از بهترین روش‌های یادگیری تبلیغات اینترنتی موفق، الگوبرداری از عملکرد وبسایتهای ایرانی و نقد و بررسی و تحلیل آنها می‌باشد. گرچه به دلیل عدم دسترسی به داده‌هایی نظیر نرخ کلیک تبلیغ یا CTR و هزینه هر کلیک یا CPC نمی‌توان به طور قطع از موفقیت یا عدم موفقیت یک بنر و تبلیغ همسان صحبت کرد؛ اما می‌توان با تحلیل کیفی آنها، ایده‌های اولیه مناسبی بدست آورد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم تعدادی از تبلیغات همسان کسب و کارهای مختلف را از نظر توجه به بنر تبلیغ، مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله جذاب و آموزنده، همراه ما باشید.

توجه به جزئیات در سایز کوچک بنر همسان

مطالعه موردی بنرهای تبلیغات همسان

قسمت منفی این بنر، متن و جزئیات روی کتاب داستان است که در دسکتاپ و موبایل دیده و خوانده نمی‌شود. ماهیت این تبلیغ، معرفی کتاب داستان‌های اختصاصی بر اساس نام و مشخصات هر کودک است که در این بنر هم سعی شده نمونه محصول به کار گرفته شود، اما تنها چیزی که در این بنر نگاه مخاطب را به خود جلب می‌کند، تصویر کودک است. توجه داشته باشید که بین عکس‌های مناسب برای پست اینستاگرام و بنرهای تبلیغاتی، تفاوت زیادی وجود دارد. این بنر به علت دیده نشدن محصول و جذابتر کردن محتوای تبلیغ (با توجه به متن)، ضعف دارد.

خودداری از درج متن زیاد در بنر همسان

خودداری از درج متن زیاد در بنر همسان

در این بنر، 5 عبارت نوشته شده که سبب شده بنر، شلوغ به نظر به برسد و بخش‌هایی از آن مانند نام کسب و کار و عنوان فرعی (با خیال راحت …) به دلیل فونت کوچک، به خوبی دیده نشوند. بهتر است در بنرهای همسان که سایز کوچکی دارند، از درج متن زیاد و غیر مفید خودداری شود. در این بنر، فقط باید عنوان اصلی (هاست اولترا و دامین رایگان) به همراه گزینه فراخوانی به اقدام (پلن‌ها و قیمت) استفاده می‌شد. همچنین گزینه فراخوانی به اقدام نیز باید در سایزی بزرگتر و با فونتی تیره که تضاد رنگ بیشتری با پس زمینه ایجاد کند، استفاده می‌شد. توجه داشته باشید علت استفاده از متن در بنر، انتقال مستقیم و صریح پیام بنر است که با توضیح متنی زیر بنر، پیام مذکور شفاف‌سازی شود تا در نهایت، مخاطب هدف بر روی آن کلیک کند؛ به همین دلیل نیازی به توضیحات اضافه، تعریف‌ها و جملات تبلیغاتی در بنر نیست.

مشخص کردن مخاطب هدف بنر

مشخص کردن مخاطب هدف بنر

این بنر از نظر طراحی در شرایط خوبی قرار دارد. از طرفی، متن کم و کاملاً واضح در کنار تصویر مدرس آموزش، پیام واضحی را در پس‌زمینه خلوت منتقل می‌کند. البته درج نکردن لوگوها نیز می‌توانست اتفاق بیافتد چرا که در سایز کوچک، لوگوها توجه زیادی جلب نمی‌کنند و برندسازی سایتها در صفحه فرود می‌توانست اتفاق بیافتد. اما این بنر، یک ضعف نسبتاً بزرگ دارد؛ نه در بنر و نه در متن تبلیغ همسان، هیچ اشاره‌ای به نام و ماهیت دوره آموزشی نشده است و مخاطب هدف اگر شخصیت مدرس دوره (آقای طالبی، از اساتید باتجربه دیجیتال مارکتینگ) را نشناسد، به احتمال بسیار زیاد روی بنر کلیک نمی‌کند (چون نمی‌داند موضوع آموزش چیست). البته شاید هدف این کمپین، جذب مخاطبان آشنا و فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد که بطور پیش‌فرض با مدرس دوره آشنایی کافی دارند و با دیدن تصویر ایشان، از ماهیت بنر هم آگاه می‌شوند؛ اما اگر این بنر برای مخاطبان جدید، علاقه‌مند و تازه‌وارد در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز طراحی شده باشد، در انتقال موضوع اصلی محصول/خدمت، ضعف بزرگی دارد که در متن زیر تبلیغ هم به آن اشاره نشده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال: اینجا را کلیک کنید (+).

لزوم توجه به جزئیات کلیدی بنر همسان

لزوم توجه به جزئیات کلیدی بنر همسان

جزئیات مورد استفاده در این بنر، اصلی‌ترین بخش‌های تبلیغ و مهم‌ترین خدمات این کسب و کار هستند. این جزئیات، پرچم کشورهایی است که ارسال پستی مرسولات در آن انجام می‌شود. با توجه به اینکه این بنر، فضای خالی اضافه زیادی دارد، بهتر بود از بسته‌های پستی در سایز بزرگ که پرچم ایران و کانادا در سایز بزرگتر بر روی آنها درج شده بود، استفاده می‌کرد تا به خوبی مخاطبان هدف کانادامحور را به خود جذب کند.

استفاده از عناصر جلب توجه‌کننده در بنر همسان

استفاده از عناصر جلب توجه کننده در بنر همسان

گاهی بنرها فقط برای جلب نگاه مخاطب استفاده می‌شوند و تشویق به کلیک، با توضیحات متنی تبلیغ همسان صورت می‌پذیرد. بنر زیر نیز از تصویری دارای عناصر جلب توجه‌کننده (اطلاعیه مهم و فوری) استفاده کرده تا ناخودآگاه، نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. بعد از جلب نگاه مخاطب، با توضیحی شفاف و مناسب، متقاضیان وام را به کلیک وا خواهد داشت.

استفاده نکردن از عکسهای مفهومی یا تزئینی

استفاده نکردن از عکسهای مفهومی یا تزئینی

هر دو بنر مربوط به تبلیغ خدمات یک کسب و کار است که در هر دوی آنها ضعف وجود دارد. تصویر سمت چپ که به جای گوگل ادز، مسیرهای موفقیت و کسب و کارهای انگیزشی (تصویر رسیدن به هدف) را در ذهن تداعی می‌کند و تصویر سمت راست نیز عناصر اضافه زیادی دارد که اصل ماجرا (لوگوی گوگل ادز) در سایزی کوچک در آن استفاده شده است. اگر فقط در هر دو بنر از لوگوی گوگل ادز استفاده می‌شد، مخاطبان هدف را راحت‌تر به خود جلب می‌کرد. مهم است که در تبلیغ، به طور واضح، محصول یا پیام خدمت خود را اعلام کنید و مثل بنر سمت چپ، از تصاویر مفهومی و معمایی استفاده نکنید.

دست گذاشتن بر روی دغدغه مخاطب هدف

دست گذاشتن روی دغدغه مخاطب هدف

بنرهای بالا به طور مستقیم، پیام خود را به مخاطب دارای فرزند که دغدغه آموزش کامپیوتری آنان را دارند نشان می‌دهد. البته تصویر سمت چپ مناسب‌تر است چرا که دو کودک را در حال مسابقه و آموزش نشان می‌دهد و ممکن است در نگاه اول به تصویر اول، بازی کودک با کامپیوتر را تداعی کند اما به طور کلی، هر دو بنر مناسب هستند و همان دغدغه والدین برای یادگیری کار با کامپیوتر (و برنامه نویسی) کودکشان را که در ذهن دارند، به تصویر می‌کشد.

دو بنر زیر نیز از همین روش پیروی کردند؛ بدون فوت وقت و هیچگونه ابهامی، بر روی مشکل اصلی مشتریان هدف (نقاط درد مشتری) دست گذاشته و آنانی که دغدغه اضافه وزن دارند را به خود جلب می‌کند. تصویر ناراحت چهره مرد یا حالتی که حجم اضافه شکم گرفته شده است، بار منفی اضافه وزن در ذهن مخاطبان هدف را جلوی چشمشان می‌آورد و آنها را به کلیک روی بنر تشویق می‌کند.

بنرهای همسان

بنر زیر نیز به همین شکل، فقط مخاطبی که خود یا اعضای خانواده‌اش به مشکل زانو درد گرفتار است را جلب می‌کند. یعنی بدون آنکه مخاطب تلاش کند که بفهمد موضوع تبلیغ چیست، با یک نگاه، پیام آن را دریافت و درک می‌کند.

طراحی بنر همسان

نتیجه خدمات خود را نشان دهید.

بنرهای مورد قبل، مستقیماً خدمات خود را با بنرهایی واضح اعلام می‌کردند، اما گاهی می‌توان ضمن ابراز مستقیم خدمات، نتیجه بعد از استفاده از خدمات را نیز به تصویر کشید. مثلاً بنر زیر نیز مخاطبانی که دغدغه سفیدی دندان را دارند جذب می‌کند و تصویر رویایی آنان (سفید شدن دندان) را نیز نمایش می‌دهد تا مخاطب هم درد و هم درمان خود را یکجا مشاهده کرده و بر روی آن کلیک کند.

نتیجه خدمات خود را نشان دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بنرهای همسان را برای مخاطب طراحی کنید نه خودتان.

بنرهای همسان را برای مخاطب طراحی کنید نه خودتان.

در بنر بالا، تصویری از بنرهای تبلیغاتی کسب و کار مربوطه در تلفن همراه قرار داده شده که به هیچ‌وجه (حتی با ذره بین) قابل مشاهده نیست. صرف اینکه یک عکس آماده را انتخاب کرده و در بخشی از آن، اثری از کسب و کار خود اضافه کنیم، نمی‌تواند تصمیم خوبی برای طراحی بنر همسان باشد. نباید بنرها را مطابق با سلیقه خود طراحی کنید بلکه باید به گونه‌ای طراحی شود که با یک نگاه، تمام یا بخش زیادی از پیام تبلیغ شما به مخاطب منتقل شود؛ چرا که هدف استفاده از تصاویر در تبلیغات، همین است.

مستقیم به هدف بزنید.

مستقیم به هدف بزنید.

اگر هدف شما از تبلیغ همسان، جذب مخاطب هدف است، پس باید مستقیماً بنر شما آنها را به خود جلب کند. بنر بالا در عین سادگی و استفاده نکردن از عناصر گرافیکی زیاد، فقط مخاطبان متقاضی خرید آپارتمان در تهران و در منطقه مرزداران را به خود جلب می‌کند. استفاده از رنگ زرد و قرمز هم می‌تواند اثر روانی بیشتری برای جلب توجه و کلیک بر روی بنر ایجاد کند.

جای خالی بنر را پر نکنید.

جای خالی بنر را پر نکنید.

بنر تور استانبول نیز مانند بنر خرید آپارتمان در مرزداران، مستقیماً پیام خود را اعلام کرده است؛ تصویری از یک بنای معروف در استانبول و درج عنوان «تور استانبول» که البته بهتر بود جمله «لحظه آخری» با فونت بزرگتری نوشته می‌شد تا بیشتر جلب توجه‌کننده باشد؛ اما نکته آموزنده بنر بالا، پر کردن جای خالی بنر با لوگوی برند، تصویر هفت سین و وکتور همان بنای استانبول است که بنر را شلوغ کرده است. استفاده از فضای خالی می‌تواند تمرکز مخاطب را بر روی المان‌های اصلی بنر معطوف کند و پر کردن آن نیز باعث از بین رفتن تمرکز مخاطب از پیام اصلی بنر خواهد شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

از طراحی یکپارچه و متمایز بنرها کمک بگیرید.

از طراحی یکپارچه و متمایز بنرها کمک بگیرید.

بنرهای بررسی شده تا اینجای مقاله، در سبکی نسبتاً مشابه با هم و با استفاده از عکسهای آماده اینترنتی تهیه شده بودند. این کار باعث می‌شود ظاهر بنرها مشابه هم شوند و در کنار هم، اثرگذاری‌شان کاهش پیدا کند. به همین دلیل گاهی می‌توان از طراحی‌های یکپارچه و اختصاصی برند استفاده کرد تا رنگ‌بندی و ظاهر طراحی بنر، در کنار هر تعداد بنر دیگر، تمایز خود را نشان دهد.

دو بنر بالا در قالبی مشابه اما با رنگ‌بندی و سبک متفاوتی با عموم بنرهای همسان طراحی شده‌اند که در آنها از الما‌ن‌های هدفمند برای مخاطبان هدف (لوگوی وردپرس و آیکون میزبانی سایت) استفاده شده که به خوبی توسط مخاطبان هدف آن قابل درک است. همچنین متن بنر نیز کوتاه و مناسب است و اما گزینه فراخوانی به اقدام می‌توانست با توجه به فضای بنر، بزرگتر هم طراحی شود. به طور کلی دو بنر بالا از طراحی مناسب و بدون مشکل خاصی برخوردار هستند.

هر المان را در جای مناسب قرار دهید.

هر المان را در جای مناسب قرار دهید.

در بنر بالا مشاهده می کنید که بین تصویر اصلی (تصویر آجیل) و نوشته‌های بنر، فاصله‌ای وجود دارد که سبب شده هم آجیل به خوبی دیده شود و هم جملات بنر به طور واضح نمایش داده شوند. نکته مثبت این بنر، استفاده از تصویری مناسب است که فضای کافی در اختیار کسب و کار قرار داده تا متن خود را در آن بگنجاند، بدون آنکه به عکس یا نوشته‌ها آسیبی وارد شود. پس همیشه باید سعی کرد از تصاویر شلوغ یا درج متن به هر قیمتی بر روی عکس، خودداری کنید تا هم عکس و هم متن روی عکس، نقش خود را در انتقال پیام تبلیغ به خوبی ایفا کنند.

بنرهایی مبهم اما آشنا در کمپین های گسترده

بنرهایی مبهم اما آشنا در کمپین های گسترده

تبلیغ بالا مربوط به بخش املاک سایت دیوار است و تصویر دونده خسته، توجه را به خود جلب می‌کند. متن تبلیغ (متن روی عکس و متن آگهی) نسبتاً زیاد است اما پیام اصلی را می‌تواند منتقل کند. نکته منفی بنر بالا ممکن است در کلیت پیام آن باشد که بر روی یک پرسونای مخاطب دقیق دست نگذاشته است (مثلاً کسانی که ساکن یک شهر/استان خاص و به دنبال خرید، اجاره یا … هستند) دست نگذاشته است؛ اما به نظر می‌رسد این بنر، بیشتر برای تقویت جایگاه برند و جلب توجه بیشتر مخاطبان آشنا به دیوار (که طیف بسیار وسیعی هستند) می‌باشد.

همچنین بنر بالا در راستای کمپین بزرگ برند دیوار است که در اینستاگرام هم تبلیغات گسترده‌ای از آن را با یک ویدیو کلیپ طنز و خلاقانه مشاهده کردیم. در واقع، دیدن چندین باره یک تبلیغ در فضاهای مختلف سبب می شود تا نام برند (یا محتوای تبلیغ) به خوبی در ذهن نقش ببندد و توجه مخاطب را به کلیک جلب کند.

تبلیغات گسترده دیوار

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین و طراحی کمپین های تبلیغاتی با مدل 5M: اینجا را کلیک کنید (+).

هر بنر، یک هدف دارد.

هر بنر، یک هدف دارد.

نمی‌توان خوب و بدی هر بنر همسان را صرفاً از روی ظاهر آن قضاوت کرد. مثلاً بنر بالا هیچ اشاره‌ای به نام برند یا محصول مورد نظر نکرده است و صرفاً از عکسی خلاقانه و پیامی مبهم استفاده کرده است تا مخاطب را به کلیک وادارد. بنر بالا، هدف جذب حداکثری کلیک برای جذب لید را دنبال می‌کند و متعلق به کمپین اسنپ مارکت است که یک تست خودشناسی طنز با عنوان «تو کدوم محصول سوپرمارکتی هستی؟» را تبلیغ می‌کند. این کمپین با هدف آگاه‌سازی هر چه بیشتر مخاطبان از کل کشور با اسنپ مارکت و تبدیل آنها به لید با دریافت شماره موبایل آنها می‌باشد.

معرفی ابزار کاربردی: کاپریلا

اگر می‌خواهید به‌طور کاملاً دقیق و با کمک هوش مصنوعی تعیین کنید که تبلیغات شما در چه سایت‌هایی، در چه صفحاتی و برای چه کسانی نمایش داده شود، از سیستم تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تبلیغات کلیکی همسان، اینجا را کلیک کنید +.

جمع‌بندی

هدف این مقاله، نقد عملکرد تبلیغاتی برندها و زیر سوال بردن تبلیغات آنها نبوده و فقط تلاش کردیم با بررسی و تحلیل تبلیغات واقعی در فضای وب کشور، نکات آموزشی مهم در طراحی بنرهای تبلیغات همسان را مرور کنیم. همیشه رصد عملکرد رقبا و اصطلاحاً بنچ مارک کردن آنها می تواند الگوهای ارزشمند و فرصتهای نابی را برای ایده‌های تبلیغاتی و کسب و کاری در اختیار ما قرار دهد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا تبلیغاتی هدفمندتر و جذابتر طراحی کنید و از هر کلیک، بیشترین بازدهی را به دست آورید. توجه داشته باشید که عمده پلتفرم‌های تبلیغات همسان، از سیستم مزایده استفاده می‌کنند و هر چه کلیک بنر شما بیشتر باشد، هزینه CPC شما هم کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.