«بازاریابی دیجیتال اپیدمیک» یک استراتژیِ بازاریابی برای کسب‌وکارهای آنلاین است و شامل تکنیک‌هایی منحصربه‌فرد برای معرفی محصولات و خدماتِ این نوع از کسب‌وکارها می‌باشد.

برای درک هرچه آسان‌ترِ «مفهوم بازاریابی دیجیتال اپیدمیک» شما را دعوت می‌کنیم تا به چند حقیقتی که در ادامه لیست شده‌اند، دقت بفرمایید:

  • امروزه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به بستر مهمی برای ایجاد و یا پیشرفت کسب و کارها تبدیل شده‌اند.
  • روزبه‌روز به تعداد کسانی که با استفاده از اینترنت – و به‌صورت آنلاین – درآمد کسب می‌کنند، اضافه می‌شود.
  • تعداد افرادی که به‌صورت آنلاین به خرید اقلام موردنیاز خودشان می‌پردازند، افزایش چشمگیری داشته است.
  • طبق تحقیقات جدید جهانی، استفاده مستمر از اینترنت در میان بزرگ‌سالان تنها در چند سال گذشته، به میزانِ قابل‌توجهی افزایش یافته است.
  • امروزه بسیاری از کسب‌وکارها، بدون استفاده از یک مکان فیزیکیِ مجزا (مانند: مغازه، فروشگاه و یا دفتر کار) با قدرت به فعالیت و درآمدزایی خود ادامه می‌دهند.

بر اساسِ حقایق ذکرشده در بالا، امروزه نحوه‌ی خرید و تهیه‌ی اقلام موردنیاز مردم، دستخوش تغییرات اساسی شده است؛ این موضوع، به آن معنا است که بازاریابی سنتی دیگر به‌اندازه گذشته مؤثر نیست و اصول بازاریابی، این روزها، بیشتر بر روش‌های آنلاین متمرکز شده است تا روش‌های سنتی! همین امر باعث شده تا مفهومی به نام «بازاریابی دیجیتال» یا “Digital Marketing” شکل بگیرد.

بازاریابی دیجیتال، آن‌چنان در تاروپود فعالیت‌های تبلیغاتی تنیده شده و آن‌چنان در خریدوفروش کالاها و خدمات فراگیر شده است که گاهاً به آن «بازاریابی دیجیتال اپیدمیک» می‌گویند. با این مقدمه از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم که در این مقاله، شما را با این روشِ بازاریابی و این سبک از تبلیغات بیشتر آشنا کنیم تا دریابید که برای کسب درآمد از آن، به چه ملزوماتی نیاز خواهید داشت؟

لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

کسب و کار اپیدمی دیجیتال چیست؟

امروزه، بسیاری از کسب‌وکارها دیگر از روش‌ها و الزامات گذشته پیروی نمی‌کنند. در گذشته غالباً نیاز بود تا افراد ابتدا سرمایه قابل‌توجهی را برای ایجاد کسب‌وکار خود فراهم آورند و سپس به فکر اجاره مکانی برای استقرار کسب‌وکار و یا شرکتشان باشند؛ اگرچه امروزه، فراهم کردن سرمایه اولیه‌ی بالا – هنوز هم – برای راه‌اندازی برخی از کسب‌وکارها صدق می‌کند اما در مورد همه آن‌ها صادق نیست! برخی از کسب‌وکارها می‌توانند کاملاً به‌صورت آنلاین اداره شوند و حتی نیاز به سرمایه اولیه و امکاناتِ کمی برای تأسیس و راه‌اندازی دارند؛ «کسب‌وکارهای آنلاین» که گاهاً به آن‌ها «کسب و کار اپیدمی دیجیتال» نیز گفته می‌شود، یکی از این قبیل کسب‌وکارها است.

صاحبانِ کسب و کارهای ایپدمی دیجیتال – با توجه به نوعِ محصول یا کالایی که برای فروش دارند – معمولاً به 2 روش کسب‌وکارشان را هدایت می‌کنند:

  • در روش اول، آن‌ها اطلاعاتی را در یک زمینه و یا زمینه‌هایی خاص گردآوری می‌کنند، سپس آن اطلاعات را به‌صورت دیجیتال درمی‌آورند و نهایتاً اطلاعاتِ دیجیتالی خود را در معرضِ فروشِ کسانی قرار می‌دهند که طالب آن هستند.
  • در روش دوم، آن‌ها کالاها و یا محصولات فیزیکی تولید می‌کنند، سپس با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، کالاها یا محصولاتشان را به کاربران فضای مجازی می‌فروشند.

