این روزها اینستاگرام به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های دیجیتال تبدیل شده است که خیلی از مردم در سراسر دنیا، در آن حساب کاربری می‌سازند و فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید این شبکه اجتماعی که در سال‌های اخیر، حسابی غوغا به پا کرده و با قابلیت‌ها و امکانات جذاب و هیجان‌انگیزی که در اختیار کاربران قرار داده، رقبا را از میدان به در کرده، در سال‌های اولی که راه‌اندازی شده بود، فقط یک برنامه ساده برای به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم بود، نه بیشتر! ولی رفته‌رفته، اینستاگرام با آپدیت‌های خفن خود، گل سر سبد رسانه‌های اجتماعی شد و از تلگرام، فیس‌بوک، توییتر، واتساپ و بقیه جلو زد و رتبه اول در تعداد کاربران فعال را از آن خود کرد. این شیب صعودی و در حال رشد، به موسس اینستاگرام جسارت داد تا اعلام کند که دیگر این اپلیکیشن، صرفا یک برنامه مخصوص سرگرمی نیست و قرار است فعالیت خود را در حوزه‌های تجاری، با جدیت بیشتری دنبال کند.

بعد از این بیانیه، خیلی از کسب‌وکارها به اینستاگرام آمدند تا از این فرصت طلایی، به نفع خودشان استفاده کنند و رونقی به کار خود بدهند. ولی خب همان‌طور که گفتیم، اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر است و کلی کاربر فعال دارد. حالا سوالی که به وجود می‌آید این است که چطور می‌توان در میان این‌همه کاربری که در طول شبانه‌روز هر چه در توان می‌گذارند تا به رویایی که در سر دارند برسند و موفق شوند، دیده شد؟ چطور می‌شود در میان این‌همه بلاگر و اینفلوئنسر خلاق که هرروز محتوای جذاب تولید می‌کنند، به چشم آمد؟ چگونه می‌شود در جایی که چنین رقابت تنگاتنگی میان کسب‌وکارها وجود دارد، بهترین بود؟ نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید، این است که یکی از رمزهای موفقیت در اینستاگرام، وقت‌شناس بودن است. اینکه بدانید در چه روزی از هفته و در چه ساعتی از شبانه‌روز پست بگذارید تا همه آن را ببینند، کلید موفق شدن در این اپلیکیشن شلوغ است!

می‌گویید نه؟ خب پس با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا اهمیت زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را برایتان توضیح بدهیم و راز ساعت طلایی پست گذاشتن را به شما بگوییم. این مطلب را از دست ندهید!

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

آیا اصلا چیزی به اسم بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام وجود دارد؟

بهترین زمان پست گذاشتن
بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام

اولین سوالی که احتمالا در ذهن شما به وجود آمده، این است که آیا اصلا چیزی تحت عنوان بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام وجود دارد یا خیر. راستش را بخواهید، پاسخ این سوال، نسبی است. در یک کلام، همه‌چیز به خود شما بستگی دارد! می‌پرسید یعنی چه؟ خیلی ساده بخواهم بگویم، هرکسی که در اینستاگرام پیج می‌سازد، هدف و برنامه خاص خودش را دارد. برای مثال، ممکن است هدف شما از آمدن به اینستاگرام، صرفا گذراندن وقت باشد. یعنی فقط برای سرگرم شدن و تماشای فیلم‌ها و عکس‌هایی که دیگران به اشتراک می‌گذارند، اینستاگرام را نصب کرده باشید. در چنین شرایطی، احتمالا خیلی برایتان فرقی ندارد که پست‌هایتان چند تا لایک و کامنت بگیرد یا چند نفر آن را ببینند.

ولی اگر مثلا هدفتان از آمدن به اینستاگرام، خیلی مهم‌تر از این حرف‌ها باشد و آرزوهای بزرگی در سر داشته باشید، اوضاع زمین تا آسمان فرق می‌کند. درست نمی‌گویم؟ مثلا فرض کنید که دلتان می‌خواهد به یکی از معروف‌ترین بلاگرهای اینستاگرام تبدیل شوید و کلی تبلیغات بگیرید و کسب درآمد کنید. یا مثلا برند خود را راه انداخته‌اید و می‌خواهید حسابی دیده شوید و محصولات خود را به فروش برسانید. حالا قضیه جدی‌تر می‌شود، مگر نه؟ اینجاست که اهمیت پست گذاشتن در بهترین زمان نمایان می‌شود. چون موفقیت شما در گرو این است که مخاطبان هدفتان، پست‌های شما را ببینند، آن را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند. اینکه بتوانید نرخ تعامل و reach پیج خود را بالا ببرید، دیده شوید و مخاطبان هدف خود را جذب کنید و از این راه، مسیر موفقیت خود را در اینستاگرام هموارتر کنید.

با این تفاسیر، می‌توان گفت که یقینا چیزی تحت عنوان بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام وجود دارد، ولی این مسئله، تحت تاثیر عوامل مختلف متغیر است. در یک کلام، این ساعت طلایی، با توجه به نوع محتوا، موقعیت مکانی، رده سنی و جنسیت مخاطبان هدف و… که در ادامه به‌طور مفصل به آنها می‌پردازیم، تغییر می‌کند و ثابت نیست.

الگوریتم هوشمند اینستاگرام

برای اینکه اهمیت پست گذاشتن در زمان درست را درک کنید، باید در ابتدا با الگوریتم هوشمند اینستاگرام آشنا شوید. درواقع، چیزی که باید بدانید، این است که اینستاگرام، الگوریتم هوشمند پیچیده‌ای دارد که متاسفانه خیلی از کاربران، از آن خبر ندارند و نمی‌دانند که باید چطور با این الگوریتم پیچیده همراه شوند و از آن به نفع خودشان استفاده کنند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، اصلا نگران نباشید. خوشبختانه الان این فرصت را دارید که کاملا در جریان سازوکار اینستاگرام قرار بگیرید و متوجه شوید که قضیه از چه قرار است.

وقتی شما پستی را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارید، الگوریتم اینستاگرام یک بازی مهیج راه می‌اندازد تا عملکرد پیج شما را ارزیابی کند. به این صورت که بعد از اینکه پست موردنظرتان را در صفحه خود به اشتراک گذاشتید، الگوریتم اینستاگرام، آن را به همه فالوورهایتان نشان نمی‌دهد! یعنی چه؟ یعنی پست شما یک‌جورایی از دید 90 درصد از فالورهایتان مخفی می‌شود و آن بنده‌های خدا، حتی روحشان هم خبردار نمی‌شود که شما پست گذاشته‌اید. جالب است بدانید حتی با وجود اینکه این 90 درصد آنلاین هستند، ولی باز هم پست جدید شما برایشان بالا نمی‌آید!

خب حالا برویم سراغ آن 10 درصد سرنوشت‌ساز! شاید از خودتان بپرسید که چرا به این 10 درصد، لقب سرنوشت‌ساز داده‌ام! قضیه از این قرار است که بلافاصله بعد از اینکه شما پست جدید خود را آپلود کنید، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، بدون برنامه قبلی و به‌صورت کاملا تصادفی، 10 درصد از فالورهایتان را انتخاب می‌کند و پست جدید شما را فقط به همان 10 درصد نشان می‌دهد. از اینجا به بعد، همه‌چیز به این 10 درصد بستگی دارد! اگر این 10 درصد سرنوشت‌ساز، آنلاین باشند و خیلی سریع، پست شما را لایک کنند، در زیر آن کامنت بگذارند، آن را save کنند یا برای دوستان و آشنایان خود بفرستند، همه‌چیز عالی پیش می‌رود! به بیان ساده‌تر، این 10 درصد، با آنلاین بودن خود و لایک و کامنت‌هایی که به شما می‌دهند، نرخ تعامل و reach پیج شما را بالا می‌برند و به دنبال آن، ربات‌های هوشمند اینستاگرام، سیگنال‌های مثبتی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید پیج شما عملکرد خوبی دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کلی لایک و کامنت گرفته است. در نتیجه، پست شما به‌اصطلاح آزاد می‌شود و به بقیه فالوورهایتان هم نشان داده می‌شود و حتی ممکن است به اکسپلور برود.

حالا اگر برعکس این قضیه اتفاق بیفتد، چه؟ یعنی اگر شما زمانی پست بگذارید که آن 10 درصد از فالورهایتان که شانسی انتخاب شده‌اند، در خواب ناز به سر می‌برند یا سرکار هستند و نتوانند پست شما را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند، آن زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ خب همه‌چیز برعکس می‌شود! اگر در زمان نامناسبی پست بگذارید که کسی نباشد تا پست جدیدتان را لایک کند، ربات‌های اینستاگرام، سیگنال‌های منفی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید پست شما برای مخاطب جذاب نیست و آن‌قدر که باید و شاید، موردعلاقه کاربران نخواهد بود. همین باعث می‌شود تا پست شما به 90 درصد باقیمانده که نشان داده نشود که هیچ، به اکسپلور هم نتواند برود.

چون الگوریتم اینستاگرام، بر این اساس که بلافاصله بعد از آپلود شدن پست، چقدر بقیه با لایک و کامنت‌هایشان از آن استقبال می‌کنند، درباره جذاب بودن پستتان تصمیم می‌گیرد و آن را به کاربران بیشتری نشان می‌دهد. با این صحبت‌ها، احتمالا الان کاملا متوجه اهمیت زمان پست گذاشتن شده‌اید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • چطور کامنت بیشتری بگیریم؟— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور لایک بیشتری بگیریم؟— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ترفندهای جذاب اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین ایده‌های تولید محتوا در اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

چرا زمان انتشار پست در اینستاگرام آن‌قدر اهمیت دارد؟

با توضیحاتی که یکی دو خط بالاتر داده‌ام، احتمالا الان متوجه شده‌اید که چرا پست گذاشتن در زمان مناسب، آن‌قدر مهم است. در یک کلام، اگر می‌خواهید پیجتان پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بالا برود و مسیر موفقیت را طی کند، باید خوب بگردید و بهترین زمان ممکن برای پست گذاشتن در اینستاگرام را پیدا کنید. زمانی که فالوورهای شما آنلاین هستند و می‌توانند از شما به بهترین شکل ممکن حمایت کنند تا از این طریق

  • لایک و کامنت بیشتری بگیرید.
  • نرخ تعامل و نرخ reach پیجتان بالا برود.
  • زمینه برای رفتن پست‌هایتان به اکسپلور فراهم شود.
  • پیجتان بیشتر دیده شود و مسیر رسیدن به آرزوهایتان هموارتر شود.

حالا که متوجه اهمیت زمان پست گذاشتن شده‌اید، بهتر است ببینیم که این زمان طلایی، دقیقا چه ساعتی است.

بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام به چه عواملی بستگی دارد؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام، ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی، تغییر می‌کند. درواقع، فاکتورهای مختلفی هستند که می‌توانند ساعت طلایی برای پست گذاشتن را تحت تاثیر قرار بدهند که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
مهم‌ترین عوامل تعیین کننده زمان مناسب برای پست گذاشتن در اینستاگرام

محتوای صفحه اینستاگرام

یکی دیگر از عواملی که نقش تعیین‌کننده‌ای در زمان مناسب برای پست گذاشتن در اینستاگرام دارد، محتوای پیج است. همان‌طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، هر پیجی، با توجه به محتوایی که تولید می‌کند، ساعات طلایی خاص خودش را برای پست گذاشتن دارد. مثلا بهترین ساعت پست گذاشتن برای پیجی که محتوای سرگرم‌کننده و طنز تولید می‌کند، زمین تا آسمان با بهترین زمان پست گذاشتن برای پیجی که محتوای آموزشی تولید می‌کند، فرق دارد. پس، باید به خاطر داشته باشید که نوع محتوایی که تولید می‌کنید، نقش پررنگی در این مسئله دارد که چه روزی از هفته و چه ساعتی از شبانه‌روز، برای شما به‌عنوان بهترین زمان برای پست گذاشتن به شمار می‌روند.

در ادامه، بهترین و بدترین ساعت پست گذاشتن برای چند پیج که محتوای متفاوتی دارند را به‌عنوان نمونه بررسی می‌کنیم:

پیج‌های گردشگری

اصولا چند روز مانده به روزهای تعطیل، میزان بازدید از پیج‌هایی که محتوای مربوط به گردشگری دارند، بالا می‌رود.

  • بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام: پنجشنبه و جمعه و روزهای قبل از روزهای تعطیل
  • بهترین ساعت انتشار پست: 9 صبح تا 13 ظهر
  • بدترین زمان انتشار پست: بعد از ساعت 1 بعد از ظهر و ساعات پایانی روزهای تعطیل

پیج‌های کمدی و سرگرمی

اصولا، سر ظهر که کاربران انرژی ندارند، دوست دارند با تماشای فیلم و عکس‌های خنده‌دار، انرژی از دست رفته خود را برگردانند.

  • بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام: شنبه، سه شنبه، پنجشنبه
  • بهترین ساعت انتشار پست: 12 ظهر تا 15 عصر
  • بدترین زمان انتشار پست: ساعت های 10 تا 12 صبح که معمولا افراد سرشان شلوغ است و وقت خندیدن هم ندارند!

پیج‌های غذا و نوشیدنی

جالب است بدانید که اصولا افراد، سر ظهر که گرسنه هستند و می‌خواهند ناهار بپزند، به سراغ پیج‌های غذا و نوشیدنی می‌روند.

  • بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام: جمعه و روزهای تعطیل
  • بهترین ساعت انتشار پست: 12 ظهر
  • بدترین زمان انتشار پست: ساعت‌هایی که از زمان غذا خوردن گذشته باشد. مانند ساعت 13 تا 16 و ساعت 20 تا 22

پیج‌های ورزشی و سلامت

بیشتر کاربران، سر صبح که انرژی دارند، به سراغ پیج‌های ورزشی می‌روند.

  • بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام: روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل
  • بهترین ساعت انتشار پست: 9 صبح
  • بدترین زمان انتشار پست: ساعات بعد از صبح و زمان‌های معمول استراحت کاربران

پیج‌های آموزشی

بیشتر کاربران، تماشای ویدئوها و پست‌های آموزشی را به زمانی در آخر هفته که وقتشان خالی باشد، موکول می‌کند.

  • بهترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام: چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و البته روزهای تعطیل ماه
  • بهترین ساعت انتشار پست: ساعت 16 تا 18 و ساعت 11 تا 13
  • بدترین زمان انتشار پست: روزهای شنبه تا چهارشنبه که بیشتر افراد، درگیر کار و زندگی و تحصیل در دانشگاه و مدرسه هستند.

مخاطبان هدف

یکی از عوامل اصلی و تعیین‌کننده که تاثیر زیادی در مشخص کردن بهترین زمان برای پست گذاشتن دارد، مخاطبان هدف است. اینکه چه کسانی شما را فالو می‌کنند یا به‌طور مرتب، به پیجتان سر می‌زنند و پست و استوری‌های شما را چک می‌کنند. به بیان ساده، شما باید مخاطبان هدف خود را بشناسید و بدانید که آنها تقریبا در چه زمانی از روز، گوشی دست می‌گیرند و اینستاگرام خود را چک می‌کنند. برای اینکه مخاطبان خود را بشناسید، باید تمرکز و دقت به خرج بدهید و سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  1. مخاطبان هدف من از کدام شهر و کشور هستند؟
  2. کسانی که پیج من را چک می‌کنند، بیشتر خانم هستند یا آقا؟
  3. فالوورها و مخاطبان من، بیشتر از چه گروه‌های سنی هستند؟
  4. بیشتر آنها از بین زنان خانه‌دار هستند یا بیرون از منزل شاغل هستند؟
  5. مخاطبان هدف من، بیشتر از چه مدل پست‌هایی خوششان می‌آید؟
  6. و…

بعد از اینکه این سوال‌ها را طرح کردید، وقت آن می‌رسد که یکی‌یکی به آنها جواب بدهید تا به شناخت بیشتری از مخاطبان خود برسید و به کمک این اطلاعات، بهترین زمان برای پست گذاشتن را پیدا کنید. یکی از راه‌هایی که برای پیدا کردن جواب این سوالات، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند، استفاده از ابزار reach در اینستاگرام است. البته این را هم داخل پرانتز بگویم که این ابزار، فقط در پیج‌هایی که بیزینسی یا تجاری هستند، فعال است.

اگر پیج شما تجاری یا بیزینسی نیست و تمایل دارید آن را به اکانت تجاری تبدیل کنید، مطلب راهنمای تبدیل کردن اکانت معمولی به تجاری را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

برای استفاده از این قابلیت، باید وارد بخش insight که در بالای پیج‌های تجاری است، شوید و سپس، وارد بخش reach شوید که به‌طورکلی پیج شما را آنالیز می‌کند.

در قدم اول، باید در تب پروفایل خود، بر روی آیکون insight که در عکس زیر هم نشان داده شده است، کلیک کنید.

اینسایت اینستاگرام
بر روی قسمتی که دور آن خط کشیدیم بزنید.

حالا، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که مانند تصویر زیر، باید گزینه account reached را انتخاب کنید.

ریچ اینستا
ریچ اینستاگرام در اینسایت

با انتخاب این گزینه، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، می‌توانید بیشترین شهرهایی که در آن فالوور دارید و آنها پست شما را تماشا می‌کنند را ببینید.

اینسایت اینستاگرام
در این قسمت می‌توانید شهر فالوورهایتان را ببینید.

یا مثلا مانند تصویر زیر، می‌توانید کشورهایی که از آنها، کاربرانی در پیج شما حضور دارند و پست‌های شما را می‌بینید را پیدا کنید.

اینسایت اینستا
در این قسمت می‌توانید کشور فالوورهایتان را ببینید.

همچنین، یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش reach می‌توانید مشاهده کنید، سن اکثر کاربرانی است که بیشتر از بقیه، پست‌های شما را تماشا می‌کنند.

اینسایت اینستاگرام
در این بخش محدوده سنی فالوورهایتان را مشاهده می‌کنید.

یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش reach اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌گیرد، جنسیت کاربرانی است که پست‌های شما را می‌بینند و به شما نشان می‌دهد که چند درصد از آنها خانم هستند و چند درصد آقا.

اینسایت اینستا
در این بخش جنسیت فالوورها را می‌بینید.

اطلاعات دیگری هم در بخش reach اینستاگرام وجود دارد، مثل نشان دادن اینکه چه تعداد از کسانی که پست‌های شما را می‌بینند، جزو فالورهایتان هستند و چند درصد، فالوورتان نیستند. حتی در بخش reach، می‌توانید اطلاعاتی درباره اینکه چند نفر استوری‌های شما را می‌بینند و چند نفر از آنها فالوورتان هستند هم پیدا کنید.

به‌علاوه، می‌توانید بهترین و پربیننده‌ترین لایوها، استوری‌ها و پست‌هایتان را هم در این بخش مشاهده کنید.

با کمک این ابزار، می‌توانید خیلی راحت به اطلاعات ارزشمندی که بسیار مهم هستند، دست پیدا کنید و مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید و بهترین زماان ممکن برای پست گذاشتن را پیدا کنید.

موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر از عواملی که تاثیر به سزایی در تعیین بهترین ساعت برای پست گذاشتن در اینستاگرام دارد، موقعیت جغرافیایی است. مردم در هر منطقه جغرافیایی، روتین و عادات خاص خودشان را دارند که به‌شدت بر روی ساعت فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

طبق آماری که از سایت Later منتشر شده، بهترین زمان برای پست گذاشتن در مناطق مختف دنیا، به‌صورت زیر است:

  • ایالات متحده و کانادا (غربی): 12 صبح تا 6 صبح
  • ایالات متحده و کانادا (مرکزی): 6 صبح تا 8 صبح
  • ایالات متحده و کانادا (شرق): 4 صبح تا 9 صبح
  • آمریکای جنوبی: ساعت 4 صبح
  • انگلستان: 4 صبح تا 6 صبح
  • اروپا (غربی): 6-8 بعد از ظهر
  • اروپا (شرق): 5 صبح تا 7 صبح
  • آفریقا: 6 صبح
  • جنوب آسیا و خاورمیانه: 3 صبح
  • آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی: 11 شب تا 4 صبح
  • استرالیا: 11 شب تا 2 بامداد

بهترین ساعت برای پست گذاشتن در اینستاگرام

جالب است بدانید که تحقیقات زیادی صورت گرفته تا بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام مشخص شود. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، نمی‌شود برای همه یک نسخه پیچید و هر پیجی، با توجه به محتوایی که تولید می‌کند، موقعیت مکانی و مخاطبان هدفی که دارد، باید بتواند ساعت طلایی خود را پیدا و از آن، به نفع پیج خود استفاده کند. این ساعت طلایی، چیز ثابتی نیست و این زمان، برای هر پیجی با پیج دیگر فرق می‌کند. ولی به‌هرحال، در ادامه، نتیجه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده را قرار داده‌ایم تا با مطالعه آن، تصمیم بگیرید که بهترین ساعت برای پست گذاشتن در پیج شما، از بین ساعات مشخص شده، کدام است. این نتایج به شرح زیر است:

بازه زمانی 7 تا 9 صبح

بازه زمانی 7 تا 9 صبح، می‌تواند زمان مناسبی برای پست گذاشتن باشد. کاربران اینستاگرام در این ساعت از خواب بیدار می‌شوند. معمولا افراد بعد از اینکه از خواب بیدار می‌شوند، اولین کاری که انجام می‌دهند، چک کردن گوشی تلفن همراهشان است. درست نمی‌گویم؟ پس، از آنجایی که خیلی‌ها در این ساعت بیدار می‌شوند تا به مدرسه یا محل کارشان بروند و به محض باز کردن چشم‌هایشان، گوشی خود را چک می‌کنند، احتمال اینکه خیلی‌ها در این ساعت از صبح، به اینستاگرام هم سر بزنند، زیاد است.

بازه زمانی 11 تا 14 ظهر

بازه زمانی 11 تا 14 ظهر، زمان استراحت و ناهار است. در این ساعت از ظهر، اصولا کسانی که در محل کار خود هستند، استراحت می‌کنند و ناهار می‌خورند و ممکن است در لابه‌لای استراحتشان، اینستاگرام را هم چک کنند. توصیه من به شما این است که اگر قصد دارید از این بازه زمانی برای پست گذاشتن استفاده کنید، سعی کنید که پست شما عکس باشد، نه فیلم! چون شاید خیلی‌ها حوصله نداشته باشند که وسط غذا خوردن، فیلم تماشا کنند.

بازه زمانی 5 تا 7 عصر

بازه زمانی 5 تا 7 عصر، وقت تمام شدن کار و برگشتن به خانه است. تحقیقات نشان داده که در این بازه زمانی، یعنی وقتی افراد دارند از سر کار به خانه برمی‌گردند، احتمال اینکه اینستاگرامشان را چک کنند، بالا است. این زمان، جزو ساعات طلایی پست کردن محتواهای سرگرم‌کننده و خنده‌دار است.

بازه زمانی 9 تا 1 شب

جالب است بدانید که طبق تحقیقاتی که صورت گرفته و تجربه شخصی بیشتر کاربران، بازه زمانی 9 تا 1 شب، بهترین و البته موثرترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام است. چون در این بازه زمانی، کاربران در حال استراحت هستند و گوشی در دست، در اینستاگرام می‌چرخند. پس، اگر قرار است پستی بگذارید، علی‌الخصوص ویدئو آموزشی، این زمان بهترین زمان است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواند صفحه اینستاگرامی حرفه‌ای داشته باشند— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش کسب و کار در اینستاگرام— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • وبینار عوامل موفقیت در اینستاگرام+ بررسی و پاسخ به 100 پرسش رایج— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • وبینار هرآنچه که باید در مورد بازاریابی اینستاگرام بدانیم— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

زمان طلایی برای پست گذاشتن در اینستاگرام در ایران

همه این حرف‌ها را زدیم تا برسیم به اصل مطلب! زمان طلایی برای پست گذاشتن در ایران، چه روز و چه ساعتی است؟

همان‌طور که در لابه‌لای حرف‌هایمان اشاره کردیم، عوامل زیادی در تعیین ساعت مناسب برای پست گذاشتن دخیل هستند که خب، ایرانیان هم از این قاعده مستثنا نیستند. ساعت طلایی برای پست گذاشتن در ایران هم تحت تاثیر عواملی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، قرار دارد و با توجه به همان‌ها تعیین می‌شود. اما اگر بخواهیم لیستی از ساعات طلایی برای پست گذاشتن در ایران به شما ارائه بدهیم، باید بگوییم که:

  • در ایران، اصولا در روزهای تعطیل، تعداد بازدیدها بیشتر است و کاربران بیشتری آنلاین هستند.
  • بهترین ساعت برای پست گذاشتن در طول روز، چیزی حدود 11 تا 12 ظهر است.
  • بهترین ساعت برای پشت گذاشتن در عصر، 17 الی 19 است که از ساعات طلایی برای ایرانیان به شمار می‌رود.
  • بهترین زمان در شب نیز بازه زمانی 9 شب الی 12 شب است که افراد معمولا در منزل در حال استراحت هستند و حساب کاربری خود را چک می‌کنند.
  • زمان‌هایی مانند تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی نیز در تمام دنیا ازجمله ایران از زمان‌های مهم و طلایی برای انتشار پست به شمار می‌روند.

حالا که این ساعات طلایی را بلد هستید، می‌توانید از آنها به نفع خودتان استفاده کنید و پیج خود را بالا بکشید.

چگونه بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را پیدا کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را پیدا کنید، می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه آنها را آموزش می‌دهیم، استفاده کنید.

روش اول: آزمون و خطا

اولین روشی که برای پیدا کردن بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام به شما پیشنهاد می‌کنم، آزمون و خطا است. به بیان ساده، شما باید هر بار که پست می‌گذارید، تاریخ و ساعت دقیق انتشار آن را در گوشه‌ای یادداشت کنید و در کنار آن، درباره عملکردی که آن پست داشت، یعنی تعداد لایک و کامنت، نرخ تعامل و reach و تعداد save و share را هم بنویسید.

سپس، این کار را برای چند هفته ادامه بدهید و هر بار، تاریخ و ساعت پست گذاشتن خود را تغییر بدهید. بعد از اینکه پست گذاشتن در ساعت‌ها و روزهای مختلف را به اندازه کافی امتحان کردید، سری به یادداشت‌های خود بزنید و ببینید که کدام پست‌ها، بهترین عملکرد را داشته‌اند. این‌طوری، می‌توانید بهترین زمان برای پست گذاشتن در پیج خود را با آزمون و خطا پیدا کنید.

روش دوم: استفاده از Later’s Best Time to Post Feature

اولین پیشنهاد ما به شما برای پیدا کردن بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام، استفاده از ابزار Later’s Best Time to Post Feature است. این ابزار جادویی، به‌صورت کاملا خودکار، 7 مورد از برترین پست‌های شما که بهترین عملکرد و بازخورد را داشته‌اند، شناسایی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا از این داده‌های ارزشمند، برای شناخت الگوی رفتاری مخاطبان کمک بگیرید. یعنی، با شناسایی پست‌هایی که بهترین عملکرد را داشته‌اند، متوجه می‍‌‌شوید که چه پست‌هایی و چه زمانی برای پست گذاشتن، برای پیج شما بهترین نتیجه را دارد.

روش سوم: استفاده از ابزار insight

یکی دیگر از روش‌هایی می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین زمان ممکن برای پست گذاشتن در اینستاگرام کمک کند، استفاده از ابزار insight است که اتفاقا، اینستاگرام آن را در اختیار کاربران قرار داده است. برای استفاده از این ابزار، فقط کافیست پیج خود را تبدیل به پیج بیزینسی کنید تا این قابلیت برای شما فعال شود. سپس، با رفتن به بخش insight در اینستاگرام، کلی اطلاعات ارزشمند درباره مخاطبان، از جمله زمان آنلاین بودن آنها به دست می‌آورید.

روش چهارم: ردیابی دستی بهترین زمان پست گذاشتن با کمک فایل اکسل

اگر ترجیح می‌دهید تا خودتان به‌صورت دستی، اوضاع را بررسی و بهترین زمان برای پست گذاشتن را پیدا کنید، می‌توانید یک فایل اکسل ایجاد کنید تا ببینید با پست گذاشتن در زمان‌های مختلف در روزهای مختلف، به چه نرخ تعاملی می‌رسید.

برای شروع، پنج زمان مختلف در طول هفته انتخاب کنید. سپس، در فایل اکسل خود، تعداد لایک‌ و کامنتی که هر پست دریافت می‌کند را همراه با تاریخ دقیق و ساعتی که آنها را پست کرده‌اید، وارد کنید. در هفته بعد، ساعت منتشر کردن پست‌های خود را تغییر دهید. برای مثال، اگر در هفته اول، در روز چهارشنبه و در ساعت 18 بعدازظهر پست گذاشتید، در هفته دوم، در روز چهارشنبه و در ساعت 20 پست بگذارید.

ممکن است استفاده از این روش برای تعیین بهترین ساعت پست گذاشتن، حتی تا چند هفته طول بکشد، ولی نتایجی که به دست می‌آورید، هم تضمینی است و هم تاثیر زیادی در موفقیت پیجتان خواهد داشت.

چند ترفند جادویی که حتما به دردتان می‌خورد

علاوه بر اینکه دانستن زمان طلایی برای پست گذاشتن، می‌تواند تاثیر زیادی در دیده شدن و موفقیت پیجتان داشته باشد، مسائل دیگری هم وجود دارد که به زمان بستگی دارند و مهم هستند. در ادامه، چند ترفند جادویی که به زمان پست گذاشتن هم مربوط می‌شوند را با هم بررسی می‌کنیم که احتمالا به دردتان می‌خورند.

کاری کنید تا کاربران برای پست گذاشتن شما لحظه‌شماری کنند.

اگر از آن دسته پیج‌های موفق و بزرگ هستید که کلی فالوور دارد، کاری کنید تا فالوورهایتان هر دقیقه به ساعتشان نگاه کنند و برای دیدن پست شما، مشتاقانه لحظه‌شماری کنند. برای اینکه بتوانید این‌طوری، فالوورهای خود را مشتاق و منتظر نگه دارید، باید از قبل، برای آنها ساعت خاصی را معین کنید و مثلا از طریق استوری، به آنها خبر بدهید که قرار است در فلان ساعت، در صفحه خود پستی به اشتراک بگذارید. با این روش، آنها بی‌صبرانه منتظر خواهند ماند و در ساعت مشخص شده، به پیج شما سر می‌زنند تا پست جدیدتان را ببینند.

در پست گذاشتن زیاده‌روی نکنید!

نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید، این است که هر چیزی که در آن زیاده‌روی شود، دل را می‌زند و جذابیت خود را از دست می‌دهد. پست گذاشتن هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر برنامه دارید تا هر روز در اینستاگرام، پست بگذارید و فعال باشید، بهتر است فقط یک‌بار در روز این کار را انجام بدهید. اگر روزی چند بار پست بگذارید، ممکن است از چشم فالوورها بیفتید و دیگر آنها تمایلی به دیدن پست‌هایتان نداشته باشند.

وقت‌شناس باشید!

آیا تا بحال دیدید که بعضی‌ها در زیر پست‌هایشان هشتگ می‌زنند و می‌نویسند #موقتی؟ این مدل پست‌ها، موقتی هستند و بعد از مدتی هم پاک می‌شوند. پست‌های موقتی، اصولا بنا به دلیلی به اشتراک گذاشته شده‌اند و به موضوع یا اتفاق خاصی اشاره می‌کنند. برای مثال، موضوع خاصی اتفاق می‌افتد و همه درباره آن صحبت می‌کنند و پست می‌گذارند. این موضوع می‌تواند کمدی باشد یا غم‌انگیز، مربوط به جنگ باشد یا درباره یکی از چالش‌ها و ترندهای روز باشد. این اتفاقات اجتماعی، اصولا موجی راه می‌اندازند و خیلی‌ها هم با این موج همراهی می‌کنند. اگر قرار است شما هم درباره موضوع خاصی که در زمان مشخصی ترند شده و بحث داغ روز شده است، پست بگذارید، باید در همان زمانی که بقیه درباره آن واکنش نشان می‌دهند و پست می‌گذارند، پست بگذارید و نه دیرتر، چون قضیه به قولی از دهان می‌افتد!

کلام آخر

یکی از معضلاتی که پیج‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که در ساعت نامناسبی پست می‌گذارند و برای همین، آن‌طور که باید و شاید، بازخورد دریافت نمی‌کنند. اگر شما هم همین مشکل را دارید و نمی‌دانید باید در چه روزها و ساعت‌هایی پست بگذارید تا بهترین عملکرد را داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما مقاله بالا را به دقت بخوانید. در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین زمان ممکن برای پست گذاشتن را به شما معرفی کنم و راه‌های پیدا کردن ساعات طلایی برای پست گذاشتن را هم به شما آموزش بدهیم. بهترین ساعت برای پست گذاشتن در پیجی که صاحب آن هستید، کدام است؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.