ایمیل مارکتینگ 1112 بازدید

آیا می‌خواهید برای وبسایت، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی خود، خبرنامه ایمیلی بسازید؟ ساخت خبرنامه ایمیلی به شما کمک می‌کند ارتباطتان را با مشتریان بالقوه و بالفعل خود به شکل بهتر و قوی‌تری حفظ کنید. همچنین باعث می‌شود کاربرانتان دوباره به وبسایت شما سر بزنند و آن‌ها را به خرید مجدد از شما ترغیب کند. بسیاری از افراد تازه‌کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ، ساخت خبرنامه‌های ایمیلی را کار سختی می‌دانند؛ شاید به این دلیل که احساس می‌کنند این کار، بیش از حد تخصصی یا وقت‌گیر است. شاید 10 سال پیش این حرف درست بود، اما امروز که با تعداد زیادی از ابزارهای آنلاین پیشرفته روبرو هستیم، ساخت خبرنامه ایمیلی بسیار آسان و سریع شده و هر کسی به راحتی می‌تواند از پس آن بر آید. اما سوال اصلی‌تر این افراد این است که آیا خبرنامه‌های بازاریابی ایمیلی در ایران توجیه دارد یا خیر. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به‌صورت گام به گام به شما می‌گوییم چرا و چگونه باید خبرنامه ایمیلی خود را بسازید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

خبرنامه ایمیلی چیست؟

خبرنامه ایمیلی نوعی راه ارتباطی بین کسب و کار و کاربران آن برای فرستادن اخبار، مطالب جدید، و تغییرات محصولات و کسب و کار و به طور کلی، هر محتوایی که برای کاربر مفید است، می‌باشد. برای دریافت این اطلاعات، افراد باید با وارد کردن ایمیل خود، عضو خبرنامه شما شوند. به این افراد مشترک (Subscribers)، لید (Leads) یا حتی مخاطب (Contacts) هم گفته می‌شود.

کسب و کارها با روش‌ها و اهداف مختلفی از خبرنامه‌های ایمیلی استفاده می‌کنند. برای مثال، بعضی از کسب و کارها خبرنامه ایمیلی را برای اطلاع‌رسانی درباره محصولات جدید و ارائه اطلاعاتی درباره آنها به کار می‌برند. وبسایت‌ها و بلاگ‌ها، محتوای جدید خود را با هدف افزایش ترافیک سایت، از طریق این خبرنامه‌ها به کاربرانشان اطلاع می‌دهند. بسیاری از سایت‌ها هم از بازاریابی ایمیلی و خبرنامه‌های آن برای حفظ ارتباط با مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار استفاده می‌کنند.

چرا باید از خبرنامه ایمیلی استفاده کنیم؟

بد نیست بدانید 75 درصد افرادی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، برای مراجعه دوباره به سایتتان، آدرس آن را فراموش می‌کنند و نمی‌توانند بازگردند. دنیای اینترنت آن‌چنان وسیع است که هر سایت و محتوایی به راحتی در آن گم و ناپدید می‌شود. با ساخت خبرنامه ایمیلی، بازدیدکنندگان سایت تبدیل به مشترکان خبرنامه (=لید) خواهند شد. به محض اینکه آن‌ها عضو خبرنامه شما شوند، می‌توانید ارتباطتان را شکل داده و ارتقا دهید تا آن‌ها را به وبسایت خود برگردانید. به بیانی ساده، بدون داشتن خبرنامه ایمیلی، هر روز تعدادی از مشتریان و مشترکان احتمالی خود را از دست می‌دهید.

نرخ بازگشت سرمایه ایمیل
نرخ بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ

شاید برایتان سوال پیش آید که اگر از مشتریان بخواهیم در شبکه‌های اجتماعی ما عضو شوند چه می‌شود؟ آیا این راه به حفظ ارتباط کمکی نمی‌کند؟ این روش هم مفید است و شما حتماً باید در شبکه‌های اجتماعی هم به فکر افزایش فالوور باشید. با این حال، شما صاحب پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیستید و بهتر است روی رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی متعلق به خودتان، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید. غول‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و فیسبوک دسترسی مخاطبان به شما را محدود می‌کنند. مهم‌تر از همه، اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی دائم پست‌های جدید شبکه‌های اجتماعی خود را چک نمی‌کنند. در حالی که افراد معمولاً ایمیل خود را چند بار در روز چک می‌کنند؛ حتی بیشتر افراد، نوتیفیکیشن دریافت ایمیل جدید را در موبایل خود فعال کرده‌اند.

ساخت خبرنامه ایمیلی برای چه کسانی مناسب است؟

شاید برای خیلی از شما سوال باشد که آیا خبرنامه ایمیلی برای کسب و کار، بلاگ یا شرکت آن‌ها مناسب است یا خیر؟ آیا ارزش دارد برای آن وقت بگذاریم؟ آیا نرخ بازگشت سرمایه مناسبی دارد؟ جواب این سوال همیشه «بله» است. حتی اگر تازه کار خود را شروع کرده‌اید، باید در همان روز اول، ساخت خبرنامه ایمیلی خود را آغاز کنید. هر روزی که انجام این کار را عقب بیندازید، در حال از دست داد پول، مشترکان و مشتریان خود هستید. مهم نیست در چه بازار یا کسب و کاری فعالیت دارید یا اینکه ترافیک وبسایت شما چقدر است، بازاریابی با ایمیل، موقعیتی دو سر برد است.

بازاریابی با ایمیل برای کسب و کارهای کوچک

صرف نظر از زمینه کاری شما و ابعاد آن، ساخت خبرنامه ایمیلی همیشه تاثیر مثبت برای شما خواهد داشت. این روش، به صرفه‌ترین راه برای حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی، بازدیدکنندگان وبسایت و مشتریان احتمالی است. شکی نیست که 100 درصد کاربران شما از ایمیل استفاده نمی‌کنند اما همان بخشی که با ایمیل به شما جذب می‌شوند، می‌توانند تاثیر زیادی در موفقیت شما داشته باشند.

خبرنامه ایمیلی برای وبسایتهای تجارت الکترونیکی

تحقیقات جهانی نشان داده‌اند بیش از 44 درصد افرادی که از فروشگاه‌های اینترنتی ایمیل دریافت می‌کنند، حداقل یک بار از طریق ایمیل تبلیغاتی، خرید خود را انجام داده‌اند. اگر شما صاحب فروشگاه آنلاین هستید، یکی تاثیرگذارترین راه‌های جذب مشتری برای شما استفاده از مزایای ایمیل مارکتینگ است. کافیست در همین ایران بررسی کوچکی انجام دهیم تا متوجه شویم سال‌هاست که بزرگان تجارت الکترونیک از طریق ایمیل، بازدیدکنندگان عادی را به مشتریان خود تبدیل می‌کنند.

ساخت خبرنامه ایمیلی برای سازمان‌های غیر انتفاعی و خیریه

سازمان‌های غیر انتفاعی، خیریه و مردم‌نهاد نیاز دارند برای دریافت کمک‌های مالی، پشتیبانی انسانی، اطلاع‌رسانی رویدادهای مختلف و … با حامیان خود ارتباط برقرار کنند. بازاریابی ایمیلی و استفاده از خبرنامه ایمیلی به نسبت راه‌های دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی، تماس تلفنی و تبلیغات نمایشی هزینه بسیار کمتری دارد. با استفاده از ساخت خبرنامه ایمیلی، سازمان‌های غیر انتفاعی می‌توانند با عموم مردم و اهداکنندگان به طور شخصی‌سازی شده و هدفمند در ارتباط باشند. معمولاً کاربران تمایل دارند ایمیل‌هایی که از سازمان‌های خیریه تحت حمایت خود دریافت می‌کنند را باز کنند. در واقع 49 درصد کاربران جوان اینترنت، ترجیح می‌دهند اطلاعات جدید مربوط به این سازمان‌ها را از طریق ایمیل دریافت کنند.

راهنمای ساختن خبرنامه ایمیل
خبرنامه ایمیلی سایت غیر انتفاعی و خیریه

خبرنامه ایمیلی برای سایت‌های محتوایی

اگر در حال راه‌اندازی یک بلاگ یا سایت محتوامحور هستید، استفاده از بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب برای شما است (استفاده از ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی هم بسیار موثر است). بسیاری از افراد دیجیتال مارکتر، اینفلوئنسرها و بلاگرهای معروف به دلایل زیر برای خود فهرست ایمیل هوادارانشان را جمع‌آوری می‌کنند:

  • جذب دوباره مخاطبانی که بدون فرستادن ایمیل دیگر هرگز قرار نیست به وبسایت شما سر بزنند.
  • جمع‌آوری فهرستی از مخاطبان وفادار بدون استفاده از پلتفرم‌های دیگران مثل شبکه‌های اجتماعی.
  • شما نمی‌توانید شبکه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو را کنترل کنید. ممکن است با هر دلیلی، رتبه‌بندی سایت شما در گوگل افت کند یا پروفایل شبکه اجتماعی شما به حالت تعلیق درآید (یا حتی هک شود). به‌عبارت دیگر شما صاحب فهرست ایمیل‌های خود هستید و در استفاده همیشگی از آن، اختیار کامل دارید.

ساخت خبرنامه ایمیلی برای کسب و کارهای آموزشی

موسسات آموزشی نیاز دارند از سمت دانشجویان، دانش‌آموزان، استادان، والدین و کسب و کارهای محلی حمایت شوند. فرقی ندارد هدف موسسه فروش محصولات آموزشی، جذب دانشجو، فعالیت‌های دیگر باشد؛ ایمیل ارزان‌ترین و مستقیم‌ترین راه ارتباطی برای مدارس و دانشگاه‌ها است.

برنامه‌ریزی قبل از ساخت خبرنامه ایمیلی

آنچه تا اینجای مقاله گفته شد، تنها چند مورد از موقعیت‌هایی است که ساخت خبرنامه ایمیلی به کمک کسب و کارها، افراد و سازمان‌های مختلف می‌آید. قطعاً مثال‌های بیشتری در این مورد وجود دارد؛ به همین دلیل اکثر بازاریاب‌ها معتقدند بازاریابی با ایمیل یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی است. به خواندن مقاله ادامه دهید تا شما را برای ساخت خبرنامه ایمیلی و رشد برند و کسب و کارتان راهنمایی کنیم.

هدف خود از ایجاد خبرنامه ایمیلی را تعیین کنید.

قبل از ساخت خبرنامه ایمیلی باید اهداف خود را مشخص کنید و آن‌ها را قسمتی از استراتژی بازاریابی ایمیلی حساب شده خود در نظر بگیرید. برای اینکه خبرنامه ایمیلی شما در طولانی مدت موفق باشد باید از استراتژی هدفمند طولانی مدت هم استفاده کنید؛ یعنی طوری نباشد که هر ماه یا هر هفته فقط طبق عادت برای مخاطبان خود ایمیلی بفرستید با این هدف که ایمیلی فرستاده باشید. قبل از اینکه ساخت خبرنامه ایمیلی خود را شروع کنید، به استراتژی محتوایی و بازاریابی آن خوب فکر کنید، درست مثل استراتژی‌ای که برای وبسایت یا بلاگ خود دارید. از خود این سوالات را بپرسید:

  • این خبرنامه را برای چه کسانی می‌فرستم؟ (پرسونای مخاطبان من چه کسانی هستند و نیازهای آن‌ها چیست؟)
  • خبرنامه ایمیلی من چه اهدافی دارد؟ (برای مثال ایجاد ترافیک وب، افزایش فروش، ایجاد ارتباط بهتر با مشتری، ایجاد مخاطب وفادار برای محتوای خود و …)
  • قرار است چه محتوایی را با ایمیلی برای مشترکان خود بفرستم؟ (برای مثال مقالات جدید بلاگ، اخبار جشنواره‌های فروش، محصولات جدید و غیره)
  • هر چند وقت یک بار باید خبرنامه بفرستم؟ (هفتگی، ماهانه، فصلی و …)
  • خبرنامه من برای مخاطب چه ارزشی دارد؟ (چرا مخاطبان باید عضو خبرنامه من شوند؟)

اگر جواب این سوال‌ها را پیدا کنید، خبرنامه ایمیلی شما با ارزش می‌شود. یادتان باشد هر تعاملی از سمت شما با مخاطب، باید دارای یک ارزش پیشنهادی برای مخاطب باشد. همین که اهداف خبرنامه ایمیلی خود را مشخص کردید، بهتر می‌توانید به محتوا و استراتژی خود فکر کنید.

درباره ارزش خبرنامه ایمیلی خود تصمیم بگیرید.

مطمئناً همه دوست دارند مخاطب از خبرنامه ایمیلی‌شان استفاده کند، نه اینکه در آخر سر از پوشه اسپم در بیاورد. برای دستیابی به این هدف باید در خبرنامه ایمیلی خود محتوای باارزش بنویسید و در فاصله‌های زمانی منظم آن‌ها را ارسال کنید.

  • زمان ثابتی را برای ارسال ایمیل مشخص کنید. (برای مثال هر دوشنبه، اولین پنج‌شنبه هر ماه و …)؛
  • بهترین ایده‌ها برای محتوای خبرنامه را با جالب‌ترین پیشنهاد‌ها ترکیب کنید (از تفکر خلاق کمک بگیرید).
  • مواظب لحن، سبک و روش نوشتار خبرنامه خود باشید (از روش‌هایی استفاده کنید که برای خواننده آشنا و مطلوب باشد)؛
  • وجه تمایز (مزیت رقابتی) خود با رقیبان را مشخص کنید.

در مورد نحوه کسب درآمد از خبرنامه ایمیلی خود تصمیم بگیرید.

بسیاری از دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که از یک لیست ایمیل باکیفیت می‌توان پول خوبی درآورد. در مقیاس جهانی، هر هزار تومانی که برای بازاریابی ایمیلی خرج می‌کنید، 32 هزار تومان به شما برمی‌گرداند. همین‌که تعداد مشترکان شما افزایش پیدا کند، دنبال راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از خبرنامه ایمیلی خود بگردید. در ادامه، تعدادی از ساده‌ترین راه‌های کسب درآمد از خبرنامه ایمیلی را به شما نشان می‌دهیم.

فروش محصولات

اولین روش کسب درآمد با ساخت خبرنامه ایمیلی، فروش محصولات است. با ارسال ایمیل می‌توان به مشترکان خود، پیشنهاد‌های ویژه و تخفیف ارائه داد؛ به این ترتیب آن‌ها تشویق می‌شوند که از شما خرید کنند. همچنین با به کار بردن درست گزینه‌های فراخوانی به عمل (CTA)، ارائه محتوای مخصوص اعضا، نسخه آزمایشی و نمونه‌های رایگان، مشتری را دوباره به وبسایت خود برگردانید. زمانی که سعی دارید محصول خود را بفروشید، فرمول «ارزش، ارزش، ارزش و سپس، مجاب کردن» را گوشه ذهن داشته باشید. این فرمول به ما می‌فهماند که باید ارزشی که به مخاطب پیشنهاد می‌دهد، 3 برابر بیشتر از تلاش شما برای مجاب کردن او به خرید باشد. بیشتر بازاریابان معتقدند خبرنامه‌هایی که طبق این فرمول نوشته می‌شوند، بهتر از خبرنامه‌هایی که مشتری را فقط دعوت به خرید می‌کنند، نتیجه می‌دهند.

بیش‌فروشی محصولات و خدمات

بیش‌فروشی (Upselling) و فروش مکمل (Cross-Selling) روشی است که در آن فروشنده، مشتری را متقاعد می‌کند محصول یا خدماتی اضافه و جانبی را بخرد یا دریافت کند. به محض اینکه اعضای خبرنامه ایمیلی‌تان به‌اندازه کافی افزایش پیدا کرد، برای مشتری‌های خود پیشنهاد‌های شخصی و ویژه ارسال کنید. به‌ دلیل اینکه این ایمیل‌ها شخصی‌سازی شده و برای گروه خاصی از مخاطبان تهیه شده‌اند، عملکرد بهتری خواهند داشت. همین عملکرد خوب باعث می‌شود کسب و کارها روز به روز بیشتر به بیش‌فروشی و فروش مکمل با ایمیل روی بیاورند.

فراموش نکنید برای اینکه از ایمیل‌های بیش‌فروشی نتیجه بگیرید، باید ابتدا به مشتری ارزش محصولات یا خدمات خود را ثابت دهید؛ در غیر این صورت این ایمیل‌ها برای مشتری آزاردهنده خواهند بود.

Upselling و Cross-Selling
مثالی ساده از Upselling و Cross-Selling

همکاری در فروش

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ در ایران هم به یکی از فرصت‌های خوب کسب درآمد اینترنتی تبدیل شده است. در این مدل درآمدی، فروشنده اصلی محصول (فردی که به شما تبلیغ می‌دهد) در ازای هر فروش از طریق لینک بازاریابی شما، به شما پورسانت پرداخت می‌کند. برای این کار باید محصولات یا خدماتی که بین مشتریان طرفدار دارند را پیدا کنید و لینک‌های اختصاصی خود، آفرهای خرید آن‌ها را به خبرنامه‌های ایمیلی خود اضافه کنید. مثلاً فرض کنید شما یک وبلاگ‌نویس در زمینه اخبار تکنولوژی هستید، ایمیلی برای مشترکین خود می‌فرستید که در آن در مورد مقاله جدیدتان در مورد نقد و بررسی لپتاپ هوواوی صحبت کردید، می‌توانید در آن مقاله و خود ایمیل، لینک خرید این لپتاپ را از سیستم‌های همکاری در فروش مثل دیجیکالا قرار دهید.

تبلیغات یا اجاره دادن لیست ایمیل

اگر لیست ایمیل‌های شما رشد خوبی داشته باشد و هم از نظر اعضا و هم کیفیت ایمیلها در سطحی قابل قبول باشد، می‌توانید با اجاره دادن لیست خود کسب درآمد کنید. بیشتر افراد خبر ندارند بازاریابی با ایمیل چه قابلیت‌هایی دارد، تا زمانی که می‌فهمند با لیست ساده ایمیل‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد. خوشبختانه بسیاری از افراد دنبال کسی می‌گردند که لیست ایمیل آماده داشته باشد. فرض کنید شما سایت فروش لوازم‌التحریر آنلاین دارید و از یک فروشگاه اینترنتی فروش کتاب پول می‌گیرید تا یک ایمیل از طرف آنها برای مخاطبان خود ارسال کنید. چون کتاب با محصولات شما مرتبط بوده و از طرفی باعث رنجش مخاطبان شما نخواهد شد، از این کار یک نتیجه برد-برد-برد به دست خواهد آمد.

برنامه‌ریزی تهیه لیست ایمیل خبرنامه ایمیلی

در این مرحله، شما اهداف و ارزش پیشنهادی کسب و کار خود و البته خبرنامه ایمیلی‌تان را می‌دانید. پس وقت آن رسیده است که برای خبرنامه ایمیل خود مخاطب پیدا کنید. برنامه‌ریزی حساب‌ شده برای ساخت خبرنامه ایمیل مارکتینگ قدم مهمی است، اما اگر مخاطبی نداشته باشید که خبرنامه خود را برای آنها ارسال کنید تلاشتان بی‌فایده خواهد بود. برای ساخت خبرنامه ایمیلی باید این مراحل را طی کنید:

آموزش ساخت خبرنامه ایمیلی
نمونه فرم عضویت در خبرنامه سایت محتوایی

ساخت فرم‌های opt-in ایمیلی جذاب

اولین قدم برای ساخت لیست خبرنامه ایمیلی، ایجاد فرم‌های opt-in است. بدون انجام دادن این کار نمی‌توانید اطلاعات بازدیدکنندگان وبسایتتان را جمع‌آوری کنید. قبل از انتخاب فراخوانی به اقدام برای فرم‌های ثبت ایمیل خود، به این موارد توجه کنید:

  • شفافیت: درباره خبرنامه خود اطلاعات دقیق و شفافی ارائه دهید، در این صورت مشترکان بیشتری جمع می‌کنید. به آنها بگویید که ایمیلشان را برای چه منظوری استفاده خواهید کرد.
  • ساده‌سازی: فرآیند عضویت را ساده و آسان کنید. فقط اطلاعاتی را از بازدیدکنندگان بخواهید که واقعاً به آن نیاز دارید (برای مثال، فقط آدرس ایمیل و شاید اسم کوچک).
  • تایید: برای اینکه مطمئن شوید در لیست ایمیل‌های شما فقط ایمیل افرادی وجود دارد که مایل به دریافت خبرنامه‌های شما هستند، از فرآیند opt-in مجدد استفاده کنید. این فرآیند، همان ارسال لینک فعالسازی عضویت به ایمیل کاربر است تا مطمئن شوید خود صاحب ایمیل، آگاهانه نسبت به عضویت در خبرنامه شما اقدام کرده است.

مانور استراتژیک روی فرم عضویت در خبرنامه

بعد از ساخت فرم‌های عضویت در خبرنامه ایمیلی باید آن‌ها را به بهترین شکل در وبسایت خود قرار دهید. با این کار، بازدیدکنندگان عضو خبرنامه شما می‌شوند. در این مرحله باید به دو مورد توجه کنید: ایجاد فرصت‌های کافی برای عضویت و ثبت نام کاربر و ایجاد تجربه کاربری خوب. تعادل برقرار کردن بین این دو مورد بسیار مهم است. اگر فرم عضویت را در مکان مناسبی قرار ندهید، به خوبی دیده نمی‌شود و حتی ممکن است برای کاربر مزاحمت ایجاد کنید. این مزاحمت باعث می‌شود تعداد کسانی که در خبرنامه شما ثبت‌نام می‌کنند کاهش یابد و همچنین رتبه‌بندی وبسایت شما در موتورهای جستجو مثل گوگل هم افت کند (برای مثال قبل از اینکه کاربر با وبسایت شما ارتباط برقرار کند، تبلیغات popups نمایش دهید). معمولاً قرار دادن فرم ثبت‌نام در گوشه‌ها یا پایین صفحه روش بهتری برای جذب بازدیدکنندگان است. می‌توانید جاهای مختلف را امتحان کنید و ببینید از کدام بیشتر نتیجه می‌گیرید.

مزایای ساخت خبرنامه ایمیلی
ارائه دلیل برای عضویت در خبرنامه

یادآوری دلیل عضویت در خبرنامه به خوانندگان

حتی با قرار دادن فرم ثبت‌نام خبرنامه در وبسایت، باز هم افرادی فراموش می‌کنند که ثبت‌نام کنند. برای همین شما باید برای تشویق بازدیدکنندگان به عضویت، در بعضی از قسمت‌های محتوا مستقیماً به عضویت در خبرنامه اشاره کنید. این روش اغلب اوقات نتیجه می‌دهد؛ زیرا خواننده هنگام مطالعه محتوای وبسایت شما متوجه می‌شود که با عضویت در خبرنامه از چه مطالب با ارزشی بهره‌مند می‌شود. علاوه بر این وقتی مستقیماً از افراد درخواست می‌کنید، بیشتر احتمال دارد که آن کار را انجام دهند.

تبلیغ خبرنامه ایمیلی در شبکه‌های اجتماعی

برای جذب اعضای بیشتر نباید فعالیت خود را محدود به وبسایت کنید. شاید فالوئرهای شما در شبکه‌های اجتماعی هم دوست داشته باشند درباره خبرنامه ایمیلی شما بیشتر بدانند و عضو آن شوند. در شبکه‌های اجتماعی هر چند وقت یک بار پستی درباره عضویت در خبرنامه خود بگذارید. همچنین لینک عضویت در خبرنامه را در پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار دهید. با این استراتژی هیچ مشترکی را از دست نمی‌دهید. برای آنکه بتوانید چند لینک در بیو سایت خود قرار دهید، می‌توانید از ابزار رایگان درج چند لینک در بیو به نام بهلینک استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

برنامه‌ریزی ساخت خبرنامه ایمیلی

در مرحله آخر، به سراغ ساخت خبرنامه ایمیلی و ارسال آن برای مخاطبان می‌رویم. برای ساخت خبرنامه ایمیلی موثر باید دستورالعمل‌های خاصی را دنبال کنید و از ابزارهای مناسب برای ارسال ایمیل‌ها و مدیریت کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید. ابتدا نکات طلایی خبرنامه‌های ایمیلی را مرور می‌کنیم و در ادامه، مراحل ساخت خبرنامه با استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ Sendinblue را به شما نشان می‌دهیم.

خبرنامه ایمیلی را مطابق با هویت برند خود طراحی کنید.

برای اینکه خبرنامه شما برای مخاطب، دارای اعتبار و قابل یادآوری باشد، باید مطابق با هویت برندی که در وبسایت یا بلاگ خود معرفی می‌کنید ایمیلتان را طراحی کنید. آسان‌ترین راه برای دستیابی به این هدف این است ایمیل را با نام فرستنده سایتتان ارسال کرده و لوگو برندتان را در قسمت header ایمیل قرار دهید. در نتیجه مخاطبان در نگاه اول متوجه می‌شوند که این ایمیل را شما فرستاده‌اید.

در پنل Sendinblue قسمتی برای قرار دادن لوگو در ایمیل‌ها طراحی شده است. تنها کاری که باید کنید این است که لوگو خود را بکشید و در این قسمت رها کنید تا آپلود شود. برای ایجاد هماهنگی بیشتر باید همان فونت و رنگ‌هایی که در وبسایت استفاده کردید را در خبرنامه هم به کار ببرید. در این صورت انسجام ظاهری بین وبسایت و خبرنامه ایمیلی حفظ می‌شود.

مهم‌ترین اطلاعات را در ابتدای خبرنامه بیاورید.

خبرنامه خود را طبق سبک نوشتاری «هرم وارونه» بنویسید. مهم‌ترین موضوعات و اصل مطلب را اول خبرنامه عنوان کنید. هرم وارونه نوعی سبک نوشتاری در روزنامه‌نگاری است. در این سبک، نتیجه‌گیری یا اطلاعات نهایی در ابتدای متن می‌آیند و در ادامه، سایر جزئیات عنوان می‌شوند. سبک هرم وارونه در فضای دیجیتال و نوشتن محتوای وب بسیار کاربردی است، چون در مدتی کم و به راحتی توجه مخاطب را جلب می‌کند. اغلب اوقاتی که مخاطب، خبرنامه شما را باز می‌کند، زمان زیادی برای خواندن و توجه به همه جزئیات ندارد به همین دلیل بهتر است همان ابتدا، نظر او را جلب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش خبرنامه ایمیلی
قرار دادن اصل پیام با تصویری گیرا در ابتدای ایمیل

به‌ علت کمبود وقت خواننده، شما باید از ساختار مطالب خود اطمینان حاصل کنید و حتماً اطلاعات مهم را اولویت‌بندی کنید و در ابتدای خبرنامه قرار دهید. مطالب مهم شامل پیشنهادهای تبلیغاتی، اطلاعیه‌ای خاص درباره کسب و کار شما یا مقاله‌ای متمایز می‌شود. همه این اطلاعات مهم را اول خبرنامه بنویسید که خواننده مجبور نشود برای دیدن آن‌ها صفحه را زیر و رو کند.

Fold خطی فرضی در سایت، اپلیکیشن و هر نوع محتوای آنلاین است که محتوای بالای صفحه را بدون نیاز به scroll کردن نشان می‌دهد. با قرار دادن اطلاعات ضروری بالای Fold و نوشتن مطالب کم‌اهمیت‌تر در پایین خبرنامه، مطمئن باشید مخاطبان توجه بیشتری به مطالب مورد نظر شما خواهند کرد.

بهینه سازی لندینگ پیج
مفهوم Fold صفحه

به فراخوانی به اقدام‌ها توجه کنید.

در اصل این فراخوانی به عمل یا همان کال تو اکشن‌ها هستند که باعث می‌شود شما به هدفتان از ایمیل مارکتینگ برسید. با استفاده از گزینه‌های فراخوانی به اقدام مناسب می‌توان خواننده را متقاعد کرد که در ایمیل شما روی لینکی که قرار دادید کلیک کرده و وارد وبسایت شما شما شود. فراخوانی به عمل (CTA) همان گزینه‌ای است که مخاطب را تشویق به انجام کاری می‌کند (برای مثال کلیک کردن روی یک مقاله، بازدید و خرید از وبسایت شما و …). وظیفه فراخوان‌ها ایجاد ترافیک، فروش و به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی است. آن‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر در فعالیت‌های تبلیغاتی و بهینه‌سازی خبرنامه شما هستند.

راهنمای ساخت فراخوان موثر

برای اینکه کال تو اکشن‌های مناسب و تاثیرگذاری برای خبرنامه خود بسازید، باید طبق این مراحل پیش بروید:

  • با رنگی متفاوت از رنگ بقیه خبرنامه، گزینه کال تو اکشن را مشخص کنید.
  • از فعل‌های عملی برای تشویق خوانندگان به انجام اقدامات مورد نظر شما استفاده کنید. مثلاً به جای گفتن «مشاهده محصولات»، بهتر است به صورت امری بنویسید «برای مشاهده محصولات، کلیک کنید».
  • فراخوان‌ها را در جاهای مناسب ایمیل قرار دهید که نظر خواننده را جلب کنند (معمولاً یک بار در ابتدای ایمیل و یک بار در انتها گذاشته می‌شود).

گزینه‌های فراخوانی به عمل مهم هستند، زیرا آن‌ها مخاطب را به سمت محصول یا مقاله دلخواه او هدایت می‌کنند. پس آن‌ها را جلوی چشم بگذارید که کاربران بدانند دقیقاً باید کجا کلیک کنند.

لینک پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را در ایمیل بگذارید.

خبرنامه ایمیلی و ایمیل مارکتینگ، بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال است؛ یعنی باید آن‌ها را به پلتفرم‌های دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی نیز متصل کنید. هنگام ارسال خبرنامه، استراتژی یکپارچه بازاریابی خود را فراموش نکنید. از طریق تمام راه‌های ارتباطی، برای خود مخاطب وفادار جذب کنید. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط مستقیم با مشتری و انتشار محتوا است؛ پس چرا آن‌ها را هم در استراتژی خبرنامه خود جای ندهیم؟

شبکه‌های اجتماعی در ایمیل
امکان افزودن حساب شبکه‌های اجتماعی در ایمیل

برای انجام این کار باید در خبرنامه، فراخوانی‌های مناسب قرار دهید و مخاطبان را به صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی دارید هدایت کنید. با این کار اعتبارتان بیشتر می‌شود و فالوئرهای بیشتری جذب می‌کنید. همچنین نقطه تماس دیگری بین خود و مخاطبتان ایجاد خواهید کرد. در ابزار Sendinblue که در ادامه مقاله توضیح داده خواهد شد، با انتخاب گزینه «شبکه‌های اجتماعی» به راحتی می‌توانید به صفحات شبکه‌های اجتماعی خود متصل شوید و لینک‌های مورد نظرتان را به ایمیل‌های خود اضافه کنید.

خبرنامه خود را از پوشه اسپم دور نگه دارید.

در سال 2012 حدود 90 درصد ایمیل‌ها در جهان، اسپم به حساب می‌آمدند. این رقم تا پایان سال 2018 به 58 درصد کاهش یافت. علت کاهش این آمار، پیشرفت فناوری‌های تشخیص و جلوگیری از ایمیلهای اسپم بود که توسط ابزارهای بازاریابی با ایمیل استفاده می‌شوند. این مسئله خبر خوبی برای کاربران و کسب و کارها به شمار می‌رفت. با این حال فناوری‌های مجهز به هوش مصنوعی بسیار حساس هستند و همچنان ممکن است به اشتباه، ایمیل شما را در پوشه اسپم قرار دهند. در ادامه مقاله به شما می‌گوییم چرا مسیر یک ایمیل به پوشه اسپم ختم می‌شود.

آموزش ساخت خبرنامه ایمیلی
اسپم شدن خبرنامه‌های ایمیلی

اسپم شدن به دلیل استفاده نکردن از double opt-in

برای ارائه انواع خدمات بازاریابی از جمله ایجاد ارتباط مداوم با مخاطب، شما نیاز به موافقت کاربر برای ارسال ایمیل دارید. کاربران بعد از ثبت‌نام در خبرنامه با تائید آدرس ایمیل خود، موافقتشان را اعلام می‌کنند (تایید دو مرحله‌ای). علاوه بر این امکان اضافه کردن آدرس‌های ایمیل به‌صورت دستی هم وجود دارد. اگر شما از این قابلیت سوء استفاده کنید و ایمیل‌هایی را از منابع تصادفی وارد کنید، در آخر ایمیتان سر از پوشه اسپم در می‌آورد.

سابقه بد آدرس فرستنده در ارسال ایمیل‌های اسپم

اگر قبلاً از آدرس ایمیل شما برای فرستادن اسپم یا بدافزار استفاده شده باشد، هر ایمیل جدید که هم بفرستید اسپم به حساب می‌آید. برای همین باید حتماً برای کسب و کار خود یک آدرس ایمیل تجاری جداگانه بسازید. در این صورت احتمال بیشتری دارد خبرنامه ایمیلی شما خروجی مناسبی داشته باشد (در خیلی از موارد، حتی IP ایمیل‌های اسپمی که فرستادید هم در لیست سیاه قرار می‌گیرد).

استفاده از عنوان‌های فریبکارانه در ایمیل

به عقیده کاربران، عنوان‌های فریبکارانه برخی از ایمیل‌ها که با هدف وسوسه باز کردن ایمیل استفاده می‌شوند، بسیار آزاردهنده هستند. هیچ‌کس دوست ندارد از این ایمیل‌ها دریافت کند؛ برای همین کاربران آن‌ها را به عنوان اسپم گزارش می‌دهند. الگوریتم‌های تشخیص اسپم این عنوان‌ها را به‌عنوان اسپم شناسایی می‌کنند. در پایین تعدادی از رایج‌ترین عنوان‌های فریبکارانه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • اخطار: اطلاعات خود را به روز کنید.
  • از سفارش شما متشکریم.
  • شما برنده جایزه شده‌اید.
  • (18+) این ایمیل را در محل کار خود باز نکنید.

درج نکردن اطلاعات فرستنده در ایمیل

در بسیاری از کشورها قوانین ضد اسپم وجود دارند. این قوانین فرستنده را ملزم می‌کنند که در ایمیلی که می‌فرستد حتماً آدرس ایمیل فرستنده، آدرس فیزیکی کامل و لینک لغو اشتراک به‌صورت دقیق و کامل وجود داشته باشد. اگر ایمیل فاقد هر یک از این اطلاعات باشد، احتمالاً در نهایت وارد پوشه اسپم می‌شود. با استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی با ایمیل و رعایت قوانین آنها می‌توان تضمین کرد ایمیل شما اسپم محسوب نخواهد شد.

مثال خبرنامه ایمیلی
استفاده از خبرنامه ایمیلی برای اطلاع‌رسانی اخبار برند

آموزش ساخت خبرنامه ایمیلی با ابزار Sendinlue

ساختن خبرنامه ایمیلی با استفاده از نرم افزار Sendinblue بسیار آسان است. در این نرم‌افزار آنلاین، امکان ارسال روزانه 300 عدد ایمیل به‌صورت رایگان وجود دارد. همچنین Sendinblue دارای حافظه‌ای با ظرفیت نامحدود برای ذخیره اطلاعات مشترکان است. سرویس‌هایی ایمیل مارکتینگ مانند Sendinblue، زیرساخت‌های لازم برای ارسال خبرنامه ایمیلی را بدون خطرات اسپم شدن و  برای تعداد زیادی از مخاطبان فراهم کرده‌اند. در ادامه مقاله، در 4 مرحله ساده نحوه ارسال خبرنامه را یاد می‌گیرید اما پیش از آن، نگاهی مختصر به امکانات این سایت داشته باشیم.

  • ابزار طراحی آنلاین خبرنامه ایمیلی بدون نیاز به کدنویسی (برای تضمین اینکه خبرنامه در گوشی‌های موبایل هم خوب به نظر برسد)
  • قالب‌های ایمیل آماده با قابلیت تنظیم دلخواه مطابق برند شما
  • امکان طراحی و استفاده از فرم‌های ثبت نام عضویت در خبرنامه
  • ابزارهای پیشرفته مدیریت مخاطبان (بخش‌بندی و …)
  • داشبوردهای تحلیل و گزارش برای پیگیری عملکرد کمپین‌های ایمیلی ارسال شده به صورت آنی و لحظه‌ای (نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک ایمیل، نرخ تحویل ایمیل و غیره).

مرحله اول) ایجاد حساب در Sendinblue

ساخت خبرنامه ایمیلی خود را با ایجاد حساب کاربری در Sendinblue شروع کنید. تمامی مراحل کمتر از چند دقیقه از وقت شما می‌گیرد:

  1. اطلاعات خود را در صفحه ثبت نام وارد کنید؛
  2. ایمیل تاییدیه که به آدرس ایمیلتان فرستاده می‌شود را باز کرده و روی لینک تایید کلیک کنید؛
  3. سایر اطلاعات خواسته شده را در کادرهای گفته شده بنویسید و پروفایلتان را کامل کنید.

بعد از افتتاح حساب و انجام مراحل بالا، 2 قدم تا تکمیل شدن فرآیند ثبت نام فاصله دارید. با انجام کارهای زیر باید حساب خود را فعال کنید.

  • حداقل 10 مخاطب را به پایگاه داده‌های خود اضافه کنید؛
  • اولین تبلیغ ایمیلی خود را بسازید و آن را برای ارسال، زمان‌بندی کنید (در این مرحله ایمیل را ارسال نخواهید کرد).

ارسال مخاطبان به Sendinblue

اگر از قبل مخاطبانی را دارید که به عضویت خبرنامه ایمیلی شما درآمده بودند، به این ترتیب باید آنها را به پایگاه داده Sendinblue منتقل کنید.

  • روی گزینه “contacts” در سمت چپ منو کلیک کنید.
  • گزینه “Import contacts” موجود در بالا سمت راست را انتخاب کنید.
آموزش کار با پنل خبرنامه ایمیلی
افزودن مخاطبان در سایت‌های ایمیل مارکتینگ

در این مرحله، تعدادی گزینه دیگر پیش روی شما قرار می‌گیرد. با استفاده از آن‌ها، مخاطبان خود را به Sendinblue اضافه کنید. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • انتقال فایل‌ها (Import files (.csv or .txt))
  • کپی و پیست کردن مخاطبان از فایل اکسل (Copy/paste contacts from your .xls file)
  • انتقال و همگام‌سازی مخاطبان از پلتفرمی دیگر (Synchronize and import from another platform)

علاوه بر روش‌های گفته شده، می‌توان با انتخاب گزینه “Add a contact” مخاطبان را به‌صورت دستی و تک به تک وارد کرد.

ساخت فرم لیست خبرنامه ایمیلی

قبل از ساختن اولین خبرنامه تبلیغاتی خود، به بازدیدکنندگانتان فرصت دهید ایمیل خود را به لیست ایمیل‌های شما اضافه کنند. برای این کار باید در Sendinblue فرم عضویت ایجاد کنید و در وبسایت خود قرار دهید. Sendinblue به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی فرم عضویت خبرنامه بسازید و در وبسایتتان بگذارید. برای ایجاد فرم عضویت در خبرنامه ایمیلی مراحل زیر را انجام دهید:

آموزش کار با پنل خبرنامه ایمیلی
طراحی فرم عضویت در خبرنامه
  • روی تب “contacts” کلیک کنید و “forms” را بیاورید.
  • گزینه “create your first subscription form” روی صفحه به نمایش در می‌آید.
  • برای فرم خود یک اسم بگذارید، در این صورت بعداً می‌توانید آن را در حسابتان پیدا کنید.
  • در مرحله بعد باید فرم عضویت را ویرایش کنید.

برای ویرایش و شخصی‌سازی فرم تنها کاری که باید کنید این است که فراخوانی به اقدام را اضافه کنید و رنگ‌هایی را به کار ببرید که بیشتر با برند شما و بقیه کادرها جور در می‌آیند. به محض اینکه فرم خود را طبق برندتان شخصی‌سازی کردید، باید از بین 3 گزینه موجود برای تایید عضویت یکی را انتخاب کنید. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • No confirmation email: با انتخاب این گزینه، مخاطب بدون دریافت ایمیل فعالسازی، به لیست اضافه خواهد شد.
  • Simple confirmation email: مخاطب به لیست شما اضافه می‌شود و یک ایمیل تاییدیه ساده دریافت می‌کند.
  • Double confirmation email (روش توصیه شده): یک ایمیل همراه با لینک تایید برای مخاطب ارسال می‌شود. فقط در صورتی که مخاطب ایمیل را باز کند و روی لینک کلیک کند به لیست مشترکین شما اضافه خواهد شد.

روش آخر یعنی Double confirmation email از همه روش‌ها بهتر و حرفه‌ای‌تر است؛ چون تضمین می‌کند که مخاطب شما واقعاً آدرس ایمیل درست خود را تایپ کرده است و تمایل دارد که ایمیل‌های شما را دریافت کند. با استفاده از این روش، نرخ تحویل ایمیل‌های شما و امتیاز سلامت فرستنده بالا می‌رود. چرا؟ به دو دلیل: اول اینکه دیگر با مشکلات ناشی از وارد کردن نادرست آدرس ایمیل مواجه نخواهید شد. دوم اینکه برای مخاطبانی که تمایل به دریافت خبرنامه ایمیلی ندارند، مزاحمتی ایجاد نمی‌شود. بعد از تنظیم معیارهای لازم برای ثبت نام، تنها کاری که باقی می‌ماند انتخاب لیستی است که می‌خواهید مخاطبان را به آن اضافه کنید. پس از انتخاب لیست گزینه “save” را بزنید.

برای افزودن فرم عضویت opt-in به وبسایت خود باید به این ترتیب پیش بروید. ابتدا روی تب “share” در پایین ویرایشگر خبرنامه کلیک کنید. در ادامه گزینه‌های زیادی برای به اشتراک‌گذاری فرم ظاهر خواهند شد. می‌توان برای وارد شدن به صفحه‌ای که فرم در آن قرار دارد از “link” استفاده کنید یا اینکه کدهای HTML مربوط به فرم را در سایت قرار دهید (ساده‌ترین راه استفاده از گزینه “iframe” است).

ساخت اولین کمپین خبرنامه ایمیلی

در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که چطور باید با استفاده از ویرایشگر کمپین ایمیل، خبرنامه بسازید. تا اینجای کار حساب خود را درست کرده‌اید، فرم عضویت در خبرنامه ایجاد شده و در وبسایتتان قرار گرفته است. همچنین کار مهم جمع‌آوری ایمیل مخاطبان برای لیست ایمیل‌های خود را شروع کرده‌اید. تنها کاری که در فرآیند ساخت خبرنامه ایمیلی باقی مانده، مرحله آخر یعنی ساخت خبرنامه است. برای این کار باید روی “Create an email campaign “ در زیر بخش “Campaigns” کلیک کنید. این گزینه در داشبورد Sendinblue قرار دارد. برای ایجاد کمپین خبرنامه در این سایت باید 4 مرحله را طی کنید:

  1. پیکربندی و تنظیمات ایمیل (setup)
  2. طراحی ایمیل (design)
  3. تعیین دریافت‌کنندگان ایمیل (recipients)
  4. تایید اطلاعات و ارسال (confirmation)

در صفحه اول کمپین خود می‌توانید تنظیمات دلخواهتان را اعمال کنید. گزینه‌های قابل تنظیم را در پایین آورده‌ایم.

  • Campaign Name: با گذاشتن اسم، پیدا کردن کمپین و ویرایش آن در این سرویس آسان‌تر می‌شود. مخاطبان شما این قسمت را نمی‌بینند.
  • Subject line: این قسمت همان عنوانی است که در بالای ایمیل نمایش داده می‌شود.
  • From email: آدرس ایمیل فرستنده خبرنامه.
  • From name: نام فرستنده که قبل از باز کردن ایمیل در inbox شخص دریافت‌کننده نمایان خواهد شد.

در انتخاب عنوان ایمیل دقت زیادی به خرج دهید. عنوان ایمیل اولین چیزی است که مخاطب شما می‌بیند. عنوان‌های جذاب، مخاطب شما را ترغیب می‌کند که ایمیل را باز کند. نام فرستنده هم اهمیت زیادی دارد. نامی برای خود انتخاب کنید که وقتی برای مخاطب ایمیل فرستادید به راحتی تشخیص دهد که ایمیل از طرف شما است.

حالا به مرحله دوم یعنی طراحی ایمیل می‌رسیم. در Sendinblue سه گزینه برای طراحی خبرنامه ایمیلی وجود دارد:

  • Drag and drop editor: با این گزینه به راحتی بلوک‌های حاوی متن خبرنامه را بکشید و داخل ویرایشگر قرار دهید یا اینکه تمپلیت‌های پیش ساخته را استفاده کنید.
  • Rich text editor: اگر ایمیل‌تان فقط نوشته دارد و هیچ کد HTML یا عکسی ندارد، از این گزینه استفاده کنید؛.
  • Paste your code: اگر از قبل کد HTML طراحی ایمیل را دارید و آن را در جای دیگری طراحی کرده‌اید، با این گزینه فقط ایمیل طراحی شده را در برنامه paste کنید.
آموزش کار با پنل ساخت خبرنامه ایمیلی
طراحی آسان انواع خبرنامه ایمیلی

اگر اولین بار است که خبرنامه طراحی می‌کنید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، بهتر است گزینه اول را انتخاب کنید.

حال که ایمیل شما آماده شده، باید مخاطبان ایمیل را مشخص کنید. در مرحله سوم، مخاطبانی که قرار است خبرنامه شما را دریافت کنند انتخاب و دسته‌بندی خواهند شد. لیست مربوط به مخاطبانی را انتخاب کنید که از طریق فرم موجود در وبسایت در خبرنامه شما عضو شده‌اند. با استفاده از گزینه “create a segment” می‌توان لیست مخاطبان را محدودتر کرد. برای مثال خبرنامه جدید را فقط برای افرادی می‌فرستید که ایمیل خبرنامه قبلی شما را باز کردند.

پس از آنکه تمام مراحل قبلی را پشت سر گذاشتید، نوبت به مرحله آخر می‌رسد. این مرحله، آخرین مرحله‌ای است که قبل از ارسال خبرنامه باید طی کنید. همچنین آخرین فرصت برای اطمینان پیدا کردن از اینکه همه تنظیمات و محتواها را درست درج داده‌اید و چیزی را از قلم نینداخته‌اید. در این مرحله باید خبرنامه ایمیلی را یک بار برای خود بفرستید و همه چیز را چک کنید. به محض اینکه از درستی همه چیز مطمئن شدید، روی گزینه “schedule” برای تعیین زمان ارسال، کلیک کنید.

آموزش کار با پنل خبرنامه ایمیلی
مرحله آخر ارسال خبرنامه ایمیلی

سخن آخر بر آموزش ساخت خبرنامه ایمیلی

در این مقاله یاد گرفتیم که برای ساخت خبرنامه ایمیلی چه نکاتی را باید رعایت کرد و چه اقداماتی را باید انجام دهیم. همچنین متوجه شدیم که استفاده از خبرنامه ایمیلی در استراتژی‌های بازاریابی می‌تواند فرصت رشد و درآمدزایی خوبی برای کسب و کارها ایجاد کند. با وجود ابزارهای بسیار زیاد و پیشرفته‌ای که برای ساخت و ارسال ایمیل تبلیغاتی وجود دارد، استفاده از ایمیل بسیار ساده و لذت‌بخش و البته موثر شده است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از امروز، روی استراتژی ساخت خبرنامه ایمیلی و استفاده از آن برای افزایش فروش، تمرکز کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 11 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.