ایمیل مارکتینگ 123 بازدید

همه صاحبان کسب و کار، همیشه به دنبال موفقیت کسب و کار خود هستند. آن‌ها از تمامی روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنند تا به یک نتیجه مطلوب برسند. اما در برخی حالات ممکن است از نتیجه کمپین‌هایی که تشکیل می‌دهند رضایت نداشته باشند. ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است که روزانه بسیاری از کسب و کارهای ایرانی و خارجی از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها با بهره از این روش، نتیجه مطلوبی دریافت می‌کنند اما افرادی هم هستند که از ایمیل مارکتینگ خود نتیجه قابل قبولی نمی‌گیرند. چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ چرا برخی کسب و کارها از این روش نتیجه مناسبی دریافت می‌کنند و برای برخی دیگر، ایمیل مارکتینگ هیچ کمکی به آنها نمی‌کند؟ نرخ کلیک ایمیل یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باعث می‌شود یک کسب و کار از راه‌اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ خود نتیجه بگیرد و یا نگیرد. اما نرخ کلیک ایمیل چیست و افزایش نرخ کلیک ایمیل با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟ افزایش نرخ کلیک در ایمیل مارکتینگ، یکی از مؤثرترین فاکتورها برای بهبود عملکرد کمپین‌های ایمیل مارکتینگ است. در این مطلب از وبلاگ کاپریلا راهکارهایی را برای افزایش نرخ کلیک ایمیل برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

پیش از مطالعه این مقاله، در صورتی که با بازاریابی ایمیلی آشنایی کافی ندارید، مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ را مطالعه کنید.

افزایش نرخ کلیک ایمیل (CTR) چیست و چرا مهم است؟

نرخ کلیک که به اختصار به آن CTR گفته ‌می‌شود، نسبت تعداد مخاطبینی است که بر روی حداقل یک لینک موجود داخل ایمیل شما کلیک کرده‌اند. نرخ کلیک ایمیل، یک عدد درصدی است و فرمول محاسبه آن بسیار ساده است. تعداد مخاطبینی که بر روی یک لینک شما در ایمیل کلیک کرده باشند را بر تعداد کل ایمیل‌های ارسال تقسیم کنید و آن را در 100 ضرب کنید، عدد به دست آمده CTR ایمیل است. برای مثال تصور کنید شما به 1000 نفر ایمیل ارسال می‌کنید، 100 نفر از افرادی که ایمیل را دریافت کردند حداقل بر روی یکی از لینک‌های درون ایمیل کلیک می‌کنند در این صورت نرخ کلیک ایمیل شما برابر با 10 درصد است.

نرخ کلیک در ایمیل مارکتینگ را می‌توان به صورتهای زیر هم محاسبه و تحلیل کرد:

  • نرخ کلیک افرادی که ایمیل را باز کردند (روی عنوان کلیک کردند) و روی حداقل یک لینک، کلیک کردند.
  • نرخ کلیک کل ایمیل مارکتینگ (کلیکها تقسیم بر کل ایمیلهای ارسالی)
  • نرخ کلیک برای هر لینک خاص در ایمیل

هنگامی نرخ کلیک ایمیل افزایش پیدا می‌کند که شما به شناخت درستی از مخاطبین خود برسید. یعنی اگر نرخ کلیک ایمیل بالا باشد نشان‌دهنده این است که کمپین ایمیل شما مرتبط با علاقه‌مندی‌های مخاطبین‌تان بوده است. در واقع کاربران شما تعامل خوبی را با محتوای درون ایمیل برقرار کردند. هر چقدر نرخ کلیک ایمیل ارسالی بالاتر باشد، احتمال فروش شما نیز بیشتر خواهد بود. پس یکی از مزایای افزایش نرخ کلیک ایمیل، افزایش فروش است. در صورتی که نرخ کلیک ایمیل پایین باشد، این بدان معناست که به شناخت درستی از مخاطبین خود نرسیده‌اید و محتوایی را در ایمیل قرار دادید که باب میل مخاطب نبوده و نتوانسته آنها را به کلیک و ورود به سایت شما تشویق کند. پس باید بر روی کمپین ایمیل آینده خود تجدید نظر کنید.

فرمول محاسبه نرخ کلیک ایمیل

فاکتورهای مؤثر جهت افزایش نرخ کلیک ایمیل

در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای افزایش نرخ کلیک ایمیل را بررسی خواهیم کرد:

به انتخاب عنوان ایمیل خود توجه داشته باشید.

اولین چیزی که مخاطب در نگاه اول با آن روبرو می‌شود، عنوان ایمیل است. عنوان، نقش بسیار مهمی را در بالا بردن نرخ کلیک ایمیل ایفا می‌کند. یک عنوان مناسب باعث می‌شود کاربر، ایمیل شما را باز کند یا نکند. پس اگر عنوان مناسبی برای ایمیل خود انتخاب کنید، مخاطب ترغیب می‌شود تا ایمیل شما را باز کند. همچنین یک موضوع مناسب اعتماد مخاطب را بیشتر جذب می‌کند؛ در نتیجه او بر روی محتواها و لینک‌های درون ایمیل کلیک خواهد کرد.

یک عنوان مناسب و خوب، باعث افزایش نرخ کلیک ایمیل می‌شود. برای این که موضوع شما بین همه ایمیل‌های مخاطب بیشتر به چشم بیاید، بهتر است در عنوان خود از ایموجی‌ها نیز استفاده کنید. استفاده از ایموجی باعث می‌شود ایمیل شما در لیست ایمیل‌های مخاطب بیشتر به چشم بیاید. همچنین با گذاشتن یک ایموجی خاص، حس صمیمت بیشتری بین شما و کاربر ایجاد خواهد شد. در این صورت مخاطبین‌تان تعامل بیشتری با شما برقرار خواهند کرد و بر روی لینک‌های ایمیل دریافتی حتما کلیک می‌کنند. استفاده از اعداد، کاراکترها و کلمات تحریک‌کننده (رایگان، فوری، صفر تا صد و …) هم به این مورد کمک می‌کند.

به طول عنوان انتخابی خود نیز توجه کنید. طول عبارتی که انتخاب می‌کنید باید اندازه‌ای مناسب داشته باشد تا اگر کاربر در موبایل خود، ایمیل را باز کرد، همه عنوان را ببیند. در صورت بلند بودن طول عنوان، این امکان وجود نخواهد داشت.

ایمیل‌تان باید رنگ و بوی برند و وب‌سایت شما را داشته باشد.

هنگامی که طراحی ایمیل شما براساس برند و وبسایت‌تان باشد، مخاطب بیشتر به آن اعتماد می‌کند. در نتیجه، احتمال این که محتوای ایمیل را با دقت و میل بیشتری بخواند، بسیار بیشتر خواهد شد. پس طراحی مناسب و هماهنگ با برند نقش مهمی را در افزایش نرخ کلیک سایت ایفا می‌کند. اگر طراحی ایمیل شما با طراحی برند و وبسایت‌تان متفاوت باشد، ممکن است کاربر آن را نشناسد و به محض دریافت، آن را پاک کند و یا درخواست لغو عضویت بدهد. در طراحی ایمیل خود حتما لوگوی سازمان و یا کسب و کارتان را قرار دهید. وجود لوگو، اعتماد مخاطب را بیشتر می‌کند.

طرح‌بندی درست و متمرکز، نرخ کلیک ایمیل را افزایش خواهد داد.

احتمالاً بعضی ایمیل‌ها را دیده‌اید که ظاهری شلوغ و بهم ریخته دارند. طرح‌بندی درست و متمرکز، یکی از عواملی است که نرخ کلیک را به شدت افزایش می‌دهد. در حقیقت شما با طرح‌بندی درست ایمیل می‌توانید به راحتی مخاطب را به سمت دکمه اقدام به عمل (CTA) هدایت کنید. در این صورت کاربر بدون گیج شدن روی آن کلیک می‌کند و در نتیجه، نرخ کلیک ایمیل‌تان افزایش پیدا خواهد کرد.

تیم MailChimp مطالعاتی را انجام دادند و نتیجه گرفتند که، طراحی تک ستونه برای مخاطبین جذابیت بیشتری دارد و در این طراحی، آن‌ها بیشتر بر روی دکمه CTA کلیک می‌کنند. چیدمان چند ستونه را برای زمان‌هایی استفاده کنید که تعداد محتواهای شما بالا است و یا نیاز به ارائه معرفی محصول و یا ویژگی‌های مختلف آن را دارید.

احساسات مخاطب را تحریک کنید.

ترس، حیرت، کنجکاوی، عشق و نفرت برخی از احساساتی هستند که با تحریک آن‌ها، مخاطب ترغیب می‌شود تا ایمیل شما را باز کند. سعی کنید از عناوینی استفاده کنید که مخاطب آن را در طول زمان کمتر شنیده باشد و یا برایش حس کنجکاوی ایجاد کند. برای مثال می‌توانید بگویید: «چرا سگ‌تان از شما متنفر است؟» در اینجا هم عنوان خاصی استفاده کردید و هم بر روی احساسات مخاطب دست گذاشته‌اید. البته فراموش نکنید که استفاده از این عناوین هم حد و مرز دارد، بنابراین زیاده‌روی نکنید.

سعی نکنید در ایمیل خود محصول‌تان را بفروشید.

بسیاری از افراد سعی می‌کنند در عناوین ایمیل و یا محتوای آن، محصولات و یا خدمات خود را بفروشند. اما به شما می‌گوییم دوست عزیز، چیزی نفروش! مگر این که پیشنهاد یا هدیه خاصی باشد که قرار است به مخاطب تقدیم کنید. سعی کنید محصولات را در خط عنوان ایمیل و یا محتواهای ایمیل قرار ندهید. عناوینی که موضوع فروش دارند، نرخ باز شدن و کلیک کردن را کاهش می‌دهند. اگر اصرار دارید از محصولات و خدمات خود در ایمیل چیزی بگنجانید، مزایای محصول و یا خدمات خود را به مخاطب بفروشید نه خود محصول را.

برای افزایش نرخ کلیک ایمیل، ابتدا برای مخاطب انگیزه ایجاد کنید.

شما باید پیشنهاد خرید و یا فروش خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از مزایای درک شده برای خواننده برخوردار باشد: ارسال رایگان، تخفیف، هدایای فیزیکی و … می‌توانند ابزارهای عالی در اینجا باشند. برای مثال می‌توانید برای مخاطب یک ایمیل با این عنوان ارسال کنید: «فردا پیراهن خودتو رو رایگان درب منزل تحویل بگیر» و یا «پیرهن رایگانت رو فردا انتخاب کن!»

از کلمات غیر مرتبط استفاده نکنید.

فیلترهای هرزنامه ایمیل کاملاً هوشمند هستند. به همین دلیل باید به کلماتی که در ایمیل استفاده می‌کنید کاملا دقت کنید. از کلمات نامربوط استفاده نکنید.

اهمیت و مزایای نرخ کلیک ایمیل مارکتینگ

از تصاویر باکیفیت استفاده کنید.

ایمیل باید به گونه‌ای طراحی شود که بدون تصاویر، پیامش را به کاربر منتقل کند. اما همان‌گونه که می‌دانید مغز انسان تصاویر را با سرعت بیشتری پردازش می‌کند. از این رو استفاده از تصاویر درک ایمیل را برای مخاطب نیز بهتر می‌کند. اما سرویس‌های ایمیل به طور پیش فرض، بارگذاری تصویر را برای کاربران غیر فعال کرده است (مگر آنکه کاربر نمایش تصاویر را فعال کند). به همین دلیل باید از متن جایگزین Alt برای تصاویر در ایمیل استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که نباید بیش از حد از تصاویر استفاده کنید. سعی کنید از تصاویر باکیفیت در ایمیل خود بهره ببرید تا مخاطب پیام ایمیل را بهتر درک کند.

جهت افزایش نرخ کلیک، بهتر است از تعداد مناسبی دکمه CTA استفاده کنید.

تعداد مناسب گزینه‌های اقدام به عمل، یکی از فاکتورهای موثر در افزایش نرخ کلیک ایمیل است. بسیاری بر این باورند که هر چه تعداد این دکمه‌ها در ایمیل بیشتر باشد، افراد بیشتری کلیک می‌کنند. اما در حقیقت این‌گونه نیست و با افزایش تعداد CTA مخاطب بیشتر گیج خواهد شد. به عنوان مثال در خبرنامه‌ها به طور میانگین 3 گزینه CTA کفایت می‌کند. اما در حالت کلی هر چه تعداد CTA در ایمیل کمتر باشد، بهتر است چرا که مخاطب کمتر گیج می‌شود. هر چه تعداد گزینه‌های اقدام به عمل بیشتر باشد، مخاطب در انتخاب آن دچار تردید می‌شود. بدین ترتیب نرخ تعامل و نرخ کلیک ایمیل کاهش می‌یابد.

از پس‌زمینه روشن و کمرنگ در طراحی ایمیل استفاده کنید.

سعی کنید در طراحی ایمیل خود از پس‌زمینه‌های روشن با متن تیره استفاده کنید. زمینه‌های رنگی یا تیره چشم مخاطب را خسته می‌کند و تمرکز آن را پایین می‌آورد اما پس‌زمینه‌های روشن برای چشم مخاطب تمیزتر و جذاب‎‌تر است. همچنین پس‌زمینه روشن و متن تیره باعث افزایش تمرکز مخاطب حین خواندن می‌شود.

امکان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید.

سعی کنید ایمیلی طراحی کنید که گزینه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. از آن‌ها برای گسترش دسترسی ایمیل خود استفاده کنید. یک ایمیل خوب می‌تواند به سرعت توسط کاربران شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

زمانبندی مناسب برای ایمیل خود داشته باشید.

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در افزایش نرخ کلیک در ایمیل مارکتینگ، زمان‌بندی ارسال است. ایمیل خود را باید زمانی ارسال کنید که کاربر وقت آزادتری دارد و یا ایمیلهای خود را باز می‌کند. مثلاً اگر مخاطبان شما مدیران، کارمندان و … باشد، در زمان اداری و روزهای غیر تعطیل، ارسال ایمیل مناسبتر است.

و در آخر، همین حالا با این روش‌ها نرخ کلیک ایمیل خود را افزایش دهید.

درست است که همه کمپین‌های ایمیلی شرایط یکسان ندارند و ممکن است برخی بازدید کم و برخی بازدید بیشتری داشته باشند اما با استفاده از چند تکنیک ساده می‌توانید نرخ کلیک ایمیل خود را در هر شرایطی بالا ببرید. این تکنیک‌ها به طور کامل در این مقاله ذکر شده‌اند. اما به طور خلاصه و در پایان با این روش‌ها کلیک‌های ایمیل خود را همین حالا بالا ببرید:

  • انتخاب عنوان مناسب
  • تعداد مناسب دکمه‌ CTA
  • امکان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • تصاویر با کیفیت و به اندازه
  • زمان ارسال مناسب
  • طراحی مناسب و متناسب

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.