هیچ چیز برای فروشندگان شیرین‌تر از بازخورد و نظر اولیه مشتری نسبت به فروشگاه‌شان نیست، اینستاگرام یکی از بهترین بسترها برای دریافت بازخورد مستقیم از مشتری است. ولی بعد از درخواست بازخورد، شما باید منتظر 400 پیامی باشید که دایرکت شما را شلوغ می‌کند و شما از پاسخ دادن و رسیدگی به آن‌ها جا می‌مانید!

قابلیت استیکر باکس سوال برای استوری‌های اینستاگرام، بازخورد‌ها و نظرات افراد را جمع‌بندی می‌کند و در نتیجه شما قادر خواهید‌ بود بازخوردهای واقعی را تبدیل به محتوای ارزشمند برای استوری‌هایتان کنید.

در این مطلب از آکادمی کاپریلا به چگونگی استفاده از باکس سوال در اینستاگرام و 14 ایده خلاقانه که به شما الهام می‌بخشد، می‌پردازیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

کوئسشن باکس اینستاگرام چیست؟ (Instagram Question box)

استیکر باکس سوال اینستاگرام یک ابزار ارتباطی برای قرار دادن در استوری اینستاگرام است. شما می‌توانید باکس‌ها را ‍به‌ دلخواه شخصی‌سازی کنید و هر سوالی که مایلید از مخاطبین و فالوورهای خود بپرسید را در باکس قرار دهید. کاربرانی که استوری شما را می‌بینند می‌توانند با کلیک بر روی استیکر سوال،  یک جواب و یا پیام کوتاه برای شما ارسال کنند.

با استفاده از باکس‌های سوال شما قادر‌ خواهید بود که با بینندگان خود در تعامل باشید و یا مکالمه‌ای را با آن‌ها آغاز کنید. همه جواب‌ها به جای دایرکت در قسمت اینسایت تب استوری، ذخیره می‌شود.

شما می‌توانید جواب‌ها را در قالب استوری جدید با عموم به اشتراک بگذارید، این کار به شما برای ایجاد هایلایت استوری «سوال و جواب» و «سوالات متداول» کمک می‌کند.

کوئسشن باکس اینستاگرام
مثالی از استوری دارای کوئسشن باکس اینستاگرام
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

چگونه از استیکر باکس سوال یا همان کوئسشن باکس اینستاگرام استفاده کنیم؟

برای به کارگیری کوئسشن باکس اینستاگرام می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

یک استوری در اینستاگرام ایجاد کنید.

شما می‌توانید استیکر سوال را به هر نوع استوری‌ از قبیل عکس یا فیلم، اضافه کنید. استوری اینستاگرام را همانگونه که همیشه ایجاد می‌کردید با کلیک بر علامت مثبت و انتخاب گزینه استوری، ایجاد کنید.

استیکر سوال یا همان کوئسشن باکس را اضافه کنید.

بعد از اینکه استوری‌تان را در فرمت عکس یا فیلم ایجاد‌ کردید، بر روی ایکون استیکر که در بالا قرار‌ دارد کلیک‌ کنید و استیکر سوال را انتخاب کنید تا بتوانید از آن در استوری خود استفاده کنید.

کوئسشن باکس اینستاگرام
طبق دستورالعمل درون تصویر عمل کنید. از تصویر چپ به راست.

سوالتان را در کوئسشن باکس تایپ کنید.

روی قسمت «Ask me a Question» کلیک کنید و متن آن را با متن دلخواه خودتان عوض کنید و یا اینکه بگذارید همانگونه که هست بماند تا بینندگان شما از شما سوال بپرسند.

استیکر کوئسشن باکس را در استوری قرار دهید.

شما می‌توانید استیکر کوئسشن باکس را مانند بقیه استیکر‌ها در هر جایی از استوری که مایلید، قرار دهید. برای کوچک‌تر و بزرگ‌تر کردن باکس آن را با دو انگشت روی استوری تنظیم کنید.

کوئسشن باکس اینستاگرام
مثالی از کوئسشن باکس اینستاگرام

نکته حرفه‌ای: باکس را نزدیک به کناره‌های چارچوب استوری و یا پایین آن قرار ندهید چون ممکن است بینندگان نتوانند روی کوئسشن باکس کلیک کنند و از استوری شما گذر کنند. آن‌ها می‌توانند به استوری قبل شما برگردند ولی ممکن است تصمیم بگیرند که این کار بیهوده‌ است و از آن گذر کنند. پس باید بازخوردهایتان را با آسان‌سازی استفاده از کوئسشن باکس، به حداکثر برسانید.

استوری خود را به اشتراک بگذارید!

حالا دیگر باید استوری خود را منتشر کنید.

پاسخ‌های دریافتی کوئسشن باکس را بررسی کنید.

تا چند ثانیه بعد از انتشار استوری، سیلی از پاسخ‌ها به سمت استوری شما سرازیر می‌شود، حساس نشوید، شوخی کردم! باکس سوال شما تمامی پاسخ‌ها را تا 24 ساعت و مادامی که استوری شما پاک نشود جمع‌آوری می‌کند و نگه می‌دارد، و شما می‌توانید حتی بعد از منقضی شدن استوریتان پاسخ‌ها را ببینید. نگران از دست‌ دادن هیچ‌کدام از پاسخ‌هایتان نباشید.

برای دیدن جواب‌ها باید اینستاگرام را باز کنید، و بعد بر روی عکس پروفایل‌تان کلیک کنید تا استوری شما باز شود، ورق بزنید تا به استوری‌ای که حاوی باکس سوال است برسید، به سمت بالا بکشید تا از اولین تا آخرین پاسخ‌ها را ببینید و برای دیدن همه جواب‌ها بر روی گزینه «See all» کلیک کنید.

کوئسشن باکس اینستاگرام
همه کوئسشن باکس های استوری

به اشتراک‌گذاری پاسخ‌ها

برای جواب دادن به سوالات به صورت عمومی بر روی گزینه Share بزنید و برای پاسخ‌دهی به صورت خصوصی روی Message کلیک کنید.

کوئسشن باکس اینستا
به اشتراک گذاری پاسخ کوئسشن باکس اینستا

وقتی پاسخ سوالات باکس را به صورت عمومی می‌دهید، جواب شما بخشی از استوری جدید می‌شود. شما می‌توانید برای پس‌زمینه استوری‌تان از هرگونه عکس، فیلم و غیره استفاده کنید.

این استوری شامل نام‌کاربری و عکس پروفایل کسی که به باکس سوال شما پاسخ داده، نمی‌شود. ولی آنها به صورت درون‌برنامه‌ای از پاسخ دادن شما به سوالشان مطلع می‌شوند. یعنی برای هر فرد نوتیفیکیشنی ارسال می‌شود و پاسخ شما را می‌بیند.

کوئسشن باکس اینستا
مثالی از پاسخ به باکس سوال اینستاگرام

آیا قصد دارید به سوالات بیشتری در یک استوری پاسخ‌ دهید؟

از همه سوالاتی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، اسکرین شات بگیرید. با استفاده از گزینه ویرایش عکس‌ها در تلفن‌همراهتان، قسمت‌هایی از عکس را که حاوی باکس سوالات است را جدا کنید. یک استوری جدید ایجاد کنید و تمامی اسکرین‌شات‌های جدا شده را با کلیک بر روی استیکر و انتخاب گزینه «اضافه کردن عکس» به استوریتان اضافه کنید.

کوئسشن باکس اینستا
طبق تصویر عمل کنید.

از معایب این روش می‌توان به اطلاع‌رسانی نکردن به ثبت‌کنندگان سوال، آنگونه که در روش اول انجام می‌شد، اشاره کرد.

کوئسشن باکس اینستا
مثالی از کوئسشن باکس اینستا

شما می‌توانید سوالات پاسخ‌ داده شده را از باقی سوالات تشخیص دهید. این قابلیت به حساب‌های چند‌کاربره کمک می‌کند که دچار اختلال نشوند.

گزینه دلخواه: پاسخ‌ها را بعد از منقضی‌ شدن استوری‌هایتان بررسی کنید.

آیا 24 ساعت گذشته و استوری شما منقضی‌ شده؟ شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید به باکس‌های سوالتان که در آرشیو استوری‌هایتان حفظ‌ شده نگاهی بی‌اندازید. (در صورتی که گزینه آرشیو را در تنظیمات‌تان فعال کرده باشید.)

روی منویی که در سمت راست بالای صفحه قرار دارد و با سه خط نمایش‌ داده‌ شده کلیک کنید و بعد به آرشیوتان بروید. جستجو‌ کنید تا استوری حاوی باکس سوال را پیدا‌ کنید. روی آن کلیک کنید و بعد به سمت بالا بکشید تا جواب‌ها را ببینید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش ویدئویی اپلیکیشن و سایت کانوا Canva برای طراحی پست و استوری برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای باشند برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش مبتدی کورل برای تدوین و میکس ویدیو برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

14 ایده خلاقانه باکس سوال برای برند‌ها

در ادامه چند کاربرد و ترفند خلاقانه با استفاده از کوئسشن باکس استوری اینستاگرام به شما پیشنهاد می‌دهیم:

سوال و جواب راه‌ بیاندازید.

بله دقیقا! شما نه تنها می‌توانید از باکس سوالات برای سوال پرسیدن از مشتریان خود استفاده کنید، بلکه می‌توانید از مشتریان خود سوال جمع‌ کنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

باکس سوال اینستاگرام به علت سهولت در استفاده برای مشتریان، بستر خوبی برای راه‌اندازی یک «سوال و جواب» است. پاسخ‌ دادن سوالات به صورت عمومی، سوالات تکراری باقی مشتریان هم به صورت خودکار پاسخ می‌دهد.

در نهایت همه این سوال و جواب‌ها را در هایلایتی به اسم پرسش و پاسخ ذخیره کنید تا هر بار که کسی شما را فالو می‌کند، با دیدن آن با پرسش‌های احتمالی‌اش پاسخ دهد.

کوئسشن باکس اینستاگرام
پرسش و پاسخ در استوری اینستاگرام با قابلیت کوئسشن باکس اینستاگرام

از ارزش‌های مشترکتان برای ارتباط استفاده کنید.

برخی از شرکت‌ها و کسب و کارها هستند که ارزش مشترک با شما دارند. مثلاً دغدغه شما می‌تواند محیط زیست باشد و کسب و کار دیگری مثل شما به محیط زیست اهمیت دهد. همچنین خیلی از مخاطبین و فالوورهای شما هم ارزش‌های مشترک با شما دارند.

شما می‌توانید استوری بگذارید و از آن‌ها بخواهید که به شما پیشنهادی در حیطه ارزش مشترک شما بدهند. مثل تصویر زیر:

کوئسشن باکس اینستاگرام
نمونه‌ای از موئسشن باکس اینستاگرام

در این تصویر B Corporation از یک فعال محیط زیست نقل قول کرده و در باکس سوال اینستاگرام از کاربرانش پرسیده که کدام فعال محیط زیست و سیاره تاثیرگذاری بیشتری برای شما داشتند؟ شما هم می‌توانید چنین کاری را انجام دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • 22 ایده ناب تولید محتوا برای اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ایده‌های تولید محتوا در اینستاگرام (ترندها) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین روش برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • استراتژی محتوایی چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (تکنیک‌های تضمین موفقیت) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

شما می‌توانید میزبان یک تیک اور باشید.

تیک اور یا همان Takeover به زمانی می‌گویند که اکانت اینستاگرامتان را برای چند ساعت دست کسی مثل یک سلبریتی، اینفلوئنسر یا حتی کارمندان‌تان بدهید تا برایتان تولید محتوا کند. تیک اوور اینستاگرام می‌تواند تعامل پیج شما را بالا برده و بینندگان جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورد. استیکر باکس سوال سکوی پرتابی عالی برای شروع تولید محتوا است و بینندگان شما از ارتباط مستقیمی که می‌توانند با شما داشته باشند نهایت لذت را خواهند برد.

و البته که این روش باید برای برند شما کارایی داشته باشد، برای مثال شرکت نوشیدنی ردبول که عموما اسپانسر تبلیغاتی برندهای ورزشی می‌شود، تمایل بسیاری به انجام تیک اور با یک ورزشکار مطرح المپیک را دارد.

کوئسشن باکس اینستاگرام
تیک اوور در اینستاگرام با کوئسشن باکس اینستاگرام

مثلاً در تصویر بالا برند ردبول از یک ورزشکار اسکی خواسته تا به سوالات فالوورها پاسخ بدهد.

از کالا یا سرویس‌دهی‌تان بازخورد بگیرید.

ممکن است مشتریان شما سوالات جزیی راجع به محصولات یا خدمات شما داشته‌ باشند که نیازی به تماس گرفتن با واحد پشتیبانی شما نباشد. یا مشتری‌ای باشد که به احتمال زیاد می‌خواهد از شما خرید کند ولی برایش یک سوال پیش‌ آمده که در این مواقع بهتر است به زودی به پاسخش برسد. باکس سوال اینستاگرام یک روش کم‌زحمت برای پشتیبانی از این‌ دست مشتری‌ها است.

شما می‌توانید یک هایلایت اینستاگرام از نظرات کاربران در مورد محصولات و خدمات خود بسازید و آن را در صفحه اینستاگرامی خود بگذارید تا هر کسی که شما را فالو می‌کند یا پیج شما را می‌بیند، نظرات کاربران شما را هم بخواند.

فان و شوخ باشید.

فروشگاه اینترنتی شما تنها یک مکان برای خرید و فروش نیست، بلکه شما باید گاهاً خنده را بر لب مشتری‌هایتان بیاورید، مگر معنی «اجتماعی بودن» چیزی غیر از این است؟

گاها از دنبال‌کنندگانتان سوال‌هایی که به محصول شما ربطی ندارد بپرسید، نه صرفا برای اینکه از سلیقه آنها آگاه شوید بلکه فقط برای ایجاد یک مکالمه گر‌م‌ و‌ صمیمی از آن استفاده کنید.

نکته: از استوری خود اسکرین‌شات بگیرید و به عنوان یک پست در صفحه خود پستش کنید، این کار به شما کمک می‌کند که تعامل بیشتری در قسمت فید هم داشته باشید.

برای مشتری‌هایتان ایجاد انگیزه کنید.

راجع به محصول و یا مکان جدید فروشگاهتان در استوری بپرسید و اجازه‌ دهید که بینندگان شما راجع‌ به آن و یا زمان تولید آن حدس بزنند. محصول جدید را معرفی‌ کنید و از مشتری‌هایتان بپرسید که چرا بابت این محصول هیجان‌زده‌اند و کاری‌ کنید که مشتری‌هایتان حتی از قبل از عرضه محصول به خرید آن محصول مشتاق‌ شوند. شما می‌توانید این رشته استوری‌ها را در صفحه خودتان هایلایت کنید.

پاسخ‌های دریافتی را در یک هایلایت با عنوان «سوالات متداول» ذخیره کنید.

با ایجاد این هایلایت شما می‌توانید در وقتی که برای جواب دادن به دایرکت ها می‌گذارید، صرفه‌جویی کنید. و همچنین این هایلایت می‌تواند منبع مفیدی برای مشتریانی که سوال‌هایی برای پرسیدن دارند، باشد. بهترین کار این است که هر یک ماه یا دو ماه در میان یک استوری بگذارید و از دنبال‌کنندگان خود بپرسید که آیا سوالی دارند یا نه.

دنبال‌کنندگان خود را بشناسید.

مردم از حرف زدن راجع به خودشان لذت می‌برند. پس شما می‌توانید از استیکر باکس سوال به این منظور و در راستای بالا بردن درصد تعامل پیج‌تان، استفاده کنید و همچنین اگر سوال‌های شما به کسب‌و‌کارتان مربوط باشد، بسیار پربازده خواهد بود. برای مثال یک پیج در اینستاگرام که در حیطه فروش کتاب فعالیت می‌کند می‌تواند با پرسیدن سوال‌های مربوطه از سلیقه دنبال‌کنندگان خود آگاه شود و بالطبع کتاب‌هایی را عرضه کند که مورد پسند دنبال‌کننده‌هایش قرار گیرد.

باکس سوال، ابزاری عالی برای اینفلوینسر‌ها

همه اینفلوینسرها از طریق گذاشتن پست، استوری، ریلز و غیره فعالیت می‌کنند، آن‌ها می‌توانند با استفاده از استیکر باکس سوال به سوال‌های احتمالی بینندگان خود جواب‌ بدهند. جواب دادن به سوالات با صدای خودتان می‌تواند اعتماد را بین شما و بینندگان‌تان برقرار کند.

دانش مشتری خود را تست کنید.

طرز‌ کار محصول و یا راه‌ و‌ روش سرویسی که ارائه می‌کنید را با استفاده از استیکر سوال و استیکر رای گیری به صورت ترکیبی، تبدیل به یک آزمون کوتاه کنید و یک هایلایت با مضمون «پیام‌های کلیدی» ایجاد کنید. اصلا مهم نیست که مشتری‌های شما جواب درست یا غلطی می‌دهند، چون شما باید پاسخ غلط را در قالب یک استوری جدید پست کرده و کاملا محترمانه پاسخ درست را در همان استوری قرار دهید تا همه دنبال‌کنندگان به آن دسترسی داشته‌ باشند. همچنین شما می‌توانید هایلایت خود را بعدا به صورت اتوماتیک به یک ریلز تبدیل کنید و آن‌ را پست کنید.

سوال‌ها را در یک لایو پاسخ دهید.

ویدیو لایو از خودتان می‌تواند بینندگان شما را افزایش دهد، تحقیقات نشان می‌دهد 30% مردم حداقل یک ویدیو لایو در هفته تماشا می‌کنند. از استیکر باکس سوال برای جمع‌آوری سوالات استفاده کنید و در یک لایو به تمامی سوالات پاسخ‌ دهید. درست است که بینندگان شما می‌توانند در قسمت نظرهای لایو از شما سوال بپرسند ولی ممکن‌ است بسیاری از سوالات از چشم شما دور بمانند.

اگر می‌خواهید هنگامی که در لایو هستید سوالات باکس را هم دریافت کنید، باید اول استوری حاوی استیکر باکس سوال را پست‌ کرده و بعد لایو را شروع کنید. شما می‌توانید از بین سوال‌هایی که در حین لایو در باکس سوال پرسیده می‌شود انتخاب‌ کنید تا روی لایو شما نمایش‌ داده‌ شود. بعد از پایان لایو آن را ذخیره کنید، شاید در آینده بدردتان خورد!

راهنمایی کنید.

وقتی یک «سوال و جواب» برای بیزینستان در پیجتان راه‌اندازی می‌کنید و یا وقتی کسی از شما بابت محصولات‌تان سوال‌ می‌پرسد، شما می‌توانید از این فرصت برای سوق دادن دنبال‌کنندگان‌تان به سوی فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده کنید. شما حتی می‌توانید با جواب‌ دادن به سوال‌هایی مرتبط و قرار دادن لینک خرید و یا تخفیف آن محصول، فروش خوبی داشته‌ باشید. این روشی قدیمی ولی همیشه کارآمد است.

یک مسابقه اینستاگرامی راه‌اندازی کنید.

مسابقه اینستاگرام یک راه برای افزایش تعامل است، مسابقه اینستاگرام به‌خاطر راه اندازی آسان بسیار محبوب است. ولی بهترین روش برای ایجاد مسابقه استفاده از استیکر باکس سوال است، همه‌ی ورودی‌هایتان در یک مکان قرار می‌گیرد و تعامل بالای شما باعث می‌شود که طبق الگوریتم اینستاگرام، استوری شما زودتر نمایش داده شود. وقتی همه داده‌ها را جمع‌آوری کردید می‌توانید برنده را اعلام کنید.

از مخاطبین خود بپرسید که دقیقا چه می‌خواهند.

گاهی راه‌های ساده بهترین راه‌ها هستند. از بینندگانتان بپرسید که دقیقا چه میخواهند. اگر شما میخواهید یک ایونت راه‌اندازی کنید میتوانید از بینندگانتان بپرسید که دوست دارند دقیقا چه چیزی در آن ایونت ببینند؟ شما میتوانید ار استیکر باکس سوال اینستاگرام برای این منظور استفاده کنید.

شاید مطالب زیر برایتان جالب و کاربردی باشد:

  • 12 فرمول تضمینی افزایش فالوور در اینستاگرام به صورت رایگان — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • هزار فالوور واقعی در اینستاگرام جذب کنید — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • جدیدترین الگوریتم‌های اینستاگرام در سال 2022 — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • افزایش فالوور با تکنیک فالو + فالوبک — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • روش تشخیص پیج فیک در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چگونه صفحه اینستاگرام خود را زیبا و حرفه‌ای کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

جمع‌بندی

کوئسشن باکس اینستاگرام کاربردهای بسیار زیادی دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای بازاریابی اینستاگرام خود استفاده کنید. وقتی که میزان تعامل شما با مخاطبین بالا رفت، می‌توانید با کمک الگوریتم اینستاگرام در معرض دید اکانت‌های بیشتری قرار بگیرید.

شما چه کاربردهای دیگری برای کوئسشن باکس اینستاگرام می‌شناسید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.