خاطر نشان می‌گردد که در کسب و کارهای اپیدمی دیجیتال، نیازی به صرفِ هزینه فراوان و گذاشتنِ وقت زیاد برای رسیدن به فروش نخواهید داشت؛ شما با کمترین میزان سرمایه اولیه و صرفاً با داشتن یک دستگاه کامپیوتر یا موبایل هوشمند، می‌توانید به تولید محتوای دیجیتال بپردازید و برای فروشِ محصولات یا خدمات خود – به‌صورت آنلاین – تبلیغ کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی دیجیتال اپیدمیک چیست؟

به مجموعه اقداماتی که یک شرکت یا یک کسب‌وکار، برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدماتِ خود در بازار انجام می‌دهد، «بازاریابی» گفته می‌شود. در گذشته، برای موفقیت در زمینه بازاریابی، به معجونی از هوش تبلیغاتی، مهارت فروش و توانایی پرزنت کردن کالا و خدمات به مشتریان نیاز بود اما ظهور اینترنت، باعث ایجاد تحولات زیادی در طرز تهیه‌ی این معجون شد! به‌عبارت بهتر، با فراگیر شدن اینترنت، نحوه‌ی دسترسی کسب‌وکارها به مشتریان وارد فضای کاملاً جدیدی شد و مفهومی به نام «بازاریابی دیجیتال» شکل گرفت؛ در این شکل از بازاریابی، امکاناتی مانند: وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌ها و… به بازاریان کمک می‌کنند تا محصولات و خدمات یک کسب‌وکار را به‌صورت آنلاین تبلیغ کرده و به فروش برسانند.

 پس از «ظهور اینترنت»، یک انقلاب دیگر در عرصه تکنولوژی اتفاق افتاد که باعث فراگیرتر شدنِ بازاریابی دیجیتال شد و آن انقلاب، «ظهور گوشی‌های هوشمند» بود. گوشی‌های هوشمند آن‌چنان رشد کردند و توسعه یافتند که دیگر کمتر کسی را می‌توانید ببینید که یکی از آن‌ها را در دست نداشته باشد! «همه‌گیر شدنِ این گوشی‌ها»، نیز ضربه‌ی آخر را بر پیکره‌ی کم‌جانِ «بازاریابی سنتی» وارد کرد و این‌گونه بود که «بازاریابی دیجیتال» برنده‌ی رینگ مسابقه شد و فریاد پیروزی‌اش، گوش همگان را کَر کرد! در نهایت، همه‌ی این اتفاقات به همه‌گیری و اپیدمیک شدنِ بازاریابی دیجیتال منجر شد و مفهوم «بازاریابی دیجیتال اپیدمیک» شکل گرفت. البته، برخی از روش‌های بازاریابی سنتی، کماکان کارایی خود را حفظ کرده‌اند اما همان‌ها نیز تحت تأثیر «ظهور اینترنت و گوشی‌های هوشمند»، دچار تغییر و تحولات اساسی شدند.

مطالعات حاکی از آن است که مردم ترجیح می‌دهند بیشتر، از تلفن‌های همراهشان برای ورود به اینترنت استفاده کنند تا کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هایشان!! همین امر سبب شده است تا صاحبان کسب‌وکارهای مختلف، هر «کاربرِ اینترنتی» را به چشمِ یک «مشتری» ببینند؛ پس عاقلانه‌ترین کار از دیدِ آن‌ها، این است که ویترینِ محصولات و خدماتشان را به دنیای دیجیتال بیاورند و از این طریق، محصولات و خدمات خود را به مشتریانشان عرضه نمایند و به فروش موردنظر خود نیز دست‌یابند. در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، صاحبانِ کسب‌وکارها با استفاده از روش‌های کم‌هزینه‌ای مانند: راه‌اندازی یک وب‌سایت، ساختن اکانت تجاری در شبکه‌های اجتماعی، سفارش تبلیغ به اینفلوئنسرها (افراد معروف در دنیای مجازی) و انجام تبلیغات در کانال‌های معروف تلگرامی یا پیج‌های پربازدید اینستاگرامی می‌توانند دوره یا محتوای خود را به مخاطبانِ هدفشان، معرفی نمایند یا کالاها و خدمات خود را به مشتریانشان بفروشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا بازاریابی دیجیتال اپیدمیک مهم است؟

