تبلیغات آنلاین 465 بازدید

در رابطه‌ با تاریخچه تبلیغات آنلاین چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید تبلیغات آنلاین در طول تاریخ به چه شیوه‌هایی انجام می‌شد و چه مسیر تکاملی را طی کرده تا به تبلیغات نوین امروزی رسیده است؟ آینده تبلیغات اینترنتی چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم با پیشرفت‌هایی در آینده تبلیغات اینترنتی مواجه خواهیم بود؟

برای تمامی افرادی که پس از سال 1995 متولد شده‌اند (شروع اینترنت در جهان که در ایران، نسبتاً یک دهه بعد و در اوایل دهه 80 فراگیری اینترنت شروع شد)، تصور کردن دنیایی بدون اینترنت بسیار سخت است، زیرا در بستر اینترنت، کارهای مختلفی را انجام می‌دهیم و می‌توان گفت که «اینترنت، مرکزی است که می‌توان یکایک امور زندگی روزمره را در آن انجام داد»؛ خرید انواع کالا و خدمات،، توسعه کسب‌ و کارها، ملاقات تصویری با اشخاصی که در شهرها و کشورهای دیگر قرار دارند، پخش محتوا و … همگی در بستر اینترنت انجام می‌شوند. به‌عبارت‌ دیگر می‌توان گفت استفاده از اینترنت به مردم سراسر جهان کمک می‌کند تا از طریق وب، واقعیت‌های بسیار زیادی را تجربه کنند و اطلاعات بسیار زیادی بدست آورند، بدون اینکه لازم باشد حتی از خانه بیرون بروند. شاید استفاده از اینترنت در استراتژی‌های کلان بازاریابی، عمر کمتری داشته باشد اما باید بدانید که استفاده از اینترنت برای تبلیغات، گذشته‌ای کامل‌تر دارد که در این مقاله در وبسایت کاپریلا در خصوص آن با شما صحبت خواهیم کرد.

مرووی کوتاه بر تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین را می‌توان در قالب انواع روش‌های ارتباطی از طریق اینترنت برای ارائه دادن پیام‌های تبلیغاتی در خصوص یک محصول و یا یک برند به مصرف‌کنندگان استفاده کرد. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

در واقع هر روش و ابزار و محتوایی که در بستر اینترنت، توزیع شود و در همین بستر به دست مشتریان بالقوه برسد تا هدف معرفی و تبلیغ محصولات تجاری را دنبال کنند، تبلیغات اینترنتی یا آنلاین نامیده می‌شود. در این زمینه، بهتر است مقالات کامل زیر را مطالعه کنید:

با تاریخچه تبلیغات آنلاین آشنا شوید.

آیا زمانی را به یاد دارید که با جستجوی مطالب در اینترنت، با آگهی‌های ناخواسته زیادی مواجه می‌شدیم؟ زمانی تبلیغات دیجیتالی تنها به بنرهای چشمک‌زن که بسیار زننده بودند ختم می‌شد که در اطراف وبسایت‌ها به‌ صورت تصادفی ظاهر می‌شدند. اما در حال حاضر و از آن زمان تا کنون، تبلیغات آنلاین با رشد بسیار خوبی مواجه بوده است اما لازم است ریشه‌های تبلیغات اینترنتی در گذشته را بررسی کرد تا بهتر متوجه شویم که به کدام سو پیش می‌رویم و چقدر جا برای پیشرفت در این زمینه وجود دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بر تاریخچه تبلیغات آنلاین نگاهی بیندازیم.

اینترنت، قبل از اینترنت

تقریباً همه افراد با هرزنامه‌ها یا اسپم آشنایی دارند. در واقع عمل هرزنامه و ارسال آن، از نام محصولات گوشتی کنسرو شده گرفته شد که در همه‌جا پخش می‌شوند و به تولید انبوه می‌رسند. هرزنامه‌ها نیز پیام‌ها و محتواها و تبلیغاتی هستند که به‌ صورت مکرر و ناخواسته در پلتفرم‌های مختلف ارسال می‌شوند. از محبوب‌ترین این پلتفرم‌ها که بیشترین ارتباط را با هرزنامه دارد، ایمیل است اما توجه داشته باشید که استفاده از هرزنامه به دو دهه قبل از آنچه که ما به‌عنوان اینترنت مدرن می‌شناسیم، بازمی‌گردد.

تبلیغات اسپم، آغازگر تبلیغات اینترنتی بودند.
تبلیغات اسپم، آغازگر تبلیغات اینترنتی بودند.

به‌طور کلی اولین پیام اسپم در می ماه سال 1978 میلادی برای 400 کاربر در فهرست مخاطبان شرکت ARPANET ارسال گردید؛ ARPANET را به‌عنوان اولین اینترنت جهان در نظر می‌گیرند که یک شبکه خصوصی بود و از آن برای اشتراک گذاشتن اطلاعات در میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر در سواحل غربی استفاده می‌شد. مطلب اصلی در رابطه‌ با هرزنامه‌ها این است که هر کدام از هرزنامه‌ها یک مطلب تبلیغی را به همراه داشتند و هرزنامه‌های ارسال شده توسط ARPANET حاوی پیام تبلیغاتی در رابطه‌ با یک شرکت تجهیزات کامپیوتری در سواحل شرقی بود؛ زیرا آنها به این مسئله فکر می‌کردند که چه راهی بهتر از این است که دسترسی آنها را به فناوری کالیفرنیا توسعه و گسترش دهد؟ بنابراین آنها تصمیم گرفتند که با آن شرکت از طریق شبکه‌ای که منحصر به این افراد است، در ارتباط باشند.

همه این مسائل نشان می‌دهند که شاید اسپم‌ها نفرت‌انگیز باشند اما به‌عنوان یک نقطه عطف اساسی در تبلیغات آنلاین شناخته می‌شوند؛ حتی پیش از اینکه وب گسترده جهانی (WWW) در دسترس عموم قرار بگیرد و الگوریتم‌های موجود در آن جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت هدایت قرار دهند. بازاریاب‌ها به این موضوع پی بردند که این شبکه دیجیتالی، یک راه بسیار ایده‌آل برای ارتباطات صمیمانه با مشتریان بالقوه در مقیاس وسیع است. شاید تمامی پاسخ‌ها و واکنش‌هایی که به هرزنامه‌ها نشان داده می‌شد منفی نبود اما با این‌وجود، ارسال هرزنامه‌ها در دهه بعد متوقف گردید. این هرزنامه‌ها، همانند بذری که کاشته شده بود، رشد کردند و بر اساس آنها بازاریابی آنلاین متولد گردید که این موضوع، سال‌ها پیش از تولد خود اینترنت به وقوع پیوست.

آغاز تبلیغات بنری در سال 1994

در سال 1994 اولین تبلیغات بنری جهان مورد استفاده قرار گرفت. به‌ صورت جزئی‌تر، دنیای تبلیغات در 27 اکتبر سال 1994 برای همیشه با تصاویر گرافیکی کوچکی متحول شد که در آنها از کلمات استفاده می‌شد. یکی از نمونه‌های متن‌هایی که در این زمینه و در اولین بار استفاده از این عبارت بود: «آیا تا به‌حال اینجا کلیک کرده‌اید؟» که آن را با فونت رنگین کمانی نوشته بودند. در این دوره، تبلیغات به شیوه بنری به شکل کاملاً رسمی آغاز شده بود.

تصویر اولوین بنر تبلیغاتی جهان
تصویر اولوین بنر تبلیغاتی جهان

یک نشریه دیجیتالی به نام HOT WIRED راهی برای افزایش درآمدزایی نیاز داشت تا بتواند حقوق کارمندان خود را از این راه پرداخت کند. در نهایت این نشریه، تبلیغات به شیوه بنری را در سراسر جهان رواج داد که باید تشکر ویژه‌ای از آن به‌خاطر به‌وجود آوردن این شیوه تبلیغات به عمل آورد. به‌ صورت جزئی‌تر باید گفت: این نشریه تصمیم گرفت که بخش‌هایی از وبسایت خود را به تبلیغ‌کنندگان واگذار کند. در حقیقت بخشی از فضای وبسایت خود را به تبلیغ‌کنندگان فروخت و یا اجاره داد. این روش را می‌توان با فروش فضای تبلیغاتی در مجله‌ها نیز مشابه دانست که در آن روش، هر کسی بخشی از فضای تبلیغاتی را از آن خود می‌کرد و تبلیغات مورد نظر را در آن ارائه می‌داد. این فضای تبلیغاتی به‌وسیله نشریه HOT WIRED به تبلیغات بنری نام‌گذاری شد که در ازای آن، از تبلیغ‌کنندگان در خصوص یک دوره زمانی مشخص برای تبلیغاتشان هزینه‌ای دریافت می‌شد. این روش در مقایسه با روش پرداخت به‌ازای هر کلیک (CPC) که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار متفاوت بود.

تبلیغات AT&T در سال 1994

با پایه‌گذاری این طرح توسط نشریه HOT WIRED پس از مدتی AT&T مبلغی در حدود 30 هزار دلار به نشریه HOT WIRED پرداخت کرد تا در ازای آن، بنر تبلیغاتی که در بخش بالای وبسایت‌ها قرار داشت را به مدت سه ماه از این نشریه اجاره کند و تبلیغات خود را در آن قرار دهد. سرمایه‌گذاری آنها در این بازه زمانی با پاداش نرخ کلیک 44 درصدی همراه بود. این میزان در مقایسه با نرخ کلیک ناچیز 0/05 درصدی که برند‌ها از تبلیغات بنری امروزی انتظار دارند، از تعامل بسیار بالایی برخوردار شده بود. با قرار گرفتن بنر تبلیغاتی AT&T بر روی وبسایت HOT WIRED، برخی از کاربران به کلیک کردن بر روی این تبلیغات اشتیاق پیدا کردند. کاربران با یک کلیک به وبسایت AT&T انتقال داده می‌شدند و در ادامه می‌توانستند که بر روی لینک‌های مختلف کلیک کنند تا اطلاعاتی که مربوط به مکان‌های دیدنی دنیا و موزه‌های دیدنی سراسر جهان بود را مشاهده کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات: اینجا را کلیک کنید (+).

هدف AT&T از تبلیغات بنری

در تبلیغات بنری، بازدیدکنندگان می‌توانستند که از قدرت اینترنت برای انتقال یافتن به مکان‌های مختلف و به شکل مجازی بهره‌مند شوند و این مسئله، هدف اصلی AT&T بود؛ در نتیجه با به‌کار گرفتن این تکنیک، شبکه جهانی وب به مکانی برای برند‌ها تبدیل شد که از طریق آن می‌توانستند با مشتریان بالقوه خود در خانه‌هایشان ارتباط برقرار کنند.

شخصی به نام کریگ کاناریک که از مشاوران دیجیتالی فعال در رابطه‌ با این کمپین بود، در گفتگوهای خود بیان کرد: «هدف از این تیم، به‌کار گرفتن تبلیغاتی بود که شبیه به تبلیغ نباشد و در قالب آموختن مطالب مفید به کاربران و ارائه محتوای ارزشمند به آنها تبلیغ را ارائه دهد». به‌عبارت‌دیگر کریگ کاناریک بیان کرد که در واقع در این کمپین، اعتقاد بر این داشت که چیزی را به کسی نفروشیم، بلکه به آنها در ازای کلیک کردن بر روی لینک‌ها و محتواهایی که توسط AT&T آماده شده بود، جوایزی را اهدا کنیم.

با وقوع این مسائل، تبلیغات بنری به‌عنوان راهی برای وبسایت‌ها در نظر گرفته شد که از طریق آن محتواهای خود را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار دهند و برای توسعه وبسایت‌های خود، از تبلیغات بنری استفاده کنند. با این‌ وجود، طولی نکشید که شرکت‌های دیگری مانند TIME INC و CMP’s Tech web هم به دنبال درآمدزایی از طریق این نوع تبلیغات رفتند تا بنر‌های وبسایت خود را به برندها اجاره بدهند. به این شکل، در کنار دریافت درآمد تبلیغات، وبسایت خود را نیز توسعه می‌دادند.

افزایش استفاده از تبلیغات نمایشی در سال 1995

در سال 1995 به محبوبیت تبلیغات بنری افزوده شد و تبلیغ‌کنندگان تمایل پیدا کردند که اطلاعات جمعیتی (دموگرافیک) مشتریان را جمع‌آوری، تحلیل و آنها را مورد هدف قرار دهند؛ به‌گونه‌ای که آنها بیشتر سعی کردند تا تبلیغات خود را در بخش‌هایی نمایش دهند که بازدیدکنندگان، به موضوع تبلیغ آنها علاقه‌مند باشند. از این‌رو، دیگر این تبلیغ‌کنندگان، مطالب تبلیغاتی خود را در هر محیطی از وب ارائه نمی‌دادند و بیشتر، آنها را به شکل هدفمند به اشتراک می‌گذاشتند. در این راستا یک شرکت تبلیغاتی به نام WEBCONNECT که در زمینه تبلیغات آنلاین متخصص بود، به مشتریان خود کمک کرد تا وبسایت‌هایی را که مشتریان مورد نظر و یا به‌عبارت‌دیگر، جمعیت هدف برندها از آنها بازدید می‌کردند را شناسایی کنند، سپس تبلیغات خود را در وبسایتی به اشتراک بگذارند که مخاطب هدف بیشتری را دارد. این موضوع، انقلابی در تبلیغات دیجیتالی ایجاد کرد به صورتی‌که با راه‌اندازی این روش، نه‌تنها شرکت‌ها به مخاطبان هدف خود به میزان بیشتری دسترسی پیدا کردند، بلکه آن دسته از وبسایت‌هایی که از این تبلیغات، میزبانی می‌کردند و اصطلاحاً ناشر یا نمایش‌دهنده تبلیغات اینترنتی بودند نیز قادر بودند که به بازدیدکنندگان وبسایت خود، مطالب و بنر‌هایی را ارائه دهند که برای آنها کاربردی‌تر است.

علاوه‌بر آنچه گفته شد، شرکت WEBCONNECT ابزاری به نام CUSTOM VIEW را نیز به‌کار گرفت که با استفاده از آن، تعداد دفعات نمایش یک بنر تبلیغاتی به یک کاربر محدود می‌شد. در نتیجه، با استفاده از این قابلیت جدید، به‌جای اینکه هر تبلیغ چندین بار به یک کاربر نمایش داده شود، بنر تبلیغاتی جدیدی برای او نمایش داده می‌شد. کاربران بیشتر تمایل داشتند که نمایش یک بنر تبلیغاتی که قبلاً آن را دیده بودند، برای آنها متوقف گردد؛ بنابراین با بکارگیری این روش، به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌شد تا در ارائه تبلیغات خود از خستگی مخاطبین در خصوص مشاهده بنر تکراری جلوگیری کنند. در این‌ رابطه لازم به ذکر است که محدودیت تعداد دفعات نمایش یک بنر تبلیغاتی به مخاطبین، همچنان نیز یک روش رایج است که در تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل پیشرفته‌تری به نام‌های تبلیغات هدفگیری مجدد هم استفاده می‌شود. در این زمینه، مطالعه مقالات زیر، خالی از لطف نیست.

بهبود ابزارهای ردیابی نرخ بازگشت سرمایه در سال 1996

با وجود اینکه در سال 1996 تبلیغات بنری به‌شدت در اینترنت رواج پیدا کرده بودند و تمامی فضای اینترنت را پرکرده بودند اما تبلیغ‌کنندگان هنوز نمی‌توانستند که به‌خوبی نتایج مالی حاصل از تبلیغات خود را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه حاصل از آنها را دریابند. به‌عبارت‌ دیگر، تبلیغ‌کنندگان به ابزاری نیاز داشتند تا از طریق آن بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی و بنر‌های تبلیغاتی خود را به همراه میزان بازخورد و تأثیر آنها بر مخاطب، تحت کنترل درآورند و گزارشی از نحوه عملکرد تبلیغات خود در اختیار داشته باشند. به همین دلیل در سال 1996 اولین ابزار مربوط به تخمین زدن نرخ بازگشت سرمایه در کمپین‌های تبلیغاتی تولید شد که DOUBLE CLICK نام داشت. این ابزار، خدماتی به نام D.A.R.T در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرارداد که به کمک آن می‌توانستند تبلیغات را هدف‌گذاری کنند و گزارشی از عملکرد تبلیغ را در اختیار داشته باشند (Dynamic Advertising Reporting & Targeting: D.A.R.T به معنی هدفگذاری و گزارشگیری داینامیک تبلیغات). با کمک این ابزار، تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند تعداد دفعات مشاهده از بنر تبلیغاتی را در چندین وبسایت مختلف تحت بررسی قرار دهند و به این شکل، میزان بازگشت سرمایه خود را از طریق تبلیغات بنری اندازه‌گیری کنند.

ویژگی‌های ابزار D.A.R.T

از بارزترین ویژگی‌های ابزار D.A.R.T این بود که تبلیغ‌کنندگان را قادر ساخت تا عملکرد تبلیغاتی خود را مورد ردیابی قرار دهند و در کمپین، تغییراتی را ایجاد کنند. در حالی‌که تا پیش از بهره گرفتن از این ابزار، تبلیغ‌کنندگان مجبور بودند که تا پایان دوره تبلیغاتی کمپین خود صبر کنند و سپس به تجزیه‌ و تحلیل نتایج آن بپردازند و یا در صورتی‌که یک بنر تبلیغاتی عملکرد ضعیفی داشت نیز نمی‌توانستند تا قبل از پایان یافتن دوره تبلیغ خود در آن تغییری ایجاد کنند. اما به کمک ابزار DOUBLECLICK در سال 1996، تبلیغ‌کنندگان این امکان را پیدا کردند تا در میانه دوره تبلیغاتی خود تغییراتی را در کمپین و بنرهای تبلیغاتی خود برای بازدهی بیشتر اعمال کنند. به‌عنوان‌مثال، در صورتی‌که یک بازاریاب به این موضوع پی می‌برد که تبلیغات او ضعیف هستند، این امکان را داشت تا تبلیغ خود را حذف کند و تبلیغ دیگری را جایگزین آن کند و یا می‌توانست که تبلیغ خود را از یک وبسایت به وبسایت دیگری منتقل کند تا بازدهی بیشتری از تبلیغ خود دریافت کند.

تا پیش از بکارگیری ابزار DOUBLECLICK برای ردیابی تبلیغات، وبسایت‌ها از تبلیغ‌کنندگان هزینه ثابتی در یک دوره زمانی مشخص دریافت می‌کردند که مبلغ آن، از پیش تعیین شده بود (مدل پرداخت Fixed-price)، اما با بهبود یافتن امکان ردیابی تبلیغات، قیمت‌گذاری‌ها به‌سوی یک مدل مبتنی بر ROI تغییر کردند. به‌عبارت‌ دیگر، استفاده از ابزار DOUBLECLICK در سال 1996 باعث شد که یک مدل قیمت‌گذاری جدید نیز برای تبلیغات آنلاین ایجاد شود که این مدل جدید، پرداخت هزینه به‌ ازای تعداد نمایش و یا CPM بود.

تبلیغات پاپ‌آپ در سال 1997

در سال 1997 تبلیغات پاپ‌آپ با مشکل بهره‌ بردن از تصاویر ضعیف همراه بودند و استفاده از تصاویر مناسب در آن نادیده گرفته می‌شد؛ به‌ صورتی که این تکنیک تبلیغاتی به‌عنوان نفرت‌انگیزترین روش تبلیغات در سال 1997 نام گرفت و حتی یکی از اصلی‌ترین توسعه‌دهندگان این روش تبلیغاتی از اختراع کد تبلیغات پاپ‌آپ عذرخواهی کرد. اما به‌ هر حال این شیوه تبلیغات جایگاه غیر قابل‌ انکاری را در تاریخچه تبلیغات آنلاین به خود اختصاص داده است. در رابطه‌ با اینکه چه کسی برای اولین‌ بار تبلیغات پاپ‌آپ را ایجاد کرده است، باید بدانید که ETHAN ZUCKERMAN که از توسعه دهندگان TRIPOD.COM بوده است، اولین شخصی بود که تبلیغات پاپ‌آپ را ایجاد کرد. این شخص، کدی را به شکل گسترده ایجاد کرد و بکارگیری این کد باعث می‌شد که تبلیغات پاپ‌آپ بر روی یک صفحه جدید مرورگر ظاهر شوند.

زاکرمن در مجله آتلانتیک در این‌خصوص بیان کرد که به کمک روش تبلیغاتی پاپ‌آپ، یک آگهی بدون اینکه به شکل مستقیم بر روی صفحه یک وبسایت قرار بگیرد، به مخاطبین ارائه داده می‌شود. در این روش، دیگر تبلیغ‌کنندگان نگران این مسئله نیستند که برند تجاری آنها با محتوای نامناسب از نظر مخاطبین ارتباط پیدا کند. با وجود اینکه نرخ کلیک در تبلیغات بنری در اواخر دهه 1990 کاهش پیدا کرد، اما این‌طور به نظر می‌آمد که تبلیغات پاپ‌آپ برای اولین‌ بار، راهی برای صرفه‌جویی در تبلیغات آنلاین و جلب‌ توجه کاربرانی که تبلیغات بنری را نادیده می‌گرفتند مناسب هستند و این‌گونه استنباط می‌شد که نتیجه بهتری به همراه داشته باشند. شاید در این روش تبلیغات آنلاین، کاربران مجبور می‌شدند که به تبلیغ توجه کنند، اما متأسفانه پاپ‌آپ‌ها هم بازگشت سرمایه خوبی را به همراه نداشتند و نتیجه مؤثری را ارائه ندادند. به همین دلیل در اوایل دهه 2000 مرورگرهای وب به قابلیت مسدود کردن پاپ‌آپ‌ها مجهز شدند.

گرایش تبلیغ‌کنندگان به روش پرداخت به‌ازای هر کلیک و جستجوی پولی در سال 1999 تا 2002

از سال 1999 الی 2002 در طراحی وبسایت‌ها پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شد و موتورهای جستجو، محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کردند. از این‌رو آن دسته از تبلیغ‌کنندگانی که به‌دنبال راهی برای ارائه تبلیغات هدفمندتر بودند، جستجوی حمایت شده (Sponsored search) به‌عنوان روند بعدی تبلیغات مورد توجه قرار گرفت و آنها را به این جهت سوق داد. در سال 1999، شرکت موتور جستجوی جدیدی به نام GOTO.COM که بعدها توسط یاهو خریداری شد، اولین موتور جستجوی پرداخت به‌ازای قرار گرفتن در جایگاه‌ها را معرفی کرد. این سرویس به تبلیغ‌کنندگان فرصتی داد تا برای نتایج برتر موتورهای جستجو در خصوص کلمه کلیدی مشخصی، قیمت‌هایی را پیشنهاد دهند.

با وجود اینکه در اوایل راه‌اندازی این طرح، اعتراضاتی در خصوص جستجوی پولی شکل گرفت، اما شرکت GOTO.COM توانست که به‌واسطه این روش، از موتور جستجوی خود کسب درآمد کند. در نهایت با استفاده از روش پرداخت به‌ازای جایگاه قرار گرفتن در نتایج (Pay-for-placement)، به پرداخت به‌ازای کلیک (Pay-per-click) تبدیل شد و شرکت‌ها در خصوص نمایش نتایج جستجو بر اساس هر کلیک، قیمت (Bid) متفاوتی ارائه می‌دادند. اگر شرکتی برترین نتیجه جستجو را به خود اختصاص می‌داد و در لیست برترین جستجوها قرار می‌گرفت، به‌ازای هر کلیک، یک دلار به شرکت GOTO.COM پرداخت می‌کرد. در نتیجه، نتایج موتور جستجو تا حدود زیادی به تمایل شرکت‌ها برای پرداخت بیشتر تعیین می‌شد، به شکلی که بالاترین قیمت پیشنهادی معمولاً در بخش ابتدایی فهرست قرار می‌گرفت. حتی در این‌ رابطه باید اشاره کرد که شرکت‌هایی که مبلغ بیشتری پیشنهاد می‌دادند، نتیجه جستجو برای آنها از محتواهایی که با عبارت سرچ شده مرتبط‌تر بودند نیز بالاتر قرار می‌گرفت. به همین دلیل کاربران نمی‌توانستند دریابند که کدام نتایج در برگیرنده محتوای اختصاصی و با کیفیت هستند.

سیستم گوگل ادوردز (ADWORDS)

کاربران از اینکه نتایج جستجوهای پولی داشته باشند، ناراضی بودند. به این دلیل، یکی از موتور‌های جستجوی جدید سعی کرد که این مشکل را برطرف کند. در این راستا گوگل در سال 2000 سیستم ADWORDS خود را معرفی کرد که در ابتدا تحت یک مدل تبلیغاتی پرداخت به‌ازای جایگاه کار قرار داشت. پس از آن گوگل تصمیم گرفت که یک سیستم جستجوی حمایت شده را ایجاد کند تا بدون به خطر افتادن کیفیت و نتایج جستجو به کسب درآمد بپردازد.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، مدل‌های جستجوی قبلی که توسط GOTO.COM استفاده می‌شدند برای رتبه‌بندی‌کردن جستجو به مبلغ پیشنهادی تبلیغ‌کنندگان متکی بودند در حالی‌که ADWORDS سیستم امتیاز کیفیت (Quality Score) را ارائه داد که با بهره‌گیری از این سیستم، نرخ کلیک آگهی هنگام قرار گرفتن آن در صفحه نتایج جستجو در نظر گرفته می‌شد. حتی اگر یک تبلیغ از قیمت کمتری برخوردار بود، به دلیل برخورداری آن از نرخ کلیک بالا، آن را از سایر تبلیغاتی که پولی بودند و ارتباط کمتری با موضوع جستجو شده داشتند نیز بالاتر قرار می‌داد. لازم به ذکر است که از این مدل همچنان نیز در نمایش جستجوهای گوگل استفاده می‌شود.

افزایش هدفمند شدن تبلیغات دیجیتال در سال 2006

همانگونه که پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در اواسط دهه 2000 توسعه پیدا کردند، تبلیغ‌کنندگان نیز در جستجوی راهی برای بهبود محتوای تبلیغاتی به روش مؤثر و غیر مزاحم با یکپارچه‌سازی آنها با شبکه‌های اجتماعی بودند. کارشناسان بازاریابی نیز سعی داشتند تا راهی را برای دسترسی به آن دسته از کاربران جوان اینترنت پیدا کنند که به‌وفور تحت‌ تأثیر تبلیغات بنری قرار نمی‌گرفتند و بیشتر وقت خود را در شبکه‌های مجازی سپری می‌کردند. در این میان، فیس‌بوک با وجود مقاومت‌هایی که در رابطه‌ با تبلیغات در سایت خود داشت، در سال 2006 همکاری با تبلیغ‌کنندگان را به‌عنوان راهی برای افزایش سودآوری شرکت خود در نظر گرفت.

فعالیت تبلیغاتی فیس‌بوک

فیس‌بوک فعالیت تبلیغاتی خود را با نمایش‌ بنرهای کوچک و پیوندهای حمایت شده (Sponsored links) شروع کرد و سپس به سمت آن دسته از تبلیغات رفت که علایق کاربران را مورد هدف قرار می‌داد. علی‌رغم اینکه اختلافاتی در این مسیر وجود داشت، اما فیس‌بوک سرانجام ثابت کرد که پیش‌گام تبلیغات اینترنتی هدفمند است و روش شرکت‌ها را برای دسترسی به مخاطبین مورد نظر خود تغییر می‌دهد. در این‌ رابطه مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک گفت: «استراتژی ما برای تبلیغات این است که حجم تبلیغات را کاهش دهیم و در عوض، کیفیت محتواهای تبلیغاتی را بالا ببریم تا محتوای مناسب به دست مخاطب برسد». در نتیجه در سال 2006، به‌جای اینکه مصرف‌کنندگان با محتوای تبلیغاتی بمباران شوند، با تبلیغات مرتبط، هدف قرار گرفتند. این روش به‌عنوان یک روش استاندارد برای تبلیغ‌کنندگان آنلاین خصوصاً در رسانه‌های اجتماعی تبدیل شد. علاوه‌بر تلاش‌های فیس‌بوک، سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب هم تجربه‌های هدفمند تبلیغاتی برای کاربران ارائه دادند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

کشف ارزشمندی تبلیغات در تبلیغات همسان در سال 2010

در سال 2010 شرکت‌های رسانه‌ای جدیدی ظهور پیدا کردند و وبسایت‌هایی مانند BUZZFEED و MASHABLE به تبلیغ‌کنندگان فرصت‌های جدیدی را ارائه دادند تا به این شکل، مخاطبان بتوانند با آنها به‌واسطه محتوای حمایت شده و تبلیغات همسان (Native Ads) در ارتباط باشند. تبلیغ‌کنندگان به این منظور به تولید محتواهای تبلیغاتی، مقاله‌ها، ویدئوها و انواع محتواهای دیگر برای سایت‌های خبری، سایت‌های رسانه‌ای و گوگل پرداختند. در حالی‌که هدف محتوا، ترویج دادن کسب‌ و کار مورد نظر بود، اما از نظر ظاهری، فرمتی داشت که کمتر شبیه به یک تبلیغ بود و بیشتر به محتوای معمولی در وبسایت میزبان شباهت داشت.

تبلیغات آنلاین در عصر حاضر

بر اساس تحقیقات انجام شده در رابطه‌ با تبلیغات آنلاین در حال حاضر، مشخص شده است که در سال 2020 شرکت‌ها در حدود 45 درصد از بودجه بازاریابی خود را به تولید محتوای دیجیتال اختصاص می‌دهند و به همین دلیل در بازارهای صنعتی سعی می‌شود تا از طریق اینترنت به مخاطبان دسترسی ایجاد شود. امروزه میلیاردها نفر در سراسر جهان برای انجام‌ دادن تمامی امور مورد نظر خود، از تبریک گفتن تولد گرفته تا استخدام کارمندان، از اینترنت بهره می‌برند و به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند.

موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی امروزه به‌عنوان دوقلوهایی در نظر گرفته می‌شوند که تمامی وبسایت‌های دیگر در اطراف آن قرار دارند. علاوه‌بر این، رسانه‌های اجتماعی در زمینه افزایش محتوای بازاریابی ویدئویی نیز نقش به‌سزایی دارند و در گسترش آن، تا سطحی که پیش از این تصور نمی‌شد، کمک کردند. این مسئله با راه‌های مختلفی آشکار شد، به‌عنوان‌ مثال در فیس‌بوک، ویدئو بیشتر از عکس و متن، نرخ تعامل ارگانیک کاربران را بدست می‌آورد. علاوه‌بر این، در حدود 65 درصد از حجم نمایش تبلیغاتی که در اینستاگرام انجام می‌شود با محتوای ویدیوی تبلیغاتی بدست می‌آید. به‌ صورت کلی رسانه‌های اجتماعی کاربران را تشویق می‌کنند تا با محتواهای بازاریابی ویدئویی در تعامل باشند و این روند با گسترش زمان افزایش پیدا می‌کند و توسعه می‌یابد.

آینده تبلیغات آنلاین

تا این بخش از مقاله به بررسی تاریخچه تبلیغات آنلاین پرداختیم. در ادامه قصد داریم به بررسی احتمالات آینده تبلیغات اینترنتی بپردازیم. پس همچنان با ما همراه باشید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در این راستا، در سال‌های اخیر بیش از 90 درصد از کاربران اعلام کرده‌اند که تبلیغات امروزی در مقایسه با سال‌های گذشته مزاحم‌تر هستند. این مسئله نشان می‌دهد که آینده تبلیغات دیجیتالی بر روی توسعه هدفمندتر شدن تبلیغات است که تبلیغات و محتواها را بدون نیاز به ایجاد حس مزاحمت به مخاطبین ارائه دهد. بدون شک تبلیغات آنلاین در آینده به پیشرفت‌های خود ادامه خواهد داد و با روند‌های ورودی، رفتار متغیر مصرف‌کننده و فناوری‌های نوظهور سازگار می‌شود. در حال حاضر نیز با گسترش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های همراه، تبلیغات آنلاین به میزان بیشتری بهبود پیدا کرده است و با آخرین پلتفرم‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسل جدید مصرف‌کنندگان سازگار شده‌اند.

با توسعه یافتن فناوری مرورگر‌ها و تغییر یافتن مرزهای حریم خصوصی دیجیتال و از بین‌ رفتن آنها، تبلیغات آنلاین نیز مسلماً در آینده با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه می‌شوند. به‌گونه‌ای که روش‌های بسیار جدیدتر و هوشمندانه‌تری به‌عنوان جایگزین بنرهای تبلیغاتی آنلاین مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در حالت کلی می‌توان با بررسی گذشته و تاریخچه تبلیغات آنلاین به این نتیجه رسید که برند شما با کمک امکاناتی که در آینده برای تبلیغات آنلاین استفاده خواهد شد، با وضوح و دقت بسیار بیشتری به چشم مخاطبین می‌آید و به آنها معرفی می‌شود. بهره‌گیری از اشتباهات گذشتگان در زمینه تبلیغات آنلاین و نوآوری کردن در این زمینه را می‌توان به‌عنوان سوختی برای برنامه‌ریزی‌ کردن در گام‌های بعدی، مورد استفاده قرار داد و از آنها کمک گرفت.

سخن پایانی و جمع‌بندی تاریخچه تبلیغات اینترنتی

در این مقاله از مجموعه مقالات کاپریلا به بررسی کامل تاریخچه تبلیغات آنلاین، آینده تبلیغات اینترنتی و … پرداختیم تا به‌خوبی با روندی که تبلیغات آنلاین طی کرده آشنا شوید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. بر اساس تمامی مطالب شرح داده شده در این مقاله، می‌توان پیش‌بینی کرد که آینده بسیار متفاوتی پیش روی تبلیغات اینترنتی است، زیرا تکنولوژی در زمینه‌های مختلف دائماً در حال تغییر است. تبلیغات آنلاین تا کنون با رشد و توسعه بسیار زیادی همراه بوده است، در آینده نیز به همین منوال خواهد بود و تحولات عظیمی در آن رخ خواهد داد. به همین دلیل باید هر لحظه منتظر تغییر و تحولات گوناگون در زمینه بازاریابی آنلاین بود و برای ایجاد این تغییرات جدید آماده شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین – اینترنتی و طراحی کمپین های تبلیغاتی: اینجا را کلیک کنید (+).

در ایران، شرکت‌های مختلفی خدمات شبکه تبلیغاتی ارائه می‌دهند، اما کاپریلا، شبکه تبلیغات کلیکی با هوش مصنوعی، حجم بسیار زیاد تبلیغات خود را با کمک آنالیز هوشمند رفتار مخاطب و محتوای صفحه نمایش‌دهنده تبلیغ به کاربر نشان می‌دهد و همین امر، باعث افزایش نرخ کلیک روی بنرها و در نتیجه، افزایش درآمد تبلیغ‌دهندگان خواهد شد.

تبلیغات کلیکی کاپریلا

کاپریلا با سیستم آماری دقیق مبتنی بر تحلیلگرهای گوگل، کلیک‌های واقعی را شناسایی کرده و به گزارشی دقیق از تعداد کلیک‌های روی هر تبلیغ به صاحبان و ناشران تبلیغ ارائه می‌دهد. اما مهم‌ترین ویژگی کاپریلا برخلاف سایر نمونه‌های مشابه خود، پرداخت درآمد نمایش‌دهندگان تبلیغ به عنوان پیش‌پرداخت می‌باشد. به عبارت ساده‌تر، در سایر شبکه‌های تبلیغاتی، باید تا آخر ماه صبر کنید تا تعداد کلیک ماهانه شما مشخص شده و سپس درآمد، به حساب شما واریز شود، اما کاپریلا در ابتدای هر ماه، درآمد ماه پیش ِ رو را به حساب شما واریز می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

فعال در حوزه تولید محتوای متنی و ترجمه و علاقمند به یادگیری دیجیتال مارکتینگ

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.