می‌دانیم که امروزه اینترنت و دنیای دیجیتال، در تمامی ابعاد جامعه بشری نفوذ کرده است و روز به‌روز هم در حال پیشرفت می‌باشد؛ یکی از حوزه‌هایی که نفوذ اینترنت و دنیای مجازی را در آن به‌خوبی احساس می‌شود، حوزه‌ی «کسب و کار» می‌باشد. در این راستا، به‌طور قطع اسم «کسب و کار دیجیتال» حتماً به گوشتان خورده است و شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که کسب و کار دیجیتال یعنی چه؟ و کسب و کارهای دیجیتالی چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، می‌خواهیم توضیح کاملی در مورد کسب و کار آنلاین به شما ارائه دهیم. پس تا انتها با همراه ما باشید.

تعریف کسب و کار دیجیتال

عبارت «کسب و کار دیجیتال چیست؟» یکی از عناوینی است که بسیار در اینترنت جستجو شده است. کسب و کار دیجیتال – به زبان ساده – کسب و کاری است که به کمک اینترنت و فضای مجازی، در حال فعالیت است.

کسب و کارهای سنتی به کمک دنیای دیجیتال، تبلیغاتی مؤثرتر، فروشی بیشتر و روند موفق‌تری برای تقویت نام برند خود انجام می‌دهند؛ از طرفی، برخی از کسب و کارها بر مبنای دنیای دیجیتال شکل می‌گیرند که آن‌ها هم جزو کسب و کارهای دیجیتال به حساب می‌آیند. همچنین، بسیاری از شرکت‌ها و برندهای قدیمی و معروف، وارد دنیای دیجیتال شده‌اند و قسمت اعظمی از کسب و کار خود را دیجیتالی کرده‌اند.

لطفاً توجه داشته باشید که تنها با دانلود چند برنامه یا ساخت صفحات مجازی، شما کسب و کار خود را دیجیتالی نکرده‌اید، بلکه برای دیجیتالی شدنِ کسب و کار خود باید روندی آهسته، با دقت و پیوسته برای حرکت از کارهای دستی و سنتی، به سمت استفاده از فناوری‌های دیجیتال و به‌روز، طی کنید.

کسب و کار دیجیتالی
کسب و کار دیجیتالی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چهار ارزش پیشنهادی در کسب و کارهای دیجیتال

تبدیل کسب و کارهای قدیمی به کسب و کارهای دیجیتال، یک تغییر اساسی محسوب می‌شود و شرکت‌ها باید بستر مناسبی را برای این کار فراهم کنند؛ اما چرا یک کسب و کار باید دیجیتالی شود؟ با دیجیتالی شدن کسب و کارها، چه ارزش‌هایی برای شرکت‌ها ایجاد می‌شود؟ به زبان ساده، ارزش پیشنهادی دیجیتالی شدن کسب و کارها چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که 4 ارزش پیشنهادی برای دیجیتالی شدن شرکت‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. افزایش انعطاف‌پذیری
  2. قابل قیاس بودن
  3. فرهنگ متفاوت کسب و کار
  4. افزایش کیفیت امور مربوط به کسب و کار

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

4 ارزش پیشنهادی در کسب و کارهای دیجیتال
4 ارزش پیشنهادی در کسب و کارهای دیجیتال

افزایش انعطاف پذیری

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، دائماً در حال تغییر شکل می‌باشد و انسان‌ها برای بقا و پیشرفت باید خود را با شرایط جدید وفق دهند؛ این موضوع برای کسب و کارها هم صادق است. شکل تجارت در دنیای امروز تغییر کرده و با شبکه‌های مجازی و اینترنت درآمیخته شده است و مدیرانِ کسب و کارها هم برای اینکه خود را با شرایط جدید وفق دهند و با روش‌ها و متدهای جدید هماهنگ شوند، باید کسب و کار خود را دیجیتالی کنند. شایان ذکر است که یک کسب و کار دیجیتال نسبت به مدل‌های سنتی، انعطاف‌پذیری بیشتری برای تطبیق خود با تغییر شرایط دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قابل قیاس بودن

یکی دیگر از ارزش‌های پیشنهادی کسب و کارهای دیجیتال، قابل قیاس بودن فعالیت‌ها و عملکرد آن‌ها با شرایط جدید است. به‌عبارت دیگر، یک کسب و کار دیجیتال، راحت‌تر از مدل‌های سنتی و غیر دیجیتالیِ خود می‌تواند استراتژی کسب و کار را برای بهبود شرایط تجاری، تغییر دهد. به‌عنوان‌مثال در کسب و کارهای دیجیتال شما به‌راحتی می‌توانید با بررسی داده‌های ذخیره‌شده، عملکرد شرکت خود را در زمینه‌های مختلف مقایسه بفرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فرهنگ متفاوت کسب و کار

هر حوزه‌ای از کسب و کار، دارای فرهنگ خاص خود در برخورد با مشتری، تبلیغات و نحوه‌ی فروش است؛ کسب و کارهای دیجیتال نیز دارای فرهنگ کاری مختص به خودشان هستند که این فرهنگ کاری، بیشتر مطابق بازار هدف می‌باشد. برای اینکه فرهنگ کسب و کار خود را تغییر دهید، باید از نیروهای خود پشتیبانی کرده و آموزش‌های لازم را در اختیارشان قرار دهید. در واقع، باید به‌گونه‌ای این فرهنگ و روش کسب و کار دیجیتال را در میان نیروهای خود و حتی خودتان نهادینه کنید که طرز تفکر و دیدی جدید نسبت به کسب و کار پیدا کنند (کنید).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

افزایش کیفیت امور مربوط به کسب و کار

تعریفی که از کسب و کار دیجیتال برای شما ارائه دادیم شاید ساده به نظر برسد، اما یک نکته‌ی کلیدی که باید به آن توجه کنید، این است که برای ایجاد تغییر در کسب و کار و دیجیتالی کردن آن، حتماً باید کیفیت توجه کنید؛ اما یعنی چه؟ حفظ کیفیت در دیجیتالی شدن کسب و کارها به این معنی است که استراتژی‌های تجارت، کیفیت محصولات و خدمات، و نحوه‌ی پیاده‌سازی تغییرات برای دیجیتالی شدن، باید به بهترین شکل صورت بگیرد؛ در غیر این صورت شما نتیجه‌ی مطلوبی را دریافت نخواهید کرد.

کسب و کار دیجیتال
کسب و کار دیجیتال
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پنج مزیت داشتن کسب و کارهای دیجیتال

دیجیتالی شدن کسب و کارها باعث می‌شود تا ابزارهای متفاوتی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار بگیرد که به کمک این ابزارها می‌توانند کسب و کار خود را گسترش داده و سود بیشتری به‌دست آورند؛ این ابزارها عبارت‌اند از: برنامه‌ها و سیستم‌های مدیریتی، اتوماسیون بسیاری از فعالیت‌ها، کمک هوش مصنوعی به بهبود تجربه‌ی کاربران، جمع‌آوری و ذخیره‌ی داده‌ها جهت بررسی‌های آتی، استراتژی‌های بیشتر و….

همان طور که می‌دانیم انواع مختلفی از کسب و کارهای دیجیتال وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند؛ اما به‌طور کلی، تمامی کسب و کارهای دیجیتال، 5 مزیت مشترک دارند؛ چه کسب و کارهایی که از مدل سنتی به دیجیتال تغییر پیدا کرده‌اند، چه کسب و کارهایی که از پایه دیجیتالی و مجازی بوده‌اند. این 5 مزیت مشترک عبارت‌اند از:

  1. افزایش بهره‌وری
  2. کاهش هزینه‌ها
  3. انعطاف‌پذیری و افزایش کیفیت کارها
  4. قابل اطمینان بودن
  5. کمک به تصمیم‌گیری بهتر

در ادامه هر یک از موارد فوق را شرح می‌دهیم.

5 مزیت کسب و کارهای دیجیتال
5 مزیت کسب و کارهای دیجیتال

افزایش بهره وری

زمانی که شما فرآیندهای خاصی را در کسب و کار خود اتوماتیک می‌کنید، هم سرعت کارها افزایش می‌یابد، هم احتمال خطای انسانی پایین می‌آید؛ به همین ترتیب، شاهد افزایش بهره‌وری کسب و کار خود در بخش‌های مختلف خواهید بود که یکی از مزایای کسب و کارهای دیجیتال نسبت به نمونه‌های سنتی آنها است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاهش هزینه ها

روش‌ها و ابزارهایی که در کسب و کار دیجیتال وجود دارد، بسیاری از هزینه‌ها را کاهش خواهد داد؛ هزینه‌هایی مانند: انواع روش‌های بازاریابی، نحوه‌ی فروش، مدیریت کارکنان، استراتژی‌های تجاری مختلف و… . به‌عنوان مثال در کسب و کارهای دیجیتال می‌توانید از نیروی دورکار استفاده کنید، که هم حقوق به نسبت کمتری دریافت می‌کنند و هم هزینه‌های کسب و کارِ شما برای آماده‌سازی محیط کار کاهش خواهد یافت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انعطاف پذیری و افزایش کیفیت کارها

یکی از مهم‌ترین ارزش‌های پیشنهادیِ کسب و کارهای دیجیتال، انعطاف‌پذیری آن‌ها است؛ زمانی که شما کسب و کاری دیجیتالی داشته باشید، در شرایط مختلف می‌توانید بهترین استراتژی‌ها را طرح کنید که باعث افزایش کیفیت خروجی کار شما می‌شود. به‌عنوان مثال در بخش پشتیبانی و خدمات پس از فروش، به کمک سرویس‌های آنلاین می‌توانید در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت، پاسخِ مشتریان خود را بدهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قابل اطمینان بودن

سرویس‌ها و خدمات آنلاین و دیجیتال، با دقت برنامه‌ریزی شده‌اند تا بهترین عملکرد را داشته باشند؛ از این رو، استفاده از آن‌ها هم برای شما که صاحب کسب و کار دیجیتال هستید، و هم برای مشتریان شما قابل اطمینان خواهد بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کمک به تصمیم گیری بهتر

در کسب و کارهای دیجیتال، شما بانک اطلاعاتی کامل و جامعی از عملکرد بخش‌های مختلف کسب و کار و همچنین رفتار خرید مشتریانِ خود خواهید داشت؛ این بانک اطلاعاتی شما را قادر می‌سازد تا به نحو احسن هر بخشی از کسب و کار خود (تولید، بازاریابی، فروش، مدیریت منابع و…) را تجزیه و تحلیل کرده و سپس استراتژی‌های لازم و تأثیرگذار را برای بهبود عملکرد آن بخش، طرح و پیاده‌سازی کنید.

کسب و کار دیجیتال
کسب و کار دیجیتال
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پارامترهای یک کسب و کار دیجیتال موفق

برای اینکه یک کسب و کار دیجیتالی موفق داشته باشید، باید پارامترهای مختلفی را رعایت بفرمایید تا کسب و کار دیجیتال شما، بهترین خروجی را در اختیار شما قرار دهد. چه می‌خواهید کسب و کارِ سنتی خود را به  یک کسب و کار دیجیتالی تبدیل کنید، و چه می‌خواهید کسب و کاری از پایه دیجیتال راه‌اندازی کنید، توصیه می‌کنیم که این پارامترها و نکات را در بیزینس خود پایش کنید. این پارامترها عبارت‌اند از:

  • اتوماسیون (خودکارسازی امور کسب و کار)
  • آموزش صحیح به تیم‌های کاری
  • به‌روز بودن
  • ورود به فضای بازاریابی اینترنتی
  • شجاعت در تغییر

در ادامه با جزئیات به هر یک می‌پردازیم.

پارامترهای یک کسب و کار دیجیتالی موفق
پارامترهای یک کسب و کار دیجیتالی موفق

اتوماسیون یا خودکارسازی امور کسب و کار

نکته‌ی مشترک تمامی کسب و کارهای دیجیتال، اتوماتیک یا همان خودکار بودن آنها است؛ در کسب و کار دیجیتال، برنامه‌ها و ابزارهای مفید و سودمندی وجود دارد که بسیاری از کارها را در زمان کمتر، با هزینه‌ای پایین‌تر و دقتی بالاتر برای شما انجام می‌دهند. در این راستا، توصیه می‌شود که برای ایجاد پارامتر اتوماسیون، تمامی بخش‌های کسب و کار خود را بررسی نمایید و تا جایی که امکان دارد، آن‌ها را خودکار کنید و از سیستم‌های اتوماسیون برای فعالیت در آن‌ها استفاده نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش صحیح به تیم های کاری

هر کاری برای رسیدن به موفقیت، نیازمند آموزش صحیح می‌باشد؛ کسب و کار دیجیتال هم از همین قانون پیروی می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود که در بخش‌های مختلف کسب و کارِ خود، تیم‌های کاری را آموزش دهید تا با فرهنگ و روند کاری کسب و کارهای دیجیتال، ارتباط برقرار کنند و بتوانند به بهترین شکل وظایف خود را انجام دهند تا در کنار سیستم‌های اتوماسیون و بهره بردن از آن‌ها، بهترین نتیجه را برای کسب و کار دیجیتال شما به ارمغان بیاورند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به روز بودن

فناوری، متدها و ابزارهای موجود در کسب و کارهای دیجیتال، روزانه در حال تغییر و بهبود هستند؛ هر روز شاهد ایجاد سبک جدیدی از بازاریابی و فروش در کسب و کارهای دیجیتال هستیم و شما برای اینکه بتوانید در این بازارِ داغ از رقبای خود پیشی بگیرید، باید سعی کنید همیشه به‌روز باشید و از جدیدترین استراتژی‌ها و ابزارهای موجود در کسب و کار دیجیتال، مطلع گردید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ورود به بازاریابی اینترنتی

بهترین بخشِ یک کسب و کار دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) می‌باشد. به زبان دیگر، شما به نوعی کسب و کار خود را دیجیتال می‌کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از استراتژی‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ ببرید. شایان ذکر است که دیجیتال مارکتینگ شامل: متدها و روش‌های مختلفی از بازاریابی و فروش می‌باشد که بر پایه‌ی  تبلیغات در پلتفرم‌های آنلاین بنا نهاده شده‌اند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شجاعت در تغییر

تغییر همیشه با خود کمی ترس به همراه دارد، اما برای داشتن یک کسب و کار موفق نیاز است تا شجاع باشید! دنیای کسب و کارهای دیجیتال، بستر بزرگی برای پیشرفت شما فراهم کرده است و بر این اساس، نباید هدف‌های کوچک یا چشم‌اندازهای کوتاهی داشته باشید. از طرفی، باید همیشه آماده و گوش به زنگ باشید؛ زیرا فناوری‌های دیجیتالی و کسب و کارهای دیجیتال دائماً دستخوش تغییرات هستند؛ لذا شما به‌عنوان یک مدیر شجاع باید آماده‌ی بررسی، تحلیل و انعطاف‌پذیری بالایی برای وفق دادن خود با تغییر شرایط باشید.

نمونه هایی از کسب و کارهای دیجیتال

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که کسب و کار دیجیتال، هم از تغییر کسب و کارهای سنتی به کسب و کار دیجیتال شکل می‌گیرند، و هم برخی از آن‌ها اساساً بر مبنای دنیای دیجیتال بنا نهاده شده‌اند. در این قسمت می‌خواهیم نمونه‌هایی از کسب و کارهای دیجیتالی که بر مبنای دنیای دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین شکل گرفته‌اند را با هم بررسی کنیم. این نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  • تولید محتوا
  • سئو
  • طراحی وب‌سایت
  • راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین
  • دراپ شیپینگ (Dropshipping)
  • دستیار مجازی
  • وبمستری
  • تولید و انتشار پادکست

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم نمود.

نمونه‌هایی از کسب و کارهای دیجیتالی
نمونه‌هایی از کسب و کارهای دیجیتالی

تولید محتوا

تولید محتوا کسب و کاری مخصوص دنیای دیجیتال می‌باشد. در این شغل شما باید محتواهای مختلفی از جمله: مقاله، ویدیو‌های آموزشی و تبلیغاتی، انیمیشن، فایل‌های صوتی، تصاویر اینفوگرافیک و هر محتوای دیگری که قابلیت بارگذاری در پلتفرم‌های آنلاین را دارد، تولید کنید. البته لازم نیست تمامی آن‌ها را بلد باشید، بلکه می‌توانید در یکی از حوزه‌های گفته‌شده، تولید محتوا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقاله «کارشناس تولید محتوا یعنی چه؟ – چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟» مراجعه کنید.

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟
کارشناس تولید محتوا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سئو

سئو یعنی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو نظیر گوگل. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یعنی شما به‌عنوان سئوکار، کاری کنید که وب‌سایت شما رتبه بالاتر و ارزش بیشتری در موتورهای جستجو پیدا کند؛ برای این کار شما باید متدها و روش‌های سئوی وب‌سایت را بلد باشید که دوره‌های آموزشی مختلفی به‌صورت آنلاین و آفلاین برای یادگیری آن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مطالعه مقاله «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» خالی از لطف نخواهد بود.

وظایف کارشناس سئو – چک لیست یک متخصص سئو
سئو
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی وب سایت

اساس و بنای ورود به دیجیتال مارکتینگ، داشتن یک وب‌سایت مناسب می‌باشد. طراحی وب‌سایت، خودش یک کسب و کار دیجیتالی می‌باشد که در آن شما بستر و زمینه‌ی ورود دیگر کسب و کارهای دیجیتال و همچنین تغییر کسب و کارهای سنتی به دیجیتال را فراهم می‌کنید. برای طراحی وب‌سایت نیاز دارید تا دوره‌های برنامه‌نویسی طراحی و توسعه وب‌سایت را گذرانده باشید؛ البته ناگفته نماند که راه‌های دیگری برای طراحی وب‌سایت بدون کدنویسی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ابزاری به‌نام ورد‌پرس می‌باشد. اگر به این کسب و کار دیجیتال علاقه دارید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن آن را یاد بگیرید و فعالیت خود را کنید، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ | کاربرد، مزایا و راهنمای WordPress به زبان ساده» را مطالعه بفرمایید.

طراحی وب
طراحی وب
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه اندازی فروشگاه های آنلاین

یکی دیگر از کسب و کارهای دیجیتال، داشتن یک فروشگاه آنلاین می‌باشد. این نوع از فروشگاه‌ها، هم می‌توانند از طریق وب‌سایت و هم از طریق شبکه‌های مجازی، به وجود بیایند (البته که وب‌سایت‌های فروشگاهی بسیار حرفه‌ای‌تر و بهتر هستند). در فروشگاه‌های آنلاین، تمام بخش‌های معرفی محصولات، مقایسه‌ی کالاها، اعلام تخفیفات، ثبت سفارشات، فروش و ارسال محصولات، نظرات و پشتیبانی و…، به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. تنها قسمت این فروشگاه‌ها تأمین کالا، انبارگردانی و ارسال مرسوله‌های مشتریان است که به کمک نیروی انسانی انجام می‌پذیرد. مطالعه مقاله «مراحل گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی – از تعیین محصول تا بازاریابی و فروش» برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خالی از لطف نخواهد بود.

فروشگاه های اینترنتی ایران
فروشگاه اینترنتی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دراپ شیپینگ (Dropshipping)

دراپ‌شیپینگ نوعی فروشگاه آنلاین محسوب می‌شود، با این تفاوت که شما به‌عنوان صاحب یک دراپ‌شیپینگ، کسب و کاری کاملاً دیجیتال و با کمترین نیروی انسانی خواهید داشت. در دراپ‌شیپینگ، یک وب‌سایت فروشگاهی، محصولات تأمین‌کنندگان و فروشندگان دیگر را معرفی کرده و برای خرید قرار می‌دهد. تمامی مراحل جستجوی کالا، مقایسه، ثبت سفارش و خرید به‌صورت دیجیتال و آنلاین صورت می‌گیرد؛ پس از اینکه مشتری خرید خود را کامل کرد، وب‌سایت دراپ‌شیپینگ سفارش را به تأمین‌کننده منتقل می‌کند و کارهای ارسال مرسوله به مشتری، توسط تأمین‌کننده صورت می‌گیرد و این یعنی شما به‌عنوان صاحب دراپ‌شیپینگ، تمامی قسمت‌های کسب و کارتان و فعالیت‌هایتان، دیجیتال است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دستیار مجازی

شغل دستیار مجازی، همان طور که اسمش پیدا است، شغلی مجازی و دیجیتال می‌باشد. در این شغل شما به‌صورت دورکاری و از طریق ارتباطات آنلاین، وظایف یک دستیار (منشی) شخصی را انجام می‌دهید. شایان ذکر است که یک دستیار مجازی به‌هیچ‌عنوان نیازی به حضور فیزیکی در محل ندارد و تمامی کارها و وظایف خود را می‌تواند در هرجایی، مانند خانه، انجام دهد؛ که این کار به لطف توسعه‌ی شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌های آنلاین دنیای دیجیتال صورت می‌گیرد.

بازاریابی تلفنی
دستیار مجازی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وبمستری

وبمستر (Webmaster) زبان ساده یعنی مدیر وب‌سایت، اما وظایف مدیر وب‌سایت چیست و چه کارهایی باید انجام دهد؟ یک وبمستر باید توانایی کنترل، نظارت و حتی انجام تمام فعالیت‌های یک وب‌سایت را داشته باشد؛ به این معنی که از تولید محتوا، سئوی وب‌سایت، طراحی و نگهداری وب‌سایت، بررسی و نگهداری سرورها و دامنه، راه‌های بهبود عملکرد وب‌سایت و بسیاری دیگر از مواردی که برای فعالیت و رشد یک وب‌سایت نیاز است، آگاهی داشته باشد. شما به‌عنوان یک وبمستر باید بتوانید تمامی مشکلات و موانعی که سد راه پیشرفت و افزایش تعداد کاربران و بازدید یک وب‌سایت می‌شوند را برطرف کنید؛ همچنین بر عملکرد باقی اعضای وب‌سایت نیز نظارت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کسب و کار دیجیتالی، پیشنهاد می‌شود مقاله «وبمستر چیست و کیست؟ + وظایف، مهارت ها و مزایای Webmaster شدن» را مطالعه بفرمایید.

وبمستر | Webmaster
وبمستر | Webmaster

تولید و انتشار پادکست

پادکست را می‌توان رادیوی آنلاین نامید. پادکست‌ها مجموعه‌هایی صوتی هستند که در پلتفرم‌های آنلاین مخصوص انتشار پادکست و همچنین برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند؛ کاربران می‌توانند هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت دانلود شده، پادکست‌های مختلف را گوش کنند. شایان ذکر است موضوعاتی که در پادکست‌ها منتشر می‌شوند بسیار گوناگون بوده و در تمامی حوزه‌های کاری، ادبی و سرگرمی، ما شاهد حضور پادکستر‌ها هستیم. برای آشنایی بیشتر با پادکست، شما را به مطالعه‌ی مقاله «پادکست چیست؟ – معرفی پلتفرم های شنیدن پادکست + بهترین پادکست های ایرانی» دعوت می‌کنیم.

تولید و انتشار پادکست
تولید و انتشار پادکست
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی در مورد کسب و کار دیجیتال

کسب و کارهای دیجیتالی زیادی وجود دارد، شاید حتی بتوان گفت تمامی کسب و کارهای سنتی قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار دیجیتال را دارند؛ منتهای مراتب باید بستری مناسب برای تبدیل آن‌ها فراهم دید و استراتژی درستی برای ارائه‌ی آن‌ها به‌صورت دیجیتال، طرح کرد.

امیدواریم که با این مقاله توانسته باشیم مطالبی مفید و ارزنده پیرامون کسب و کار دیجیتال برای شما تهیه‌کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «کسب و کار دیجیتال» دارید، یا کسب و کارهای آنلاین دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب و کار دیجیتالی مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “کسب و کار دیجیتال چیست؟ چگونه بیزینس آنلاین خود را راه اندازی کنیم و توسعه دهیم؟

  • امیر ربانی — says: ۱۴۰۲-۰۷-۱۳ در ۰۹:۵۱

    ممنون از مقاله خوبتون، اینکه باید مشتری رو بشناسیم و اصطلاحا پرسونای مشتری رو به دست بیاریم رو من توی مجله اقتصاد ژورنال هم خونده بودم، ولی نفهمیدم چطور باید اینکارو انجام داد!
    ممنون میشم یه توضیح مختصری در این باره هم بدید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.