انسان، به‌عنوان موجودی اجتماعی در طول تاریخ همواره به دنبال ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران بوده است؛ این میل شدید به برقراری ارتباط و هم‌زیستی با دیگران در طول زمان موجب شد تا انسان‌های غارنشینِ اولیه به‌تدریج پایه‌های بزرگ‌ترین تمدن‌های بشری را بنا نهند.

در واقع می‌توان گفت که همین میل به ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران باعث شده است تا انسان بدوی و غارنشین، امروز به مراحل عالی تمدن برسد؛ چرا که گرد هم آمدن مردم، زمینه اشتراک اطلاعات و به تبع آن انتقال دانش را فراهم می‌آورد. به اشتراک‌گذاری دانسته‌های شخصی و هم‌فکری و تعامل با دیگران در طول تاریخ همواره باعث پیدایش ایده‌های نو و اختراعاتی شده است که امروزه حتی تصور زندگی بدون آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسد.

انسان همواره به دنبال راه‌ها و ایده‌های تازه‌ای برای سهولت در برقراری ارتباط با دیگران بوده است و این تلاش در طول تاریخ منجر به نوآوری‌ها و اکتشافات بی‌نظیری شده است که زندگی بشرِ امروزی و بقای ملت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. جاده‌ها، سیستم پست، سیستم بازار و… در گذشته و ابزارهای مخابراتی، کامپیوتر، اینترنت، برنامه‌های پیام‌رسان و مهم‌تر از همه، شبکه‌های اجتماعی را در دنیای امروز، می‌توان از دستاوردهایی دانست که به‌منظور سهولت در ایجاد ارتباط بین مردم اختراع شده‌اند.

امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت و پیشرفت تکنولوژی، انسان‌ها در جای‌جای جهان تنها در چند ثانیه و با چند حرکت انگشت می‌توانند با دوستانشان صحبت کرده و حتی اسناد و انواع تصاویر و ویدیوها را با یک‌دیگر به اشتراک بگذارند. این مسئله، یعنی سهولت در برقراری ارتباط، به‌عنوان یک نیاز اساسی و بنیادی، منجر به ایجاد و گسترش جوامعی مجازی شده که آن‌ها را «شبکه‌های اجتماعی» می‌نامیم.

انسان امروزی با متصل شدن به اینترنت و ورود به این جوامع مجازی با کمترین هزینه‌ی ممکن، اطلاعات و تجربیات خود را با سایر انسان‌ها به اشتراک گذاشته و با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. این مسئله تا جایی پیش رفته که برقراری ارتباط مجازی در دنیای امروز یکی از نیازهای غیرقابل چشم‌پوشی انسان‌ها به شمار می‌رود. شایان ذکر است که این نیاز در دهه‌های گذشته منجر به ساخت و گسترش شبکه‌های اجتماعی متفاوتی شده است که افراد زیادی به‌صورت روزانه نه فقط برای برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری تجربیات، بلکه به‌منظور کسب دانش، کسب درآمد، خرید روزانه و… نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا به معرفی چند نمونه از معروف ترین شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی می‌پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

شبکه های اجتماعی معروف خارجی

بهتر است ابتدا لیست معروف ترین شبکه های اجتماعی خارجی را معرفی کنیم و در نهایت به سراغ است به سراغ شبکه های اجتماعی معروف ایرانی برویم. معروف ترین شبکه های اجتماعی معروف خارجی عبارت‌اند از:

  • فیسبوک (Facebook)
  • یوتیوب (YouTube)
  • واتس اپ (WhatsApp)
  • اینستاگرام (Instagram)
  • وی چت (WeChat)
  • تلگرام (Telegram)
  • توییتر (Twitter)

در ادامه هر یک را بیشتر معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فیسبوک (Facebook)

فیس‌بوک محصول اصلی کمپانی متا (Meta) بوده و یک پلتفرم برای تبادل اطلاعات و به اشتراک‌گذاری تجربیات و مشاهدات و همچنین دوست‌یابی و تعامل در دنیای اینترنت به شمار می‌رود.

این شبکه اجتماعی – هرچند که استفاده از آن در سال‌های اخیر در ایران بسیار کاهش یافته است – بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شبکه اجتماعی در تاریخ اینترنت و در کل تاریخ اجتماعی بشر به شمار می‌رود! این شبکه اجتماعی به گزارش وبگاه www.statista.com، با بیش از دو میلیارد و نه‌صد میلیون کاربر در سطح جهان، با فاصله بسیار زیادی از سایر رقبا، شلوغ‌ترین شبکه اجتماعی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود.

در واقع با توجه به امکاناتی که فیس‌بوک در اختیار کاربران خود می‌گذارد می‌توان گفت که این شبکه اجتماعی کامل‌ترین و کم‌نقص‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در بین تمام رقبای موجود به حساب می‌آید. ویژگی‌هایی همچون: امکان اضافه کردن فهرست علایق، اطلاعات هویتی، تحصیلی و شغلی، امکان پست گذاشتن به‌صورت متن، تصویر و یا ویدیو، لایک کردن و کامنت گذاشتن، به اشتراک‌گذاری پست‌های دیگران، ارسال و دریافت پیام خصوصی، امکان ایجاد گروه و پیج، امکان خصوصی کردن صفحه شخصی، اضافه و حذف کردن افراد به لیست دوستان، امکان ارسال مدارک هویتی و شغلی برای دفتر فیس‌بوک (که امروز با نام متا شناخته می‌شود) و درخواست برای وریفای شدن حساب کاربری و بسیاری ویژگی‌های دیگر، همگی دست در دست یک‌دیگر گذاشته‌اند تا این شبکه اجتماعی نیازهای کاربران را بیش از سایر رقبا برطرف کند و به تبع آن، جایگاه خود را به‌عنوان پر کاربرترین و کامل‌ترین شبکه‌ی اجتماعی موجود در دنیا به‌دست بیاورد.

این شبکه اجتماعی در سال 2004 توسط مارک الیوت زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg) و دوستانش در دانشگاه هاروارد ساخته شد و در ابتدا قرار بود تا صرفاً به‌عنوان پلتفرمی برای آشنا شدن و گفتگو بین دانشجویان این دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد اما پس از استقبال دانشجویان و بازخوردهای مناسب به این برنامه، زاکبرگ و دوستانش تصمیم گرفتند تا آن را برای استفاده در بین دانشجویان سایر دانشگاه‌ها و سپس برای مدارس نیز گسترش دهند. در مدت کوتاهی این پلتفرم که صرفاً یک شبکه اجتماعی برای افراد در حال تحصیل به حساب می‌آمد، توانست توجه کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کند و تمام این‌ها باعث شد تا سازندگان این شبکه اجتماعی، پس از مدتی، دسترسی به آن را برای عموم مردم بالای سیزده سال جهان آزاد کنند. نتیجه این تصمیم، همان طور که می‌بینیم، این بود که «فیس‌بوک» در صدر فهرست پر کاربرترین شبکه های اجتماعی از نظر تعداد کاربران در سرتاسر این کره خاکی قرار بگیرد.

شایان ذکر است که امروزه، دسترسی به فیس‌بوک به بیش از ۱۴۰ زبان دنیا از جمله زبان فارسی امکان‌پذیر بوده (که بالاترین میزان در میان تمام شبکه های اجتماعی معروف دیگر به حساب می‌آید) و تمام افراد بالای سیزده سال در سرتاسر جهان امکان پیوستن به این شبکه اجتماعی را دارا هستند و می‌توانند با ایجاد صفحه شخصی یا کاری خود، در آن به فعالیت بپردازند. همچنین، گفتنی است که استفاده از این شبکه اجتماعی کاملاً رایگان بوده و کاربران اینترنت در سراسر جهان، می‌توانند بدون پرداخت هرگونه هزینه به ایجاد حساب کاربری در این شبکه اجتماعی اقدام نمایند.

فیس‌بوک در ایران نیز، در ابتدا همچون سایر کشورها مورد استقبال همگانی قرار گرفت و تعداد کاربران ایرانیِ آن در مدت کوتاهی به‌شدت افزایش یافت اما با توجه به پاره‌ای از مشکلات پیش آمده، پس از مدتی فیلتر شد. فیلترینگ این شبکه اجتماعی باعث شد تا تعداد کاربران ایرانی آن در مدت کوتاهی بسیار کم شود و اکنون پس از گذر سال‌ها استفاده از فیس‌بوک – که پراستفاده‌ترین شبکه اجتماعی در دنیا به حساب می‌آید – در کشور ما به حداقل میزان ممکن رسیده است.

لازم به ذکر است که هرچند عضویت در فیس‌بوک در قانون جرائم رایانه‌ای کشور جرم انگاری نشده است اما با توجه به فیلترینگ اعمال‌شده توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، دسترسی به آن تنها از طریق ابزارهای تغییر دهنده آی‌پی امکان‌پذیر بوده که انتشار و تولید آن‌ها ممنوع است و شامل مجازات مختلفی می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که این شبکه اجتماعی، کامل‌ترین و پرکاربردترین شبکه اجتماعی در بین تمام پلتفرم‌های دیگر است. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یوتیوب (YouTube)

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که از اینترنت استفاده کند و گذرش به یوتیوب نیفتاده باشد. یوتیوب یکی از زیرشاخه‌های کمپانی گوگل بوده که خود دارای شاخه‌های مختلفی همچون یوتیوب موزیک، یوتیوب پرمیوم، یوتیوب کودکان و یوتیوب تی‌وی می‌باشد.

این برنامه توسط چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم در سال ۲۰۰۵ ساخته شد و سازندگانش در ابتدا به‌صورت مستقل آن را اداره می‌کردند اما حدود یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۶ میلادی این پلتفرم توسط کمپانی گوگل خریداری شد و از آن تاریخ تاکنون به‌عنوان بخشی از زیرمجموعه‌های این کمپانی مشغول به فعالیت بوده است. اما یوتیوب چیست و چه تعداد کاربر دارد؟

به زبان ساده، یوتیوب یک پلتفرم برای به اشتراک‌گذاری ویدیو یا یک شرکت ارائه خدمات میزبانی ویدیو بوده و در این زمینه هیچ رقیب قدرتمندی ندارد! تعداد کاربران یوتیوب به گزارش وبگاه www.statista.com، با فاصله‌ی حدوداً سیصد و پنجاه میلیون نفری از فیس‌بوک، بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون نفر بوده است. این تعداد کاربر، یوتیوب را در جایگاه دومین شبکه اجتماعی جهان از نظر تعداد کاربران قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، یوتیوب صرفاً یک پلتفرم به اشتراک‌گذاری ویدیو بوده و پست گذاشتن در آن لزوماً باید شامل یک ویدیو باشد. یعنی اگر می‌خواهید یک متن را در این شبکه اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید، لزوماً باید متن خود را به‌عنوان کپشن یک ویدیو بارگذاری کنید و یا اگر قصد به اشتراک‌گذاری یک عکس یا یک قطعه موسیقی را دارید باید قبل از پست گذاشتن، آن را به ویدیو تبدیل کنید.

این مسئله شاید در نگاه اول یک ضعف به نظر برسد چرا که عدم امکان پست گذاشتن در فرمت‌های غیر ویدیویی باعث شده تا انعطاف‌پذیری و سهولت در استفاده از یوتیوب نسبت به فیس‌بوک بسیار کمتر باشد اما در واقع همین مسئله باعث شده تا یوتیوب به یک پلتفرم تخصصی برای اشتراک ویدیو بدل شود و بدون اینکه نیاز باشد با سایر شبکه‌های اجتماعی رقابت کند، در کنار آن‌ها به فعالیت خود ادامه داده و تا جایی رشد کند که نزدیک به سی درصد از جمعیت کره زمین از آن استفاده کنند!

امروزه دسترسی به یوتیوب به هفتاد و شش زبان دنیا امکان‌پذیر بوده و جز موارد خاص، استفاده از آن برای همگان رایگان است. علاوه‌بر رایگان بودن یوتیوب، این برنامه برای بسیاری از کاربران یک منبع درآمدِ عالی نیز به شمار می‌رود و همین مسئله مزید بر علت شده تا بسیاری از کاربران – که هیچ‌گونه وابستگی نه به سازندگان این برنامه و نه به کمپانی گوگل دارند – تمام تلاش خود را برای افزایش جذابیت این پلتفرم انجام دهند و نقش بسیار پررنگی در جذب مخاطب برای آن بازی کنند.

شایان ذکر است که روش درآمدزایی در یوتیوب بسیار ساده بوده و فقط با ایجاد یک حساب کاربری و داشتن شرایط لازم و سپس اتصال حساب کاربری به گوگل ادسنس، می‌توانید با قرار دادن تبلیغات در ویدیوهایی که بارگذاری می‌کنید، بسته به تعداد بازدیدهای ویدئوتان درآمد کسب کنید. همچنین، لازم به ذکر است که اتصال به گوگل ادسنس از طریق یوتیوب نیازمند احراز هویت و ثبت اطلاعات دقیق شخصی و آدرس محل زندگی می‌باشد. با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی نیز همچون فیس‌بوک در کشور ما فیلتر شده است، و همچنین با توجه به وجود تحریم‌های بین‌المللی، امکان احراز هویت و ثبت آدرس برای ایرانیان وجود ندارد؛ اما خبر خوب این است که بسیاری از ایرانیان توانسته‌اند با استفاده از ترفندهایی در این شبکه اجتماعی هویت خود را احراز کنند و به درآمد بسیار بالایی برسند.

شاید برایتان جالب باشد که این شبکه اجتماعی تقریباً بسیار برای تمام گروه‌های سنی امن و قابل استفاده می‌باشد و علاوه‌بر امکانات زیادی که ارائه می‌کند، امکان درآمدزایی و ارز آوری را برای کاربران فراهم کرده است و همین نکته ایجاب می‌کند تا مسئولین مربوطه در قوانین مرتبط با دسترسی به یوتیوب تجدیدنظر کنند. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

واتس اپ (WhatsApp)

واتس‌اپ یک پلتفرم پیام‌رسانی و تعامل گروهی است که ابتدا برای تلفن‌های همراه هوشمند ساخته شد اما پس از مدتی امکان ایجاد گروه و به اشتراک‌گذاری پست (در قالب استوری) باعث شد تا این برنامه، دیگر صرفاً در دسته‌ی برنامه‌های پیام‌رسان قرار نگیرد و یک شبکه اجتماعی به حساب آید.

این برنامه توسط یک مهندس اوکراینی تبار با نام یان کوم (Jan Koum) در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخته و در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی فیس‌بوک خریداری شد.

به گزارش وبگاه www.statista.com، این برنامه با دو میلیارد کاربر فعال در سرتاسر جهان در جایگاه سومین شبکه اجتماعی معروف از نظر تعداد کاربران قرار گرفته است.

استفاده از برنامه‌ی واتس‌اپ در سال اول فعالیتش کاملاً رایگان بود اما یک سال پس از معرفی و انتشار آن، استفاده از این برنامه نیازمند پرداخت ۹۹ سنت آمریکا در سال شد. پس از مدتی در سال ۲۰۱۶ میلادی، کمپانی فیس‌بوک (که امروزه به «متا» تغییر نام داده است) اعلام کرد که استفاده از این برنامه دیگر نیازمند پرداخت هزینه نیست و استفاده از آن تا ابد به‌صورت رایگان برای همگان در سرتاسر دنیا امکان‌پذیر خواهد بود. رایگان بودن برنامه واتس‌اپ که مشکل نیاز به پرداخت هزینه برای ارسال پیام و برقراری تماس را برطرف می‌کرد، در کنار سهولت در استفاده، سرعت بالا، پشتیبانی از فرمت‌های مختلف متنی، تصویری، ویدیویی و… برای ارسال پیام، باعث شد تا این برنامه در مدت کوتاهی به بزرگ‌ترین و پر کاربرترین پیام‌رسان جهان و یکی از معروف ترین شبکه های اجتماعی امروز بدل شود.

یکی دیگر از دلائل محبوبیت این برنامه، امکان برقراری تماس تصویری بوده که به کاربر این امکان را می‌دهد تا با حداقل مصرف اینترنت، کیفیت بالا و سرعت مناسب با دیگران به‌صورت تصویری گفتگو کند.

استفاده از این برنامه در ایران بسیار رواج دارد و بر خلاف بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر، هنوز مشمول فیلترینگ نشده است. در ایران این برنامه عموماً به اشتباه واساپ و واتس‌آپ خواننده می‌شود در صورتی که تلفظ صحیح آن واتس‌اَپ می‌باشد. شایان ذکر است که برنامه واتس‌اپ دیگر صرفاً مخصوص تلفن همراه نبوده و دسترسی به آن از طریق نسخه تحت وب و همچنین کامپیوترهایی که از سیستم‌های عامل ویندوز و یا مکینتاش استفاده می‌کنند امکان‌پذیر است.

در مجموع، همان‌طور که گفته شد، در واتس‌اپ امکان ارسال و دریافت پیام در فرمت‌های گوناگون متنی، تصویری و انواع فایل، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری، امکان ایجاد گروه و گذاشتن استوری، همگی به‌صورت رایگان و با کیفیت بالایی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

از معایب واتس‌اپ می‌توان به عدم امکان ایجاد پیج، عدم امکان انتخاب نام کاربری به‌جای استفاده از شماره تلفن، محدودیت حجمی برای بارگذاری فایل و… اشاره کرد. در واقع با استفاده از این برنامه، شماره تلفن شما همواره برای افرادی که با آن‌ها در حال گفتگو هستید قابل مشاهده است. مزیت این مسئله کاهش میزان کلاه‌برداری بوده و عیب آن زمانی مشخص می‌شود که شما می‌خواهید بدون انتشار شماره تلفن خود در یک گروه خاص فعالیت کنید. با عضویت شما در گروه‌های واتس‌اپ، شماره تلفن شما برای تمام اعضای گروه قابل مشاهده است و این یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این برنامه به‌عنوان یک شبکه اجتماعی معروف به شمار می‌رود. یکی دیگر از ضعف‌های این برنامه این است که فایل‌های ارسالی و دریافتیِ شما پس از مدتی دیگر در برنامه قابل اجرا نیستند و برای استفاده از آن‌ها باید حتماً به ارسال و یا دریافت مجدد آن‌ها اقدام کنید. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام، همچون واتس‌اپ یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شرکت متا یا همان فیس‌بوک است و درست همانند واتس‌اپ، توسط کسانی دیگر ساخته شده و کمپانی فیس‌بوک – که امروزه با نام متا شناخته می‌شود – با پرداخت هزینه به خرید آن از سازندگان اصلی برنامه اقدام کرده است.

این برنامه به‌قدری در ایران محبوب است که شاید نیازی به معرفی آن نباشد؛ اما این محبوبیت و تعداد بالای کاربران فقط متوجه کاربران ایرانی نیست، بلکه این برنامه به گزارش وب‌سایت www.statista.com، با دارا بودن تعداد تقریبی یک میلیارد و چهارصد میلیون کاربر، به‌عنوان چهارمین شبکه اجتماعی معروف از نظر تعداد کاربران در فهرست پر استفاده‌ترین شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

این برنامه در سال ۲۰۱۰ توسط کوین یورک سیستروم و مایک کرایگ (Kevin York Systrom & Mike Krieger) ساخته شد و در همان سال انتشار یافت اما پس از گذشت دو سال از فعالیت این برنامه، شرکت متا – که در آن سال‌ها با نام فیس‌بوک فعالیت می‌کرد – این برنامه را به قیمت یک میلیون دلار خریداری کرد و به فهرست برنامه‌های زیرشاخه خود افزود. شایان ذکر است که این برنامه اکنون در سیستم‌عامل‌های اندروید، IOS، ویندوز و… و حتی به‌صورت تحت وب قابل اجرا و استفاده می‌باشد.

