تبلیغات آنلاین 434 بازدید

امروزه اهمیت تبلیغات آنلاین در زمینه رشد کسب و کار (هم کسب و کارهای سنتی و هم آنلاین)، جذب مخاطب هدف و فروش بیشتر بر کسی پوشیده نیست. تبلیغات آنلاین یک شیوه بسیار مناسب جهت انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبان هدف با به‌کارگیری رسانه‌های مناسب است که نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارد. با ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا بررسی تبلیغات آنلاین در ایران و سایر نکات مهم مربوط آن بپردازیم.

تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین یک شیوه نوین تبلیغات با استفاده از اینترنت و در فضای اینترنت است که به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها در گسترش کسب و کار، پیدا کردن مشتریان جدید و تنوع بخشیدن به نحوه درآمدزایی کسب و کارها شناخته می‌شود. اگر شما به وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و یا شبکه اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و … نگاه کنید، تعداد زیادی از این تبلیغات را در آنها مشاهده خواهید کرد. برای نمایش تبلیغات در این رسانه‌ها نیاز به اینترنت است. همان‌طور که می‌دانیم امروزه اینترنت به عنوان یک کانال تبلیغاتی در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به نحوی که روزبه‌روز در حال رشد و تکامل است. اینترنت را می‌توان به عنوان یک رسانه نسبتاً فعال تعریف کرد؛ به این صورت که در فضای اینترنت همه چیز به فعالیت‌های کاربر و تعامل او وابسته است. ویژگی‌هایی از این قبیل که امکانی را فراهم می‌کند تا تبادل اطلاعات به بهترین شکل فراهم شود باعث بهبود و تقویت رابطه یک کسب و کار با مشتریان هدف می‌شود و اینترنت را به یک ابزار بسیار کاربردی جهت تبلیغات تبدیل می‌کند.

در دهه اخیر تبلیغات آنلاین جزو کارآمدترین شیوه‌های بازاریابی برای کسب و کارهای ایران و جهان بوده و توجه تعداد زیادی از بازاریابان حوزه‌های مختلف را به خود جلب کرده‌ است. تبلیغات آنلاین را می‌توان هنر استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار کارآمد جهت انتقال هدفمند پیام‌های بازاریابی به مخاطبان هدف تعریف کرد؛ پیام‌هایی که موجب تشویق و ترغیب مخاطب، جهت خرید محصول یا خدماتی خاص می‌شود. تبلیغات آنلاین در ایران نیز چند سالی است که رشد و توجه زیادی همراه بوده به نحوی که بسیاری از کسب و کارها، رسانه‌ها و برندهای معروف از این شیوه تبلیغاتی به صورت‌های مختلفی استفاده می‌کنند و از طرفی، به فرصتی برای کسب درآمد از تبلیغات هم تبدیل شده است.

تاریخچه تبلیغات آنلاین

با شروع فعالیت‌های تجاری در اینترنت و رشد کسب و کارهای در بستر وب، تبلیغات آنلاین نیز با گذر زمان پا به عرصه ظهور گذاشت. طبق گزارش‌های موجود، اولین شیوه برای تبلیغ در فضای وب استفاده از پست الکترونیک بوده همچنین اولین بنر تبلیغاتی که در سطح اینترنت بکار برده شد مربوط به پایگاه اینترنتی هات وایر (Hot Wire) در سال ۱۹۹۴ بود که امروزه، معمول‌ترین مدل تبلیغ در اینترنت است. در سال ١٩٩۵ نیز تبلیغات آنلاین به صورت هدفمند و متناسب با محتوای وب‌سایت‌ها و رسانه‌های مختلف نمایش داده شدند. بعدها با ظهور فناوری‌های پیشرفته در حوزه وب، تبلیغات آنلاین شکل ویژه‌ای به خود گرفتند به نحوی که امروزه شاهد رشد و پیشرفت‌های زیادی در این حوزه هستیم.

تبلیغات آنلاین در ایران مدتی بعد از ورود اینترنت به کشور، روند رو به رشد خود را آغاز کرد. اینترنت در ایران از سال ۱۳۷۶ بطور فراگیری در اکثر شهرها به کار گرفته شد و تعداد کاربران آن بطور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرد و همین موجب شده کسب و کارهای زیادی از این فرصت استفاده کنند و از شیوه‌های مختلفی برای جذب مخاطبان هدف خود استفاده کنند.

تبلیغ آنلاین
اولین بنر تبلیغاتی جهان

تفاوت تبلیغات آنلاین با تبلیغات سنتی چیست؟

قبل از گسترش و توسعه تبلیغات آنلاین در ایران و ورود آن به استراتژی بازاریابی کسب و کارها و برندهای مطرح، بازاریابان تنها از شیوه تبلیغات سنتی برای معرفی محصولات یا خدمات آنها استفاده می‌کردند. تبلیغات سنتی شیوه‌ای از تبلیغات است که با استفاده از روش‌های مرسوم مانند تبلیغات رو در رو، چاپ بنر چاپی یا بیلبورد، روزنامه، تبلیغ تلویزیونی و … انجام می‌پذیرد. مخاطب تبلیغات سنتی، عموم مردم هستند، این در حالی است که در تبلیغات آنلاین به این صورت نیست. نظام توزیع رسانه‌ها در تبلیغات آنلاین می‌تواند مخاطبان هدف هر کسب و کار را جذب کند و از این طریق تأثیر بسیار زیادی در رشد آن داشته باشد. به هر حال زمانی که مخاطب هدف شناسایی می‌شود، در مسیر مشخص و از پیش تعیین شده قرار می‌گیرد اثرگذاری پیام یک کسب و کار بر او نیز بیشتر می‌شود.

مزایای تبلیغات آنلاین چیست؟

  • هزینه‌ی تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی بسیار پایین‌تر است. تبلیغات سنتی نیاز به طراحی بنرهای تبلیغاتی، بیلبورد، ساخت تیزر تلویزیونی و … داشته و از این نظر، هزینه‌ی زیادی برای یک کسب و کار در پی دارد. اما در تبلیغات آنلاین با یک هزینه مقرون به‌صرفه خواهید توانست تبلیغ خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید.
  • تبلیغات آنلاین جامعه هدف بسیار بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد امروزه، مردم عادت دارند که اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو مانند Google جستجو کنند. تبلیغات آنلاین یک روش بسیار مطمئن برای نشان‌دادن پیشنهادهای شما به بیش از 4.3 میلیارد کاربر وب در سراسر جهان و بیش از 45 میلیون نفر در ایران است.
  • در تبلیغات سنتی امکان اطلاع از میزان بازدیدها و اثربخشی تبلیغات بر مشتریان به صورت دقیق وجود ندارد؛ این درحالی است که در صورت استفاده‌ی مناسب از تبلیغات آنلاین می‌توان تعداد بازدیدکنندگان، اثربخشی تبلیغات، میزان درآمد حاصل از تبلیغ و بسیاری موارد دیگر را رهگیری و مشاهده کرد.
  • هرچه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر باشد، مشتریان بالقوه بیشتری را خواهید داشت که منجر به افزایش فروش نیز می‌شود. هدف تبلیغات اینترنتی جلب توجه کاربران و هدایت آنها به وب‌سایت شما است. پیشنهاداتی که در تبلیغات آنلاین نمایش داده می‌شود حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد می‌کند و دلیل خوبی برای کلیک کردن بر روی تبلیغ شما به او می‌دهد.
  • در تبلیغات سنتی امکان نمایش تبلیغ تنها به گروه هدف خاص چندان میسر نیست. برای مثال، اگر مخاطبان هدف ورزشکاران علاقه‌مند به کتاب باشند، به‌سختی می‌توان تبلیغات را به این اندازه محدود کرد اما در تبلیغات آنلاین می‌توان به صورت دقیق مخاطبان هدف را شناسایی کرد و نمایش تبلیغات را به آنها محدود کرد.
  • برخلاف روش‌های بازاریابی سنتی که بدون هیچ گزینشی، تبلیغات را نمایش می‌دهند، تبلیغات آنلاین پیام شما را به مخاطبان هدفی که به احتمال زیاد تبدیل به مشتری می‌شوند تنظیم می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت مسافرتی ممکن است از طریق تبلیغات آنلاین به منظور جذب کاربرانی که مشتاق سفر هستند، استفاده کند.
  • تبلیغات سنتی محدودیت زمانی و مکانی وجود دارد، اما در تبلیغات آنلاین این فرصت وجود دارد که بتوان محصولات و خدمات را در هر زمان و مکانی به مخاطبان معرفی کرد.

انواع تبلیغات آنلاین در ایران

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو جزو شیوه‌های بسیار مؤثر و کارآمد در تبلیغات است که به دو روش رایگان و پولی به منظور تبلیغ یک وب‌سایت از طریق بیشتر دیده شدن آن در نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌گیرد. در واقع در این شیوه از بازاریابی از موتورهای جستجو مانند گوگل و ابزارهای جانبی آن‌ به منظور کسب رتبه بهتر در نتایج، افزایش ترافیک، جذب مخاطب هدف و افزایش فروش و سودآوری استفاده می‌شود. مهم‌ترین هدفی که در بازاریابی موتورهای جستجو دنبال می‌شود رسیدن به رتبه‌های بهتر در نتایج موتورهای جستجو است که با سئو سایت انجام می‌شود اما استفاده از تبلیغات گوگلی برای کسب نتیجه سریع‌تر، جزئی از SEM به شمار می‌رود.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
تبلیغات در گوگل

بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

این نوع از تبلیغات همان تبلیغاتی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر، و… مشاهده می‌کنیم. معمولاً بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها اخبار و تبلیغات خود را از این طریق به مخاطبان هدف خود می‌رسانند. در واقع در این نوع از تبلیغات، هدف بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی به منظور برقراری ارتباط سریع و مستقیم با مخاطبان هدف، برندسازی و افزایش فروش است.

تبلیغات موبایلی

در تبلیغات موبایلی هدف تبلیغ محصول یا خدمات در دستگاه‌های قابل‌حمل، مانند موبایل و تبلت است. معمولاً این نوع از تبلیغات آنلاین از طریق ارسال پیام‌های متنی و یا تبلیغات درون برنامه‌ای اپلیکیشن یا نوتیفیکیشن موبایل انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزیت تبلیغات موبایلی، اثرگذاری بالا به دلیل وابستگی مردم به تلفن‌های همراه است. همین عامل موجب شده که این نوع از تبلیغات آنلاین در ایران مورد توجه بسیاری از برندها و کسب و کارهای معروف برای معرفی محصولات یا خدماتشان قرار بگیرد.

تبلیغات ویدئویی

امروزه ویدئوها یک روش بسیار قدرتمند برای تبلیغات به شمار می‌روند چرا که در آن‌ها از المان‌های سمعی و بصری بسیار ویژه‌ای برای جلب نظر مخاطبان استفاده می‌شود؛ به همین جهت روزبه‌روز از محبوبیت و اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. در چند سال اخیر تبلیغات ویدئویی با سرعتی بی‌سابقه در حال رشد بوده‌اند به نحوی که در حال حاضر تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۵ درصد از کل هزینه‌های تبلیغات آنلاین در ایران در این حوزه صورت می‌گیرد. با توجه به تأثیر بسیار خوب این نوع از تبلیغات و همچنین فراهم آمدن بستر مناسب برای مشاهده ویدئوها در سطح وب، می‌توان تبلیغات ویدئویی را یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغات آنلاین نام برد و از آن برای رساندن پیام به مخاطب هدف در بستر سرویس‌هایی چون آپارات، یوتیوب، فیلیمو، نماوا و… استفاده کرد. به نوعی می‌توان گفت که تبلیغات ویدئویی درست مانند تبلیغات سنتی تلویزیونی است با این تفاوت که تبلیغ‌کننده می‌تواند تأثیر تبلیغات ویدئویی را بسیار بهتر از تبلیغات تلویزیونی نظارت و بررسی کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی ویدئویی (Video Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش ویدئو مارکتینگ

تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

تبلیغات نمایشی یا بنری نوعی از تبلیغات آنلاین در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگر است که با هدف جذب ترافیک بیشتر، معرفی محصول یا خدمات و افزایش آگاهی از برند انجام می‌گیرد. تبلیغات بنری را می‌توان اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان دانست که در قالب‌های ویژه گرافیکی و در فرمت‌های مختلف در مقابل کاربران ظاهر می‌شود و در صورت کلیک بر روی این بنرهای تبلیغاتی، مرورگر اینترنت کاربر را به وب‌سایت تبلیغ‌کننده هدایت خواهد کرد.

تبلیغات همسان (Native Advertising)

تبلیغات همسان یکی از شیوه‌های تبلیغاتی جدید در بستر وب است که در آن با یکسان‌سازی موضوع و گرافیک تبلیغات با رابط کاربری و محتوای صفحات یک سایت، موجب جلب توجه بیشتر کاربران می‌شوند. در این نوع از تبلیغات سعی بر این است که تبلیغات به صورت اثربخش به مخاطب ارائه شود بدون این که تأثیر منفی بر او داشته باشد. تبلیغات همسان به دلیل کارآمدی و تأثیرگذاری بالا به عنوان محبوب‌ترین نوع تبلیغات آنلاین در ایران شناخته شده است و مورد استقبال بازاریابان بسیاری قرار گرفته است؛ چون با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی تبلیغاتی مثل کاپریلا، تبلیغی که به کاربر نمایش داده می‌شود با محتوایی که در یک سایت در حال مشاهده است، یکسان و مرتبط می‌باشد.

تبلیغات همسان آنلاین
نمونه تبلیغات همسان

تبلیغات کلیکی (Cost Per Click)

تبلیغات کلیکی به روشی در تبلیغات آنلاین گفته می‌شود که در آن یک کسب و کار تبلیغ محصول یا خدمات خود را توسط سرویس‌دهنده این نوع تبلیغات در سایت و یا اپلیکیشن‌های مختلف قرار می‌دهد و به ازای هر کلیک کاربر بر روی آن تبلیغ، مبلغی را پرداخت می‌کند. تبلیغات کلیکی بیشتر به منظور جذب ترافیک بیشتر و افزایش آگاهی نسبت به برند انجام می‌شود و با توجه به ویژگی‌ها و مزایای زیاد، جایگاه ویژه‌ای بین استراتژی‌های مختلف تبلیغات آنلاین دارد.

تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting)

تبلیغات ریتارگتینگ نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن، کاربرانی را هدف نمایش تبلیغ قرار می‌دهند که در گذشته از وب‌سایت شما بازدید کرده یا با آن تعامل داشته‌اند. در این شیوه از تبلیغات آنلاین با قراردادن کوکی‌هایی در مرورگر کاربری که وارد وب‌سایت شده اما خرید انجام نداده، او را رهگیری کرده و در موقعیت‌های مختلف مجدداً او را هدف قرار داده و تبلیغات را به او نشان می‌دهند. تبلیغات ریتارگتینگ (هدفگیری مجدد) بیشتر با هدف آگاهی بخشی و تبدیل کاربر به خریدار استفاده می‌شود از این رو از اهمیت بیشتری نسبت به برخی از روش‌های بازاریابی برخوردار است.

ریتارگتینگ

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی (همکاری در فروش) یکی از بهترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که در آن برای تبلیغ محصولات از مشارکت و همکاری دیگران استفاده می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که در افیلیت مارکتینگ، پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب‌سایت یا رسانه ناشر قرار می‌گیرد و اگر این پیشنهادها منجر به خرید محصول توسط کاربر شود، مبلغی به ناشر که بازاریابی محصول را انجام داده پرداخت می‌شود. در چند سال اخیر این نوع از بازاریابی و تبلیغات آنلاین در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار شده است چرا که منافع زیادی را هم برای کسب و کارها و هم برای ناشران همکار در تبلیغات به ارمغان می‌آورد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش فروش رابطه ای (بازاریابی وابسته – Affiliate Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

افیلیت مارکتینگ

هزینه تبلیغات آنلاین را چگونه محاسبه کنیم؟

شاید بتوان گفت که یکی از نکات مهم قبل از انجام تبلیغات آنلاین، تعیین بودجه یا هزینه تبلیغات آنلاین است. تصمیم در مورد اینکه چه میزان هزینه‌ای را برای تبلیغ آنلاین کسب و کار خود اختصاص دهیم، تصمیمی مهم، دشوار و در عین حال تجاری است. علت اهمیت آن نیز این است که بودجه تبلیغات آنلاین، تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی یک کسب و کار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در مقیاس وسیع‌تر بر سایر فعالیت‌های بازاریابی نیز تأثیر بسزایی دارد. به همین دلیل در تعیین هزینه تبلیغات باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • نخست آنکه محصول یا خدمات شما در چه مرحله‌ای از عمر خود قرار دارد، چرا که میزان هزینه مورد نیاز برای تبلیغات آن متفاوت خواهد بود.
  • سهم برند تجاری شما در بازار نیز در تعیین هزینه تبلیغات آنلاین شما مؤثر است. بدیهی است چنانچه که هدف شما از تبلیغات آنلاین تصاحب سهم بازار رقبا و یا ایجاد تقاضا باشد، به بودجه و هزینه بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • میزان رقابت در بازار نیز از موارد مهمی است که در تعیین هزینه تبلیغات مؤثر است. هر چه رقابت در بازار شدیدتر باشد، برای آنکه تبلیغات خود را از میان انبوه شرکت‌های رقیب به مخاطبان برسانید، به هزینه بیشتری نیاز دارید.
  • از کدام روش‌های تبلیغاتی می‌خواهید استفاده کنید؟ نرخ تبدیل تبلیغات شما و پیش‌بینی شما از میزان بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) چقدر است؟

تبلیغات آنلاین در ایران؛ بایدها و نبایدها

همان‌طور که گفته شد اینترنت در ایران از اواخر دهه ۷۰ در اکثر شهرهای کشور فراگیر شد و تعداد کاربران آن به طور فزاینده‌ای در طول سال‌های بعد افزایش پیدا کرد؛ به نحوی که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین و برندهای معروف اینترنتی در آن زمان‌ها بود که استارت کار خود را زدند. بعدها با رشد و تدریس اصول بازاریابی اینترنتی، شیوه‌هایی نوین از تبلیغات آنلاین در ایران نیز رواج کرد. امروزه تبلیغات آنلاین در ایران جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد به نحوی که بسیاری از کسب و کارها رشد و موفقیت خود را مدیون تبلیغات آنلاین هستند. در چند سال اخیر مدل‌های متنوعی از تبلیغات آنلاین در ایران به وجود آمده که هریک کاربردها و مزایای خود را دارد اما لازمه تأثیرگذاری این تبلیغات، توجه به نکات مهمی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از روش‌های متنوع تبلیغات

برای این که تبلیغات مؤثری داشته باشید می‌بایست از روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین استفاده کنید و تنها به یک روش تبلیغاتی اکتفا نکنید. چون استفاده از روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین موجب تأثیرگذاری بهتر، برندسازی قوی‌تر، جذب مخاطب هدف از ورودی‌های مختلف، بازگشت سرمایه و … می‌شود.

توجه به نیاز مخاطب

نیاز مخاطب همواره یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در تبلیغات آنلاین است. تبلیغاتی که در آن به نیاز مخاطب توجه شود به مراتب اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به سایر تبلیغاتی دارد که فقط به ویژگی‌های محصول اشاره می‌کند. شما باید تبلیغات خود را متناسب با نیاز کاربران و مخاطبان هدف خود بر اساس پرسونای مشتریان تنظیم کنید به نحوی که محصول یا خدمات شما در رفع نیاز آنها کارایی داشته باشد.

پرسونا چیست

استفاده از صفحات متناسب اینترنتی

یکی از خطاهایی که برخی کسب و کارها هنگام تبلیغات آنلاین انجام می‌دهند، تبلیغات محصول یا خدماتشان در صفحه‌هایی از وب است که هیچ تناسبی با موضوع فعالیتشان ندارد، همین بی‌توجهی موجب می‌شود بعد از مدتی، بازخورد تبلیغات و جذب مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا کرده و تأثیرگذاری مطلوبی نداشته باشد.

هماهنگ کردن پیام تبلیغات با نوع محصول و خدمات

یکی از نکات مهم و حائز اهمیتی که همواره باید به آن توجه ویژه داشت، این است که پیام تبلیغاتی کسب و کار با نوع محصول یا خدمات هماهنگی و تناسب داشته باشد. در نظر گرفتن این نکته باعث تأثیرگذاری بهتر و بیشتر محصول و خدمات بر روی مخاطب و افزایش موفقیت در فروش خواهد شد.

توجه به تمام الزامات تبلیغ

صرف اینکه بنر ما در سایت‌های دیگر نمایش داده شود، تبلیغ درستی انجام نداده‌ایم. هر کمپین تبلیغاتی باید دارای هدف و استراتژی، پیام تبلیغاتی، مخاطب مشخص و … باشد و از طرفی، الزامات تبلیغ مانند صفحه فرود، تست A/B بنر و صفحه فرود، تحلیل نتایج با پیکربندی گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر و … نیز باید در نظر گرفته شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.