اینستاگرام که اخیراً در بین افراد جا افتاده و طرفداران زیادی را از آن خود کرده، هرروز قابلیت جدیدی را ارائه می‌دهد یکی از این قابلیت‌ها حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است. در آپدیت جدید اینستاگرام، کاربران با یک قابلیت فوق‌العاده روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند در خیلی از کارها از آن استفاده کنند. قابلیتی که امکان پست گذاشتن مشترک دو کاربر را همزمان فراهم کرده و به آنها اجازه می‌دهد تا تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. چه چیزی بهتر از این؟ این ویژگی که با نام Instagram Collabs یا پست مشترک شناخته می‌شود، می‌تواند کمک زیادی به بیشتر دیده شدن پیج‌ها بکند و مزیت‌های زیادی برای کاربران داشته باشد.

اگر چند باری به چشمتان خورده که کاربران اینستاگرام به‌صورت مشترک پست می‌گذارند و کنجکاو شدید تا درباره این قابلیت، چیزهای بیشتری یاد بگیرید، جای درستی آمده‌اید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قرار است تا با سیر تا پیاز ویژگی Instagram Collabs و مزیت‌هایی که دارد، آشنا شوید و هر چیزی که لازم است درباره این قابلیت بلد باشید را یاد بگیرید. پس، تا انتها با ما همراه باشید و به‌هیچ‌وجه این مطلب را از دست ندهید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

قابلیت instagram Collabs یا پست مشترک چیست؟

هدف اینستاگرام این است که با دادن آپدیت‌های جدید و اضافه کردن قابلیت‌ها و امکانات جذاب به این اپلیکیشن، کاربران خود را غافلگیر و همه توجه‌ها را به سمت خودش جلب کند. کارکنان شرکت بزرگ اینستاگرام، شبانه‌روزی در تلاش‌اند تا ایده‌های خلاقانه خود را در قالب امکانات و ویژگی‌های جدید به کاربران ارائه دهند و کاری کنند تا آنها، ساعات بیشتری را در این پلتفرم معرکه بگذرانند و نرخ تعامل بین کاربران، هرروز بیشتر از روز قبل باشد.

یکی از جدیدترین دستاوردهای اینستاگرام که درهای جدیدی را به دنیای تجارت و سرگرمی باز کرد، پرده‌برداری از قابلیت پست مشترک یا همان Instagram Collabs است که اگر به‌درستی از آن استفاده شود، هم تاثیر به سزایی در رونق کسب‌وکارهای اینستاگرامی دارد و هم باعث می‌شود تا نظر کاربران جلب شود و برای مدت بیشتری در اینستاگرام وقت بگذرانند.

قابلیت پست مشترک یا Instagram Collabs برای اولین بار در ژوئن سال 2021 به‌صورت آزمایشی به قابلیت‌های اینستاگرام اضافه شد تا عملکرد آن مورد آزمایش قرار بگیرد. بعد از گذشت مدت کوتاهی که فقط چند ماه طول کشید، قابلیت پست مشترک از تمام آزمایشات انجام شده، سربلند بیرون آمد و در اکتبر همان سال، به‌صورت رسمی تایید شد و در دسترس کاربران قرار گرفت.

همان‌طور که از اسم این قابلیت پیدا است، ویژگی پست مشترک یا Instagram Collabs این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با هم همکاری کنند. به بیان ساده‌تر، پست مشترک درواقع یک پست است که به‌صورت همزمان در تب feed دو کاربر آپلود می‌شود. در واقع پست مشترک، در یک زمان مشابه، در صفحه اینستاگرام دو کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود و تعداد لایک، کامنت، save و share آنها یکی است.

جالب است بدانید خیلی از کاربران اینستاگرام به اشتباه فکر می‌کنند که پست مشترک، یک پست نیست، بلکه دو پست است که صرفا به‌صورت همزمان توسط دو نفر به اشتراک گذاشته شده است. ولی این تصور با اینکه میان کاربران رایج است، درست نیست. همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کردم، پست مشترک، دو پست مجزا نیست، بلکه یک پست است که توسط دو نفر و با همکاری آنها در صفحه اینستاگرامشان منتشر می‌شود که هم لایک و کامنت‌های آنها و هم share و save آنها، مشابه یکدیگر است.

همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، یکی از دو کاربر، پست را می‌سازد و شخص دیگری که قرار است با او پست مشترک بگذارد را به همکاری با خود دعوت می‌کند. سپس، شخص دوم نوتیفیکیشنی دریافت می‌کند که در آن، می‌تواند این دعوت به همکاری را بپذیرد یا رد کند! به‌محض اینکه شخص دوم، درخواست همکاری را قبول کند، پست مشترک از صفحه هر دو کاربر (یعنی کسی که پست را ساخته و کسی که دعوت به همکاری را قبول کرده است) به اشتراک گذاشته می‌شود و نام کاربری هر دوی آنها به همراه پروفایلشان، در بالای پست به نمایش درمی‌آید. پست مشترک به مخاطبان هر دو کاربر نشان داده می‌شود که همین باعث بالا رفتن نرخ reach (یعنی تعداد کسانی که محتوای پیج اینستاگرام شما را دیده‌اند) برای هر دوی آنها می‌شود.

پست مشترک
نمونه‌ای از پست مشترک در اینستاگرام
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین— اینترنتی و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی— برای مشاهده این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش کامل تبلیغات در اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام چه زمانی است؟— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

چند نکته که احتمالاً درباره قابلیت Instagram Collabs ندانید

حالا که کم‌وبیش با قابلیت پست مشترک در اینستاگرام آشنا شده‌اید، لازم است یک‌سری نکات مهمی را که به قابلیت Instagram Collabs مرتبط است و شاید هیچ کجای دیگر مثل آن را پیدا نکنید، بلد باشید. در ادامه، به چند نکته کلیدی درباره گذاشتن پست مشترک در اینستاگرام  اشاره کرده‌ایم که حتما به دردتان می‌خورد:

در هنگام انتشار پست مشترک در اینستاگرام فقط می‌توانید با یک نفر همکاری کنید.

جالب است بدانید که برای استفاده از قابلیت Instagram Collabs و انتشار پست مشترک در اینستاگرام، شما فقط می‌توانید با یک کاربر همکاری کنید و پست مشترک را به‌صورت دو نفره در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید. در یک کلام، پست‌های مشترک فقط می‌توانند دو نفره باشند، نه بیشتر!

یعنی امکان گذاشتن پست مشترک بین سه یا چهار نفر (به‌طور کلی بیشتر از دو نفر) در اینستاگرام وجود ندارد. ولی خب از آنجایی که اینستاگرام همیشه با آپدیت‌های جدید خود، کاربران را حیرت‌زده می‌کند، ممکن است تا چند وقت دیگر، قابلیت Instagram Collabs را توسعه بدهد و امکان به اشتراک گذاشتن پست مشترک را برای بیشتر از دو نفر فراهم کند و کاربرانی که می‌خواهند به‌صورت گروهی پست بگذارند، به آرزوی خود برسند.

قابلیت Instagram Collabs “فعلاً” فقط بر روی نسخه موبایل اینستاگرام فعال است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فعلا قابلیت انتشار پست مشترک، فقط بر روی نسخه موبایل اپلیکیشن اینستاگرام قابل استفاده است و کسانی که از طریق دسک‌تاپ به اینستاگرام وصل می‌شوند، نمی‌توانند با استفاده از رایانه شخصی خود در اینستاگرام پست مشترک بگذارند.

پست مشترک اینستاگرام
همکاری در اینستاگرام با گذاشتن پست مشترک

قابلیت انتشار پست مشترک فقط برای کاربرانی که پیج public یا عمومی دارند، در دسترس است.

در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که قابلیت انتشار پست مشترک، فقط برای پیج‌هایی که public یا عمومی هستند، فعال است و کسانی که صفحه اینستاگرامشان private یا شخصی است، به این قابلیت دسترسی ندارند. البته، اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که صفحه اینستاگرامشان private است، ولی شیفته قابلیت پست مشترک شده‌اید و دلتان می‌خواهد آن را امتحان کنید، جای هیچ نگرانی نیست! چون یک خبر خوش برایتان دارم!

اگر پیج اینستاگرامتان private است و به همین دلیل، قابلیت Instagram Collabs برایتان فعال نشده است و به آن دسترسی ندارید، باز هم می‌توانید با سایر کاربران پست مشترک داشته باشید. شاید بپرسید چگونه؟ اگر دوباره و با دقت بیشتری به یکی دو خط بالاتر نگاهی بیندازید، می‌بینید که قبلا به این موضوع اشاره کرده‌ایم که برای گذاشتن پست مشترک، یکی از دو کاربر پست را می‌سازد و سپس، به کاربر دومی که قصد همکاری با او را دارد، دعوت همکاری می‌دهد.

اگر پیج شما private است و می‌خواهید با کسی که پیج پابلیک دارد، پست مشترک بگذارید، می‌توانید به شکلی تقسیم وظایف کنید که آب از آب تکان نخورد. یعنی کاربری که پیج پابلیک دارد، پست را آماده کند و از شما برای همکاری، دعوت به عمل بیاورد. به این صورت، شما با قبول کردن این دعوت، با اینکه پیج شخصی دارید، می‌توانید خیلی راحت پست مشترک بگذارید.

در یک کلام، اگر پیجتان private باشد، شاید نتوانید پست مشترک را بسازید و نقش creator (سازنده) را بر عهده بگیرید، ولی می‌توانید با قبول کردن دعوت همکاری دیگران، از قابلیت Instagram collabs استفاده کنید و پست مشترک با دیگران داشته باشید. چه چیزی بهتر از این؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام— برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش اصول ساخت تصاویر اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی— برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولیدمحتوای گرافیکی برای اینستاگرام با پاورپوینت— برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

چرا اینستاگرام ویژگی پست مشترک را به قابلیت‌های جدید خود اضافه کرده است؟

اولا کمپانی اینستاگرام، همیشه به دنبال تجربه کاربری بهتر بوده است. یعنی اولویت اینستاگرام این است که کاربران آن از گذراندن وقتشان در این برنامه لذت ببرند و بدون هیچ مشکلی از امکاناتی که در اختیارشان قرار داده شده است استفاده کنند. از آنجایی که کمپانی اینستاگرام برای کاربران خود ارزش زیادی قائل است و به آنها به چشم سرمایه‌های خود نگاه می‌کند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرید تا با قابلیت‌های جذاب و هیجان‌انگیز، توجه کاربران را به خود جلب کند و رضایت آنها را به دست بیاورد. این‌طوری، کاربران با میل خودشان، زمان بیشتری را در اینستاگرام سپری می‌کنند. این دقیقا همان چیزی است که اینستاگرام می‌خواهد!

دوما اینکه، موسس اینستاگرام بارها اعلام کرده است که دیگر صرفا یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس و فیلم ساده نیست که کاربران فقط برای وقت‌گذرانی و سرگرم کردن خودشان، در آن فعالیت داشته باشند. بلکه این شبکه اجتماعی پرطرفدار قصد دارد تا پا را از چیزی که هست، فراتر بگذارد و بیشتر بر روی تجارت تمرکز کند. یعنی اینستاگرام مایل است تا جدی‌تر از همیشه، در حوزه اقتصاد وارد شود و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های تجاری کاربران را آماده کند. یکی از اقدامات جالبی که در راستای تحقق این هدف صورت گرفته است، اضافه کردن قابلیت Instagram Collabs یا همان ویژگی پست مشترک است که به برندها و صاحبان کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با هم همکاری کنند و در پیشرفت کاری یکدیگر سهیم شوند و نقشی داشته باشند.

این قابلیت به برندها و کسب‌وکارهایی که در یک زمینه حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، اجازه می‌دهد تا با گذاشتن پست مشترک، پتانسیل‌های خود را به مخاطبان هدف بیشتری نشان بدهند و کار همدیگر را تبلیغ کنند. این قابلیت، به کسب‌وکارهای کوچک و تازه تاسیس، فرصت می‌دهد تا به کمک کسب‌وکارهای بزرگ‌تر دیده شوند و رشد کنند. این‌طوری، پیج‌های همکار می‌توانند با هم پست مشترک بگذارند و کارشان رونق بگیرد.

هرچه امکانات لازم برای توسعه کسب‌وکارها در اینستاگرام بیشتر فراهم شود، افراد بیشتری جسارت پیدا می‌کنند تا کار خود را در این پلتفرم راه بی‌اندازند و این اتفاق، دو سر سود است. یعنی هم برای کاربران سودمند است، چون فضایی در اختیار دارند تا با کمترین هزینه برند یا کسب‌وکاری که همیشه رویای آن را در سر داشتند، راه بیاندازند. و هم برای اینستاگرام منفعت دارد، چون هرچه افراد بیشتری برای شروع کسب‌وکار خود اینستاگرام را انتخاب کنند، سرعت تغییر کاربری دادن این پلتفرم بیشتر شده و تبدیل به همان چیزی می‌شود که موسس اینستاگرام برنامه‌اش را از قبل ریخته است.

پست مشترک
پست مشترک در اینستاگرام

چرا به کاربران توصیه می‌شود تا از قابلیت Instagram Collabs استفاده کنند؟

همان‌طور که می‌دانید، اینستاگرام در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های مجازی است که در بین مردم سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد. یکی از موضوعاتی که تاثیر به سزایی در میزان محبوبیت اینستاگرام دارد، محتوایی است که در آن رد و بدل می‌شود. کاربران تمایل دارند تا محتوای جذابی ببینند، محتوایی که حوصله‌شان را سر نبرد و خسته‌کننده نباشد. چیزی که بتواند برای چند دقیقه‌ای هم که شده، کاربران را سرگرم کند یا چیزی به آنها یاد بدهد. اینجاست که پای الگوریتم اینستاگرام به میان کشیده می‌شود و اهمیت آن، مشخص می‌شود.

جالب است بدانید که الگوریتم هوشمند اینستاگرام، نقش بسیار پر رنگی در پیدا کردن محتوای جذاب، آن هم در میان حجم انبوهی از پست‌هایی که هر روز در اینستاگرام آپلود می‌شوند، ایفا می‌کند. روش کار الگوریتم اینستاگرام به این صورت است که همه پست‌هایی که آپلود می‌شوند را زیر نظر می‌گیرد تا ببیند کدام یک از آنها، بلافاصله بعد از پست شدن، لایک و کامنت قابل‌توجهی گرفته‌اند. هرچه نرخ تعامل یک پست بالاتر باشد، پس محتوای آن برای کاربران جذاب‌تر بوده است و درنتیجه، همان پست، توسط ربات‌های اینستاگرام انتخاب می‌شود تا به مخاطبان بیشتری نشان داده شود.

همه این حرف‌ها را زدیم تا برسیم به یک نکته جالب، اینکه وقتی شما پستی را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارید، الگوریتم اینستاگرام یک بازی مهیج راه می‌اندازد تا عملکرد پیج شما را ارزیابی کند و ببیند که آیا محتوای شما به اندازه کافی جذاب هست یا نه. به این صورت که بعد از اینکه پست موردنظرتان را در صفحه خود به اشتراک گذاشتید، الگوریتم اینستاگرام، آن را به همه فالوورهایتان نشان نمی‌دهد! یعنی چه؟ یعنی پست شما یک‌جورایی از دید 90 درصد از فالورهایتان مخفی می‌شود و آنها، حتی روحشان هم خبردار نمی‌شود که شما پست گذاشته‌اید. جالب است بدانید حتی با وجود اینکه این 90 درصد آنلاین هستند، ولی باز هم پست جدید شما برایشان بالا نمی‌آید!

خب حالا برویم سراغ آن 10 درصد سرنوشت‌ساز! قضیه از این قرار است که بلافاصله بعد از اینکه شما پست جدید خود را آپلود کنید، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، بدون برنامه قبلی و به‌صورت کاملا تصادفی، 10 درصد از فالورهایتان را انتخاب می‌کند و پست جدید شما را فقط به همان 10 درصد نشان می‌دهد. از اینجا به بعد، همه‌چیز به این 10 درصد بستگی دارد! اگر این 10 درصد سرنوشت‌ساز، آنلاین باشند و خیلی سریع، پست شما را لایک کنند، در زیر آن کامنت بگذارند، آن را save کنند یا برای دوستان و آشنایان خود بفرستند، همه‌چیز عالی پیش می‌رود!

به بیان ساده‌تر، این 10 درصد، با آنلاین بودن خود و لایک و کامنت‌هایی که به شما می‌دهند، نرخ تعامل و reach پیج شما را بالا می‌برند و به دنبال آن، ربات‌های هوشمند اینستاگرام، سیگنال‌های مثبتی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید پیج شما عملکرد خوبی دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کلی لایک و کامنت گرفته است. در واقع الگوریتم اینستاگرام، بر این اساس که بلافاصله بعد از آپلود شدن پست، چقدر بقیه با لایک و کامنت‌هایشان از آن استقبال می‌کنند، درباره جذاب بودن پستتان تصمیم می‌گیرد و آن را به کاربران بیشتری نشان می‌دهد. حالا شاید از خودتان بپرسید که مقصود ما از این حرف‌ها چیست؟

نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد، این است که اینستاگرام همیشه از جدیدترین قابلیت‌های خود، حمایت می‌کند تا بیشتر دیده شوند. یعنی قابلیت جدیدی که به‌تازگی اضافه شده است را حسابی تبلیغ می‌کند و کاربران را تشویق می‌کند تا از آن استفاده کنند. همچنین، هرکسی که از قابلیت جدید اینستاگرام استفاده کند، حمایت کامل اینستاگرام را خواهد داشت و ربات‌های هوشمند این اپلیکیشن، محتوای تولید شوده توسط آن کاربر را به کاربران بیشتری نشان می‌دهند. پس، اگر از قابلیت جدید اینستاگرام، یعنی قابلیت پست مشترک که اخیرا اضافه شده است، استفاده کنید، پست شما به کاربران بیشتری نشان داده می‌شود و طبیعی است که لایک و کامنت بیشتری هم بگیرد و نرخ تعامل و reach و impression آن بالا می‌رود.

از طرفی، وقتی از قابلیت Instagram Collabs استفاده می‌کنید و به‌صورت مشترک با دیگران، در صفحه خود پستی را منتشر می‌کنید، در واقع پیدا کردن محتوای شما و تعامل با آن، به طرز شگفت‌انگیزی برای کاربران آسان‌تر می‌شود. پست مشترک در اینستاگرام، باعث می‌شود تا صفحه خود را به مخاطبان هدفی که بین شما و پیجی که با او همکاری داشته‌اید، مشترک است، نشان دهید. در نتیجه مخاطبان هدف شما می‌توانند خیلی راحت، از طریق پست مشترکی که با پیج همکار خود گذاشته‌اید، پیج شما را پیدا کنند و به آن دسترسی داشته باشند. همین باعث می‌شود تا افراد بیشتری که از قضا به پیج‌های مشابه با پیج شما علاقه‌مند هستند و از مخاطبان هدفتان به شمار می‌روند، ولی دست تقدیر به آنها شانس آشنایی با پیج یا کسب‌وکارتان را نداده است، با صفحه اینستاگرامتان آشنا شوند و پیج شما را فالو کنند. به این ترتیب، افراد بیشتری با پیج شما تعامل خواهند داشت و رفته‌رفته، نرخ reach پست‌هایتان بالاتر خواهد رفت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش کسب و کار در اینستاگرام— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام با پاسخ به صد پرسش رایج— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

چرا تگ کردن نمی‌تواند جای پست مشترک را بگیرد؟

حالا که تا حدودی با قابلیت Instagram Collabs آشنا شده‌اید و می‌دانید که منظور از پست مشترک گذاشتن در اینستاگرام چیست، احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده است که چرا تا وقتی می‌شود هر کسی را که دلمان خواست در پست‌های اینستاگرام خود تگ کنیم، به سراغ قابلیت Instagram Collabs برویم و خودمان را برای گذاشتن پست مشترک به زحمت بیندازیم؟

همان‌طور که می‌دانید، اینستاگرام در حال حاضر به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا هرکسی را که دوست دارند در پست‌های خود تگ کنند. ولی چه چیزی پست مشترک را نسبت به تگ کردن متفاوت می‌سازد؟ چرا توصیه می‌شود که کاربران از قابلیت Instagram Collabs  استفاده کنند؟ آیا پست مشترک گذاشتن در اینستاگرام برتری خاصی نسبت به تگ کردن دارد؟

پست مشترک
پست مشترک در اینستاگرام

راستش را بخواهید، همان‌طور که در لابه‌لای مطالب بالاتر هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم، دلیل اصلی اینکه اینستاگرام، کاربران را به استفاده از ویژگی پست مشترک تشویق می‌کند، تاثیری است که این قابلیت در بالا بردن نرخ تعامل و reach دارد. وقتی پست مشترک می‌گذارید، مخاطبان صفحه‌ای که با او همکاری کرده‌اید، با پیج شما آشنا می‌شوند. این قضیه برای پیجی که با او پست مشترک گذاشته‌اید هم صادق است؛ یعنی مخاطبان شما هم با پیجی که با آن همکاری کرده‌اید، آشنا می‌شوند و به صفحه او سر می‌زنند و شاید حتی او را فالو کنند. در نتیجه، گذاشتن پست مشترک برای هر دو طرف ماجرا منفعت دارد و باعث جذب مخاطبان جدید و بالا رفتن میزان تعامل و نرخ reach برای هر دو پیج می‌شود. اما سوالی که به وجود می‌آید، این است که تگ کردن هم می‌تواند همین کار را انجام بدهد. به بیان ساده‌تر، وقتی شخصی، شما را در پست خود تگ کند، در واقع یک‌جورایی پیج شما را به مخاطبان خود معرفی می‌کند و آنها با پیجتان که در پست موردنظر تگ شده است، آشنا می‌شوند. پس چرا باید به خودمان زحمت بدهیم و به‌جای تگ کردن پیجی که می‌خواهیم با او همکاری داشته باشیم، با آن پست مشترک بگذاریم؟

قضیه از این قرار است که وقتی پستی را در صفحه خود به اشتراک می‌گذارید و در آن، شخصی را  تگ می‌کنید، تا کاربران بر روی پستی که گذاشته‌اید، کلیک نکنند، نمی‌توانند شخصی که تگ کرده‌اید را ببینند. یعنی کاربران برای اینکه ببینند شما چه کسی را در پست خود تگ کرده‌اید، باید یک‌بار روی پست موردنظر ضربه بزند تا تگ‌ها را ظاهر شوند.

به همین منوال، اگر کاربران بخواهند پروفایل شخصی را که در پست خود تگ کرده‌اید، ببینند و به پیج او سری بزنند، مجبورند تا یک‌بار دیگر بر روی تگ ظاهر شده ضربه بزنند تا اینستاگرام، آنها را به نمایه کاربر تگ شده، هدایت کند. پس، کاربران باید یک‌بار برای دیدن نام کاربری شخص تگ شده و یک‌بار دیگر برای دیدن پروفایل او، بر روی پست شما ضربه بزنند.

ولی، با استفاده از ویژگی Instagram Collabs، دیگر خبری از این کار ها نیست! چون آیدی کسی که با او پست مشترک گذاشته‌اید به همراه عکس پروفایل او در بالای پست به نمایش درمی‌آید و همه می‌توانند این اطلاعات را مشاهده کنند. اگر هم کاربر دلش بخواهد سری به پیج کسی که با او پست مشترک گذاشته‌اید، بزند، فقط کافیست یک‌بار روی نام نمایه نشان داده شده در header ضربه بزند. به همین سادگی!

چگونه در اینستاگرام پست مشترک بگذاریم؟

اگر بعد از خواندن توضیحات بالا تصمیم گرفته‌اید که از قابلیت Instagram Collabs استفاده کنید و با شخص خاصی در اینستاگرام پست مشترک بگذارید، قبل از هر چیزی باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این ویژگی فقط برای پیج‌های public فعال شده است. پس اگر پیجتان private است، باید ابتدا آن را از پیج شخصی به پیج عمومی تغییر بدهید تا به این قابلیت دسترسی پیدا کنید و بتوانید برای دیگران، درخواست همکاری بفرستید و از آنها برای گذاشتن پست مشترک دعوت کنید.

اگر پیجتان private است، مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید تا صفحه خود را public کنید و امکان گذاشتن پست مشترک برایتان فعال شود:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. منویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه setting کلیک کنید.
    پست مشترک در اینستا
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه privacy را انتخاب کنید.
    پست مشترک در اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  4. سپس، مانند عکس زیر، بر روی گزینه private account کلیک و آن را غیرفعال کنید.
    پست مشترک در اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  5. در آخر، اینستاگرام از شما سوالی می‌پرسد و شما باید بر روی گزینه آبی‌رنگ switch to private account کلیک کنید.

حالا که پیجتان را عمومی کردید، اینستاگرام به‌صورت خودکار قابلیت Instagram Collabs را برایتان فعال می‌کند و می‌توانید با استفاده از آن، با هرکسی که دوست دارید، پست مشترک بگذارید. برای گذاشتن پست مشترک، مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. در گوشی تلفن همراه خود، اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید.
  2. در تب پروفایل، بر روی آیکون + که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  3. از میان Post Reel، یکی را با توجه به نوع محتوایی که قرار است به اشتراک بگذارید، انتخاب کنید. (نکته‌ای که لازم است به خاطر بسپارید، این است که قابلیت collabs در story و live فعال نیست.)
  4. اگر گزینه post را انتخاب کردید، عکسی که می‌خواهید به‌صورت مشترک با پیج دیگری منتشر کنید، انتخاب کنید و مانند عکس زیر، بر روی فلش آبی‌رنگ که در بالای تصویر در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  5. سپس، طبق روال همیشه و مانند پست‌های معمولی که به اشتراک می‌گذارید، اگر احساس کردید که لازم است، عکسی که می‌خواهید پست کنید را ادیت کنید و بر روی آن فیلتر دلخواه خودتان را بگذارید. وقتی کارتان با ویرایش پست تمام شد، مانند تصویر زیر، بر روی فلش آبی‌رنگ که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
    پست مشترک در اینستاگرام
    بر روی گزینه‌ای که در تصویر می‌بینید بزنید.
  6. حالا وارد قسمت new post می‌شوید که باید در این بخش، کپشن بنویسید. (نوشتن کپشن اجباری است.)
  7. سپس، مانند عکس زیر، بر روی گزینه tag people کلیک کنید.
    پست مشترک در اینستاگرام
    بر روی گزینه‌ای که در تصویر می‌بینید بزنید.
  8. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، مانند عکس زیر، بر روی گزینه invite collaborator کلیک کنید.
    پست مشترک در اینستاگرام
    بر روی قسمتی که با فلش نشان دادیم بزنید.
  9. سپس، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در آن، مانند تصویر زیر، کادری در بالای صفحه قرار دارد. در این کادر، آیدی شخص موردنظرتان را که می‌خواهید با او پست مشترک بگذارید، بنویسید.
    پست مشترک اینستاگرام
    در کادری که با فلش نشان دادیم آیدی موردنظر را تایپ کنید.
  10. وقتی آیدی شخص موردنظرتان را تایپ کنید، لیستی از کاربرانی که آیدی آنها به آیدی موردنظرتان نزدیک است، ظاهر می‌شود. از بین اکانت‌هایی که به نمایش درآمده است، شخص موردنظرتان را انتخاب کنید.
  11. شخصی که انتخاب کردید، به‌عنوان collaborator یا همکار، یعنی کسی که قرار است با او پست مشترک بگذارید، انتخاب می‌شود.
  12. سپس به شخصی که به‌عنوان collaborator انتخاب کردید، از طرف اینستاگرام دعوت‌نامه یا به‌اصطلاح request فرستاده می‌شود. اگر شخص موردنظرتان، دعوت به همکاری با شما را قبول کند، پستی که آماده کرده‌اید، بلافاصله بعد از قبول کردن آن شخص، به‌صورت مشترک و همزمان، در صفحه هر دوی شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

و تمام! در ضمن، اگر به‌جای گزینه post، در ابتدا گزینه reels را انتخاب می‌کردید، باز هم مراحلی که برای گذاشتن پست مشترک باید طی کنید، فرق چندانی نداشت. پس، اگر پستی که قرار است به اشتراک بگذارید reels است، باز هم باید مراحل بالا را به ترتیب انجام بدهید.

مراحل پذیرفتن یا رد کردن درخواست collabs در اینستاگرام

بلافاصله بعد از اینکه شخصی در اینستاگرام، شما را به‌عنوان collaborator در پست خود انتخاب کند، اینستاگرام از طرف آن کاربر، برای شما درخواستی می‌فرستد و در آن، از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید پست مشترک بگذارید یا خیر! فرقی نمی‌کند که پیج شما private باشد یا public، در هر صورت اگر شخصی که پیج عمومی دارد، از شما برای گذاشتن پست مشترک دعوت به عمل آورده باشد، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا با قبول کردن آن درخواست، با شخص موردنظرتان پست مشترک بگذارید.

برای قبول یا رد کردن درخواست همکاری و گذاشتن پست مشترک با کاربری که شما را به همکاری دعوت کرده است، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. قبل از هر چیزی، به‌محض اینکه کاربر دیگری، شما را به‌عنوان collaborator در پست خود انتخاب کند، از طرف اینستاگرام نوتیفیکیشنی دریافت می‌کنید. مانند عکس زیر، این نوتیفیکیشن به شما خبر می‌دهد که کاربر دیگری شما را در پست اینستاگرام خود تگ کرده است.
    پست مشترک اینستاگرام
    نوتیفیکیشن قابلیت Collabs
  2. بر روی نوتیفیکیشنی که دریافت کرده‌اید، ضربه بزنید تا به‌طور مستقیم، به پست موردنظر هدایت شوید.
  3. اگر هیچ نوتیفیکیشنی دریافت نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید. فقط کافیست به دایرکت‌های خود نگاهی بیندازید، چون اگر کسی بخواهد با شما پست مشترک بگذارد و شما را دعوت به همکاری کرده باشد، صد در صد در دایرکت‌های خود، پیامی مانند عکس زیر پیدا خواهید کرد.
    پست مشترک اینستاگرام
    نوتیفیکیشن قابلیت پست مشترک در دایرکت
  4. بر روی گزینه view invite ضربه بزنید تا اینستاگرام، پست موردنظر که قرار است به‌صورت مشترک آپلود شود را به شما نشان دهد.
  5. وقتی پست موردنظر را دیدید، مانند عکس زیر، بر روی گزینه review که در پایین پست در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
    پست مشترک اینستاگرام
    بر روی گزینه‌ای که با فلش نشان دادیم بزنید.
  6. با کلیک بر روی گزینه review، پنجره‌ای برای شما باز می‌شود و در آن، اینستاگرام از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید درخواست همکاری با شخصی که از شما دعوت کرده است را بپذیرید و با او پست مشترک بگذارید یا خیر. اگر دوست دارید که با کاربری که شما را به‌عنوان collaborator در پست خود انتخاب کرده است، همکاری کنید و با او پست مشترک بگذارید، بر روی گزینه accept کلیک کنید. در غیر این صورت، اگر هیچ تمایلی به همکاری با شخص موردنظر و گذاشتن پست مشترک با او ندارید، خیلی راحت بر روی گزینه decline ضربه بزنید و درخواست همکاری با او را رد کنید.
  7. بلافاصله بعد از اینکه بر روی گزینه accept کلیک کنید و دعوت شخص موردنظر را برای گذاشتن پست مشترک بپذیرید، پستی که از قبل آماده شده است، از پروفایل هر دو کاربر به‌صورت همزمان منتشر می‌شود و مانند عکس زیر، نام کاربری و عکس پروفایل هر دوی آنها، در بالای پست مشترک نوشته می‌شود.
پست مشترک اینستاگرام
پست مشترک اینستاگرام

یک نفره کردن پست مشترک

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که کاربران بعد از اینکه پست مشترک می‌گذارند، بعد از گذشتن مدتی و بنا به دلایل مختلف، از این کار پشیمان می‌شوند. ممکن است این اتفاق برای شما هم پیش بیاید و اصلا ایرادی ندارد. به نظر شما در چنین مواقعی باید چه کار کرد؟ اگر بعد از گذاشتن پست مشترک در اینستاگرام، اتفاقی افتاد و شما از ادامه همکاری با پیج دیگر صرف نظر کردید، می‌توانید خیلی راحت پست مشترک را که دونفره است، به یک پست معمولی و یک نفره تبدیل کنید. ولی چگونه؟

در این شرایط، دو راه پیش روی شما قرار می‌گیرد که استفاده از آنها، بستگی به جایگاهتان در پست مشترک دارد. یعنی بسته به اینکه شما کسی هستید که پست را ساخته و از شخص دیگری برای همکاری دعوت کرده است، یا اینکه نفر دومی هستید که درخواست همکاری و گذاشتن پست مشترک با کاربر دیگری را قبول کرده است، گزینه‌های متفاوتی پیش رو خواهید داشت.

موقعیت اول: شما کسی هستید که پست مشترک را ساخته و از کاربر دوم برای همکاری در آن دعوت کرده است.

اگر شما آن کسی هستید که پست را ساخته و شخص دیگری را به‌عنوان collaborator یا همکار انتخاب کرده است، می‌توانید با انجام مراحل زیر، همکاری را قطع کنید و پست مشترک را به پست یک نفره تبدیل کنید، طوری که دیگر هیچ اثری از شخص دوم در پست شما نباشد و همچنین، آیدی و پروفایل آن شخص کاملا از پست شما پاک شود. برای این کار، مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد اینستاگرام شوید و در تب پروفایل، پست مشترکی که قرار است آن را تبدیل به پست یک نفره کنید را انتخاب کنید.
  2. سپس بر روی آیکون سه نقطه که در بالای پست در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  3. منویی برایتان به نمایش درمی‌آید که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه edit را انتخاب کنید.
  4. در پایین صفحه در گوشه سمت چپ، آیکون افراد تگ شده قرار دارد، بر روی آن کلیک کنید.
  5. سپس، بر روی آیکون × در مقابل نام کاربری collaborator قرار دارد، کلیک کنید تا آیدی او از پست شما حذف شود.
  6. وقتی کارتان با ادیت پست تمام شد، بر روی تیک آبی‌رنگ که در بالای پست در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  7. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، دوباره بر روی تیک آبی‌رنگ که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.

و تمام! حالا دیگر پست مشترکی وجود ندارد و شما تنها کسی هستید که پست موردنظر را در صفحه خود به اشتراک گذاشته‌اید. حتی دیگر خبری از نام کاربری و عکس پروفایل نفر دوم نیست و پست مشترک از صفحه کاربر دوم پاک شده است.

موقعیت دوم: شما کسی هستید که از او برای مشارکت در پست دو نفره، دعوت شده است.

اگر شما آن کاربری هستید که از او برای همکاری در پست مشترک دعوت به عمل آمده و از او درخواست شده تا در پست مشترک، به‌عنوان collaborator حضور داشته باشد، باید از روش دیگری برای پایان دادن به این همکاری استفاده کنید.

اگر قبلا کاربری از شما درخواست کرده تا دعوت او را قبول کنید و با او پست مشترک بگذارید، ولی حالا به هر دلیلی پشیمان شده‌اید و دیگر نمی‌خواهید که نام کاربری و عکس پروفایلتان در آن پست مشترک باشد و مایلید تا با حذف کردن خودتان از پست مشترک به‌عنوان collaborator، آن را از صفحه اینستاگرام خود پاک کنید، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.

برای اینکه نام شما از پست مشترک حذف شود، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. به صفحه اینستاگرام خود بروید و پست مشترکی که می‌خواهید آن را از صفحه خود حذف کنید را انتخاب کنید.
  2. سپس، بر روی آیکون سه نقطه که در بالای پست در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  3. بعد از اینکه بر روی آیکون سه نقطه کلیک کنید، منویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، مانند عکس زیر، گزینه stop sharing را انتخاب کنید.
    قابلیت پست مشترک
    بر روی گزینه‌ای که نشان دادیم بزنید.
  4. سپس، اینستاگرام از شما می‌خواهد تایید کنید که دیگر مایل نیستید تا پست مشترک در صفحه شما باشد.
  5. در آخر، پیامی از اینستاگرام دریافت می‌کنید که در آن نوشته شده است “you removed yourself as a collaborator” که یعنی همکاری شما در آن پست مشترک قطع شده و آن پست از صفحه اینستاگرام شما پاک شده است.

جالب است بدانید که با استفاده از این روش، نام شما به‌عنوان collaborator برداشته می‌شود و دیگر آیدی و عکس پروفایلتان در بالای پست نشان داده نمی‌شود. با این وجود، هنوز هم نام در پست موردنظر به‌صورت تگ باقی می‌ماند. اگر دوست ندارید که نام شما در پست موردنظر تگ شود و می‌خواهید این تگ را هم بردارید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. بر روی ایکون سه نقطه که در بالای پست موردنظر و در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. منویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، بر روی گزینه tag options کلیک کنید.
  3. در آخر منوی جدید برایتان به نمایش درمی‌آید که باید در آن، بر روی گزینه remove me from post کلیک کنید.

با استفاده از این روش، دیگر هیچ اثری از شما در پست موردنظر باقی نمی‌ماند و پست مشترک، فقط از صفحه اینستاگرام کاربری که برایتان درخواست همکاری در پست را فرستاده بود، و فقط با نام کاربری و عکس او در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش بازاریابی فروشگاهی—تجارت و مدیریت ارتقا— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش تبلیغات موثر در اینترنت— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

چرا نمی‌توانم کاربر موردنظرم را به‌عنوان collaborator انتخاب کنم؟

بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که پستی که می‌خواهید آن را به‌صورت مشترک با یک کاربر دیگر به اشتراک بگذارید را آماده کنید و همه کارهای آن را انجام دهید، ولی در لحظه آخر همه‌چیز خراب می‌شود و هر کاری که می‌کنید، نمی‌توانید شخص موردنظرتان را به‌عنوان collaborator انتخاب کنید. مشکل از کجاست؟ چرا اینستاگرام به شما اجازه نمی‌دهد تا بعضی از کاربران را به‌عنوان collaborator انتخاب کنید و برای آنها درخواست همکاری در پست مشترک را بفرستید؟

جالب است بدانید که اینستاگرام این وسط هیچ‌کاره است و فقط دارد وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و به تصمیم کاربران خود نهایت احترام را می‌گذارد! احتمالا برایتان سوال پیش آمده که منظور ما از اینکه می‌گوییم اینستاگرام به تصمیم کاربران خود احترام می‌گذارد، چیست؟

راستش را بخواهید، بعضی از کاربران اینستاگرام، علاقه‌ای به تگ شدن در پست‌های دیگران را ندارند و به همین دلیل، تنظیمات را دست‌کاری می‌کنند تا دیگر کسی نتواند آنها را در پست و استوری‌های خود تگ کند. این قضیه، باعث می‌شود که نه تنها کسی نتواند این دسته از کاربران را تگ کند، بلکه حتی نتواند با آنها پست مشترک بگذارد. یعنی چون این کاربران کاری کرده‌اند تا کسی نتواند آنها را تگ کند، اینستاگرام به بقیه کاربران اجازه نمی‌دهد تا این افراد را به‌عنوان collaborator انتخاب کنند و برای آنها، درخواست همکاری در پست مشترک را بفرستند. در نتیجه، اینستاگرام به شما اجازه نمی‌دهد تا این کاربران را تگ کنید و با آنها پست مشترک بگذارید، مگر اینکه آنها، تنظیمات را به حالت اولیه برگردانند.

پس، اگر می‌خواهید کسی را در اینستاگرام به‌عنوان collaborator انتخاب کنید و با او پست مشترک بگذارید، ولی نمی‌توانید برای آنها درخواست همکاری بفرستید، بهتر است شخصا با کاربر موردنظرتان صحبت کنید و از او بخواهید تا با انجام مراحل زیر، اجازه تگ کردن را به حالت اولیه خود برگردانند تا نوتیفیکیشن دعوت‌نامه، برای آنها فرستاده شود.

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه نقطه که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. منویی برایتان به نمایش درمی‌آید که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه setting کلیک کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، بر روی گزینه privacy کلیک کنید.
  4. در بخش privacy، باید بر روی گزینه post ضربه بزنید.
  5. در آخر، برای اینکه دیگران بتوانند شما را در پست‌های خود تگ کنند و همچنین برای اینکه بتوانید با بقیه کاربران پست مشترک بگذارید، باید بر روی گزینه allow tags from کلیک کنید.

با انجام این مراحل دیگران می‌توانند بدون هیچ مانعی، شما را به‌عنوان collaborater انتخاب کنند و برایتان درخواست همکاری در پست مشترک در اینستاگرام بفرستند.

چرا قابلیت Instagram Collabs برای من فعال نشده است؟

اگر چک کردید و مطمئن شدید که پیج اینستاگرامتان private نیست و public است، ولی هنوز قابلیت Instagram Collabs برایتان فعال نشده، باید بگویم که تنها نیستید. خیلی از کاربران اینستاگرام با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اند و هنوز هم که هنوز است، نتوانستند این مسئله را حل و فصل کنند. متاسفانه، این مشکل چیزی نیست که بتوانید آن را به‌راحتی رفع و رجوع کنید و دلیل خاصی هم ندارد. مثلا بعضی از کاربران به اشتباه فکر می‌کنند که برای دسترسی به قابلیت Instagram Collabs، باید حتما تعداد فالوورهایشان به عدد مشخصی برسد، ولی اصلا این‌طور نیست. هرچند که این تفکر اشتباه، حسابی میان کاربران رایج است، ولی باید به شما بگویم که در حقیقت، تعداد فالورهایتان در فعال شدن یا نشدن قابلیت پست مشترک در اینستاگرام، هیچ تاثیری ندارد و هر کسی با هر تعداد فالوری، می‌تواند از این ویژگی جدید نهایت استفاده را ببرد. راستش را بخواهید، دلیل فعال نشدن قابلیت Instagram Collabs در اینستاگرام بعضی از کاربران، چیز دیگری است که متاسفانه، هیچ راه‌حلی هم ندارد.

درست است اینستاگرام، یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین پلتفرم‌های مجازی در سراسر دنیا به شمار می‌رود، ولی با این وجود، این برنامه باگ‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. یکی از مشکلاتی که کاربران اینستاگرام، خیلی اوقات با آن مواجه می‌شوند، این است که گاهی کلی طول می‌کشد تا قابلیت‌های جدیدی که اینستاگرام در آپدیت‌های خود از آنها رونمایی می‌کند، برایشان فعال شود. البته، این اتفاق در پلتفرمی که میلیون‌ها کاربر دارد، آن‌قدرها دور از ذهن و بعید نیست.

پس، اگر همه‌چیز مرتب بود و پیجتان هم private نبود، ولی هنوز قابلیت پست مشترک در اینستاگرام، برایتان فعال نشده، باید کمی بیشتر صبر کنید تا این امکان به امکانات ایستاگرام شما هم اضافه شود.

پست مشترک
پست مشترک در اینستاگرام

استفاده از قابلیت پست مشترک چه مزایایی دارد؟

استفاده از قابلیت Instagram Collabs می‌تواند مزیت‌های زیادی برای پیجتان به ارمغان بیاورد. از جمله:

جذب مخاطبان جدید

از آنجایی که وقتی دو کاربر با یکدیگر، پست مشترک می‌گذارند، پست موردنظر در صفحه اینستاگرام هر دوی آنها نمایش داده می‌شود، این فرصت برای کسب‌وکارها و برندها و به‌طور کلی هر کسی که به دنبال جذب فالور بیشتر است، فراهم می‌شود تا محتوای خود را به مخاطبان بیشتری نشان بدهد و آنها را با صفحه خود آشنا کنند.

در واقع این مخاطبان جدید، از پیجی که با آن همکاری کرده‌اید و پست مشترک گذاشته‌اید به سمت پیج شما هدایت می‌شوند. آنها ممکن است با دیدن پست مشترکی که گذاشته‌اید، از پیجتان خوششان بیاید و به آن سر بزنند و حتی آن را فالو کنند. در نتیجه با استفاده از قابلیت Instagram Collabs، به‌راحتی می‌توانید به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید و آنها را با نام تجاری یا کسب‌وکار خود معرفی کنید. این یک راه عالی برای معرفی محصولات، خدمات، تخصص یا خلاقیت شما در مقابل یک جامعه کاملاً جدید است. تازه اگر محتوای شما به اندازه کافی جذاب باشد و کاربران به آن علاقه‌مند شوند، حتی می‌توانید از این راه، کلی فالور جدید پیدا کنید.

بالا بردن نرخ تعامل و reach

همان‌طور که می‌دانید، پست مشترک به‌صورت همزمان در صفحه اینستاگرام هر دو کاربری که با یکدیگر همکاری می‌کنند، به اشتراک گذاشته می‌شود. به همین دلیل، استفاده از قابلیت Instagram collabs و گذاشتن پست مشترک، علاوه بر اینکه باعث جذب مخاطبان جدید می‌شود، در بالا رفتن نرخ تعامل و reach هم تاثیر به سزایی دارد.

از آنجایی که پست مشترک در دو صفحه اینستاگرام و به‌صورت همزمان آپلود می‌شود، افراد بیشتری آن را می‌بینند (پس نرخ reach بالا می‌رود) و طبیعی است که چون کاربران بیشتری آن پست را مشاهده می‌کنند، پس تعداد لایک و کامنت‌هایی که دریافت می‌کند هم بیشتر شود (نرخ تعامل بالا می‌رود). در واقع، لایک‌ها، بازدیدها و کامنت‌های جمع‌آوری‌شده، متعلق به دو کاربر است و همین باعث می‌شود تا هم نرخ تعامل و هم reach، افزایش پیدا کند.

در ضمن، نکته جالب این است که وقتی پست مشترک می‌گذارید، این تعاملات و بازدیدها، با سرعت بیشتری نسبت به مواقعی که تنهایی پست می‌گذارید، به دست می‌آیند. چون کاربران از دو صفحه اینستاگرامی و دو جامعه مختلف دست به دست هم می‌دهند و در مدت کوتاهی، کلی لایک و کامنت جمع می‌شود. در نتیجه، این نرخ تعامل و reach بالا، سیگنال‌های مثبتی را برای الگوریتم هوشمند اینستاگرام می‌فرستد، و همین کمک می‌کند تا پستی که به‌صورت مشترک با یک کاربر دیگر گذاشته‌اید، عملکرد خوبی داشته باشد و توسط ربات‌های اینستاگرام، به‌عنوان پست جذاب، به اکسپلور برود و کاربران بیشتری آن را ببینند.

افزایش فروش

یکی دیگر از جذابیت‌هایی که قابلیت Instagram Collab دارد، این است که به فروشگاه‌های اینستاگرامی اجازه می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کنند و با هم پست مشترک بگذارند. به بیان ساده‌تر، برندها و کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام، فروشگاه مجازی راه انداخته‌اند و در یک زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند به‌عنوان همکار، به‌صورت مشترک پست بگذارند و یک‌جورایی، با معرفی خود به مخاطبان پیج یکدیگر، برند یا کسب‌وکارشان را تبلیغ کنند. در نتیجه، افراد بیشتری محصولات آنها را می‌بینند و اگر آنها را دوست داشتند، خیلی راحت و با چند کلیک ساده، محصول موردنظرشان را از فروشگاه اینستاگرامی موردنظر، خریداری می‌کنند. به این صورت، استفاده از قابلیت Instagram Collabs و با گذاشتن پست مشترک، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی شانس فروش محصولات خود را افزایش بدهید.

بهتر است با چه کسانی پست مشترک بگذاریم؟

هیچ محدودیتی برای گذاشتن پست مشترک با دیگران وجود ندارد و شما آزادید تا با هرکسی که دلتان می‌خواهد، پست مشترک بگذارید. ولی اگر صاحب کسب‌وکاری در اینستاگرام هستید یا برند خود را دارید، بهتر است با کسانی پست مشترک بگذارید که به دیده شدن شما و کارتان کمک کنند. کسانی که با همکاری آنها بتوانید به کسب‌وکار خود رونقی بدهید، فروش محصولاتتان را بالا ببرید و فالورهای جدید پیدا کنید.

اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از ویژگی Instagram Collabs ببرید، به‌گونه‌ای که برندتان تبلیغ شود و کلی فروش داشته باشید و به موفقیت کاری برسید، بهتر است در انتخاب همکار خود، یعنی کسی که قرار است با او پست مشترک بگذارید، وسواس بیشتری به خرج دهید.

پیشنهاد ما به شما این است که:

با اینفلوئنسرها و بلاگرهایی که در زمینه کاری مشابه فعالیت می‌کنند، پست مشترک بگذارید.

پست‌های مشترک، یک راه عالی برای پررنگ کردن حضور برندتان در اینستاگرام است، آن هم در کنار اینفلوئنسرهایی که شما را تبلیغ می‌کنند. جالب است بدانید که سهم بازاریابان رسانه‌های اجتماعی که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند، از سال 2019 به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است. پست‌های مشترک اینستاگرام، به برجسته کردن حضورتان در این پلتفرم و بالا بردن میزان فروش محصولاتتان، کمک زیادی می‌کنند و تاثیر زیادی در فعالیت‌های بازاریابی شما دارند.

با برندهای همکار، پست مشترک بگذارید.

همکاری بین برندها، آن هم از طریق استفاده از قابلیت Instagram Collabs و گذاشتن پست‌های مشترک، یک روش فوق‌العاده برای تبلیغ برندها به شمار می‌آید. اگر صاحب برند خودتان هستید، لازم است بدانید که با گذاشتن پست مشترک با یک برند دیگر، و انجام تبلیغات گروهی، می‌توانید منابع و توانایی‌هایی که دارید را روی هم جمع کنید و به این ترتیب، نسبت به برندهایی که به‌تنهایی فعالیت می‌کنند، موفقیت بیشتری به دست بیاورید. همچنین، با گذاشتن پست مشترک با سایر برندها، می‌توانید نرخ reach و تعامل پیج خود را بالا ببرید و از برندهایی که  اهل بازاریابی فردی هستند، پیشی بگیرید.

با مخاطبان خود پست مشترک بگذارید و در صفحه اینستاگرامتان، محتوای UGC آپلود کنید.

محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر، در حال حاضر بخش مهمی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد. یکی از  مزایایی که پست‌های مشترک با مخاطبان و انتشار محتوای تولید شده توسط آنها به ارمغان می آورد، این است که محتوای UGC، باعث جلب اعتماد کاربران می‌شود. از طرفی، جلب اعتماد مخاطبان، برای بازاریابی اجتماعی موفق، اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع، با پست کردن محتوای ایجاد شده توسط کاربر یا همان محتوای UGC،  ظاهر اصیل و قابل اعتمادی به پیج می‌بخشید و به همین منوال، با جذب مشتری‌های بیشتر، میزان فروش محصولات خود را افزایش می‌دهید.

با کسانی که در مسابقه اینستاگرامی شما برنده شده‌اند، پست مشترک بگذارید.

جالب است بدانید که با گذاشتن پست مشترک با کسانی که در مسابقه اینستاگرامی شما برنده شده‌اند، می‌توانید با یک تیر، دو نشان که چه عرض کنم، سه نشان بزنید! اولا، با گذاشتن پست مشترک با این دسته از کاربران، به همه نشان می‌دهید که در قرعه‌کشی‌های خود صادق هستید و افراد واقعی، نه دروغین و فیک، در مسابقاتی که تدارک دیده‌اید، برنده شده‌اند. دوما، می‌توانید از این موضوع استفاده و محتوا تولید کنید. چون همان‌طور که می‌دانید، تولید محتوای روزانه، می‌تواند خیلی سخت باشد، پس از این فرصت غافل نشوید و از آن برای تولید محتوایی که برای کاربران جذاب باشد، استفاده کنید. سوما، با گذاشتن پست مشترک با کسانی که در مسابقه شما برنده شده‌اند و جزو مخاطبانتان به حساب می‌آیند، نشان می‌دهید که ارزش زیادی برای فالورهایتان قائل هستید و با آنها رابطه گرم و صمیمانه‌ای دارید. در نتیجه،‌ بقیه مخاطبانتان هم دلگرم می‌شوند و نسبت به شما و برندتان احساس خوبی پیدا می‌کنند.

کلام آخر

یکی از قابلیت‌های جذاب اینستاگرام که جدیدا به این برنامه اضافه شده است، قابلیت Instagram Collabs‌ است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌صورت مشترک و با همکاری یکدیگر، در اینستاگرام پست بگذارند. البته، منظور ما از آوردن کلمه پست مشترک، این نیست که بگوییم دو کاربر، دو پست مجزا که ظاهرشان صرفا مو نمی‌زند را به‌صورت همزمان در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته‌اند. نه! بلکه درواقع، پست مشترک، یک پست است که از صفحه اینستاگرام دو نفر به اشتراک گذاشته می‌شود. این قابلیت مزیت‌های زیادی برای پیج‌ها، علی‌الخصوص برندها و صاحبان کسب‌وکارها دارد و می‌تواند به آنها کمک کند تا بیشتر دیده شوند. اگر درباره قابلیت Instagram Collabs، نحوه استفاده از آن و مزیت‌هایی که دارد، کنجکاو شده‌اید، به شما یشنهاد می‌کنم که حتما مقاله بالا را به‌دقت بخوانید تا هر چیزی که لازم است درباره این قابلیت بلد باشید را یاد بگیرید. آیا تا به حال با کاربر دیگری در اینستاگرام، پست مشترک گذاشته‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.