تبلیغات آنلاین 1213 بازدید

بر اساس آماری که منتشر شده و تحقیقاتی که صورت گرفته، «تبلیغات درون برنامه ای» یکی از پردرآمدترین و تأثیرگذارترین نوع تبلیغات و بازاریابی است و این امر موجب شده تا صاحبان و سازندگان نرم‌افزارهای مختلف (مخصوصاً نرم‌افزارهای موبایلی)، تبلیغاتی را درون برنامه‌های خود قرار دهند و از این طریق کسب درآمد کنند؛ اما درآمد تبلیغات درون برنامه ای چقدر است؟ چطور می‌توان تبلیغات درون برنامه ای داشت؟ با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، پاسخ این سؤالات را با هم بررسی کنیم.

تبلیغات درون برنامه ای چیست؟

یکی از راه‌های کسب درآمد برای صاحبان اپ‌های رایگان، «تبلیغات درون برنامه ای» است؛ اساس کار این روش درآمدزایی، دریافت پول به ازای مشاهده‌ی تبلیغات توسط کاربران اپ‌ها می‌باشد؛ به زبان ساده‌تر، کاربران به‌جای اینکه به‌طور مستقیم هزینه‌ای برای استفاده از یک اپ پرداخت کنند، با دیدن تبلیغات – و به‌صورت غیر مستقیم – هزینه‌ی استفاده از اپ‌ها و برنامه‌ها را پرداخت می‌نمایند. شایان ذکر است که این نوع از جریان درآمدی را بیشتر در بازی‌ها، برنامه‌های سرگرم‌کننده، برنامه‌های اجتماعی و همچنین برخی ابزارهای آنلاین و رایگان مشاهده می‌کنیم و سازندگان توسعه‌دهندگان این قبیل برنامه‌ها در کنار روش‌های پرداخت درون برنامه ای (پرداخت به ازای دریافت ویژگی خاصی در برنامه)، از این منبع هم به کسب درآمد می‌پردازند.

تبلیغات درون برنامه ای
تبلیغات درون برنامه ای
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در ادامه، ضمن معرفی مزایای استفاده از تبلیغات درون برنامه ای، میزان درآمد تبلیغات درون برنامه ای و سهم هر کدام از انواع تبلیغات را با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از تبلیغات درون برنامه ای

استفاده از تبلیغات درون برنامه ای، مزایای زیادی دارد که در زیر آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • شناسایی و هدف قرار دادن کاربران فعال
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی
  • کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات درون برنامه ای توسط سازندگان برنامه
  • افزایش تعداد کلیک و بازدید از تبلیغات
  • تبلیغات شخصی‌سازی شده بر اساس رفتار کاربر در نصب برنامه‌های مختلف
  • افزایش کیفیت تجربه‌ی کاربری
  • امکان نمایش تبلیغات متنوع و بهینه‌شده برای دستگاه‌های مختلف
  • صرفه‌جویی در زمان
  • نمایش تبلیغات مرتبط بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران (کشوری که در آن هستند یا منطقه‌ای خاص)
  • امکان نمایش تبلیغات در هر ساعتی از شبانه‌روز
  • به‌روزرسانی راحت‌تر تبلیغات و نمایش تبلیغات جدیدتر
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

درآمد تبلیغات درون برنامه ای

همان طور که گفتیم، صاحبان و سازندگان برنامه‌های رایگان، از طریق تبلیغات درون برنامه ای و همچنین پرداخت‌های درون برنامه ای به کسب درآمد مشغول هستند؛ اما نکته‌ای که در این خصوص بسیار اهمیت دارد، این است که اکثر آن‌ها جریان درآمد اصلی‌شان، «تبلیغات درون برنامه ای» می‌باشد. انواع مختلفی از تبلیغات درون برنامه ای وجود دارد که درآمد نمایش هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و همچنین میزان درآمدی که برنامه‌ها از انتشار تبلیغات درون برنامه ای کسب می‌کنند، به عوامل دیگری مانند: نوع خود برنامه، تعداد کاربران فعال آن و شرکتی که خواستار تبلیغات در آن است، بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، به ازای نمایش هر تبلیغ ویدیویی، سازنده‌ی برنامه مبلغ 0.02 دلار دریافت می‌کند اما متوسط درآمد نمایش تبلیغات «دیوار پیشنهاد» رقمی حدود 2.5 دلار می‌باشد.

مدل های تبلیغات درون برنامه ای

برای قیمت‌گذاری تبلیغات درون برنامه ای، مدل‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها معایب و مزایایی برای سازندگان برنامه‌ها و خواستاران انتشار تبلیغ دارد. شایان ذکر است که بسته به نوع برنامه و نوع تبلیغی که قرار است نمایش داده شود، هر کدام از این مدل‌ها تأثیرگذاری و درآمد متفاوتی دارند. در زیر 4 مدل از پرکاربردترین و محبوب‌ترین تبلیغات درون برنامه ای را برای شما آورده‌ایم:

  • CPM (Cost Per Mile)
  • CPC (Cost Per Click)
  • CPA (Cost Per Action)
  • CPI (Cost Per Install)

در ادامه به بررسی هر یک از مدل‌های تبلیغاتی فوق می‌پردازیم.

مدل های تبلیغات درون برنامه ای
مدل های تبلیغات درون برنامه ای

مدل تبلیغاتی CPM (Cost Per Mile)

نام دیگر این مدل از تبلیغات درون برنامه ای، پرداخت به ازای هر 1000 نمایش می‌باشد؛ یعنی تبلیغ کننده پس از هر 1000 بار نمایش تبلیغ درون برنامه، مبلغی را به صاحب برنامه پرداخت می‌کند. مزیت این نوع از تبلیغات برای ناشر این است که تنها با نمایش تبلیغات، به درآمد خود دست پیدا می‌کند و نیازی نیست که حتماً کاربر بر روی تبلیغ کلیک کند یا برنامه‌ی تبلیغ شده را نصب نماید؛ اما از طرفی داشتن حاشیه‌ی سود پایین، یک عیب برای این مدل از تبلیغات محسوب می‌شود. شایان ذکر است که این مدل، تنها مزیتی هم که برای ناشران یا صاحبان تبلیغ دارد، بهبود میزان دیده شدن و تبدیل شدن به برند است.

مدل تبلیغاتی CPC (Cost Per Click)

مدل CPC یا پرداخت به ازای کلیک، مدلی است که در آن صاحبان تبلیغ، به ازای تعداد کلیکی که بر روی تبلیغشان می‌شود، به صاحب برنامه هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند؛ به‌دلیل مؤثرتر بودن این مدل از تبلیغات، صاحبان یا سازندگان برنامه می‌توانند مبلغ بیشتری را از شرکت‌هایی که قصد تبلیغ در برنامه‌شان دارند، دریافت کنند. اما معایب این مدل این است که بسیاری از کاربران ممکن است کلیک نکنند و صاحب برنامه هم مبلغی دریافت نکند. گفتنی است که این روش زمانی برای صاحبان تبلیغ سودمند است که قصدشان هدایت و افزایش ترافیک به سمت برنامه‌ی مورد نظر باشد.

مدل تبلیغاتی CPA (Cost Per Action)

پرداخت به ازای اقدام یا همان CPA مدلی از تبلیغات درون برنامه ای است که در آن، پرداخت زمانی صورت می‌گیرد که پس از کلیک، اقدامی خاص و از پیش تعیین شده (مانند ثبت نام، نصب یا…) انجام شود؛ در غیر این صورت پرداختی به صاحبان برنامه صورت نمی‌پذیرد. همانند مورد قبل، در این مدل نیز هرچه پیچیدگی شرایط پرداخت بالاتر برود، سازندگان برنامه یا همان ناشران تبلیغات، می‌توانند هزینه‌ی بیشتری را طلب کنند، اما به‌دلیل همین پیچیدگی شرایط پرداخت، ریسک انجام این قبیل تبلیغات بالاتر می‌رود و ممکن است صاحبان برنامه دفعات زیادی تبلیغات را نمایش دهند، اما فقط تعداد محدودی از آن‌ها شرایط لازم برای دریافت هزینه را داشته باشند.

مدل تبلیغاتی CPI (Cost Per Install)

در CPI یا همان مدل پرداخت به ازای نصب، شما حاشیه‌ی سود بالاتری را به‌عنوان صاحب برنامه یا همان ناشر تبلیغ خواهید داشت و به همین ترتیب، ریسک بیشتری را نیز برای دریافت هزینه متحمل خواهید شد؛ زیرا در موارد قبلی، کاربران ممکن است به‌صورت اتفاقی روی تبلیغ کلیک کنند، یا حتی تا قسمت‌هایی از فرایند لازم را برای دریافت هزینه‌ی تبلیغات، انجام دهند، اما هیچ کاربری به‌صورت اتفاقی برنامه ای که تبلیغ می‌شود را نصب نمی‌کند. پس همان طور که گفتیم، هرچه شرایط پرداخت پیچیده‌تر شود، شما هزینه‌ی بیشتری می‌توانید دریافت کنید. شایان ذکر است که این مدل پرریسک‌ترین و همچنین پرهزینه‌ترین مدل تبلیغات درون برنامه ای می‌باشد و از طرفی پرسودترین مدل برای صاحبان تبلیغ! زیرا آن‌ها پرداخت را زمانی انجام می‌دهند که کامل به هدفشان (یعنی نصب برنامه‌ی مورد نظر) رسیده باشند.

انواع تبلیغات درون برنامه ای

همان طور که گفتیم، تبلیغات درون برنامه ای، شکل‌های مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها نیز درآمدی متفاوت را برای شما رقم می‌زنند. از طرفی بر اساس نوع برنامه ای که دارید باید سعی کنید بهینه‌ترین و پربازده‌ترین شکل تبلیغات درون برنامه ای را برای کسب درآمد انتخاب کنید. انواع تبلیغات درون برنامه ای عبارت‌اند از:

  • جایزه دار (Rewarded Video Ad)
  • همسان (Native Video Ad)
  • بینابینی (Interstitial Video Ad)
  • پیش نمایشی (Pre-Roll Ad)
  • بنر استاندارد (Standard Banner Ad)
  • بنر همسان (Native Banner Ad)
  • بنر بینابینی (Interstitial Banner Ad)
  • دیوار پیشنهاد (Offer Wall Ad)
  • بازی محور (Playable Ad)

در ادامه هر یک از انواع روش‌های تبلیغاتی فوق را تشریح می‌کنیم.

انواع تبلیغات درون برنامه ای
انواع تبلیغات درون برنامه ای

تبلیغات جایزه دار (Rewarded Video Ad)

این مدل از تبلیغات که از جنس تبلیغات ویدیویی هم می‌باشد، معمولاً در بازی‌ها استفاده می‌شود و کاربران می‌توانند انتخاب کنند که تبلیغ را ببینند یا خیر؟ شایان ذکر است که در این مدل تبلیغاتی، در ازای دیدن تبلیغات، به کاربران جایزه داده می‌شود که بسته به نوع بازی، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. همچنین گفتنی است که این روش یکی از متداول‌ترین انواع تبلیغات درون برنامه ای می‌باشد که هم برای برنامه‌های سیستم عامل‌های اندروید و هم IOS استفاده می‌شود.

تبلیغات همسان (Native Video Ad)

تبلیغات درون برنامه ای همسان یا همان Native Video Ad، با استفاده از قالب‌های متناسب با هر برنامه، کار تبلیغات خود را انجام می‌دهند و نظر کاربران را جلب می‌نمایند و در عین اینکه تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشند، مخاطبان مناسب و درستی را هدف قرار می‌دهند.

تبلیغات بینابینی (Interstitial Video Ad)

شاید یکی از هوشمندانه‌ترین نوع تبلیغات درون برنامه ای، تبلیغات ویدیویی بینابینی باشد؛ این تبلیغات دقیقاً زمانی که کاربر بیشترین تمرکز را بر روی برنامه دارد، پخش می‌شوند؛ مثلاً زمانی که یک مرحله از بازی را تمام کرده‌اید و می‌خواهید ببینید که چه امتیازی کسب کرده‌اید، دقیقاً در همان لحظه تبلیغات ویدیویی بینابینی پخش می‌شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات پیش نمایشی (Pre-Roll Ad)

این نوع از تبلیغات عبارت‌اند از ویدیوهای کوتاهی که پیش از نمایش ویدیوی اصلی برای مخاطبان پخش می‌شوند. بارها پیش آمده که در اپ های نمایش آنلاین می‌خواهید ویدیویی ببینید و قبل از آن یک ویدیوی تبلیغاتی کوتاه (در حد 15 ثانیه) برای شما به نمایش در می‌آید؛ درست حدس زدید، آن‌ها همین ویدیوهای تبلیغاتی پیش نمایشی هستند.

درآمد تبلیغات درون برنامه ای
درآمد تبلیغات درون برنامه ای

تبلیغات بنر استاندارد (Standard Banner Ad)

رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع تبلیغات؛ بنرهای تبلیغاتی استاندارد می‌باشند که به‌صورت آنلاین در قسمت‌های مختلف و مراحل مختلف استفاده از یک برنامه برای کاربرانِ آن به نمایش در می‌آیند.

تبلیغات بنر همسان (Native Banner Ad)

این نوع از تبلیغات درون برنامه ای همانند تبلیغات ویدیویی همسان عمل می‌کند، با این تفاوت که در اینجا کاربران یک بنر تبلیغاتی مشاهده می‌کنند، نه یک ویدیوی تبلیغاتی؛ شایان ذکر است که این بنرها با توجه به ساختار و ظاهر برنامه‌ها، می‌توانند جایگاه‌های متفاوتی داشته باشند تا هم ظاهر بهتری به برنامه بدهند و هم تجربه‌ی کاربری جذاب‌تری برای مخاطب ایجاد کنند.

تبلیغات بنر بینابینی (Interstitial Banner Ad)

بنرهای بینابینی مانند ویدیوهای بینابینی در زمانی که بیشترین تمرکز کاربر بر روی برنامه است، به نمایش در می‌آیند؛ با این تفاوت که به‌صورت بنرهای تبلیغاتی ساده هستند که تمام صفحه‌ی گوشی کاربر را اشغال می‌کنند.

تبلیغات دیوار پیشنهاد (Offer Wall Ad)

این نوع از تبلیغات درون برنامه ای نیز بیشتر مختص بازی‌های موبایلی است؛ در قسمت‌هایی خاص از یک بازی، پیشنهادهایی به کاربر داده می‌شود که فقط در ازای تماشای تبلیغ می‌تواند آن‌ها را به‌دست بیاورد، پیشنهادهایی مانند: ارز درون بازی، دو برابر شدن امتیازات کسب شده، فرصت دوباره برای ادامه‌ی بازی و… .

تبلیغات بازی محور (Playable Ad)

در سالیان اخیر، این نوع از تبلیغات رواج بیشتری پیدا کرده‌اند؛ زیرا کاربران در عین اینکه تبلیغ مورد نظر را مشاهده می‌نمایند، می‌توانند درون آن تبلیغ بازی کنند! به احتمال زیاد برایتان پیش آمده یک تبلیغِ قابلِ بازی شدن برای شما به نمایش در آمده و پس از چند لمس و کمی بازی کردن با آن تبلیغ، شما به صفحه‌ی نصب بازی منتقل می‌شوید.

تبلیغات درون برنامه ای
تبلیغات درون برنامه ای

معرفی یک ابزار برای تبلیغاتی هدفمند

تبلیغات کلیکی هوشمند نمونه دیگری از تبلیغات کلیکی است که برای کسانی که قصد دارند تبلیغات آنلاین کسب و کار خود را هدفمندتر انجام دهند، روشی مقرون‌به‌صرفه است. از مزایای تبلیغاتی کلیکی هوشمند این است که برای هر ریالی که صرف تبلیغات می‌کنید می‌توانید مطمئن شوید که کاربران بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و با کسب و کارتان آشنا شده‌اند. برای انجام تبلیغات کلیکی هوشمند باید با یک آژانس تبلیغاتی که می‌دانید این نوع خدمات را ارائه می‌دهد تماس بگیرید و سؤالات خود راجع به هزینه‌ها همچنین سایت‌هایی که قرار است بنر تبلیغاتی شما را نشان دهند، بپرسید و در صورت موافقت برای بازه زمانی که توافق کرده‌اید همکاری کنید.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای در زمینه تبلیغات بنری-کلیکی هوشمند باید در نظر داشته باشید، این است که:

  • تعداد زیادی از تبلیغات در آن قابل انتشار باشد
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما، به‌صورت هوشمند نمایش داده شود.
  • دارای سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب باشد.
  • سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب داشته باشد.

«کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره تبلیغات درون برنامه ای

تبلیغات درون برنامه ای شیوه تقریباً جدید از تبلیغات است که هم برای شرکت‌های خواستار تبلیغات و هم برای ناشران آن‌ها سود دارد؛ زیرا در این مدل، تبلیغات به‌صورت هدفمندتری برای کاربران به نمایش در می‌آیند و از طرفی هم ناشران تبلیغ یا همان صاحبان برنامه، بدون اینکه کار خاصی انجام دهند می‌توانند به کسب درآمد بپردازند. شما به‌عنوان صاحب یک برنامه یا کسی که می‌خواهید تبلیغی درون برنامه ای منتشر کنید، باید بر اساس هدف، نوع برنامه و نوع تبلیغات، یکی از مدل‌ها و روش‌های تبلیغات درون برنامه ای ذکرشده در این مقاله را انتخاب کنید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و همچنین اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «درآمد تبلیغات درون برنامه ای» دارید، یا روش‌های تبلیغاتی دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر قصد دارند از طریق ساخت برنامه و گذاشتن تبلیغ درون آن به درآمد برسند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “درآمد تبلیغات درون برنامه ای + انواع تبلیغات درون برنامه ای و ویژگی آنها

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.