آیا به دنبال راهی برای افزایش درآمد از سایت یا وبلاگ خود هستید؟ در جواب باید بگوییم که گزینه‌ای بهتر از گوگل ادسنس برای درآمدزایی در سطح جهانی و به دلار، پیدا نخواهید کرد. گوگل ادسنس یکی از پلتفرم‌های تبلیغات اینترنتی و کلیکی است که در نوع خود بهترین و پیشرفته‌ترین پلتفرم در جهان به حساب می‌آید. درست است که گوگل ادسنس تنها پلتفرم مناسب برای درآمدزایی از محتوای وب نیست، اما این پلتفرم در بازار پیشتاز است. اگر دوست دارید بیشتر با این پلتفرم درآمدزا آشنا شوید، ادامه مطلب آکادمی کاپریلا را از دست ندهید.

گوگل ادسنس چیست؟

گوگل ادسنس برنامه‌ای متعلق به شرکت گوگل است. این برنامه به صاحبان وبسایت‌ها و وبلاگ‌نویس‌ها اجازه می‌دهد که با نمایش تبلیغات به‌صورت آنلاین درآمدزایی کنند. حتماً بارها پیش آمده است که در وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها به این مدل تبلیغات بر بخورید. هزینه این تبلیغات را تبلیغ‌کنندگان می‌دهند، گوگل بیشترین سهم را برمی‌دارد و وبلاگ‌نویس، کمترین سهم را به‌دست می‌آورد. با این وجود، گوگل ادسنس روش فوق‌العاده‌ای برای درآمدزایی از وبسایت‌ها یا حتی اضافه کردن روش درآمدزایی جدید به کسب و کارهای آنلاین است. در ایران هم شبکه‌های تبلیغاتی مختلفی ایجاد شدند که برای تبلیغات کسب و کارهای ایرانی، امکان درآمدزایی از تبلیغات کلیکی را فراهم کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر، دو مقاله زیر را بخوانید:

عملکرد گوگل ادسنس چگونه است؟

در این قسمت، چگونگی کارکرد گوگل ادسنس را بطور خلاصه توضیح می‌دهیم. اول از همه شما باید برای دریافت حساب کاربری گوگل ادسنس اقدام کنید. بعد از اینکه درخواست شما تایید شد، یک کد دریافت خواهید کرد. شما باید این کد را در وبلاگ یا وبسایت خود وارد کنید. همچنین باید مواردی در ارتباط با نحوه نمایش تبلیغات در سایت خود را در پنل گوگل ادسنس مشخص کنید. برای مثال، محل قرارگیری تبلیغات در سایت یا وبلاگتان، ظاهر تبلیغ به علاوه نوع تبلیغاتی که قبول می‌کنید و …؛ بعد از مشخص شدن موارد گفته شده، بلافاصله درآمدزایی برای شما آغاز می‌شود (بر اساس تعداد بازدیدها و تعداد کلیک‌ها روی هر تبلیغ). به محض اینکه درآمد شما به کف مبلغ تعیین شده توسط گوگل یعنی صد دلار برسد، می‌توانید درخواست تسویه حساب و واریز مبلغ به حساب بانکی‌تان یا دریافت چک بدهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین و طراحی کمپین های تبلیغاتی با مدل 5M: اینجا را کلیک کنید (+).

گوگل ادسنس چه نوع تبلیغاتی ارائه می‌دهد؟

نوع تبلیغاتی که از گوگل ادسنس می‌گیرید، بسته به جایگاه شما در بازار متفاوت است. شما در انتخاب فضای تبلیغات و محل نمایش آنها اختیار دارید. سیستم گوگل از طرف شما درباره فضای تبلیغات با برندها مذاکره می‌کند. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که بالاترین قیمت پیشنهادی برای محل تبلیغ انتخاب خواهد شد. تبلیغاتی که در وبسایت شما به نمایش در می‌آیند، تا حد زیادی به جایگاه وبسایت شما در بازار بستگی دارد. همچنین ممکن است این تبلیغات بسته به نوع محتوایی که در آن صفحه منتشر می‌کنید، تفاوت داشته باشند.

نمونه تبلیغات بنری گوگل ادسنس
نمونه تبلیغات بنری گوگل ادسنس در سایتهای نمایش‌دهنده

نحوه نمایش هدفمند تبلیغات مرتبط در گوگل ادسنس

گوگل ادسنس هنگام ارائه تبلیغات به عبارت‌های کلیدی توجه می‌کند. در واقع هدف این ابزار این است که کلمات کلیدی بهینه‌سازی شده در محتوای وبسایت شما را با کلمات کلیدی که تبلیغ‌کننده مشخص کرده است، هماهنگ کند. طراحی این سیستم به شکلی است که عبارت‌های کلیدی، اندازه فونت، فراوانی کلمات کلیدی و ساختار کلی سایت را تجزیه و تحلیل کند و با توجه به این اطلاعات، تشخیص دهد که چه تبلیغاتی برای وبسایت شما مناسب هستند. از طرف دیگر وظیفه تبلیغ‌کننده در تبلیغات گوگل این است که عبارت‌های کلیدی، محل تبلیغات و سایز آن را مشخص کند. در آخر، داده‌های ورودی به‌دست آمده از سمت فرد تبلیغ‌کننده و منتشرکننده تبلیغ، با یکدیگر توسط شبکه نمایش گوگل (Google display network) مقایسه می‌شوند و در نهایت، ترکیب ایده‌آلی از آنها ارائه خواهد شد.

روش‌های درآمدزایی در گوگل ادسنس

بطور کلی دو روش برای درآمدزایی از گوگل ادسنس وجود دارد و معمولاً وبلاگ‌نویس‌ها از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

  • درآمدزایی بر اساس نمایش تبلیغ (ایمپرشن): در این روش، درآمد شما بر اساس تعداد بازدیدهای تبلیغات صفحه محاسبه می‌شود. در یک جمله می‌توان گفت این صفحه، توجه چند نفر را به خود جلب می‌کند؟
  • بر اساس کلیکها: در روش دوم شما تنها زمانی درآمد کسب می‌کنید که فردی روی تبلیغ شما کلیک کند. توجه داشته باشید اگر با کلیک کردن روی تبلیغ خودتان قصد دارید گوگل را فریب دهید، بهتر است بدانید که در نهایت باعث بسته شدن حساب گوگل ادسنس خود خواهید شد (در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم).

نحوه پرداخت در گوگل ادسنس

حداقل مبلغی که گوگل پرداخت می‌کند، برابر با صد دلار است. بنابراین اگر می‌خواهید گوگل درآمد شما را بپردازد باید به این مقدار درآمدزایی برسید. علاوه‌بر این به خاطر داشته باشید که گوگل، پرداخت‌ها را ۳۰ روز بعد از سررسید حساب شما انجام خواهد داد؛ در نتیجه شما برای دریافت درآمد حاصل از تبلیغات خود باید به‌مدت ۳۰ روز صبر کنید. برای مثال، درآمدی که در خردادماه به‌دست می‌آورید (با فرض اینکه به مقدار مورد نظر می‌رسد) در تیرماه به شما پرداخت خواهد شد (هفته اول).

نمونه گزارشات در پنل کاربری گوگل ادسنس
نمونه گزارشات در پنل کاربری گوگل ادسنس

مزایا و معایب گوگل ادسنس

مزایای گوگل ادسنس

  • ثبت نام رایگان: گوگل ادسنس نوعی پلتفرم درآمدزایی سهمیه‌ای است که فقط به شرط درآمدزایی شما (ناشر) درآمدزایی خواهد داشت.
  • کاربرد و مدیریت راحت: گوگل ادسنس دارای داشبورد ساده‌ای است. شما با استفاده از این داشبورد می‌توانید واحدهای تبلیغاتی ایجاد و بهینه‌سازی کنید، میزان درآمد ماهانه خود را چک کنید و حتی فرصت آزمایش کردن عوامل مختلف را خواهید داشت.
  • تبلیغات امن تایید شده توسط گوگل: گوگل تمامی مراحل تشخیص میزان امنیت را برای شما انجام می‌دهد؛ بنابراین هیچ‌گاه سایت شما با تبلیغات توهین‌آمیز یا ناپسند مواجه نخواهد شد.
  • افزودن چندین وبسایت، بلاگ و کانال یوتیوب: به محض اینکه حساب کاربری گوگل ادسنس شما تایید شود، می‌توانید آن را به چندین وبسایت، بلاگ و کانال یوتیوب لینک دهید. حتی این امکان وجود دارد که همه آنها را از یک محل مدیریت کنید.

معایب گوگل ادسنس

  • وجود استانداردهای سختگیرانه واجد شرایط بودن مستقیم: در صورتی که محتوای وبسایت شما دست اول و با کیفیت است و سایت شما واجد شرایط همه ملزومات تعیین شده توسط گوگل باشد، حسابتان تایید خواهد شد؛ حتی اگر فقط یک ماه از زمان راه‌اندازی آن گذشته باشد.
  • عدم بخشش در صورت نقض سیاستها: هرگونه تخطی از سیاست‌های گوگل ادسنس فوراً منجر به بسته شدن حساب شما خواهد شد. در نظر داشته باشید که برگشتن به حالت عادی ممکن است چندین ماه طول بکشد یا اینکه امکان دارد حساب شما کاملاً بسته شود و شما هیچ‌وقت دیگر نتوانید از گوگل ادسنس استفاده کنید.
  • مشکلات مربوط به شفافیت: گوگل هیچ‌گاه درصدی که از سهم درآمدزایی دارد را علنی نکرده است. این مسئله برای ناشرانی که می‌خواهند پتانسیل حقیقی درآمدزایی خود را بدانند، مانند یک راز باقی مانده است.
  • عدم وجود ویژگیهای پرطرفدار: تکنولوژی‌های جدید مانند رفرش کردن تبلیغات و قیمت‌گذاری قابل تنظیم با بسیاری از شبکه‌های تبلیغاتی یکپارچه شده‌اند، اما گوگل به دلایل نامشخصی ترجیح می‌دهد پلتفرم گوگل ادسنس را به‌صورت ساده نگه دارد. این پلتفرم به معنای واقعی کلمه، ویژگی‌های متنوعی در زمینه بهینه‌سازی تبلیغات ارائه نمی‌دهد.
  • مدل قیمت‌گذاری دست دوم: در حالیکه سایر محصولات گوگل دارای مدل قیمت‌گذاری یکپارچه دسته اول است، گوگل ادسنس همچنان از مدل قیمت‌گذاری کلی قدیمی دست دوم استفاده می‌کند. به این ترتیب به‌جای اینکه ناشر با بالاترین قیمت پیشنهاد شده توافق کند، مجبور است با دومین قیمتی که حتی با یک سنت اختلاف، به توافق برسد.

انواع هدف‌گذاری برای گوگل ادسنس

  • هدف‌گذاری متنی: سیستم گوگل ادسنس بین کلمات کلیدی که شما برای صفحه خود استفاده کرده‌اید و کلمات کلیدی که فرد تبلیغ‌کننده در کمپین تبلیغاتی خود استفاده کرده است، هماهنگی ایجاد می‌کند و بر این اساس، به دنبال محل مناسب نمایش تبلیغات و تبلیغات مرتبط با صفحات نمایش‌دهنده می‌گردد.
  • هدف‌گذاری جایگاه: در این نوع هدف‌گذاری، فرد تبلیغ‌کننده اندازه تبلیغ و محل قرار‌گیری آن را مشخص می‌کند. امکان دارد تبلیغات روی نوار کناری، بالای صفحه، پایین آن یا هر جای دیگری باشد.
  • هدف‌گذاری شخصی‌سازی شده: این شکل از هدف‌گذاری به‌منظور هدف قرار دادن مخاطبانی که علایق خاصی دارند انجام می‌شود، علایقی مانند سفر یا ورزش. کاربران برای حفظ حریم خصوصی باید اجازه داشته باشند که هر زمان از هدف‌گذاری شخصی‌سازی شده انصراف دهند.
  • اجرای شبکه: با اجرای شبکه تبلیغ‌کنندگان می‌توانند هر وبسایتی را در شبکه گوگل ادسنس هدف قرار دهند، بجز آن وبسایت‌هایی که خودشان از لیست حذف کرده‌اند.
معرفی شبکه تبلیغات کلیکی کاپریلا

اگر می‌خواهید به‌طور کاملاً دقیق و با کمک هوش مصنوعی تعیین کنید که تبلیغات شما در چه سایت‌هایی، در چه صفحاتی و برای چه کسانی نمایش داده شود، از سیستم تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تبلیغات کلیکی همسان، اینجا را کلیک کنید +.

همچنین به کمک کاپریلا می‌توانید از انواع سایت و وبلاگ خود، با تبلیغات کلیکی هوشمند، درآمد کسب کنید.

چگونه برای دریافت حساب کاربری گوگل ادسنس اقدام کنیم؟

با فرض اینکه سایت شما همه ۱۲ شرط گوگل ادسنس را دارد، قدم بعدی که باید بردارید، ثبت درخواست است. در بالای گوشه سمت راست صفحه بر روی گزینه شروع کلیک کنید. سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید در آن، یو آر ال سایت و آدرس ایمیلتان را وارد کنید. در این مرحله باید یکی از دو مورد گفته شده را تیک بزنید: مورد اول به گوگل اجازه می‌دهد که به شما ایمیل‌های سفارشی‌سازی شده‌ای درباره نحوه بهینه‌سازی وبسایت و محتوای آن را برای گوگل بفرستد و مورد دوم، از این کار جلوگیری می‌کند.

در صفحه بعد، دستورالعمل‌های لازم برای اتصال به سایت با استفاده از حساب کاربری گوگل ادسنس برای شما فراهم می‌شود. علاوه‌بر این، تعدادی کد اسنیپت که باید بین تگ Head سایت خود اضافه کنید را دریافت خواهید کرد. راهنمای کامل و قدم به قدم اجرای این کار در اختیار شما نیز قرار می‌گیرد. همچنین یاد می‌گیرید که چگونه این کد را به سایت وردپرس خود اضافه کنید. زمانی که کد را اضافه کردید، گزینه Submit را بزنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به همین راحتی فرایند درخواست بازگشایی حساب گوگل ادسنس انجام می‌شود. هم اکنون سایت شما برای بازبینی آماده است. با این حال باید مطمئن شوید که کد اسنیپت تا زمانی که بازبینی به پایان می‌رسد یا خبری از گوگل ادسنس دریافت می‌کنید، در سایت شما باقی می‌ماند. بازه زمانی پاسخ‌دهی تیم گوگل ادسنس از یک روز تا دو هفته ممکن است طول بکشد، بنابراین باید صبور باشید.

نحوه اطلاع از تایید حساب کاربری گوگل ادسنس

گوگل ادسنس از طریق ایمیل به شما اطلاع می‌دهد که آیا درخواستتان تایید شده است یا خیر. اما اگر یک زمان فراموش کردید ایمیل‌های خود را چک کنید، باید وارد حساب گوگل خود شوید. اگر آمار و ارقام مربوط به تبلیغات را در حساب خود مشاهده کردید، به این معنی است که حساب شما تایید شده و نمایش تبلیغات، آغاز شده است.

گام اول ثبت نام در ادسنس و اطلاعات اولیه مورد نیاز
گام اول ثبت نام در ادسنس و اطلاعات اولیه مورد نیاز

در صورت عدم تایید درخواست گوگل ادسنس، چه اقداماتی را باید پیش گرفت؟

زمانی که با درخواست شما موافقت نمی‌شود، دو راهکار دارید:

راهکار اول: برطرف کردن مشکلات پیشنهادی و درخواست دوباره

گوگل درخواست شما را فقط رد نمی‌کند، آنها تمام مسائلی را که منجر به تصمیم نهایی‌شان شده است را مشخص می‌کنند و حتی این شانس را به شما می‌دهند که موارد گفته شده را برطرف کنید و دوباره درخواست دهید. به خاطر داشته باشید در تعداد دفعاتی که می‌توانید دوباره درخواست دهید هیچ محدودیتی وجود ندارد. فقط در نظر داشته باشید هر زمانی که گوگل درخواست شما را رد می‌کند، همه مشکلات گفته شده را برطرف کنید و آنقدر درخواست دهید که در نهایت با درخواست شما موافقت شود.

راهکار دوم: درخواست دادن با استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی جایگزین

گوگل ادسنس تنها شبکه تبلیغاتی نیست که شما با استفاده از آن می‌توانید درخواست خود را مطرح کنید. شبکه‌های جایگزین مختلفی برای این کار وجود دارند که به‌اندازه گوگل ادسنس سخت‌گیری نمی‌کنند. در نتیجه زمانی که یک در به روی شما بسته می‌شود، ناامید نشوید و در عوض، راه دیگری را انتخاب کنید و برای درخواست مجدد صبر داشته باشید. در ادامه هم برای گرفتن نتیجه منتظر بمانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ‌ نویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

شبکه‌های تبلیغاتی جایگزین برای گوگل ادسنس

در ادامه، شبکه‌های تبلیغاتی را به شما معرفی می‌کنیم که در مقایسه با گوگل ادسنس، سخت‌گیری کمتری دارند.

شبکه‌های تبلیغاتی جایگزین برای گوگل ادسنس

 

شبکه تبلیغاتی Media.net

این شبکه تبلیغاتی در دست یاهو است. مدیا دات نت شباهت بسیار زیادی به گوگل ادسنس دارد. علاوه‌بر این، مقدار CPM نسبت به سایر جایگزین‌های گوگل ادسنس موجود در این فهرست بیشتر است. همچنین سخت‌گیری کمتری دارد و فرایند گرفتن تاییدیه در آن آسان‌تر است. البته تا زمانی که بلاگ مناسب و با کیفیتی داشته باشید.

مزایای media.net

  • در سه ماه اول عضویت ۱۰ درصد اضافه‌تر دریافت خواهید کرد.
  • حداقل پرداختی: ۱۰۰ دلار
  • روش‌های پرداخت: پایونیر، پی پال و بانک

شبکه تبلیغاتی Bidvertiser

بیدور تایزر یکی دیگر از جایگزین‌های مناسب برای گوگل ادسنس است. این سرویس در ازای کلیک‌های معتبری که بر روی هر یک از تبلیغات سایت شما می‌شود، به شما مبلغی را می‌دهد. در صورتی که افتتاح حساب گوگل ادسنس شما با شکست مواجه شد یا زمانی که حساب شما بسته شد، پیشنهاد می‌شود از این جایگزین استفاده کنید.

مزایای Bidvertiser

  • بیدور تایزر همه انواع تبلیغات را ارائه می‌دهد از جمله تبلیغات متنی، تبلیغات بنری، تبلیغات اسلایدر، تبلیغات موبایلی و غیره. حتی می‌توانید نوارابزار خود را ارتقاء دهید و در ازای این کار نیز مبلغی را دریافت کنید.
  • حداقل پرداخت: ۱۰ دلار
  • روش‌های پرداخت: چک، پی پال

شبکه تبلیغاتی Infolinks

اینفولینک یکی از شبکه‌های تبلیغاتی پیشتاز در زمینه تبلیغات متنی است که نسبت به سایر شبکه‌ها عملکرد بسیار متفاوتی دارد. گفته شده وبلاگ‌نویس‌های جدید، ۷۰ درصد از سهم درآمد آن را دریافت می‌کنند. حتی می‌توانید آن را همزمان با سایر شبکه‌های تبلیغاتی مانند گوگل ادسنس راه‌اندازی کنید. نحوه پرداخت این پلتفرم بر اساس هر کلیک است و گزینه‌های تبلیغاتی مختلفی را از جمله تبلیغات درون جستجویی، تبلیغات درون متنی و تبلیغات فریمی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مزایای Infolinks

  • حداقل پرداخت: ۵۰ دلار
  • روش‌های پرداخت: کارت به کارت، پی پال، چک الکترونیک، پاییونیر وسترن یونیون

گوگل ادسنس و گوگل ادز چه تفاوتی دارند؟

تفاوت عمده بین گوگل ادسنس و گوگل ادز به یک مورد محدود می‌شود. گوگل ادز نوعی پلتفرم تبلیغاتی برای تبلیغ‌کنندگان است، در حالی‌که گوگل ادسنس یک پلتفرم درآمدزایی برای ناشران به حساب می‌آید. به‌عبارت دیگر، گوگل ادز مخصوص تبلیغ‌کنندگان طراحی شده است، ولی گوگل ادسنس برای ناشران وب مناسب است. زمانی که می‌خواهید محصول یا کسب و کار خود را در گوگل، شبکه نمایش گوگل و شبکه جستجوی گوگل تبلیغ کنید، باید از گوگل ادز کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید ترافیک هدف‌گذاری شده‌ای را به امید اینکه باعث افزایش فروش شما شود به سایت خود هدایت کنید، پلتفرمی که به دنبال آن می‌گردید گوگل ادز است. از طرف دیگر در گوگل ادسنس همه چیز به درآمدزایی از سایت یا وبلاگ مربوط است. گوگل ادسنس پلتفرمی است که تماماً به ناشران اختصاص دارد. هر زمان که فردی بر روی تبلیغ کلیک می‌کند، ناشران قسمتی از درآمد حاصل از تبلیغ را دریافت می‌کنند و بقیه آن نصیب گوگل می‌شود. اگر سایت شما دارای تعداد مناسبی از خوانندگان یا بازدیدکنندگان است، بهترین راه برای ایجاد منبع درآمد فرعی، استفاده از گوگل ادسنس است.

همچنین این دو شبکه از نظر زمان راه‌اندازی هم با هم تفاوت دارند و گوگل ادز پیشینه قدیمی‌تری دارد. این شبکه ابتدا در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و گوگل ادسنس در سال ۲۰۰۳ به روی کار آمد. به این ترتیب گوگل ادز سه سال از گوگل ادسنس قدیمی‌تر است.

تفاوت دیگر این دو شبکه، در روش فعالسازی حساب کاربری است. روش راه‌اندازی حساب کاربری گوگل ادز مانند روش راه‌اندازی حساب گوگل ادسنس نیست. در واقع راه‌اندازی حساب گوگل ادز بسیار ساده‌تر است و این فرآیند، شباهت بسیار زیادی به ثبت نام در فیس‌بوک دارد. تنها کاری که باید انجام دهید، ایجاد یک حساب جیمیل و در ادامه، اقدام به ثبت نام در گوگل ادز با استفاده از ایمیل و رمز است. در مرحله بعد باید نوع ارز و زمان مورد نظر خود را مشخص کنید. در نتیجه به همین راحتی حساب گوگل ادز خود را بوجود می‌آورید. از طرف دیگر افتتاح و راه اندازی حساب گوگل ادسنس پیچیده‌تر و سخت‌تر است و به آن اشاره کردیم. علاوه‌بر این باید حدود دو هفته منتظر بمانید تا زمانی که حساب شما تایید شود و قبل از آن زمان، هیچ اقدامی نمی‌توانید انجام دهید.

کلام پایانی

گوگل ادسنس سرویس قدرتمند گوگل است که بخش بزرگی از درآمد گوگل نیز از همین طریق به‌دست می‌آید. برای کسب درآمد از این سیستم رایگان باید تمامی مشخصات آن را بدانید و کار کردن با آن را یاد بگیرید. در این مطلب سعی شد مهم‌ترین نکات برای آشنایی شما با این سرویس کسب درآمد محبوب جهانی مورد بررسی قرار بگیرد. هر روزه افراد زیادی وارد این سیستم شده و از آن کسب درآمد می‌کنند و باید گفت که راه موفقیت در چنین سیستم رقابتی، فرا گرفتن نحوه فعالیت صحیح در آن است. می‌توانید با مشورت با افراد فعال یا مطالعه نکات کلیدی برای افزایش درآمد از این سرویس، به اطلاعات مهمی دست پیدا کنید. همچنین با مقایسه این سرویس با سرویس‌های مشابه می‌توانید بر اساس شرایط و موقیعت خود، انتخابی کاملاً آگاهانه و مناسب را داشته باشید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.