا مشخص شود که شما در چه صنفی فعالیت دارید و کسب و کار شما چیست):

  • مسیریابی رفتار کاربران یا نویگیشن اصلی باید بصری و قابل رویت باشد.
  • هر صفحه باید دارای یک یا چند کال تو اکشن باشد.
  • کاربران باید به‌راحتی و به‌سرعت، اطلاعات کلیدی‌ای را که در جستجوی آن هستند، پیدا کنند.
  • هر صفحه باید متا دیسکریپشن و عنوان متای مناسبی داشته باشد.
  • صفحات باید عنوان داشته باشند و اطلاعات در آنها سازمان‌دهی شده باشد.
  • اطلاعات کسب و کار و عکس‌ها دقیق و به‌روز باشند.
  • عکس‌های افراد باید متنوع باشند.
  • املاء و دستور زبان صحیحی در وبسایت به‌کار رفته باشد.
  • عناصر طراحی و مفهوم برند باید با هم سازگاری داشته باشند.
  • صفحات به یکدیگر مرتبط باشند.
  • پنجره‌های پاپ آپ و چت لایو در جای خود نمایش داده شوند.
  • متن صفحات وبسایت قابل‌ خواندن، دوستانه و واضح باشد.
  • لینک‌های فوتر کار کنند و فوتر شامل آیکون شبکه‌های اجتماعی باشد.

برای مشاهده و دانلود رایگان چک لیست ممیزی کلی وبسایت در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

ممیزی سئو محتوا

ارزش وبسایت شما بر اساس شرایط، کیفیت، قدمت و … تعیین می‌شود. گوگل و کاربران، وبسایت شما را از نظر سئو ارزیابی می‌کنند اما گوگل همیشه می‌خواهد دقیق‌ترین و قابل‌ اعتمادترین نتایج جستجو را به کاربران خود ارائه دهد. ممیزی محتوای سئو شده و سئو محتوا، کیفیت و ارتباط محتوای شما و همچنین نحوه انتقال این موارد به گوگل را تحت پوشش قرار می‌دهد.

چک‌لیست ممیزی سئو محتوا

  • ترافیک: ترافیک ارگانیک (برای اولویت‌بندی صفحات یا مقایسه تاریخ و بررسی کاهش یا افزایش کاربران).
  • هدف‌گذاری درون‌صفحه‌ای کلمات کلیدی: استفاده از کلمات کلیدی در عنوان وبسایت، توضیحات وبسایت، نام فایل‌های تصویری، متن‌ها و محتوای وبسایت اهمیت ویژه‌ای دارند و در جایگاه وبسایت در گوگل تأثیر می‌گذارند.
  • متا دیسکریپشن و عنوان متا: در میان متا تگ‌ها، متا دیسکریپشن یا همان متای توضیحات صفحه و عنوان متا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. متا دیسکریپشن در واقع محتوایی از وبسایت را ارائه می‌دهد که از چشم بازدیدکنندگان درون صفحه پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو و نمایش در نتایج جستجو استفاده می‌شود.
  • تصاویر: تصاویر باید حجم کمی داشته باشند و در عین‌حال، با کیفیت باشند. کلمات کلیدی هم باید در نام فایل تصاویر استفاده شوند. این موضوع به سئوی وبسایت کمک زیادی می‌کند.
  • کیفیت: اطلاعات وبسایت باید در بخش‌های مختلف و به‌صورت واضح، دقیق، به‌روز و کامل سازمان‌دهی شوند.
  • لینک‌ها: تمامی لینک‌های موجود در صفحات وبسایت باید به‌درستی کار کنند. لینک‌ها باید در سایت‌های دیگر مرتبط با موضوع وبسایت شما هم قرار بگیرند تا بازدیدکنندگان وبسایت‌های دیگر از طریق لینک‌ها بتوانند به وبسایت شما بیایند.
  • پروفایل بک لینک: پروفایل بک لینک، یکی دیگر از روش‌های سئوی خارجی وبسایت است. شما می‌توانید در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها، صفحه خود را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید لینک وبسایتتان را به پروفایل خود اضافه کنید که با این کار، یک بک لینک ساخته شود. پروفایل‌سازی برای بک لینک‌ها، اغلب به‌عنوان یکی از روش‌های ایجاد تنوع لینک مورد توجه قرار می‌گیرد. اغلب وبسایت‌ها کار لینک‌سازی را به روش‌های مختلفی از جمله سفارش رپرتاژ آگهی انجام می‌دهند.
معرفی ابزار

نشریلا که بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار «رپورتاژ آگهی» و «بررسی محصول و معرفی خدمات» در دنیای وب فارسی است، این امکان را برای شما مهیا کرده است تا تنها با ثبت سفارش و یا ارسال درخواست خود، تمامی فرآیندهای انتشار رپورتاژ و معرفی محصول خود را در کوتاه‌ترین زمان و مقرون به صرفه‌ترین قیمت (بعضاً قیمتی پایین‌تر از قیمت ارائه رپورتاژ توسط خود سایت) دنبال کنید.

برای کسب اطلاع از قیمت رپورتاژ در سایت‌های خبری ایران و ثبت سفارش رپورتاژ آگهی خود، می‌توانید وارد صفحه ثبت سفارش رپورتاژ آگهی نشریلا شوید.

برای مشاهده و دانلود رایگان چک لیست ممیزی سئو محتوا در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

ممیزی سئو فنی

سئوی تکنیکال یا فنی، وبسایت شما را برای مرحله خزش و ایندکس توسط موتور جست‌وجو بهینه می‌کند. با استفاده از سئوی تکنیکال، شما به گوگل کمک می‌کنید تا فرآیندهای دسترسی، خزش، خواندن صفحه و ایندکس وبسایت را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. وبسایت شما باید اطلاعات با کیفیتی داشته باشد و از نظر گوگل هم قابل‌ اعتماد باشد، این یعنی اطلاعات وبسایت شما باید به‌سرعت و با ایمنی بالا در اختیار کاربران قرار بگیرد. اگر وبسایت شما این ویژگی‌ها را داشته باشد، مطمئناً در نتایج اول در جستجوی گوگل قرار خواهد گرفت.

چک‌لیست ممیزی سئو تکنیکال

  • ایندکسینگ یا فهرست‌بندی: یکی از مهم‌ترین عواملی که در سئو و بهینه‌سازی وبسایت‌ها باید به آن توجه نمود، فهرست‌بندی یا ایندکسینگ موتورهای جستجو است. فرآیند اضافه شدن صفحات وبسایت به پایگاه داده موتورهای جستجو مانند گوگل را ایندکس شدن صفحه می‌گویند. موتورهای جستجوی پیشتاز مانند گوگل و یاهو، از Crawler یا خزنده‌ها برای پیدا کردن صفحات در هنگام جستجو توسط کاربران استفاده می‌کنند. صفحاتی که از بین سایر صفحات ایندکس می‌شوند، نیاز به ارسال به موتور جستجو ندارند و به‌صورت خودکار پیدا می‌شوند و در نتایج گوگل، نمایش داده می‌شوند.
    • نقشه سایت: نقشه وبسایت یک فایل XML است که URLهای وبسایت شما در آن قرار دارد. این فایل یک آرشیو از لینک‌های هر صفحه در وبسایت شما دارد که خزنده موتور جستجو را قادر می‌سازد تا آن صفحات را ایندکس کند. البته خزنده موتور جستجو نیازی به این URLها ندارد و خودش به‌راحتی می‌تواند آنها را پیدا کند؛ اما وقتی وبسایت شما یک نقشه داشته باشد، گوگل می‌فهمد که شما به وبسایت خود اهمیت می‌دهید و این موضوع تأثیر زیادی در سئوی وبسایت شما و افزایش سرعت خوانش صفحات توسط خزنده‌ها خواهد داشت.
    • Robots.txt: از آنجایی‌که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و بررسی سئو وبسایت‌ها از ربات‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که ربات‌ها نقش مهمی در سئو وبسایت دارند. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملاً ساده است و فرمت txt دارد. شما با کمک این فایل می‌توانید به ربات‌های گوگل و Crawler یا خزنده‌­ها دستورات دلخواه خود را بدهید. فایل Robot.txt باعث می‌شود موتورهای جست‌ و جو به صفحات مد نظر شما دسترسی داشته باشند و صفحات دارای محتوای تکراری یا غیر مهم، از دسترس آنها خارج شود. در صورتی‌که شما دسترسی به برخی از صفحات وبسایت خود را در این فایل ممنوع کنید، موتورهای جستجو در آن صفحات خزش نمی‌کنند و URL آن صفحات را در ایندکس خود ثبت نمی‌کنند. تنظیم صحیح این فایل سبب افزایش سرعت و کیفیت ایندکس می‌شود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که دستورات Robot.txt در واقع به موتورهای جست‌وجو پیشنهاد می‌شوند و آنها ممکن است در شرایطی، این دستورات را نادیده بگیرند.
  • Core Web Vitals: مشخصه‌های هسته وبسایت، مجموعه‌ای از معیارهای استاندارد گوگل است که به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کنند تجربه بهتری را برای کاربران ایجاد کنند. توجه به فاکتور Core Web Vitals برای افزایش سرعت بارگزاری وبسایت و در نهایت، ارائه یک تجربه کاربری مناسب ضروری است. این امر باعث می‌شود که کیفیت تجربه ارائه‌ شده به کاربر را درک کنید و آن را بهبود ببخشید. وبسایت‌هایی که از نظر زمان بارگزاری محتوای اصلی، سرعت ورود به صفحات و ثبات ظاهری خوب عمل می‌کنند، رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهند داشت.
  • امنیت: هر چه قدر امنیت وبسایت شما بالاتر باشد، جایگاه بهتری برای آن در نظر گرفته می‌شود. کاربر با ورود به وبسایت شما تجربه خوبی خواهد داشت و بنابراین ترافیک وبسایت شما با افزایش حجم روبرو خواهد شد.
  • لینک‌ها: اطمینان پیدا کنید که تمام صفحات وبسایت شما با https یا با/بدون www (به‌طور کلی، با ساختاری یکسان) آغاز می‌شوند. هرگونه تغییر مسیر یا لینک‌های خراب را از سایتتان حذف کنید.
  • محتوای تکراری: محتوای تکراری یا همان Duplicate content یک متن یا محتوای تکراری است که در وبسایت شما وجود دارد (مثلاً یک صفحه با محتوایی یکسان که با دو آدرس URL مختلف منتشر شده است). از ابزارهای Siteliner یا Copyscape برای شناسایی و سپس حذف محتوا و متن‌های تکراری استفاده کنید.
  • ساختار وبسایت: ساختار وبسایت به نحوه سازمان‌دهی محتوای وبسایت گفته می‌شود. یک وبسایت از مطالب متنوع با موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت وبسایت تشکیل‌ شده است. ساختار وبسایت شامل URLهای مشخص و ساماندهی شده و لینکسازی داخلی است.

برای مشاهده و دانلود رایگان چک لیست ممیزی سئوی فنی وبسایت در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

ممیزی طراحی و تجربه کاربری

رعایت اصول طراحی و تجربه کاربری وبسایت، یکی از استانداردهای مهمی است که در هنگام طراحی وبسایت باید به آن توجه کافی داشته باشید؛ به دلیل اینکه نقش زیادی در سئوی وبسایت و رضایت کاربر خواهد داشت. به‌طور خلاصه، تجربه کاربری (UX) به تجربه کاربر در مواجهه با وبسایت یا محصولات آن وبسایت گفته می‌­شود. UX تجربه‌ای کلی است که بر توسعه محصول، طراحی، بازاریابی و پشتیبانی مشتری اثر می‌گذارد و طراحی‌های ظاهری و گرافیکی هم، رابط کاربری (UI) را تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چک‌لیست ممیزی طراحی و تجربه کاربری

  • نویگیشن: نویگیشن در وبسایت باید طوری طراحی شود که چشم‌نواز و کاربردی باشد. نوار نویگیشن معمولاً مجموعه لینک‌هایی است که به‌صورت عمودی در سمت راست یا افقی نزدیک بالای صفحه وب و گاهی هم در پایین صفحه وب قرار می‌گیرند. نویگیشن یا جهت‌یابی در وبسایت، از مجموعه لینک‌هایی که منوی نویگیشن یا نوار نویگیشن وبسایت را تشکیل می‌دهند، قابل‌ دسترسی است. نویگیشن چیز ساده‌ای است، اما داشتن نویگیشن منظم و با دسترسی آسان برای یک وبسایت برای تجربه کلی کاربر بسیار مفید و مهم است.
  • عملکرد: نحوه عملکرد هر گزینه در وبسایت باید به‌گونه‌ای باشد که برای کاربر دردسر ایجاد نکند و با سرعت انجام شود.
  • فرم‌ها: از فرم‌ها در صفحات وب برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران استفاده می‌شود. کاربران اطلاعات خود را در فرم‌ها نوشته و این اطلاعات برای پردازش به سرور وبسایت ارسال می‌شوند.
  • متن: متن‌ها در وبسایت باید با فونت‌های خوانا و مناسب نوشته شوند. اندازه و سبک فونت در سراسر وبسایت باید به یک‌ شکل باشد.
  • طراحی بصری: طراحی بصری به‌وضوح مهم‌ترین چیزهایی را که بازدیدکننده باید آن را ببیند، اولویت‌بندی می‌کند. این طراحی‌ها به بازدیدکنندگان وبسایت شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر با قسمت‌های مختلف وبسایت ارتباط برقرار کنند. هنگام طراحی وبسایت به خاطر داشته باشید تا از این روش قدرتمند استفاده کنید تا وبسایت شما رتبه بهتری بگیرد.
  • ادراک مشتری: اگر وبسایت شما به‌خوبی طراحی‌ شده باشد و هر چیزی سر جای خودش قرار گرفته باشد، به کاربران این امکان را می‌دهد که بلافاصله محصول و خدمات شما را شناسایی کنند. آنها به‌سرعت می‌توانند اطلاعات کلیدی را پیدا کنند و با عملکرد هر گزینه و لینک، به‌راحتی آشنا شوند. آنها همچنین می‌دانند با کلیک بر روی هر لینک به کدام صفحه خواهند رفت. این موضوع باعث بهبود تجربه کاربری و در نهایت، بهبود رتبه وبسایت شما خواهد شد.

برای مشاهده و دانلود رایگان چک لیست ممیزی تجربه کاربری وبسایت در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

ممیزی دسترسی‌پذیری وبسایت

سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی بتوان به همه قسمت‌های آن دسترسی پیدا کرد. باید اطمینان حاصل کنید که افراد دارای هر سطح از فهم و دانش و امکانات، می‌توانند به قسمت‌های مختلف وبسایت شما دسترسی پیدا کرده و عملکرد هر بخش را درک کنند.

چک‌لیست ممیزی دسترسی‌پذیری

تصویر داشبورد چک لیست دسترسی‌پذیری وبسایت
تصویر داشبورد چک لیست دسترسی‌پذیری وبسایت
  • در طراحی وبسایت باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که برای همه مردم، حتی آنهایی که مشکل کوررنگی دارند، قابل‌ دیدن باشند. برای افرادی که دچار معلولیت هستند و مثلاً نمی‌توانند ماوس را در دستشان بگیرند، باید امکانی ایجاد کنید که بتوانند در صفحه شما پیمایش یا به‌ اصطلاح، صفحه را اسکرول کنند. نکته مهم دیگر این است که ابزارهایی در وبسایت به‌منظور خواندن و شرح محتوا برای افرادی که اختلالات بینایی دارند قرار دهید. برای این دسته از کاربران باید از صفحه‌خوان یا اسکرین‌ریدر استفاده کنید تا متون وبسایت را برای آنها بخواند.
  • تصاویر و ویدیوها هم باید دارای زیرنویس باشند یا اینکه صدا داشته باشند. کاربران باید بتوانند محتوای پخش‌ شده را متوقف یا بی‌صدا کنند.
  • وبسایت شما نباید هیچ محدودیت زمانی داشته باشد تا افرادی که کندتر از افراد عادی کار می‌کنند بتوانند به‌راحتی و در زمان کافی، از تمام وبسایت بازدید کنند.

برای مشاهده و دانلود رایگان چک لیست ممیزی دسترسی‌پذیری وبسایت در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

ممیزی نرخ تبدیل وبسایت

بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO مجموعه اقداماتی است که برای تبدیل کردن هر چه بیشتر بازدیدکنندگان وبسایت شما به مشتریان انجام می‌شوند. تجربه کاربری، سرعت صفحه، کیفیت اطلاعات و … بر نرخ تبدیل تأثیر می‌گذارد. هدف از این ممیزی، بررسی میزان نرخ تبدیل صفحات مختلف، بررسی عوامل کم بودن نرخ تبدیل و شناسایی راهکارهای افزایش آن می‌باشد.

چک‌لیست ممیزی نرخ تبدیل

برای بررسی یک وبسایت از نظر نرخ تبدیل، چند عنصر اصلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • CTA یا کال تو اکشن: این ویژگی، به‌صورت دکمه‌های دارای لینک در وبسایت وجود دارد که به معنای فراخوانی به انجام عملی خاص هستند. Call to action یکی از رایج‌ترین اصطلاحات سئو و طراحی وبسایت است. این دکمه‌ها با هدف ترغیب بازدیدکنندگان به کلیک بر روی آنها طراحی می‌شوند.
  • کپی رایتینگ: کپی رایتینگ به موضوع و سبک نوشتن محتوای وبسایت اشاره دارد. برای نوشتن مطالب تبلیغاتی و تجاری، باید نویسنده خوبی باشید. علاوه‌بر استفاده از املاء و دستور زبان صحیح، باید کلمات و عبارات مناسب با هر مطلبی را نیز در متن خود بگنجانید. این کار باعث می‌شود که هنگام جستجوی آن کلمات کلیدی توسط کاربران، وبسایت شما در نتایج جستجو به آنها نشان داده شود و از سوی دیگر، مخاطبی که در صفحه با متن شما مواجه می‌شود، برای خرید از شما تشویق بشود.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ‌ نویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

  • طراحی صفحه: صفحات وبسایت باید با ساختاری منظم طراحی شوند و رنگ و تصاویر باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند. وبسایت، نباید کامل پر باشد و باید به‌اندازه کافی فضای خالی داشته باشد تا کاربران در هنگام ورود به وبسایت دچار سردرگمی نشوند.
  • سئو: شناسایی صفحات مهم ایندکس نشده و صفحاتی که از نظر سئوی فنی و محتوایی باید بهینه‌سازی شوند.
  • صفحات فرود: شناسایی وضعیت ایندکس شدن و نشدن بر اساس هدف هر صفحه، استفاده از فقط یک کال تو اکشن و متمرکز بر یک پیشنهاد واحد.
  • پنجره‌های پاپ آپ یا چت آنلاین: این پنجره‌ها باید فقط در صفحات خاصی ظاهر شوند و در همه جای وبسایت پراکنده نباشند. زیرا باعث می‌شود که کاربر از بستن این پنجره‌ها خسته شده و در نهایت، صفحه شما را ترک کند.
  • موبایل: تمام صفحات شما باید در مرورگر موبایلی هم به‌درستی باز شوند و برای نمایش در موبایل، بهینه باشند.

برای مشاهده و دانلود رایگان چک لیست ممیزی نرخ تبدیل وبسایت در فایل گوگل شیت، اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها