طراحی سایت 276 بازدید

در دنیای امروز، محتوا به یکی از شیوه‌های اصلی تعامل کسب و کارها با مشتریانشان تبدیل شده است. محتوا موضوعی است که تمام زمینه‌های بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این وجود باید بدانید که کاربرد محتوا فقط به این محدود نمی‌شود، بلکه محتوا در کنار تحت تاثیر قرار دادن بازاریابی، به یک بخش اصلی کسب و کارها نیز تبدیل شده است. می‌توان گفت که محتوا توانسته همه بخش‌های هر کسب و کار مثل فروش، تجارت و توسعه را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این وجود، ۴۲ درصد سازمان‌ها اعلام کردند که برای مدیریت محتواهای خود فناوری مناسبی در اختیار ندارند؛ از این رو، مبحثی به نام سیستم مدیریت محتوا (CMS) مطرح می‌شود.

یک سیستم مدیریت محتوا این امکان را ایجاد می‌کند که هر کسب و کاری بتواند استراتژی بازاریابی محتوایی خود را به صورت جامع و کامل پیاده‌سازی نماید و محتوا را به بهترین شکل در استراتژی‌های تجاری خود بگنجاند. ضمن اینکه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان در فرآیند انتشار محتوا دخالتی ندارند و انتشار محتوا می‌تواند با میل و اراده صاحب کسب و کار به راحتی صورت پذیرد. آنها این امکان را دارند هر زمان که خواستند، در محتوای خود تغییر ایجاد کرده و یا چیز جدیدی را به آن اضافه کنند. ویژگی‌ها و کاربردهای سیستم‌های مدیریت محتوا به این موارد خلاصه نمی‌شود و در این مقاله از آکادمی کاپریلا، ضمن آشنا کردن شما با CMS و ویژگی‌های آن، بهترین سیستم‌های مدیریت محتوای جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) در حقیقت پلتفرمی است که به منظور انتشار محتوای موجود در وب و همچنین مدیریت آن‌ها که شامل تغییر و یا حذف است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم به چندین کاربر اجازه می‌دهد که بتوانند به راحتی در انتشار محتوای مورد نظر خود و یا اعمال هر نوع تغییری در آن، اختیار کامل داشته باشند بدون اینکه نیاز باشد از برنامه‌نویس و یا توسعه‌دهنده آن کمک بگیرند. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا می‌توانید وب سایت محتوایی خود را به راحتی ایجاد کنید. به بیان دیگر باید بگوییم که هر سیستم مدیریت محتوا دو بخش اصلی دارد که به شما در ایجاد یک وب‌سایت کامل کمک می‌کند. این دو بخش به شرح زیر می‌باشد:

  • برنامه مدیریت محتوا (CMA: The Content Management Application): برنامه مدیریت محتوا (CMA) به هر کسب و کاری این اجازه را می‌دهد تا بدون اینکه به کمک و یا دخالت بخش فناوری اطلاعات و فنی نیاز داشته باشند، خودشان با محتوا به طور مستقیم کار کنند.
  • برنامه توزیع محتوا (CDA: Content Delivery Application): برنامه توزیع محتوا، بخش بک-اند (back-end) و مدیریتی وب سایت است که محتواها را دریافت می‌کند، آنها را در یک قالب ذخیره می‌نماید و سپس به یک وبسایت تبدیل می‌کند. بدین شکل کاربران و بازدیدکنندگان می‌توانند در سراسر جهان به این محتواها دسترسی داشته باشند.

بد نیست بدانید که (Web Content Management (WCM نام دیگری است که گاهاً برای سیستم‌های مدیریت محتوا به کار برده می‌شود.

هفت ویژگی که هر سیستم مدیریت محتوا باید داشته باشد.

پیش از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، به این فکر کنید که این 7 ویژگی مهم، چه مواردی هستند؟

امنیت

وجود اطمینان از ایمن بودن کسب و کارتان با توجه به حملات سایبری، اهمیت زیادی دارد. حملات سایبری، علاوه بر اینکه کار شما را با اختلال روبرو می‌کند و در روند انجام آن مشکلاتی را ایجاد می‌نماید، می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. طبق گزارشی که شرکت امنیتی McAfee منتشر کرده، تخمین زده شده که در سال ۲۰۱۸ مبلغی حدود ۶ میلیارد دلار به دلیل حملات سایبری در سراسر جهان از بین رفته است. سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانند هدف خوبی برای حملات سایبری باشند. این موضوع باعث می‌شود تا برخی از مسائل امنیتی مانند نقص یکپارچگی داده‌ها، دسترسی غیر مجاز به کدها و اسکریپت‌های مخرب ایجاد شود. به همین دلیل بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا، مجموعه نسبتاً قدرتمندی از مسائل امنیتی را در خود دارند. برای مثال احراز هویت پیشرفته فایروال‌ها، محافظت در برابر حملات بدافزارها و مجوزهای سخت‌گیرانه در این ارتباط قابل ذکر است.

پشتیبانی چند کاناله و چند زبانه

سیستم‌های مدیریت محتوای وب، کانال‌های مختلف و زبان‌های مختلفی را پشتیبانی می‌کنند. این امر باعث می‌شود که کار برای سازمانها و کسب و کارهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند راحت‌تر شود. بدین طریق مدیران برندها می‌توانند محتوای فارسی خود را منتشر نمایند، کمپین‌های مربوط به بازار ایران را اجرا کرده و در عین حال، برند جهانی خود را نیز حفظ کنند. این امکان وجود دارد که کسب و کارها سایت خود را به صورت چند زبانه طراحی کنند و محتوا را در چند زبان مورد نظر خود به کاربران ارائه دهند.

کاربرپسند بودن

کاربرپسند بودن از دیگر ویژگی‌هایی است که سیستم مدیریت محتوا در اختیار سازمان‌ها و کسب و کارها قرار داده است. با این ویژگی می‌توان محتواهای سایت را به گونه‌ای ارائه داد که برای کاربر جذاب باشد و کاربران بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

امکان تست و آزمایش

برای برندسازی در بازارهای جدید، یک موضوع اهمیت زیادی دارد، آن هم اینکه این سازمان‌ها و برندها بتوانند نتایج تلاش‌های خود را خیلی زود مورد ارزیابی قرار دهند و بر اساس آن نتایج، اقدامات درستی را به عمل آورند. یک راه ساده این است که اطمینان حاصل کنند سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده آن‌ها از قابلیت‌های تست داخلی برخوردار است؛ یعنی بتوانند محتوا و عناصر وبسایت را در کامپیوتر، تلفن همراه و دیگر کانال‌ها آزمایش کنند.

شخصی‌سازی

یک CMS مناسب می‌تواند امکان شخصی‌سازی عناصر تجربه آنلاین را برای هر بازدیدکننده فراهم کند؛ شخصی‌سازی کمپین‌ها، محتوا یا محصولاتی که در وبسایت وجود دارد. مثلاً می‌توان برای یک سایت دو زبانه، در هر زبان و برای مردم هر کشور، محتواهایی که مورد نیاز و تمایل آنهاست را به آنها نشان داد.

تحلیل داده

برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا حتماً به این موضوع توجه کنید که از سیستم تحلیل داخلی برخوردار باشد. این ویژگی به بازاریابان محتوا، تولیدکنندگان محتوا و مدیران برند این فرصت را می‌دهد تا بتوانند رفتار کاربران سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. آن‌ها می‌توانند بر اساس داده‌هایی که از کاربران خود دریافت می‌کنند تجربه‌های کاربری بهتری را ارائه کنند. حتی بهتر است که یک سیستم مدیریت محتوا بتواند برای هر شخص و هر کاربر بازدیدکننده، اطلاعاتی را ارائه کند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در محتوا‌های تولید شده خود، دقت بیشتری به عمل آورید و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید.

مقیاس‌پذیری

کسب و کارهایی که سیستم مدیریت محتوای خود را در فضای ابری اجرا می‌کنند، می‌توانند محتوای خود را خیلی سریعتر گسترش دهند. آنها می‌توانند از طریق تیم‌های توسعه‌دهنده، آپدیت‌ها را تنها با چند کلیک در سراسر جهان منتشر کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

از آنجا که دنیای دیجیتال به جنبه اصلی تمامی برندها و کسب و کارها تبدیل شده است، کانال‌های جدیدی نیز برای مشتریان به وجود آماده است. بنابراین، محتوا باید در کانال‌های جدید سازگار بوده و به راحتی قابل دسترس باشد. همچنین لازم است که همکاری بین بخش‌های مختلف سازمان به درستی انجام شود تا ارائه محتوا بتواند به صورت جداگانه برای مشتریان در کانال‌های مختلف منتشر شود. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از سیستم‌های مدیریت محتوا به بازار عرضه شده است که به شرح زیر است:

Traditional / Coupled CMS

طرح و عملکرد این سیستم مدیریت محتوا بسیار ساده و راحت است. کاربران در این نوع سیستم سنتی یا زوج (زوج بک‌اند و فرانت‌اند سایت)، محتوای خود را در ویرایشگر با استفاده از کدهای HTML ایجاد و ویرایش می‌کنند. سپس فرمت‌‌ و قالب‌‌بندی محتواها را با دستورات و کدهای CSS اعمال می‌نمایند.این سیستم‌های مدیریت محتوا برای افرادی مناسب است که به دنبال یک روش و ابزار ساده هستند.

Decoupled CMS

این سیستم مدیریت محتوا با سیستم مدیریت محتوای سنتی یا Traditional متفاوت بوده و از آن پیچیده‌تر است. مزیتش در این است که می‌تواند فرانت‌اند و بک‌اند سایت را از یکدیگر جدا ‌کند؛ بدین معناست که فعالیت سازندگان محتوا با توسعه‌دهندگان سیستم کاملاً از یکدیگر جدا است. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به راحتی اطلاعات خود را به مدیر محتوا برسانند، بدون اینکه برای قالب‌بندی و فرمتی که توسط بخش فرانت‌اند تغییر می‌کند، نگرانی داشته باشند. این نوع، یک سیستم مدیریت محتوای امن و همه کاره است که برای بسیاری از بازاریابان محتوا و توسعه‌دهندگان، گزینه‌ای عالی می‌باشد.

Headless CMS

معماری سیستم‌های مدیریت محتوای headless و decoupled تا حدود زیادی مشابه است، هر دوی این مدل CMSها بین بخش درج و مدیریت محتوا در بک‌اند و انتشار محتوا در فرانت‌اند سایت، جداسازی در نظر گرفتند. اما Headless CMS به نوعی گفته می‌شود که هیچ بخش فرانت‌اندی برای نمایش محتوا در آن در نظر گرفته نشده است چون محتوا از طریق API به کانال‌های مختلفی توزیع می‌شود و فقط در یک کانال (یک فرانت‌اند) نمایش داده نمی‌شود. این ویژگی، قدرت انعطاف‌پذیری بیشتری برای توزیع محتوا را به سیستم‌های مدیریت محتوای headless بخشیده است.

Headless CMS
شمای کلی از عملکرد Headless CMS

پنج مرحله برای انتخاب یک پلتفرم مدیریت محتوای مناسب

در ادامه مطلب قرار است به شما توضیح دهیم که چطور یک سیستم مدیریت محتوای خوب برای نیاز کسب و کار خود انتخاب کنید.

مرحله اول: تعیین هدف و چشم‌انداز

چشم انداز و هدف سیستم مدیریت محتوای خود را مشخص کنید. در این مرحله شما باید کار خود را با یک سوال شروع کنید که من با سیستم مدیریت محتوا و پروژه‌ام می‌خواهم به چیزی برسم و چه چیزی را به دست آورم؟ به جایی که در حال حاضر در آن قرار دارید و به نقطه‌ای که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید، نگاه انتقادی و پرسشی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از محتوا‌ها، داده‌ها و ابزارهایی که از قبل در اختیار داشتید استفاده نمایید. ببینید به کدام یک نیاز دارید و از آنها برای ایجاد یک چشم‌انداز و هدف مشخص استفاده کنید. بدین ترتیب کار خود را شروع نمایید.

پاسخ به این سوال، نباید فقط انتقال محتوای شما به یک پلتفرم محتوا باشد، بلکه در تعیین هدف باید بزرگ‌تر فکر کنید. از آنجا که سیستم مدیریت محتوا در سازمان و شرکت، یک سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، نرخ بازگشت سرمایه به عنوان یک هدف مطرح می‌شود. سیستم‌های مدیریت محتوا معمولاً مسیرهای مختلفی را برای دستیابی شما به این هدف ارائه می‌دهند، مسیرهایی که می‌تواند حداکثر تاثیر و بازدهی را داشته باشند. برای مثال اهداف می‌توانند به شرح زیر باشد:

من می‌خواهم:

  • سطح کار و همکاری را با شرکت‌ها بهبود دهم.
  • یک تجربه ‌کاربری چند کاناله و برجسته ایجاد کنم.
  • با محتوای شخصی‌سازی شده، دقت را افزایش دهم و از رقبا پیشی بگیرم.
  • تعامل و ارتباط بهتری را با مشتریان ایجاد کنم.
  • یک پلتفرم مرکزی ایجاد کنم که بتواند با سیستم‌های دیگر و میکروسیستم‌ها ادغام شود.

مرحله دوم: انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا

پس از آن که مشخص کردید دقیقاً هدف شما از پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت محتوا چیست، حالا باید بتوانید آن سیستم مدیریت محتوایی را انتخاب کنید که با این هدف و این چشم‌انداز هماهنگ باشد. برخی ویژگی‌های یک سیستم مدیریت محتوا، می‌تواند به حرکت شما به سمت هدف و سرعت بخشیدن به انجام کارهای لازم متناسب با هدف، کمک نماید. وقتی که هدف خود را مشخص کردید، باید در نظر بگیرید که کدام سیستم مدیریت محتوا برای انجام آن ضروری و مفید است.

مرحله سوم: ارزیابی هزینه‎‌ها

حالا نوبت به این می‌رسد که هزینه‌ها را ارزیابی کنید. این موضوع بیشتر برای سیستم مدیریت محتوای سازمانی اهمیت دارد که ممکن است هزینه بسیار بالایی را به همراه داشته باشد. وقتی بتوانید هزینه‌های مرتبط با یک پروژه عظیم را پیش‌بینی کنید و آن را بسنجید، دیگر اتفاقات غیر منتظره مالی ناخوشایند در روند کار شما ایجاد نخواهد شد.

مرحله چهارم: محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید. استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا، در حقیقت یک سرمایه‌گذاری برای سازمانتان است. بنابراین باید این اطمینان را حاصل کنید که سرمایه‌گذاری شما قابل برگشت خواهد بود و می‌تواند سود مناسب را به هم به همراه داشته باشد. پس این موضوع منطقی است که نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید تا ببینید چه میزان بودجه برای این پروژه توجیه‌پذیری دارد.

مرحله پنجم: تعیین بودجه

بودجه خود را تعیین کنید. پس از تخمین نرخ بازگشت سرمایه در مرحله قبل، شما توانستید میزان بودجه توجیه‌پذیر برای پروژه سیستم مدیریت محتوا را به دست آورید. حالا در این مرحله می‌توانید متوجه شوید که با توجه به مقیاس و اندازه پروژه خود، به طور دقیق چه مقدار بودجه را تعیین نمایید.

کدام ویژگی‌های CMS به انجام بهتر و کارآمدتر پروژه‌ها کمک می‌کند؟

همانطور که در بخش بالاتر ذکر شد، پس از آنکه مشخص کردید از پیاده‌سازی سیستم مدیریت محتوا چه می‌خواهید و قصد دارید چه چیزی را به دست آوردید، زمان آن می‌رسد که سیستم مدیریت محتوایی را انتخاب کنید که با هدف و چشم‌انداز شما هماهنگی لازم را داشته باشد. برخی از ویژگی‌های یک سیستم مدیریت محتوا می‌تواند به سریعتر انجام شدن پروژه شما و رسیدن به هدفتان کمک بکند. در هنگام خرید یک سیستم مدیریت محتوا ممکن است که به دنبال ویژگی‌های متفاوت دیگری باشید؛ این ویژگی‌ها ناشی از چشم‌اندازهای خاصی است که شما از پروژه خود در ذهنتان دارید. صرف نظر از هدف شما از اجرای پروژه سیستم مدیریت محتوا، ما در اینجا به چندین ویژگی اشاره کردیم که بیشترین تاثیر را در روند انجام پروژه‌تان خواهد داشت.

راحتی در استفاده

سهولت و راحتی استفاده می‌تواند به موفقیت پروژه شما کمک زیادی کند؛ یعنی یک پلتفرم بصری این امکان را ایجاد می‌کند که کاربران خیلی راحت و سریع ویژگی‌ها و نحوه عملکرد آن سیستم را یاد بگیرند و مجبور نباشند برای انجام اقدامات اصلی و ضروری آن ماه‌ها آموزش ببینند. ضمن اینکه این موضوع کمک می‌کند تا تیم شما اشتیاق اولیه زیادی برای پذیرش یک نرم‌افزار جدید داشته باشد. همچنین تولیدکنندگان محتوا، ویراستاران و توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند که بیشترین استفاده را از سیستم ببرند. در این ارتباط باید سوالاتی را در ذهن خود مطرح کنید، این سوالات به شرح زیر است:

  • آیا سیستم مدیریت محتوا کاربرپسند است؟
  • آیا مفیدترین ویژگی‌ها را دارد؟
  • آیا به شکلی تنظیم شده که بتوان کارهای اصلی را با آن به سادگی انجام داد؟

وقتی که می‌خواهید یک سیستم مدیریت محتوا را از نظر راحتی استفاده و ویژگی‌های بصری آن ارزیابی کنید، لازم است که عملکرد این سیستم را برای همه گروه‌های کاربران در نظر بگیرید. یعنی باید توسعه‌دهندگان، سازندگان محتوا، ویراستار‌ها و افراد دیگری که قرار است به طور منظم و مداوم از سیستم مدیریت محتوای شما استفاده کنند را در نظر داشته باشید. در نظر گرفتن این موارد به داشتن انتخاب دقیق‌تر کمک زیادی می‌کند.

معماری و ساختار سیستم مدیریت محتوا

در کنار راحتی و آسانی استفاده، باید شیوه ساخت و معماری یک سیستم مدیریت محتوا نیز در نظر گرفته شود. یک معماری درست می‌تواند پیاده‌سازی اولیه و انجام تنظیمات و ویژگی‌های آینده را خیلی سریع‌تر امکان‌پذیر کند. معماری سیستم مدیریت محتوا این امکان را ایجاد می‌کند تا هدف و چشم‌انداز خود را در مراحل مختلف کار به مرحله عمل برسانید. همچنین بتوانید در در اجرای پروژه خود، انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشید و مجبور نباشید که کل پروژه را در یک مرحله انجام دهید. دو سوال مهمی که باید در اینجا در ذهن خود داشته باشید به شرح زیراست:

  • آیا سیستم مدیریت محتوا به صورت کد منبع باز است؟
  • آیا با استانداردهای فنی، امنیتی و … مطابقت لازم را دارد؟

اگر سیستم مدیریت محتوا این دو ویژگی را داشته باشد، پس کار برای توسعه‌دهندگان بسیار ساده خواهد بود. آنها نیاز ندارند یک روش و زبان جدید را یاد بگیرند.

راهکارهای مکمل

ارائه افزونه‌های اضافی متنوع از جمله مهمترین ویژگی‌هایی است که هر سیستم مدیریت محتوا باید داشته باشد. این افزونه‌ها نیاز به برنامه‌نویسی را به میزان زیادی کاهش می‌دهند. این بدین معناست که نیاز نیست شما وقت و زمان خود را برای اضافه کردن یک ویژگی به سایت خود صرف کنید، از ابتدا کدنویسی کرده و یا برنامه‌نویسی انجام دهید. افزونه‌ها این امکان را می‌دهند که تنها با چند کلیک، ویژگی‌های زیادی را به سیستم مدیریت محتوا و سایت خود اضافه کنید. برای مثال:

  • مدیریت گالری
  • فرمت صفحه پرسش و پاسخ
  • برچسب گذاری محتوا‌ها
  • سیستم خبرنامه ایمیلی
  • و…

افزونه‌ها را می‌توان به صورت رایگان از اینترنت دانلود کرد. همچنین می‌توانید از سایت‌ها و فروشگاه آنلاینی استفاده کنید انواع افزونه‌های سیستم مدیریت محتوا را به فروش می‌رساند. زمانی که شما یک سیستم مدیریت محتوای مناسب را انتخاب کنید، یعنی سیستمی که نیازهای شما را برای رسیدن به هدف پروژه برآورده کند، حالا می‌توانید تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایید. در نهایت یک برنامه عملیاتی روشن برای رسیدن به هدف خود اجرا نمایید.

دو نکته مهم برای تاکید دوباره

به هزینه‌ها فکر کنید.

در بخش‌های قبلی مقاله در مورد هزینه‌ها با شما صحبت کردیم و به این موضوع اشاره کردیم که لازم است از هزینه‌ها درک مناسبی داشته باشید تا سوپرایزهای مالی بدی برای شما در طول کار رخ ندهد. شما باید هزینه نهایی برای انجام پروژه را محاسبه کنید. پس از آن پروژه می‌تواند توسط مدیریت ارشد سازمان امضا شده و برای عملیاتی شدن آماده گردد. حالا در اینجا ممکن است که هزینه پروژه سیستم مدیریت محتوا مطابق با انتظارات شما نباشد، اما بدون شک هزینه آن را به صورت دقیق خواهید فهمید. با داشتن یک برنامه بودجه دقیق، خواهید فهمید که پروژه‌ مورد نظر شما آیا ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر.

نرخ بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید.

سیستم مدیریت محتوا یک سرمایه‌گذاری است. هر سرمایه‌گذاری لازم است که بازگشت برای سازمان را به همراه داشته باشد. با محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، شما می‌توانید میزان بودجه توجیه شده را برای پروژه خود مشخص کنید. اگر شما می‌خواهید پروژه خود را در یک مقیاس کم و کوچک اجرا کنید، مثلاً می‌خواهید وب‌سایت خیلی ساده فقط برای نمایش نمونه کارهای خود ایجاد کنید، هزینه‌های کل کمتر خواهد بود در عین حال میزان بازدهی شما رقم بالایی نمی‌شود. در مقابل اگر شما قصد دارید که در سازمان و کسب و کار خود، تحول دیجیتالی خیلی عظیم ایجاد کنید. می‌خواهید که سیستم‌های مختلف را با همدیگر ادغام کرده و داده‌های زیادی را ذخیره‌سازی کنید، به همه کانال‌ها دسترسی داشته باشید و مشتریان زیادی را جذب نمایید، لازم است که بودجه بیشتری را صرف کنید. برای اجرای چنین پروژه‌های شما بدون شک بودجه بیشتری نیاز دارید ولی در عین حال با بهینه‌سازی‌ای که ایجاد می‌کنید، نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند بیشتر باشد و درآمد زیادی را برای شما به همراه آورد.

نگاهی کلی به امکانات CMS
نگاهی کلی به امکانات سیستم‌های مدیریت محتوا

تقسیم‌بندی بودجه اجرای یک سایت با CMS

همانطور که در قسمت قبلی مقاله اشاره کردیم پس از تخمین زدن نرخ بازگشت سرمایه شما می‌توانید میزان بودجه متناسب و مورد نیاز را که با مقیاس پروژه شما قابل توجیه باشد تعیین کنید. پس از آن لازم است که بیاید این بودجه را تقسیم‌بندی کنید. ما در اینجا به چگونگی تقسیم بودجه و یک‌سری ملاحظاتی که به منظور صرفه‌جویی لازم است رعایت کنید، در ادامه اشاره کردیم.

هزینه مجوز CMS

ممکن است بر حسب نوع سیستم مدیریت محتوایی که انتخاب می‌کنید، نیاز به خرید مجوز یا لایسنس داشته باشید. قیمت لایسنس به طور کلی می‌تواند بر اساس چند مورد زیر تعیین شود:

  • به چند حساب کاربری نیاز دارید؟
  • چند وب سایت را می‌خواهید مدیریت کنید؟
  • چه ویژگی‌های اضافی را قصد دارید در سایت خود اضافه کنید؟

برای اینکه بتوانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، ممکن است که لازم شود به جای اجرای چند وب سایت و محتوا در چندین سیستم مدیریت محتوای مختلف همه آنها را در یک پلتفرم ترکیب نمایید. این تکنیک باعث می‌شود که در هزینه‌های زیرساختی شما به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی صورت گیرد. ضمن اینکه این کار امکان مدیریت و بازیابی محتوای شما را افزایش می‌دهد.

هزینه‌های سالانه

در کنار هزینه‌های مجوز، فروشندگان نرم‌افزار و سیستم‌های مدیریت محتوا معمولاً هزینه سالانه را نیز دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها موارد زیر را شامل می‌شود:

  • ارتقا، عیب‌یابی، نگهداری رفع اشکال
  • هزینه ارائه نسخه‌های جدید CMS
  • هزینه‌های بازسازی مجدد

در حال حاضر پیاده کردن یک سیستم مدیریت محتوای جدید، بدین شکل صورت می‌گیرد که محتواهای موجود در یک سیستم مدیریت محتوای قدیمی برداشته شود و سپس به یک پلتفرم مدرن انتقال داده شود. انتقال محتوا از یک سیستم مدیریت محتوای قدیمی به جدید، هزینه‌های اضافی را به همراه خواهد داشت و لازم است که با کمک برنامه‌نویس انجام شود. یک راه ساده و ارزان این است که خودتان کار از صفر شروع کنید، در عین حال این روش یعنی شروع کار مجدد، برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های غیر قابل تصور است. زیرا بسیاری از شرکت‌ها سال‌ها وقت خود را برای جمع‌آوری محتوا و داده‌های ارزشمند صرف کردند. یک روش جایگزین بهتر این است که برخی از محتواهای مهم را برای انتقال انتخاب کنید.

هزینه آموزش برنامه‌نویسان و ویراستاری

در بیشتر موارد، فروشندگان سیستم مدیریت محتوا بر آموزش کاربران تاکید دارند تا کاربران بتوانند دانش خود را خیلی سریع بروز ‌کنند و از سیستم و نرم‌افزار بهترین استفاده را داشته باشند. آموزش سیستم مدیریت محتوا معمولاً در طی چند جلسه و یا نهایتاً در چند هفته انجام می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت حضوری در محل کار برگزار شود، یا اینکه برای آن آموزش‌های آنلاین و مجازی در نظر گرفته شود. برای این منظور طیف وسیعی از برنامه‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند از آموزش‌های ابتدایی و مقدماتی شروع شود و تا جلسات پیشرفته‌تر ادامه پیدا کند.

هزینه‌های زیرساخت و پیاده‌سازی

برای پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت محتوای جدید نیاز به انتخاب یک سرور مناسب وجود دارد، همچنین تیمی که بتواند این سرور را مدیریت کند. داده‌های هر سیستم مدیریت محتوای وب سایت بر روی سرورها ذخیره می‌شود. در برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا، هزینه زیرساخت و سرور بر عهده فروشنده است و در برخی موارد نیز لازم است که شما خودتان هزینه را پرداخت کنید.

هزینه خدمات حرفه‌ای

فروشندگان CMS، خدمات حرفه‌ای را ارائه می‌دهند، استفاده از این خدمات به شدت توصیه می‌شود. خدمات حرفه‌ای ارائه شده توسط فروشندگان در مرحله اول می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • طراحی
  • پیاده‌سازی
  • بررسی زیرساخت‌ها

خدمات حرفه‌ای همچنین می‌تواند مشاوره‌های فنی و مدیریت ارائه خدمات را نیز در برگیرد. پس از انجام شدن مراحل اولیه پروژه، فروشنده به عنوان قسمتی از خدمات حرفه‌ای که ارائه می‌کند، سفارشی کردن و یا اصلاح را نیز به شما پیشنهاد می‌دهد. دریافت خدمات حرفه‌ای از فروشنده این اطمینان را ایجاد می‌کند که سیستم مدیریت محتوای شما منحصر به فرد بوده و در راستای اهداف و چشم‌اندازهای شما است.

هزینه نفر-ساعت

هر چقدر نصب مجدد یک سیستم مدیریت محتوا سریع‌تر انجام شود تیم شما به زمان کمتری نیاز دارد، ضمن اینکه مسئولیت‌های آن نیز کاهش پیدا می‌کند. برای ادامه پروژه باید افراد خاصی باشند که بتوانند سیستم مدیریت محتوا را نگهداری و یا ویرایش کنند. باید بررسی کنید که تیم شما توانایی اختصاص دادن چند ساعت یا چند روز را برای پروژه دارد. پس از آن، تخمین بزنید که این صرف وقت و هزینه تیم شما برای پروژه سیستم مدیریت محتوا، چگونه می‌تواند در انجام پروژه‌ها و وظایف روزانه آنها تاثیر بگذارد.

هفت نمونه سیستم مدیریت محتوای محبوب جهان

سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی می‌توانند به شما کمک کنند تا وب سایت مورد نظر خود را ایجاد کرده و اهداف خود را عملی کنید. ما در اینجا ۷ سیستم مدیریت محتوای محبوب و پرطرفدار را معرفی می‌کنیم و در مورد مزایا و معایب آن نیز با شما صحبت می‌کنیم. این بررسی و راهنمایی اطلاعات شما را برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا سازگار با هدفتان، تکمیل می‌کند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سیستم‌های مدیریت محتوا است. بیش از ۳۰ درصد سطح وب سایت‌های موجود در اینترنت با استفاده از وردپرس ساخته شدند. دلایل و موارد زیادی وجود دارد که توانسته وردپرس را به یک سیستم مدیریت محتوای محبوب تبدیل کند؛ منعطف و سازگار بودن آن با انواع موتورهای جستجو، ارائه هزاران قالب حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است سیستم مدیریت محتوای وردپرس را متمایز و محبوب کرده است. در کنار این موارد، کار با وردپرس بسیار ساده و جذاب است، این امکان را می‌دهد تا افراد تازه کار و کسانی که هیچ آشنایی با برنامه‌نویسی و ساخت سایت ندارند، بتوانند به راحتی برای کسب و کار خود یک سایت خوب را طراحی کنند. همچنین به توسعه‌دهنده سایت امکان می‌دهد با کدهای وردپرس درگیر شود و قالب‌ها و افزونه‌های متنوعی را برای آن بنویسد.

افراد تازه کار و مبتدی می‌توانند ساخت سایت با استفاده از وردپرس را از سطح مبتدی آغاز کنند و مرحله به مرحله پیش رفته و مهارت‌های خود را افزایش بدهند. به جرات می‌توان گفت وردپرس امکان ایجاد هر نوع سایتی را فراهم کرده است. فرقی نمی‌کند پروژه شما سایت فروشگاهی است یا مجله‌ای و یا هر نوع سایت دیگری، در هر صورت می‌توان از وردپرس برای ارائه محتوا و ایجاد یک سایت حرفه‌ای استفاده کنید. وردپرس از انجمن گفتگوی قدرتمندی برخوردار است که به شما در رفع مشکلات مرتبط با آن کمک زیادی می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش وردپرس (WordPress) – مقدماتی: اینجا را کلیک کنید (+).

سیستم مدیریت محتوای جوملا

تصویری از محیط مدیریت CMS جوملا
تصویری از محیط مدیریت CMS جوملا

جوملا از نظر میزان محبوبیت میان انواع سیستم‌های مدیریت محتوا، توانسته جایگاه دوم را پس از وردپرس به خود اختصاص دهد. این نیز مانند وردپرس رایگان است و از ویژگی‌های فوق‌العاده برخوردار است. جوملا می‌تواند تا ۶۰ زبان مختلف دنیا را پشتیبانی کند. برای تمامی وب سایت‌هایی که به یک سیستم مدیریت محتوای جامع نیاز دارند، مثل موسسات آموزشی و همچنین سایت‌هایی که پیچیدگی‌های زیادی دارند مانند شبکه‌های اجتماعی، جوملا انتخاب بسیار مناسبی است. جوملا دارای تعدادی قالب است که به شما این امکان را ایجاد می‌دهد که یک سایت قدرتمند ایجاد کنید.

نقطه تمایز جوملا با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا در گستردگی گزینه‌های مدیریت کاربر آن است. این سیستم مدیریت محتوا امکان ایجاد گروه‌های کاربری گسترده را فراهم می‌کند. همچنین دارای ویژگی‌های داخلی مثل جستجو و مدیریت بنر تبلیغاتی است. ضمن اینکه می‌تواند نظر و رضایت کاربران را جمع‌آوری و مدیریت کند. سیستم مدیریت محتوای جوملا رابطه برنامه‌نویسی خوبی را ارائه می‌دهد در عین حال که بسیار کاربر پسند است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش جوملا (Joomla) برای راه اندازی و مدیریت وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

سیستم مدیریت محتوای دروپال

اگر افراد حرفه‌ای فعال در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی سایت در مورد سیستم مدیریت محتوا بپرسید، به احتمال زیاد آنها سیستم دروپال را به شما معرفی می‌کنند؛ زیرا این سیستم بر خلاف وردپرس، تنها توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و تکنیک‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. دروپال هم یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است، اما در عین حال به هاست مخصوص خود نیاز دارد. این سیستم با در اختیار داشتن یک پنل مدیریت پیشرفته امکان کنترل کامل ارائه محتوا، مدیریت کاربر و ارائه مجوزهای هر کاربر را فراهم می‌کند. به سرعت قابل دانلود و بارگیری است، امنیت بالایی دارد و از ۷۰ زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند. این سیستم مدیریت محتوا برای ساخت وب سایت‌هایی در حوزه تجارت الکترونیک و گردشگری گزینه خوبی است. به دلیل پیچیدگی‌هایی که دروپال دارد، کاربران تازه کار ممکن است که از ساخت سایت با آن صرف‌نظر کنند، ولی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان هیچ مشکلی ندارد و حتی یک گزینه بسیار عالی است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مقدماتی سیستم مدیریت محتوا Drupal: اینجا را کلیک کنید (+).

سیستم مدیریت محتوای مجنتو

اگر شما بر روی تجارت الکترونیک متمرکز شده‌اید، مجنتو یک پیشنهاد عالی و جذاب است. ویژگی‌ای که سیستم مدیریت محتوای Magento را برای مشاغل بزرگ تجارت الکترونیک جذاب و متمایز می‌کند، امنیت بالا در کنار سرعت خوب آن است. ضمن اینکه مقیاس‌پذیری عالی دارد، همچنین می‌تواند چند سایت را پشتیبانی کند و بستر مناسب را برای کسب و کارهایی فراهم آورد که به بخش‌های مختلف نیاز دارند. منظور از بخش‌های مختلف، مشاغلی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که از قسمت‌های مختلف تشکیل شده‌اند و برای سایت آن نیز، نیاز به پیاده‌سازی قسمت‌های مختلف آن وجود دارد. بدون شک برای هر فروشگاه آنلاین پرداخت سریع و امن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. سیستم مدیریت محتوای مجنتو در این خصوص عالی عمل می‌کند.

در کنار موارد ذکر شده رابط کاربری عالی، قالب‌ها و افزونه‌های متنوع، امکان آنالیز خارج از برنامه از جمله ویژگی‌های مثبت دیگر این مجنتو است. با این وجود کاربران برای کار با این سیستم مدیریت محتوا، احتمالاً به دانش اولیه توسعه وب نیاز پیدا خواهند کرد. اما این دلیلی نیست که کاربران مشتاق، این سیستم مدیریت محتوا را امتحان نکنند.

سیستم مدیریت محتوای Squarespace

اگر به دنبال یک روش بسیار ساده برای ساخت هر نوع وب سایتی هستید، این سیستم مدیریت محتوا انتخاب مناسب برای شما خواهد بود. Squarespace بسیار ساده است و با استفاده از آن، هر شخصی بدون هیچگونه دانشی می‌تواند یک وب سایت برای خود بسازد. افرادی مثل هنرمندان، صاحبان فروشگاه‌های حضوری، وبلاگ‌نویسان و … می‌توانند اطلاعات و یا هنر خود را به راحتی بدون دانش خاصی در قالب یک سایت به مخاطبان ارائه دهند. در عین حال سیستم مدیریت محتوای Squarespace مشکلاتی نیز دارد. در این روش وبسایت شما با یک دامنه پیش‌فرض ارائه می‌گردد و در سرورهای این شرکت قرار می‌گیرد. به این ترتیب شما کنترل کمی برای سایت خود دارید و ایجاد دامنه‌های سفارشی نیز هزینه اضافی را به دنبال دارد. نکته منفی دیگر Squarespace، پولی بودن آن است. البته یک دوره آزمایش رایگان را نیز ارائه کرده است.

شما می‌توانید گستره‌‌ای از قالب‌ها و موضوع‌ها را در این سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید. ولی خیلی امکان تغییر بر روی آن وجود ندارد. قالب‌های آن به صورت پیش فرض، به گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند که برای انواع سایت‌ها مناسب باشد. اگر شما فقط به یک راه حل آسان برای ساختن سایت نیاز دارید یک سیستم مدیریت محتوا Squarespace می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در این CMS نیاز نیست که نگرانی در مورد مسائل فنی داشته باشید و در مقابل می‌توانید تمرکز خود را بر روی تولید محتوا قرار دهید. بر خلاف سایر سیستم‌های مدیریت محتوا، برای ساخت سایت نیاز به خرید هاست جداگانه ندارید، زیرا بر روی هاست خود آن، داده‌ها و اطلاعات سایت شما ذخیره می‌شود.

سیستم مدیریت محتوای Wix

Wix از نظر عملکرد تقریباً شبیه سیستم محتوای Squarespace است ولی یک تفاوت وجود دارد و آن هم دارا بودن طرح و قالب رایگان می‌باشد. همچنین در این سیستم شما در شروع به تعداد قالب‌های بیشتری دسترسی دارید. راه‌اندازی گام به گام Wix ساخت سایت را به فعالیتی سرگرم‌کننده تبدیل کرده است. سیستم ویژه این سایت به شما در فرایند انتخاب قالب کمک می‌کند و تضمین می‌دهد که قالب مناسب برای سایت خودتان را دریافت کنید. همچنین شبکه‌های اجتماعی را ادغام می‌کند و ویژگی‌های وبلاگ‌نویسی را نیز شامل می‌شود. ولی در کنار این مزایا، شما صاحب یک سایتی می‌شوید که برند Wix روی آن درج شده است. اگر می‌خواهید نام تجاری از سایت خود حذف کنید لازم است که هزینه آن را پرداخت نمایید.

سیستم مدیریت محتوای Ghost

اگر هدف شما از داشتن یک سایت فقط وبلاگ‌نویسی و ارائه نوشته‌های خود به مخاطبان است، باید سیستم مدیریت محتوای Ghost امتحان کنید. Ghost این امکان را به شما می‌دهد که با خیال آسوده بر روی نوشتن پست‌های خود تمرکز داشته باشید. بسیار کاربرپسند است و از ویرایشگر متن استفاده می‌کند. این سیستم با ftp امکان آپلود فایل‌ها و محتواهای شما را نیز فراهم می‌کند. این سیستم مدیریت محتوا از سئو ابتدایی و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کند. با این وجود برای انتخاب هاست خود محدودیت وجود دارد زیرا برخی از ارائه‌دهندگان هاست، کدهایی را که مورد استفاده قرار می‌دهد پشتیبانی نمی‌کند. فراموش نکنید که این این پلتفرم برای سایت‌های بزرگ اصلاً مناسب نیست و فقط می‌تواند برای وبلاگ‌نویسی و یا یک مجله آنلاین کوچک مناسب باشد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از مجله کاپریلا شرح جامعی از سیستم مدیریت محتوا (CMS) را آوردیم. در ابتدا در مورد سیستم مدیریت محتوا توضیحاتی را ارائه کرده و سپس به چگونگی عملکرد آن پرداختیم. راهنمایی‌های لازم برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا را نیز بیان نمودیم. در بخش پایانی مقاله، برای راهنمایی بیشتر به ۷ نوع از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب و پر‌استفاده برای ساخت وب سایت‌ها پرداختیم. شما با توجه به نوع نیاز خود می‌توانید از هر کدام از این هفت نوع سیستم مدیریت محتوا استفاده کرده و بدون صرف هزینه زیاد، یک سایت عالی تجاری، فروشگاهی، مجله، خبری و وبلاگی داشته باشید و از آن کسب درآمد کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من فاطمه فرمانی هستم، عاشق سئو و دیجیتال مارکتینگ. هر روز یاد می‌گیرم و دانسته‌هامو با دیگران به اشتراک می‌ذارم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.