برای خرید یک محصول، فاکتورهای مختلفی دخیل هستند؛ مانند: کیفیت، کارایی، طراحی و… اما به جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتوری که تمامی خریداران به آن توجه می‌کنند، «قیمت محصول» می‌باشد. از این گذشته، هر چه بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، رقابتی‌تر و تنوع محصولات در آن بیشتر باشد، فاکتور قیمت، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ در این راستا، یک «قیمت گذاری اصولی و درست»، باعث جذب مشتریان بیشتر و افزایش میزان خرید آن‌ها از شما می‌شود. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قرار است تا انواع مختلف قیمت گذاری محصول را با هم بررسی کنیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

قیمت گذاری یعنی چه؟

همان طور که گفتیم قیمت گذاری یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در بازار می‌باشد و باید به‌گونه‌ای انجام شود که هم شما – به‌عنوان صاحب یک کسب و کار یا فروشنده – از فروش کالای خود سود ببرید، هم مشتری در ازای پرداختِ هزینه برای خرید محصول شما، راضی و خشنود باشد. به‌طور کلی، قیمت گذاری یعنی شما تمامی هزینه‌هایی که برای تولید یک محصول صورت گرفته است (مواد اولیه، هزینه‌ی تولید، هزینه‌های باربری و انتقال، حقوق کارمندان و…) را حساب کرده و درصدی سود مجاز را بر روی هزینه‌های تمام‌شده‌ی تولید، اضافه کنید؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های تولید متفاوت، مواد اولیه‌ی مختلف و رقابتی‌تر شدن بازار، استراتژی‌های مختلفی برای قیمت گذاری محصول به وجود آمده است که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اهداف قیمت گذاری برای محصولات

مهم‌ترین نکته برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه و هر مرحله از زندگی، «هدف‌گذاری» است و قیمت گذاری محصول نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای اینکه قیمت گذاری درستی داشته باشید، باید اول از همه، هدف خود از قیمت گذاری را مشخص کنید. انواع هدف در قیمت گذاری عبارت‌اند از:

  • ماندگاری در بازار
  • بیشترین سود در کمترین زمان ممکن
  • کسب بیشترین سهم از بازار
  • ارائه‌ی محصولی متمایز با قیمتی دلخواه

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

اهداف قیمت گذاری برای محصولات
اهداف قیمت گذاری برای محصولات

ماندگاری در بازار

گاهی اوقات، مخصوصاً در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی که جامعه ممکن است از قدرت خرید مناسبی برخوردار نباشد یا مشتریان خواسته‌های خود از محصولات را تغییر دهند، شرکت‌های مختلفی صرفاً برای حضور در بازار و از دست ندادن سهم خود در بازار، برای مدتی به سودشان اهمیت نمی‌دهند و حتی مجبور می‌شوند ضرر کنند؛ اما هدف آن‌ها این است که سهم خود را در بازار حفظ کرده و از دور رقابت کنار روند؛ به همین منظور، قیمت گذاری خود را صرفاً با هدف ماندگاری در بازار و حفظ سهم خود در بازار انجام می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بیشترین سود در کمترین زمان ممکن

این هدف زمانی دست‌یافتنی و منطقی است که وضعیت اقتصادی جامعه و بازار دارای ثبات باشد و حتی بتوان آن را پیش‌بینی کرد؛ در این شرایط، شرکت‌ها با تجزیه و تحلیل بازار و بررسی قدرت خرید بازار هدف، اهداف قیمت گذاری خود را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که بیشترین سود را در کمترین زمان ممکن از شرایط موجود کسب کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کسب بیشترین سهم از بازار

همه‌ی شرکت‌ها به دنبال این هستند که سهم بیشتری از بازار و جامعه‌ی هدف را از آن خود کنند؛ به همین دلیل قیمت‌های رقابتی را برای محصولات خود انتخاب می‌کنند، تا افزایش فروش داشته باشند (حتی با سود کم از هر محصول)؛ زیرا هرچه فروش بالاتر برود، هزینه‌های کلی تولید کاهش یافته و شما با قیمتی کمتر می‌توانید سودی بیشتری برای شرکت خود رقم بزنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ارائه محصولی متمایز با قیمتی دلخواه

این هدفِ قیمت گذاری توسط شرکت‌هایی انتخاب می‌شود که محصولی متمایز و خاص را به جامعه عرضه می‌کنند. به‌عنوان مثال در حوزه‌ی تکنولوژی و محصولات الکترونیکی، این مورد بیشتر مشاهده می‌شود و بارزترین نمونه‌ی آن شرکت اپل می‌باشد که با ارائه‌ی محصولات انحصاری و خاص خود، می‌تواند حاشیه سود بالایی برای قیمت گذاری محصولات خود داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع روش ها و فرمول های قیمت گذاری محصول

برای تعیین قیمت یک کالا، روش ها و فرمول های مختلف قیمت گذاری وجود دارد که برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین این روش‌ها و فرمول‌ها عبارت‌اند از:

  • قیمت گذاری مبتنی بر هزینه‌های صورت گرفته
  • قیمت گذاری بر اساس تقاضای بازار و سهم رقبا از بازار
  • قیمت گذاری روانشناختی
  • قیمت گذاری اسکیمینگ
  • قیمت گذاری محدود
  • قیمت گذاری پیک بار (اوج بار)
  • قیمت گذاری پکیجی (مجموعه‌ای)
  • قیمت گذاری جغرافیایی
  • قیمت گذاری بر اساس تصور خریداران
  • قیمت گذاری فریمیوم
  • قیمت گذاری پویا
  • قیمت گذاری نفوذی
  • قیمت گذاری بر اساس خط تولید
  • قیمت گذاری اجباری

در ادامه به بررسی هر چه بیشتر موارد ذکرشده در بالا می‌پردازیم.

انواع روش ها و فرمول های قیمت گذاری محصول
انواع روش ها و فرمول های قیمت گذاری محصول

قیمت گذاری مبتنی بر هزینه های صورت گرفته

در روش و استراتژیِ «قیمت گذاری مبتنی بر هزینه‌های صورت گرفته»، شرکت‌ها «قیمت تمام شده‌ی هر محصول» را محاسبه می‌نمایند و بر اساس شرایط بازار، نوع کالایی که عرضه می‌کنند و وضعیت بازار هدف، یکی از روش‌های زیرمجموعه‌ی این استراتژی قیمت گذاری محصول را انتخاب می‌نمایند. مهم‌ترین عواملی که در «روش قیمت گذاری محصول مبتنی بر هزینه‌های صورت گرفته» تأثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از: «هزینه‌های ثابت»، «هزینه‌های متغیر»، «هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده» که برای تولید محصول و رساندن آن به‌دست مشتریان، مصرف شده است. حال در ادامه، مدل‌های مختلف این روش قیمت گذاری را در زیر با هم بررسی خواهیم کرد:

  • مدل بهای تمام شده
  • مدل مارک آپ
  • مدل سود حاشیه‌ای
  • مدل بازگشت سرمایه

در ادامه، تمامی این مدل‌ها را بر اساس فرمولی که برای قیمت گذاری محصول ارائه می‌دهند تشریح می‌نماییم.

مدل های قیمت گذاری محصول مبتنی بر هزینه های صورت گرفته
مدل های قیمت گذاری محصول مبتنی بر هزینه های صورت گرفته

فرمول قیمت گذاری بر اساس بهای تمام شده

ساده‌ترین راه و فرمول برای قیمت گذاری یک محصول، قیمت گذاری بر اساس «بهای تمام‌شده‌ی تولید آن محصول» است. در این روش، شما تمامی هزینه‌های تولید شده را تقسیم بر تعداد کالایی که به ازای آن هزینه‌ها به‌دست آمده است، تقسیم می‌کنید و درصدی سود روی قیمت تمام شده‌ی محصولات، اضافه می‌نمایید. معمولاً کمترین سودی که در این روش محاسبه می‌شود، 9% قیمت تمام شده‌ی هر محصول می‌باشد.

درصد 9 * (تعداد محصولات / قیمت تمام‌شده‌ی کل محصولات) = قیمت محصول

فرمول قیمت گذاری محصول بر اساس مارک آپ

در این فرمول، شما باز هم بر اساس هزینه‌های تولید محصول، قیمت گذاری می‌کنید؛ اما حاشیه‌ی سودی که بر روی قیمت محصولات خود قرار می‌دهید، به‌عنوان درصدی از بازده مورد انتظار از فروش محصولات به حساب می‌آید.

قیمت افزایش‌یافته = هزینه‌ی تولید هر محصول / (درصد بازده پیش‌بینی‌شده از فروش - 1)

مدل قیمت گذاری محصول بر اساس سود حاشیه ای

در این روش برای اینکه بتوانید با شرکت‌های بزرگ رقابت نموده و سهمی از بازار را کسب کنید، کمترین حاشیه‌ی سود را برای قیمت گذاری محصول خود انتخاب می‌کنید؛ و تنها هدف شما تأمین هزینه‌های تولید و حداقل سود لازم برای ادامه‌ی تولید می‌باشد.

 فرمول قیمت گذاری محصول بر اساس بازگشت سرمایه

همان طور که از اسم این روش پیداست، شما قیمت گذاری محصول خود را بر اساس رسیدن به مقدار معینی از نرخ بازگشت سرمایه هستید. فرمول قیمت گذاری محصول بر اساس نرخ بازگشت سرمایه عبارت است از:

کل فروش در واحدها / (هزینه‌ی کل + مقدار بازدهی مورد نظر برای سرمایه‌گذاری) = قیمت کالا بر اساس بازگشت سرمایه

و اما فرمول محاسبه‌ی مقدار بازده مناسب برای سرمایه‌گذاری عبارت است از:

درصد نرخ بازگشت دلخواه * ارزش کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته = بازده مناسب برای سرمایه‌گذاری

قیمت گذاری بر اساس تقاضای بازار و سهم رقبا از بازار

این روش در بازارهای کاملاً رقابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایی که شرکت‌ها نمی‌توانند بر اساس روش قیمت گذاری مبتنی بر هزینه‌های صورت گرفته، بقای خود را تضمین کرده و سهم خود را در بازار حفظ نمایند؛ به همین منظور لازم است تا بر اساس تقاضای بازار و قیمت رقبا، قیمت گذاری محصولات خود را انجام دهند.

به زبان ساده، در این روش شرکت‌ها بر اساس قیمتی که رقبا برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند، حاشیه‌ی سود و قیمت فروش محصولاتشان را تعیین می‌کنند؛ ممکن است قیمتی برابر، کمتر و یا کمی بیشتر از رقبا برای محصولات خود در نظر بگیرند.

نکته‌ی مهم در قیمت گذاری بر اساس تقاضای بازار، این است که این تعیین قیمت محصول در این روش، به توانایی بازاریابان و تحلیل‌گران شرکت‌ها در بررسی و تحلیل میزان تقاضا و سهم رقبا از بازار بستگی دارد؛ بنابراین، هرچه شما ارزیابی دقیق‌تری از حجم تقاضای بازار و همچنین سهم رقبا از بازار داشته باشید، قیمت گذاری مناسب‌تری برای رقابت با سایر شرکت‌ها خواهید داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قیمت گذاری روانشناختی

در استراتژی قیمت گذاری روان‌شناختی، شما با از استفاده از تکنیک‌های روانشناسی، قیمتی را تعیین می‌کنید که در نظر خریدار پایین‌تر و به‌صرفه‌تر است؛ به همین دلیل میزان فروش شما افزایش خواهد یافت و به همین ترتیب سود بیشتری نیز نصیب شما می‌شود. تکنیک‌های مورد استفاده در این روش عبارت‌اند از:

  • قیمت گذاری فریب‌دهنده
  • به کار بردن فونت ریز
  • به کار بردن اعداد فرد
  • غیر رند بودن اعداد

در ادامه هر یک از تکنیک‌های فوق را تشریح خواهیم کرد تا با دید عمیق‌تری با روش قیمت گذاری روان‌شناختی آشنا شوید.

تکنیک‌های قیمت گذاری روانشناختی
تکنیک‌های قیمت گذاری روانشناختی

تکنیک قیمت گذاری فریب دهنده

در این روش شما با کسر یک مبلغ کوچک، می‌توانید تأثیر روانی مثبتی بر روی ذهن مشتریان بالقوه‌ی خود بگذارید؛ مرسوم‌ترین راه برای این کار استفاده از عدد 9 است! به‌عنوان مثال به‌جای اینکه بگویید: «قیمت این محصول 100 هزار تومان است»، می‌گویید: «تنها با 99 هزار تومان، این محصول را خریداری کنید»؛ یا مثلاً اعدادی مانند 4999 تومان و… .

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تکنیک به کار بردن فونت ریز

اعداد را با یک فونت ننویسید! برای اینکه از بار روانی قیمت کل کاسته شود، بهتر است که رقم بزرگ‌تر را درشت و بقیه‌ی ارقام را با فونت ریزتری بنویسید. به‌عنوان مثال: قیمت این محصول تنها 95500 تومان است.

تکنیک به کار بردن اعداد فرد

تجربه نشان داده است که استفاده از اعداد فرد، تأثیر فریبنده‌تری نسبت به اعداد زوج دارند و خریداران، روی خوشی به اعداد فرد نشان می‌دهند.

تکنیک غیر رند بودن اعداد

شاید عجیب باشد، ولی وقتی از اعداد غیر رند برای قیمت گذاری محصول خود استفاده می‌کنید، این احساس به مشتریان و خریداران دست می‌دهد که شما در قیمت گذاری، بسیار منصفانه و دقیق عمل کرده‌اید.

قیمت گذاری اسکیمینگ

روش قیمت گذاری اسکیمینگ برای موارد خاص، لوکس و محصولاتی با تولید محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در این روش، یک شرکت با ارائه‌ی محصولی متمایز یا منحصر به فرد و با قیمتی بالا در بازاری محدود و خاص، می‌تواند هر قیمتی که آن بازارِ خاص کششش دارد را بر روی محصولات خود بگذارد. به‌عنوان مثال شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودروهای فوق لوکس و سفارشی، به این روش قیمت گذاری می‌کنند.

قیمت گذاری محدود

قیمت گذاری محدود یکی از استراتژی‌های پر ریسک و حتی شاید ضرردهی است که در آن شما به‌عنوان شرکتی که می‌خواهید سهم بازار را حفظ کنید و اجازه ندهید که رقبا، بازار را به چنگ آورند، از این استراتژی استفاده می‌کنید؛ در این روش قیمت گذاری محصول، شما قیمت محصولات خود را بسیار پایین می‌گذارید تا فقط بازار را تصاحب کنید و یا از ورود رقبا به بازار و از دست دادن سهم خود جلوگیری نمایید.

فرمول قیمت گذاری محصول
فرمول قیمت گذاری محصول

قیمت گذاری پیک بار (اوج بار)

روش قیمت گذاری پیک بار، «قیمت گذاری کالا مبتنی بر تقاضا» می‌باشد؛ به‌عنوان مثال در برخی از فصول یا شرایط اجتماعی خاص، تقاضا برای خرید محصولی بالا می‌رود و شما می‌توانید با توجه به میزان تقاضا و تعداد رقبای که در بازار حضور دارند، قیمت گذاری محصول خود را تغییر دهید (افزایش یا کاهش قیمت داشته باشید).

قیمت گذاری پکیجی (مجموعه ای)

یکی دیگر از روش‌های قیمت گذاری محصول، مدل یا روش پکیجی است؛ در این روش، شما اول قیمت هر کدام از محصولات را حساب می‌کنید و سپس آن‌ها را در قالب یک پکیج یا مجموعه، با قیمتی کمتر به مشتریان خود ارائه می‌دهید. درست است که در این روش، شما از سود کلیِ خود کم کرده‌اید، اما زمانی که محصولات را در قالب پکیج ارائه می‌دهید، هم تنوع فروش محصولات خود را بالا برده‌اید و هم در هزینه‌های بسته‌بندی و انتقال محصولات به‌صورت جدا جدا، صرفه‌جویی خواهید نمود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قیمت گذاری جغرافیایی

برخی از محصولات در یک منطقه‌ی جغرافیایی اشباع شده‌اند، در حالی که در یک منطقه‌ی دیگر بسیار کمیاب هستند؛ شما برای اینکه هم سهم بازار را داشته باشید و هم بتوانید سود مناسبی را کسب کنید، می‌توانید قیمت گذاری‌های مختلفی برای این دو منطقه‌ی جغرافیایی، تعیین نمایید. یا حتی گاهی قدرت خرید بازار هدف در مناطق مختلف شهری یا کشوری با هم متفاوت است و شما می‌توانید حاشیه سود بیشتری برای افرادی که قدرت خرید بالاتری دارند، تعیین کنید. به‌عنوان مثال بارها شنیده‌ایم یا دیده‌ایم که مثلاً پیراهنی در مرکز شهر قیمتی معادل 100 هزار تومان دارد اما همان پیرهن در بوتیک‌های بالای شهر به قیمت 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت گذاری بر اساس تصور خریداران

برخی از محصولات با اینکه هزینه‌ی تولید پایینی دارند، اما جامعه و افراد بازار هدف، تصور می‌کنند که آن محصول بسیار ارزشمند بوده و حتماً قیمت بالایی خواهد داشت؛ در این راستا، شما به‌عنوان صاحب یک کسب و کار می‌توانید از این تصور، نهایت استفاده را برده و حاشیه سود بالاتری برای محصولات خود در نظر بگیرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قیمت گذاری فریمیوم

یکی دیگر از روش‌های قیمت گذاری، روش فریمیوم است که شما در این استراتژی، ابتدا محصول یا خدمات خود را به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهید و پس از اتمام دوره‌ی رایگان، هزینه‌ای را از آن‌ها دریافت می‌کنید؛ شایان ذکر است که این هزینه نیز بر اساس میزان تقاضای افراد و ارزش محصول شما تعیین می‌شود.

قیمت گذاری پویا

در هر مرحله از توسعه‌ی شرکت و کسب سهم بیشتری از بازار، لازم است تا قیمت گذاری درست و مناسبی صورت بگیرد؛ در قیمت گذاری پویا، شما یک قیمت اولیه برای محصولات خود انتخاب می‌کنید و پس از اینکه درصد معینی از بازار را کسب کردید، می‌توانید قیمت اولیه را کاهش و یا افزایش دهید. شایان ذکر است که تغییر قیمت در روش قیمت گذاری پویا، باید بر اساس سهمی که بازار کسب کرده‌اید، قیمت محصولات رقبا، شرایط اقتصادی و اجتماعی بازار هدف و… تعیین شود.

قیمت گذاری نفوذی

برخی از کسب و کارها برای اینکه به‌سرعت در بازار نفوذ کنند و سهمی از آن را نصیب خود نمایند، از روش قیمت گذاری نفوذی استفاده می‌کنند. در این روش، شرکتی که قصد ورود و نفوذ به بازار محصولی خاص را دارد، با قیمتی بسیار رقابتی و پایین، محصولات خود را وارد بازار می‌کند و سپس به‌تدریج و کم کم حاشیه‌ی سود خود را افزایش می‌دهد؛ اما نکته بسیار جالبی که در این استراتژی وجود دارد این است که آن شرکت – طبق تصوری که از خود در ذهن بازار هدف ساخته – شرکتی است که محصولات با کیفیت بالا و قیمت پایین عرضه می‌کند.

نکته‌ای که در این روش هم باز به آن اشاره می‌کنیم این است که هرچه فروش شما و حجم تولید محصولاتتان افزایش یابد، هزینه‌های تولید و انتقال کاهش می‌یابد و قادر خواهید بود تا با یک حاشیه‌ی سود کم از فروش هر محصول، به درآمد و سود بالایی دست پیدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قیمت گذاری بر اساس خط تولید

یک شرکت قاعدتاً محصولات متنوعی دارد که خط تولید آن‌ها ممکن است کاملاً از هم متفاوت بوده باشد و هزینه‌های تولید، ارزش آن‌ها در بازار هدف و بسیاری دیگر از فاکتورهای دخیل در قیمت گذاری، برای این محصولات نسبت به هم متفاوت باشد؛ در اینجا شما به‌عنوان صاحب آن شرکت می‌توانید از استراتژی‌های مختلف قیمت گذاری و حاشیه سودهای متفاوتی برای هر محصول استفاده کنید.

فرمول قیمت گذاری محصول
فرمول قیمت گذاری محصول

قیمت گذاری اجباری

به احتمال زیاد این تجربه را داشته‌اید که پس از خرید یک محصول، به لوازم جانبی و یا لوازم و موادی برای شارژ کردن و استفاده از آن محصول هم نیاز داشته باشید؛ در این موارد، شرکت‌هایی که تولیدکننده‌ی این دسته از محصولات می‌باشند، حاشیه سود دلبخواهی بر روی لوازم جانبی و مورد نیاز برای استفاده از محصول، قائل می‌شوند. به‌عنوان مثال فیلم دوربین‌های آنالوگ و یا کارت حافظه‌ی دوربین‌های جدید، جزو این موارد محسوب می‌شوند که حاشیه سودی بیشتر از حد معمول دارند؛ زیرا شما مجبور هستید برای استفاده از دوربین خود، این موارد را تهیه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره فرمول قیمت گذاری محصول

در مقاله‌ی بالا، فرمول‌های قیمت گذاری محصول و همچنین انواع روش‌ها، تکنیک‌ها و استراتژی‌های قیمت گذاری محصولات را با هم بررسی کردیم؛ برای اینکه یک قیمت گذاری اصولی و مناسب برای محصول خود داشته باشید، مهم‌ترین نکته محاسبه‌ی کل هزینه‌ی تمام شده برای تولید، تبلیغات و رساندن محصولات به‌دست مصرف‌کننده‌ها می‌باشد. پس از آن با استفاده از فرمول‌هایی که گفته شد می‌توانید حاشیه‌ی سود خود و قیمت مصرف‌کننده را تعیین نمایید. همچنین به کمک استراتژی‌های مختلفی که برای قیمت گذاری محصول وجود دارد، می‌توانید قیمت فروش محصولات خود را افزایش و یا کاهش دهید.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، اطلاعات و راهکارهای مفیدی برای قیمت گذاری محصول خود، به‌دست آورده باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «فرمول قیمت گذاری محصول» دارید، یا روش‌ها و فرمول دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر قصد دارند تا با یک قیمت گذاری درست و اصولی، میزان فروش محصولات خود را افزایش دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 21 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “فرمول قیمت گذاری محصول + ۲۰ روش و تکنیک عالی برای قیمت گذاری محصولات

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.