برنامه اینستاگرام، یک پلتفرم اختصاصی برای به اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو بوده و انتشار موسیقی در آن صرفاً در صورتی امکان‌پذیر است که پیش از بارگذاری به ویدیو تبدیل شده باشند. انتشار متن نیز در این برنامه تنها به‌صورت کپشن عکس یا ویدیوی بارگذاری شده امکان‌پذیر بوده و کاربران امکان انتشار متن بدون تصویر را ندارند. این‌ها در حالی است که امکان انتشار فایل‌های غیر مولتی‌مدیا در این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

اینستاگرام محدودیت‌های بسیاری دارد که هرچند مزیت‌های بی‌شمار آن را کمرنگ نمی‌کنند اما ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از معایب بزرگ اینستاگرام، عدم پشتیبانی از فرمت‌های غیر تصویری است. به‌عبارتی، امکان به اشتراک‌گذاری اسناد متنی، برنامه‌های قابل نصب و… در این برنامه برای کاربران وجود ندارد و فایل پست شده صرفاً باید حاوی عکس یا ویدیو باشد. ویدیوهای پست شده نیز در این برنامه باید حداکثر شصت ثانیه باشند و امکان بارگذاری ویدیوهای طولانی‌تر، جدیداً تحت عنوان قابلیت IGTV برای کاربران امکان‌پذیر شده است. همچنین، یکی از معایب قابل اشاره در مورد اینستاگرام این است که تصاویر پست شده لزوماً باید در اندازه خاصی بارگذاری شوند و برنامه از این نظر انعطاف بالایی ندارد. ایرادی که شاید بیش از هر عیب دیگر در این برنامه کاربر را محدود می‌کند، عدم سهولت در انتشارات لینک می‌باشد. انتشار لینک در اینستاگرام صرفاً در قسمت بیوگرافی حساب کاربریِ کاربر و یا به‌صورت غیرمستقیم و از طریق درج در استوری امکان‌پذیر می‌باشد.

در مقابل، مزایای بی‌شمار این شبکه اجتماعی باعث شده‌اند تا کاربران بدون توجه به محدودیت‌های ذکرشده همچنان از برنامه اینستاگرام به‌عنوان یکی از اصلی ترین شبکه های اجتماعی استفاده کنند. از این مزایای می‌توان به امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها و نوشتن کپشن برای آن‌ها، امکان درج کامنت، لایک کردن پست، تگ کردن دیگران در پست‌ها و کامنت‌ها، امکان شخصی و خصوصی کردن حساب کاربری، امکان ایجاد گروه، امکان مکالمه تصویری و صوتی بسیار باکیفیت به‌صورت دونفره یا گروهی، امکان برقراری ویدیو زنده به‌صورت انفرادی و یا گروهی و… اشاره کرد.

این برنامه همچنین از یک هوش مصنوعی بسیار قوی بهره می‌برد که با توجه به لایک‌ها، کامنت‌، ویدیوهای مشاهده شده و در کل با توجه به فعالیت‌های کاربر در برنامه، علایق را حدس زده و ویدیوهایی را که به سلایق کاربر نزدیک‌ترند در قسمت اکسپلورر (Explorer) به او نشان می‌هد. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

شبکه های اجتماعی خارجی
شبکه های اجتماعی خارجی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وی چت (WeChat)

وی‌چت یک شبکه اجتماعی و پیام‌رسان همه‌کاره‌ی چینی بوده که به گزارش وب‌سایت www.statista.com، میلادی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کاربر داشته است. البته این تعداد بالای کاربر دلایلی دارد. این نرم‌افزار در واقع یک پلتفرم همه‌کاره چینی است که قصد دارد همه نیازهای کاربر به پیام‌رسان، شبکه اجتماعی، اپلیکیشن پرداخت مالی و… را با هم برطرف کند. در این راستا وی‌چت به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا در این پلتفرم به تشکیل گروه، ارسال و دریافت پیام، مکالمه صوتی و تصویری گروهی، پست گذاشتن، پرداخت و انتقال پول و… بپردازد اما در مقابل، بر خلاف پلتفرم‌هایی که پیش‌تر در مورد آن‌ها صحبت شد، از سیستم رمزگذاری خاصی برای انتقال داده‌ها استفاده نکرده و شاید همین مسئله باعث شده تا این اپلیکیشن به مذاق مردم سایر کشورهای جهان خوش نیاید.

کمی بالاتر گفته شد که این پیام‌رسان رکورد بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کاربر برای خود ثبت کرده است اما این آمار ممکن است گول زننده باشد! برای درک بیشتر موضوع، کافی است تا جمعیت کشور چین را در نظر بگیرید. به‌عبارت بهتر، قریب به اتفاق کاربران این شبکه اجتماعیِ همه‌کاره، چینی‌ها و در مواردی، اهالی کشورهای شرق آسیا هستند و این پلتفرم در سایر کشورهای جهان کاربر بسیار زیادی ندارد.

شایان ذکر است که این پیام‌رسان در ابتدا در ایران فیلتر شد اما پس از گذشت چند سال به دستور مقامات مربوطه از لیست برنامه‌های فیلترشده خارج گشت. با این وجود، وی‌چت نتوانست همچون پلتفرم‌های دیگر – که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت شد – جایگاه خاصی در ایران کسب کند. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تلگرام (Telegram)

تلگرام نامی بسیار آشنا و البته در ایرانِ امروز همان‌قدر هم جنجال‌برانگیز است که در سال ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار انتشار یافت و اکنون به گزارش وب‌سایت Telegram.org، بیش از هفتصد میلیون کاربر فعال دارد. شایان ذکر است که کاربران این برنامه می‌توانند به چهارده زبان مختلف به این برنامه دسترسی داشته باشند.

هر چند که تلگرام قابلیت‌های اصلی یک شبکه اجتماعی مرسوم را ندارد اما قابلیت ایجاد گروه‌های چندین هزار نفره در این پلتفرم، باعث شده است تا باز هم بتوان آن را در فهرست شبکه های اجتماعی معروف و پر استفاده قرار داد. در واقع در این برنامه خبری از پست و یا استوری گذاشتن نیست. در آپدیت‌های اخیر این برنامه قابلیت لایک کردن، ثبت ری‌اکشن و کامنت گذاشتن به این برنامه اضافه شد که البته قسمت کامنت، صرفاً مختص کانال‌ها بوده و در مکالمات شخصی و یا درون‌گروهی امکان آن وجود ندارد.

برنامه تلگرام توسط پاول دوروف (Pavel Durov) و دوستانش ایجاد شد و هم‌اکنون هم توسط همان‌ها اداره می‌شود. این برنامه در ایران به اندازه‌ای معروف است که حتی فیلترینگ نتوانسته است حضورش را در میان کاربران کمرنگ کند و امروزه، این برنامه همچنان یکی از پر استفاده ترین شبکه های اجتماعی در کشور به حساب می‌آید. کاربران ایرانی حتی با وجود سختی در اتصال به این برنامه، با استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی و پروکسی‌های متفاوت هنوز به‌صورت پررنگی در تلگرام فعالیت می‌کنند.

تلگرام علاوه‌بر ایمن بودن و رمزگذاری مناسب پیام‌ها، قابلیت‌های بسیار زیادی به کاربران ارائه می‌کند که شاید مهم‌ترین آن‌ها، فضای ابری رایگانی باشد که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در واقع شما می‌توانید فایل‌های خود را با بارگذاری در تلگرام به‌صورت رایگان روی سرورهای این برنامه ذخیره کنید؛ قابلیتی که عموماً برای دسترسی به آن در منابع دیگر باید هزینه پرداخت کنید!

امکان گفتگو خصوصی، انتخاب نام کاربری، ایجاد گروه‌های پرجمعیت، ایجاد کانال، مکالمه تصویری و صوتی، مجموعه عظیمی از استیکرها، امکان استفاده و یا توسعه ربات‌ها و… همه و همه دست در دست یک‌دیگر گذاشته‌اند تا این برنامه به یکی از بهترین پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی در دنیا بدل شود.

استفاده از این برنامه کاملاً رایگان بوده و کاربران می‌توانند در سیستم عامل‌های مختلف از جمله: اندروید، آی‌اواس، ویندوز، مکینتاش، لینوکس و حتی نسخه تحت وب به آن متصل شده و به فعالیت بپردازند. البته در آپدیت جدید تلگرام در سال ۲۰۲۲، قابلیت Pro به این برنامه اضافه شد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با پرداخت هزینه به امکاناتی همچون: مجموعه‌ای بزرگ از استیکرهای متحرک، امکان وریفای شدن، امکان بارگذاری تا سقف چهار گیگابایت به ازای هر فایل (سقف حجم یک فایل برای بارگذاری در تلگرام معمولی دو گیگابایت است) و سرعت بیشتر دسترسی داشته باشند.

شایان ذکر است که این برنامه در سال ۱۳۹۷ هجری در ایران به دستور قضائی فیلتر شد و تاکنون خبری از رفع فیلتر آن نبوده است. بنابراین، و با توجه به امکانات گسترده و امنیت قابل قبول این پلتفرم، و همچنین، وابستگی بسیاری از کسب‌وکارهای کشور به این برنامه، امید است تا مقامات مربوطه در راستای رفع فیلتر این برنامه اقدام کنند. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

تعامل در شبکه های اجتماعی
تعامل در شبکه های اجتماعی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

توییتر (Twitter)

برنامه توییتر یک پلتفرم مخصوص نوشتن و تولید محتوا بوده و به‌جز محتوای متنی، از مولتی‌مدیا نیز برای پست گذاری پشتیبانی می‌کند. توییتر در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط جک پاتریک دورسی (Jack Patrick Dorsey) و همکارانش ساخته شد و توسعه یافت و نهایتاً توسط ایلان ماسک (Elon Musk) خریداری شد.

این برنامه به گزارش وب‌سایت www.statista.com، بیش از چهارصد میلیون کاربر فعال دارد.

در واقع، توییتر یک پلتفرم برای ایجاد صفحات بلاگ‌مانندِ شخصی برای نوشتن و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و مشاهدات می‌باشد و تمرکز آن بر «خلاصه‌نویسی» است. این برنامه در ابتدا به کاربران تنها اجازه نوشتن ۱۴۰ کاراکتر را به ازای هر پست (که در این پلتفرم آن را توییت می‌خوانند) می‌داد اما از سال ۲۰۱۷ این مقدار به ۲۸۰ کاراکتر در هر توییت افزایش یافت.

توییتر به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا علاوه‌بر پست گذاشتن، پست‌های دیگران را لایک کرده و با ثبت کامنت، دیدگاهِ خود را در مورد آن‌ها بنویسند. همچنین، کاربران توییتر این امکان را دارند تا توییت‌های دیگران را بازنشر (Share) کرده و در صفحه خود قرار دهند.

سازوکار این پلتفرم در مجموع همچون اینستاگرام و فیس‌بوک، به این صورت است که هر شخص می‌تواند صفحات و اشخاص مورد نظر خود را دنبال کرده و مطالب ارسالی آن‌ها را مشاهده کند. در توییتر، هر کاربر صفحه شخصی خود را دارد که توییت‌های نوشته و یا بازنشر شده در آنجا آرشیو می‌شوند. همچنین در این برنامه، یک تایم‌لاین (TimeLine) نیز دقیقاً مانند اینستاگرام و فیس‌بوک وجود دارد که توییت‌های نگارش‌شده توسط کسانی که آن‌ها را دنبال می‌کنید، به‌ترتیب زمان در آن‌جا نمایش داده می‌شوند.

شایان ذکر است که در توییتر این امکان وجود دارد تا دسترسی به صفحه شخصی خود را به دنبال کنندگان خود محدود کنید. همچنین کاربران این امکان را دارند تا با ارسال مدارک هویتی خود به دفتر توییتر برای وریفای کردن حساب کاربری خود اقدام نمایند.

این شبکه اجتماعی پرکاربرد نیز همچون بسیاری از شبکه های اجتماعی معروف دیگر در ایران فیلتر شده است؛ اما قوانین مشخصی در مورد عضویت در آن وجود ندارد. تا جایی که عده کثیری از مقامات بلندپایه کشور، خود در این شبکه اجتماعی حضور بسیار فعال دارند؛ لذا انتظار می‌رود تا مقامات مربوطه اقدامات لازم را جهت رفع فیلتر این شبکه اجتماعی انجام دهند. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف خارجی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

شایان ذکر است که شبکه‌های اجتماعی مختلف دیگری نیز همچون: تیک‌تاک، اسنپ‌چت، پینترست، ردیت، لینکدین، واین، تامبلر، فلیکر و… نیز در عرصه بین‌المللی ساخته شده و گسترش یافته‌اند که هر کدام به نوبه خود امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند و تا حد زیادی معروف هستند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شبکه های اجتماعی معروف ایرانی

تاکنون در این مقاله صرفاً معروف ترین شبکه های اجتماعی بین‌المللی را معرفی کردیم. این در حالی است که در سال‌های اخیر در کشور ما، ایران، نیز تلاش‌های بسیاری در جهت ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی بومی صورت گرفته است که تعدادی از آن‌ها حداقل در داخل کشور بسیار موفق ظاهر شده‌اند. در ادامه به معرفی معروف ترین شبکه های اجتماعی ایرانی می‌پردازیم.

  • آپارات
  • روبیکا
  • سروش

 با ما همراه باشید تا هر یک از موارد فوق را به شما بیشتر معرفی کنیم.

آپارات

آپارات یک پلتفرم به اشتراک‌گذاری ویدیو بوده و با ارائه خدمات میزبانی ویدیو، به‌گونه‌ای نمونه داخلی و بومی یوتیوب به حساب می‌آید. این سرویس در اواخر سال ۱۳۸۹ توسط شرکت صبا ایده ساخته شد و تاکنون در زمینه میزبانی ویدیو فعالیت کرده است. این پلتفرم توانسته است تا در این زمینه، یعنی ارائه خدمات میزبانی ویدیو، با وجود شباهت ظاهری و محتوایی بسیار زیاد به یوتیوب، بازخوردهای بسیار مناسبی کسب کند.

این شبکه اجتماعی معروف ایرانی به کاربران این امکان را می‌دهد تا علاوه‌بر بارگذاری و مشاهده ویدیوهای بارگذاری شده توسط دیگران، بتوانند دیدگاه خود را به‌صورت کامنت برای آن‌ها ثبت کرده و یا آن‌ها را لایک کنند. همچنین، با ایجاد حساب کاربری در این شبکه اجتماعی، کاربران می‌توانند کانال شخصی خود را داشته باشند و ویدیوهای مدنظر خود را در آن بارگذاری کرده و به کاربران و بازدیدکنندگان این برنامه عرضه کنند. گفتنی است که امکان دنبال کردن حساب‌های کاربری دیگران و انجام تبلیغات بازدیدی نیز در این پلتفرم امکان‌پذیر است. از دیگر امکانات این شبکه اجتماعی می‌توان به امکان استفاده از تلویزیون اینترنتی و همچنین امکان استفاده از بخش مخصوص کودکان اشاره کرد. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف ایرانی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

روبیکا

روبیکا یک اپلیکیشن چندمنظوره بومی بوده که از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است. این شبکه اجتماعی تا حدودی بر پایه اینستاگرام طراحی و ساخته شده است اما امکانات بسیار بیشتری را نسبت به اینستاگرام به کاربران خود ارائه می‌کند.

روبیکا به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا تصاویر و ویدیوهای خود را به‌صورت پست یا استوری با دیگران به اشتراک بگذارند، برنامه‌های لایو اجرا کنند و در قسمت پیام‌ها با یک‌دیگر به گفتگو خصوصی بپردازند یا تماس صوتی برقرار کنند. همچنین این برنامه امکان پرداخت اینترنتی برای خرید شارژ، پرداخت قبوض و… را برای کاربران خود فراهم آورده است. یکی از امکانات متفاوتی که این شبکه اجتماعی به کاربران خود ارائه می‌دهد، امکان مشاهده فیلم و سریال است. امکان خرید آنلاین کتاب، محدودسازی برنامه برای کودکان، داشتن کیف پول آنلاین، امکان خرید و به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیو و… همه و همه دست در دست هم داده‌اند تا روبیکا به یک شبکه اجتماعی همه‌کاره بدل شده و به‌اصطلاح، یک آچار فرانسه باشد.

در مجموع، می‌توان گفت روبیکا پلتفرم است که در ساخت و توسعه آن سعی شده تا مزایای اساسی شبکه‌های اجتماعی مختلف و پرکاربر جهانی همگی در یک برنامه جمع شوند و نیاز کاربر به شبکه‌های اجتماعی متنوع به حداقل برسد. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف ایرانی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

سروش

پیام‌رسان سروش در واقع نمونه بومی شده پلتفرم تلگرام است که محیط کاربری مشابهی با آن داشته و امکانات کمابیش مشابهی را به کاربران ارائه می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به امکان ارسال و دریافت پیام متنی و مولتی‌مدیا، در دسترس داشتن فضای ابری رایگان، امکان تشکیل گروه و ایجاد کانال، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری، امکان استفاده از ربات‌های مختلف و گسترش و توسعه آن‌ها اشاره کرد.

از امکانات منحصر به فرد این برنامه که نمونه آن‌ها را نمی‌توان در تلگرام مشاهده کرد می‌توان به پخش زنده، مشاهده کنسرت و غیره اشاره کرد. همچنین، یکی دیگر از امکانات بسیار جالب و کاربردی که این برنامه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، امکان مشاهده آنلاین و اینترنتی شبکه‌های تلویزیونی می‌باشد. امکان جستجوی کانال‌ها و گروه‌ها بر اساس دسته‌بندی‌های برنامه، یکی دیگر از امکانات منحصر به فردی است که توسط برنامه سروش به کاربران ارائه می‌شود. برای مراجعه به این شبکه اجتماعی معروف ایرانی می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

شایان ذکر است که شبکه‌های اجتماعی مختلف دیگری نیز همچون: آی‌گپ، بله، ایتا و… نیز در کشور ساخته شده و گسترش یافته‌اند که هر کدام به نوبه خود امکانات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره شبکه های اجتماعی معروف

به‌عنوان نکته نهایی باید گفت که شبکه های اجتماعی معروف، صرفاً جنبه تعامل و ارتباط ندارند و جنبه‌های بسیار مهمی از زندگی انسان امروزی را در برگرفته‌اند. بسیاری از افراد از سراسر جهان، از طریق همین شبکه‌های اجتماعی، به شهرت رسیده و به یک اینفلوئنسر تبدیل شده‌اند، بسیاری دیگر از این پلتفرم‌ها به‌صورت شخصی کسب درآمد می‌کنند و از این طریق امرار معاش می‌نمایند و حتی بسیاری از کسب‌وکارها، از این شبکه‌ها به‌عنوان ویترین محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند و فروش خود را افزایش می‌دهند.

امیدواریم که توانسته باشیم با تهیه‌ی این مقاله، اطلاعات کامل و مفیدی برای شما خواننده‌ی عزیز، فراهم کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «شبکه های اجتماعی معروف» دارید، یا شبکه‌های اجتماعی دیگری می‌شناسید که معروف هستند و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که بیشتر در مورد شبکه‌های اجتماعی بدانند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شبکه های اجتماعی معروف خارجی و ایرانی + امکانات آنها

  • شبکه اجتماعی بهار. امنیت بالا.‌به اطلاعات موبایل و لیست مخاطبین دسترسی ندارد. عالیه

    bahar-network.ir

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها