برای موفقیت در هر کسب‌وکاری شما نیاز به تبلیغات دارید و راه‌اندازی هر کمپین تبلیغاتی، نیازمند «بستری برای انتشار تبلیغات» است؛ اما در کجا و از چه طریقی تبلیغ کنیم؟ چه راه‌ها و رسانه هایی برای تبلیغات وجود دارد؟ ویژگی‌ها و محدودیت‌های هر کدام از انواع رسانه های تبلیغاتی چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات و توضیحات بیشتر در مورد رسانه های تبلیغاتی، تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا ما را همراهی کنید.

رسانه تبلیغاتی یعنی چه؟

رسانه های تبلیغاتی، به انواع رسانه های جمعی یا راه‌های اطلاع‌رسانی جمعی گفته می‌شود که شما از طریق آن‌ها می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را به مردم و بازار هدف خود برسانید. هر کدام از رسانه های اجتماعی، ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی دارند که بر اساس آن‌ها باید محتوای تبلیغاتی خود را بهینه کنید. به‌عبارت بهتر، بازاریابان با بررسی ویژگی‌ها و امکانات هر کدام از رسانه های اجتماعی، استراتژی بازاریابی مخصوص آن رسانه را طرح می‌کنند و همچنین محتوای مورد نظر خود را برای آن رسانه، بهینه می‌نمایند. در ادامه انواع رسانه های تبلیغاتی را نام می‌بریم و روش‌های تبلیغاتی مؤثر در هر کدام از آن‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

رسانه های تبلیغاتی
رسانه های تبلیغاتی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع رسانه های تبلیغاتی

همان‌طور که گفته شد، رسانه های اجتماعی مختلفی وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها می‌توانید به بازاریابی و تبلیغات بپردازید و از آن‌ها به‌عنوان رسانه های تبلیغاتی استفاده کنید. انواع رسانه های تبلیغاتی عبارت‌اند از:

  • روزنامه و مجله
  • رادیو
  • تلویزیون
  • پیامک (SMS)
  • وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها
  • پادکست
  • شبکه‌های اجتماعی
  • سرویس‌های پخش آنلاین فیلم

در ادامه به تشریح هر یک از رسانه های تبلیغاتی فوق می‌پردازیم و ویژگی‌های هر یک را بیان می‌کنیم.

انواع رسانه های تبلیغاتی
انواع رسانه های تبلیغاتی

روزنامه و مجله

قدیمی‌ترین رسانه های تبلیغاتی، «روزنامه‌ها و مجلات» هستند؛ از دیرباز تاکنون، روزنامه و مجله همیشه رسانه و بستری مناسب برای انجام انواع تبلیغات و بازاریابی بوده است. پیش از ظهور رسانه های دیجیتال و تلویزیون و رادیو، کسب‌وکارهای مختلف برای انجام تبلیغ محصولات یا خدمات خود و حتی استخدام نیرو از چاپ آگهی و تبلیغ در روزنامه و مجلات بهره می‌بردند. در انجام تبلیغات در رسانه‌هایی چون روزنامه یا مجله، شما حس دیداری مخاطب را هدف قرار می‌دهید و با تهیه‌ی عکس‌های تبلیغاتی جذاب، نظر خواننده را به محصولات یا خدمات خود جلب می‌نمایید.

رادیو

یکی دیگر از رسانه های تبلیغاتیِ قدیمی، «رادیو» است. رادیو سریعاً توانست جای خود را در بین مردم باز کند، مخصوصاً از زمانی که خودروها به گیرنده‌ی رادیویی مجهز شدند، نفوذ رسانه‌ی رادیو در بین مردم بیشتر شد؛ بازاریابان نیز از این بستر فراگیر برای انجام تبلیغات خود نهایت استفاده را کردند.

امروزه شنونده‌ی بسیاری از تبلیغات در رادیو هستیم اما – به‌عنوان یک بازاریاب – توجه داشته باشید در تبلیغات رادیویی، شما فقط حس شنیداری مخاطب را در اختیار دارید، پس برای همین باید به نوعی محتوای تبلیغاتی خود را بهینه کنید که شنونده صرفاً با شنیدن بتواند محصول یا خدمت شما را به خاطر بسپارد.

تلویزیون

با ظهور و فراگیری تلویزیون، چهره‌ی بازاریابی و تبلیغات رسانه‌ای تغییر بزرگی کرد؛ در رسانه‌ی تبلیغاتیِ تلویزیون، شما می‌توانید هم حس شنیداری و هم حس دیداری مخاطبان و بازار هدف خود را تحت تأثیر قرار دهید. به‌عبارت بهتر،‌ در تبلیغات تلویزیونی می‌توانید از موزیک‌های مناسب، بازیگران تبلیغاتی جذاب و افراد معروف، شعارهای مهیج و ترغیب‌کننده و همچنین معرفی راه‌های ارتباطی دیگری برای انجام تبلیغات خود استفاده نمایید. از مزایای رسانه تبلیغاتی تلویزیون می‌توان به عدم محدودیت زمانی برای تولید محتوا اشاره کرد؛ یعنی شما می‌توانید محتوایی در حد 30 ثانیه تولید و پخش کنید یا اینکه محتوای تولیدشده‌ی شما در حد چند دقیقه باشد و دست به انتشار آن بزنید. در واقع، در تبلیغات تلویزیونی همه چیز بستگی به موضوع شما و جذابیت محتوای تصویری شما دارد.

پیامک (SMS)

می‌توانیم بگوییم، پیامک یکی از محدودترین رسانه های تبلیغاتی است که از طریق آن می‌توانید به بازاریابی و تبلیغ بپردازید؛ اما انجام تبلیغات از طریق پیامک به چند دلیل محدودتر از تبلیغات از طریق سایر انواع رسانه های تبلیغاتی است:

  • محدودیت استفاده از کاراکتر و کلمات برای نوشتن یک متن پیامک تبلیغاتی
  • بی‌توجهی اکثر افراد جامعه به پیامک‌های تبلیغاتی
  • عدم امکان بروز خلاقیت و تمایز در متن بسیاری از پیامک‌های تبلیغاتی

به یاد داشته باشید که پیامک‌های تبلیغاتی یک مزیت بزرگ دارند و آن هزینه‌ی پایین بازاریابی از این طریق است. برای کسب موفقیت در بازاریابی پیامکی، باید یک متن مناسب تهیه کنید. برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در این خصوص، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «بازاریابی پیامکی و هر آنچه باید برای افزایش فروش با SMS مارکتینگ بدانید.» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وب سایت ها و وبلاگ ها

پس از به وجود آمدن اینترنت و نفوذ آن در زندگی مردم، کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی وارد این حوزه شدند و آن را به یکی دیگر از رسانه های تبلیغاتی تبدیل کردند. تبلیغات از طریق وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها اشکال مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • تبلیغات کلیکی (PPC)
  • پاپ‌آپ (Pop-Up) های تبلیغاتی
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
  • تولید محتوا
  • ریپورتاژ

در ادامه هر یک از رسانه های تبلیغاتی فوق را بررسی نموده و ویژگی هر یک را بیان می‌کنیم.

اشکال مختلف تبلیغات در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها
اشکال مختلف تبلیغات در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها

تبلیغات کلیکی (PPC)

بعضی از این تبلیغ‌ها، به‌صورت بنرهای تبلیغاتی در قسمت‌های مختلف یک وب‌سایت و یا یک وبلاگ دیده می‌شوند که کاربر پس از کلیک بر روی آن، به صفحه‌ی فرود (Landing Page) کسب‌وکار شما منتقل می‌شود. به این نوع تبلیغات، تبلیغات کلیکی (PPC) می‌گویند.

تبلیغات کلیکی هوشمند نمونه دیگری از تبلیغات کلیکی است که برای کسانی که قصد دارند تبلیغات آنلاین کسب و کار خود را هدفمندتر انجام دهند، روشی مقرون‌به‌صرفه است. از مزایای تبلیغاتی کلیکی هوشمند این است که برای هر ریالی که صرف تبلیغات می‌کنید می‌توانید مطمئن شوید که کاربران بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و با کسب و کارتان آشنا شده‌اند. برای انجام تبلیغات کلیلی هوشمند باید با یک آژانس تبلیغاتی که می‌دانید این نوع خدمات را ارائه می‌دهد تماس بگیرید و سؤالات خود راجع به هزینه‌ها همچنین سایت‌هایی که قرار است بنر تبلیغاتی شما را نشان دهند، بپرسید و در صورت موافقت برای بازه زمانی که توافق کرده‌اید همکاری کنید.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای در زمینه تبلیغات بنری-کلیکی هوشمند باید در نظر داشته باشید، این است که:

  • تعداد زیادی از تبلیغات در آن قابل انتشار باشد
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما، به‌صورت هوشمند نمایش داده شود.
  • دارای سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب باشد.
  • سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب داشته باشد.

«کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا

پاپ آپ (Pop-Up) های تبلیغاتی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ در رسانه هایی همچون وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، پاپ‌آپ (Pop-Up) ها هستند؛ بارها برای همه‌ی ما پیش آمده که پس از کلیک بر روی یکی از دکمه‌های دانلود یا منوهای یک وب‌سایت، صفحه‌ی اضافه‌ای حاوی تبلیغات برای ما بازشده است. به این صفحات، پاپ‌آپ تبلیغاتی می‌گویند. شایان ذکر است که این نوع تبلیغات برای بسیاری از مخاطبان آزادهنده است؛ لذا توصیه می‌کنیم که از این نوع تبلیغات اینترنتی استفاده نکنید؛ اما اگر به هر روی قصد داشتید که از پاپ‌آپ‌ها استفاده کنید، به دست‌به‌عصاترین حالت ممکن این کار را انجام دهید.

تولید محتوا

از دیگر ابزارهای بازاریابی از طریق وب‌سایت و وبلاگ در رسانه های اینترنتی، «تولید محتوا» است؛ در این روش، شما با تولید محتوایی که بازار هدف را نشانه می‌گیرد، کاربران و مخاطبان فضای مجازی را به وب‌سایت خود جذب می‌کنید. پس از جذب مخاطبان و کاربران، به وب‌سایت خود، می‌توانید انواع تبلیغات کلیکی را در سایت و وبلاگ خود جای دهید؛ همچنین می‌توانید محتوای تبلیغاتی به‌صورت متن، تصویر و حتی صوتی نیز آماده‌سازی و منتشر کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

در این روش که از طریق رسانه های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افراد متخصص در این حوزه، با انجام مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، باعث افزایش رتبه‌ی وب‌سایت شما و افزایش بازدید از آن می‌گردند. این افزایش بازدید موجب افزایش تعداد کاربرانی می‌شود که وب‌سایت و تبلیغات شما را می‌بینند.

در واقع، سئو یکی از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ است که کسب‌وکارهای مختلف را ملزم می‌کند تا بر افزایش دادن رتبه‌ی وب‌سایت خود تمرکز کرده و ترافیک صفحات وب‌سایت خود را افزایش دهند. طبیعتاً هرچه وب‌سایت شما در صفحه نتایج (SERP) گوگل رتبه بالاتری داشته باشد، شانس بیشتری برای افزایش فروش کسب‌وکار شما وجود خواهد داشت.

دو نوع رویکرد برای بهبود سئوی یک وب‌سایت وجود دارد:

  • سئو داخلی یا آن پیج
  • سئو خارجی یا آف پیج

شایان ذکر است که یک استراتژی سئوی خوب، به هر دو نوع رویکرد نیاز دارد.

سئوی داخلی، شامل مواردی است که شما بر روی صفحات داخلی سایتتان اعمال کنید، مانند:

  • محتواهایی که منتشر می‌کنید.
  • کلیدواژه‌ها یا کی‌وردهایی که برای تولید محتوا بر روی صفحات وب‌سایتتان انتخاب می‌کنید.
  • تگ‌های مرتبطی که به هر یک از صفحات اضافه می‌کنید.
  • لینک‌های داخلی که از یک صفحه به سایر صفحات وب‌سایت خود می‌دهید.
  • عنوان یا تایتلی که برای هر یک از انتخاب می‌کنید.
  • متای توضیحات یا (Meta Description) هایی که برای صفحات می‌نویسید.

و…

سئوی خارجی یا آف پیج، شامل مواردی است که از خارج وب‌سایت، بر روی آن اعمال می‌شود. سئوی آف پیج شامل موارد زیر است:

  • اشتراک‌گذاری محتوای وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی و لینک دهی به صفحه‌ای از صفحات وب‌سایت شما یکی از این اقدامات است.
  • محتوای وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود یا به صفحه‌ای از صفحات سایتتان از شبکه‌های اجتماعی لینک داده شود.
  • خریدن بک لینک از سایت‌های معتبر دیگر که این کار، به‌منظور هدایت کاربرانِ سایت‌های دیگر به صفحه یا صفحات خاصی از وب‌سایت شما صورت می‌گیرد.
  • و خرید ریپورتاژ آگهی (البته از سایت‌های معتبر و مرتبط).

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ریپورتاژ

ریپورتاژ نوعی ابزار بازاریابی است که در آن، تبلیغات را در قالب یک مقاله آماده می‌کنند؛ به‌طور مثال یک وب‌سایتی در مورد محصولات غذایی به تولید محتوا مشغول است و مقاله‌ای درباره‌ی انواع سس‌های خوراکی می‌نویسد و در قسمت‌های مختلف مقاله – به‌طور غیرمستقیم – از کیفیت بالا و طعم مناسب سس‌های یک برند تعریف می‌کند. وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی هستند که با تهیه‌ی ریپورتاژ برای تبلیغ کسب‌وکار و محصولات یا خدمات کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای دیگر، به کسب درآمد مشغول هستند. یکی از این کسب‌وکارهای آماده‌سازی و تبلیغ ریپورتاژ، نشریلا می‌باشد. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یأس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولید شده در وب‌سایت‌تان) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، می‌توانید روی این لینک [+] کلیک کنید.

رپیورتاژ آگهی با نشریلا
نشریلا

پادکست

در سالیان اخیر، پادکست به یکی از رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار تبدیل شده است و شما به‌عنوان یک بازاریاب، می‌توانید از این رسانه‌ی اجتماعی نهایت استفاده را ببرید و آن را به یک رسانه‌ی تبلیغاتی مناسب و تأثیرگذار برای کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

بسیاری از سازندگان پادکست، پس از محبوب شدن و به‌دست آوردن تعداد زیادی شنونده، شروع به دریافت تبلیغات و اسپانسر می‌کنند. عملاً محیط رسانه‌ی تبلیغاتی پادکست، مانند رادیو است با این تفاوت که شما هدفمندتر عمل می‌کنید؛ فرض کنید در یک کسب‌وکار فروش کامپیوتر و تجهیزات شبکه، مشغول به بازاریابی هستید می‌خواهید از رسانه‌ی تبلیغاتی پادکست، برای انجام تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید. شما با پیدا کردن پادکست‌هایی در حوزه‌ی فناوری و کامپیوتر، می‌توانید به‌صورت متمرکز و هدفمندتری مشتریان بالقوه‌ی خود را هدف قرار دهید.

شبکه های اجتماعی

یکی از پر نفوذترین و پرکاربردترینِ انواع رسانه های تبلیغاتی در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی هستند. انواع مختلفی از وب‌سایت‌ها و اپ‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و هر کدام از آن‌ها نیز امکانات متفاوتی دارند؛ شما با دانستن الگوریتم‌ها و امکانات هر کدام از این شبکه‌ها، می‌توانید به انجام تبلیغاتِ بهینه و هدفمند در آن‌ها بپردازید. برخی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در ایران عبارت‌اند از:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توییتر
  • سرویس‌های پخش آنلاین فیلم

در ادامه هر یک از موارد فوق را باز کرده و نحوه‌ی انجام تبلیغات در آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تبلیغات
تبلیغات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

 اینستاگرام

چند سالی هست که اینستاگرام، به یکی از شبکه‌های اجتماعی اصلی برای تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. اما چگونه می‌توانیم از این رسانه‌ی اجتماعی برای انجام تبلیغات استفاده کنیم؟ در اینستاگرام افرادی را که فالوورهای زیادی دارند و پست‌هایشان بازدید زیادی می‌خورد را «اینفلوئنسر» یا «بلاگر» می‌گویند. اینفلوئنسرها و بلاگرها در حوزه‌های مختلفی از جمله: غذا، پوشاک، استایل، مد و فشن، سفر و گردشگری، آموزش و… در اینستاگرام به فعالیت می‌پردازند و مخاطبان زیادی جذب می‌کنند. شما بر اساس بازار هدف خود، با اینفلوئنسر و بلاگری که بازار هدف شما را جذب کرده است، همکاری می‌کنید تا محصول یا خدمت، محتوای تبلیغاتی و یا حتی صفحه‌ی شما در اینستاگرام را تبلیغ کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «چگونه یک بلاگر موفق شویم؟ — آموزش بلاگر شدن در یک راهنمای کامل (+ فیلم)» رجوع کنید.

شایان ذکر است که تبلیغ از طریق رسانه‌ی اینستاگرام تا حدودی مشابه تلویزیون است؛ محتوای شما هم حس دیداری و هم حس شنیداری مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از طرفی شما از اعتمادی که کاربران به اینفلوئنسر خود دارند نیز بهره می‌برید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تلگرام

هر روزه بر تعداد کانال‌های تلگرام افزوده می‌شود و ادمین‌های یک کانال تلگرامی، ممکن است چندین کانال دیگر نیز داشته باشند. تمامی کانال‌های پر ممبر تلگرام، به دریافت تبلیغات و کسب درآمد مشغول هستند. در رسانه تبلیغاتی تلگرام، شما با پرداخت مبلغی، می‌توانید تبلیغ تصویری (ویدیو یا عکس) خود را به همراه متن و  لینک – که کاربر را به وب‌سایت یا اکانت شما ارجاع دهد – در کانال‌های مختلفی در این شبکه اجتماعی به نمایش می‌گذارید.

توییتر

اوضاع در توییتر کمی متفاوت است. در توییتر شما تا حدودی از اعتماد کاربران به اینفلوئنسر توییتری بهره می‌برید اما تبلیغات در توییتر به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. برای انجام تبلیغات مستقیم در توییتر شما باید خودتان اکانت در این شبکه اجتماعی بسازید و در آن به فعالیت بپردازید (که کاری زمان‌بر است). در روش غیرمستقیم، اینفلوئنسرهای توییتر، در توییت‌های خود به‌صورت رندوم از نام برند شما یا محصولات شما استفاده می‌کنند و این نام در ذهن خوانندگان به‌عنوان یک برند و محصول خوب و مطمئن نقش می‌بندد. البته ناگفته نماند که بعضی از اینفلوئنسرها در توییتر، برای «تبلیغات مستقیم» با شما همکاری می‌کنند، اما تبلیغات در این شبکه اجتماعی عمدتاً به‌صورت «غیرمستقیم» صورت می‌گیرد.

سرویس های پخش آنلاین فیلم

سرویس‌هایی همچون یوتیوب، آپارات، فیلمو، نماوا و خیلی دیگر از پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و انواع ویدیو، طرفداران و کاربران زیادی دارند؛ تبلیغات در این پلتفرم‌ها به نوعی همانند تبلیغات تلویزیونی است. شما از طریق همکاری با یوتیوبرها و یا سرویس‌های آنلاین پخش فیلم و سریال، می‌توانید محتوای تصویری خود را برای تبلیغ به نمایش بگذارید؛ اما نکته‌ی مهم در مورد یوتیوب این است که همانند اینستاگرام، در آنجا هم اینفلوئنسرهایی در زمینه‌های مختلف وجود دارند و شما باید اینفلوئنسرهایی را برای همکاری برگزینید که طرفداران آن‌ها به بازار هدف شما نزدیک‌تر باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کدام رسانه را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟

هر کدام از رسانه های تبلیغاتی، طرفداران و کاربران خود را دارند؛ به همین منظور نمی‌توانید بگویید که فلان رسانه‌ی تبلیغاتی دیگر کاربردی ندارد. با توجه به چند فاکتور مهم، می‌توانید رسانه تبلیغاتی مناسب کسب‌وکارتان را پیدا کنید:

  • بودجه
  • رسانه‌ی موردعلاقه‌ی بازار هدف
  • تعداد دفعات انتشار تبلیغ شما
  • رویکرد کلی بازاریابی و فروش کسب‌وکارتان

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌نماییم.

کدام رسانه را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟
کدام رسانه را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟

میزان بودجه تبلیغاتی

مهم‌ترین نکته برای انجام یک تبلیغ، هزینه‌ی آن است؛ شما باید بررسی کنید که تبلیغ در رسانه‌ی مورد نظر شما چقدر هزینه‌بردار خواهد بود؟ سپس محاسبه کنید که سود احتمالی شما به ازای انجام این تبلیغ چقدر خواهد شد؟ بنابراین، قبل از اینکه دست به تبلیغ در هر کدام از رسانه های تبلیغاتی بالا بزنید، اول بودجه‌ی کسب‌وکارتان و سپس نرخ بازگشت سرمایه‌تان را محاسبه کنید.

بودجه تبلیغاتی
بودجه تبلیغاتی

رسانه مورد علاقه بازار هدف

شما با شناخت بازار هدف خود و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توانید متوجه شوید که افراد موجود در بازار هدف شما، بیشتر از کدام رسانه استفاده می‌کنند؟ برای مثال دیده‌ایم که افراد پیر اکثراً روزنامه مطالعه می‌کنند، تلویزیون می‌بینند یا رادیو گوش می‌دهند؛ پس اگر بازار هدف شما افراد سالمند جامعه است، باید در یکی از این رسانه‌ها تبلیغات خود را منتشر کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعداد دفعات انتشار تبلیغ شما

قبل از اینکه تبلیغات خود را در هر یک از رسانه های تبلیغاتی پخش کنید، باید از تعداد دفعات انتشار تبلیغ شما در آن رسانه‌ی اجتماعی، اطلاعاتی به‌دست آورید؛ آیا مبلغی که هزینه می‌کنید، برای آن تعدادی که نمایش می‌دهند به صرفه است یا خیر؟ کدام یک از انواع رسانه های تبلیغاتی با هزینه‌ی کمتری، تعداد دفعات بیشتری تبلیغ شما را منتشر می‌کنند؟ کدام از رسانه های اجتماعی نسبت به مبلغی که دریافت می‌کنند، تأثیر بیشتری خواهند گذاشت؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رویکرد کلی بازاریابی و فروش کسب و کارتان

اما مهم‌ترین فاکتوری که باید در انتخاب یک رسانه برای تبلیغ کسب‌وکار خود به آن توجه کنید، رویکرد اصلی شما در بازاریابی و فروش یا همان استراتژی بازاریابی و فروش شما است؛ شایان ذکر است که بر اساس استراتژی فروش خود می‌توانید بهترین رسانه تبلیغاتی را برای بازاریابی و تبلیغ کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

لیست مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی در خصوص انواع رسانه های تبلیغاتی

رسانه های تبلیغاتی مختلفی وجود دارد و شما برای انتخاب هر کدام از آن‌ها باید به موارد مختلفی مانند: بودجه، میزان استفاده‌ی بازار هدف از رسانه های تبلیغاتی، استراتژی کلی بازاریابی و فروش کسب‌وکارتان و همچنین میزان تکرار و تعداد دفعات پخش تبلیغ خود، توجه کنید. از طرفی باید هویت کسب‌وکار خود را نیز بشناسید و رسانه‌ای را انتخاب کنید که تبلیغات در آن با هویت کسب‌وکار شما همخوانی بیشتری داشته باشد.

امیدواریم که توانسته باشیم با تهیه‌ی این مقاله، اطلاعات کامل و مفیدی برای شما خواننده‌ی عزیز، فراهم کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «انواع رسانه های تبلیغاتی» دارید، یا رسانه‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب‌وکار خود را در یکی از بهترین رسانه های تبلیغاتی، تبلیغ کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها