اگر بخواهم اینستاگرام را در یک جمله توصیف کنم، باید بگویم که این پلتفرم مثل اقیانوس اطلس است! همان‌قدر بی‌انتها و نامحدود. و خب خیلی‌ها هم دلشان می‌خواهد که در این فضا فعالیت کنند و دیده شوند؛ پس اکانتی می‌سازند و سوار بر کشتی بزرگ می‌شوند تا شاید بتوانند این اقیانوس عظیم را در دست خود بگیرند و آن را به کنترل دربیاورند. ولی همیشه اوضاع بر وفق مراد پیش نمی‌رود! درست نمی‌گویم؟ بزرگ‌ترین اکانت‌ها هم ممکن است در مقابل الگوریتم هوشمند اینستاگرام به زانو دربیایند، درست همان‌طور که کوه یخ در یک چشم به هم زدن، فاتحه کشتی تایتانیک را خواند و آن را با همه عظمت و شکوهی که داشت غرق کرد.

حالا من از شما سوالی دارم! می‌دانید که بعد از غرق شدن کشتی تایتانیک، تنها شخصی که جان سالم به در برد، که بود؟ احتمالا خبر دارید که در آن اتفاق وحشتناک و تاریخی، فقط دختری به نام رز بود که غرق نشد و زنده ماند. شاید از خودتان بپرسید که زنده ماندن رز چه ارتباطی با موفق شدن در اینستاگرام دارد. خب اجازه بدهید که چیزی را صادقانه به شما بگویم تا از همین الان، با حقیقت رو به رو شوید! اینستاگرام هم تقریبا چنین طبیعتی دارد و به کسی رحم نمی‌کند.

اگر می‌خواهید از زیر دست الگوریتم‌های هوشمند اینستاگرام قسر در بروید، باید مثل رز قصه ما، یک تکه چوب پیدا کنید و روی آب شناور بمانید. این تکه چوب مثل یک بلیت طلایی است که شما را به کل جهان نشان می‌دهد و می‌گوید که این شخص توانست خودش را نجات بدهد و زنده بماند. حالا حدس بزنید این تخته چوب در اینستاگرام چیست؟ بله درست است! رفتن به صفحه اکسپلور اینستاگرام و ظاهر شدن پست‌هایتان در این صفحه، حکم همان تخته چوبی را دارد که شما را از غرق شدن نجات می‌دهد و کاری می‌کند که یک‌جورایی، کوه یخی را دور بزنید و بر الگوریتم اینستاگرام پیروز شوید.

اگر دلتان نمی‌خواهد در این اقیانوس بیکران غرق شوید، با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا هر چیزی که باید درباره صفحه اکسپلور اینستاگرام بلد باشید را یاد بگیرید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

صفحه اکسپلور اینستاگرام چیست؟

اکسپلور اینستا
صفحه اکسپلور اینستاگرام

خب می‌خواهم قبل از هر چیزی شما را با صفحه اکسپلور اینستاگرام آشنا کنم. احتمالا قدیمی‌های اینستاگرام، این صفحه را به خوبی می‌شناسند ولی اگر به تازگی در این پلتفرم شروع به فعالیت کرده‌اید، حتما هنوز خیلی چیزها برایتان مبهم و گیج‌کننده است. اگر نمی‌دانید که صفحه اکسپلور اینستاگرام چیست اصلا جای نگرانی ندارد. چون ما اینجا هستیم تا هر چیزی که نیاز است در این باره بدانید را برایتان توضیح بدهیم.

Explore page یا همان صفحه اکسپلور اینستاگرام، که کاربران ایرانی به آن صفحه کاووش اینستاگرام هم می‌گویند، یک‌جورایی ویترین اینستاگرام است. ولی این ویترین، از یک نظر با ویترین‌های معمولی که می‌شناسیم و قبلا دیده‌ایم، فرق دارد. جالب است بدانید که الگوریتم اینستاگرام، مثل یک فروشنده خوش‌ذوق، کلی وقت می‌گذارید و صفحه اکسپلور را که پر از پست‌های جذاب و خفن است، برای کاربران می‌چیند؛ ولی چیزی که هر کاربر از این ویترین می‌بیند، با بقیه فرق دارد.

در یک کلام، صفحه اکسپلور اینستاگرام، مثل ویترین‌های معمولی مغازه‌ها نیست که چیزهای یکسان و مشابهی را به همه کاربران نشان دهد. در عوض الگوریتم اینستاگرام، صفحه اکسپلور هر کاربر را مطابق با سلیقه همان کاربر می‌چیند. پس صفحه اکسپلور هر شخص، فقط مخصوص خود اوست و هیچ شباهتی با صفحه اکسپلور بقیه کاربران ندارد.

اگر سری به صفحه اکسپلور اینستاگرام خود بزنید و نگاهی به آن بیندازید، متوجه می‌شوید که در این صفحه، کلی محتوای جالب وجود دارد که دقیقا همان چیزهایی است که همیشه به دنبال آن می‌گردید و برایتان جذاب است. واقعا دست مریزاد به الگوریتم هوشمند اینستاگرام! ربات‌های هوشمند این برنامه، مثل آب خوردن، الگوی رفتاری شما را پیدا می‌کنند و می‌فهمند که چطور پست‌هایی را دوست دارید. سپس خیلی حساب‌شده، یک ویترین منحصر به فرد برای شما آماده می‌کنند که واقعا تحسین‌برانگیز است. در این صفحه، حتی پیج‌هایی که عمومی هستند و ربات‌ها تشخیص می‌دهند که شما به احتمال 99 درصد از پست‌هایشان خوشتان می‌آید، ولی خب دست روزگار به شما فرصت نداد تا آنها را کشف و فالو کنید، یا اصلا به هر دلیلی دلتان نخواست و ترجیح دادید که یواشکی چنین مطالبی را سرچ و دنبال کنید را به شما نشان می‌دهد و محتوای موردعلاقه‌تان را به شما عرضه می‌کند.

راستی! اصلا می‌دانید که صفحه اکسپلور اینستاگرام دقیقا کجاست و چطوری باید آن را پیدا کنید؟

صفحه اکسپلور اینستاگرام کجاست؟

این‌همه درباره صفحه اکسپلور اینستاگرام توضیح دادیم، ولی شاید هنوز ندانید که در کجای اینستاگرام می‌شود این صفحه را پیدا کرد. اگر می‌دانید که چه بهتر ولی اگر جای این صفحه را بلد نیستید، باید خدمتتان عرض کنم که برای پیدا کردن صفحه اکسپلور اینستاگرام، فقط کافیست که مثل عکس زیر، بر روی آیکون ذره‌بین که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.

صفحه اکسپلور
برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام می‌توانید بر روی گزینه‌ای که دور آن خط کشیدیم یا گزینه‌ای به شکل ذره‌بین بزنید.

به همین راحتی! حالا شما وارد صفحه اکسپلور اینستاگرامتان شده‌اید. یعنی جایی که در آن پست‌هایی را می‌بینید که الگوریتم اینستاگرام، فقط و فقط برای شما چیده است و با اکسپلور بقیه کاربران زمین تا آسمان فرق دارد.

حتما الان کلی ذهنتان درگیر شده و مشتاق هستید تا بدانید که الگوریتم هوشمند اینستاگرام دقیقا بر چه اساسی پست‌های اکسپلور را انتخاب می‌کند. در ادامه به این سوال شما جواب می‌دهیم.

نحوه سازوکار الگوریتم هوشمند اینستاگرام در چیدمان صفحه اکسپلور چگونه است؟

اگر برایتان سوال شده که الگوریتم اینستاگرام با در نظر گرفتن چه فاکتورهایی، صفحه اکسپلور اینستاگرام را می‌چیند، باید خدمتتان عرض کنم که این موضوع خیلی پیچیده نیست، ولی به‌هرحال هوشمندانه و جالب است.

الگوریتم‌های هوشمند اینستاگرام از یک سیستم توصیه‌ای استفاده می‌کنند و بر اساس الگوی رفتاری هر کاربر و علاقه‌مندی‌های او، صفحه اکسپلورش را شخصی‌سازی می‌کنند. بعد از اینکه ربات‌های هوشمند اینستاگرام، پست‌های انتخاب شده را براساس جدید بودن، مرتبط بودن، کیفیت محتوا و میزان تعامل رتبه بندی کردند، صفحه اکسپلور کاربر، حاضر و آماده در دسترس او قرار می‌گیرد.

اگر قرار باشد عواملی که در انتخاب پست‌های اکسپلور هر کاربر موثر هستند را لیست کنم، موارد زیر نباید از قلم بیفتد:

  • پست‌هایی که جدید هستند و به‌تازگی به اشتراک گذاشته شده‌اند و به طرز جالب و عجیبی، کلی لایک و کامنت گرفته‌اند.
  • محتوایی که شما بیشتر به دنبال آن هستید با آن تعامل دارید.
  • پیج‌هایی که از قبل فالو می‌کنید.
  • پیج‌هایی که مشابه با پیج‌هایی هستند که فالو می‌کنید.
  • پست‌هایی فالویینگ‌هایتان (کسانی که شما انها را در اینستاگرام فالو می‌کنید) آنها را لایک می‌کنند و با آن تعامل دارند.

می‌بینید؟ آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت و عجیب‌وغریب نیست. مثلا فرض کنید که شما علاقه زیادی به آشپزی دارید و به همین دلیل، کلی پیج آموزش آشپزی در اینستاگرام فالو می‌کنید. همیشه هم این پست‌ها را لایک می‌کنید و در زیر آنها کامنت می‌گذارید. در چنین حالتی، طبیعی است که الگوریتم هوشمند اینستاگرام، پست‌هایی که به آشپزی مرتبط هستند و به احتمال خیلی زیاد، شما به آنها علاقه‌مند هستید را برایتان جمع‌آوری می‌کند و در صفحه اکسپلورتان به نمایش درمی‌آورد.

وقتی عوامل موثر در چیدمان اکسپلور اینستاگرام را بلد باشید، خیلی راحت می‌توانید با کنترل کردن محتوایی که لایک کنید، محتوای صفحه اکسپلور و ترتیب پست‌ها در آن را تغییر بدهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • چطور لایک بیشتری در اینستاگرام بگیریم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور کامنت بیشتری برای پست‌های اینستاگرام‌مان بگیریم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور در اینستاگرام پیج موفقی داشته باشیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • وبینار بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام — برای مشاهده این وبینار کلیک کنید(+)

البته، چیزی که در اینجا اهمیت دارد، تغییر دادن نحوه چیدمان اکسپلور شما نیست. بیایید از یک طرف دیگر به قضیه نگاه کنیم. شما قرار نیست که فقط بنشینید و پست‌های دیگران را در اکسپلورتان تماشا کنید. هدف ما در این مقاله چیزی دیگری است. شما قرار است پای خود را فراتر بگذارید و یکی از پیج‌هایی شوید که پست‌هایش به اکسپلور راه پیدا می‌کند. ولی چرا این مسئله اهمیت دارد؟ مگر رفتن به اکسپلور چه فایده‌ای برای برندها و کسب‌وکارها دارد؟

رفتن به اکسپلور اینستاگرام چه فایده‌ای برای پیج‌ها دارد؟

فرقی ندارد که شما چه هدفی از آمدن به اینستاگرام دارید؛ به‌تازگی کسب‌وکاری راه انداخته‌اید و می‌خواهید از طریق بازاریابی آنلاین در این پلتفرم محبوب و پرطرفدار، به موفقیت و درآمد بالا برسید؟ دوست دارید بلاگر معروفی شوید؟ دلتان می‌خواهد که کلی فالور داشته باشید و تبلیغات بگیرید و پول دربیاورید؟ مسیر رسیدن به همه این هدف‌هایی که در سر دارید، با رفتن به صفحه اکسپلور اینستاگرام، هموارتر می‌شود.

می‌دانید چرا؟ چون اینستاگرام ماهانه چیزی حدود 1.2 میلیارد کاربر فعال دارد و طبق آمار و تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته، نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد که از این تعداد، حداقل 50 درصد، صفحه اکسپلور اینستاگرام خود را مرتبا چک می‌کنند. این فوق‌العاده نیست؟ تصور کنید که یکی از پست‌هایتان به اکسپلور راه پیدا کند و به مخاطبان هدفی که پیج شما را فالو نمی‌کنند ولی محتوایی که می‌سازید را به احتمال زیاد دوست دارند، نشان داده شود. می‌دانید که این اتفاق چقدر خفن است؟

در یک کلام، اکسپلور اینستاگرام، سرتاپا فایده است! اگر بخواهم به گوشه‌ای از مزیت‌های راه یافتن به اکسپلور اینستاگرام اشاره کنم، شامل موارد زیر می‌شود:

افزایش فالوور در اینستاگرام را تجربه می‌کنید

اگر در جریان نیستید، باید خدمتتان عرض کنم که چیزی در حدود 200 میلیون کاربر در روز، صفحه اکسپلور اینستاگرام خود را چک می‌کنند. در این میان، حتما کسانی هم پیدا می‌شوند که به محتوایی که تولید می‌کنید، علاقه داشته باشند و پست‌های مشابه با آن را لایک کنند. خدا را چه دیدید؟ حتی ممکن است تعداد این افراد به میلیون‌ها نفر برسد و پیجتان در مدت کوتاهی، از این رو به آن رو شود. پس اگر عزمتان را جزم کنید و محتوای جذابی بسازید، طوری که کلی لایک و کامنت بگیرید، احتمال اینکه موفق شوید و پستتان راهی به اکسپلور باز کند، زیاد است. آن وقت است که الگوریتم هوشمند اینستاگرام هم دست به کار می‌شود و بر اساس عواملی که بالاتر گفتیم، خیلی سریع، پست شما را به کسانی که فکر می‌کند به محتوای مشابه با محتوای پیج شما علاقه دارند نشان می‌دهد. چه چیزی از این بهتر؟

تصور کنید که اگر فقط یک هزارم این 200 میلیون نفر، یعنی 200 هزار نفر، پست شما را ببینند و از آن خوششان بیاید و بخواهند پیجتان را فالو کنند، چه انقلابی در صفحه‌تان به پا می‌شود؟ تازه این خیلی خوش‌بینانه بود. حتی در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، باز هم کلی کاربر جدید که تا حالا اسم پیجتان را هم نشنیده بودند، با صفحه‌تان آشنا می‌شوند و این به دیده شدن و بالا آمدن برند و کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند. فقط باید زرنگ باشید و از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و تمام تلاش خود را برای تبدیل مخاطبان هدف به فالور به کار بگیرید.

افزایش فالوور
افزایش فالوور اینستاگرام

نرخ تعامل پیج بیشتر می‌شود

یکی دو خط بالاتر گفتیم اگر پستی که در صفحه خود به اشتراک می‌گذارید به اکسپلور برود، کلی کاربر که هنوز حتی اسم پیجتان را هم نشنیده‌اند، ممکن است آن را ببینند و از آن خوششان بیاید. اصلا فقط یکسری از کاربران خاص می‌توانند پست شما را در اکسپلور خود ببینند، چون در واقع این افراد از محتوای مشابه با محتوایی که تولید می‌کنید خوششان می‌آید، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، پست شما را در اکسپلورشان نشان می‌دهد و خب طبیعی است که وقتی یک کاربر پست شما را در اکسپلور می‌بیند و از آن خوشش می‌آید، آن را لایک می‌کند و یا شاید در زیر آن کامنت بگذارد و پست شما را برای دوستان و آشنایان دیگری که حدس می‌زند آنها هم از آن خوششان بیاید، می‌فرستد.

این یعنی که اگر موفق شوید و پستی که به اشتراک گذاشته‌اید، وارد اکسپلور کاربران شود، شانس اینکه تعداد لایک و کامنتی که می‌گیرید بیشتر شود، تقریبا سر به فلک می‌کشد. و خب نیازی به گفتن ندارد که نرخ تعامل با تعداد لایک و کامنتی که می‌گیرید، ارتباط مستقیم دارد.

در یک کلام: افزایش تعداد لایک و کامنت ← بالا رفتن نرخ تعامل پیج

میزان فروش محصولات افزایش پیدا می‌کند

وقتی پستی که به اشتراک می‌گذارید، وارد اکسپلور اینستاگرام می‌شود، در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌گیرد. مخاطبان هدف همان کاربرانی هستند که پیج‌های مشابه با پیج شما را فالو می‌کنند و به محتوایی که تولید می‌کنید، علاقه دارند ولی تا به حال پیجتان را ندیده‌اند و شانس آشنایی با آن را نداشته‎‌اند.

حالا، با راه پیدا کردن به اکسپلور، این فرصت به وجود می‌آید که کلی از این مخاطبان، پیجتان را پیدا کنند. این افراد، در واقع مشتریان بالقوه‌ای هستند که حاضرند برای محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، پول خرج کنند.

پس، رفتن به اکسپلور اینستاگرام کمک می‌کند تا محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرد و تعداد مشتریان دست به نقدتان کلی افزایش پیدا کند. فقط باید همه نیروی خود را به کار بگیرید که این مشتری‌های جدید را تبدیل به مشتری‌های ثابت و همیشگی خود کنید. طوری که مثل چشم‌هایشان به شما اعتماد داشته باشند و برند شما را به همه برندهای مشابه، ترجیح بدهند.

میزان اگاهی از برندتان بیشتر می‌شود

وقتی یکی از پست‌هایتان به اکسپلور راه پیدا کند، در واقع این اسم برند شما است که به گوش کاربران می‌رسد. این برند شما است که به بقیه معرفی می‌شود از این راه، بقیه کم‌کم با ان آشنا می‌شوند.

این‌طوری، هم محتوایی که تولید می‌کنید، اصطلاحا به افراد بیشتری می‌رسد (Reach شما بالا می‌رود) و کاربران بیشتری آن را می‌بینند، و هم میزان آگاهی از برندتان افزایش پیدا می‌کند و برند شما در ذهن مخاطبان هدف نقش می‌بندد. طوری که به محض اینکه محصول خاصی بخواهند، یاد برند شما بیفتند و محصول موردنظرشان را از شما خریداری کنند.

خب، حالا که از مزیت‌های رفتن به اکسپلور باخبر شده‌اید، فکر نمی‌کنید که باید یک‌سری تکنیک یاد بگیرید تا به کمک آنها، پست‌های خود را به اکسپلور اینستاگرام بفرستید؟ اگر موافق هستید، سریع دست به کار شویم و این تکنیک‌های حیاتی را به شما آموزش بدهیم تا یک وقت از قافله عقب نمانید و هرچه زودتر، راه میان‌بری به اکسپلور اینستاگرام باز کنید.

چرا نباید برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام، فالور و لایک و کامنت فیک بخریم؟

فالوور فیک
فالوور فیک اینستاگرام

اگر دلتان می‌خواهد فالوورهای بیشتری جذب کنید، کلی لایک و کامنت بگیرید و نرخ تعامل پیجتان حسابی بالا برود، اگر دوست دارید افراد بیشتری برند شما را بشناسند و مشتری ثابت شما شوند، باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. خیلی‌ها وسوسه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که به قولی “راه صد ساله را یک شبه بروند” و با خریدن فالور، یا حتی لایک و کامنت فیک، سری در سرها دربیاورند.

ولی اگر از ما می‌پرسید، هیچ‌وقت گول تبلیغات وسوسه‌انگیز این افراد سودجو را نخورید. کسانی که از شما پول می‌گیرند و برایتان فالور و لایک و کامنت فیک جور می‌کنند، دلشان برای شما نسوخته، بلکه فقط و فقط می‌خواهند جیب‌های خودشان را پر از پول کنند. این افراد، نه به فکر شما و برندتان هستند و نه برای زحمت‌هایی که تا الان کشیده‌اید، ارزش قائل‌اند. پس شش دانگ حواستان را جمع کنید تا یک‌وقت، خدای نکرده، در دام آنها نیفتید.

خریدن فالور فیک و پول دادن برای لایک و کامنت، فقط جیبتان را خالی می‌کند و سرمایه‌تان را به باد می‌دهد! چون، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، زرنگ‌تر از این حرف‌ها است و با یک بشکن زدن، دستتان را رو می‌کند. اجازه بدهید تا شما را با الگوریتم هوشمند اینستاگرام آشنا کنم. وقتی شما پستی را منتشر می‌کنید، اینستاگرام از همان ابتدا آن را به تمام فالوورهای‌تان نشان نمی‌دهد. اینستاگرام خیلی هوشمندانه حدود 10 درصد از فالوورهای‌تان را انتخاب کرده و فقط همین افراد می‌توانند یست جدید شما را ببینند. اگر این 10 درصد به پست شما واکنش نشان بدهند، مثلا، آن را لایک کنند یا در زیر آن کامنت بگذارند، آن وقت اینستاگرام محتوای شما را به بقیه فالوورهای‌تان نشان می‌دهد و حتی شانس ورود به اکسپلور و هشتگ­ها را هم خواهید داشت.

اما تصور کنید که تعداد زیادی فالوور فیک در پیج شما و در میان آن 10 درصدی که انتخاب شده‌اند وجود داشته باشد، اوضاع کمی پیچیده می‌شود. از آنجا که فالوورهای فیک، متعلق به کسی نیستند، تعاملی با پیج شما نخواهند داشت و لایکی و کامنتی از آنها دریافت نمی‌کنید؛ در نتیجه، اینستاگرام به صفحه شما مشکوک می‌شود. اینستاگرام متوجه فیک بودن فالوورهای‌تان شده و به شما اجازه ورود به اکسپلور و بخش هشتگ‌ها را نمی‌دهد. تازه این همه ماجرا نیست! اینستاگرام حتی محتوای صفحه شما را به بقیه فالوورهای‌تان نشان نمی‌دهد و این یعنی، فالوورهای واقعی‌تان، پستی از شما نمی‌بینند که آن را لایک کنند یا برای آن کامنت بگذارند و رفته رفته به فالوورهای روح و غیرفعال تبدیل می‌شوند. همچنین، فالوورهای فیک، باعث بی اعتمادی فالوورهای واقعی می­شوند و آنها را فراری می­دهند. زمانی که یک پیج واقعی شما را دنبال کند و متوجه تعامل پایین در پیج‌تان با وجود تعداد بالای فالوور شود، به‌هیچ‌وجه به شما اعتماد نکرده و صفحه‌تان را ترک می‌کند.

با این تفاسیر، یا باید کم‌کم با پیج و کسب‌وکارتان خداحافظی کنید یا روز از نو روزی از نو! پیج جدیدی بسازید و صادقانه فعالیت کنید. به نظر شما خریدن فالوور فیک ارزشش را دارد؟

تازه این همه ماجرا نیست! حتی اگر لایک و کامنت فیک هم بخرید، باز هم نمی‌توانید سر الگوریتم اینستاگرام شیره بمالید و ربات‌های هوشمند این برنامه، خیلی سریع، مچتان را می‌گیرند و تعامل غیرواقعی را تشخیص می‌دهند.

دیگر تصمیم با خودتان است! بنشینید و دو دوتا چهارتا کنید و ببینید که می‌خواهید با آینده کاری خود بازی کنید و سر هیچ و پوچ، موفقیت‌هایی که می‌شود با کمی حوصله و زمان گذاشتن به آن رسید را خراب کنید، یا اینکه می‌خواهید نان بازو خود را بخورید و انرژی بیشتری وسط بگذارید و آرام‌آرام، راه خود را برای رفتن به اکسپلور باز کنید؟

خب، فکر کنم که می‌دانم جوابتان چیست! پس برویم ببینیم که چطوری می‌شود به اکسپلور اینستاگرام رفت و عکس خود را در سرچ اینستاگرام گذاشت و برنده بلیت طلایی شد!

شرط رفتن به اکسپلور اینستاگرام چیست؟

خب خب داریم می‌رسیم به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا! ولی قبل از آن، بهتر است یک توقف کوتاه داشته باشیم و اولین شرط لازم برای رفتن به اکسپلور را به شما گوشزد کنیم.

قبل از هر چیزی، باید بدانید که فقط پیج‌هایی که پابلیک یا عمومی هستند، می‌توانند به اکسپلور بروند و پیج‌هایی که شخصی باشند، امکان رفتن به اکسپلور را ندارند. اگر چند لحظه با خودتان منطقی فکر کنید، متوجه دلیل این موضوع می‌شوید. خیلی واضح است! کسی که پیج خود را private یا خصوصی می‌کند، دارد مستقیم می‌گوید که دوست ندارد هرکسی محتوای پیجش را ببیند! پس، اولین شرط برای رفتن به اکسپلور، این است که پیج خود را پابلیک یا عمومی کنید. برای عمومی کردن پیج اینستاگرام، باید مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. منویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه setting کلیک کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه privacy را انتخاب کنید.
  4. سپس، مانند عکس زیر بر روی گزینه private account کلیک و آن را غیرفعال کنید.
    عمومی کردن حساب
    نحوه عمومی کردن حساب کاربری اینستاگرام
  5. در آخر، اینستاگرام از شما سوالی می‌پرسد و شما باید بر روی گزینه آبی‌رنگ switch to public account کلیک کنید.

و تمام! البته، اگر از من می‌پرسید، می‌گویم که بهتر است پیجتان را بیزینسی هم بکنید. چون پیج‌های تجاری، امکان استفاده از قابلیت‌هایی را دارند که پیج‌های معمولی به آنها دسترسی ندارند. مثلا، بخش insight که تاثیر زیادی در تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی مانند reach و impression و… دارد. اطلاعات ارزشمندی که نشان می‌دهند با داریم پیشرفت می‌کنیم یا پسرفت؟ یا اینکه کدام پست‌هایمان لایک و کامنت بیشتری خوردند؟ یا مثلا چه الگویی را تکرار کنیم تا نرخ تعامل پیجمان را بالا ببریم؟ همه این اطلاعات مهم، با تجاری کردن پیج در دسترستان قرار می‌گیرد. پس بهتر نیست که از کنار این فرصت سرسری عبور نکنیم؟

اگر می‌خواهید به داده‌هایی که اینستاگرام در اختیارتان می‌گذارد و می‌دانید که با تجزیه‌وتحلیل آنها می‌توانید مسیر پیشرفتتان را هموارتر کنید، دسترسی داشته باشید، باید مراحل زیر را انجام بدهید تا پیجتان تجاری شود:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و بر روی آیکون عکس پروفایل که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  2. با کلیک کردن بر روی آیکون عکس پروفایل در نوار پایین صفحه، وارد تب پروفایل می‌شوید.
  3. در تب پروفایل، مانند عکس زیر، بر روی آیکون سه خط که در گوشه سمت راست در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
    اکسپلور اینستا
    نحوه بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام
  1. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  2. بعد از اینکه گزینه setting را انتخاب کردید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه account را انتخاب کنید.
  3. بعد از انتخاب گزینه account، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود در آن، گزینه switch to professional account را انتخاب کنید.
  4. با انتخاب گزینه switch to business account، اینستاگرام مانند تصویر زیر، ایسناگرام از شما سوالی می‌پرسد که باید بین گزینه business و creator، گزینه business را انتخاب کنید.
    اکانت تجاری
    تبدیل به اکانت تجاری اینستاگرام

به همین سادگی! این‌طوری، با یک تیر دو نشان می‌زنید. با تجاری کردن اکانتتان، هم پیجتان پابلیک و عمومی می‌شود، و هم به داده‌های ارزشمندی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد، دسترسی پیدا می‌کنید.

خب، حالا دیگر برویم سراغ اصل مطلب! یعنی آموزش تکنیک‌هایی که کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر به اکسپلور اینستاگرام بروید.

چه‌کار کنیم تا پست‌هایمان به اکسپلور اینستاگرام برود؟

اکنون وقت آن رسیده که یک‌سری تکنیک جذاب و ضروری برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام را به شما آموزش بدهیم. ترفندهایی که شاید هر کسی بلد نباشد، ولی اگر انها را یاد بگیرید و از آنها به درست استفاده کنید، شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام خواهید داشت.

مخاطبان خود را بشناسید.

قبل از اینکه بخواهید به اکسپلور بروید و مخاطبان جدید جذب کنید، بهتر است با فالورهایی که در حال حاضر شما را می‌شناسند و پیجتان را فالو می‌کنند، بیشتر آشنا شوید و آنها را درک کنید. چون، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، بر اساس درکی که از هر کاربر دارد و با توجه به علایق آنها، اکسپلور هریک را شخصی‌سازی می‌کند.

برای شروع، بهتر است مخاطبان خود را از نظر:

  • سن
  • جنسیت
  • محل زندگی (شهر و کشور)
  • سرگرمی
  • درآمد
  • علایق
  • انگیزه
  • چیزهایی که خوششان نمی‌آید.

بشناسید.

یکی از ابزارهایی که می‌توانید از آن برای شناخت مخاطبان خود کمک بگیرید، facebook audience insight است.

تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که یک‌سری جزئیات درباره مخاطبان خود در این ابزار بنویسید و کمی صبر کنید تا فیس‌بوک اطلاعات بیشتری را از پایگاه داده‌های خود ارائه بدهد.

با کمک این اطلاعات، می‌توانید مسیر رفتن به اکسپلور را هموارتر کنید. چون، می‌توانید از این جزئیات استفاده کنید و پست‌هایی را به اشتراک بگذارید که مخاطبانتان آنها را بیشتر دوست داشته باشند. این‌طوری، لایک و کامنت بیشتری از فالورهای خود می‌گیرید و الگوریتم اینستاگرام تشخیص می‌دهد که پست شما جذاب است و آن را به کاربران دیگری که شما را فالو نمی‌کنند ولی الگوی رفتاری مشابه با فالورهای شما را دارند، نشان می‌دهد.

اگر استفاده از ابزاری که یکی دو خط بالاتر آن را معرفی کردیم، برایتان گیج‌کننده و سخت است، می‌توانید برای شناخت فالورهایی که الان در پیجتان حضور دارند، به بخش insight اینستاگرام خود مراجعه کنید. در این بخش، کلی اطلاعات ارزشمند از محل زندگی، جنسیت، سن و… به دست می‌آورید.

حالا که مخاطبان خود را می‌شناسید، می‌دانید که کلا محتوای شما برای چه کسانی جذاب و مناسب است؛ و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرید تا با گذاشتن پست‌های جذاب، به اکسپلور بروید و مخاطبان هدفی که احتمالا محتوای پیج شما را دوست دارند ولی هنوز با صفحه شما آشنا نشده‌اند را به سمت پیج خود راهنمایی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • همه‌چیز در مورد کسب و کار داشتن در اینستاگرام — برای مشاهده این آموزش ویدئویی کلیک کنید(+)
  • پرسونا چیست و چطور پرسونای مشتری بسازیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • اینسایت اینستاگرام چیست و کجاست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

بهترین زمان برای پست گذاشتن را پیدا کنید.

اهمیتی ندارد که پستتان چقدر جذاب باشد و چقدر برای آن زحمت کشیده‌اید. اگر بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را بلد نباشید، تیر خلاص را به برندتان می‌زنید!

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، الگوریتم اینستاگرام بر اساس اینکه چقدر از زمان پستتان گذشته و در این مدت، چقدر لایک و کامنت دریافت کرده‌اید، پستتان را برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام انتخاب می‌کند. اگر بخواهم ساده‌تر توضیح بدهم، یکی از فاکتورهای اینستاگرام برای اینکه تشخیص بدهد پستتان جذاب است و اجازه بدهد محتوای شما به اکسپلور برود، این است که بلافاصله بعد از پست گذاشتن، چقدر لایک و کامنت می‌گیرید و چقدر تعامل دریافت می‌کنید.

در واقع، معیار ربات‌های هوشمند اینستاگرام برای اینکه مشخص کند پست شما جذاب است و ارزش رفتن به اکسپلور اینستاگرام را دارد، نرخ تعامل آن بعد از به اشتراک گذاشتن آن است. پس اگر بلافاصله بعد از انتشار پست، نرخ تعامل بالا باشد، یعنی پستتان جذاب است و الگوریتم اینستاگرام، آن را برای رفتن به اکسپلور انتخاب می‌کرد.

برای اینکه بتوانید از این قضیه به نفع خودتان استفاده کنید، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید و ببینید که این کاربران در چه ساعتی از شبانه‌روز آنلاین هستند و فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند. بهترین کار این است که بخش insight اینستاگرام بروید و مانند عکس زیر، اینکه مخاطبانتان بیشتر در چه روزهایی و در چه ساعت‌هایی فعال هستند را پیدا کنید. البته، بهترین ساعت برای پست گذاشتن برای همه یکسان نیست و با توجه به مخاطبان هدف، نوع کسب‌وکار و محل زندگی افراد، متغیر است و فرق می‌کند.

اینسایت
بهترین زمان برای پست گذاشتن را از طریق اینسایت پیدا کنید.

این‌طوری، زمانی که فالورهایتان آنلاین هستند را پیدا می‌کنید و در همان زمان، پست می‌گذارید، تا هم محتوایتان دیده شود و هم لایک و کامنت بیشتری بگیرید و به اکسپلور بروید.

برنامه زمانی مشخصی برای پست گذاشتن داشته باشید.

اگر واقعا دلتان می‌خواهد به اکسپلور اینستاگرام بروید، باید نشان دهید که پیوستگی دارید. منظور از پیوستگی چیست؟ مثلا اگر شما امروز پست خفنی بگذارید و کلی لایک و کامنت بگیرید، ولی ناگهان ناپدید شوید و تا یک ماه خبری از شما نشود، الگوریتم هوشمند اینستاگرام به‌هیچ‌وجه روی شما به‌عنوان پیجی که همیشه محتوای خب و جذاب تولید می‌کند و ارزش رفتن به اکسپلور اینستاگرام را دارد حساب باز نمی‌کند.

پس اگر می‌خواهید دیده شوید، یک برنامه منظم برای پست گذاشتن داشته باشید و به آن وفادار باشید.

ولی بیایید روراست باشیم! می‌دانم که خیلی راحت نیست که هر روز سر ساعت مشخص به اینستاگرام بیایید و پست بگذارید. اینجاست که ابزار meta business suite وارد می‌شود و حسابی کارتان را راحت‌تر می‌کند. با کمک این ابزار، شما به راحتی پست‌های خود را از قبل آماده می‌کنید و زمان خاصی که مخاطبانتان آنلاین هستند را برای پست کردن آنها به این ابزار می‌دهید. سپس داشبورد متا بیزینس سوییت، آنها را طبق برنامه زمانی که به آن داده‌اید، سر ساعت پست می‌کند.

با استفاده از این ترفند، پیج شما در روزها و ساعات مشخص، محتوای خاصی را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد و همین باعث می‌شود که مخاطبان هم کم‌کم از برنامه شما باخبر شوند و سر ساعت، پیج شما را چک کرده و پست‌هایتان را لایک کنند و اگر دوست داشتند در زیر آن کامنت بگذارند. از این راه، تعامل پیجتان هم بالا می‌رود و شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور خواهید داشت.

از فالورهایتان بخواهید که نوتیفیکیشن پیجتان را فعال کنند.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام، فقط داشتن نرخ engagement با تعامل بالا کافی نیست. بلکه الگوریتم هوشمند اینستاگرام به زمان تعامل هم اهمیت می‌دهد. در واقع، هم نرخ بالای تعامل و هم زمان آن، در اینکه از طرف ربات‌های اینستاگرام انتخاب شوید و به اکسپلور بروید، تاثیر زیادی دارد.

مثلا اگر یک سال از زمان پستتان بگذارد و بعد از این‌همه مدت، تازه کم‌کم و آهسته‌آهسته، پستتان به نرخ تعامل بالایی برسد و مجموع لایک‌ها و کامنت‌هایی که دریافت کرده است، به میزان قابل‌توجهی برای رفتن به اکسپلور برسد، دیگر فایده‌ای ندارد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا نرخ تعامل به حد قابل قبولی برسد، در اینستاگرام حرف اول را می‌زند. مثلا اگر نیم ساعت بعد از پست گذاشتن، آن‌قدر لایک و کامنت بگیرید و تعامل بالایی دریافت کنید، احتمال رفتن به اکسپلور بیشتر است از اینکه یک دو ماه از پست گذاشتنتان بگذرد و تازه، نرخ تعاملتان به حد نصاب رسیده باشد.

در یک کلام، پست‌هایی که به‌محض انتشار، تعداد زیادی لایک و کامنت می‌گیرند، شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور دارند. خب حالا چطور می‌شود کاری کرد تا چند دقیقه بعد از پست گذاشتن، پستتان دیده شود و لایک و کامنت بگیرید و به اکسپلور بروید؟

توصیه ما به شما این است که از فالورهایتان بخواهید که نوتیفیکیشن پیج شما را فعال کنند تا به‌محض اینکه شما پست گذاشتید، آنها از طریق نوتیفیکیشن باخبر شوند و پستتان را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند.

یکی از افراد خلاقی که سعی کرد از این روش، تعامل پیج خود را بالا ببرد و به اکسپلور برود، آقای Grey V. بود که روش جدیدی را ابداع کرد تا الگوریتم اینستاگرام را شکست بدهد. او یک مسابقه 60 ثانیه‌ای راه انداخت و گفت که از بین کسانی که در 60 ثانیه اول، پست او را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند، به قید قرعه، جایزه می‌دهد. روش جالبی است، نه؟

محتوای موردعلاقه مخاطبان خود را پیدا کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که در رفتن به اکسپلور اینستاگرام اهمیت دارد، این است که همان چیزی را به مخاطب بدهید که آرزویش را دارد. در یک کلام، محتوایی که مخاطب به آن علاقه‌مند است را پیدا کنید و سعی کنید که آن را الگوی خود قرار بدهید. منظورمان از این کار، این نیست که همان پست را کپی کنید و با کمی تغییر، دوباره همان را در صفحه خود به اشتراک بگذارید! نه! با دقت آن پست را آنالیز کنید و به سوال‌های زیر پاسخ بدهید:

  • از چه فرمتی برای این پست استفاده کردم؟ ویدئو بود یا عکس؟
  • در چه ساعتی آن را پست کردم؟ در چه روزی از هفته؟
  • مخاطبان هدف این پست چه کسانی بوند؟ با چه جنسیتی؟ چه سنی داشتند؟
  • موضوع پست چه چیزی بود؟

با جواب دادن به این سوال‌ها، می‌توانید متوجه شوید که مخاطبان شما بیشتر طرفدار چه چیزی هستند و چجور پست‌هایی برایشان جذاب است. با کمک این اطلاعات ارزشمند، علایق مخاطبان خود را درک می‌کنید و پست‌هایی که طرفدار بیشتری دارند و محبوب‌تر هستند را به اشتراک می‌گذارید. این کار، نرخ تعامل پیجتان را بالا می‌برد و راه را برای رفتن به اکسپلور باز می‌کند. می‌توانید این اطلاعات ارزشمند را در بخش insight اینستاگرام پیدا کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از آنها غافل نشوید.

پست‌هایی بگذارید که بحث برانگیز هستند.

یکی از نکات کلیدی برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام، بالا بردن نرخ تعامل پیج است. اگر می‌خواهید پست‌هایتان به اکسپلور برود، باید آن‌قدر جذاب باشند که کلی لایک و کامنت بگیرند. برای این کار، مثلا می‌توانید از موضوعاتی که ترند هستند و این روزها، حسابی بازارشان داغ است، کمک بگیرید. البته، فراموش نکنید که جذاب بودن و بحث‌برانگیز بودن محتوا، همه‌چیز نیست. پست‌هایی که می‌گذارید، باید هم مفید باشند، هم با محتوای پیجتان مرتبط باشند و هم جذاب! اگر پست‌هایتان، این سه فاکتور را با هم داشته باشند، لایک و کامنت بیشتری می‌گیرید و همین، سیگنال‌هایی را برای ربات‌های هوشمند اینستاگرام می‌فرستد تا پستتان را به اکسپلور ببرند.

از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید.

استفاده از هشتگ‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای سازماندهی پست‌های اینستاگرام و افزایش تعامل است. طبق مطالعه TrackMaven، پست‌هایی با 9 هشتگ، بالاترین نرخ تعامل را به دست می‌آورند.

هشتگ اینستاگرام
هشتگ اینستاگرام

سه نوع متداول از هشتگ‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید که شامل هشتگ‌های branded، industry و topic می‌‍شوند.

هشتگ‌های branded، به افزایش آگاهی از برند و سازماندهی محتوای تولید شده توسط کاربر کمک می‌کنند. هشتگ‌های industry و topic می‌توانند به شما در دستیابی به مخاطبان جدید کمک کنند. علاوه بر این، اینستاگرام می‌تواند از هشتگ topic برای پیدا کردن پست‌های مربوط به یک موضوع خاص استفاده کند.

استفاده کردن از هشتگ‌های خاص که در ذهن بمانند، کوتاه باشند، با محتوای پیج شما ارتباط داشته باشند و در بین کاربران محبوب باشند، به دیده شدن پیج، بالا رفتن نرخ تعامل و فرستادن پستتان به اکسپلور کمک می‌کند.

با مخاطبان خود ارتباط دوستانه برقرار کنید.

همان‌طور که در تک‌تک جملات این مقاله به آن اشاره کردیم، حقیقت این است که نرخ تعامل، یا همان لایک و کامنتی که می‌گیرید، تاثیر خیلی زیادی در بالا بردن شانس شما برای رفتن به اکسپلور دارد. لازم نیست کار خاصی بکنید. فقط با مخاطبان خود ارتباط گرم و دوستانه‌ای داشته باشید، دایرکت‌های آنها را جواب بدهید، کامنت‌هایشان را لایک کنید و به سوالاتی که کامنت می‌کنند، پاسخ دوستانه و مناسب بدهید و حتی اگر سوالی هم نپرسیدند، در زیر کامنت آنها کامنتی بگذارید بابت نظری که داده‌اند، تشکر کنید.

این کارها، شاید کوچک و ساده به نظر برسند، ولی حس خوبی در مخاطب به وجود می‌آورند و او را تشویق می‌کنند تا باز هم با پیج شما تعامل داشته باشد.

با این برخوردهای گرم و دوستانه، هم تعداد فالورهایتان بیشتر می‌شود، هم نرخ تعامل پیجتان بالا می‌رود و هم شانستان برای رفتن به اکسپلور افزایش پیدا می‌کند.

کپشن‌هایی بنویسید که کاربران را تشویق کند تا کامنت بگذارند.

هرچند که اینستاگرام، بیشتر بر محتوای بصری مثل عکس و فیلم تکیه دارد، ولی با این حال، هر روز که می‌گذرد، محبوبیت کپشن‌ها بیشتر می‌شود و خیلی‌ها، برای خواندن آنها وقت می‌گذارند. شما می‌توانید از این نکته به نفع خودتان استفاده کنید! ولی چگونه؟ همان‌طور که می‌دانید، کپشن‌ها کمک می‌کنند که کاربران، بهتر بتوانند موضوع پست را درک کنند. خب پس با نوشتن کپشن‌های جذاب و دل‌چسب، می‌توانید کاری کنید که پست‌هایتان تاثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد و درک عمیق‌تری در آنها ایجاد کند. این‌طوری، برای چند لحظه هم که شده، ذهن مخاطب، درگیر پستی که گذاشته‌اید، می‌شود و همین، او را تشویق می‌کند که حداقل پست شما را لایک کند.

در ضمن، شما می‌توانید از کپشن‌ها به‌عنوان call to action استفاده کنید و از مخاطبان سوالی بپرسید که وسوسه شوند تا کامنت بگذارند و نظرشان را اعلام کنند.  هرچه موضوع پست و کپشنی که نوشتید، جذاب‌تر و بحث‌برانگیزتر باشد، احتمال اینکه لایک و کامنت بیشتری بگیرید، بالاتر می‌رود. و خب با بالا بردن نرخ تعامل، احتمال اینکه به اکسپلور بروید هم بیشتر می‌شود.

اگر برای نوشتن کپشن جذاب نیاز به راهنمای دارید، مطلب چگونه کپشن های جذاب بنویسیم را بخوانید.

مسابقه برگزار کنید.

کسی نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند که کاربران اینستاگرام عاشق مسابقه و برنده شدن هستند. در واقع، یکی از راه‌هایی که کمک زیادی به جذب مخاطب و بالا بردن نرخ تعامل می‌کند، مسابقه‌های اینستاگرامی است؛ البته به شرطی که راهش را بلد باشید. اگر بتوانید یک مسابقه جذاب برگزار کنید و تعامل پیج را بالا ببرید، راه رفتن به اکسپلور اینستاگرام برایتان هموارتر می‌شود.

اول از همه، باید آن‌قدر مسابقه‌ای که قرار است برگزار کنید را تبلیغ کنید تا همه از آن خبردار شوند این‌طوری، احتمال اینکه کلی شرکت‌کننده داشته باشید و نرخ تعامل در پیجتان بالا برود، بیشتر می‌شود.

قدم بعدی، اعلام کردن شرایط لازم برای شرکت در مسابقه است. یعنی باید به مخاطبانتان توضیح بدهید که اگر دوست دارند در مسابقه شرکت داده شوند، دقیقا باید چه‌کارهایی انجام بدهند. از آنجایی که شما می‌خواهید نرخ تعامل را بالا ببرید، پس قطعا یکی از شرایط اصلی برای شرکت کردن در مسابقه، باید لایک کردن و کامنت گذاشتن باشد. برای این کار، باید یک پست جدید بگذارید و در آن، شرایط مسابقه را اعلام کنید. مثلا بگویید هرکسی که می‌خواهد در مسابقه شرکت کند، باید پست مسابقه یا مثلا 3 پست آخر پیج را لایک کند و در زیر آنها، 3 تا 5 کامنت بگذارد و دوستانش را تگ کند. این‌طوری، هم کلی مخاطب جدید با پیجتان آشنا می‌شوند و هم کامنت‌های بیشتری دریافت می‌کنید.

در آخر، اعلام کنید که قرار است به برنده جایزه ارزشمندی بدهید. با این کارها، هم نرخ تعامل بالا می‌رود و هم ممکن است به اکسپلور بروید.

با اینفلئونسرهای مرتبط، تعامل داشته باشید.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید، این است که با اینفلوئنسرهایی که با کسب‌وکارتان مرتبط هستند، تعامل داشته باشید.

این ارتباط دوستانه، اگر دو طرفه و متقابل باشد، می‌تواند برایتان خیلی مفید باشد و حسابی به دردتان بخورد. پس، اینسفلوئنسرهایی را که در زمینه مشابه با زمینه حرفه‌ای شما فعالیت می‌کنند را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

  • آنها را فالو کنید.
  • خودتان را در دایرکت به آنها معرفی کرده و راه را برای یک ارتباط دوستانه باز کنید.
  • محتوایی که در پیج خود تولید کرده‌اید را برای آنها بفرستید و درخواست کنید تا محتوای شما را به مخاطبان خود نشان بدهند و شما را تبلیغ کنند.

شاید باورتان نشود، ولی این نوع تبلیغات، اگر به دست یک اینفلوئنسر کار بلد و محبوب سپرده شود، تاثیر زیادی در دیده شدن پیجتان دارد. چون زمینه کاری شما و اینفلوئنسر شبیه به یکدیگر است و همین باعث می‌شود که مخاطبان هدف مشترک زیادی داشته باشید. این‌طوری، با یک تبلیغات اصولی و جذاب، مخاطبان هدفی که هنوز شما را نمی‌شناسند، به واسطه تبلیغ اینفلوئنسر محبوبشان، پیج شما را پیدا کنند. سپس، اگر شما را فالو کنند، در زیر پست‌هایتان کامنت بگذارند و آنها را لایک کنند، نرخ reach و تعامل پیجتان بالا می‌رود و شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور خواهید داشت.

از اکسپلور الهام بگیرید.

اگر مطمئن نیستید که با جه ترفندی می‌توانید به اکسپلور بروید، پیشنهاد من به شما این است که سری به اکسپلور بزنید و به پست‌هایی که وارد اکسپلور شده‌اند، نگاهی بیندازید. خوب بررسی کنید تا سردربیاورید که این پست‌ها چگونه به اکسپلور راه پیدا کرده‌اند. اینکه چه فرمتی دارند؟ عکس هستند یا ویدئو؟ چه مدل کپشنی دارند؟ از چه هشتگ‌هایی استفاده کرده‌اند؟ یک مداد و کاغذ بردارید و کلا هر چیزی که به نظرتان در رفتن آن پست‌ها به اکسپلور تاثیرگذار بوده است را پیدا و یادداشت کنید. بعد از اینکه فرمول برنده را پیدا کردید، می‌توانید از آن استفاده کنید تا پست‌های شما هم مثل آنها، به اکسپلور برود.

محصولاتی که می‌فروشید را تگ کنید.

این تکنیک، فقط به درد پیج‌هایی می‌خورد که برند خود را در اینستاگرام راه انداخته‌اند و به دنبال فروش محصولاتشان هستند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور اینسااگرام داشته باشید، بهتر است که تک‌تک محصولاتی که قصد فروش آن را دارید، در پست‌های خود تگ کنید. با این کار، با یک تیر دو نشان می‌زنید. اولا اینکه کار را برای خودتان و مشتری راحت‌تر می‌کنید و آنها مستقیما به فروشگاه اینستاگرام شما منتقل می‌شوند و به‌راحتی و با کوچک‌ترین زحمتی می‌توانند محصولات دسته‌بندی شده را همراه با قیمت آنها ببینند. علاوه بر اینکه تعداد مشتری‌هایتان بیشتر می‌شود، احتمال اینکه پست‌هایتان در بخش shop اکسپلور اینستاگرام نشان داده شود هم افزایش پیدا می‌کند.

پست‌هایی که می‌گذارید را استوری کنید.

یکی دیگر از ترفندهایی که باعث می‌شود سریع‌تر به اکسپلور اینستاگرام بروید، این است که پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارید را استوری کنید. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، الگوریتم اینستاگرام خیلی هوشمندانه عمل می‌کند و در همان ب بسم‌الله، پست شما را به همه فالورهایتان نشان نمی‌دهد. بلکه در ابتدا، فقط 10 درصد از مخاطبانتان که خیلی تصادفی توسط ربات‌های اینستاگرام انتخاب شده‌اند، می‌توانند پست شما را ببینند. خب، اگر این‌طوری پیش برود، کلی طول می‌کشد که محتوای شما به مخاطبانتان به‌اصطلاح reach کند و برسد و برای آنها قابل مشاهده باشد. پس، بهتر نیست خودتان دست به کار شوید؟ این شما هستید که باید الگوریتم اینستاگرام را شکست بدهید و راهتان را به اکسپلور اینستاگرام باز کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که به‌محض پست گذاشتن، آن را استوری هم بکنید تا اگر محتوایی که تولید کردید، بخاطر الگوریتم اینستاگرام، به بعضی از مخاطبانتان نشان داده نشد، بتوانند آن را ببینند. اطلاع‌رسانی از طریق استوری، می‌تواند خیلی سریع هم نرخ تعامل و هم نرخ reach را بالا ببرد و پستتان را راهی اکسپلور کند.

به حرفه کاری خود بچسبید و منحرف نشوید.

متاسفانه بعضی از برندها و پیج‌ها، تقریبا هر چیزی که دم دستشان باشد را پست می‌کنند و برایشان فرقی ندارد که محتوایی که به اشتراک می‌گذارند با موضوع اصلی پیجشان مرتبط است یا نه! این افراد فقط می‌خواهند با پست گذاشتن، از بحث داغ روز عقب نمانند و با ترندها همراه شوند تا این‌طوری لایک و کامنت بیشتری بگیرند و به اکسپلور بروند.

البته، بعضی از این افراد هم چنین قصدی ندارند و فقط می‌خواهند به اینستاگرام نشان دهند که کاربران فعالی هستند و می‌توانند هر روز محتوا تولید کنند. ولی به چه قیمتی؟ پست‌هایی که به محتوای پیج شما نخورد و با موضوع اصلی همخوانی نداشته باشد، ممکن است از طرف الگوریتم هوشمند اینستاگرام، امتیاز منفی بگیرد. می‌دانید چرا؟ چون مخاطبان هدف شما در پیجتان به دنبال محتوای خاصی هستند و وقتی پست‌هایی بگذارید که مرتبط نباشد و اهداف پیج و مخاطبان را دنبال نکند، طبیعی است که به یک‌باره، نرخ تعامل پایین بیاید و کسی آن پست را لایک نکند و در زیر آن کامنت نگذارد. به همین راحتی و با یک اشتباه به ظاهر ساده، اعتبار پیج خدشه‌دار می‌شود و شانس رفتن به اکسپلور پایین می‌آید.

از reels استفاده کنید.

جالب است بدانید با اینکه اینستاگرام در ابتدای کار خود، صرفا به‌عنوان پلتفرمی برای به اشتراک گذاشتن عکس شناخته می‌شد، با این حال، رفته‌رفته، محبوبیت محتواهای ویدئویی سر به فلک گذاشت و ویدئوها، خیلی راحت توانستند از نظر میزان محبوبیت، از پست‌هایی که فقط عکس دارند، جلو بزنند.

در تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته، چیزی حدود 54 درصد از مخاطبان، از برندها انتظار دارند که محتوای ویدئویی تولید کنند! خب پس بهتر است ذوق آنها را کور نکنید که عواقب وحشتناکی دارد! وقتی مخاطب دوست دارد که شما در پیجتان، به‌جای عکس، ویدئو به اشتراک بگذارید، خب همین کار را بکنید.

Reelsها، عضو جدید اینستاگرام هستند و حسابی طرفدار دارند. شما می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید، تا هم نظر مخاطبان خود را جلب کنید و آنها را راضی نگه دارید، و هم حمایت اینستاگرام را داشته باشید. چرا می‌گویم حمایت اینستاگرام؟ چون reelsها، از قابلیت‌های جدید اینستاگرام هستند و به همین دلیل، اینستاگرام مرتبا کاربران خود را تشویق به استفاده از آنها می‌کند. از طرفی، اینستاگرام برای حمایت کامل از reels، آنها را در اولویت قرار می‌دهد و اصرار بیشتری برای بردن آنها به اکسپلور دارد. جالب است بدانید که در صفحه اکسپلور اینستاگرام، reelsها، جلوتر از پست‌هایی که صرفا عکس هستند، قرار می‌گیرند و یک‌جورایی بر عکس‌ها مقدم هستند. پس چرا از این فرصت استفاده نکنید؟

از تبلیغات اکسپلور کمک بگیرید.

همه تکنیک‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌تواند به شما کمک کند تا به اکسپلور اینستاگرام بروید، ولی خب نیاز به صبر و حوصله زیادی دارند و راستش را بخواهید، همه که صبور نیستند! مگر نه؟

خوشبختانه، راه دیگری وجود دارد که اگر از آن استفاده کنید، شاید خیلی زودتر بتوانید راهتان را به اکسپلور باز کنید و آن چیزی نیست جز explore ads یا همان تبلیغات اکسپلور. از آنجایی که این تبلیغات در تب Explore ظاهر می‌شود، می‌تواند به دیده شدن پیجتان و بیشتر شدن نرخ reach و تعامل کمک زیادی بکند.

اول از همه باید یک feed ad بسازید و بعد اکسپلور اینستاگرام را هم به‌عنوان یکی از جاهایی که تبلیغ موردنظرتان در آن نشان داده شود، مشخص کنید.

این‌طوری، وارد اکسپلور اینستاگرام می‌شوید و با جذب مخاطبان جدید، هم تعداد فالورهایتان را و هم تعداد لایک و کامنت و به‌طورکلی، تعامل پیجتان را افزایش بدهید.

البته، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که تبلیغات شما به‌صورت مستقیم در تب اکسپلور به نمایش درنمی‌آید، بلکه فقط زمانی که مخاطب بر روی عکس یا فیلمی در اینستاگرام کلیک کند، می‌تواند تبلیغات شما را می‌بیند.

چگونه بفهمیم که پست‌هایمان به اکسپلور رفته‌اند یا نه؟

اگر می‌خواهید بدانید که پست‌های شما به اکسپلور اینستاگرام رفته است یا نه، فقط کافیست به بخش insight مراجعه کنید و همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، اگر در بین داده‌های موجود، گزینه from explore وجود داشت، یعنی پست شما به اکسپلور رفته است.

اینسایت
به قسمتی که خط کشیدیم دقت کنید.

کلام آخر

خیلی از کاربرانی که شب و روز در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، آرزو دارند که پست‌هایشان به اکسپلور اینستاگرام برود تا از این راه، مخاطبان جدیدی پیدا کنند و به اهدافی که در ذهنشان دارند، برسند. رفتن به اکسپلور اینستاگرام، مثل این است که شما یک برگ برنده در دست داشته باشید و با استفاده از آن، شرایط خودتان را از این رو به آن رو کنید.

اگر شما هم به دنبال این هستید که کسب‌وکارتان دیده شود، مخاطبان جدیدی جذب کنید، نرخ تعامل پیجتان را بالا ببرید و کلی اتفاقات خفن دیگر را در اینستاگرام تجربه کنید، باید راه رفتن به اکسپلور اینستاگرام را یاد بگیرید. در مقاله بالا، هر چیزی که لازم است درباره رفتن به اکسپلور اینستاگرام بلد باشید را به شما آموزش داده‌ایم که حتما به دردتان می‌خورد. راستی، تا حالا پست‌هایی که گذاشته‌اید به اکسپلور رفته است؟ در بخش نظرات در مورد تجربه‌تان بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.