این روش بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری نسبت به روش‌های سنتی دسترسی داشته باشید و مشتریان بالقوه‌ای را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند، هدف قرار دهید. علاوه بر این، استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، اغلب مقرون به‌صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان می‌دهد موفقیت خود را به‌صورت روزانه اندازه‌گیری کنید و آن‌طور که مناسب می‌دانید، برای حرکت بعدی خود تصمیم بگیرید.

چند مزیت عمده در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک وجود دارد:

1.     تمرکز بر مخاطب هدف

با استفاده از این روشِ بازاریابی، شما می‌توانید مخاطبان موردنظرِ خود را پیدا کرده و فعالیت‌های تبلیغاتی‌تان را برای فروش بیشتر به آنان هدفمند نمایید. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبانِ بسیار خاص را – از بین تمامی مخاطبان هدف خود – شناسایی نموده و مورد هدف قرار دهید یا پیام‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده به این دسته از مخاطبانتان ارسال کنید. این روش بازاریابی، همچنین شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیتِ مشتریان خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را اصلاح نمایید تا مطمئن شوید که بیشترین تعداد مشتری را برای کالاها و یا محتوایِ خود جذب می‌کنید. بهتر از همه، بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، به شما کمک می‌کند تا گروهِ مخاطبان هدف خود را به چند زیرگروه تقسیم کنید؛ شایان ذکر است که اگر چندین محصول یا خدمت را به گروه‌های مشتریانِ مختلف می‌فروشید، این موضوع بسیار راهگشا است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

2.     مقرون به‌صرفه بودن

بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر روش‌های بازاریابی است؛ زیرا با اطلاعاتی که از ابزارهای تحلیلیِ آن به‌دست می‌آورید، می‌توانید به نتایج واقع‌بینانه‌ای در مورد جاهایی که تبلیغات خود را در آن انجام می‌دهید و هزینه‌هایی که قرار است خرج کنید، داشته باشید؛ به‌عنوان مثال، شما با توجه به نتایج و آنالیزهایی که از ابزارهای بازاریابی دیجیتال اپیدمیک (نظیر: گوگل آنالیتیکس) به‌دست آورده‌اید، می‌توانید به‌جای هزینه کردن، در روش‌های گران‌قیمتِ تبلیغاتی – که بازدهی مطلوبی برای شما ندارند – پول خود را صرفِ روش‌های تبلیغاتی کنید که بازدهی آن‌ها برای کسب‌وکار شما بسیار بالا است. مثلاً به‌جای تبلیغ در گوگل ادز (Google Ads)، تصمیم می‌گیرید که از تبلیغات اینفلوئنسرهای پرطرفدار با بازدید بالا در اینستاگرام استفاده کنید. در واقع، این استراتژیِ دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد به‌طور مداوم از هر کمپین تبلیغاتی خود، اطلاعاتی را هرچه بهینه‌تر اجرا کردنِ کمپین‌های آتی خود به‌دست آورید و مطمئن شوید که هرگز پول خود را برای روش‌های تبلیغاتی که بازدهی خوبی برای کسب‌وکار شما ندارند، هدر نمی‌دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

3.     رقابت با بزرگان

بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، زمینه‌ی رقابت را برای همه‌ی کسب‌وکارها (حتی کسب‌وکارهای نوپا) ایجاد کرده و به شما – که یک صاحب یک کسب‌وکارِ نوپا هستید – این فرصت را می‌دهد که حتی با برندهای بزرگ‌تر نیز رقابت کنید. اگر صاحبِ یک کسب‌وکار کوچک و تازه‌تأسیس هستید، احتمالاً – در دنیای واقعی – رقابت با برندهای معروف، برایتان دشوار است؛ اما خوشبختانه – در دنیای مجازی – فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، میزان فروشِ مطلوبِ خود را داشته باشید یا حتی فروشتان را از برندهای بزرگ در دنیای واقعی بیشتر کنید.

به‌عنوان مثال، ممکن است با یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، نظیر گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)، کلمات کلیدی یا موضوعات خاصی را که مرتبط با محصولات یا خدمات شما هستند، شناسایی نموده و برای آن موضوعات، در وب‌سایت خود محتوای باکیفیت منتشر کنید؛ این امر به شما در گرفتن رتبه‌های بالا در آن کلمات کلیدی در موتورهای جستجو کمک می‌کند. شایان ذکر است که موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند بزرگ‌تر است؟ در عوض، آن‌ها محتوایی را به کاربرانشان پیشنهاد می‌دهند که برای آن کاربران، رضایت‌بخش و ارزشمند باشد؛ پس شما نیز می‌توانید با تولید محتوای باکیفیت – چه در وب‌سایت خود و چه در شبکه‌های اجتماعی‌تان – مشتریان خاص خودتان را پیدا کنید و سهم خود را از بازار داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

4.     قابلیت تغییر و تطبیق‌پذیری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در دنیای تبلیغات (چه تبلیغات آنلاین و چه تبلیغات سنتی) همیشه همه چیز آن‌طور که می‌خواهید طبق برنامه‌ریزی شما پیش نرود! ممکن است در نیمه‌ی راه متوجه شوید که یکی از محاسباتتان در زمینه تبلیغات و جذب مشتری غیرصحیح بوده یا یکی از فرض‌هایتان نادرست بوده است و یا مخاطبانتان آن‌طور که انتظار داشتید، به خرید از شما واکنش خوبی نشان نداده‌اند؛ لذا این موضوع که بتوانید استراتژی تبلیغاتیِ خود را در طول مسیر تغییر دهید یا آن را از نو تنظیم کنید، بسیار سودمند است؛ زیرا شما را از شروعِ کاملِ پروسه‌ی تبلیغات و اتلاف زمان و هزینه معاف می‌کند. همین امر باعث می‌شود که تطبیق و تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال اپیدمیک – نسبت به شیوه‌های سنتی بازاریابی – آسان‌تر باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

5.     درگیر کردن مخاطب با ایجاد نیاز

با استفاده از بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، می‌توانید در هر مرحله مخاطبان هدفتان را درگیر کنید! بد نیست بدانید که کاربران فضای مجازی، از نقطه‌ی صفر (یعنی جایی که هنوز برند شما و محصولاتتان را نمی‌شناسند) تا نقطه‌ی نهایی (یعنی خرید از شما و تبدیل شدنشان به مشتری وفادار برایتان) سفری را طی می‌کنند که دیجیتال مارکترها به آن، «سفر مشتری» می‌گویند. هر کاربر در سفرش، مراحل خاصی را پشت سر می‌گذارد؛ بازاریابی دیجیتال اپیدمیک به شما – به‌عنوان صاحبِ یک کسب‌وکار آنلاین – کمک می‌کند تا کاربران مختلف را واردِ این سفر کرده، دست آن‌ها را بگیرید و با گذر از این مراحل خاص، آن‌ها را به خرید از خودتان ترغیب نمایید.

 این ضروری است که هر چه زودتر مخاطبتان را درگیرِ سفرشان برای خرید کنید. کانال‌های آنلاین و ابزارهای آنالیز در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک، به شما این امکان را می‌دهند که کل پروسه‌ی سفر مشتریانتان را مشاهده و تجزیه‌وتحلیل کنید. لطفاً توجه داشته باشید که تجزیه‌وتحلیلِ نحوه حرکت و عملکرد مشتریان در طول سفر، برای تبدیل مخاطب به مشتری بسیار حائز اهمیت است؛ حتی اگر مخاطبان شما در مراحل اولیه‌ی «سفر مشتری» از ادامه دادن مسیر صرفِ نظر کنند و نهایتاً به خریدار شما تبدیل نشوند، حداقل درک عملکرد مخاطبان در طول سفر، به شما کمک می‌کند که چرا آن‌ها از ادامه دادن مسیر منصرف شده‌اند؟ آنگاه می‌توانید با راهکارهایی، موانعی که باعث شده مخاطبان از ادامه صرف مشتری صرفِ نظر کرده‌اند را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید دو مقاله‌ی «سفر مشتری چیست؟ | نقشه تجربه مشتری در مسیر خرید از شما» و «کانورژن ریت یا نرخ تبدیل چیست؟ | راهکار محاسبه و افزایش نرخ تبدیل» را مطالعه کنید. علاوه بر این دو مقاله، مقاله‌ی دیگر تحت عنوانِ «مدل آیدا (AIDA) چیست و چه مراحلی دارد؟ – کاربرد آیدا در بازاریابی و فروش» یکی از بهترین منابع، برای درک مفهوم درگیر کردن مخاطب با ایجاد نیاز در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مراحل مورد نیاز برای ایجاد کسب و کار اپیدمی دیجیتال

همان‌طور که گفته شد، کسب و کارهای اپیدمی دیجیتال، کسب‌وکارهایی هستند که برای ایجاد و پا گرفتن، نیازی به تجهیزات پیچیده‌ای در ابتدای کار نخواهند داشت. حتی لازم نیست که شما برای تولید محتوا، تخصص فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی ویرایشگری و یا نویسندگی داشته باشید. با داشتن هر سطحی از تخصص و حتی با بودجه‌ای کم نیز می‌توانید کار خود را شروع کنید. در ادامه با مراحل ایجاد کسب و کار دیجیتال اپیدمیک و نیز مراحل بازاریابی این نوع کسب‌وکار آشنا می‌شویم.

1.     انتخاب موضوع و حیطه فعالیت

ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مرحله در ایجاد این‌گونه از کسب‌وکارها، انتخاب موضوع و حیطه‌ای است که قصد دارید در آن شروع به فعالیت نمایید. این موضوع، از آن جهت بسیار مهم است که با انتخاب زمینه فعالیت، می‌توانید دیدی واضح و شفاف نسبت به شناخت مخاطبین خود و نیازهای آنان داشته باشید. اما چگونه می‌توانید یک حیطه جذاب و پول‌ساز را انتخاب کنید؟ نکاتی که در ادامه ارائه شده است می‌تواند در زمینه‌ی انتخاب یک حیطه فعالیت پول‌ساز برای ایجاد یک کسب و کار اپیدمیک دیجیتال به شما کمک کند:

  • همیشه از خود بپرسید که آیا موضوع و حیطه موردنظر می‌تواند برای شما پول‌ساز باشد؟ آیا مردم و مخاطبان را درگیر می‌کند و آن‌ها حاضر هستند که برای محتوا یا محصولات شما پول بپردازند؟ تجربه نشان داده است که برخی از موضوعات و حیطه‌ها، با احتمال کمتری می‌توانند شما را در دنیای مجازی به موفقیت برسانند و برخی دیگر از زمینه‌ها هم – ازآنجایی‌که مخاطبان و طرفداران بیشتری دارند – احتمال اینکه شما را به موفقیت برسانند، بسیار زیاد است؛ به‌عنوان مثال، کمتر کسی پیدا می‌شود که لوازم‌خانگی بزرگ مانند: تلویزیون و یا اجاق‌گاز را به‌صورت آنلاین خریداری کند؛ پس ورود شما به این حیطه از فعالیت با ریسک بسیار بالایی همراه خواهد بود.
  • انتخاب موضوع موردنظر در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک را با توجه به «علاقه خود» انجام دهید. ممکن است یک موضوع بسیار جذاب و پرمخاطب باشد اما شما به تولید محتوا درباره‌ی آن علاقه‌ای نداشته باشید؛ هرچند که ممکن است فعالیت خود را در یک موضوع پول‌ساز استارت بزنید اما به‌احتمالِ زیاد – پس از مدتی – اشتیاق لازم برای ادامه دادن مسیر را از دست خواهید داد.
  • به بازار و رقبا توجه کنید! ممکن است در حیطه موردنظر شما رقبای زیادی مشغول به فعالیت باشند و بازار را قبضه کرده باشند. در این صورت، هرچقدر هم که سخت تلاش کنید و هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغات نمایید، موفقیت دیرتر به‌دست می‌آید و باید برای آن هزینه بیشتری بپردازید. با توجه به اینکه هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال اپیدمیک ممکن است از توان شما خارج باشد، پس بهتر است به سراغ موضوعات جدیدتر و خلاقانه‌تر (با رقبای کمتر) بروید.
  • برخی موضوعات و حیطه‌ها بیشتر از موضوعات دیگر در دنیای مجازی و در بین مردم جهان محبوبیت و مخاطب دارند. به‌عنوان مثال موضوعاتی مانند: تناسب اندام، بدن‌سازی، لوازم دیجیتال، مشاوره در زمینه ارتباطات و روابط، مسائل مالی و سرمایه‌گذاری و نیز محصولات دست‌ساز و هنری از طرفداران بیشتری در بین عموم مردم برخوردار هستند؛ لذا اگر این موضوعات را انتخاب کنید، احتمالاً مخاطبان بیشتری جذب خواهید کرد و نهایتاً موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

2.     تولید محتوا

پس‌ازاینکه موضوع و حیطه موردنظرتان را انتخاب کردید، وارد بخش اصلی کسب‌وکار خود،‌ یعنی «تولید محتوا» خواهید شد! تولید محتوای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و بخش اصلی کسب و کارهای دیجیتال اپیدمیک را تشکیل می‌دهد. در این مرحله، علاوه بر اینکه «شناخت انواع محتوا» بسیار اهمیت خواهد داشت، داشتنِ خلاقیت، نوآوری و نیز کیفیت در تولید محتوای دیجیتال، بسیار مهم است. در ادامه، انواع و اشکال محتوا در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک را معرفی نموده‌ایم.

انواع محتوا در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک

وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین می‌شود، «محتوا» همه چیز است! محتوا، همان چیزی است که کسب‌وکار شما را از رقبا متمایز می‌کند و همچنین منجر به جذب مخاطب و ترافیک بیشتر می‌شود.

یکی از دلایلی که «بازاریابی محتوا» تا این حد مؤثر است این است که در این نوع بازاریابی مؤلفه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آنها برای هدف‌گیری و تبدیل بازدیدکننده به مشتری استفاده کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
محتوای متنی و مقالات

شاید غالب‌ترین شکل محتوا در وب، مقاله‌ها و محتوای متنی باشد. محتوای مکتوب و جذاب می‌تواند ترافیک ارگانیکِ زیادی را به وب‌سایتِ کسب‌وکار شما هدایت کند و درعین‌حال، مشتریان را در مورد محصولات، نام تجاری و تخصص شما آگاه نماید. محتوای طولانی به کسب و کارهای اپیدمی دیجیتال اجازه می‌دهد با پاسخ دادن به سؤالات یا آموزش مفاهیم، (پرس‌وجوها و جستجوهای محبوب)، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، بخش‌های مربوط به وبلاگ، فرصت‌های طلایی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی و به‌دست آوردن لینک‌های ورودی هستند که به‌طور چشمگیری به سئو و رشد ترافیک وب‌سایت کمک می‌کند. این نوع محتوای آنلاین، به نویسندگان این امکان را می‌دهد که چندین کلمه کلیدی هدفمند – به‌ویژه کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) – را برای ارتقاء جایگاه در نتایج جستجو به مقالاتِ خود اضافه کنند. در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک شما می‌توانید محتوای متنی موردنظر و موردنیاز مخاطبان را در قالب‌ها گوناگون تولید کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهید. مزیت این گونه از محتوا این است که ساخت و تولید آن آسان بوده و مخاطب نیز به‌راحتی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
کتاب الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی این امکان را به کاربران اینترنتی می‌دهند تا موضوعات موردنظرشان – به‌طور کامل – موردبررسی قرار گرفته و جزئیات بیشتری را در خود جای دهند. به‌طورمعمول، این نوع محتوا حدود 3000 تا 5000 کلمه طول دارد و به‌صورت PDF قابل دانلود است. ثابت شده است که محتوای طولانی برای کسب‌وکارهای مختلف بسیار ارزشمند است و افراد بیشتری را به خرید از آن‌ها ترغیب می‌کند. در نهایت، هدف این نوع محتوا معمولاً آموزش موارد گوناگون و نیز ارتقای سطح تخصص و دانش کاربران است.

پادکست و انواع محتوای صوتی

تا یک دهه پیش، پادکست‌ها چندان موردتوجه مردم نبود، اما اکنون در دنیای مجازی، توجه‌های بسیاری را به خود معطوف کرده‌اند!!! تخمین زده‌شده که تا در سال‌های آتی تعداد طرفداران و شنوندگان پادکست در جهان، از مرز 200 میلیون نفر عبور کند! لذا این شکل از محتوا، در چند سال گذشته به‌سرعت رشد کرده است و این، یک ایده هوشمندانه برای کسب‌وکارهای آنلاین است تا در مسیر تولید محتوای صوتی و پادکست حرکت کنند.

پادکست، امروزه به یک تاکتیک جذاب و مهم تبدیل شده است که از طریق آن می‌توانید اطلاعات موردنظر خود را به سمعِ مخاطبانتان برسانید. حتی افرادی که از خواندن کتاب‌های کاغذی لذت نمی‌برند و یا فرصت کافی برای مطالعه ندارند نیز می‌توانند از «پادکست» استفاده کنند. پادکست به مشتریان این امکان را می‌دهد که به محتوای موردنظرشان به شکلی منفعلانه‌تر دسترسی داشته باشند؛ به‌عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند حین انجام کارهای روزمره‌ی خود از جمله: خانه‌داری، رانندگی و… به پادکست شما گوش دهند و با این کار، از زمانشان به‌صورت بهینه‌تری استفاده کنند.

خوشبختانه، پلتفرم‌های نرم‌افزاری زیادی برای تولید و انتشار محتوای صوتی (پادکست) وجود دارد؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به: کست‌باکس (CastBox)، کلاب‌هاوس (ClubHouse)، شنوتو و… اشاره کرد. گفتنی است که این پلتفرم‌ها به کسب و کارهای اپیدمی دیجیتال کمک می‌کنند تا از طریق تولید پادکست نیز به بازاریابی و جذب مشتری بپردازند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها، گزینه‌ای عالی برای «تولید محتوا» به شمار می‌روند؛ زیرا آن‌ها شکلی از محتوا هستند که به‌راحتی «مصرف» می‌شوند!!! اینفوگرافیک‌ها، نمایش‌های دیداری جالبی از اطلاعات و آمار ایجاد می‌کنند که خواندن‌شان را بسیار ساده‌تر از فهرستی از اعداد و حقایق می‌کند.

بسیاری از کاربران اینترنتی، عاشق اینفوگرافیک‌ها هستند؛ زیرا اینفوگرافی اغلب مفاهیم را برای درک و هضم، آسان‌تر می‌کند؛ آمارها نشان می‌دهد که کاربران اینترنتی برای مطالعه‌ی یک تصویر اینفوگرافیک، 30 برابر متن معمولی، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. تولیدکنندگان محتوا نیز این گونه از محتوای گرافیکی را دوست دارند؛ زیرا نسبتاً سریع ایجاد می‌شوند و از عملکرد قدرتمندی در انتقال مفهوم به مخاطبان – یا ایجاد نیاز در آن‌ها – برخوردار هستند.

اگر بسیاری از محتوای متنی و مقالات وب‌سایتِ شما بر اساس واقعیت‌ها و آمار و ارقام است، تبدیل کردنِ این مقالات به محتوای بصری (اینفوگرافیک) راهی ساده اما بسیار مؤثر برای جذب مشتری بیشتر است. ابزارهای متعددی نظیر: مایکروسافت پاورپوینت (Microsoft PowerPoint)، کانوا (Canva)، پیکتوچارپ (Piktochart)، ویسمی (Visme)، ونگیج (Venngage) و… نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی یک تصویر اینفوگرافیک ایجاد کنید. با استفاده از این ابزارها، تنها کاری که واقعاً باید انجام دهید این است که داده‌هایی را که می‌خواهید – در قالب‌های آماده – اضافه نموده، به شیوه‌ای هنرمندانه و درعین‌حال خواندنی مرتب کنید، سپس آن‌ها را در وبلاگ و یا رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

وبینار

وبینار، شکل دیگری از محتوای جذاب است که می‌تواند برای آموزش بسیار مفید باشد. این نوع از ارائه‌ی محتوا، معمولاً در بسترهای آنلاینِ رایگان و یا پولی به مشتریان ارائه می‌شود. ثابت شده است که وبینارها برای افزایش نتایج بازاریابی، فروش و نرخ تعامل بسیار مؤثر هستند. بدیهی است که وبینارها باید جالب و مرتبط باشند تا مخاطبان شما را درگیر خود نگه دارند؛ اکثر بینندگان ترجیح می‌دهند وبینارها بین 30 تا 45 دقیقه طول بکشد. همچنین 92 درصد بینندگان نیز می‌خواهند از طریق یک جلسه پرسش و پاسخ زنده در پایان وبینار، با هم تعامل داشته باشید، بنابراین حتماً این گزینه را نیز در استراتژی بازاریابی دیجیتال اپیدمیک خود در نظر بگیرید.

ویدئو و فیلم

فیلم و ویدئو یکی از مهم‌ترین انواع محتوا است که شما می‌توانید در کسب و کار اپیدمی دیجیتالِ خود تولید کنید. سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدئو در چند سال گذشته، آن را به شکل محتوایی ضروری برای کسب‌وکارها – به‌ویژه برای کسب و کارهای دیجیتال اپیدمیک – در هر شکل و اندازه تبدیل کرده است. مردم معمولاً زمان زیادی صرف تماشای انواع مختلف پلتفرم‌های ویدئویی، از جمله برنامه‌های تلویزیونی زنده و رسانه‌های اجتماعی می‌کنند؛ دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ویدئو، به شکل فزاینده‌ای به نوع اصلیِ تولید محتوا تبدیل شده است، دلیل این امر نیز این است که مردم انواع رسانه‌ها را در تلفن‌های هوشمند خود در تمام ساعات شبانه‌روز تماشا می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این فرم از محتوا، این است که می‌توان آن را در حین انجام فعالیت‌های دیگر نیز مشاهده نمود. علاوه بر این، شما – به‌َعنوان صاحب یک کسب‌وکار آنلاین – شانس بیشتری برای جلب توجه بینندگان با یک کلیپ ویدیویی 30 ثانیه‌ای – نسبت به یک مقاله طولانی – دارید. پخش ویدئویی زنده و یا لایو در شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از انواع محبوب محتوای دیجیتال است که بسیاری از برندها از آن برای ایجاد تعامل با مخاطبان خود به‌صورت چهره‌به‌چهره استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات، مردم، 3 برابر سایر محتواها، با محتوای ویدئوییِ پخش زنده ارتباط برقرار می‌کنند؛ به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت که این نوع توزیع محتوای رسانه‌ای در چند سال آینده نفوذ بیشتری پیدا کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
محتوای تخصصی

مردم عاشق شنیدن نظرات متخصصان هستند. این موضوع، به آن‌ها منبعی از اطلاعات را ارائه می‌کند که می‌توانند – صرف نظر از اینکه در مورد چه موضوع یا صنعتی در حال تحقیق هستند – به محتوا اعتماد کنند. یکی از زمینه‌هایی که پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال اپیدمیک دارد، نظرات تخصصی کارشناسان در موضوعات گوناگون است. برای این کار، شما – به‌َعنوان صاحب یک کسب‌وکار آنلاین – می‌توانید مصاحبه‌هایی را با مدیران یا متخصصان صنایع مختلف انجام دهید و این مصاحبه‌ها را منتشر نمایید تا اطلاعات مفیدی را از این طریق در اختیار مخاطبان قرار دهید.

 حتی بهتر است از برخی از کارشناسان دعوت کنید تا در یک لایو، به‌عنوان مهمان حضور داشته باشند تا دیدگاه خود را در مورد موضوعات به‌روز و موردعلاقه کاربران بیان کنند؛ این تعاملات را می‌توانید در قالب یک وبلاگ، مصاحبه پادکست، ویدئو یا حتی یک وبینار انجام دهید، سپس از طریق پلتفرم‌های مختلف، محتوای تولیدشده را توزیع نمایید.

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن آخر درباره بازاریابی دیجیتال اپیدمیک

بازاریابی دیجیتال اپیدمیک یکی از زمینه‌های بسیار موفق در زمینه کسب درآمد در سال‌های اخیر در ایران بوده است. مزیت این نوع از بازاریابی و کسب‌وکار این است که افراد برای شروع آن نیاز به تخصص یا سرمایه اولیه زیادی ندارد و به‌راحتی و یا کمترین سرمایه اولیه می‌توانید آن را شروع نمایید. نکته نهایی در این خصوص این است که، پس از ایجاد یک کسب و کار اپیدمی دیجیتال می‌توانید با تولید اصولی انواع محتوا به هدف خود که جذب مخاطب یا فروش بیشتر است، دست‌یابید.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «بازاریابی دیجیتال اپیدمیک» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب و کار دیجیتال اپیدمی خود را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها