امروزه با گسترش جمعیت و افزایش تقاضا برای کالاهای مختلف، شاهد افزایش روزافزون تعداد بنگاه‌های تولیدی و تجاری و به تبع آن، افزایش تعداد افراد درگیر در خرید و فروش کالا در انواع بازارهای تجاری هستیم؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت عموماً تعداد افراد دخیل در فروش یک کالای خاص، از تعداد افراد دخیل در تولید آن بیشتر است. در واقع در بازار امروز، یک شخص می‌تواند بدون دست داشتن در مراحل تولید هرگونه کالا، انواع محصولات مختلف را در بازارهای مختلف به فروش برساند. این افراد که عموماً از آنها به‌عنوان «واسطه‌گر» یا «دلال» یاد می‌شود، بر خلاف چیزی که ممکن است به نظر برسد، با رساندن کالاها به کسانی که امکان خدمات‌رسانی به آنها توسط تولیدکننده وجود ندارد، به گسترش بازارهای مختلف کمک شایانی می‌کنند.

واسطه‌گر، کالا را از تولیدکننده دریافت کرده و آن را در بازارهایی که خارج از محدوده کاری تولیدکننده هستند به‌دست مصرف‌کننده و یا واسطه‌گر بعدی می‌رساند. یک کالا از زمانی که تولید می‌شود تا وقتی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، ممکن است بین واسطه‌گران زیادی دست‌به‌دست شود. این وضعیت، شرایط را برای اشخاص فراهم کرده تا بتوانند بدون دست داشتن در تولید محصولات، در تجارت آنها دخیل شوند و با کمترین هزینه‌ی ممکن به کسب درآمد بپردازند؛ لذا همان‌طور که شاهد هستیم، خرید و فروش کالا به یکی از پرطرفدارترین مشاغل در دنیای امروز تبدیل شده است.

در گذشته، اشخاص برای ورود به تجارت کالا، ملزم به تهیه کالا به‌صورت فیزیکی و ارائه‌ی حضوریِ آن به مشتری در بازار بودند. این شرایط، با گسترش تکنولوژی و اختراع تلویزیون، تلفن، اینترنت و… الزام‌آوری خود را از دست داده است و واسطه‌گران می‌توانند بدون حضور در بازارهای فیزیکی، انواع محصولات را از طریق اینترنت و یا رسانه‌های جمعی و ارتباطیِ دیگر به فروش برسانند. بازارهای امروزی شرایط را برای فروشندگان به قدری آسان کرده‌اند که حتی برای فروش یک کالا دیگر انبار کردن و حتی دریافت کالا از تولیدکننده هم دیگر اموری الزام‌آور نیستند؛ حتی گاهی دیده می‌شود که فروشندگان، بدون اینکه یک محصول را از نزدیک ببینند، آن را از طریق اینترنت خریداری کرده و مستقیم به آدرس خریدارِ بعدی می‌فرستند.

فروش غیرفیزیکی کالا در دنیای امروز به اندازه‌ای گسترش یافته است که تعداد فروشگاه‌های مجازی – علی‌الخصوص فروشگاه‌های اینترنتی – از تعداد فروشگاه‌های فیزیکی بسیار بیشتر شده و فروشندگان اینترنتی شاید سهم بیشتری در توزیع کالا نسبت به تمام بازارهای فیزیکی دارند. اما فروش اینترنتی کالا چیست و چگونه انجام می‌شود؟ تفاوت عمده آن با فروش فیزیکی کالا در چیست؟ چه مزایا و چه معایبی برای فروشندگان و خریداران دارد؟ چه ترفندهایی برای افزایش بازدهی در فروش اینترنتی وجود دارد؟

هدف از نگارش این مقاله پاسخ‌گویی به سؤالاتی از این قبیل است. پس تا انتها با این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

فروش کالا در اینترنت

در دنیای امروز – همان‌طور که گفته شد – حضور فیزیکی در بازار الزام‌آوریِ خود را از دست داده است و اشخاص می‌توانند به‌صورت مجازی کالا را از تولیدکننده گرفته و به‌دست مصرف‌کننده برسانند. فروش اینترنتی کالا حتی نیاز به تخصص را هم از فهرست الزامات فروشندگی خارج کرده و اشخاص بدون داشتن هرگونه دانش و تخصصِ مرتبط می‌توانند به فروش کالا اقدام کرده و یک شغل پردرآمد داشته باشند. لذا، با توجه به تسهیلات فراهم شده، تمام اشخاصی که به اینترنت دسترسی دارند، به‌صورت بالقوه می‌توانند یک فروشنده باشند. در این راستا، اشخاص حتی می‌توانند با تأسیس یک فروشگاه اینترنتی، دست به استخدام تعدادی کارمند نیز بزنند و علاوه‌بر منفعت شخصی، در اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد کشور نیز بسیار مفید واقع شوند. با این حال، فروش اینترنتی کالا صرفاً توسط واسطه‌گران انجام نمی‌شود، بلکه امروزه شاید تمام تولیدکنندگان در بازارهای محلی و جهانی، محصولات خود را به‌صورت مستقیم به‌دست خریداران می‌رسانند.

آموزش فروش اینترنتی کالا
آموزش فروش اینترنتی کالا

همان‌طور که می‌دانید امروزه یکی از ملزومات کسب‌وکار، علی‌الخصوص برای تولیدکنندگان کالاهای مختلف، داشتن یک آدرس اینترنتی برای نمایش کالا به عمومِ مردم و پاسخ‌گویی به سؤالات آنان است؛ چرا که خریداران امروزی، عموماً اطلاعات مورد نیاز خود را برای خرید ابتدا از اینترنت دریافت می‌کنند و سپس برای خرید کالا چه به‌صورت اینترنتی و چه در بازارهای سنتی به فروشندگان مراجعه می‌کنند.

با این حال، فروش اینترنتی کالا لزوماً جایگزین فروش کالا در بازارهای فیزیکی نیست ولی می‌تواند به‌گونه‌ای مکمل آن باشد. امروزه بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای مختلف، علاوه بر فروش فیزیکی کالا به فروش اینترنتی آن به‌عنوان یک روش فرعی روی آورده‌اند.

فروش اینترنتی، امروزه تقریباً تمام بازارهای مختلف از جمله بازارهای مد و پوشاک، ابزارآلات، زیورآلات، خودرو، لوازم خانگی، غذا و محصولات خوراکی و… را درگیر خود کرده است. این‌گونه از بازارها به خریداران امکان مقایسه بیشتر و کم‌هزینه‌تری را نسبت به بازارهای فیزیکی ارائه می‌دهند و امنیت جانی آنان را خصوصاً در دوران همه‌گیری بیماری‌هایی همچون کووید ۱۹ تضمین می‌کنند.

این شیوه از فروش کالا، علاوه بر تمام تسهیلاتی که برای تولیدکنندگان، واسطه‌گران و خریداران فراهم می‌کند دارای معایب زیادی نیز هست که در ادامه مفصلاً به آنها پرداخته شده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تفاوت بازارهای آنلاین با بازارهای سنتی

تفاوت عمده بازارهای آنلاین با بازارهای فیزیکی یا سنتی، مسئله‌ی حضور و ملاقات مشتری با خریدار است. در بازارهای فیزیکی، مشتری با مراجعه به محلِ فروشِ محصولات مورد نیاز، می‌تواند کالای مورد نظرِ خود را از نزدیک مشاهده کرده و در صورت نیاز آن را امتحان کند، آن‌گاه از سلامت و مناسب بودن آن اطمینان حاصل نماید. در این گونه از خرید، امکان مرجوع شدن کالا بسیار کاهش می‌یابد؛ چرا که خریدار می‌تواند کالا را قبل از خرید معاینه کرده و آن را با کالاهای دیگر مقایسه کند‌. خریدار، همچنین می‌تواند سؤالات خود را به‌صورت شفاهی از فروشنده بپرسد و توضیحات لازم را همان‌جا دریافت کند.

همچنین، بازارهای فیزیکی به خریدار این امکان را می‌دهند تا بر سر قیمت کالا با فروشنده مذاکره کرده و با او به توافق برسد. یکی دیگر از ویژگی‌های بازارهای سنتی این است که خریدار پس از پرداخت هزینه برای خرید یک محصول، بلافاصله آن را دریافت می‌کند. سیستم پرداخت هم در این روش، تضمین می‌کند که خریدار از هرگونه کلاهبرداری تا حد زیادی در امان بماند.

این در حالی است که در بازارهای آنلاین و اینترنتی، خریدار امکان مشاهده عینی کالا و یا تست کردن آن را ندارد و صرفاً باید از طریق مشاهده تصاویر و ویدئوها، توضیحات فروشنده و نظر کاربران، کالای مورد نظر را انتخاب کند؛ لذا این امکان وجود دارد که کالای دریافت‌شده توسط خریدار، با چیزی که مورد انتظار او بوده از نظر جنس، رنگ، اندازه، کیفیت مواد اولیه و… متفاوت باشد. همچنین سیستم پرداخت در بازارهای اینترنتی امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری را، با توجه به شیوه فروش کالا، هم برای خریدار و هم برای فروشنده و حتی برای یک شخص ثالث فراهم می‌کند. این مسئله در قسمت معایب فروش اینترنتی به‌تفصیل مورد بحث قرار گرفته می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز بازارهای آنلاین با بازارهای سنتی، در زمان تحویل کالا است. همان‌طور که گفته شد، تحویل کالا در بازارهای فیزیکی یا سنتی، بلافاصله پس از پرداخت هزینه صورت می‌گیرد اما در فروشگاه‌های آنلاین این امکان وجود ندارد. در خرید اینترنتی، کالا معمولاً ساعت‌ها و حتی روزها پس از پرداخت کاملِ هزینه به‌دست خریدار می‌رسد. این مسئله، خود با افزایش نیاز به حمل و نقل، به اشتغال‌زایی در جامعه کمک می‌کند اما در مقابل هزینه نهایی را برای خریدار افزایش داده و یا سود نهایی را برای فروشنده کم می‌کند.

بر خلاف آنچه که در بازارهای سنتی اتفاق می‌افتد، در بازارهای آنلاین امکان ملاقات حضوری با فروشنده امکان‌پذیر نیست و عملیات پرسش و پاسخ ممکن است روزها به طول بیانجامد. همچنین امکان مذاکره بر سر قیمت برای خریدار در این روش وجود ندارد.

با وجودِ تمام این‌ها، می‌توان گفت بازارهای آنلاین، در رقابت با بازارهای سنتی کاملاً پیروز شده‌اند و با تمام معایبی که در همین مقاله در مورد آنها به‌تفصیل صحبت می‌شود، مزایا و امکاناتی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده به وجود می‌آورند تا جایی که استفاده از این بازار در مجموع به سود هردوی فروشندگان و خریداران است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش انواع روش های فروش کالا در اینترنت

با توجه به گستردگی و همه‌گیری اینترنت و وجود بسترهای متفاوت از جمله امکان ساخت وب‌سایت‌های مختلف و وجود شبکه‌های اجتماعی متنوع، فروش اینترنتی کالا به شیوه‌های متنوعی امکان‌پذیر است. مهم‌ترینِ این روش‌ها را در اینجا با هم بررسی می‌کنیم.

انواع روش های فروش کالا در اینترنت
انواع روش های فروش کالا در اینترنت
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش از طریق ساخت وب سایت و ایجاد فروشگاه اینترنتی

در واقع بهترین راه فروش کالا در اینترنت، ایجاد یک وب‌سایت قابلِ اعتمادِ فروش کالا است. منظور از قابلِ اعتماد بودن، ثبت وب‌سایت، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، متصل بودن به درگاه‌های پرداخت آنلاین معتبر و… است.

 وجود CMS های مناسبی همچون وردپرس، ساخت و مدیریت وب‌سایت را به امری آسان و رایج تبدیل کرده است. لذا، فروشندگان می‌توانند به‌راحتی و با پرداخت هزینه‌ی اندک، یک فروشگاه اینترنتی راه راه‌اندازی کرده و پس از کسب مجوزهای لازم، نماد اعتماد الکترونیکی و اتصال به درگاه‌های پرداخت معتبر همچون: پی‌پال، زرین‌پال و… به‌صورت ایمن به فروش محصولات خود بپردازند. گفتنی است که این روش برای خریداران نیز بسیار مورد اعتماد است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط با ساخت یک سایت فروشگاهی:
پیشنهاد آموزشی مرتبط با سئوی یک سایت فروشگاهی:

فروش از طریق Marketplace های معتبر

در این روش، اعتماد خریداران از قبل توسط Marketplace معتبر مورد نظر (مانند دیجی‌کالا) جلب شده است؛ تنها کاری که فروشنده باید انجام دهد، ارائه مدارک و ملزومات مورد نیاز به آن Marketplace می‌باشد. در این روش، مقداری از سود فروشنده، نصیبِ سایت ارائه‌دهنده بستر فروش می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست، چرا که در عوض، وب‌سایت مورد نظر، هزینه‌های بسیاری را برای تبلیغات مستمر انجام می‌دهد و این مسئله متضمن فروش بیشتر می‌باشد و به تبع آن، سود بیشتر شما می‌شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing

یکی دیگر از روش‌های فروش کالا در اینترنت، افیلیت مارکتینگ است که می‌توان آن را به‌گونه‌ای، «سرویس همکاری در فروش» قلمداد کرد. به زبان ساده، شما با واسطه‌گری در فروش یک کالا، درصدی از سود فروش آن را نصیب خود کرده یا با عبارتی پورسانت دریافت می‌کنید. در این شیوه از فروش، شما می‌توانید بدون تهیه و یا حتی دیدن یک کالا، در سودِ فروشِ آن سهیم شوید. روش انجام این کار، معمولاً به این صورت است که شما با هماهنگی فروشنده یک بنر تبلیغاتی از صفحه فروش کالای مورد نظر را در وب‌سایت یا حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید و اگر خریداری از طریق بنر شما اقدام به خرید آن کالا کند، مقداری از سود فروش آن، از طرف فروشنده به شما تعلق می‌گیرید. شایان ذکر است که تبلیغات مورد نظر در این روش می‌تواند به‌صورت لینک مستقیم و یا از طریق یک کد یا شناسه عددی باشد که متعلق به شما است‌. خریدارانی که به‌واسطه شما اقدام به خرید کالا می‌کنند، ناچار به استفاده از این کد بوده و در صورت خرید کالا توسط آنها، سود حاصل از فروش – به‌اندازه‌ی توافق‌شده با فروشنده – به شما تعلق می‌گیرد.

فروش از طریق شبکه های اجتماعی

این روش هرچند بسیار متداول است اما یک روش توصیه‌شده و قابل اعتماد نیست. زیرا امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری در این شیوه از فروش اینترنتی – هم برای فروشنده و هم برای خریدار – به مقدار قابل توجهی بیشتر از سایر شیوه‌های ذکر شده است.

در این روش، خرید و فروش عمدتاً بر مبنای اعتماد صورت گرفته و فروشندگان توسط مراجع خاصی نظارت نمی‌شوند؛ به همین دلیل در این فروشگاه‌ها نشانی از درگاه پرداخت معتبر و نماد اعتماد الکترونیکی وجود ندارد. همچنین، در بسیاری از مواقع حتی آدرس دقیقی هم از فروشنده ارائه نمی‌شود.

پرداخت در شبکه‌های اجتماعی عمدتاً از طریق تبادل اطلاعات بانکی همچون شماره کارت و شماره حساب صورت گرفته و به همین خاطر امکان کلاهبرداری از طریق آن، بسیار زیاد است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش از طریق بازارهای استارتاپی

شما می‌توانید محصولات موجود در وب‌سایت خود را به کمک بازارهای استارتاپی به فروش برسانید. یک نمونه از این بازارهای استارتاپی، وب‌سایت «ترب» است که به‌گونه‌ای یک موتور جستجوی محصولات به شمار می‌رود. این وب‌سایت می‌تواند کالای شما را با توجه به جستجوی خریداران در اختیار آنها گذاشته و هم به شما به‌عنوان خریدار کمک کند و هم خریداران را در امر یافتن کالا و مقایسه قیمت‌ها یاری رساند. شایان ذکر است که بهترین تکنیک برای فروش کالا از این طریق، این است که قیمت کالاهای خود را کمتر از کالاهای رقبایتان در نظر بگیرید تا به سود خوبی دست یابید.

استفاده از روش های گفته شده به صورت ترکیبی

فروشنده می‌تواند با ترکیب روش‌های فوق به تبلیغ و فروش محصولات مورد نظر خود بپردازد؛ به این صورت که مثلاً علاوه بر ایجاد یک وب‌سایت قابل اعتماد که دارای نماد اعتماد الکترونیکی بوده و به یک درگاه پرداخت معتبر متصل است، یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام نیز افتتاح کند. در این حساب کاربری، محصولات مختلف معرفی شده و فروشنده، خریداران را برای خرید به وب‌سایت خود ارجاع می‌دهد. فروشنده می‌تواند هم‌زمان با این‌ها، امتیاز فروش در Marketplace و بازارهای استارتاپیِ مختلف را نیز برای خود ثبت کرده و محصولات خود را علاوه بر وب‌سایت خود، از طریق آنان نیز به فروش برساند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مزایای خرید و فروش کالا در بازارهای اینترنتی

خرید و فروش کالا در بازارهای آنلاین مزایای فراوانی را متوجه خریدار و فروشنده می‌کند. در این قسمت به مهم‌ترینِ این مزایا به تفصیل اشاره می‌شود.

مزایای خرید و فروش اینترنتی کالا برای خریدار

مزایای خرید و فروش اینترنتی کالا برای خریدار
مزایای خرید و فروش اینترنتی کالا برای خریدار

عدم نیاز به مراجعه حضوری

عدم نیاز به مراجعه حضوری در خرید و فروش کالا همچون یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند، به این معنا که با تمام مزایایی که پیشنهاد می‌کند، می‌تواند ایرادات فراوانی نیز داشته باشد و باعث متضرر شدن افراد یا مرجوع شدن کالا شود. با این وجود، عدم نیاز به مراجعه حضوری، به خریدار این امکان را می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه حمل و نقل و صرف زمانی زیاد، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی را مورد بازدید قرار داده و کالاها یا قیمتِ آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند و در نهایت کالای مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نماید.

مسئله عدم مراجعه حضوری، نه تنها به خریدار قدرت انتخاب بیشتری می‌دهد و هزینه‌های مراجعه حضوری را برای او می‌کاهد، بلکه در حال حاضر و در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا – که به‌شدت قابل سرایت است – به افزایش امنیت جانی افراد در جامعه نیز کمک شایانی می‌کند.

صرفه جویی در زمان

برای خرید فیزیکی از بازارهای سنتی، خریدار باید زمانی را صرف آراستگی ظاهریِ خود برای بیرون رفتن بکند؛ پس از آن باید برای مراجعه فروشگاه مسافتی را طی نماید که ممکن است طولانی باشد. همچنین برای مقایسه کالاهای مختلف و قیمت‌های آن‌ها باید به فروشگاه‌های مختلف سر بزند و گزینه‌های خرید و قیمت‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند. در این صورت برای مشاهده و مقایسه گزینه‌های بیشتر به ساعت‌ها و حتی روزها زمان نیاز است اما در خرید اینترنتی شرایط کاملاً متفاوت است.

برای یک خرید اینترنتی، خریدار به خروج از خانه و به تبع آن، صرف زمان برای آراستن خود و پیمودن مسیر خاصی را ندارد‌. او می‌تواند در حالی که راحت و آسوده در خانه نشسته است، به کمک کامپیوتر و یا گوشی موبایل خود کالاهای مورد نظرش را در فروشگاه‌های مختلف مشاهده کرده و آن‌ها را از نظر امکانات و قیمت با یکدیگر مقایسه نماید.

عدم نیاز به پیدا کردن آدرس فروشنده

در بازارهای سنتی هنگامی که خریدار قصد تهیه کالای خاصی را دارد، باید آدرس فروشگاه‌هایی که آن کالا را می‌فروشند، بلد باشد. حال با توجه به گستردگی شهرها، این فروشگاه‌ها ممکن است در نقاط مختلفی باشند. این مسئله هم پیدا کردن آدرس و هم دسترسی به آن‌ها را مشکل‌ساز می‌کند. خریدار باید قبل از مراجعه، آدرس فروشگاه‌های مختلف را بداند یا زمان زیادی را صرف پیدا کردن آنها نماید.

این در حالی است که در خرید اینترنتی، خریدار برای پیدا کردن کالا و یا فروشگاه مد نظر خود، کافی است مرورگر کامپیوتر و یا گوشی تلفن همراه خود را بازکرده و کالای مورد نظرش را جستجو کند. با این کار، در مدت زمان بسیار کوتاهی، فهرستی طولانی از تمام فروشگاه‌هایی که کالای مورد نظر را عرضه می‌کنند، به او داده می‌شود و او می‌تواند در صورت نیاز آدرس آن‌ها را به‌سادگی برای خریدهای بعدی در مرورگرِخود ذخیره نماید.

حذف واسطه ها

همان‌طور که در مقدمه‌ی این مقاله عنوان شد، گاهی ممکن است کالا از زمان تولید تا زمانی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد بین واسطه‌گران و یا اصطلاحاً دلالان زیادی دست‌به‌دست شود و با توجه به اینکه هر دلال مقداری از فروش کالا سود می‌برد، قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

این در حالی است که فروش اینترنتی و آنلاین کالا، این امکان را به خریدار می‌دهد که قیمت‌های فروشندگان مختلف را با هم مقایسه کرده و در صورت امکان، کالای مورد نظرِ خود را از تولیدکننده اصلی آن و یا حداقل با کمترین میزان دخالت واسطه‌گران تأمین کند.

افزایش گزینه های خرید

در بازارهای سنتی، فروشنده با توجه به بودجه‌ای که دارد، دست به تهیه کالا می‌زند و با توجه به اینکه فروشندگان مختلف ممکن است از نظر موقعیت جغرافیایی با یکدیگر بسیار فاصله داشته باشند، محدودیت‌هایی برای خریدار به وجود می‌آید. خریدار در بیشتر مواقع امکان مراجعه به تمام فروشگاه‌هایی که کالای مورد نظر را عرضه می‌کنند، ندارد و همین مسئله باعث می‌شود تا گزینه‌های او برای انتخاب و خرید کالا محدود باشند.

این در حالی است که در فروشگاه‌های اینترنتی، تنوع کالا ممکن است بسیار بیشتر از فروشگاه‌های فیزیکی باشد و حتی امکان مشاهده و بررسی کالاهای ناموجود نیز برای مشتری فراهم می‌شود. همچنین از آنجایی که در فروش اینترنتی، مسئله‌ی فاصله مکانی کمتر اهمیت دارد، خریدار می‌تواند در مدت کوتاهی، فروشگاه‌های متعددی را برای مشاهده و مقایسه گزینه‌های ارائه‌شده آن‌ها بررسی کند‌.

دسترسی به بازارهای فرامرزی

در خرید سنتی، خریدار صرفاً می‌تواند از فروشگاه‌هایی خرید کند که امکان مراجعه حضوری به آن‌ها را دارد؛ حال آن‌که فروشگاه‌های در دسترس ممکن است کالای مد نظر خریدار را نداشته باشند یا از نظر قیمت و تنوع اجناس، توانایی پاسخگوی به نیاز مشتریان را نداشته باشند؛ حتی ممکن است فروشگاهی، برای عرضه محصول مورد نظر خریدار در منطقه مکانی او وجود نداشته باشد. در این صورت، خریدار باید با تقبل هزینه‌های زیاد و صرف زمان طولانی به شهرها و حتی کشورهای دیگر مراجعه کرده و کالای مورد نظر خود را تهیه کند. یا به آشنایان خود در نقاط دیگر بسپارد تا کالای مورد نظر او را تهیه کرده و به دستش برسانند. طبیعی است که این کار ممکن است بسیار مشکل‌آفرین و هزینه‌بر باشد‌.

این در حالی است که فروشگاه‌های اینترنتی محدودیت مرزی ندارند و خریدار می‌تواند بدون حتی خروج از منزل، کالای مورد نظر خود را از فروشگاه‌هایی که ممکن است در شهرها و حتی کشورهای دیگر باشند تهیه کند. در عمل، خریدار در خرید اینترنتی به تمام کالاهای عرضه شده در جهان که در اینترنت یافت می‌شوند دسترسی دارد.

امکان استفاده از تجارب سایر خریداران

در بازارهای سنتی، خریدار، کالای مورد نظر را از فروشنده دریافت می‌کند و معمولاً در یک فروشگاه فیزیکی هیچ‌کس به‌جز فروشنده، توانایی راهنمایی خریدار را برای انتخاب محصول مناسب ندارد. در این حالت راهنماییِ اشتباه از طرف فروشنده – که ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد – احتمالاً باعث اشتباه خریدار در انتخاب محصول شود. همچنین، از آنجایی که فروشندگان لزوماً از تمام محصولاتی که می‌فروشند استفاده نمی‌کنند، صلاحیت لازم را برای اشتراک تجربه و گاهی راهنمایی خریدار ندارند. این مسئله ممکن است باعث یک خرید ناموفق شود.

این در حالی است که فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً این امکان را برای عموم فراهم می‌کنند تا نظرات و تجربیات خود در مورد یک کالای خاص را به اشتراک بگذارند؛ لذا خریدار هنگام خرید اینترنتی می‌تواند با مراجعه به قسمت دیدگاه‌های سایر خریداران، از تجربیات آنها در مورد کیفیت و کارایی محصول ارائه شده مطلع شود. این مسئله به خریدار کمک می‌کند تا علاوه بر توضیحات فروشنده، از راهنمایی و تجربه سایر خریداران نیز استفاده کند و در نهایت خرید بهتری داشته باشد.

مزایای خرید و فروش اینترنتی کالا برای فروشنده

مزایای خرید و فروش اینترنتی کالا برای فروشنده
مزایای خرید و فروش اینترنتی کالا برای فروشنده

برطرف شدن نیاز به اجاره یا خرید مغازه

فروشنده در بازارهای اینترنتی نیاز به اجاره یا خرید مکان و پرداخت هزینه ندارد و محصولات خود را با معرفی متنی و تصویری به خریداران عرضه می‌کند.

حذف هزینه های تأمین سرمایش و گرمایش

بر خلاف بازارهای سنتی که در آن‌ها فروشنده در یک مکان فیزیکی مستقر می‌شود و باید دما را مناسب نگه دارد، در فروش اینترنتی نیازی به پرداخت هزینه جهت سرمایش و گرمایش نیست.

 ساعات کاری بیشتر و کار آسان تر

در بازارهای آنلاین هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و فروشنده حتی زمانی که در خواب به سر می‌برد هم می‌تواند فروش داشته باشد. این مسئله، هم باعث فروش بیشتر نسبت به کسب‌وکار مشابه در یک بازار سنتی می‌شود و هم خستگی و فرسودگی شغلی کمتری را به همراه دارد؛ چرا که فروشنده نیاز ندارد ساعات خاصی را در مکان خاصی حضور داشته باشد.

حذف چانه زنی

در خرید اینترنتی، خریدار امکان چانه‌زنی بر سر قیمت را ندارد و قیمتی که فروشنده برای کالا تعیین کرده است قطعی و نهایی می‌باشد. در صورت نیاز به تخفیف هم تمام اختیارات در دست فروشنده است.

عدم نیاز مشتری به دانستن آدرس فروشگاه

همان‌طور که گفته شد پیدا کردن آدرس فیزیکی فروشگاه‌ها برای خریداران می‌تواند دردسرساز باشد. این شرایط کار را حتی برای فروشندگان نیز سخت می‌کند؛ به‌طوری‌که میزان قابل توجهی از مشتریان بالقوه هیچ‌گاه به مشتریان بالفعل تبدیل نمی‌شوند. این در حالی است که در بازارهای آنلاین، خریداران، نه فقط در محله و شهر محل زندگی فروشنده، بلکه در صورت پشتیبانی، در هر جای جهان می‌توانند یا یک جستجوی ساده در اینترنت، تمام فروشگاه‌های مدنظر خود را پیدا کرده و محصولات خود را سفارش دهند.

فرامرزی بودن بازار

همان‌طور که در قسمت مزایا برای خریدار توضیح داده شد، یکی از ویژگی‌های فروش اینترنتی، حداقل بودن محدودیت‌های مرزیِ آن است؛ به این صورت که فروشنده لزوماً احتیاجی ندارد که به‌صورت فیزیکی در دسترس خریداران باشد.

تبلیغات آسان تر

تبلیغات برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار مؤثرتر، پربازدید تر و کم‌هزینه‌تر از یک فروشگاه فیزیکی است. یک فروشگاه که از طریق اینترنت به عرضه محصولات خود می‌پردازد این امکان را دارد تا با پرداخت هزینه اندک، در مدت کوتاهی در شهر، کشور و حتی جهان شناخته شود و با شتاب بیشتری به سمت موفقیت و کسب سود حرکت کند‌.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

خرید و فروش کالا از طریق اینترنت مزایا و فرصت‌های فراوانِ دیگری هم برای فروشنده و هم برای خریدار فراهم می‌کند، اما با این وجود معایبی نیز دارد.

معایب فروش کالا در بازارهای اینترنتی

مهم‌ترین مشکل در کسب‌وکارهای اینترنتی مسئله اعتماد است. یک فروشنده برای کسب اعتماد مشتریان، علاوه بر نیاز به گرفتن تأییدیه‌های لازم از طرف مراجع مرتبط، باید سابقه فروش خوبی نیز داشته باشد و تحقق این امر ممکن است به درازا بکشد. در مقابل، خریدار با وجود بهره‌مندی از مزایای مختلف خرید اینترنتی، همواره با این ترس روبه‌رو خواهد بود که فروشگاه مد نظر ممکن است نیازهای او را برآورده نکند. این نیازها عبارت‌اند از: تأمین و تحویل به موقع کالا، سلامت فیزیکی کالا، اصل بودن کالا، ارسال دقیق کالا و… حال آن‌که شاید برایتان پیش آمده باشد که یک فروشگاه اینترنتی، کالای مورد نظر شما را در موعد مقرر تحویل نداده باشد و یا کالایی که برای شما ارسال کرده است با چیزی که سفارش داده‌اید، متفاوت باشد. همچنین در خرید اینترنتی کالا ممکن است کالایی که دریافت می‌کنید با چیزی که در فروشگاه آنلاین مشاهده کرده‌اید، تفاوت‌هایی داشته باشد؛ گفتنی است که این مسئله بیشتر متوجه سایز کالا در فروشگاه‌های اینترنتی پوشاک می‌شود.

یکی دیگر از معایب خرید و فروش اینترنتی، سیستم پرداخت آن است که امکان کلاهبرداری را برای افراد سودجو فراهم می‌کند. هرچند که اصلاحات اخیر در سیستم بانکداری الکترونیک در کشور، احتمال کلاهبرداری در سیستم پرداخت را به حداقل رسانده است اما خطر همچنان باقی است. عموم خریداران از راه‌های مختلفی ممکن است در معرض کلاهبرداری باشند. اول اینکه تمام خریداران توجه یا دانش کافی برای بررسی نماد الکترونیکی فروشگاه مد نظر را ندارند و دوم اینکه شناسایی درگاه پرداخت معتبر برای همگان امکان‌پذیر نیست. حتی با وجود آموزش‌ها و هشدارهای پرتعداد مراجع مختلف، امروزه شاهد متضرر شدن افراد بسیاری در خرید و فروش‌های اینترنتی هستیم. مسئله سوم این است که بسیاری از فروشگاه‌ها صرفاً در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و امکان نظارت بر آنها و اعتبارسنجی برای مراجع مربوطه و خریداران میسر نیست. در چنین شرایطی، موقعیت برای افراد سودجو می‌تواند مناسب باشد تا با جعل نماد الکترونیکی، جعل درگاه پرداخت و… اقدام به کلاهبرداری کنند.

همچنین در فروشگاه‌هایی که درگاه پرداخت الکترونیکی ندارند، خریداران می‌توانند با جعل رسیدهای پرداخت باعث متضرر شدن فروشندگان شوند.

 

ترفندها و روش های مهم برای افزایش فروش در اینترنت

فروشنده برای افزایش میزان فروش محصولات خود می‌تواند ترفندهای مختلفی را در فروشگاه اینترنتی‌اش اجرا کند. یکی از این ترفندها، استفاده از شیوه ترکیبی فروش می‌باشد. برای این کار، فروشنده باید محصولات خود را علاوه‌بر وب‌سایت خود، در شبکه‌ها اجتماعی نیز معرفی کرده و در Marketplace های مختلف به فروش برساند.

فروشنده، همچنین برای افزایش فروش محصولات خود بایستی علاوه‌بر تأمین کالاهای مورد درخواست مشتریان، توضیحات جامع و مفیدی در مورد هر یک ارائه دهد و در صورت لزوم، تصاویر و ویدیوهایی را از محصولات خود به نمایش بگذارد. این تصاویر و ویدئوها باید به‌درستی نمایانگر اندازه و (در صورت نیاز) بافت و جنس کالای مورد نظر باشند. همچنین، باید امکان نظردهی در مورد محصول برای خریداران فراهم باشد تا خریداران قبلی امکان به اشتراک گذاشتن نظرات خود درباره‌ی محصول را داشته باشند و خریداران جدید بتوانند از نظرات دیگران در مورد کالای مورد نظر مطلع شوند.

از همه این‌ها که بگذریم، مهم‌ترین مسئله مؤثر در افزایش فروش اینترنتی، مبحث تبلیغات است. فروشنده می‌تواند فروشگاه و محصولات خود را به شیوه‌های مختلفی به افراد جامعه معرفی کرده و هر کدام از آنها – که یک مشتری بالقوه هستند – را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. این تبلیغات می‌تواند از طریق بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها، صفحات پر بازدید شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی، اس ام اس، تبلیغات تلویزیونی و… صورت گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی در خصوص آموزش فروش اینترنتی کالا

امروزه، حضور فیزیکی در بازار یک مسئله‌ی الزام‌آور در فروش کالا به شمار نمی‌رود و فروشندگان کالاهای مختلف می‌توانند محصولات خود را از طریق اینترنت به خریداران عرضه کنند. در واقع، در دنیای امروز به دلیل افزایش نیاز مشتریان و مسئله کمبود وقت، همچنین به خاطرِ گستردگی و پراکندگی بازارهای فیزیکی، بسیاری از کسب‌وکارها در مسیر اینترنتی شدن گام برمی‌دارند. این مسئله باعث شده تا سهم بازارهای مجازی در تجارت کالا، بیشتر از بازارهای سنتی و فیزیکی باشد.

درست است که خرید و فروش اینترنتی کالا دارای معایب زیادی است اما مزایایی که در این شیوه متوجه خریدار و فروشنده می‌شود، باعث شده تا معایب یادشده نتوانند خرید و فروش اینترنتی کالا را متوقف کنند. فروشندگان کالاهای مختلف، چه در صورت داشتن یک مغازه فیزیکی و چه در صورت عدم داشتن آن، می‌توانند با حضور در بازارهای مجازی از طریق وب‌سایت خود، Marketplace  های معتبر، بازارهای استارتاپی و شبکه‌های اجتماعی، محصولات خود را بدون داشتن محدودیت مکانی به مشتریانشان در تمام نقاط کشور و در صورت امکان، در تمام دنیا بفروشند. پر واضح است که موفقیت در این امر بستگی به میزان جلب اعتماد مشتری، تنوع کالا و البته تبلیغات آن‌ها دارد.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد اطلاعات مناسبی در خصوص آموزش فروش اینترنتی کالا خدمت شما عزیزان ارائه نموده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «انواع روش های فروش کالا در اینترنت» دارید، یا روش‌های تبلیغاتی دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که محصولات و کالاهای خود را از طریق اینترنت بفروشند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “آموزش فروش اینترنتی کالا – همه چیز در مورد خرید و فروش اینترنتی کالا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها