هر روزه تعداد بیشتری از افراد جذب کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین می‌شوند و به نوعی از فضای مجازی و اینترنت درآمد کسب می‌کنند؛ اگر شما هم جستجویی در اینترنت داشته‌اید، حتماً اسم مشاغل اینترنتی مختلفی را شنیده‌اید که از طریق آنها می‌توان به کسب درآمد رسید و یکی از این مشاغل اینترنتی، دراپ‌ شیپینگ (Drop-Shipping) می‌باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا با همراهی شما، به‌طور کامل کسب و کار اینترنتی دراپ شیپینگ را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کسب و کار مجازی چیست؟

قبل از این که به «کسب و کار دراپ شیپینگ» بپردازیم، اجازه بدهید کمی در مورد مبحث کسب و کار مجازی صحبت کنیم؛ چه کاری کسب و کار مجازی محسوب می‌شود؟ به‌طور کلی هر کاری که شما در آن، مشتریان را از طریق اینترنت جذب کرده و محصولات یا خدمات را به واسطه‌ی دنیای مجازی و اینترنت به آنها عرضه کنید، «کسب و کار مجازی» نامیده می‌شود. شایان ذکر است که برخی از این کسب و کارهای مجازی، نسخه‌های به روز شده‌‌ی کسب و کارهای سنتی هستند و صرفاً شکلی جدید به خود گرفته‌اند اما برخی دیگر فقط مخصوص دنیای مجازی هستند و به واسطه‌ی توسعه و نفوذ اینترنت در زندگی مردم، بوجود آمده‌اند؛ یکی از این مشاغلی که در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد، «دراپ شیپینگ» می‌باشد که در ادامه می‌خواهیم به‌طور کامل آن را برای شما شرح دهیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دراپ شیپینگ drop-shipping چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌شود از دراپ شیپینگ داشت عبارت است از یک مدل خرده‌فروشی که در آن فروشنده، محصولات را به‌صورت فیزیکی در انبار خود نگه‌داری نمی‌کند، بلکه پس از ثبت سفارش، آن را از شخص ثالثی (عمده‌فروش یا سازنده) تهیه کرده و برای مشتری ارسال می‌نماید؛ حال که یک دید کلی پیدا کرده‌اید، اجازه بدهید مسئله را کمی بازتر کنیم.

در کسب و کار دراپ شیپینگ، شما به‌عنوان یک فروشنده، محصولات مختلفی را از فروشندگان و سازندگان آنها در وب‌سایت خود معرفی کرده و مانند تمام فروشگاه‌های آنلاین، امکان خرید توسط کاربران را فراهم می‌آورید؛ اما با این تفاوت که بر خلاف فروشگاه‌های آنلاین معمولی، شما کالایی را خودتان تهیه نمی‌کنید و آن را در انبار نگه‌ نمی‌دارید، بلکه پس از ثبت سفارشِ مشتری و پرداخت هزینه، شما سفارش و کالای مورد نظر او را از فروشنده‌ یا تولیدکننده‌ی دیگری (شخص ثالث) تهیه کرده و سپس برای مشتری ارسال می‌نمایید.

کسب و کار اینترنتی و نوین دراپ شیپینگ، به دلیل سادگی در راه‌اندازی و ریسک پایین (عدم خرید و انبار کردن محصولات) طرفداران بسیاری پیدا کرده و به همین دلیل، یکی از عواملی است که به توسعه و گسترش کسب و کارهای اینترنتی کمک نموده است. از این رو، کسانی که از مدل کسب و کار دراپ شیپینگ استفاده می‌نمایند، باید بیشتر بر روی قوی کردن سیستم پشتیبانی و لجستیک خود کار کنند؛ زیرا کنترلی بر روی کیفیت یا کمیت محصولات ندارند و نمی‌توانند با افزایش کیفیت آن، مشتریان را به خود جذب نمایند.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که دراپ شیپینگ صرفاً یک کسب و کار نیست، بلکه «مدلی از کسب و کار» می‌باشد که می‌توان آن را به کسب و کارهای سنتی و دیجیتال دیگری تعمیم داد و این مدل را برای آن‌ها هم پیاده کرد.

پروسه دراپ شیپینگ
پروسه دراپ شیپینگ
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دراپ شیپینگ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، در دراپ شیپینگ محصولات از طریق یک تأمین‌کننده‌ی دیگر (شخص ثالث) در کمترین زمان ممکن، تهیه می‌شود؛ خرده‌فروشی که دراپ شیپینگ راه‌اندازی کرده است، پس از ثبت سفارش، آنها را سریعاً به تأمین‌کننده منتقل می‌کند تا پس از تأمین یا ساخت محصول، آن را برای مشتری ارسال نماید. شایان ذکر است که در مدل کسب و کار دراپ شیپینگ، هیچ محصول اضافه‌ای تولید نمی‌شود و به همین دلیل می‌توان از این مدل کسب و کار، برای نوعی تحقیق برای عرضه‌ی گسترده‌ی محصولی در بازار قبل از تولید انبوه استفاده کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دراپ شیپینگ چه مزایا و معایبی دارد؟

هر کسب و کاری مزایا و معایب خاص خود را دارد که شما باید بر اساس آنها تصمیم بگیرید که شغل مورد نظر شما، مناسبتان می‌باشد یا خیر؟ دراپ شیپینگ هم از این قضیه مستثنا نیست و در این قسمت از مقاله، می‌خواهیم به مزایا و معایب آن بپردازیم.

مزایای دراپ شیپینگ

برخی از مزایای دراپ شیپینگ که آن را به کسب و کاری محبوب تبدیل کرده است، عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی آسان
  • عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد
  • ریسک پایین
  • تنوع بالای محصولات
  • دوری از مشکلات حمل و نقل کالا

در ادامه به تشریح هر یک از مزایای دراپ شیپینگ خواهیم پرداخت.

مزایای دراپ شیپینگ
مزایای دراپ شیپینگ

راه ‌اندازی آسان

مهم‌ترین مزیت این کسب و کار، راه‌اندازی آسان آن می‌باشد. برای راه‌اندازی یک کسب و کار دراپ شیپینگ، اول باید یک وب‌سایت بسازید و سپس تأمین‌کننده‌های مختلفی را برای قراردادن محصولاتشان در وب‌سایت خود پیدا کنید و تمام! با انجام این کار، شما صاحب یک کسب و کار دراپ شیپینگ شده‌اید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سرمایه کم

همان‌طور که گفتیم در این مدل کسب و کار، شما – به‌عنوان صاحب کسب و کار – محصولی را خریداری نمی‌نمایید؛ بلکه به‌عنوان یک «واسطه» عمل می‌کنید! به همین دلیل با سرمایه‌ای بسیار پایین (فقط هزینه‌ی راه‌اندازی وب‌سایت) می‌توانید کسب و کار دراپ شیپینگ خود را تأسیس کرده و به کسب درآمد برسید.

ریسک پایین

راه‌اندازی آسان و سرمایه‌ی کم برای ایجاد تجارت دراپ شیپینگ، ریسک راه‌اندازی و شکست در آن را بسیار پایین می‌آورد؛ زیرا شما هزینه‌ی زیادی برای آن صرف نمی‌کنید و اگر به هر دلیلی شکست بخورد، شما ضرر زیادی نخواهید کرد؛ اما اگر نتیجه‌بخش باشد، درآمد خوبی خواهید داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تنوع بالای محصولات

همان‌طور که می‌دانیم در دراپ شیپینگ شما محصولی را خریداری و انبار نمی‌کنید، بلکه فقط آن را از طریق وب‌سایت به مشتریان معرفی کرده و پس از پرداخت مشتریان، سفارش ثبت‌شده را به تأمین‌کننده منتقل می‌نمایید؛ به همین دلیل می‌توانید با تأمین‌کننده‌های مختلفی همکاری داشته باشید و تنوع بالای از محصولات را در وب‌سایت دراپ شیپینگ خود برای فروش قرار دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوری از مشکلات حمل ‌و نقل

یکی از مشکلات عدیده‌ای که بسیاری از کسب و کارهای حوزه‌ی فروش با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، روش‌های حمل و نقل کالا، نگهداری و همچنین ارسال کالا به مشتریان می‌باشد که این مورد در مدل کسب و کار دراپ شیپینگ وجود ندارد؛ شما فقط سفارش را برای تأمین‌کننده ارسال می‌کنید و محصولات از همانجا – و توسط تأمین‌کننده – برای مشتری ارسال می‌گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معایب دراپ شیپینگ

در کنار مزایای زیادی که در مدل کسب و کار دراپ شیپینگ شاهد آن هستیم، این کسب و کار اینترنتی معایبی هم دارد که برخی از افراد را از راه‌اندازی آن منصرف می‌کند؛ برخی از معایب دراپ شیپینگ عبارت‌اند از:

  • سود پایین
  • رقابت بالا
  • کنترل پایین بر روی کیفیت محصولات
  • عدم تبدیل شدن به برند
  • کنترل ضعیف بر روی چرخه تأمین کالا
  • عدم کنترل بر قیمت‌گذاری محصولات

در ادامه به تشریح هر یک از معایب دراپ شیپینگ خواهیم پرداخت.

معایب دراپ شیپینگ
معایب دراپ شیپینگ

سود پایین

یکی از مزایای دراپ شیپینگ، هزینه‌ی پایین راه‌اندازی آن بود اما از طرفی این کسب و کار اینترنتی سود پایینی هم به ازای فروش هر محصول دارد و شما باید فروش بالایی داشته باشید تا به درآمدی قابل قبول برسید. شایان ذکر است که سود اصلی در این مدل از کسب و کار به تأمین‌کنندگان (شخص ثالث) می‌رسد.

رقابت بالا

در بالا اشاره کردیم که کسب و کار دراپ شیپینگ به سادگی قابل راه‌اندازی می‌باشد و این امر یکی از مزایای آن بود؛ اما همین فاکتور جزو معایب آن هم به حساب می‌آید! زیرا تعداد کسانی که یک تجارت دراپ شیپینگ را راه‌اندازی می‌کنند در حال افزایش است. جدای از تعداد بالای رقبا، به این نکته هم باید توجه کنید که ممکن است یک تأمین‌کننده با دراپ شیپینگ‌های مختلفی همکاری داشته باشید و به همین دلیل یک محصول در وب‌سایت‌های دراپ شیپینگ مختلفی قابل خریداری خواهد بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کنترل پایین بر روی کیفیت محصولات

از آنجایی که شما در تولید و تأمین محصولات دخالتی نداشته و همچنین محصولی را خودتان تولید یا خریداری و انبار نمی‌کنید، هیچ کنترلی بر روی کیفیت آن ندارید؛ جدای از این، نمی‌توانید بر روش‌های بسته‌بندی و ارسال کالا هم کنترلی داشته باشید؛ به همین منظور ممکن است یک تأمین‌کننده، کالاهایی با کیفیت پایین و بسته‌بندی نامناسب برای مشتریان ارسال کند و مشتریان این ایراد و کمبود کیفیت را تقصیر شما می‌دانند! به همین دلیل ممکن است نارضایتی از شما بالاتر برود و کاربران کمتری به وب‌سایت دراپ شیپینگ شما جذب شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

عدم تبدیل شدن به برند

در مدل کسب و کار دراپ شیپینگ، به دلیل اینکه محصولی از خود تولید نمی‌کنید و همچنین در بسته‌بندی و ارسال کالا هم نقشی ندارید، خیلی سخت امکان دارد که وب‌سایت دراپ شیپینگ شما به یک برند تبدیل شود! تبدیل نشدن به برند یکی از معایبی است که در بلندمدت مشکل‌ساز می‌شود؛ زیرا تا زمانی که یک برند نباشید، نمی‌توانید مشتریان وفاداری جذب نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کنترل ضعیف بر روی چرخه‌ تأمین کالا

تأمین نکردن کالا و انبار نکردن آن، یکی از مشکلات بزرگی است که در دراپ‌شیپینگ وجود دارد و ممکن است شما سفارش مشتری را ثبت نمایید، اما تأمین‌کننده، آن را در انبار خود نداشته باشد یا بسیار دیرتر از زمان معمول آن را تهیه و ارسال نماید؛ در این مواقع شما باید پاسخگوی مشتریان ناراضی باشید و حتی گاهاً باید تمامی هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند را به آنها بازگردانید!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

عدم کنترل بر قیمت‌ گذاری محصولات

تأمین‌کننده‌ای که با کسب و کار دراپ شیپینگ شما همکاری می‌کند، قیمت کالا را تعیین می‌نماید و شما هیچ کنترلی بر روی قیمت‌گذاری کالا و یا حتی ارائه‌ی تخفیف برای مشتریان، ندارید؛ از طرفی، ممکن است یک تأمین‌کننده پس از چند خرید، دائما قیمت محصول خود را افزایش دهد و این امر موجب نارضایتی مشتریان خواهد شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکات مهم در قرارداد بین دراپ شیپینگ و تأمین کننده ها

به منظور قانونی بودن فعالیت دراپ شیپینگ و همچنین ایجاد تعهد کاری، حتماً توصیه می‌کنیم که یک قرارداد دراپ شیپینگ تنظیم نمایید و موارد زیر را در آن ذکر نمایید:

  • تعریف دراپ شیپینگ
  • مدت‌زمان همکاری
  • وظایف فروشنده (شما)
  • وظایف تأمین‌کننده (شخص ثالث)
  • قوانین بسته‌بندی و ارسال محصولات
  • مسئولیت صحت کالا
  • شرایط عدم پرداخت
  • مالیات فروش
  • قوانین بازگشت کالا

در ادامه هر یک از مفاد بالا در قراردادهای دراپ شپینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکات مهم در قرارداد بین دراپ شیپینگ و تأمین‌کننده ها
نکات مهم در قرارداد بین دراپ شیپینگ و تأمین‌کننده ها

 

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعریف دراپ شیپینگ

در قراردادی که عقد می‌کنید، حتماً تعریف درست و کاملی از چیستی دراپ شیپینگ و نحوه‌ی کار آن ارائه دهید تا هم برای شما و هم تأمین‌کننده‌ای که با شما همکاری می‌کند، نحوه‌ی انجام کار کاملاً مشخص و واضح باشد.

مدت زمان همکاری

تعیین و مشخص کردن مدت زمان همکاری یکی دیگر از مواردی است که حتماً باید آن را در قرارداد خود ذکر کنید تا هیچ کدام از طرفینِ قرارداد، زودتر از موعد همکاری خود را قطع نکنند و تا پایان زمان قرارداد، به تعهدات خود پایبند باشند.

وظایف فروشنده (شما)

به دلیل جدید بودن این نوع از کسب و کار، شما باید تمامی وظایف خود را در قالب صاحب دراپ شیپینگ به تأمین‌کنندگان خود در قرارداد ذکر کنید تا در آینده و طی همکاری، مشکلی پیش نیاید و تأمین‌کننده انتظاراتی بیشتر از آنچه که در قرارداد آمده است، از شما نداشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وظایف تأمین کننده (شخص ثالث)

علاوه بر وظایف و تعهداتی که شما در قبال تأمین‌کنندگان باید به آن‌ها عمل کنید، تأمین‌کنندگان هم باید وظایفی را در قبال شما و مشتریان انجام دهند که توصیه می‌شود حتی کوچک‌ترینِ آن‌ها را هم در قرارداد ذکر کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را برای وب‌سایت دراپ شیپینگ خود رقم بزنید.

قوانین بسته ‌بندی و ارسال محصولات

از آنجایی که شما هیچ دخالتی در بسته‌بندی و ارسال محصولات ندارید، اکیداً توصیه می‌کنیم که در قرارداد خود، یک سری از قوانین و چارچوب‌ها را برای نوع بسته‌بندی محصولات و نحوه‌ی ارسال محصولات به مشتریان ذکر کنید تا بعد بتوانید با استناد به قوانین که وضع شده است، محصولات را در بسته‌بندی مناسبی به مشتریان خود عرضه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مسئولیت صحت کالا

وظیفه‌ی تولید، تأمین و ارسال کالا بر عهده‌ی تأمین‌کننده‌ها می‌باشد، پس تعهد در صحت کالا و پذیرش مسئولیت صحت کالا، بر عهده‌ی تأمین‌کننده می‌باشد.

شرایط عدم پرداخت

در برخی از موارد که تأمین‌کننده به تعهدات خود پیرامون کیفیت کالا، بسته‌بندی درست و زمان ارسال پایبند نباشد، باید شرایطی برای جریمه و عدم پرداخت هزینه به وی ایجاد کنید تا تأمین‌کننده مجبور باشد کالایی باکیفیت را به بهترین شکل به دست مشتری برساند.

مالیات فروش

یکی از مواردی که حتماً باید ذکر شود، شرایط و درصد پرداخت مالیات به مراجع ذی‌ربط می‌باشد که در آن باید درصدی را شما و درصدی را تأمین‌کننده پرداخت نماید. اکیداً توصیه می‌کنیم که درصدهای پرداختی را حتماً در قرار ذکر نمایید تا طرفین به تعهدات خود عمل کنند و در دراز مدت مشکلی پیش نیاید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قوانین مرجوعی کالا

به منظور افزایش کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و همچنین افزایش رضایت مشتریان از کسب و کار دراپ شیپینگ شما، حتماً باید قوانینی را وضع کنید که در صورت نقض آنها، تأمین‌کننده مجبور باشد محصول را پس بگیرد و محصولی مناسب را با رعایت قوانین کیفیتی، به مشتری عرضه نماید.

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

سخن پایانی در مورد دراپ شیپینگ

کسب و کارهای اینترنتی و نوینِ زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها معایب، مزایا، محدودیت‌ها و آزادی عمل‌های مختلفی دارند و شما بر اساس مهارت، علاقه و بودجه‌ای که دارید باید کسب و کار اینترنتی مناسب خود را پیدا و انتخاب نمایید؛ کسب و کار اینترنتی دراپ شیپینگ یکی از کسب و کارهای اینترنتی پر طرفدار به حساب می‌آید (بنابر دلایلی که باهم بررسی کردیم) و شما می‌توانید به سادگی آن را راه‌اندازی نمایید.

امیدواریم که مقاله‌ی پیش رو برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم اطلاعات کاملی از کسب و کار دراپ شیپینگ در اختیار شما گذاشته باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «دراپ شیپینگ چیست؟» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که بیزینس دراپ شیپینگِ خود را راه بیندازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 11 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.