تبلیغات آنلاین 666 بازدید

CPM یا هزینه به ازای هزار نمایش (Cost Per Mile) یک اصطلاح و شاخص بازاریابی دیجیتال در حوزه تبلیغات آنلاین است که این مقاله از مجله کاپریلا را به آن اختصاص دادیم. علاوه بر تعریف و توضیح این اصطلاح، به تمام موارد مرتبط با آن که باید بدانید نیز به پرداختیم. با مطالعه این مقاله تا انتها، به درک درست و کاملی از CPM و کاربرد و معایب و مزایای آن خواهید رسید و می‌توانید آن را برای کسب و کار خود به کار ببرید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

CPM یا هزینه هزار نمایش به چه معناست؟

همانطور که اشاره کردیم، هزینه هزار نمایش (CPM) یک شاخص KPI در دنیای بازاریابی آنلاین است. این مفهوم به هزینه نمایش هر هزار بار تبلیغ در وب اشاره دارد. اگر یک سایت ناشر (سایت‌های پربازدید که از طریق گرفتن انواع تبلیغات، کسب درآمد می‌کنند) قیمت ۵۰۰ هزار تومان برای CPM تبلیغات خود تعیین کند، بدین معناست که تبلیغ‌کننده باید به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ خود در سایت ناشر، هزینه ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت نماید.

CPM بیانگر هزینه نمایش هر هزار تبلیغات است. اما کلمه M در اینجا برگرفته شده از کلمه “mile” بوده که در زبان لاتین به معنای هزار است. CPM یک روش قیمت‌گذاری تبلیغات آنلاین است، البته علاوه بر CPM روش‌های دیگری مثل CPC (Cost Per Click) به معنای هزینه هر کلیک و CPA (Cost Per Action) به معنای هزینه هر اقدام (خرید، دانلود، عضویت و …) نیز، برای قیمت‌گذاری تبلیغات آنلاین وجود دارد. یک نکته مهم در مورد CPM مربوط به شمارش نادرست تعداد نمایش‌ تبلیغات است، که این شمارش نادرست از بازدیدهای تکراری ناشی می‌شود که نباید در نظر گرفته شود.

درک بهتر CPM

CPM یا هزینه به ازای هر هزار نمایش، یکی از روش‌های متداول برای تبلیغات در بازاریابی دیجیتال است. این روش بر متد impression یا نمایش متکی است، روشی که تعداد بازدید‌ها را برای یک تبلیغ خاص، در نظر می‌گیرد. در شیوه تبلیغات CPM شما باید به ازای هر هزار بار نمایش یک تبلیغ خود هزینه مشخصی را به سایت ناشر پرداخت کنید. این هزینه بین تبلیغ‌دهنده و سایت ناشر و یا همان سایت نمایش‌دهنده توافق می‌شود. این قیمت در سایت‌های ناشر مختلف می‌تواند متفاوت باشد و بر اساس عواملی مثل اعتبار سایت، میزان ترافیک سایت و همچنین جایگاه تبلیغ تعیین گردد.

CPM فقط نمایش تبلیغات را مد نظر قرار می‌دهد، این بدین معناست که وقتی که تعداد نمایش تبلیغ شمارش شد و به هزار نمایش رسید، باید هزینه‌ای از طرف تبلیغ دهنده پرداخت شود. CPM با تعداد کلیک بر روی تبلیغ سر کار ندارد و فقط تعداد نمایش را برای دریافت هزینه مد نظر قرار می‌دهد، حتی اگر کلیکی از طرف بازدید کنندگان انجام نشده باشد.

فاکتور دیگری به نام CTR (نرخ کلیک) وجود دارد که تعداد کلیک بر روی هر تبلیغ را اندازه‌گیری می‌کند و درصد کاربرانی که پس از بازدید روی تبلیغ کلیک کرده‌‌اند را نشان می‌دهد. به طور مثال فرض کنید که یک تبلیغ به ۱۰۰ کاربر نشان داده شده است و از میان آن‌ها ۵ نفر بر روی تبلیغ کلیک کردند. در این حالت CTR برابر است با تعداد کلیک به تعداد نمایش تبلیغ که رقمی معادل ۵ درصد می‌شود. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید موفقیت تبلیغات را تنها با CTR بسنجید، زیرا ممکن است مخاطب تبلیغی را مشاهده نماید، ولی روی آن کلیک نکند، اما با این وجود این تبلیغ تاثیرگذار باشد و در ذهن مخاطب نقش ببندد.

آموزش تبلیغات CPM
متوسط هزینه‌های تبلیغات در فیسبوک و نرخ کلیک میانگین

eCPM چیست؟

eCPM برگرفته شده از عبارت effective cost-per-mille است که به میزان درآمد سایت‌های ناشران از دریافت تبلیغات اشاره دارد. eCPM از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

1000 * (تعداد کل نمایش آگهی / مجموع کل درآمد) = ECPM

CPM چگونه کار می‌کند؟

CPM یکی از معیارهای سنتی و قدیمی بازاریابی آنلاین است که شرکت‌ها برای نمایش تبلیغات خود استفاده می‌کنند. این شیوه در رسانه‌های تبلیغاتی و بازاریابی مرتبط به ترافیک وب استفاده می‌شود. گوگل ادز یک مثال آشنایی است که در این مورد می‌توان بیان کرد. گوگل ادز از سرویس‌های تبلیغاتی گوگل است که بر مبنای شیوه‌‌های قیمت‌گذاری CPM و CPC کار می‌کند. از آنجا که هر impression مقدار ناچیزی است، محاسبه قیمت بر مبنای هزار نمایش و یا رقم‌های بالاتر محاسبه می‌شود. هزینه هر هزار نمایش (CPM) به روش زیر محاسبه می‌گردد:

۱۰۰۰ / هزینه کل تبلیغات = هزینه هر نمایش

این CPM است. همه کمپین‌‌ها، تبلیغات و استراتژی‌هایی که بر اساس این معیار ساخته شده‌اند، از جنس CPM هستند. کمپین‌های هدفمند CPM چگونه با کمپین‌های دیگری مثل CPC مقایسه می‌شود؟‌ در این مورد باید ابتدا اشاره کرد که هزینه CPM از دیگر استراتژی‌‌های بازاریابی کمتر است. در روش CPM شرکت‌ها می‌توانند با هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، بازخوردهای بیش‌تری را برای اهدافی مشخص دریافت کنند. با این وجود، اندازه‌گیری impression ‌کمی دشوار است. زمانی که آگهی با استانداردهای پلتفرم تبلیغات سازگار باشد، impression قابل مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، اگر در صفحه اصلی یک سایت یک تبلیغ در انتهای صفحه با مدل CPM درج شده باشد، تنها زمانی یک شمارش مشاهده برای آن تبلیغ محاسبه می‌شود که بازدیدکننده در صفحه اصلی اسکرول کرده و آگهی در معرض دید کاربر قرار بگیرد.

مقایسه CPM با CPC و CPA

همان طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، CPM یکی از چندین روش قیمت‌گذاری تبلیغات سایت‌ها است. در کنار CPM، روش‌های دیگری مثل CPC و CPA نیز قابل ذکر است که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم.

مدل قیمت‌گذاری CPC روشی است که به پرداخت هزینه هر کلیک اشاره دارد. یعنی به ازای هر باری که کاربر بر روی تبلیغ کلیک می‌کند، باید هزینه پرداخت شود. این هزینه را سایت تبلیغ‌دهنده به سایت تبلیغات کلیکی و پلتفرم نمایش‌دهنده پرداخت می‌کند. CPC هزینه هر کلیک، با نام پرداخت تبلیغات با مدل پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) نیز شناخته می‌شود. CPA به هزینه هر خرید یا اقدام مورد نظر تبلیغ‌دهنده اشاره دارد. در این شیوه قیمت‌گذاری، تبلیغ‌دهنده زمانی هزینه پرداخت می‌‌کند که کاربر پس از کلیک بر روی آگهی، عمل مورد نظر او مثل خرید، عضویت، دانلود و … را انجام دهد.

انتخاب هر کدام از این شیوه‌‌‌‌های قیمت‌گذاری باید بر اساس نوع کمپین و هدف صورت گیرد تا با کمترین هزینه، بتواند بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد. به طور مثال در کمپینی که هدف آن افزایش آگاهی از یک برند است، CPM منطقی‌ترین شیوه قیمت‌گذاری تبلیغات خواهد بود. زیرا قرار گرفتن آگهی در سایت یا پلتفرم تبلیغ‌کننده که معمولاً یک سایت پربازدید است، به دیده شدن هر چه بیشتر برند و افزایش آگاهی از آن کمک می‌کند، حتی اگر کاربر روی آن کلیک نکند. در این کمپین میزان کلیک‌ها اهمیت چندانی ندارد، بلکه همان دیده‌ شدن آگهی از اهمیت برخوردار بوده و تاثیرگذار است.

تفاوت cpm با cpc
تفاوت CPC و CPM در نوع هدف و ارائه تبلیغ

ناشران به گرفتن تبلیغات CPM علاقه زیادی دارند، زیرا نیاز به کلیک برای دریافت هزینه وجود ندارد، بلکه فقط دیده ‌شدن تبلیغ، دریافت دستمزد را برای آن‌ها به همراه دارد. باید توجه کنید که هزینه به ازای هر هزار نمایش پایین است، از این رو فقط سایت‌های ناشری که ترافیک بسیار بالایی دارند، از تبلیغات CPM می‌‌توانند درآمد مناسبی کسب کنند. زمانی که در یک کمپین تبلیغاتی، تمرکز بر روی تبلیغ محصول و یا خدمات خاصی به گروهی از مخاطبان باشد، شیوه قیمت‌گذاری CPC و CPA انتخاب مناسبی است. زیرا در این شیوه شما به عنوان تبلیغ‌دهنده فقط زمانی باید هزینه را به سایت ناشر پرداخت کنید که کاربران روی تبلیغ کلیک کنند و یا اینکه خریدی انجام دهند.

تفاوت Impressions و Page view

ممکن است که تعداد impression (نمایش تبلیغات) با تعداد بازدید‌کنندگان سایت در خیلی از مواقع متفاوت باشد. به طور نمونه فرض کنید که یک تبلیغ در دو جای صفحه قرار گیرد، یکی به صورت بنر افقی در بالای صفحه باشد و یکی هم به صورت بنر عمودی در کنار صفحه جای گیرد. در این حالت شخص و یا شرکت تبلیغ‌دهنده باید برای impression هر دو هزینه پرداخت کند. در حالتی دیگر، همانطور که پیشتر مثال زدیم، ممکن است 5000 نفر از یک صفحه سایت ناشر دیدن کنند اما سیستم اعلام کند که آگهی CPM فقط 3000 بار نمایش داده شده؛ این اختلاف به این دلیل است که احتمالاً آگهی مربوطه در قسمت پایینی صفحه بوده که کاربرانی که اسکرول کردند و به آن آگهی رسیدند، به تعداد 3000 نفر بوده که به عنوان میزان نمایش آگهی محاسبه شده است.

چه زمانی می‌توان از استراتژی CPM بهترین نتیجه را گرفت؟

شرکت‌‌ها زمانی از اجرای کمپین CPM نتیجه موثر و قابل قبولی می‌گیرند که هدف آن‌ها اجرای دیده شدن و شناخت بیش‌تر برند باشد. یعنی زمانی که شما به عنوان یک صاحب کسب و کار بخواهید مخاطبان را از سازمان و برند خود (یا یک اتفاق خاص مرتبط با برند) ‌آگاه نمایید، تبلیغات CPM انتخاب خوبی است که می‌توانید آن را اجرا کنید.

به دلیل اینکه کمپین‌های CPM از جمله استراتژی‌های هدفمند تبلیغاتی هستند، برای شرکت‌های کوچک که بخواهند مجموعه کوچکی از مردم را هدف قرار دهد، گزینه مناسبی نخواهد بود. همچنین اگر شما برای پشتیبانی از هزینه‌‌های بازاریابی خود به نتایج قابل اندازه‌گیری نیاز دارید، CPM نمی‌تواند برایتان خیلی خوب کار کند. به طور کلی برای ایجاد و اجرای یک استراتژی CPM موثر و نتیجه‌بخش باید اطمینان پیدا کنید که موارد زیر را برای سازمان خود درک کرده‌اید:

  • اهداف کلی کسب و کارتان و درک اینکه CPM چگونه می‌تواند به شما در اندازه‌گیری آن‌‌ها کمک کند.
  • هدف‌‌های خاص برای استراتژی جدید شما
  • تعریف لید (سرنخ فروش)
  • روش‌های مناسب برای دنبال کردن مشتریانی که به تازگی از وجود برند شما آگاهی پیدا کرده‌اند.

در نهایت، فراموش نکنید که از این استراتژی نباید به تنهایی استفاده کنید. بهترین و موثرترین نتیجه از استراتژی CPM زمانی حاصل می‌شود که با شکل‌های دیگر بازاریابی همراه باشد. شکل‌‌ دیگری از بازاریابی که لیدهای ایجاد شده شما را دنبال کند و برای تبدیل لیدها به مشتریان جدید تلاش نماید. در ادامه مقاله، به نحوه عملکرد CPM در دنیای گسترده‌تر بازاریابی دیجیتال نگاهی می‌کنیم، و به برخی از استراتژی‌ها که با آن به خوبی همگام می‌شود، اشاره‌ای خواهیم داشت.

CPM با بازاریابی دیجیتال چه ارتباطی دارد؟

همانطور که می‌دانید بازاریابی دیجیتال مفهوم وسیعی است که موارد مختلفی را شامل می‌شود. یکی از این موارد، ‌آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در مورد برند و یا یک محصول است که در پایین‌ترین سطح دیجیتال مارکتینگ جای می‌گیرد. در این زمان است که استراتژی CPM می‌تواند بازاریابی دیجیتال را به یک سطح بالاتر انتقال دهد. اگر هیچ شخصی از یک برند، سازمان و یا حتی یک محصول جدید اطلاعی نداشته باشد، چگونه ممکن است مشتری و یا خریداری برای آن سازمان ایجاد شود؟ پس اولین مرحله اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در مورد برند است که با اجرای استراتژی CPM امکان‌پذیر خواهد بود.

CPM یک استراتژی و روش عالی است که بتوانید در مورد برند خود اطلاع‌رسانی کرده و مردم را از وجود سازمان و یا محصول و خدمات خود آگاه کنید. این آگاهی به مخاطبان هدف ارائه می‌شود؛ مخاطب هدف به مخاطبانی گفته می‌شود که به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند بوده و به نوعی به آن نیاز دارند و ممکن است که در آینده از محصولات و یا خدماتتان استفاده کنند.

همچنین استراتژی CPM می‌تواند مخاطبان هدف که مجموعه بزرگی هستند را متمرکزتر کند. برای مثال فرض کنید که یک شرکت نوع جدیدی از خودکار را تولید کرده و می‌خواهد در مورد آن اطلاع‌رسانی کند. از آنجا که خودکار، کالایی تقریبا همگانی است و مورد نیاز بیش‌تر مردم است، CPM را در چندین سایت مختلف اجرا می‌کند تا مخاطبان زیادی را از وجود این خودکار جدید آگاه نماید. زمانی که تعداد کافی از مردم از این خودکار جدید مطلع شدند، نوبت به آن می‌رسد که گروه کوچکی از این مخاطبان هدف قرار داده شود و استراتژی‌های دیگری برای جذب آن‌ها به کار برده شود. روش دیگر این است که به استراتژی‌‌های CPM به عنوان یک قیف فروش نگاه کنید. یعنی روی جمع‌آوری تعداد زیادی چشم (مخاطبانی که فقط از وجود برند و یا محصول جدید آگاهی پیدا کنند) تمرکز کرد. برای ادامه قیف نیز از استراتژی‌های دیگر استفاده گردد.

4 مرحله قیف فروش
کمپین CPM برای مرحله اول قیف فروش، مناسب است.

چرا CPM یک معیار اصلی تبلیغات است؟

با وجود تمام معایب و مزایای CPM که قبل‌تر گفته شد، این شاخص و این مدل تبلیغات همچنان یک معیار مهم برای سایت‌‌‌های ناشر و تبلیغ‌دهندگان است. در حالی که تحلیل‌گران، داده‌های زیادی را برای بررسی اثربخشی تبلیغات و اندازه‌گیری میزان مشارکت کاربران در اختیار دارند، CPM در زمینه‌های زیر معیار مفید و مناسبی برای کسب و کارها خواهد بود:

آگاهی از نام برند

برای تبلیغ‌دهندگان که بر روی نام تجاری خود تمرکز کرده‌اند و می‌خواهند بر روی آگاهی از نام برندشان تمرکز کنند، CPM به آن‌ها اطلاع می‌دهد که با صرف این میزان بودجه، برند آن‌ها به چه تعداد از افراد نشان داده شده است.

عملکرد کمپین

CPM همراه با دیگر معیارهای اندازه‌گیری در بازاریابی دیجیتال، یک شاخص کلیدی عملکرد خواهد بود. به تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهد که میزان بازگشت سرمایه خود را در سایت ناشر بررسی کنند.

با توجه به تمام موارد گفته شده، سازمان‌ها چگونه می‌توانند از استراتژی‌های CPM به بهترین شکل استفاده کنند و یک کمپین بازاریابی اصولی و آگاهانه را اجرا کنند؟ قبل از پاسخ به این سوال، در مورد قیمت‌گذاری تبلیغات CPM صحبت می‌کنیم.

همه‌چیز راجب هزینه تبلیغات CPM

اگر شما در حال کار بر روی یک کمپین تبلیغاتی هستید، باید بودجه و ارقام تبلیغات خود را بدانید. باید از بودجه کمپین و هزینه آن برای impression اطلاع داشته باشید و بتوانید تصمیمات تجاری آگاهانه‌ای بگیرید. این کار به شما برای رسیدن به اهداف کمپین و نتیجه بهتر کمک زیادی می‌کند. انتقاد‌هایی که به شیوه تبلیغات CPM وارد است، معمولاً به چالش‌های موجود در شمارش impression برمی‌گردد. بسیاری از سازمان‌ها این پرسش را دارند که آیا هزینه تبلیغات به صورت منصفانه و عادلانه از آن‌ها گرفته می‌شود یا خیر. برخی از مشکلات این شیوه تبلیغاتی مربوط به بازدیدهای تکراری از تبلیغات و ربات‌های بازدیدکننده است که مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفته است. در مواردی ممکن است که سایت‌های ناشر از ربات و اسکریپت‌های خودکار به صورت کاملاً ناجوانمردانه برای افزایش بازدید تبلیغات و ترافیک سایت استفاده کنند که این کار برای تبلیغ‌دهنده بسیار ناعادلانه است.

آیا CPM به نسبت هزینه آن، خوب است؟

در مورد CPM مانند هر معیار دیگر در بازاریابی دیجیتال و روش‌‌های قیمت‌گذاری نمی‌توان به صورت قطعی گفت که CPM یک استراتژی خوب یا یک استراتژی بد است. خوب یا بد بودن، موثر یا موثر نبودن استراتژی CPM برای هر شرکت و سازمانی با توجه به عوامل مختلف داخلی سازمان تعیین می‌شود. شما با توجه به فاکتورهای متعددی مثل تجزیه و تحلیل عملکردهای گذشته و مقایسه نتایج با میانگین‌های بازار شما می‌توانید بد یا خوب بودن مدل قیمت‌گذاری تبلیغات CPM را برای سازمان خود تشخیص دهید. همچنین ارزیابی تاثیر CPM بر روی بازده سرمایه‌گذاری شما هم می‌تواند در این مورد کمک زیادی کند.

CPM گران‌تر بهتر است یا ارزان‌تر؟

از دیدگاه تبلیغ‌دهندگان که باید هزینه تبلیغات را بپردازند، هزینه کم‌تر بسیار بهتر است. با این وجود در اینجا نکته‌ای وجود دارد، کمپین‌ها و قیمت‌گذاری CPM به این سادگی نیستند و در برخی مواقع هزینه پایین‌تر برای بازاریابان دیجیتال ترجیح داده نمی‌شود؛ چون قیمت ارزان در قیمت‌گذاری CPM می‌تواند در خیلی موارد نشان‌دهنده کیفیت پایین تبلیغات باشد. از طرف دیگر وقتی قیمت بالای CPM به عنوان یک شاخص مثبت تلقی شود، باید از نظر مقرون به صرفه بودن نیز برای آن کسب و کار مورد بررسی قرار گیرد و با روش‌ها و داده‌های دیگر مقایسه شود.

چه عواملی بر روی قیمت CPM تاثیر می‌گذارد؟

عوامل زیادی بر روی ارزش و قیمت CPM تاثیر می‌گذارد و با توجه به این عوامل هزینه‌های متفاوتی برای آن تعیین می‌شود. ما این عوامل را در اینجا بررسی کردیم:

جغرافیا

هزینه CPM می‌تواند از میزان توسعه صنعت آنلاین یک کشور و قدرت پرداخت هزینه توسط ساکنان ‌آن تاثیر بگیرد. بدون شک قیمت CPM در کشورهای توسعه‌یافته از کشورهای در حال توسعه بیش‌تر است.

استفاده از داده‌‌ها

تبلیغات هدفمند برای گروه خاصی از مخاطبان، با استفاده از داده‌های موجود را اگر با اجرای تبلیغات بدون بخش‌بندی مخاطبان هدف مقایسه کنیم، بدون شک هزینه در حالت اول بالاتر خواهد بود.

دستگاه

هزینه CPM برای تبلیغات نمایش داده شده در دستگاه‌های موبایل در مقایسه با سایر دستگاه‌های نمایشگر کم‌تر است. این هزینه کم‌تر به دلیل محدود بودن اندازه نمایشگر موبایل و نرخ تبدیل پایین‌تر است.

تبلیغات cpm چیست
لزوم توجه به دستگاه در تبلیغات CPM (به دلیل تغییر محل و نحوه نمایش تبلیغ)

موضوع و کیفیت سایت

ناشرانی که ممتاز و تخصصی هستند، نرخ بالاتری را برای CPM تعیین کرده و هزینه بیش‌تری دریافت می‌کنند؛ چون این ناشران در مقایسه با ناشرانی که یک سایت عمومی یا با اعتبار کمتر هستند، مخاطبان بخش‌بندی شده و هدفمندی دارند. وبسایت‌های تخصصی و کسب و کارهای قوی‌تر‌‌،‌ توانایی پرداخت هزینه بالا به این دسته از سایت‌های ناشر را دارند و این هزینه را برای دریافت نتیجه بهتر و دیده شدن میان مخاطبان هدف، پرداخت می‌کنند.

اندازه آگهی

به طور معمول به میزانی که اندازه آگهی بزرگ‌تر باشد، قیمت CPM آن نیز بالاتر می‌رود، زیرا تبلیغات بزرگ‌تر، بولد و برجسته بوده و بیش‌تر می‌تواند توجه مخاطب را جلب نماید. با این وجود معمولاً اندازه متداولی که برای بنرهای تبلیغات CPM وجود دارد از قیمت بالاتری برخوردار است، حتی اگر بزرگ‌ترین بنر نباشد.

عملکرد گذشته

کیفیت ترافیک سایت ناشر از اهمیت زیادی برخوردار است و بر روی قیمت CPM تاثیر زیادی دارد. تبلیغ‌دهندگان برای نمایش تبلیغات خود در سایت‌‌‌های ناشر با نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه بالا، هزینه بیش‌تری را پرداخت می‌کنند.

تعداد تبلیغات در هر صفحه

تعداد آگهی در یک صفحه از سایت ناشر، قیمت CPM را تغییر می‌دهد، هر چه تعداد تبلیغات بیش‌تر باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

مخاطب

در این ارتباط عواملی مثل کشور، شهر و یا منطقه‌ای که مخاطبان شما در آنجا واقع شده‌اند، نوع دستگاهی که مخاطبان استفاده می‌کنند و ویژگی‌های دیگر در مورد جغرافیای مخاطبان بر روی قیمت تاثیر دارد. در واقع می‌توان گفت که جغرافیا به شکل‌های مختلف بر روی قیمت تاثیر دارد، زیرا جغرافیا با میزان قدرت هزینه افراد و میزان توسعه تبلیغات آنلاین در آن منطقه رابطه مستقیمی دارد.

نوعی دستگاهی که مخاطبان استفاده می‌کنند، به دلیل تفاوت تجربه کاربری و تعاملات در دستگاه‌های مختلف، تاثیرگذار است. همان طور که می‌دانید در حال حاضر استفاده از موبایل رو به افزایش است و کاربران زیادی از تلفن‌‌های همراه هوشمند خود برای وب‌گردی استفاده می‌کنند. با این وجود همچنان بسیاری از کاربران، برای خریدهای اینترنتی خود، رایانه‌های رومیزی را ترجیح می‌دهند. شاید اندازه صفحه نمایش، سرعت بالاتر و عدم هنگی از جمله دلایل این ترجیح باشد. بنابراین تعرفه تبلیغات CPM برای کاربران رایانه‌های رومیزی، بیش‌تر است. تبلیغات برای موبایل را نیز می‌توان دسته‌بندی کرد و قیمت‌های متفاوتی برای آن تعیین نمود. برای مثال به منظور هدف قرار دادن کاربران اپل که درآمد بیش‌تری دارند، می‌تواند قیمت CPM بالاتری تعیین گردد.

کمپین CPM چیست؟

کمپین CPM یک کمپین تبلیغاتی آنلاین است که بر اساس پرداخت هزینه به ازای هر هزار نمایش یک تبلیغ اجرا می‌شود. در این کمپین، تبلیغ‌دهنده با سایت ناشر در مورد هزینه هر هزار بار نمایش تبلیغ، توافق می‌کند. این توافق می‌تواند از طریق مذاکره مستقیم و یا مزایده خودکار انجام شود. این نوع از آگهی یکی از سود‌آورترین شیوه‌‌ها کسب درآمد برای سایت‌های ناشر با ترافیک بالا است، زیرا مستقل از عملکرد کاربر است. قابل پیش‌بینی بودن درآمد این نوع از تبلیغات، مزیت دیگری برای سایت‌‌های ناشر است که می‌توان اشاره کرد.

با این وجود، یک کمپین CPM ممکن است از نظر درآمدزایی برند، مطلوب‌ترین و بهترین نوع کمپین نباشد. اگر بین مخاطبان سایت ناشر و سایت تبلیغ‌دهنده، همسویی خوبی وجود داشته باشد، ممکن است که کمپین‌های دیگر مثل پرداخت هزینه به ازای هر اقدام کاربر، گزینه بهتری باشد و درآمد بالاتری را ایجاد کند.

تبلیغ‌دهندگان چه زمانی باید از کمپین CPM استفاده کنند؟

به طور کلی یک کمپین CPM برای افزایش علاقه و آگاهی مخاطبان از یک برند، محصول و یاد خدمات استفاده می‌شود. این کمپین برای افزایش فروش معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیش‌تر بر روی دیده شدن و روابط عمومی آنلاین تمرکز می‌کند. اگر سازمانی می‌خواهد محصول خاصی را برای فروش بیش‌تر تبلیغ کند و به فروش و نرخ کلیک (CTR) بالا علاقه دارد، اجرای کمپین CPM در این مورد توصیه نمی‌شود. در این حالت تبلیغ CPC و CPA، که شرکت تبلیغ‌دهنده باید هزینه به ازای هر کلیک یا هزینه به ازای هر خرید کاربر را بپردازد، روش منطقی‌تری است.

امیدواریم تا اینجای مطلب، به شما در اندازه‌گیری و درک بهتر عملکرد تبلیغات کمک کرده باشد. همچنین بتوانید از داده‌ها و بینش‌های بازاریابی خود بهترین استفاده را کرده و تمام معیارها را بررسی کنید که تا در نهایت بتوانید تشخیص دهید که کدام پلتفرم و مدل قیمت‌گذاری تبلیغ، جذب بیش‌تری را برای مجموعه شما به همراه خواهد داشت. اما نحوه بهینه‌سازی تبلیغات CPM برای سایت‌های ناشر از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر یک سایت ناشر هستید، برای اینکه بتواند از طریق تبلیغات و مدل قیمت‌گذاری CPM بهترین نتیجه را بگیرید و جریان درآمدی خوبی را ایجاد نمایید، باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نحوه بهینه‌سازی تبلیغات CPM در سایت‌های ناشر

برای تغییرات فصلی خود را آماده کنید.

شما باید بدانید چه زمان‌هایی تغییرات فصلی بر روی نرخ‌ و عملکرد CPM می‌تواند تاثیر بگذارد، به بیان دیگر باید انتظار تغییرات را برای این زمان‌ها داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند که بتوانید عملکرد خود را بهتر و درست‌تر محک بزنید و درآمد آینده را پیش‌بینی کنید.
به داده‌های گذشته نگاه کنید و همچنین به صنعت و حوزه کاری خود از دیدگاه مخاطبانتان فکر کنید. برای مثال فرض کنید که شما یک وب سایت در حوزه سلامتی و تناسب اندام دارید، سه ماه آخر سال نزدیک که به عید نوروز نزدیک می‌شود، کاربران زیادی به سایت شما می‌آیند که می‌‌خواهند در این فرصت کوتاه باقی مانده به نوروز، رژیم بگیرند تا بتوانند سال نو را با تناسب اندام شروع ‌کنند. این بیش‌تر شدن تعداد بازدیدکنندگان سایت در این زمان، همان نوسانات فصلی است که شما باید در مورد کسب و کار خود از آن آگاهی داشته باشید. این آگاهی به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتری را برای جریان نقدینگی خود در این مواقع انجام دهید.

موجودی تبلیغات خود را روی یک شبکه تبلیغاتی قرار دهید.

به منظور تلاش برای بالا بردن ارزش و قیمت CPM در سایت، می‌توانید موجودی خود را در یک شبکه تبلیغاتی قرار دهید تا ارزش آن برای تبلیغ‌دهندگان بیش‌تر شود. اگر وبسایت با کیفیتی دارید که مخاطبان زیادی دارد، این یک مزیت رقابتی است که می‌تواند میزان قیمت CPM را در سایت شما افزایش دهد. یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید این است که قالب‌های مختلف تبلیغاتی را در سایت خود آزمایش کنید تا ببینید کدام نوع قرار دادن آگهی‌‌ها و قالب‌های تبلیغاتی، دیده شدن بیش‌تر تبلیغ و در نتیجه افزایش درآمد را به دنبال دارد.

راه دیگر برای افزایش درآمد از طریق تبلیغات CPM برای سایت ناشر، تمرکز بر تعداد تبلیغات در محل تبلیغ است. اگر شما تعداد بیش‌تری تبلیغات را دریافت کنید و محل این تبلیغات را در سایت خود پر کنید، درآمد بیش‌تری را نیز به دست خواهید آورد، حتی اگر هزینه تعیین شده به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش پایین باشد.

cpm چیست

CPM یک شاخص سلامت از جریان درآمدی شما است.

تبلیغات نمایشی از جمله‌ رایج‌ترین منابع درآمدی بسیاری از سایت‌‌های ناشر است. ایجاد و مقیاس‌بندی آن آسان است و مورد تقاضای بسیاری از کسب و کارها و سایت‌ها می‌باشد. CPM یک معیار اصلی برای اندازه‌گیری درآمد در هر هزار نمایش تبلیغ است. نظارت بر این کمک می‌کند تا بتوانید موجودی را برای هزار تبلیغ ارزیابی کنید و اقدامات لازم را برای بهینه کردن جریان درآمد خود انجام دهید. به منظور انجام این کار، درک آنچه که بر روی نرخ CPM تاثیر می‌گذارد و آگاهی از تغییرات فصلی، ضروری است.

هر سایت ناشر باید عوامل متعددی را برای تعیین نرخ CPM در نظر بگیرید تا بتواند مناسب‌ترین قیمت را تعیین کند. با اینکه نرخ بالای CPM یک شاخص مثبت برای سایت ناشر است، اما باید با داده‌‌های دیگر مثل تعداد آگهی‌ها در محل تبلیغات مقایسه شود. اگر سایت ناشر، ترافیک خیلی بالایی داشته باشد، CPM یک روش عالی برای کسب درآمد از طریق تولید محتوای سایت خواهد بود.

پیشنهاد درآمدزایی برای صاحبان سایت‌ها:

اگر وبسایت پربازدیدی دارید و می‌خواهید از راه تبلیغات، کسب درآمد کنید، می‌توانید از شبکه تبلیغاتی کاپریلا استفاده کرده و با انتخاب یکی از پلن‌های درآمدی کاپریلا، جایگاه‌های تبلیغاتی سایتتان را به فرصت درآمدزایی تبدیل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید (+).

برای شروع تبلیغات CPM آماده هستید؟

به عنوان جمع‌بندی و خلاصه آنچه که در این مقاله گفته شد، باید بدانید که برای شروع یک استراتژی CPM موفق، لازم است که کمپین خود را بر مبنای سه عامل زیر ایجاد کنید:

  • درک درست از لیدهای فروش و دانستن معیار CPM برای شرکت و سازمان شما
  • بودجه تعیین شده برای این بخش از بازاریابی شما
  • برنامه‌ها و استراتژی‌های شما برای مراحل بعدی بازاریابی

اگر درک درستی از این سه مورد ذکر شده قبل از اجرای CPM نداشته باشید، اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین CPM بسیار سخت خواهد شد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 30 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.