یکی از راههای مناسب و موثر برای یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ، بررسی عملکرد کسب و کارهای اینترنتی موفق در این حوزه است؛ البته شکلی از بررسی که بتواند تحلیل مناسبی از ابعاد همه جانبه عملکرد آنها ارائه دهد و نیز بتوان نتایج بررسی را برای هر نوع کسب و کار دیگری تعمیم داد. در زمینه سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو هم می‌توان با بررسی عملکرد وبسایتهای بزرگ، به تکنیک‌های عملی و موثری دست پیدا کرد. در این زمینه، قصد داریم عملکرد وبسایت علی بابا در سئوی سرویس «تور استانبول» این شرکت را زیر ذره‌بین قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله جذاب و مطالعه موردی، همراه مجله کاپریلا باشید.

نگاهی به سئو وبسایت علی بابا و صفحه تور استانبول

بازار خدمات سفر (فروش بلیط، رزرو هتل، تورهای گردشگری و …) یکی از گرانترین و دشوارترین حوزه‌های سئو در کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که هر کسب و کار جدیدی که بخواهد در این حوزه فعالیت کند و ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهد، باید علاوه بر برخورداری از تیم حرفه‌ای سئو، بودجه زیادی نیز برای سئوی داخلی و خارجی صرف کند؛ چرا که با بررسی اجمالی وبسایتهای برتر این حوزه می‌توان به حجم بالای تولید محتوا و نیز خرید بک لینک‌های گسترده و اصطلاحاً Sitewide در رسانه‌های برتر کشور پی برد.

علی بابا هم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکتهای حوزه خدمات آنلاین سفر، سالها بر روی سئوی داخلی و خارجی وبسایت خود تمرکز کرده و با صرف هزینه، جذب نفرات حرفه‌ای و فعالیت مستمر، در بسیاری از کلمات کلیدی استراتژیک این بازار اگر رتبه اول نباشد، در یکی از سه گزینه برتر گوگل جا گرفته است. این دستاورد، جدا از کسب ترافیک در کلمات کلیدی دنباله‌دار یا Long-tail در بخش مقالات و مجله علی بابا است. اما در این مقاله، قرار است فقط به بررسی تکنیک‌های آشکار علی بابا برای سئو کردن سرویس «تور استانبول» این برند به عنوان یکی از محصولات پر فروش و نیز یکی از صفحات دسته‌بندی سطح دوم (تور خارجی > تور استانبول) این سایت بپردازیم. در حال حاضر، این صفحه با کلمه کلیدی اصلی خود (تور استانبول) در رتبه اول ارگانیک گوگل قرار دارد.

سئوی دسته بندی - علی بابا
جایگاه اول گوگل در کلمه کلیدی اصلی

این صفحه در کلمات کلیدی دیگر مانند «قیمت تور استانبول» در رتبه 2، در « تور استانبول از تهران» در رتبه 1 و در «تورهای استانبول» در رتبه 2 گوگل قرار دارد (منظور این است که این صفحه علاوه بر کسب رتبه اول در کلمه کلیدی اصلی خود، در سایر کلمات مهم نیز در جایگاه‌های برتر قرار گرفته است).

سئوی خارجی دسته‌بندی تور استانبول

در ابتدا از سئوی خارجی تور استانبول علی بابا شروع می‌کنیم. گرچه به نظر می‌رسد علی بابا فقط یک رپرتاژ خبری در سایت تابناک جوان برای لینکسازی این صفحه انجام داده است (تصویر زیر)؛ اما این احتمال وجود دارد که علی بابا، نوع دیگری از استراتژی سئوی خارجی را برای تور استانبول خود پی گرفته باشد. مثلاً ممکن است از سوشال سیگنال استفاده کرده باشد و یا لینکسازی‌های خارجی را روی صفحه دیگری از وبسایت خود که به این صفحه لینک داده‌اند، انجام دهد (البته بک لینک دیگری با انکر تکست «اینجا را کلیک کنید» هم در سایتی دیگر به صفحه تور استانبول لینک داده شده است که مشخص نیست بک لینک ارگانیک بوده یا خیر).

سئوی دسته بندی - لینکسازی
لینکسازی با رپرتاژ در سایت تابناک جوان

برای کشف تکنیک‌های سئو خارجی علی بابا برای این صفحه، می‌توان بررسی‌های عمیق‌تری هم انجام داد. مثلاً گرچه از لینکسازی خارجی گسترده برای این صفحه استفاده نشده است، اما علی بابا در سایتهای نسبتاً زیادی، کلمه کلیدی اصلی (تور استانبول) را با نام برند خود تکرار کرده و صفحاتی با عنوان «تور استانبول علی بابا» در آن سایتها ایجاد کرده است. گوگل به این ذکر نام‌ها و اصطلاحاً منشن‌های بدون لینک هم اهمیت می‌دهد و در سئوی صفحه در نظر می‌گیرد. در زیر، چند نمونه از این منشن‌ها را مشاهده می‌کنید.

سئوی دسته بندی - علی بابا - سئو خارجی
ایجاد صفحات در سایتها با کلمه کلیدی اصلی و نام برند

سئوی داخلی دسته‌بندی تور استانبول

مهم‌ترین بخش هر استراتژی سئو، تمرکز بر بهبود سئوی داخلی وبسایت و صفحات است. علی بابا هم برای ارتقای رتبه صفحه تور استانبول خود، رویکرد قابل توجهی در این زمینه به کار گرفته است. در ادامه، مهم‌ترین اقدامات سئوی داخلی این صفحه را بررسی خواهیم کرد.

متاهای صفحه

متاها، در درک اولیه و کلی گوگل از صفحه و نیز برای نمایش در نتایج گوگل و افزایش CTR ارگانیک بسیار موثر هستند. متاهای این صفحه عبارت است از:

  • متای عنوان (تور استانبول – تور استانبول از تهران – 1 میلیون تومان هدیه | علی بابا): درج کلمه کلیدی اصلی در ابتدای متا، درج کلمه کلیدی اولویت دوم در ادامه و استفاده از متن تشویق‌کننده برای کلیک در این عنوان استفاده شده است.
  • متای دیسکریپشن (تور ترکیه استانبول با تضمین کمترین قیمت بازار و پشتیبانی 24 ساعته – قیمت تور استانبول را چک کنید- تور ارزان استانبول – خرید تورهای استانبول ترکیه): تمرکز بر تکرار مهم‌ترین کلمات کلیدی و بیان عبارات تشویقی و محرک برای کلیک (تضمین قیمت و پشتیبانی) را در این متن می‌توان مشاهده کرد.
  • URL صفحه (turkey-istanbul): URL هم فاقد هرگونه کلمات اضافی است و با متن انگلیسی، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.

هدینگ‌ها

تگ‌های هدینگ 1 و 2 به عنوان تگ‌های استراتژیک سئوی صفحه، نشان‌دهنده تحقیق کلمات کلیدی مناسب و استراتژی تولید محتوای این صفحه می‌باشد.

  • تگ H1 (تور استانبول): استفاده از کلمه کلیدی اصلی برای اعلام اولویت سئوی صفحه به گوگل
  • تگ H2: علی بابا از دو نوع تگ H2 در این صفحه استفاده کرده است:
    • تگ اول را به صورت مخفی در کدهای صفحه درج کرده است (خرید آنلاین بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس) که علت اصلی آن برای ما آشکار نیست.
    • تگ‌های بعدی را به عنوان سرفصل‌های محتوای انتهای صفحه و متناسب با کلمات کلیدی دنباله‌دار در صفحه قرار داده است (مانند راهنمای سفر با تور استانبول، قیمت تور استانبول، تور لحظه آخری استانبول و …)

داده‌های ساختاریافته

علی بابا فقط از سوالات متداول به عنوان داده‌های ساختاریافته برای نمایش در نتایج SERP گوگل استفاده کرده است؛ در حالیکه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید رقبای این برند، از گزینه‌های بیشتری بهره برده‌اند. شکی نیست استفاده از این داده‌ها به طور مستقیم در سئوی صفحه تاثیر نمی‌گذارند اما به دلیل اثرگذاری بر جلب توجه مخاطب و افزایش نرخ کلیک ارگانیک، می‌توانند رتبه نهایی صفحه را بهبود دهند.

سئوی دسته بندی - علی بابا - داده ساختاریافته
استفاده رقبای علی بابا از داده‌های ساختاریافته

تولید محتوا در صفحه دسته‌بندی

محتوایی که در صفحات دسته‌بندی محصولات و خدمات درج می‌شود، برای افزایش چگالی کلمات کلیدی صفحه و درک بهتر گوگل از هدف صفحه می‌باشد (عمدتاً مخاطب این مدل محتوا، کاربران نیستند). علی بابا هم در این زمینه دست به کار شده و با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی، مهم‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با «تور استانبول» را در متن خود گنجانده است. صرفاً جهت درک بهتر، برخی از کلمات کلیدی مرتبط را در زیر نشان داده‌ایم (البته برای انتخاب نهایی کلمات مورد استفاده، به پارامترهای دیگری نظیر میزان جستجو توسط کاربران، اهمیت استراتژیک کلمه، مرتبط نبودن کلمه با صفحه دیگری از سایت و … نیز نیاز است).

سئوی دسته بندی - علی بابا - تحقیق کلمات کلیدی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

در انتهای صفحه، محتوای تولید شده توسط علی بابا به دو دسته محتوای متنی و محتوای سوالات متداول تقسیم می‌شود.

سوالات متداول

سوالات متداول علی بابا، کاملاً هدفمند و متناسب با نیاز و پرسش‌های کاربران طراحی شده است. این سوالات، به عنوان داده ساختاریافته برای نمایش در گوگل نیز کدگذاری شده‌اند. در واقع این سوالات، روی نیاز و دغدغه مخاطب دست گذاشته است و به تبلیغ علی بابا و خدمات آن نمی‌پردازد.

سئوی دسته بندی - علی بابا - سوالات متداول
سوالات متداول علی بابا در صفحه تور استانبول

پاسخ‌های سوالات نیز به شکلی کوتاه، بهینه و هدفمند طراحی شده است تا هم به نیاز کاربر پاسخ دهد و هم نظر گوگل را به خود جلب کند.

سئوی دسته بندی - علی بابا - سوالات متداول
پاسخ‌های بهینه به سوالات متداول

محتوای توضیحی

علی بابا متن کاملی با 1266 کلمه را در انتهای صفحه و با رعایت استانداردهای سئو نوشته است. این متن همچون یک مقاله، دارای سرفصل، تصاویر به همراه نام جایگزین (alt)، لینک داخلی و پاراگراف‌ها و جملات کوتاه است. در این متن هم کلیه کلمات کلیدی اولویت دوم و دنباله‌دار در سرفصلهای H2 و متن، به کار رفته است.

سئوی دسته بندی - علی بابا - تولید محتوا
تولید محتوا در صفحه دسته‌بندی تور استانبول
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوای مرتبط در مجله

رویکرد دیگر علی بابا، تولید محتوای مرتبط با «تور استانبول» در مجله این سایت است. علی بابا مقالات متعددی در این زمینه را منتشر کرده است تا به گوگل اعلام کند به چگالی «تور استانبول» و اهمیت آن برای سایت علی بابا، توجه بیشتری به خرج دهد.

سئوی دسته بندی - علی بابا - تولید محتوا در مجله علی بابا
تولید محتوا در مجله علی بابا متناسب با کلمه کلیدی اصلی

استفاده دیگر علی بابا از این مقالات، لینکسازی داخلی برای صفحه تور استانبول می‌باشد. این کار، علاوه بر تاثیر در جذب مخاطب به صفحه دسته‌بندی، به افزایش قدرت صفحه (PA) تور استانبول نیز کمک کرده و به گوگل می‌فهماند که به صفحه تور استانبول، اهمیت بیشتری بدهد. به نظر می‌رسد که علی بابا با توجه به نتایج تحقیق کلمات کلیدی خود، از حداکثر تعداد مقاله ممکن برای سئوی داخلی سرویس تور استانبول خود استفاده کرده است.

سئوی دسته بندی - علی بابا - لینکسازی داخلی در مقالات
لینکسازی داخلی صفحه دسته‌بندی در مقالات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

درج لینک در فوتر

یکی از تکنیک‌هایی که در بسیاری از سایتهای آموزش سئو هم بیان می‌شود، برای سئوی دسته‌بندی می‌توان لینک دسته‌بندی‌های استراتژیک را در فوتر سایت درج کرد. گرچه اهمیت لینکهای فوتر از نظر سئو و گوگل، پایین است اما تکرار لینک در کل صفحات و کاربرد لینکهای مهم در فوتر، بر روی تاثیر لینکسازی داخلی صفحه تاثیر مثبت خواهد داشت.

سئوی دسته بندی - علی بابا - درج لینک در فوتر
درج لینک دسته‌بندی در فوتر

تمرکز صفحه بر یک کلمه کلیدی

از بخشهای مهم استراتژی سئوی داخلی علی بابا، تمرکز این صفحه بر روی کلمه کلیدی «تور استانبول» می‌باشد. به عبارت دیگر، کل فعالیتهای سئوی این صفحه، روی همین کلمه قرار گرفته است اما برای از دست ندادن ترافیک و مشتری حاصل از کلمات کلیدی مرتبط دیگر (مانند تور استانبول ارزان، تور استانبول لحظه آخری و …) که مشتریان دست به نقدی هم دارند، علی بابا صفحات دیگری ایجاد کرده و هر صفحه جدید را متناسب با همان کلمه کلیدی، سئو کرده است. مثلاً در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که علی بابا صفحه دیگری در سایت خود ایجاد کرده و آن را با برای کلمه کلیدی «تور استانبول ارزان» سئو و بهینه کرده است.

سئوی دسته بندی - علی بابا - کلمه کلیدی صفحه
ایجاد صفحات جداگانه برای کلمات کلیدی ثانویه

در واقع علی بابا کلیه تکنیکهای بیان شده در این مقاله (به جز درج لینک در فوتر) را برای صفحات ثانویه خود نیز انجام داده است.

سئوی دسته بندی - علی بابا - کلمه کلیدی صفحه
انجام تکنیک‌های مشابه برای سایر صفحات دسته‌بندی

جمع‌بندی و سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، یکی از راههای موثر در یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ، بررسی عملکرد بزرگان این حوزه است. کافی است که سایتهای بزرگ رقیب علی بابا را مشاهده و بررسی کنید تا ببینید که آنها نیز همین تکنیکها را (با تفاوتهایی جزئی) اجرا کرده‌اند. اما برای آنکه بتوان به چیستی و چرایی تکنیک‌های سئوی وبسایتهای بزرگ پی ببرید، باید با مفاهیم و رویکردهای سئو آشنایی اولیه و کافی داشته باشید. در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم از دوره‌های آموزشی زیر کمک بگیرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.