به جرئت می‌توان گفت که بارها و بارها عبارت «شبکه های مجازی» یا «شبکه های اجتماعی» به گوش شما خورده است و تقریباً همه‌ی افراد جامعه، حداقل از یک شبکه‌ی مجازی یا همان شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید به‌طور دقیق بدانید که شبکه های مجازی چه هستند؟ و چه شبکه‌های اجتماعی در این دنیای مجازی وجود دارد، جای درستی آمده‌اید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا برای شما تعریف کاملی از شبکه های مجازی ارائه می‌دهیم و همچنین محبوب‌ترین شبکه های مجازی را به شما معرفی می‌کنیم.

شبکه های مجازی چیست؟

تصور کنید با دوستان خود به کافه‌ای می‌روید و در آنجا با هم صحبت می‌کنید، عکس‌هایتان را به هم نشان می‌دهید، ویدیویی را کنار هم تماشا می‌کنید و حتی ممکن است موزیکی را برای هم بفرستید؛ حال تمام این کارها را می‌توانید در فضای مجازی و از طریق پلتفرم «شبکه های مجازی» یا همان «شبکه های اجتماعی» انجام دهید. سرویس‌ها و اپلیکشین‌های مختلفی برای برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری فایل‌های متنی، موسیقی، عکس و ویدیو بین کاربران وجود دارد که به هر کدام از این سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها، «شبکه مجازی» یا «شبکه اجتماعی» می‌گویند.

در شبکه های مجازی شما می‌توانید با افرادی که می‌شناسید و همچنین تعداد بسیار زیادی از کسانی که نمی‌شناسید، ارتباط برقرار کنید و محتوای منتشر شده‌ی آن‌ها را ببینید. در واقع، شبکه های مجازی مانند کشورهایی هستند که مرزی بین آن‌ها برقرار نیست و شما می‌توانید با هرکسی که خواستید ارتباط بگیرید. شایان ذکر است که شبکه های مجازی مختلفی در دنیا وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های ظاهری و عملکرد خود را دارند. در ادامه انواع شبکه های مجازی را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع شبکه های مجازی

شبکه های مجازی بر اساس عملکردی که دارند و قابلیت‌هایی که در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، به 4 دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • شبکه های مجازی مبتنی بر تصویر
  • شبکه های مجازی مبتنی بر ویدئو
  • شبکه های مجازی مبتنی بر بلاگ
  • پیام‌رسان‌ها

در ادامه هر یک را تشریح می‌کنیم.

انواع شبکه های مجازی
انواع شبکه های مجازی

شبکه های مجازی مبتنی بر تصویر

در این دسته از شبکه های مجازی، شما فقط امکان انتشار عکس دارید و نهایتاً بتوانید یک توضیح (Caption) برای تصویری که منتشر می‌کنید، بنویسید. شبکه های مجازی محبوب در این دسته عبارت‌اند از: پینترست، فلیکر و اینستاگرام (البته در آپدیت‌های خود امکان انتشار و استریم ویدیو (لایو) را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است).

شبکه های مجازی مبتنی بر ویدیو

شبکه های مجازی که در این دسته قرار می‌گیرند، سرویس‌های استریم و اشتراک‌گذاری ویدیو هستند؛ در این شبکه های مجازی شما علاوه اشتراک‌گذاری و تماشای ویدیو، می‌توانید نظرات خود را با دیگر کاربران در مورد ویدیویی که مشاهده می‌کنید، به اشتراک بگذارید. محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اشتراک ویدیو عبارت‌اند از: یوتیوب، واین، آپارات.

شبکه های مجازی مبتنی بر بلاگ

در این دسته از شبکه های مجازی که بیشتر شکل و حالت وبلاگ‌نویسی پیدا می‌کنند، شما می‌توانید هر نوع محتوایی که می‌خواهید (متن، عکس، ویدیو) منتشر کنید و همچنین گروه یا انجمن‌هایی نیز تشکیل دهید و با افراد مختلف از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. برخی از محبوب‌ترینِ این دسته از شبکه های مجازی عبارت‌اند از: فیسبوک، توییتر، ردیت، تامبلر.

پیام رسان ها

پیام‌رسان‌ها نیز نوعی شبکه‌ی مجازی یا اجتماعی محسوب می‌شوند. هر پیام‌رسان با توجه به امکاناتی که دارد، به طرق مختلفی بین افراد جامعه ارتباط برقرار می‌کند. شما می‌توانید از پیام‌رسان‌ها برای ارسال پیام متنی، ارسال عکس و ویدیو، ارسال موسیقی و فایل صوتی، تماس صوتی و تصویری و… استفاده کنید. برخی از این پیام‌رسان‌ها عبارت‌اند از: واتس‌اپ، تلگرام، وایبر.

در ادامه لیستی از محبوب‌ترین و پر کاربرترین شبکه های مجازی را برای شما آماده کرده‌ایم.

لیست محبوب ترین شبکه های مجازی

شبکه‌های اجتماعی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که برخی از آن‌ها کاربران زیادی دارند و به‌صورت بین‌المللی استفاده می‌شوند؛ از آن طرف بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا نمی‌کنند یا اینکه فقط در کشور خاصی از آن‌ها استفاده می‌شود (به نوعی بومی و برای مصرف افراد داخل آن کشور هستند). در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم محبوب‌ترین و پر کاربرترین شبکه‌های اجتماعی را به شما معرفی کنیم:

  • فیسبوک (Facebook)
  • یوتیوب (YouTube)
  • واتس‌اپ (WhatsApp)
  • اینستاگرام (Instagram)
  • تیک‌تاک (TikTok)
  • تلگرام (Telegram)
  • اسنپ‌چت (SnapChat)
  • پینترست (Pinterest)
  • ردیت (Reddit)
  • لینکدین (LinkedIn)
  • توییتر (Twitter)
  • واین (Vine)
  • تامبلر (Tumblr)
  • فلیکر (Flickr)

در ادامه ویژگی‌های و قابلیت‌های هر یک را به‌همراه نکات مهم آن‌ها بیان می‌کنیم.

محبوب ترین شبکه های مجازی
محبوب ترین شبکه های مجازی

شبکه مجازی فیسبوک (Facebook)

بر اساس آخرین آمارها، فیسبوک با 2.9 میلیارد کاربر محبوب‌ترین شبکه مجازی دنیا محسوب می‌شود. این شبکه مجازی در سال 2004 تأسیس شده و روز به روز افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند. در فیسبوک شما توانایی ارتباط با افراد مختلف، اشتراک‌گذاری متن، عکس و ویدیو، چت با افراد مختلف و همچنین تشکیل گروه را دارید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در بسیاری از کشورها، فیسبوک تبدیل به نوعی شناسنامه‌ی مجازی افراد تبدیل شده است و اگر کسی بخواهد دنبال فردی بگردد یا در مورد وی اطلاعاتی کسب کند، اولین جایی که بررسی می‌کند، صفحه‌ی فیسبوک فرد مورد نظر است. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران فیسبوک: (Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, Chris Hughes)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه مجازی یوتیوب (YouTube)

یوتیوب، یک سرویس پخش آنلاین ویدیو بود که جدیداً سرویس آنلاین پخش موسیقی را هم به قابلیت‌های خود اضافه کرده است. این شبکه اجتماعی در سال 2005 تأسیس شد و طبق آخرین آمارها، به 2.2 میلیارد کاربر دست یافته است. کاربران این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانند ویدیو‌های مختلفی را در اکانت خود آپلود کنند و یا دیگران را دنبال کنند و ویدیو‌های مختلفی را ببینند یا در پلی‌لیست خود ذخیره نمایند. همچنین در هر اکانت، قسمتی برای نوشتن متن اضافه شده و کاربران می‌توانند علاوه بر ویدیو و موسیقی، متن‌هایی نیز از خود منتشر کنند؛ اما تمرکز و کاربرد اصلی یوتیوب، پخش آنلاین ویدیو و در کنار آن موسیقی و متن است. شایان ذکر است که بسیاری از افراد در یوتیوب با گذاشتن ویدیو‌های خاصی، دنبال‌کنندگان زیادی پیدا کرده‌اند و از طریق نمایش تبلیغات و دیده شدن ویدیو‌هایشان، از یوتیوب کسب درآمد می‌کنند. گفتنی است که به این دسته از افراد یوتیوب (YouTuber) می‌گویند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران یوتیوب: (Jawed Karim, Steve Chen, Chad Hurley)

شبکه مجازی واتس اپ (WhatsApp)

واتس‌اپ در سال 2009 پا به عرصه‌ی شبکه های مجازی گذاشت و طبق آخرین آمارها توانسته است به چیزی حدود 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان دست پیدا کند. این پیام‌رسان به‌دلیل امنیت بالا و رمزگذاری پیام‌های طرفینی که در آن چت می‌کنند و همچنین سادگی در ظاهر، امکان تماس صوتی و تصویری رمزگذاری‌شده، به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده‌است. شایان ذکر است که واتس‌اپ در ایران نیز به‌دلیل فیلتر نبودن، رابط کاربری ساده، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری از طریق اینترنت و امنیت بالا، طرفداران زیادی دارد؛ مخصوصاً برای ایجاد گروه‌های کاری. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران واتس‌اپ: (Brian Acton, Jan Koum)

شبکه مجازی اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام، شبکه‌ای مجازی مبتنی بر اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو‌های کوتاه است که در سال 2010 تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه‌ی اجتماعی طبق آخرین آمارها، حدوداً 2 میلیارد کاربر فعال دارد. در حال حاضر شبکه‌ی مجازی اینستاگرام تبدیل به محل فعالیت تعداد بسیار زیادی از کسب‌وکارهای فروش آنلاین، بلاگرها و اینفلوئنسرها حوزه‌های مختلف شده است. بنابراین، حضور در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام به امری ضروری برای فعالیت کسب‌وکارها و تبدیل شدن آن‌ها به برند محسوب می‌شود. شایان ذکر است که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ با حضور در اینستاگرام و تولید محتوا، به جذب مخاطب و افزایش فروش خود کمک می‌کنند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران اینستاگرام: (Kevin Systrom, Mike Krieger)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه مجازی تیک تاک (TikTok)

تیک‌تاک با هدف ایجاد شبکه‌ی مجازی صرفاً برای اشتراک‌گذاری ویدیو‌های کوتاه و افزایش خلاقیت برای ساخت ویدیوهای کوتاه، ساخته شد. این شبکه مجازی در سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد و طبق آخرین آمارها، دارای 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه است. شایان ذکر است که این شبکه‌ی مجازی می‌تواند لقب جوان‌ترین شبکه‌ی مجازی در بین شبکه های مجازی محبوب و پرطرفدار را کسب کند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران تیک‌تاک: (ByteDance Ltd, Zhang Yiming, Toutiao)

شبکه مجازی تلگرام (Telegram)

پلتفرم تلگرام در ابتدا، کارِ خود را به‌عنوان یک پیام‌رسان ساده در شبکه های مجازی آغاز کرد ولی رفته رفته امکانات بیشتری را به کاربران خود ارائه داد و با این کار، خود را در لیست محبوب‌ترین شبکه های مجازی جای داد و به یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار تبدیل شد؛ مخصوصاً در کشورمان ایران، با توجه به فیلترینگ تلگرام، همچنان طرفداران و کاربران زیادی دارد! این شبکه مجازی در سال 2013 راه‌اندازی شد و ابتدا برای IOS و سپس برای اندروید عرضه شد. تلگرام به‌دلیل امکانات زیاد، رابط کاربری آسان و قدرت شخصی‌سازی بالا طرفداران زیادی پیدا کرد و طبق آخرین آمارها به 550 میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال رسیده است. از امکانات این شبکه‌ی مجازی می‌توانیم به پیام‌رسانی رایگان، امکان تماس صوتی و تصویری، امکان ایجاد گروه و سوپر‌گروه، ساخت کانال‌های مختلف، ساخت و استفاده از ربات‌های مختلف برای انجام کارهای مختلف و… اشاره کنیم. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذار تلگرام: (Pavel Durov)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه مجازی اسنپ چت (SnapChat)

اسنپ‌چت فعالیت خود را در سال 2011 شروع کرد و طبق آخرین آمارها، ماهانه 538 میلیون کاربر فعال دارد. شایان ذکر است که فعال‌ترین کاربران این شبکه‌ی اجتماعی نوجوانان 12 الی 15 ساله هستند که حدوداً نیم‌ساعت از روز خود را در این شبکه‌ی اجتماعی می‌گذرانند. از ویژگی‌های اسنپ‌چت می‌توانیم به اشتراک‌گذاری عکس، دارا بودن فیلترهای عکاسی زیاد، مدت زمان کوتاه پست (پست‌ها بعد از مدتی پاک می‌شوند) و ساخت ویدیو‌های کوتاه، اشاره کنیم. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران اسنپ‌چپ: (Evan Spiegel, Bobby Murphy, Daniel Smith, David Kravitz, Leo Noah Katz)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه مجازی پینترست (Pinterest)

شبکه‌ی اجتماعی پینترست، بستری برای اشتراک‌گذاری عکس و نهایتاً گیف است که فعالیت خود را در سال 2010 آغاز کرده و مطابق آخرین آمارها، ماهانه شاهد فعالیت 444 میلیون کاربر بوده است. محبوب‌ترین محتواهای پینترست عبارت‌اند: از مد و فشن، غذا، دکوراسیون، مراسم عروسی، تمرین‌های ورزشی و محتوای زندگی روزمره. جالب است اگر بدانید که آمار جالبی از کاربران پینترست منتشر شده که در آن گفته شده حدود 60 درصد کاربران پینترست، بانوان هستند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران پینترست: (Ben Silbermann, Paul Sciarra, Evan Sharp)

شبکه مجازی ردیت (Reddit)

ردیت خود را با عنوان «صفحه‌ی اول اینترنت» معرفی می‌کند. این شبکه‌ی مجازی در سال 2005 فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان تا کنون، به تعداد 430 میلیون کاربر فعال در ماه رسیده است. بر طبق رتبه‌بندی ابزارهای سئویی نظیر سیمیلاروب، وب‌سایت و شبکه‌ی اجتماعی ردیت جزو 20 وب‌سایت برتر و پربازدید جهان است! در این شبکه مجازی شما ترکیبی از محتوا (متنی و تصویری) و انجمن‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است که طبق آخرین آمارها در این شبکه مجازی تعداد 2.8 میلیون انجمن یا همان «ساب‌ردیت» به تشکیل شده است و شما تقریباً به دنبال هر موضوعی که باشید، انجمنی برای آن در ردیت پیدا می‌کنید! برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران ردیت: (Steve Huffman, Alexis Ohanian, Aaron Swartz)

شبکه مجازی لینکدین (LinkedIn)

لینکدین را به نوعی می‌توانیم بزرگ‌ترین بنگاه کاریابی دنیا معرفی کنیم. این شبکه‌ی اجتماعی در سال 2003 با هدف ایجاد محیطی برای ساختن رزومه، پیدا کردن کارمند و یا کارفرما، و همچنین تبادل تجربیات بین کسانی که در یک حوزه‌ی مشترک کار می‌کنند، فعالیت خود را آغاز کرد. طبق آخرین آماری که منتشر شده، هر هفته 50 میلیون نفر در لینکدین به دنبال شغل می‌گردند. شایان ذکر است که پلتفرم لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی بسیار متمرکز است؛ به همین دلیل، پتانسیل بسیار بالایی برای ارتباط با گروه‌ها و افراد حرفه‌ای در حوزه‌های کاری مختلف برای شما ایجاد می‌کند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران لینکدین: (Reid Hoffman, Konstantin Guericke, Allen Blue, Jean-Luc Vaillant, Eric Ly)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه مجازی توییتر (Twitter)

پلتفرم اجتماعی توییتر در سال 2006 با هدف انتشار پیام‌های متنی کوتاه (120 کاراکتر) فعالیت خود را آغاز کرد و پس از گذشت چند سال و با آپدیت‌هایی که ارائه داد، امکاناتی همچون اشتراک‌گذاری عکس، ویدیو، امکان ایجاد Space (محیطی برای گفتگو گروهی آنلاین) و افزایش محدودیت تعداد کاراکتر به 240 کاراکتر در هر توییت، کاربران بیشتری جذب کرد و طبق آخرین آمارها رقم 217 میلیون کاربر فعال ماهانه را از آن خود کرد. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران توییتر: (Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone, Noah Glass)

شبکه مجازی واین (Vine)

شبکه مجازی واین، توسط شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی می‌شود و اساس کار آن برای اشتراک‌گذاری ویدیو طراحی شده است. این شبکه اجتماعی در سال 2012 تأسیس شد و در سال 2013 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. علاوه‌بر اشتراک‌گذاری ویدیو، شما می‌توانید توسط اپلیکیشن واین، به ضبط و ادیت ویدیو‌های کوتاه خود بپردازید. شایان ذکر است که این شبکه‌ی مجازی طبق آخرین آمارها، رکورد 200 میلیون کاربر فعال ماهانه را به ثبت رسانده است. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران واین: (Dom Hofmann, Rus Yusupov, Colin Kroll)

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه مجازی تامبلر (Tumblr)

تامبلر به‌عنوان به شبکه مجازی، نوعی پلتفرم وبلاگی است که در سال 2007 بنیان‌گذاری شد و مطابق آخرین آمارها، با داشتن 225 میلیون وبلاگ ثبت شده در خود و همچنین 115 میلیون کاربر فعال ماهانه، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. شبکه اجتماعی تامبلر به کاربران خود امکان انتشار متن، عکس، ویدیو، لینک‌های مختلف و همچنین و ویس از طریق تامبلاگ (Tumblelog) را فراهم آورده است. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذار تامبلر: (David Karp)

شبکه مجازی فلیکر (Flickr)

شبکه‌ی مجازی فلیکر در سال 2004 پا به عرصه‌ی شبکه های مجازی گذاشت و در سال 2005 توسط شرکت یاهو خریداری شد. این شبکه مجازی با هدف اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو ساخته شد ولی با گذشت زمان، اشتراک‌گذاری عکس در این شبکه‌ی اجتماعی طرفداران بیشتری پیدا کرد تا جایی که طبق آخرین آمارها، این شبکه‌ی اجتماعی به 112 میلیون کاربر و بازدید ماهانه دست یافت. برای مراجعه به این شبکه مجازی، می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

بنیان‌گذاران فلیکر: ( Stewart Butterfield, Caterina Fake)

شبکه های مجازی
شبکه های مجازی

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره شبکه های مجازی چیست؟

شبکه های مجازی راه‌های ارتباطی آسانی برای انسان‌ها به وجود آورده‌اند و شما به کمک این شبکه‌ها می‌توانید از محتواهای بی‌شماری استفاده کنید، با افراد مختلفی در سراسر کره‌ی زمین ارتباط برقرار کنید، کسب‌وکاری آنلاین راه بیاندازید یا کسب‌وکار خود را در آن تبلیغ کنید و بسیاری دیگر از امکانات. اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید، حفظ حریم شخصی و دوری از سودجویان حاضر در این شبکه‌های اجتماعی است.

امیدواریم که توانسته باشیم با تهیه‌ی این مقاله، اطلاعات کامل و مفیدی برای شما خواننده‌ی عزیز، فراهم کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «شبکه های مجازی» دارید، یا شبکه‌های محبوب دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که بیشتر در مورد شبکه های مجازی بدانند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 24 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها