سئو 6226 بازدید

هر کس که با سئو آشنایی داشته باشد، می‌داند هدف نهایی سئو، بهبود رتبه یا رنکینگ سایت در گوگل است. اما این وسط، سوال دیگری مطرح می‌شود: برای تعیین رتبه سایت در گوگل باید چه کنیم؟ آیا راهی برای بدست آوردن رنکینگ سایت وجود دارد؟ یک سوال مهم‌تر، ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل چیست؟ این سوالات و سوالات متعدد دیگری در این مقاله از آکادمی کاپریلا پاسخ داده خواهد شد.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مقدمه‌ای بر الگوریتم‌ها در تعیین رتبه سایت در گوگل

با وجود حجم بالای اطلاعات موجود در دنیای وب، قطعاً پیدا کردن نتایج مورد نظر شما در موتورهای جستجو از جمله گوگل، بدون طبقه‌­بندی آن­ها توسط این موتورها غیر ممکن بود. الگوهای رتبه‌­بندی یا رنکینگ (Ranking) گوگل دقیقاً به همین منظور طراحی شده‌­اند؛ یعنی میلیاردها صفحه موجود دنیای وب را در فهرست نتایج خود ثبت و طبقه‌بندی می‌کند تا در کسری از ثانیه، مفیدترین و مرتبط‌­ترین مطالب ممکن و آنچه را که به دنبال آن هستید، ارائه دهد. الگوریتم­‌ها، همان چیزی هستند که این سیستم طبقه‌­بندی و رنکینگ سایت را تشکیل می­‌دهند.

الگوریتم‌­های طراحی شده در موتورهای جستجوی وب، فاکتورهای زیادی از جمله کلمات جستجو­شده، ارتباط و قابل استفاده بودن صفحات نسبت به کلمه کلیدی کاربر، میزان تخصصی بودن منابع، موقعیت مکانی و حتی تنظیمات مرورگر شما را برای یافتن بهترین اطلاعات در نظر می­‌گیرند. اهمیت هر یک از این فاکتورها به نسبت عبارت جستجو ­شده، ممکن است کمتر یا بیشتر شود. به عنوان مثال، در زمان جستجو یک موضوع خبری، بروز بودن مطالب اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن تعاریف آن در فرهنگ­های لغت دارد و بنابراین نتایج تازه‌­تر در لیست صفحات اول قرار می‌­گیرد. در ادامه سعی می­‌کنیم تا به شکل کامل­تری با این روند آشنا شده و اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آوریم. برای آشنایی بیشتر، مقاله الگوریتم‌های گوگل را بخوانید.

همه چیز درباره رنکینگ سایت در گوگل

رنکینگ (ranking) یا رتبه­‌بندی صفحات سایت در گوگل، همان موقعیت یا جایگاهی است که وب­سایت شما بعد از جستجوی عبارت کلیدی توسط کاربران، در آن قرار می­‌گیرد. قرار گرفتن در ابتدای لیست نتایج به نمایش درآمده، همان چیزی است که اکثر وب­سایت­ها­ به دنبال آن هستند اما رسیدن به این هدف، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. معمولاً صفحه اول گوگل تنها 10 نتیجه برتر را نمایش می‌­دهند و اگر سایت شما در موقعیت یازدهم قرار گرفته باشد، یعنی در اولین نتیجه از صفحه دوم نتایج جستجو هستید. امتیاز و رتبه‌­بندی SEO، به موقعیت وب­سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو بر­می­‌گردد.

به­‌طور کلی عوامل مختلفی وجود دارد که با در نظر داشتن ارتباط محتوا با کلمه کلیدی جستجو­شده و یا کیفیت بک‌­لینک (backlink)های اشاره‌کننده به صفحه شما، بر جایگاه بالاتر صفحه در SERP (نتایج گوگل) تاثیر می‌­گذارد. در نظر داشتن این عوامل، به ترفندهای بالا بردن رتبه سایت در گوگل مربوط می­‌شود. در ادامه، با هم به بررسی این عوامل می‌­پردازیم.

موتورهای جستجوی مختلف، رنکینگ متفاوت

نحوه رنکینگ و رتبه‌­بندی وبسایت یا هر URL سایت برای کلمات و عبارات کلیدی در موتورهای جستجو مختلف، متفاوت است. یک دامنه ممکن است برای کلمه کلیدی خاص در یکی از 3 نتیجه برتر موتور جستجوی Bing قرار بگیرد در حالی که در گوگل، حتی در صفحه اول نتایج جستجو دیده نمی‌­شود. این مسئله در مورد همه موتورهای جستجو از جمله بینگ (Bing)، گوگل، یاهو و … صادق بوده و هر یک از آن­ها، از روش خاص خود برای محاسبه و تعیین رتبه وب­سایت استفاده می‌­کنند. همچنین ممکن است در یک موتور جستجو مانند گوگل که در زبانها و کشورهای مختلف استفاده می‌شود نیز نحوه رنکینگ سایت متفاوت باشد (گوگل نتایج خود را بر اساس موقعیت کاربران هم تغییر می‌دهد). استفاده از یک نرم‌افزار آنالیز جستجو، ممکن است روش خوبی برای بدست آوردن رنکینگ سایت مورد نظر و پیگیری تفاوت رتبه­‌بندی در موتورهای جستجو مختلف باشد.

رابطه رنکینگ خوب و ترافیک سایت

نکته مهم کسب رنکینگ خوب در نتایج جستجو، بدست آوردن ترافیک بالا از کانال جستجوی ارگانیک است. هر چه یک صفحه در نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار گیرد، احتمال کلیک کاربر روی آن بیشتر است. این مسئله، به خوبی ارتباط بین رنکینگ بهتر و افزایش ترافیک را توجیه می‌­کند. معمولاً در سه نتیجه برتر صفحه اول نتایج جستجو، رابطه قوی­تری بین رتبه‌­بندی و کلیک­‌های بیشتر (=ترافیک) وجود دارد. با این حال، هرگونه تغییر در محاسبات نتایج جستجو، ممکن است باعث شود که حتی سه وب­سایت برتر در این صفحه نیز دیگر در جایگاه قبلی خود قرار نگیرند.

به دست آوردن رنکینگ سایت در گوگل
درصدهای روی تصویر، میزان سهم کلیک کاربران بر حسب رتبه‌بندی نتایج صفحه اول گوگل است.

عوامل موثر روی رنکینگ سایت در گوگل

بهینه‌­سازی­های مختلف موتورهای جستجو (سئو)، یکی از عواملی است که می‌تواند بر رنکینگ­‌های آن تأثیر بگذارد. گوگل و دیگر موتورهای جستجو، نتایج جستجوی کلمات کلیدی مختلف را با استفاده از الگوریتم‌­های بسیار پیچیده محاسبه می‌­کنند. عوامل موثر در تعیین رتبه سایت که برای هر موتور جستجو خاص بوده و میزان اهمیت آن­ها با هم متفاوت است، به صورت کاملاً محافظت شده و بدون افشای آن برای عموم، تعریف شده‌­اند. با وجود عدم افشای عوامل موثر روی رتبه­‌بندی وب­سایت­ها توسط موتورهای جستجو، اما به صورت فرضی و با اطلاعاتی که گاهاً توسط این موتورهای جستجو بیان می‌شود، می‌توان گفت که فاکتورهای زیر را شامل می‌شوند؛

  • تعداد بک لینک
  • نقشه سایت و لینک­های داخلی
  • استفاده از کلمات کلیدی در عناصر متنی مانند عناوین متا، توضیحات متا، متن اصلی و غیره.
  • بهینه‌سازی محتوا، بر اساس مقایسه با اسناد (Document) دیگر با موضوعات مشابه (از نظر عبارات مرتبط و مدرک یا proof and relevant terms، دسته‌­های عناوین و محتوا و …)
  • ساختار URL
  • امنیت سایت
  • زمان بارگذاری مطالب صفحه (سرعت سایت)
  • زمان حضور در سایت (مدت زمانی که یک کاربر قبل از بازگشت به صفحه SERP، در صفحه وب­سایت شما می‌­ماند) و نرخ پرش
  • CTR یا نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو (SERP)؛ یعنی به ازای هر نمایش، چند نفر روی نتیجه کلیک می­‌کنند.
  • بسیاری از عوامل دیگر مانند ترافیک صفحه، کیفیت مطلب، میزان ب­روز بودن صفحه و … که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

اگر هم وبسایت وردپرسی دارید، دوره آموزشی سئو وردپرس در این زمینه به شما کمک می‌کند.

seo-wordpress.png (1073×275)

رنکینگ سایت و رابطه آن با سئو و نظارت بر عملکرد (Performance Monitoring)

به­ طور کلی و در یک کلام می‌­توان گفت که رتبه سایت نشان می­‌دهد که بهینه‌­سازی­های سئو سایت موفق بوده یا به­ درستی انجام نشده است. به همین دلیل، رتبه کلمات کلیدی مرتبط باید به عنوان بخشی از فرایند بررسی SEO، به ­طور مرتب کنترل شود. استفاده از مجموعه کلمات کلیدی ثابت نیز یک روش موثر برای کنترل رنکینگ است. توجه به این مسئله بسیار مهم است چون در صورت عدم رعایت آن، کیفیت صفحه و در­ نتیجه رتبه‌­بندی آن به شدت افت می­‌کند. در عین حال، بالا رفتن رنکینگ سایت شما به معنای کیفیت بیشتر و سئو بهبودیافته صفحه است. اگر رتبه‌­بندی یک وب­سایت در کلمات کلیدی خاصی افت کند، نشانه­‌ای برای سئوکاران و مدیران سایت برای انجام تغییرات لازم سئویی است. یک وب­سایت موفق، به­ طور مداوم به کار و توجه نیاز داشته و باید اصلاحات لازم روی آن (با در نظر داشتن تغییرات الگوریتم­های موتورهای جستجو) انجام شود.

کسب رتبه اول رنکینگ گوگل

همه صاحبان مشاغل و وب­سایت­های مختلف می­‌خواهند که صفحه آن­­ها در رتبه اول نتایج گوگل قرار گیرد. دلیل این امر به ­خوبی مشخص است زیرا رسیدن به رتبه اول گوگل (یا حتی یکی از سه نتیجه برتر بودن)، به معنای افزایش ترافیک سایت شما، بازدید بیشتر و در نتیجه بالا بردن پتانسیل فروش در دنیای رقابتی امروزه است؛ اما کسب این رتبه­‌های بالا، به ­ندرت به ­صورت تصادفی اتفاق می­‌افتد و حتی موفق­ترین و ماهرترین صاحبان مشاغل نیز برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل با مشکل مواجه هستند. بنابراین، افراد مبتدی­‌تر چگونه می‌­توانند با موفقیت این جایگاه را به­ دست آورند؟

ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل
رقابت وبسایتها بر سر رتبه یک گوگل و نتایج ارزشمند آن است.

با وجود این که هیچ راه تضمینی برای رسیدن به رتبه­‌های بالاتر در رنکینگ گوگل وجود ندارد، اما می­‌توانید برخی استراتژی­های موثر را برای بالا بردن شانس خود امتحان کنید. برخی از  این استراتژی­های ارزشمند را در ادامه بررسی می‌کنیم.

در بازار گوشه‌ای کار کنید.

بخشی از موفقیت اصول سئو و کسب جایگاه بالاتر در رنکینگ گوگل، درک و داشتن چشم‌انداز رقابتی است. به ­عنوان یک کسب­ و­ کار کوچک، لازم نیست که با مشاغل بزرگ با بودجه­‌های بازاریابی هنگفت رقابت کنید. اگرچه همیشه می­‌توانید از آن­ها الگوبرداری کنید اما به احتمال زیاد، این کار باعث از بین رفتن زمان و هزینه می‌­شود. به­ عنوان مثال داشتن چشم‌­انداز رقابتی در این زمینه، به این معناست که به جای تلاش برای رقابت با شرکتهای بزرگ و ارائه محصول یا خدمات محبوب­تر (و معمولاً رایج­‌تر)، در بازارهای تخصصی‌تر و گوشه بازار (نیچ مارکت) به تولید محتوا و سئو بپردازید.

کلمات کلیدی واقع­‌گرایانه‌ای انتخاب کنید.

به­ عنوان یک قانون کلی، این مسئله را در نظر داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب، به ­معنای کسب رتبه‌­های بالاتر در فهرست نتایج گوگل است. البته باید واقع‌گرایانه بودن عبارت کلیدی را نیز در نظر داشته باشید. انتخاب یک کلمه کلیدی عجیب، ممکن است شما را به رتبه‌­بندی بالاتر برساند، اما آیا واقعاً این کار به بهبود شرایط وب­سایت کمک می­‌کند؟

نکته اصلی که در اینجا می­‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که اگر چه کسب رنکینگ بالاتر به کمک کلمات کلیدی عجیب (و گاهاً مبهم) آسان است، اما هیچ بازدهی مالی برای سایت به دنبال ندارد. این رتبه‌­بندی­های بالاتر زمانی اهمیت دارد که عبارت کلیدی ما حاوی همان چیزی باشد که مردم به دنبال آن هستند. با استفاده از ابزارهایی مانند Keyword Planner گوگل یا KeywordTool.io، می‌­توانید کلمات کلیدی مرتبط را که تعداد جستجوهای مناسب اما رقابت کمی دارند، پیدا کنید. استفاده از کلمات کلیدی رایج‌­تر و در نتیجه، به­ دست آوردن ترافیک بالاتر، زمانی ممکن است که وبسایت شما دارای اعتبار بیشتری نزد مخاطب و گوگل است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

از کلمات کلیدی در بخش­های مهم سایت استفاده کنید.

از جمله مهم‌ترین ترفند بالابردن رتبه سایت در گوگل، استفاده مناسب از کلمه کلیدی در صفحه است. پس از انتخاب کلیدواژه و انتخاب کلمات کلیدی ساده‌­تر، وقت آن است که از این کلمات کلیدی در بخش­های استراتژیک صفحه خود استفاده کنید. در حالی که مطمئناً نباید از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید، باید از آن­ها به روش­های مختلف و متناسب با استانداردهای گوگل در محتوا استفاده کرد. از همه مهم­تر، باید از آنها در موارد زیر حتماً استفاده کنید؛

  • نشانی اینترنتی یا URL
  • تگ عنوان (Title Tag)
  • سرتیرها (Heading)
  • تگ Alt و شرح تصاویر (در صورت لزوم)
  • در سراسر محتوا به ­صورت پراکنده

به خاطر داشته باشید که هم گوگل و هم بازدیدکنندگان وب­سایت شما از ارائه یک محتوای جامع که کلمه ­کلیدی را به­ خوبی پوشش داده، استقبال می­‌کنند؛ البته که باید اعتدال را در به­ کار­ بردن این عبارات رعایت کنید.

محتوای جدید به وب­سایت اضافه کنید.

طبق گزارشات منتشر شده در زمینه به دست آوردن رتبه سایت در گوگل و ارتقای آن، بیش از 88 درصد شرکت­های B2B در حال حاضر از بازاریابی محتوایی به­ عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می­‌کنند. این مسئله شامل طیف گسترده­‌ای از نوع محتوا مانند پست­های وبلاگ، خبرنامه، وبینار، اینفوگرافیک­، محتوای ویدیویی و … است که منجر به جذب هر چه بیشتر مشتریان احتمالی می‌­شود. اگر می‌­خواهید رتبه‌­های برتر موتور جستجوی گوگل را کسب کنید، باید مرتباً محتوای جدید به سایت خود اضافه کنید. اما فقط به دلیل افزایش محتوای سایت، این کار را انجام ندهید، بلکه باید محتوای مفید و باکیفیت بالا تهیه کنید که چیزی برای آموزش به مشتریان احتمالی داشته باشد.

افزودن محتوای جدید به سایت، از دو جهت به بالا بردن رتبه‌ سایت در گوگل کمک می‌­کند. اول اینکه محتواهای بیشتر به معنای کلمات کلیدی بیشتر و در نتیجه ایجاد فرصت بیشتر برای قرار گرفتن در لیست نتایج جستجوهای گوگل است. دوماً، هر چه محتوای بیشتری داشته باشید، لینک­های بیشتری هم خواهید داشت. داشتن محتوای زیاد، برای ماندگاری بیشتر بازدیدکنندگان در سایت شما ترفندی عالی است.

لینکسازی برای سایتتان را فراموش نکنید.

یکی دیگر از مواردی که به بهبود سئو سایت کمک می­‌کند، بک لینک‌ها هستند. در حقیقت می‌­توان گفت که براساس تحقیقات صورت گرفته در سال 2015، لینک­های ورودی به سایت (بک لینک) یکی از مهم­ترین عناصر و ترفندهای بالا بردن رتبه سایت در گوگل است. بک لینک‌ها به گوگل می‌گوید که سایت و محتوای شما ارزش و اعتبار بالایی دارد به همین دلیل سایر سایتها، به سایت شما لینک می‌دهند.

تجربه کاربری وبسایت را بهبود دهید.

چهار مولفه بازدید از وب­سایت (Website visits)، زمان حضور کاربر در سایت (Time on site)، صفحات مشاهده شده در هر بازدید (Pages per session) و نرخ پرش (Bounce rate)، از عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه سایت در گوگل هستند. هر چهار مورد به طور مستقیم با تجربه کاربری وب­سایت شما مرتبط است و اخیراً گوگل در ب­روزرسانی الگوریتم‌های خود بر آن تأکید کرده است. به زبان ساده، اگر استفاده از وب­سایت شما برای بازدیدکننده آسان و لذت­بخش بوده و اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد، بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت که مدت بیشتری در سایت شما می‌­مانند، صفحات بیشتری را مشاهده می‌­کنند و این، باعث بهبود رنکینگ سایت شما می­‌شود. برخی از مهم­ترین عوامل بهبود تجربه کاربری عبارت است از؛

  • افزایش سرعت سایت: زمان بارگیری (Load time)، یکی از مهم­ترین معیارهای الگوریتم‌های اخیر گوگل (Core Web Vitals upgrade) است، بنابراین بهتر است هم برای بهبود رنکینگ سایت و هم برای ارائه تجربه کاربری بهتر، نسبت به افزایش سرعت بالا آمدن صفحات وب­سایت خود اطمینان حاصل کنید.
  • برطرف کردن لینک­های شکسته: داشتن لینک­های باکیفیت در وب­سایتان، یکی از بهترین راه­ها برای بهبود ترافیک و ایجاد اعتبار در سایت است. اما لینک­هایی که خطای 404 را به همراه دارند، هم به تجربه کاربری و هم به رنکینگ وب­سایت در گوگل آسیب می‌رساند. می‌­توانید از ابزارهایی مانند BrokenLinkCheck یا Dead Link Checker، برای یافتن لینک­های شکسته استفاده کنید.
  • بهینه کردن تصاویر: این کار برای افزایش سرعت سایت و سهولت تشخیص گوگل در صفحات وب، بسیار مهم است. مطمئن شوید که تمام تصاویر وب­سایت شما فشرده بوده، دارای filename توصیفی و همچنین دارای “alt text” هستند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله سئو تصاویر را بخوانید.
  • استفاده از هدر تگ­های (header tag) H1 و H2: هدرها نه تنها مطالب شما را برای کاربر و موتورهای جستجو خوانا و قابل فهم‌­تر می­‌کنند، بلکه با رتبه‌­بندی سایت شما در گوگل نیز رابطه مستقیمی دارد. تگ­های هدر نیز بهترین گزینه برای نشان دادن ساختار محتوا و تاکید بر نکات کلیدی هستند.
  • بهینه‌­سازی برای جستجوی محلی: بیشتر مردم به دنبال نتایج جستجوی متناسب با موقعیت مکانی خود (شهر و استان) هستند. برای بالا بردن تعامل وب­سایت خود، بهتر است در Google My Business یک حساب ایجاد کرده و صفحه خود را مطابق با موقعیت آن بهینه‌­سازی کنید.
  • “جایگاه صفر” گوگل را هدف بگیرید: هنگامی که یک کاربر سوالی را در گوگل مطرح می­‌کند، گاهی اوقات گوگل محتوا را از یک وبسایت مربوطه بیرون آورده و آن را در یک کادر ویژه و بالاتر از اولین نتیجه به نمایش درآمده، نشان می­‌دهد. این امر برای کسب ترافیک بالاتر، عالی است و بازدید سایت را افزایش می­‌دهد. برای افزایش شانس خود و کسب این موقعیت، به سوالات احتمالی حول کسب­ و­ کار خود فکر کرده و پاسخ­های مربوط به آن را به صورت واضح و معتبر در سایت قرار دهید.

استفاده از سرچ کنسول گوگل در تعیین رتبه سایت

برای بررسی نحوه عملکرد وب­سایت شما از دید گوگل و بررسی سئو و تعیین رتبه سایت در گوگل، نیازی به خرید یا استفاده از ابزارهای جانبی ندارید، چون خود گوگل یک ابزار عالی در اختیار شما قرار داده است. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) که پیش از این به عنوان ابزار وب مستر گوگل (Google Webmaster) شناخته می‌­شد، داده‌­های رتبه­‌بندی ارگانیک را به شما ارائه می‌­دهد. این داده‌­ها عبارت است از؛

  • کلمات کلیدی‌ای که وب­سایت شما برای آن در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.
  • جایگاه میانگین برای یک کلمه کلیدی یا صفحه خاص
  • تعداد کلیک­های به­ دست آمده برای هر صفحه سایت
  • تغییرات روند این داده‌ها در بازه‌های زمانی مختلف

برای نصب و استفاده از کنسول سرچ گوگل و تعیین رتبه سایت، تنها کافی است 6 مرحله زیر را دنبال کنید.

نصب و راه‌­اندازی سرچ کنسول

اگر گوگل سرچ کنسول را از قبل نصب نکرده باشید، نمی‌­تواند داده‌­های مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد؛ اما نگران نباشید، چرا که نصب آن بسیار ساده است. کافی است با حساب Google خود وارد Search Console شوید. یک Property (مثلاً؛ دامنه وب سایت شما) اضافه کرده و سپس باید وب­سایت خود را تأیید کنید. این کار را می‌­توان به یکی از چند روش زیر انجام داد؛

  • افزودن کد HTML به تگ “head” سایت
  • بارگذاری یک فایل HTML
  • تأیید آن از طریق Google Analytics
  • در صورت استفاده از سایت وردپرس، افزونه “SEO Yoast” امکان ادغام آسان کد HTML را فراهم می­‌کند.

استفاده از “Performance Report Dashboard”

در صورتی که از قبل با این مرحله آشنا هستید، می‌توانید بلافاصله به مرحله سوم بروید. بخش “Performance Report”، همان جایی است که جادوی همه داده‌­ها اتفاق می‌­افتد.

کلیک‌ها، impression (نمایش)، CTR (نرخ کلیک) و میانگین جایگاه (Average Position)

در این مرحله، در جدولی که پیش روی خود می­‌بینید، تعداد کلیک­ها و نمایش صفحات وبسایت شما در یک بازه زمانی خاص به نمایش درآمده است. همچنین می‌­توانید میزان متوسط ​​کلیک یا همان CTR (click through rate) و  میانگین جایگاه Average Position ​​را برای کل وبسایت خود و یا هر صفحه خاص ببینید. با کلیک روی هر بخش، می‌­توانید اطلاعات مربوط به آن را ببینید.

آموزش کار با گوگل سرچ کنسول
اطلاعات بازدید ورودی از گوگل در گوگل سرچ کنسول

محدوده زمانی (Date Range)

در قسمت بالا، دکمه­ای با عنوان “Date” را می‌­بینید. بسته به زمانی که کد Search Console را بر روی وبسایت نصب کرده باشید، کنسول سرچ جدید به شما امکان دسترسی به داده‌­های 16 ماه اخیر را خواهد داد. همچنین می‌­توانید داده‌­های مربوط به بازه‌­های زمانی مشخص را با هم مقایسه کنید. این قابلیت به شما کمک می‌­کند تا ببینید که وب­سایت شما در بازه‌­های زمانی مختلف بهبود یافته یا پیشرفتی نداشته است. علامت قلم که در تصویر می­‌بینید، به شما برای تغییر بازه زمانی کمک می‌­کند.

جستارها یا عبارات کلیدی (Queries)

با پایین آمدن در صفحه زیر نمودار، جدولی شامل بخش­های مختلف از جمله، Queries ،Pages ،Countries ، Devices و Search Appearance را می­‌بینید. در زیر بخش “Queries”، تمام کلمات کلیدی را که وب­سایت شما برای آن نمایش داده می‌­شود، خواهید یافت. این جدول همچنین نشان می­‌دهد که نتیجه نمایش داده شده برای هر عبارت چه تعداد کلیک و بازدید داشته، وب­سایت شما از نظر کلمات کلیدی در چه رتبه‌­ای قرار گرفته (به­‌طور میانگین) و همچنین نرخ کلیک آن را نشان می‌­دهد.

فیلتر کردن داده‌­ها

انواع مختلفی از فیلترها که در ادامه نام برده شده، برای دسته‌­بندی داده‌­ها وجود دارد. برای ویرایش، روی یکی از فیلترها کلیک کرده و یا برای افزودن فیلتر دیگر، روی علامت “+” کلیک کنید. می­‌توانید چندین فیلتر را همزمان فعال کنید. این فیلترها عبارت­اند از:

نوع جستجو (Search Type)

هنگام جستجو در گوگل، می‌­بینید که نتایج نمایش داده شده در انواع عکس یا فیلم دسته­‌بندی می‌­شود. این فیلتر، داده‌­های مربوط به وب­سایت شما و صفحات آن را با داده­‌های معمولی جستجوی وب، یعنی فیلم و عکس، فیلتر می‌­کند.

تاریخ (Date)

همان­طور که در مرحله شماره 2 گفته شد، سرچ کنسول گوگل جدید به شما امکان دسترسی به داده­‌ها تا 16 ماه را خواهد داد. با استفاده از فیلتر محدوده داده، می‌­توانید بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب کرده و یا حتی بازه­‌های زمانی مختلف را با هم مقایسه کنید.

صفحه (Page)

این فیلتر به شما کمک می‌­کند تا عملکرد یک یا چند صفحه سایت خود را برای تعیین رنکینگ آنها در گوگل بررسی کنید. شما می‌­توانید صفحات را براساس موارد زیر فیلتر کنید؛

  • آدرس­های URL حاوی برخی کلمات خاص
  • آدرس­های URL فاقد برخی کلمات خاص
  • یک آدرس URL مشخص
تعیین رنکینگ سایت
نحوه فیلتر کردن نتایج در کنسول گوگل

جستارها (Queries)

برای این که ببینید وب­سایت شما به ­طور متوسط ​​برای یک کلمه کلیدی خاص یا گروهی از کلمات کلیدی مشابه چه رتبه‌­بندی دارد، می‌­توانید از این فیلتر استفاده کنید. این فیلتر را می­‌توانید براساس داده‌­های زیر اعمال کنید؛

  • محتواهای حاوی یک کلمه خاص
  • محتواهای فاقد یک کلمه خاص
  • یک کلمه کلیدی مشخص

کشور (Country)

اگر شما یک کسب­ و­ کار محلی دارید، تنها در بازار ایران فعالیت می­‌کنید و یا حتی صاحب یک کسب ­و ­کار بین‌المللی هستید و می­‌خواهید عملکرد وب­سایت خود را در هر یک از کشورهای هدف ببینید، می‌­توانید این فیلتر را براساس هر یک از موارد مورد نظر اعمال کنید.

دستگاه (Device)

این مورد به شما امکان فیلتر داده‌­ها براساس تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، تبلت و … را می­‌دهد.

استفاده از فیلتر Query در تعیین رتبه سایت برای یک کلمه کلیدی خاص

شما می‌­توانید از فیلتر “Query” که در مرحله سوم به آن اشاره شد، برای تعیین موارد زیر استفاده کنید:

  • آیا وب سایت شما برای آن کلمه کلیدی در صفحه نتایج گوگل نشان داده می­‌شود یا خیر.
  • وب سایت شما به طور متوسط ​​برای یک کلمه کلیدی چه رتبه‌ای دارد.
  • رتبه‌بندی صفحات مختلف وب­سایت شما برای آن کلمه کلیدی.
  • وب­سایت شما چند بار برای آن عبارت جستار نشان داده شده است.
  • چند نفر پس از جستجوی آن عبارت، روی وب­سایت شما کلیک کردند و نرخ کلیک آن چقدر است.

اما برای تعیین رتبه سایت در گوگل چه باید کرد؟

  1. یک کلمه کلیدی خاص را انتخاب کنید.
  2. فیلتر جستار (Query) را اعمال کنید.
  3. محدوده داده (بازه زمانی مورد نظر) را انتخاب کنید.
  4. در جدول زیر نمودار، به بخش “Pages” رفته و آن را انتخاب کنید. در این بخش شما می‌­بینید که کدام صفحه یا صفحات برای آن کلمه کلیدی در رتبه­‌بندی قرار گرفته، موقعیت رتبه‌­بندی متوسط آن در بازه زمانی انتخاب شده، تعداد کلیک و Impressionها و همچنین میزان CTR چقدر بوده است.

استفاده از فیلتر “Page Filter” برای تعیین رنکینگ سایت در صفحات مشخص

همچنین می‌­توانید تعیین کنید که صفحه اصلی شما (یا هر صفحه دیگر) برای چه کلمات کلیدی در رتبه‌­بندی گوگل قرار می‌­گیرد. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • هرگونه فیلتر صفحه (Page) یا جستار (Query) را حذف کنید.
  • فیلتر “Page” را مجدد اعمال کنید. از فیلتر “URL is exactly” استفاده کرده و URL صفحه اصلی خود را تایپ کنید.
  • محدوده زمانی را انتخاب کنید.
  • در جدول زیر نمودار، بخش “Queries” را انتخاب کنید. در این بخش شما خواهید دید که گوگل برای چه جستار(هایی) صفحه اصلی شما را نمایش می‌­دهد. همچنین امکان تحلیل هر جستار (از نظر تعداد کلیک­، impression، جایگاه متوسط در دوره زمانی انتخاب شده و CTR) را برای شما فراهم می­‌کند. بدین ترتیب می‌توانید رتبه سایت را در هر کلمه کلیدی و برای هر صفحه، مشاهده کنید.

تعیین صفحاتی که بیشترین ترافیک را دارند.

این نکته را به خاطر داشته باشید، در حالی که صفحه اصلی وب­سایت شما احتمالاً بیشترین ترافیک را دارد اما تنها راهی نیست که کاربران از طریق آن به سایت شما وارد ­شوند. در ادامه، نحوه به دست آوردن رتبه صفحات دیگری که از گوگل ترافیک برای وب­سایت ایجاد می­‌کنند را می‌­بینیم؛

  • هرگونه فیلتر “Page” یا “Query” را که از قبل اعمال شده، حذف کنید.
  • به بخش “Page” در جدول زیر نمودار بروید.
  • به دنبال صفحه‌­ای غیر از صفحه اصلی باشید که تعداد زیادی کلیک داشته است.
  • روی آن صفحه در جدول کلیک کنید. با این کار به طور خودکار فیلتر “Page” روی داده­‌های شما برای همان صفحه اعمال می‌­شود.
  • به قسمت “Queries” در جدول بروید و ببینید که گوگل برای چه کلمات جستجو­شده‌­ای، این صفحه را نمایش می‌­دهد. این قسمت به شما می‌­گوید که کاربران برای دسترسی به چه چیز و یا پاسخ به چه سوالی به این صفحه آمده‌­اند و از این رو، می‌­توانید محتوای صفحه را بهینه­‌سازی کنید و از این اطلاعات برای به دست آوردن رتبه این صفحه در هر کلمه کلیدی استفاده کنید.

ابزار رایگان بررسی و تعیین رتبه­ سایت در گوگل

ابزارهای متعددی وجود دارد که به طور رایگان به شما اطلاعات خوبی از رنکینگ سایت ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، این ابزار (SEO Ranking Checker)، به شما در تعیین رتبه سئو وب­سایت و یافتن کلمات کلیدی پربازدید که شما را به بالاترین نتایج SERP  گوگل می­‌رساند، کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید از این ابزار برای تعیین رتبه سایت رقبا در کلمات کلیدی مد نظرتان هم استفاده کنید.

تعیین رتبه سایت در گوگل
سایت keywordtools.org به عنوان یکی از سایتهای تعیین رتبه گوگل

الگوریتم موتور جستجوی گوگل، هنگام رتبه‌­بندی سایت شما عوامل زیادی را در نظر می­‌گیرد و نمی‌­توان همه آن­ها به طور قطع بیان کرد. اما، یکی از مواردی که می‌­توان به صورت قطعی گفت که در این رتبه‌­بندی اثر دارد، قرار دادن کلمات کلیدی پربازدید در صفحات شما است. تنها کاری که برای این بررسی باید انجام دهید، این است کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کرده و آدرس سایت خود (صفحه اصلی یا صفحات داخلی) و یا حتی سایت رقبا را درج کنید تا برای بدست آوردن رنکینگ سایت در آن کلمه کلیدی به شما اطلاعات بدهد.

نتیجه‌­گیری از تعیین رتبه سایت تا بالا بردن رتبه سایت در گوگل

نمی‌­توان به ­صورت قطعی بیان کرد که یک راه مطمئن برای کسب رتبه 1 در گوگل یا سایر موتورهای جستجو وجود دارد. با این حال، هدف قرار دادن کلمات کلیدی برای مخاطبان متناسب آن، رعایت اصول سئوی داخلی و خارجی و از همه مهم‌تر، توجه به تجربه کاربری می‌­تواند شانس شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. آنچه در این مقاله گفتیم، شامل چند ترفند بالا بردن سایت در گوگل و از نیز روش تعیین رنکینگ سایت به کمک سرچ کنسول گوگل بود؛ چون آگاهی از رتبه سایت در نتایج گوگل کمک می‌کند تا از میزان اثربخشی استراتژی سئوی سایتتان مطلع شوید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 42 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.