سئو 329 بازدید

یکی از ویژگی‌های خاص بشریت، علاقه بسیار به «رقابت» در عرصه‌های مختلف بوده است. رقابت و برتری در رقابت‌ها یکی از موضوعات پر اهمیتی است که در عرصه وبسایت‌ها و اینترنت نیز همواره مورد بحث می‌باشد. وقتی یک صفحه وب را مدیریت می‌کنید، علاقه‌مند هستید که بازدیدهای زیادی داشته باشید، اما چگونه می‌توانید محبوبیت یک وب سایت را اندازه‌گیری کنید؟ یک عامل اصلی در محبوبیت وبسایت می‌تواند ترافیک مخاطبان آن وبسایت باشد. در عرصه محبوبیت و اندازه‌گیری ترافیک وبسایت‌ها یکی از پیشروترین و معروف‌ترین ابزارها، ابزار الکسا (Alexa) می‌باشد. ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم در ابتدا با این ابزار آشنا شویم، سپس روش‌هایی را برای شما بازگو کنیم که موجب کاهش رتبه سایت در الکسا خواهد شد. امیدوارم تا انتهای بحث با ما همراه باشید.

الکسا چیست؟

الکسا شرکتی است که در سال 1996 تأسیس شد. این شرکت، داده‌های ترافیکی وب سایت‌ها را نگهداری می‌کند و بیشتر به‌دلیل اطلاعات رتبه وب سایت خود به نام رتبه الکسا شناخته شده است. این شرکت در سال 1999 توسط آمازون و جف بزوس خریداری شد. رتبه جهانی الکسا نشان می‌دهد که سایت شما چقدر در سراسر جهان محبوب است (=بازدید دارد) و رتبه الکسای کشوری، محبوبیت را در کشوری که دامنه در آن ثبت شده است، نشان می‌دهد. طبق گفته وبسایت الکسا این اطلاعات به‌صورت زیر برآورد و اندازه‌گیری می‌شوند:

رتبه‌های ترافیک الکسا بر اساس داده‌های ترافیکی است که توسط کاربران در پنل داده جهانی الکسا در یک دوره زمانی 3 ماهه ارائه می‌شود… سایتی با بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و بازدید از صفحات در جهان، در رتبه 1 قرار دارد.

البته ارائه این طبقه‌بندی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که وبسایت الکسا به کاربران ارائه می‌دهد، اطلاعات منحصر به فردی از کاربران وبسایت، خصوصیات بازدیدکنندگان شما، کلمات کلیدی ورودی سایت و همچنین اطلاعات ارزشمندی از رقبای خود را نیز می‌توانید از طریق الکسا به دست آورید. تصویر زیر پنل اطلاعات وبسایت کاپریلا را در وبسایت الکسا به شما نمایش می‌دهد.

سایت الکسا
تصویری از گزارشات سایت الکسا

همانطور که مشاهده می‌کنید سایت الکسا اطلاعات جالبی از وبسایت‌های مد نظر را در اختیار شما قرار می‌دهد و تصویر بالا تنها مربوط به داده‌های نسخه رایگان و عمومی این سایت می‌باشد؛ پلن پولی ابزار الکسا اطلاعاتی بسیار کاملتر و دقیق‌تر از آنالیز سایت‌ها را به شما ارائه می‌کند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که الکسا تخمینی از تعداد دفعات بازدید سایت‌ها محاسبه کرده و آن را با ترافیک سایر سایت‌ها مقایسه می‌کند، این یعنی رتبه الکسای هر سایت، فقط به تعداد ترافیک آن سایت بستگی نداشته و بلکه سایر سایت‌ها نیز در این رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شوند.

چگونه رتبه الکسا وبسایت خود را مشاهده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید، دو راه وجود دارد:

  • استفاده از وبسایت الکسا به نشانی Alexa.com
  • استفاده از افزونه مرورگر الکسا

در روش اول، پس از ورود به وبسایت الکسا و با وارد کردن آدرس وبسایت مد نظر خود به نتایجی مشابه داشبوردی که در قسمت قبل نشان داده شد، دست خواهید یافت. اگر قصد دارید با سرعت بیشتری به این اطلاعات دست پیدا کنید، می‌توانید افزونه الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کنید و پس از حضور در وبسایت مد نظر، بر روی نماد آن کلیک کنید تا خلاصه‌ای از مهم‌ترین داده‌های آن سایت را مشاهده کنید. نتیجه مشابه تصویر زیر خواهد شد.

مشاهده رتبه الکسا با افزونه مرورگر
مشاهده رتبه الکسا با افزونه مرورگر

آنچه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید:

  • رتبه جهانی (26,345) و میزان تغییر رتبه در ساعات گذشته (کاهش 2143 رتبه الکسا به دلیل افزایش ترافیک این سایت)
  • رتبه کشوری در ایران (691)
  • برخی از کلمات کلیدی که بیشترین ورودی سایت از گوگل را دارند.
  • سایت‌هایی که مشابه با این سایت هستند (از نظر نوع کلمات کلیدی ورودی، بازدیدکننده‌ها و …)

آیا رتبه الکسا مهم است؟

رتبه الکسا یک فاکتور بسیار مهم برای وبسایت‌هایی که از مدل درآمدی تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کنند می‌باشد، چون رتبه الکسا، پتانسیل بازدهی تبلیغاتی یک سایت را نشان می‌دهد. هر چه رتبه الکسا بهتر باشد، گویای بالا بودن ترافیک سایت است که در نتیجه، گرفتن تبلیغات و کسب درآمد با تبلیغات کلیکی را ساده‌تر می‌کند. بنابراین، کاهش رتبه الکسا می‌تواند برای کسب و کارهای محتوایی مفید باشد و فرصت‌های درآمدزایی آن را افزایش دهد اما اگر وبسایت شما شامل یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر باشد، رتبه الکسا و به طور کلی، استراتژی کاهش رتبه سایت در الکسا از اهمیت کمی برخوردار خواهد بود:

  • کسب و کارهای مبتنی بر اپلیکیشن
  • کسب و کارهای تخصصی با مخاطب خاص
  • کسب و کارهای خدماتی
  • شرکت‌ها و موسسات

چه عواملی بر رتبه‌بندی الکسا تأثیر می‌گذارد؟

طبق آزمایش‌هایی که علاقه‌مندان به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ انجام داده‌اند، چندین متغیر وجود دارد که در الگوریتم رتبه الکسا نقش دارند. این موارد شامل پارامترهای زیر هستند و به‌ترتیب اهمیت لیست شده‌اند:

  • ترافیک افرادی که از نوار ابزار الکسا استفاده می‌کنند (که تخمین عالی از تعداد بازدیدکنندگان سایت است).
  • تعداد بازدید از صفحات سایت
  • زمان صرف شده در سایت به ازای هر بازدیدکننده
  • نرخ پرش و CTR (نرخ کلیک)
  • کیفیت و تنوع بازدیدکنندگان
  • تعداد لینک‌های ورودی به سایت (که به‌عنوان بک‌لینک نیز شناخته می‌شود).
  • اشتراک‌گذاری مطالب در رسانه‌های اجتماعی، لایک‌ها و نظرات
  • سرعت بارگذاری سایت (که باعث می‌شود بازدیدکنندگان سایت شما را به سرعت ترک نکنند).
  • UX UI سایت

برای حضور در بین سایت‌های برتر در رتبه الکسا به چند بازدید نیاز داریم؟

برای پاسخ دادن به این سؤال، جواب‌های دقیقی وجود ندارد، طبق آزمایشاتی که متخصصان این حوزه انجام داده‌اند، نتایجی تقریبی حاصل شده است که ما در زیر با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • رتبه 100,000 = 1000 بازدیدکننده در روز.
  • رتبه 50,000 = 5000 بازدیدکننده در روز.
  • رتبه 20,000 = 10,000 بازدیدکننده در روز.
  • رتبه 10,000 = 25,000 بازدیدکننده در روز.
  • رتبه 5000 برتر = بیش از 50,000 بازدیدکننده در روز.

اعداد بالا تقریبی بوده و برای رتبه‌بندی در سطح جهان محاسبه شده است. رتبه الکسا در هر کشور متفاوت بوده و به میزان ترافیک سایت‌های دیگر در آن کشور هم بستگی دارد؛ مخصوصاً آنکه الکسا فقط به تعداد بازدید و بازدیدکننده نگاه نمی‌کند و فاکتورهای متعدد دیگری را نیز در محاسبات خود دخالت می‌دهد.

چگونه رتبه الکسا وبسایت خود را کاهش دهیم؟

وقتی از کاهش رتبه سایت در الکسا صحبت می‌کنیم، منظور از کاهش، بهتر شدن رتبه است چرا که هر چه رتبه الکسای یک سایت به عدد 1 نزدیک‌تر باشد، ارزش و اعتبار بالاتری دارد. به همین دلیل به جای عبارت «افزایش رتبه الکسا» از «کاهش رتبه الکسا» استفاده می‌کنیم. در این مرحله به فاکتورهایی که به بهبود رتبه الکسای سایت شما کمک خواهد کرد، اشاره می‌کنیم.

افزونه الکسا را نصب کنید.

در مرحله اول، افزونه الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کنید و از کلیه اعضای سایت خود نیز بخواهید این کار را انجام دهند. همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای اندازه‌گیری رتبه وبسایت‌ها که الکسا از آن بهره می‌برد، استفاده از داده‌هایی است که افزونه الکسا از مرورگرهای کاربران ارائه می‌دهد. شما به‌عنوان مالک وبسایت، روزانه دفعات بسیاری به وبسایت خود مراجعه خواهید کرد، وجود افزونه الکسا در مرورگر شما کمک خوبی به رشد رتبه الکسای شما خواهد کرد.

برای افزایش بازدید، کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید.

مهم‌ترین رویکرد افزایش ترافیک باکیفیت، تمرکز بر سئو و کلمات کلیدی است. بنابراین از اولین کارهای شما برای کاهش رتبه الکسا، تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن عباراتی است که در بازار هدف شما، جستجوی زیادی داشته و رقبای شما هم با آن کلمات، ورودی زیادی می‌گیرند. باید تلاش کنید به جز کلمات کلیدی اصلی کسب و کار خود، آن دسته از کلمات کلیدی که ارتباط موضوعی درجه دو و سه با شما دارند و یا به صورت کلمات کلیدی دنباله‌دار هستند را پیدا کرده و برای آنها محتوای سئو شده تولید کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

برای کاهش رتبه سایت در الکسا، مطالب قدیمی خود را به‌روز کنید.

برای بهینه‌سازی وب سایت خود برای رتبه الکسای بهتر، صفحات و مطالب قدیمی را با افزودن محتوای جدید به آنها ارتقا داده و بروز کنید. موتورهای جستجو فرکانس بروزرسانی صفحات را هنگام محاسبه رتبه‌بندی نتایج خود، در نظر گرفته و تحلیل می‌کنند. اگر به‌ندرت یا هرگز صفحه‌ای را در وب سایت خود به روز نمی‌کنید، موتورهای جستجو فرض می‌کنند که آن صفحه را رها کرده‌اید اهمیتی برای شما ندارد؛ در نتیجه صفحه شما هم از دیدرس توجه گوگل خارج می‌شود. باید به طور مستمر بررسی کنید کدام مطالب شما ترافیک کمی دارد، مطالب آن قدیمی شده و باید آن را بروزرسانی کنید. مطمئن باشید این کار به رشد جایگاه آن صفحه در گوگل کمک خواهد کرد. مثلاً در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که برخی مقالاتی که در یک سایت، در چندین ماه گذشته منتشر شده، نتوانستند جایگاه خوبی در گوگل پیدا کنند و باید روی ارتقای کیفیت آنها بیشتر کار شود.

روشهای کاهش رتبه سایت در الکسا
لزوم بروزرسانی مطالب قدیمی برای بهبود رتبه در گوگل

به طور مستمر، مطالب جدید منتشر کنید.

علاوه بر آپدیت صفحات قدیمی در وب سایت شما، انتشار مطالب جدید و محتوایی مرتبط و جذاب با نیاز مخاطبان می‌تواند رتبه الکسای سایت شما را بهبود بخشد. هر مطلب جدید اگر کیفیت خوبی داشته باشد و اصول سئو تولید محتوا را رعایت کرده باشد، فرصت‌های رتبه‌بندی جدیدی را برای سایت شما ارائه می‌دهد چون هر صفحه جدید در نتایج گوگل برای بیش از یک کلمه کلیدی و چند ده کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند.  به طور مثال ممکن است همین مقاله «کاهش رتبه سایت در الکسا» نزد موتورهای جستجو با ده‌ها کلماتی که در این متن آورده شده، رتبه‌بندی شود ولی میانگین رتبه این کلمات بستگی به کلمات کلیدی اصلی این موضوع دارد.بی‌شک، برخی از این کلمات کلیدی ممکن است فقط تعداد کمی از بازدیدکنندگان را در هر ماه جذب کنند، اما اگر به طور منظم صفحات جدیدی از محتوای مرتبط و جذاب را منتشر کنید، این ترافیک اضافی می‌تواند به سرعت افزایش یابد. در لیست زیر، برخی از کلمات کلیدی مرتبط با این مقاله را که هر کدام می‌تواند ترافیک جدیدی را به سایت ما بکشاند، آورده شده است:

  • رتبه الکسا
  • الکسا چیست
  • کاهش رتبه الکسا
  • افزایش رتبه الکسا
  • روشهای کاهش رتبه الکسا
  • و …

محتوای جذاب به‌وسیله موتورهای جستجو هم پاداش داده می‌شوند و همین امر منجر به افزایش بازدید سایت شده و بر افزایش ماندگاری بازدیدکنندگان در وبسایت نیز تأثیر می‌گذارد؛ در نهایت آنکه نه تنها رتبه موتورهای جستجو بلکه رتبه الکسای سایت شما را نیز بهبود می‌بخشد. به طور خلاصه باید گفت محتوای با کیفیت به افزایش ترافیک کمک می‌کند و افزایش ترافیک به بهبود رتبه الکسا سرعت می‌بخشد. ما در خصوص محتوای با کیفیت در مقاله‌های مختلف آکادمی کاپریلا نکات زیادی را عنوان کرده‌ایم ولی به طور خلاصه می‌توان گفت که محتوای عالی با تحقیق در مورد کلمات کلیدی و نیاز مخاطب هدف شروع می‌شود. اگر آنچه می‌نویسید چیزی نیست که مردم به دنبال آن هستند، تاثیری در افزایش ترافیک شما نخواهد داشت. محتوای عالی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد و شامل همه چیزهایی است که ممکن است مخاطب بخواهد در مورد آن موضوع بداند.
  • کامل است (2000+ کلمه).
  • خواندن آن آسان است.
  • کاربردی است.
  • با UI و UX عالی ارائه شده است.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برای افزایش رتبه، تصاویر وبسایت خود را بهینه کنید.

بهینه‌سازی تصاویر در محتوای وب سایت باعث کاهش رتبه الکسا می‌شود؛ خواه تصاویر شما JPEG، GIF ،PNG یا هر فرمت دیگری باشند، هر کدام باید یک نام مرتبط با موضوع مقاله و عکس داشته باشند. گرچه بازدیدکنندگان بیشتر اوقات نام فایل تصاویر را نمی‌بینند، اما موتورهای جستجو هنگام خزیدن در وب سایت شما، آنها را بررسی می‌کنند. استفاده از نام فایل‌های مرتبط به موتورهای جستجو در شناسایی و درک تصاویر وب سایت شما کمک می‌کند. همچنین، تصاویر سایت شما ممکن است در Google Images رتبه بالاتری داشته باشند و صفحاتی که تصاویر در آنها قرار دارند ممکن است در صفحات جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. مثلاً در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که بخشی از ترافیک ورودی آن سایت از گوگل، از بخش تصاویر گوگل به دست آمده است.

افزایش ترافیک سایت با سئو تصاویر
افزایش ترافیک سایت با سئو تصاویر

مهم‌تر از استفاده از نام فایل‌های مرتبط، قرار دادن متن جایگزین برای تصاویر وب‌سایت‌تان است. متن جایگزین یا Alt Tag نوعی کد HTML است که برای ارائه توضیحات متنی تصویر به بازدیدکنندگان طراحی شده است. اگر یک مشکل فنی مانع از نمایش تصویر به بازدیدکننده شود، بازدیدکنندگان متن جایگزین آن را مشاهده خواهند کرد. مانند نام فایل‌های مرتبط، متن جایگزین به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا تصاویر وب‌سایت شما را بهتر درک کنند، بنابراین استفاده از این کد HTML ممکن است رتبه‌بندی جستجوی سایت شما را افزایش دهد و پس از آن، رتبه الکسا آن را کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر، مقاله سئو تصاویر را بخوانید.

بک‌لینک بسازید.

یکی از مهم‌ترین راه‌کارها برای بهبود رتبه سئو و الکسا ایجاد پیوندهایی از وبسایت‌های دیگر برای وبسایت شما است، ساخت بک لینک با کیفیت علاوه بر اینکه قدرت دامنه وبسایت شما را بالا می‌برد، به افزایش ترافیک وبسایت شما نیز کمک می‌کند و در این مقاله هم یاد گرفتیم که افزایش ترافیک به بهبود رتبه الکسا منجر خواهد شد. علاوه بر این نکته، ایجاد بک‌لینک‌های در وبسایت‌های دیگر باعث هدایت ترافیک خوبی از بازدیدکنندگان آن وبسایت‌ها به سمت سایت شما خواهد شد. حضور و فعالیت در انجمن‌های گفتگو نیز یکی از راه‌های ساخت بک‌لینک و هدایت مخاطبان به وبسایت است، همچنین انتشار رپرتاژ آگهی هم به این هدف کمک می‌کند.

سفارش رپرتاژ آگهی با نشریلا

سایت نشریلا از بزرگترین پلتفرم‌های انتشار و خرید رپورتاژ آگهی در کشور است که با کسب و کارهای زیادی در حال حاضر کار می‌کند. خدمات و مزایایی که نشریلا برای صاحبان کسب و کارها دارد، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی به صدها رسانه و سایت خبری و امکان معرفی اختصاصی کسب و کار آنهاست که سبب شده با استقبال بالایی از سوی کسب و کارها مواجه شود؛ این استقبال و افزایش درخواست انتشار رپرتاژ، درآمد سایت‌های همکار نشریلا را افزایش داده است. در زیر می‌توانید برخی ناشران رپورتاژ نشریلا را مشاهده کنید.

برای کاهش رتبه سایت در الکسا، سرعت سایت را افزایش دهید.

آیا می‌دانستید که سرعت وب سایت شما می‌تواند بر رتبه الکسا آن تأثیر بگذارد؟ ما در خصوص این فاکتور در بخش‌های بالاتر صحبت کرده بودیم و در مقاله افزایش سرعت سایت با 20 راهکار بسیار مهم و موثر به طور کامل به این موضوع پرداختیم؛ ولی در این قسمت، بررسی مختصری خواهیم داشت. میانگین مدت زمانی که بازدیدکنندگان باید منتظر بمانند تا وب سایت شما بارگذاری شود، بر تعداد و کیفیت بازدید از صفحه تأثیر می‌گذارد. طبق مطالعه‌ای که توسط Aberdeen Group انجام شد، هر ثانیه اضافی که بازدیدکننده باید منتظر بماند، بازدید از صفحه را تا 11 درصد کاهش می‌دهد. اگر میانگین زمان بارگذاری وب سایت شما در حال حاضر سه ثانیه است اما به‌عنوان مثال به شش ثانیه افزایش پیدا کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که بازدید از صفحه شما تقریباً یک سوم کاهش یابد و با بازدیدهای کمتر از صفحه، وب سایت شما رتبه الکسای نامطلوبی خواهد داشت.

یک راه‌کار سریع ولی غیر معمول برای کاهش رتبه سایت در الکسا

در مقایسه با الگوریتم‌های پیچیده گوگل، الکسا هنوز در وضعیت نسبتاً ابتدایی قرار دارد. دست‌کاری رتبه سایت در الکسا به نسبت آسان است و یک کاربر می‌تواند رتبه الکسای سایت خود را به‌گونه‌ای تحت تأثیر قرار دهد که در گوگل امکان‌پذیر نیست. در واقع، اگر ابزاری برای تغییر آدرس IP خود دارید، می‌توانید به راحتی بازدید از صفحات وب سایت خود را افزایش دهید. اگر می‌خواهید به سرعت رتبه الکسا خود را افزایش دهید، با IPهای مختلف به وبسایت خود سر بزنید. به طور مثال می‌توانید به طریق زیر عمل کنید:

  1. افزونه الکسا را بر روی مرورگرهای مختلف از جمله کروم، سافاری، فایرفاکس و… نصب کنید.
  2. یک VPN با IP متغیر انتخاب کنید و با آن به وبسایت خود مراجعه کنید.
  3. وارد صفحات وبسایت خود شوید و به گشت و گذار بپردازید (کل نفرات شرکت باید این کار را انجام دهند).
  4. پس از 10 دقیقه کشور را در VPN تغییر دهید و به گشت و گذار ادامه دهید.
  5. این کار را تا وقتی که حوصله دارید انجام دهید.

این روش یکی از سریع‌ترین روش‌های بهبود رتبه الکسا برای وبسایت‌های تازه تاسیس می‌باشد.

محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی نشر دهید.

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها برای جذب ترافیک و بالا بردن مخاطبان وبسایت می‌باشد، علاوه بر اثرات سئویی این موضوع، شما کاربران بسیاری را به‌صورت مستقیم جذب خواهید کرد و ترافیک جذب شده به رشد رتبه الکسای شما کمک خواهد کرد.

روش‌های کلاه سیاه برای کاهش رتبه سایت در الکسا

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که راه‌ها و روش‌های گفته شده در قسمت‌های قبل را پردردسر می‌دانید و یا وقت زیادی برای اجرای آنها ندارید، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • بازدید جعلی برای وبسایت خود بخرید.
  • از تبلیغات پاپ آپ استفاده کنید.
  • از یک سایت‌های تبادل ترافیک مانند RankBoostUp استفاده کنید.
  • یک دامنه با ترافیک بالا و مرتبط با سایت خود بخرید و آن را به سایت خود ریدایرکت کنید.

برترین وبسایت‌ها در الکسا کدامند؟

طبق اعلام وبسایت الکسا، برترین وبسایت‌های ایران و جهان به‌صورت زیر هستند. فقط توجه داشته باشید که این رتبه‌بندی ممکن است با گذر زمان، تغییراتی داشته باشد.

رتبه جهان ایران
1 Google.com Google.com
2 Youtube.com Aparat.com
3 Tmall.com Digikala.com
4 Facebook.com Varzesh3.com
5 Qq.com Telewebion.com
6 Baidu.com Shaparak.ir
7 Sohu.com Rokna.net
8 Taobao.com Donya-e-eqtesad.com
9 360.cn Namasha.com
10 Jd.com Divar.ir

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من محمدجواد طبی کبیر، علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ و یادگیری در این زمینه هستم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.