بخش بندی بازار (Market Segmentation) روشی است که مشتری هدف شما را بر اساس یک مجموعه ویژگی مشترک بین آنها، به چند بخش و یا گروه تقسیم می‌کند. در‌ واقع بخش‌بندی بازار به شما کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از مشتریان هدف خود به‌دست آورید و در‌ نتیجه، رضایت مشتری و وفاداری او به برندتان را افزایش دهید که این امر، موجب فروش و تاثیر‌گذاری بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی برند شما هم خواهد شد. بخش‌بندی بازار به شما کمک می‌کند تا با دسته‌بندی مشتریان هدف، پیام درستی را به هر یک از آنها انتقال دهید. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا، به انواع روش‌های بخش‌بندی بازار، استراتژی و کاربرد‌های آن می‌پردازیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

بخش‌بندی بازار چیست؟

بخش‌بندی بازار و یا مشتری، در‌ واقع روشی برای تقسیم‌بندی مشتریان هدف خود به گروه‌های قابل دسترس است. به‌عنوان مثال، اگر شما قصد داشته باشید کتاب‌های خود را به رنج سنی کودکان، نوجوان و جوانان بفروشید، باید مشتریان را بر‌ اساس محدوده سنی آنها بخش‌بندی کنید. گروه‌بندی مشتریان مطابق سن و یا جنسیت آنها یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های بخش‌بندی بازار است؛ اما تقسیم‌بندی بازار به روش‌های پیشرفته‌تری نیز انجام می‌شود؛ مثلاً شما می‌توانید مشتریان را بر‌ اساس ژانر کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنند، میزان خرید آنها از شما و محل زندگی‌شان به گروه‌های مختلفی تقسیم کنید. با شناخت عمیق مشتریان هدف خود و بخش‌بندی بازار می‌توانید عملکرد بسیار بهتری در تولید، فروش و طراحی انواع استراتژی بازاریابی خود داشته باشید. به‌عنوان مثال، بخش‌بندی بازار به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را به‌شیوه مناسب‌تری میان انواع مشتری‌های مرد، زن، با درآمد بالا و یا دارای مدرک لیسانس عرضه کنید و به این ترتیب، چرخه تولید محصولات خود را ارتقاء دهید. بخش‌بندی بازار، مشتریان شما را بر‌ اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، نیاز‌ها، اولویت‌ها، علایق و سایر ویژگی‌های رفتاری به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌کند و به این ترتیب، به شناخت مشتری هدف شما کمک می‌کند.

مزایای بخش‌بندی بازار برای کسب‌ و‌ کار‌ها

شرکت‌هایی مانند امریکن اکسپرس و مرسدس بنز از بخش‌بندی بازار برای افزایش فروش، بهبود سطح کیفی محصولات و تعامل بهتر با مشتریان استفاده می‌کنند. بخش‌بندی بازار برای کسب‌ و‌ کار‌ها مزایای زیادی دارد، مطابق تحقیقات انجام شده، ۸۰‌ درصد از مدیران اجرایی اظهار داشتند که بخش‌بندی مشتریان هدف، در رشد سود آنها تاثیر حیاتی داشته است. همچنین کسب‌ و‌ کار‌هایی که از استراتژی موثری برای بخش‌بندی بازار استفاده کردند، نسبت به سایر سازمان‌های با استراتژی بخش‌بندی ضعیف‌تر،  ۱۰ ‌درصد سود بیشتری کسب کردند.

ارائه پروموشن و آفر‌های مرتبط

در‌صورتی که پیشنهادات و آفر‌های مرتبط با علاقه و نیاز مشتریان خود ارسال کنید، احتمال خرید آنها از شما بیشتر می‌شود. شما می‌توانید مشتریان برند خود را بخش‌بندی کنید و آفر‌هایی مطابق با سلیقه و نیاز آنها برایشان ارسال کنید و به این ترتیب، سطح تعامل آنها با برند و در نتیجه فروش شما افزایش می‌یابد.

ارسال پیام‌های بازاریابی متقاعد‌کننده

برای بازاریابی به شیوه موثر‌ باید پیام‌های شما متمرکز بر نیاز‌ها و تمایلات منحصر‌ به‌ فرد هر یک از مشتریان باشند. بخش‌بندی بازار به شما کمک می‌کند تا به‌جای پیام‌های عمومی، مستقیماً با هر گروه از مشتریان و مطابق با نیاز‌ها، خواسته‌ها و ویژگی‌های شخصیتی آنها صحبت کنید و در‌ نتیجه، آنها را برای استفاده از خدمات برند خودتان متقاعد کنید.

ایجاد استراتژی بازاریابی موثر

شناخت بیشتر مشتریان و آگاهی از تمایلات و نیاز‌های آنها به شما کمک می‌کند که از محصولات و خدمات مورد نظر مشتری و روش‌های موثر برای ارتباط و تعامل با آنها مطلع شوید.

جهت‌دهی تبلیغات پولی

بخش‌بندی بازار به شما کمک می‌کند تا مشتری خود را بشناسید و ویژگی شخصیتی و پرسونای او را تعریف کنید، و اقدامات بازاریابی خود را معطوف به گروه خاصی از مشتریان کنید. شما می‌توانید مشتریان هدف خود را بر‌ اساس سن، جنسیت، محل زندگی و رفتار آنها در رابطه با برند خودتان، به گروه‌های متفاوتی تقسیم‌بندی کنید؛ سپس تبلیغات پولی خود را در رسانه‌های اجتماعی، ویدیو‌ها و … فقط برای مشتری هدف نمایش دهید. بخش‌بندی بازار و انتخاب مخاطب هدف برای تبلیغات، روش بسیار مقرون‌ به‌صرفه‌ای است که در زمان و هزینه‌های بازاریابی شما صرفه‌جویی می‌کند.

اطلاع از فرایند توسعه محصول

با بخش‌بندی بازار و کسب شناخت بیشتر از مشتری، شما متوجه نیاز‌های آنها می‌شوید؛ در‌ نتیجه برای اینکه از تامین نیاز‌های مشتری اطمینان کسب کنید، فرآیند تولید محصولات خود را با توجه به نیاز و علاقه آنها تعیین و اولویت‌بندی می‌کنید.

سایر مزایای بخش‌بندی بازار

  • جذب مشتری هدف: بخش‌بندی بازار به شما برای ارتباط مستقیم، شفاف و هدف‌دار کمک می‌کند، در‌ نتیجه می‌توانید با مشتری مورد نظر خود ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنید و او را به خود جذب کنید.
  • افزایش وفاداری مشتری به برند: با بخش‌بندی بازار و ارائه محصول و خدمات متناسب با نیاز هر گروه، مشتری شما حس می‌کند که از جانب شما درک شده و در‌ نتیجه، به برند شما اعتماد می‌کند.
  • تمایز برند شما از رقیب: پیام‌های سفارشی و متناسب با نیاز هر گروه از مشتریان، برند شما را از سایر رقیبان متمایز می‌کند.
  • افزایش درآمد: مشتری‌های شما ممکن است سطح درآمد متفاوتی داشته باشند، بنابراین شما می‌توانید خدمات خود را با محدوده قیمت متفاوتی ارائه کنید. به این ترتیب، همه می‌توانند متناسب با درآمد خود از خدمات و محصولات برند شما استفاده کنند.

کاربرد‌های بخش‌بندی بازار

امروزه کسب‌ و‌ کار‌ها از بخش‌بندی بازار برای اهداف متفاوتی استفاده می‌کنند که در ادامه، به چند مورد از این کاربرد‌ها می‌پردازیم.

ارزیابی فرصت‌ها و بازار

بخش‌بندی مشتریان به شما در شناسایی فرصت‌ها و پتانسیل فروش در بازار هدف کمک می‌کند. فرض کنید که می‌خواهید کسب‌ و‌ کار خود را در یک زمینه جدید شروع کنید و به‌دنبال فرصت‌های رشد و سرمایه‌گذاری در این بازار هستید، در‌ نتیجه شما به کمک بخش‌بندی مشتریان متوجه می‌شوید که کدام خدمات و محصولات در این بازار، فروش بیشتری خواهند داشت.

بخش‌بندی و بازاریابی هدفمند

همانطور که پیش از این مطرح کردیم، شما می‌توانید مشتریان هدف خود را بر‌ اساس معیار‌های مشخصی مانند ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، نیازها، اولویت‌ها، علایق و رفتار آنها بخش‌بندی کنید. در‌ نتیجه با‌ توجه به این بخش‌بندی، خدمات و محصولات خود را به هر بخش پیشنهاد دهید.

تحقیق نیاز‌های مشتری

با استفاده از بخش‌بندی بازار می‌توانید از خدمات و محصولات مورد نیاز و یا مورد علاقه مشتریان خود، مطلع شوید. زمانی‌که از نیاز‌های مشتریان خود اطلاع داشته باشید، متوجه نقاط ضعف خود در برقراری ارتباط با آنها شده و پیشنهادات بهتری مطابق با نیاز آنها ارائه می‌دهید.

توسعه محصول

اگر محصول و خدمات شما متناسب با نیاز مشتری نباشد و مشکل آنها را حل نکند، نرخ فروش شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر از نیاز مشتری اطلاع داشته باشید، زمان و بودجه خود را صرف تولید و فروش محصولاتی می‌کنید که نیاز مشتری را برطرف می‌کنند و فروش بیشتری دارند.

بهینه‌سازی تبلیغات

اطلاعات شما در مورد هر یک از گروه‌های مشتریان در بازاریابی و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی اهمیت زیادی دارند، زیرا با استفاده از بخش‌بندی بازار می‌توانید تبلیغات خود را برای هر مشتری سفارشی‌سازی کنید. علاوه‌بر این، می‌توانید با هر گروه از مشتریان، متناسب با ویژگی‌هایی که دارند ارتباط برقرار کنید و از تبلیغات کلیکی در کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنید تا مشتریان هدف خود را به کانال‌های فروش هدایت کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

انواع بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی بازار انواع متفاوتی دارد که مهم‌ترین آنها بر‌ اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، رفتاری، جغرافیایی و روانشناختی (Psychographic) است. در ادامه به بررسی هر‌ کدام از انواع بخش‌بندی‌های بازار می‌پردازیم:

چهار دسته‌بندی بخش‌بندی مخاطبان
چهار دسته‌بندی بخش‌بندی مخاطبان

بخش‌بندی جمعیت‌شناختی

بخش‌بندی جمعیت‌شناختی یکی از متداول‌ترین روش‌های بخش‌بندی بازار است و انجام آن هم بسیار ساده است؛ زیرا اطلاعات مورد نیاز برای گروه‌بندی مشتریان در دسترس است و بنابراین، رسم الگو‌ها و روند‌ها بین انواع متغیر‌های مطرح شده مانند سن و رفتار خرید مشتری امکان‌پذیر است. این نوع بخش‌بندی، مشتریان بالقوه شما را بر‌ اساس ویژگی‌های ابتدایی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد و موقعیت اجتماعی به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌کند. در بخش‌بندی بازار بر‌ اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، باید چند سوال ساده زیر را درباره مشتریان هدف خود بپرسید:

  • چند سال سن دارند؟
  • جنسیت آنها چیست؟
  • سطح تحصیلات آنها چقدر است؟
  • شغل آنها چیست؟
  • سطح درآمد آنها چقدر است؟

در صورتی‌که مدل کسب و کار شما B2B است و مشتریان شما، سازمان‌ها هستند، سوالاتی مشابه زیر را از خود بپرسید:

  • اندازه کسب و کار چقدر است؟
  • چه تعداد کارمند دارند؟
  • در چند حوزه و شعبه فعالیت می‌کنند؟

بخش بندی جغرافیایی

این نوع بخش‌بندی، مشتریان شما را بر‌ اساس محل زندگی آنها تقسیم‌بندی می‌کند. اطلاع از محل زندگی مشتری به شما کمک می‌کند تا نیاز‌های آنها را بهتر درک کنید. هر مشتری با توجه به محل زندگی خود، نیاز‌ها، اولویت‌ها و علایق متفاوتی دارد و شما باید برای فروش بیشتر، از این تفاوت‌ها مطلع باشید. برای بخش‌بندی جغرافیایی، سوالات مشابه زیر را می‌توانید درباره مشتریان خود بپرسید:

  • مشتری شما در کدام شهر/کشور زندگی می‌کند؟
  • آیا در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند؟
  • نوع واحد مسکونی آنها چیست؟
  • آیا مالک هستند یا مستاجر؟

بخش‌بندی رفتاری

یکی دیگر از روش‌های متداول بخش‌بندی بازار بر اساس رفتاری است که مشتری در ارتباط با محصول، وبسایت و یا برند شما انجام می‌دهد. بخش‌بندی رفتاری، ابزار قدرتمندی در بازاریابی است، زیرا نحوه تعامل هر مشتری با برند و محصول شما را نشان می‌دهد. برای بخش‌بندی بازار بر‌ اساس رفتار باید به‌دنبال موارد زیر در مشتری باشید:

  • آیا مشتری سفارش خود را از طریق وبسایت، اپلیکیشن و یا فروشگاه حضوری شما ثبت می‌کند؟
  • از چه محتوایی در وبسایت شما استفاده می‌کند؟
  • چند وقت یکبار از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کند؟
  • آخرین سفارش او چیست؟
  • چه مدتی است که مشتری شما می‌باشد؟
  • آیا کاملاً به برند شما وفادار است و یا از رقبای شما نیز خرید می‌کند؟

شما می‌توانید این اطلاعات را از طریق ابزار‌های تحلیلگر داده مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس و پایگاه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) کسب کنید. با اطلاع از رفتار مشتری می‌توانید به شیوه موثر‌تری بازاریابی کنید؛ به‌عنوان مثال اگر مشتری شما اخیراً خریدی از وبسایت شما نداشته، می‌توانید برای او پیامی ارسال کنید و درباره پیشنهادات جدید برند خود توضیح دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بخش‌بندی روانشناختی

در این نوع بخش‌بندی بازار، باید مشتریان خود را با توجه به ویژگی‌های روانشناختی و هیجانی آنها گروه‌بندی کنید. این ویژگی‌ها شامل صفات شخصیتی، علایق، عقاید، ارزش‌ها، نظرات و سبک زندگی هر فرد است. در‌ واقع ویژگی‌های روانشناختی هر مشتری مانند اطلاعات جمعیت‌شناختی، به‌سادگی قابل ارزیابی و در دسترس نیستند، اما اطلاعات خوبی درباره نیاز‌ها و تمایلات آنها فراهم می‌کنند. برای بخش‌بندی بازار با‌ توجه به عوامل روانشناختی، باید سوالات زیر را درباره مشتریان خود بپرسید:

  • مشتریان شما چه صفات شخصیتی دارند؟ به‌عنوان مثال مهربان، درونگرا، شوخ و یا برون‌گرا هستند؟
  • سرگرمی‌های مورد علاقه آنها چیست؟
  • نظر آنها در مورد محیط زیست چیست؟
  • آیا مذهبی هستند و یا اعتقادات خاصی دارند؟
  • آیا سبک زندگی سالمی را دنبال می‌کنند؟

بخش‌بندی بازار با استفاده از ویژگی‌های روانشناختی افراد، به شما کمک می‌کند تا از عقاید و سلیقه مشتری‌های خود مطلع شوید و به این ترتیب بر استراتژی بازاریابی شما نیز تاثیر می‌گذارد.

ویژگی‌های بخش‌بندی بازار موثر

برای اطمینان از اینکه بخش‌بندی شما عملکرد مفیدی دارد، باید چند ویژگی زیر را در آن بررسی کنید.

  • قابلیت اندازه‌گیری: متغیر‌هایی که شما بر‌ اساس آنها مشتریان هدف را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنید، با میزان خرید محصولات ارتباط دارند. بنابراین امکان تخمین و پیش‌بینی میزان خرید هر بخش باید وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال، یک بخش از مشتریان هدف شما ممکن است فقط در تخفیف‌ها خرید کنند.
  • دسترسی: درک نیاز‌های مشتری و دسترسی به آنها دو موضوع کاملاً متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، یک گروه از مشتریان شما اصلاً از تکنولوژی استفاده نمی‌کنند و فقط از طریق تلویزیون و روزنامه از تبلیغات فروشگاه‌ها با خبر می‌شوند، در‌ حالی‌که گروه دیگر از طریق تلفن‌ همراه خود، اخبار برند شما را پیگیری می‌کنند. بنابراین شما باید از طریق روزنامه به یک گروه از مشتریان خود دسترسی پیدا کنید.
  • توانایی خرید: گروه مشتری هدف باید توانایی خرید محصولات شما را داشته باشد. فرض کنید که اغلب محصولات شما قیمت بالایی دارند، در این شرایط بعضی بازدیدکنندگان برخلاف تمایل به خرید، ممکن است توانایی پرداخت هزینه آن را نداشته باشند (که می‌توان با آفرهای تخفیف یا خرید اقساطی، آنها را به خود جذب کرد).
  • قابلیت اجرا: بحش‌بندی بازار باید در مقابل آفر‌های برند شما، پاسخ‌های متفاوتی ایجاد کند. در‌ واقع هر کدام از بخش‌های شما باید متفاوت با یکدیگر و منحصر‌ به‌ فرد باشند. به‌عنوان مثال، در بخش‌بندی شما ممکن است افرادی که به حیوان خانگی علاقه دارند و افراد طرفدار محیط زیست، عادت‌های خرید یکسانی داشته باشند. در چنین شرایطی می‌توانید هر دو آنها را در یک بخش قرار دهید.

راهنمای گام‌ به‌ گام بخش‌بندی بازار

در‌ حال حاضر با مفهوم بخش‌بندی بازار و مزایای آن در بازاریابی آشنا شدید، اما در ادامه به مراحل بخش‌بندی بازار می‌پردازیم.

  1. هدف خود را تعیین کنید: قبل از هر‌ اقدامی توصیه می‌کنیم اهداف خود را از بخش‌بندی بازار مشخص کنید. هدف شما از بخش‌بندی مشتریان هدف خود چیست؟ به‌عنوان مثال، شما ممکن است برای افزایش فروش، میان مشتریان وفادار خود، حفظ مشتریان فعلی و یا تعریف و جذب مشتریان جدید، بخش‌بندی بازار را انجام دهید. شناسایی اهداف کسب‌ و‌ کار و شاخص کلیدی عملکرد (KPI) به شما در اولویت‌بندی و انتخاب گروه‌های مختلف مشتری کمک می‌کنند.
  2. جمع‌آوری داده‌های کمی: یکی از مهم‌ترین مواردی که در بخش‌بندی بازار نیاز خواهید داشت، اطلاعاتی در‌ مورد مشتریان هدف است. شما می‌توانید از طریق پایگاه مدیریت ارتباط با مشتری و ابزار‌های تحلیلگر، به داده‌های مورد نظر دسترسی پیدا کنید.
  3. جمع‌آوری داده‌های کیفی: برای جمع‌آوری اطلاعات کیفی درباره ویژگی‌های روانشناختی مشتریان، می‌توانید از پرسشنامه و نظر‌سنجی استفاده کنید. در‌ واقع گوگل آنالیتیکس به شما درباره زندگی شخصی افراد اطلاعاتی نمی‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا علت رفتار‌های مشتری را درک کنید یا بدانید که به چه اطلاعات کیفی از مشتریان خود نیاز دارید تا بتوانید علت رفتارهای آنها را بفهمید.
  4. مشتریان خود را بخش‌بندی کنید: شما می‌توانید برای بخش‌بندی بازار از ویژگی‌های رفتاری، جغرافیایی، روانشناختی، جمعیت‌شناختی و یا ترکیبی از آنها استفاده کنید.
  5. بخش‌بندی بازار برند خود را آزمایش کنید: به محض انتخاب بخش‌بندی، می‌توانید از آن در کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید. همچنین با کمک ابزار‌های تحلیلگر، اثربخشی آنها را بررسی کنید و در‌ صورت نیاز، هر یک از گروه‌ها را تغییر دهید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش آشنایی با رفتار مصرف کننده در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

استراتژی بخش‌بندی بازار

استراتژی یک برنامه مشخصی است که شما را از نقطه A به نقطه B می‌رساند. بخش‌بندی بازار نیز یک استراتژی است که شما باید آن را مرور و بروز‌رسانی کنید. اگر مشتریان شما و یا نیاز‌های آنها تغییر کنند، در این‌صورت شما نیز باید بخش‌بندی بازار خود را با‌ توجه به تغییرات ایجاد شده بروز‌رسانی کنید و به این ترتیب، متوجه نیاز‌های مشتریان جدید خواهید شد. به‌عنوان مثال، در مدتی که پاندمی کرونا شیوع پیدا کرد، کسب‌ و‌ کار‌های بسیاری مجبور شدند روش‌های جدیدی را برای فروش محصولات خود، جایگزین روش‌های قدیمی کنند.

عوامل خارجی نیز ممکن است بر رفتار و نیاز‌های مشتریان تاثیر بگذارد و در‌ نتیجه، استراتژی بخش‌بندی بازار شما به‌صورت سالانه تغییر کند. به‌عنوان مثال، بلایای طبیعی مانند گرم‌ شدن بیش از حد زمین موجب می‌شوند بعضی از خانواده‌ها به محل بهتری برای زندگی نقل مکان کنند. اگر گروه مشتری هدف، یکی از مناطق فروش شما را ترک کند، شما نیز باید روی منطقه پر‌جمعیت‌تری تمرکز کنید. همچنین زمان‌های خاصی در سال وجود دارند که استراتژی فروش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مثلاً بخش‌بندی بازار در فصل بهار با همان بخش‌بندی در فصل دیگری از سال متفاوت خواهد بود و یا جشن‌ها و مناسبت‌های زیادی در فصل زمستان وجود دارند که بر عادات خرید مشتری شما تاثیر می‌گذارند. بنابراین این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا استراتژی فروش و بخش‌بندی خود را متناسب با این دوره‌ها تغییر دهید.

فاکتورهای کلی در انواع بخش‌بندی
فاکتورهای کلی در انواع بخش‌بندی

سه نکته در بروز‌رسانی استراتژی بخش‌بندی مشتریان

  • به تغییر نیاز مشتری توجه کنید؛ توجه کنید کهدر یک بازه زمانی، چه تغییری در استراتژی شما ایجاد شده و چه چیزی منجر به این تغییر شده است. اگر از دلیل تغییر بازار هدف اطلاع داشته باشید، می‌توانید تصمیم بگیرید که استراتژی خود را تغییر دهید و یا به همان شیوه قبلی ادامه دهید.
  • منتظر مواجه شدن با شرایط جدید و شروع برنامه‌ریزی نباشید؛ کسب‌ و‌ کار‌ها همواره خود را با روند‌های بلند‌مدت سازگار می‌کنند، بنابراین شما باید مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنید و از آخرین تغییرات و روند‌های بازار مطلع باشید تا در‌ صورت نیاز، در‌ مورد آنها تصمیم بگیرید.
  • دلیل مشکلات احتمالی را پیدا کنید؛ شما باید علاوه‌بر پیش‌بینی مشکلات احتمالی در بازار هدف، علت آنها را نیز پیدا کنید. به چه دلیلی بازار هدف شما سوددهی قبل را ندارد؟ این نکته به شما در بخش‌بندی بازار، متناسب با تغییرات احتمالی کمک می‌کند.

باید‌ها و نباید‌های بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی بازار نقش مهمی در شناخت بهتر مشتریان دارد، اما به‌شرطی که آن را درست انجام دهید. در ادامه به چند مورد از نکات مهم در بخش‌بندی مشتریان هدف یک برند می‌پردازیم.

باید‌های بخش‌بندی بازار

  • روش‌های بخش‌بندی بازار را ادغام کنید؛ بخش‌بندی مشتریان صرفاً بر‌ اساس یک مولفه مانند سن، ابزار قوی برای کمپین‌های بازاریابی شما نخواهد بود، بنابراین بهتر است این گروه‌بندی را هم‌زمان بر‌ اساس چند مولفه رفتاری یا روانشناختی انجام دهید.
  • روش‌های مختلف را آزمایش کنید؛ بخش‌بندی بازار از یک اصول مشخص و ثابتی پیروی نمی‌کند، بنابراین اگر تجربه بیشتری کسب کنید متوجه می شوید که کدام ایده‌ها مناسب کسب‌ و‌ کار شما خواهند بود.
  • استراتژی بازاریابی، فروش و تیم تولید خود را یکپارچه کنید؛ هر‌ کدام از این تیم‌ها برای بهره‌وری بیشتر، باید به‌صورت یکپارچه از بخش‌بندی بازار استفاده کنند.

نباید‌های بخش‌بندی بازار

  • مشتریان هدف خود را به بخش‌های خیلی کوچک و اختصاصی تقسیم نکنید؛ نمونه‌های کوچک، معرف جامعه نیستند و داده‌های شما را منحرف می‌کنند. بنابراین نمونه‌های کوچک مشتریان، ارزش سرمایه‌گذاری و صرف وقت برای کمپین‌های تبلیغاتی را ندارند.
  • بروز‌رسانی بخش‌بندی خود را فراموش نکنید؛ نیاز‌ها و عادات مشتری‌ها به‌ویژه در زمان کرونا هر‌ روز در‌ حال تغییر است و داده‌های شما از مشتریان نیز باید بروز‌رسانی شوند. به‌عنوان مثال، افرادی که قبلاً به‌صورت حضوری از شما خرید می‌کردند، در حال حاضر ممکن است خرید آنلاین را ترجیح دهند.

جمع‌بندی بخش‌بندی بازار

یکی از نکاتی که برند‌های عالی را از سایر رقبا متمایز می‌کنند، درک صحیح آن برندها از مشتریان خود و پاسخ‌گویی به نیاز‌های آنها است. شما باید مشتریان ثابت برند خود را شناسایی کنید، نظر آنها را درباره برند خود بدانید، استراتژی‌های بخش‌بندی بازار متناسب با کسب‌ و‌ کار خود را تعیین و در‌ نهایت، به بهترین روش با مشتری ارتباط برقرار کنید. بخش‌بندی بازار یکی از بهترین ابزار‌ها در بازاریابی و جذب مشتری است. بخش‌بندی بازار یک علم دقیق با چارچوب‌های مشخص نیست؛ بلکه اگر تجربه بیشتری کسب کنید، متوجه خواهید شد که چه معیارهایی در بخش‌بندی مشتریان، متناسب با بازار و برند شما خواهند بود. همچنین نرم‌افزار‌هایی وجود دارند که استراتژی بازاریابی شما را ارزیابی می‌کنند و متناسب با آن، مشتریان هدف را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نویسنده و مترجم در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار، دیجیتال مارکتینگ، بازار‌های مالی و روانشناسی.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.