ممکن است خیال کنید که برای جذب مشتری در اینستاگرام و داشتن فروش عالی، کافیست که یک پیج کاری در اینستاگرام بسازید و در آن محصولات و خدمات برندتان را معرفی کنید؛ اما چنین تصوری کاملا اشتباه است و باعث می‌شود تا شما به‌عنوان صاحبان کسب‌وکار، در مرداب پیج‌های کسالت‌آور غرق شوید و هیچ‌وقت نتوانید مخاطبان خود را به مشتری‌های واقعی تبدیل کنید.

اینستاگرام که این روزها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پلتفرم‌هایی است که برای کسب درآمد می‌توان از آن استفاده کرد، محل خلاقیت، نوآوری و استراتژی‌های جدید است. در این برنامه جایی برای اشتباه و تنبلی وجود ندارد، زیرا کاربران روزبه‌روز دقیق‌تر، سختگیرتر و سخت‌پسندتر می‌شوند و درنتیجه برای جلب‌توجه آنها استفاده از بهترین و جذاب‌ترین تکنیک‌ها لازم و ضروری است.

کاربران فقط یک‌بار به شما فرصت می‌دهند تا آنها را متقاعد کنید که فالو کردن و خرید از پیجتان انتخاب درستی است. اگر نتوانید آنها را قانع کنید که پیجتان معتبر است یا محصولاتتان باکیفیت است یا خدماتتان بی‌نقص است، احتمال اینکه دوباره نگاهی به صفحه شما بیاندازند و وقت گران‌بهای خود را تلف کنند صفر است!

بهترین کار این است که برای شروع کسب‌وکارتان در اینستاگرام، اصولی و قدم‌به‌قدم پیش بروید، عجله نکنید و زمان کافی برای تحقیق درباره تکنیک‌های جذب مشتری در اینستاگرام صرف کنید.

اگر شما هم تازه‌کار هستید و هیچ تجربه حرفه‌ای در زمینه فروش و جذب مشتری در اینستاگرام ندارید، با ما تا انتهای این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا به شما راه موفقیت در کسب و کارتان را نشان دهیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

قدم اول در اینستاگرام مارکتینگ، پیدا کردن فالوورهای واقعی است

قبل از هر چیزی اجازه بدهید یک مسئله را روشن کنم؛ هرچند که فالوورها خیلی اهمیت دارند، اما بالا بودن تعداد آنها نمی‌تواند به‌تنهایی دلیلی بر موفقیت کسب‌وکارتان باشد، همان‌طور که پایین بودن تعداد فالوورها، نشانه بی‌کفایتی و شکست کارتان نیست.

اگر صاحب یک پیج تجاری (بیزینس اکانت) اینستاگرام هستید، حتما تابه‌حال بارها از شما درباره تعداد فالوورهایتان سوال شده است تا بر اساس آن میزان موفقیتتان را قضاوت کنند.

اگر اکانت بیزینسی یا همان حساب تجاری اینستاگرام را ندارید، با کمک مطلب زیر حساب خود را به اکانت بیزینسی تبدیل کنید:

  • نحوه تبدیل اکانت عمومی به تجاری اینستاگرام — برای مشاهده مطلب کلیک کنید(+)

اگر بخواهم صادقانه بگویم، بله! تعداد فالوورها اهمیت دارد؛ اما این اعداد و ارقام نباید شما را ناامید کند. چرا که این روزها خرید فالوورهای فیک، مثل آب خوردن است و هر کسی می‌تواند تا هر تعدادی که می‌خواهد فالوور فیک بخرد و خود را دل‌خوش به آنها کند. هیچ‌وقت گول ظاهر این‌گونه پیج‌ها را نخورید و فقط بر روی کسب‌وکار خودتان تمرکز کنید.

از طرفی اگر تعداد فالوورهای پیج کاری‌تان عدد قابل‌ملاحظه‌ایست، به آنها خیلی مغرور نشوید. فراموش نکنید که شما به‌دنبال فالوورهای واقعی هستید که از کسب‌وکارتان حمایت کنند، به دنبال خرید محصولات برندتان باشند و از خدماتتان استفاده کنند. شما به‌دنبال فالوورهایی هستید که به کسب‌وکارتان علاقه نشان دهند، پست‌هایتان را لایک کنند، در زیر آنها کامنت بگذارند و شما را به دیگران معرفی کنند. پس خیلی درگیر تعداد فالوورها نشوید، زیرا اگر بتوانید کسب‌وکار، محصولات و خدماتتان را به‌درستی معرفی کنید، فالوورهای واقعی را جذب می‌کنید.

از همه این‌ها که بگذریم، نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آنها نشانه احترام به کاربران است و در نتیجه باعث جذب فالوورهای واقعی می‌شود، فالوورهایی که قرار است بعدا به مشتری‌های وفادارتان تبدیل شوند.

شما با رعایت نکات زیر کاربران را مجاب می‌کنید که پیجتان را فالو کنند:

  • به فالوورهایتان و کسانی که به‌صورت تصادفی یکی از پست‌هایتان را دیده‌اند، احترام و توجه واقعی نشان دهید. کاری کنید تا هرکسی که به پیجتان سر می‌زند، در یک نگاه متوجه شود که شما تا چه حد به فالوورها و بازدیدکنندگانتان اهمیت می‌دهید.
  • محتوای جذاب تولید کنید. نیازی به گفتن نیست که امروزه در اینستاگرام انواع و اقسام محتوای سرگرم‌کننده پیدا می‌شود؛ پس شما باید برای جلب‌توجه کاربران با بقیه پیج‌ها رقابت کنید و خلاقیت زیادی در تولید محتوا داشته باشید تا به چشم بیایید. وقتی که وقت و انرژی زیادی برای تولید محتوا صرف می‌کنید، نشان می‌دهید که تا چه حد به مخاطبانتان احترام می‌گذارید.
  • سعی کنید که به‌صورت پیوسته پست بگذارید. پست و استوری گذاشتن بیش‌ازحد و بدون برنامه، نه‌تنها تاثیری در جذب فالوور ندارد، بلکه باعث می‌شود که فالوورهایتان را از دست بدهید.
  • حتما کامنت‌هایی که برایتان گذاشته می‌شود را لایک کنید و به آنها پاسخ دهید. از آن دسته پیج‌هایی نباشید که هیچ ارتباطی با فالوورهایشان برقرار نمی‌کنند و به سوالات آنها پاسخ نمی‌دهند.
  • زمان‌بندی در اینستاگرام خیلی اهمیت دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالاتی که در دایرکت‌ و کامنت‌ها از شما شده است جواب بدهید؛ زیرا با این کار نشان می‌دهید که به فالوورهایتان اهمیت می‌دهید و در دسترس هستید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
برای اینکه بتوانید با مخاطبان خود بهتر ارتباط برقرار کنید، خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
  • چطور جواب نظر منفی دیگران را در زیر پست اینستاگرام‌مان بدهیم؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

البته این مطلب فیلم آموزشی رایگان هم دارد که می‌توانید به‌جای خواندن مطلب، فیلم آموزشی را مشاهده کنید.

همه این‌ها را گفتم که بدانید فالوورها فقط عدد و شماره‌ای نیستند که در بالای صفحه وجود داشته باشند و ارزش شما را در اینستاگرام مشخص کنند، بلکه پشت هر کدام از این فالوورها یک فرد قابل‌احترام وجود دارد که باید با آن مانند یک انسان واقعی رفتار شود، نه صرفاً یک پروفایل و بیو اینستاگرام!

فالوورها نیاز دارند که احترام و توجه شما را ببینند. تکرار طوطی‌وار جمله «ما به فالوورهایمان احترام می‌گذاریم» کافی نیست، شما باید در تک‌تک رفتارهایتان این احترام را بازتاب دهید.

برای مثال، لحنی که در پاسخگویی به مشتریان انتخاب می‌کنید، مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا به سوالات آنها پاسخ دهید، کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، تبلیغاتی که در پیجتان قرار می‌دهید و خیلی موارد ریزودرشت دیگر، به فالوورهایتان نشان می‌دهد که تا چه اندازه برایشان ارزش و احترام قائل هستید.

پس قبل از اینکه به دنبال پول درآوردن باشید، باید بتوانید ارتباط درستی با فالورهایتان برقرار کنید، آنها را بیشتر بشناسید، خواسته‌ها و نیازهایشان را درک کنید و آنها را تبدیل به مشتری‌های وفادار خود کنید، اما چگونه؟ در ادامه، به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

قدم دوم در اینستاگرام مارکتینگ، حفظ فالوورها، شناخت آنها و رفتار درست با آنها است

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، یکی از راه‌های جذب فالوور این است که با آنها مانند یک انسان واقعی رفتار کنید و به آنها احترام بگذارید. با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم فالوورهای واقعی و وفادار خود را حفظ می‌کنید، و هم اینکه به‌واسطه آنها کسب‌وکارتان بیشتر از قبل رونق پیدا می‌کند. چون فالوورهای واقعی پیجتان را به دوستان و آشنایان معرفی می‌کنند و شما را تبلیغ می‌کنند؛ در نتیجه به همین راحتی و فقط با احترام گذاشتن و اهمیت دادن به آنها افراد بیشتری را به سمت برندتان جذب می‌کنید.

در دنیای بازاریابی، همین که افراد از برندی پیش دوستان و آشنایان‌شان تعریف می‌کنند، با اهداف خاص و استراتژی‌هایی دنبال می‌شود که در قالب بازاریابی دهان به دهان پیاده‌سازی می‌شوند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مطلب بازاریابی دهان به دهان از آکادمی کاپریلا را بخوانید تا استادانه افراد مختلف را به سمت برند خود جذب کنید.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان فالوورهای واقعی را دلسرد نکرد و مخاطبان بیشتری را جذب کرد؟ برای این کار لازم است که ترفندهایی برای نحوه برخورد با مشتریان یاد بگیرید که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. لحنی که در صحبت با مشتریان از آن استفاده می‌کنید، بسیار اهمیت دارد؛ پس:
  • سعی کنید همیشه از لحن مثبت استفاده کنید.
  • پیام‌های طولانی ارسال نکنید و خیلی مختصر و مفید منظورتان را برسانید.
  • سروقت پاسخ دهید و مشتریان را منتظر نگذارید.
  • در هنگام صحبت با مشتری‌ها، برای اینکه بتوانید تاثیر مثبتی بر روی آنها بگذارید، نام آنها را صدا کنید.
  • بهتر است متناسب با لحن مشتری، به آنها پاسخ بدهید. مثلا اگر مشتری عصبانی است شما هم شوخی را کنار بگذارید و با احترام و کاملا جدی با آنها صحبت کنید.
    جذب مشتری در اینستاگرام
    این تصویر از شبکه اجتماعی توییتر برداشته شده و فقط به قصد آشنایی بیشتر شما با نحوه پاسخگویی به افراد در این مطلب قرار داده شد. به جزئیات پاسخگویی برند ایرانسل دقت کنید.
  • حواستان باشد که بیش‌از‌حد صمیمی نشوید و در شوخی‌ها زیاده‌روی نکنید زیرا خیلی اوقات، از لحن شوخی سوءبرداشت می‌شود و سوءتفاهم پیش می‌آید.
  • برای پاسخگویی به سوالات متداول، متن مناسب آماده کنید تا در وقتتان صرفه‌جویی شود.
  • می‌توانید برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی، برای صفحه کاری خود، ادمین و تیم پشتیبانی استخدام کنید؛ اما، حتما نحوه صحبت کردن آنها با مشتریان را زیرنظر داشته باشید تا حرفه‌ای و محترمانه باشد.
  • در پایان مکالمه، به مشتری‌ها نشان دهید از اینکه توانستید آنها را راهنمایی کنید خوشحالید و اگر بازهم سوالی داشتند می‌توانند روی کمک شما حساب کنند.
  1. تلاش کنید تا بهترین شکل ممکن مکالمات ناخوشایند را مدیریت کنید.
  • اگر اشتباهی پیش آمده و کسی از میان مشتریان، از محصولات یا خدمات برندتان ناراضی بود، باید مسئولیت‌پذیر باشید و عذرخواهی کنید.
  • البته فقط عذرخواهی کردن کافی نیست. سعی کنید تا به مشکلات رسیدگی و آنها را رفع کنید، انتقادپذیر باشید و ناراحتی پیش آمده را جبران کنید.
  • اشتباهات خود را صادقانه بپذیرید و طفره نروید.
  • از اینکه مشتریان وقت گذاشته‌اند و شما را از وجود مشکلات باخبر کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنید؛ زیرا انتقادات سازنده، باعث پیشرفت کاری‌تان خواهد شد.
  • اگر خبر ناخوشایندی برای مشتریان دارید، تا حد امکان سعی کنید که قبل و بعد آن خبر، دو خبر مثبت و خوب بدهید یا به‌اصطلاح، خبر بد را بین دو خبر خوب ساندویچ کنید.
  • وقتی اوضاع طبق مرادتان پیش نمی‌رود، عصبانیت خود را کنترل و با آرامش شرایط را مدیریت کنید.
  • مشکلات مشتریان را واقعا درک کنید و سعی نکنید که انها را از سرتان باز کنید. کاری کنید تا مشتری‌ها باور کنند که قرار است شما مشکلاتشان را بشنوید و به آنها توجه کنید.
  • دلیل منطقی برای مشکل به وجود آمده ارائه دهید و مشتریان را قانع کنید که دیگر آن اتفاق تکرار نخواهد شد.
  • در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید.
  1. مشتریان خود را راضی نگه‌دارید.
  • سعی کنید که به مشتریان در انتخاب محصول موردنظرشان کمک کنید اما به آنها برای خرید یک محصول خاص فشار نیاورید.
  • با مشتریان ارتباط دوستانه برقرار کنید.
  • محصولات و خدمات باکیفیت ارائه دهید.
  • از اینکه افراد شما را انتخاب کرده‌اند تشکر کنید.
    نحوه جذب مشتری با اینستاگرام
    نحوه پاسخ‌دهی به کاربران برای اینکه شما را انتخاب کردند.

فراموش نکنید که راه‌های زیادی برای فالوور گرفتن وجود دارد اما اینکه بتوانید آنها را به مشتری‌های ثابت خود تبدیل کنید قسمت سخت ماجراست. با رعایت موارد بالا فالوورهایتان به شما اعتماد می‌کنند و ترغیب می‌شوند که محصولاتتان را سفارش بدهند و یا از خدماتتان استفاده کنند. اما چه راه‌های دیگری برای جذب فالوور واقعی در اینستاگرام و تبدیل آنها به مشتری وجود دارد؟

از اینستاگرام کمک بگیرید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای جذب مشتری انجام بدهید این است که از خود اینستاگرام کمک بگیرید. اگر دقت کرده باشید، در وبلاگ‌های اینستاگرام، نکات مفید و ارزشمندی درباره راه‌اندازی کسب‌وکار و تکنیک‌های بیشتر دیده شدن پیج‌های کاری وجود دارد که شما می‌توانید از آنها به صورت رایگان استفاده کنید.

اصلا چه چیزی از این بهتر؟ فکرش را بکنید! اینستاگرام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های تجاری، مانند یک منبع اطلاعات، تمام رازها و ترفندهایی که برای کسب درآمد، پیشرفت کاری و جذب مشتری در این برنامه لازم است بدانید را رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد.

نحوه جذب مشتری
وبلاگ اینستاگرام یک راهنمای کامل از آموزش کسب و کار در اینستاگرام است.

پس یکی از روش‌های جذب مشتری در اینستاگرام، این است که نحوه سازوکار اینستاگرام را بشناسید، از قوانین آن مطلع باشید، راه‌های میانبر که مسیر شما را به سمت موفقیت کوتاه می‌کند را یاد بگیرید، الگوریتم‌های آن را بشناسید و از تمام این اطلاعات به نفع خود و کسب‌وکارتان استفاده کنید. و خب چه منبعی بهتر از اینستاگرام؟

البته اگر زبان انگلیسی‌تان خوب نیست و به هر علتی با منابع خارجی راحت نیستید، می‌توانید مطالب رایگان و آموزشی ما در زمینه اینستاگرام را بخوانید.

  • مجموعه آموزش‌های اینستاگرام در آکادمی کاپریلا — برای مشاهده مطالب کلیک کنید(+)

اگر وقتتان کم است و به هر علتی با دوره گذراندن رابطه بهتری نسبت به خواندن مطالب دارید، دوره ویدئویی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

کسل کننده نباشید

محتوای خسته‌کننده و تکراری، باعث می‌شود تا هیچ‌کسی شما را فالو نکند.

حتما پیج‌های کاری زیادی را دیده‌اید که جز معرفی محصولات و قیمت‌ها و تخفیف‌ها، هیچ محتوای دیگری تولید نمی‌کنند. حتی همان محتوایی که تولید و منتشر می‌کنند هم خیلی خشک است و هیچ جذابیتی ندارد. به شما قول می‌دهم که این پیج‌های عصاقورت‌داده، حتی برای صاحب همان صفحه‌ها هم عذاب‌آور و غیرقابل‌تحمل هستند.

اینگونه پیج‌ها نه تنها فالوور جدیدی جذب نمی‌کنند، بلکه همان تعداد اندک مشتری که دارند را هم فراری می‌دهند. چه کسی می‌خواهد از چنین کسب‌وکارهایی که حتی برای تولید محتوا خلاقیت ندارند خرید کند؟ کسی که نمی‌تواند پیج جذابی داشته باشد، حتی اگر بهترین محصولات و خدمات را هم داشته باشد، اصلا دیده نمی‌شود تا بتواند خودی نشان بدهد.

پس برای اینکه بتوانید از کیفیت بالای محصولات و خدمات خود پول دربیاورید، در ابتدا باید بتوانید آنها را به‌درستی و با تکنیک‌های جذاب به مخاطبان خود معرفی کنید.

یکی از ترفندهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا پیج جذابی داشته باشید، این است که فقط و فقط درباره فروش محصولات و ارائه خدمات پست و استوری منتشر نکنید؛ به‌جای این کارها کمی متفاوت و خلاق باشید، محتوای جذاب تولید کنید و در بین پست‌ها و استوری‌هایی که مربوط به کار است، از مطالب طنز و خنده‌دار استفاده کنید. این کار به مشتری اجازه می‌دهد تا شما را بیشتر بشناسد و شما را چیزی بیشتر از یک ماشین که به‌صورت اتوماتیک محصولات مختلف را می‌فروشد ببیند.

اگر راستش را بخواهید بعضی از پیج‌های کاری به‌صورت غیرحرفه‌ای و یکنواخت، فقط درباره محصولات و خدماتشان صحبت می‌کنند که در ذهن فالوورها، از آنها تصویری مانند یک ربات فروشنده نقش می‌بندد نه یک انسان واقعی!

پس اگر قصد دارید در کارتان پیشرفت کنید و مشتری‌های زیادی را جذب کنید، در کنار محتوای کاری، کمی مطالب طنز مرتبط با کسب‌وکارتان منتشر کنید و همچنین به مخاطبانتان این امکان را بدهید تا با شخصیت خودتان کمی بیشتر آشنا شوند تا هم به‌خاطر یکنواخت بودن محتوا، پیجتان را آنفالو نکنند و هم بتوانند به شما و کسب‌وکارتان اطمینان کنند. اگر بتوانید اعتماد فالوورهایتان را جلب کنید، می‌توانید به‌راحتی آنها را به مشتری تبدیل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
اگر برای تولید محتوای خلاق نیاز به کمک دارید، مطالب و ویدئوهای آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با پاورپوینت — برای مشاهده آموزش ویدئویی کلیک کنید(+)

بهترین روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

آموزش اصول ساخت تصویر اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی — برای مشاهده آموزش ویدئویی کلیک کنید(+)

پشت‌صحنه کارتان را به مخاطبان نشان دهید

احتمالا خبر ندارید که نشان دادن اتفاقات پشت‌صحنه چه تاثیر مثبتی بر مخاطبان دارد. هر وقت که کاربری به پیجتان سر می‌زند، به‌دنبال یک دلیل است که صفحه شما را دنبال و از آن خرید کند. شما آن کسی هستید که این دلیل را به کاربران می‌دهد. اما چگونه؟

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا فالوورهای جدید را جذب و آنها را تبدیل به مشتری‌های وفادار کنید، این است که عکس و فیلم‌های جالبی از پشت‌صحنه کسب‌وکارتان به اشتراک بگذارید.

مثلا از اتفاقات خنده‌دار فیلم منتشر کنید، از تیم خود در هنگام کار کردن عکس‌های یادگاری بگیرید و استوری کنید، یا اگر در کنار فروش آنلاین، فروش حضوری هم دارید، می‌توانید از تجربه‌های جالبی که در برخورد با مشتری‌ها داشتید عکس، فیلم یا متن، پست و استوری کنید.

ممکن است با خود بگویید که این کارها چه فایده‌ای دارد؟ شک نکنید که این کارها، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید تاثیرگذارند.

اولاً نشان دادن پشت‌صحنه کارها، نوعی تولید محتوا است که پیج شما را از حالت یکنواخت و کسالت‌آور درمی‌آورد. در نتیجه مخاطبان شما را فالو می‌کنند تا هم محصولات و خدماتتان را ببینند و هم به‌وسیله محتوای جالبی که تولید می‌کنید کمی سرگرم شوند.

دوماً با نشان دادن اتفاقاتی که در پشت‌صحنه پیجتان می‌افتد، به مخاطبانتان این حس را القا می‌کنید که کسب‌وکارتان واقعی است و قصد کلاهبرداری ندارید.

سوماً با استوری کردن و پست گذاشتن از پشت‌صحنه کارتان، به فالوورهایتان این فرصت را می‌دهید که به‌جز رابطه فروشنده و مشتری، با شما رابطه دوستانه‌ برقرار کنند و تعامل داشته باشند.

پس اهمیتی که نشان دادن پشت‌صحنه کسب‌وکارتان دارد را پشت گوش نیندازید و این کار را در اولویت‌های خود قرار دهید.

پشت صحنه برند
این تصویر متعلق به برند استاپ است. مزون استاپ برای مشتری‌های عمده خود، استوری از پشت صحنه می‌گیرد.

از رضایت مشتریان هایلایت مخصوص بسازید

هرچقدر هم که سرتان شلوغ باشد، حتما باید یک هایلایت مخصوص به اسم «رضایت مشتریان» بسازید. به شما اطمینان می‌دهم این کار ارزشش را دارد که برای آن وقت بگذارید.

زمانی که یکی از فالوورهایتان محصولی از برندتان سفارش می‌دهد و شما آن را برایش ارسال می‌کنید، حتما پیگیر باشید تا به‌محض اینکه سفارش به دستش رسید، نظرش را درباره آن به شما اعلام کند. سپس نظرات مثبت را تحت عنوان رضایت مشتری استوری و هایلایت کنید.

این کار به پیشرفت کاری‌‎تان کمک می‌کند؛ اما چگونه؟

تصور کنید که به‌صورت تصادفی به یک پیج برمی‌خورید، چند دقیقه‌ای در آن می‌چرخید و نگاهی به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد می‌اندازید، که ناگهان یکی از محصولات موجود، چشم‌تان را می‌گیرد. کمی با خودتان کلنجار می‌روید که آیا این پیج قابل‌اعتماد هست یا نه. البته، حق هم دارید. این روزها آنقدر پیج‌های فیک و کلاه‌بردار زیاد شده است که اعتماد کردن را سخت کرده‌اند. حتی اگر خودتان هم برخورد با چنین صفحات کلاه‌بردار را تجربه نکرده باشید، حتما دیگران از تجربه تلخ و ناخوشایند خودشان را برایتان را تعریف کرده‌اند. دقیقا همان لحظه که می‌خواهید قید خرید از آن پیج را بزنید، ناگهان یک روزنه امید پیدا می‌کنید! هایلایت رضایت مشتری‌ها می‌تواند به شما قوت قلب دهد که به پیج موردنظرتان اعتماد کنید.

حالا تصور کنید که شما پیجی را فالو می‌کنید ولی تابه‌حال از آن خرید نکرده‌اید. یعنی می‌دانید که پیج معتبر و واقعی است اما از کیفیت محصولات و خدمات آن مطمئن نیستید. باز هم می‌توانید به هایلایت رضایت مشتریان رجوع کنید و خیالتان از کیفیت محصولات و خدمات پیج موردنظرتان راحت شود.

جذب مشتری از طریق اینستا
اگر مخاطبین شما اغلب خانم‌ها هستند، این را باید بدانید که یکی از اولویت‌دارترین مسائلی که به آن توجه می‌کنند، هایلایت رضایت مشتریان است. علاوه بر آن، برخی از افراد مشتری‌های قبلی شما را از همین طریق پیدا می‌کنند و در مورد محصولات و خدمات شما از آن‌ها می‌پرسند.

همانطور که دیدید هایلایت رضایت مشتریان هم باعث جذب فالوور و مشتری‌های جدید می‌شود و هم فالوورهای قدیمی را به مشتری تبدیل می‌کند.

هنگام رونمایی از محصولات‌تان کاربرد آنها را نشان دهید

زمانی که قصد دارید از یک محصول جدید رونمایی کنید، معرفی کاربردهای آن ضروری است. اما آیا فقط بیان کردن استفاده‌ها و فواید یک محصول می‌تواند کاری کند که فالوورهایتان تبدیل به مشتری شوند و برای خریدن آن محصول پول بپردازند؟ معلوم است که نه! به‌قول‌معروف: شنیدن کی بود مانند دیدن؟

تصور کنید که شما صاحب یک پیج لوازم آرایشی و بهداشتی هستید و قصد دارید که یکی از محصولات آرایشی خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. پستی منتشر می‌کنید و در آن از فواید، کیفیت و سالم بودن محصول‌تان صحبت می‌کنید. اما نمی‌توانید هیچ‌کدام از مخاطبانتان را متقاعد کنید که آن محصول را بخرند. چرا؟ ایراد کار کجاست؟

چرا راه دور برویم؟ تصور کنید که شما به‌جای اینکه فروشنده باشید، مشتری هستید و قصد خرید یک کرم آرایشی را دارید. آیا به‌صرف اینکه به شما بگویند فلان کرم لکه‌ها را می‌پوشاند، برای آن پول می‌دهید؟ یا وقت بیشتری صرف می‌کنید تا پیجی پیدا کنید که در آن قدرت پوشش کرم موردنظرتان، در یک فیلم بر روی پوست صورت نشان داده شده باشد؟ صد درصد مورد دوم را انتخاب می‌کنید.

پس چرا اهمیت این موضوع را دست‌کم می‌گیرید؟ برای معرفی هر محصول، به‌جای اینکه فقط درباره کیفیت آن صحبت کنید، به‌صورت عملی، زیبایی، سلامت، تاثیرگذاری و کیفیت آن را نشان دهید. با همین کار ساده می‌توانید مشتری‌های زیادی را جذب کنید.

از عکس‌های حرفه‌ای استفاده کنید

برای جذب مشتری در اینستاگرام در هنگام معرفی محصولات و خدمات خود، به‌هیچ‌وجه از عکس‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید. اگر تجربه‌ای در زمینه عکاسی ندارید، بهترین کار این است که بدون هیچ تردیدی، هرچقدر که لازم است برای استخدام عکاس حرفه‌ای هزینه کنید. مطمئن باشید که اصلا از این کارتان پشیمان نمی‌شوید.

حتی اگر بهترین محصولات و خدمات را هم داشته باشید، درصورتی‌که نتوانید عکس‌ها و فیلم‌های زیبا و چشم‌نواز از آنها تهیه کنید، امکان ندارد که بتوانید آنها را به فروش برسانید. زیرا ممکن است با عکس‌های غیرحرفه‌ای، نتوانید کیفیت و زیبایی محصولات خود را آن‌طور که باید و شاید، به رخ مخاطبانتان بکشید. در نتیجه، ارزش آنها را از آن‌چه که واقعا هستند پایین‌تر می‌آورید.

بگذارید نکته‌ای را به شما یادآور شوم، شما صاحب یک پیج اینستاگرامی هستید که میزان درآمدتان به آن وابسته است و همان‌طور که می‌دانید، این پلتفرم کاملا به محتوای بصری تکیه دارد. پس برای موفقیت در این پلتفرم، باید بتوانید چشم‌ها را به خودتان خیره کنید. برای اینکه بتوانید مخاطبان را متقاعد کنید که پیج شما را برای خرید انتخاب کنند، باید با عکس‌ها و فیلم‌های جذاب و خلاقانه توجه آنها را جلب کنید.

برای گرفتن یک عکس زیبا و حرفه‌ای باید نکات زیادی را بلد باشید و در حین عکاسی، به‌درستی به آنها عمل کنید. مثلا زاویه نور، حاشیه عکس، هارمونی رنگ‌ها، نشان دادن کاربرد محصولات با استفاده از مدل‌های واقعی و خیلی موارد دیگر که کار هرکسی نیست. پس در صورت نیاز، از استخدام یک عکاس حرفه‌ای دریغ نکنید.

با دانستن و رعایت مواردی که در عکاسی ضروری هستند، حتی محصولات معمولی هم می‌توانند رویایی به نظر برسند و در مخاطبان، این حس را به وجود بیاورند که انگار واقعا به آن محصول نیاز دارند و می‌خواهند آن را داشته باشند.

حالا که از ضرورت استفاده عکس‌های باکیفیت و حرفه‌ای گفته‌ایم، بگذارید نکته‌ای را به شما گوشزد کنم. هیچ‌وقت در صفحه‌تان از عکس‌های تکراری که در همه پیج‌ها می‌توان مشابه آن را پیدا کرد، استفاده نکنید. دانلود عکس‌های آماده از سایت‌ها و استفاده از عکس‌های پیج‌های دیگر، اصلا فکر خوبی نیست. خلاقیت داشته باشید و برای عکس‌هایی که با هدف رونمایی و معرفی محصولاتتان در پیجتان قرار می‌دهید، وقت بگذارید و هزینه لازم را بپردازید.

لحظات خاص کسب‌وکارتان را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید

شاید فکر کنید که برای فالورهایتان اهمیتی ندارد که لحظات خاصی که در کسب‌‌وکارتان تجربه کرده‌اید را ببینند، اما اشتباه می‌کنید. برای فالوورهایتان جذاب است که شما لحظات خاص کاری را با آنها به اشتراک بگذارید.

با این کار نشان می‌دهید که به فالوورهایتان اهمیت می‌دهید، آنها را مانند یک خانواده بزرگ می‌بینید و می‌خواهید لحظات خاص خود را با آنها شریک شوید.

اینکه سالگرد تاسیس کسب‌وکارتان را جشن بگیرید و از آن عکس و فیلم‌های زیبایی پست و استوری کنید، یا اینکه تجربه اولین فروش حضوری یا آنلاین خود را با فالوورهایتان به اشتراک بگذارید و درباره حس و حالی که آن لحظه داشتید صحبت کنید، یا حتی درباره شکست‌های خود حرف بزنید و نشان بدهید که با وجود شکست‌ها، باز هم قدرتمند به کارتان ادامه داده‌اید، می‌تواند به فالوورهایتان احساسات مثبتی منتقل کند.

این قبیل صحبت‌ها و به اشتراک گذاشتن‌ها، شما را متفاوت کرده و کمک می‌کند تا در ذهن مخاطبانتان ماندگار شوید. با این کارها نشان می‌دهید که شما یک ربات یا یک فروشنده بی‌احساس نیستید؛ بلکه یک انسان‌ واقعی هستید. در نتیجه به شما اعتماد می‌کنند و ترجیح می‌دهند که محصولات موردنظرشان را از پیج شما خریداری کنند.

جذب مشتری اینستاگرام
مثالی از به اشتراک گذاشتن دستاوردهای برندتان

از متخصصان در زمینه کسب‌وکارتان کمک بگیرید

اگر اولین بار است که یک صفحه کاری در اینستاگرام باز می‌کنید و با نحوه سازوکار این پلتفرم خیلی آشنایی ندارید، اصلا نگران نباشید.

اگر نمی‌دانید چه لحنی باید داشته باشید، بهتر است که هر چند روز یک‌بار پست بگذارید، چگونه مسابقه برگزار کنید یا چه محتوایی مخاطب را بیشتر جذب می‌کند، اصلا ایرادی ندارد.

تنها کاری که باید بکنید این است که یک فرد معتمد را به‌عنوان ادمین پیج‌تان استخدام کنید و کارها را به دستش بسپارید. البته همزمان سعی کنید که موارد لازم و ضروری را یاد بگیرید تا افسار کارتان در دست‌های خودتان باشد. نسبت به همه‌چیز حساس باشید و دقت زیادی به خرج دهید تا خیالتان از بابت رفتار درست ادمین با مشتری‌ها راحت باشد.

البته ممکن است که نخواهید ادمین استخدام کنید که اصلا عیبی ندارد. خیلی هم خوب است که دوست دارید خودتان در جریان همه اتفاقات باشید، اختیار کارها را به دست داشته باشید و با گذشت زمان کم‌کم نحوه کار در اینستاگرام را یاد بگیرید و تجربه کسب کنید. اما باید به شما هشدار دهم که یک دست صدا ندارد. همیشه کمک افراد متخصص می‌تواند شما را از سیاهچاله اتفاقات ناگوار نجات بدهد.

برای یک تازه‌کار دام‌های زیادی پهن می‌شود که می‌تواند به‌‌آسانی او را از پا دربیاورد. چرا چنین فرصتی را نادیده بگیرید، وقتی می‌توانید با کمک آن احتمال شکست را کم و درصد موفقیت را زیاد کنید؟ وقتی یک فرد باتجربه و متخصص می‌تواند به شما کمک کند که هم نحوه پول درآوردن در اینستاگرام را یاد بگیرید و هم در شغل‌تان حرفه‌ای شوید، چرا دست رد به سینه آن بزنید؟

علاوه بر اینکه نحوه کار کردن با اینستاگرام نیاز به یادگیری ترفندهای خاص خودش را دارد، زمینه شغلی که انتخاب می‌کنید هم سختی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی دارد و قطعاً پول درآوردن در اینستاگرام آسان نیست. پس صد درصد به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای جذب مشتری و پیشرفت در کسب‌وکارتان، از افراد متخصص کمک بگیرید.

افراد باتجربه و موفق در زمینه کاری‌تان را الگوی خود قرار بدهید

چه تازه‌کار باشید، چه باتجربه و موفق، نیاز به یک الگوی مناسب دارید. برای اینکه بتوانید هر روز پیشرفت کنید و مشتری‌های بیشتری جذب کنید، باید اشخاص و صفحاتی که در زمینه کاری‌تان موفق‌ترین هستند را زیر نظر داشته باشید و از آنها چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

هرچقدر هم که موفق باشید، باز هم کسی هست که از شما موفق‌تر باشد. چرا رمز موفقیت آنها را کشف نکنیم؟ درست است که قانع بودن ویژگی بسیار مثبتی است؛ اما، انسان‌ها ذاتاً به دنبال بهترین‌ها هستند.

اگر الگویی در زمینه کاری‌تان نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید به موفقیت چندانی برسید. باید با دقت فراوان، افراد موفق در زمینه کاری خود را پیدا کنید و تمام حرکات، رفتارها و اقدامات آنها را آنالیز کنید. سپس، تمام تلاش خود را بکنید تا با انجام آن کارها، موفقیت بیشتری به‌دست بیاورید.

شاید شما مشتری‌های ثابت خود را داشته باشید و از این بابت خوشحال و راضی باشید؛ اما ممکن است در جذب مشتری‌های جدید، کمی کارتان بلنگد. برای رفع این مشکل می‌توانید افرادی را الگوی خود قرار بدهید که هر روز بیشتر از روز قبل، مخاطب و مشتری جذب می‌کنند. به پیج آنها سر بزنید و ببینید چه پست‌ها و استوری‌هایی می‌گذارند، چه محتوایی تولید می‌کنند و چه شگردی برای جذب مشتری به‌کار می‌برند. سپس با کمی نوآوری، شما هم از ترفندهای آنان استفاده کنید.

از مد روز و ترندها عقب نمانید

هرچقدر هم که محصولات و خدماتتان عالی و باکیفیت باشد، اگر متناسب با نیاز روز نباشد از مد افتاده به نظر می‌رسد و کمتر کسی رغبت می‌کند که برای داشتن آنها پول بپردازد.

در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، حتما حواستان باشد که همراه با مد و ترندهای روز دنیا روبه‌جلو حرکت کنید و در جای خود درجا نزنید.

مثلاً اگر پیج فروش لباس دارید، حتما رنگ سال را بدانید و سلیقه مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. اینکه برای چه بازه سنی لباس تولید می‌کنید یا می‌فروشید، چه رنگ‌هایی طرفداران بیشتری دارد و عامه‌پسندتر هستند، اینکه چه لباس‌هایی جدیداً ترند شده و کلی موارد دیگر.

البته این قضیه فقط مختص لباس نیست، مثلا اگر پیج لوازم‌تحریر دارید، باید بدانید که این روزها، قشر نوجوان و جوان جامعه، چه سلیقه‌ای دارند و چه محصولاتی را می‌پسندند.

پس اگر می‌خواهید مشتری‌های خود را از دست ندهید و مشتری‌های بیشتری هم جذب کنید، از مد روز غافل نشوید.

با پیج‌های همکار تعامل داشته باشید

فکر نکنید که تافته جدا بافته هستید! شما یک عضو از جامعه هستید؛ پس مانند یک عضو از جامعه رفتار کنید. اینکه هیچ پیجی را فالو نکنید و با آنها هیچ تعاملی نداشته باشید تا خاص به نظر برسید، دیگر قدیمی شده است. این روزها کاربران علاقه دارند که ببینند شما هم مانند دیگران، پست‌های جالب و مرتبط با کسب‌وکارتان را لایک می‌کنید و در زیر آنها کامنت می‌گذارید.

وقتی با پیج‌های مرتبط با کسب‌وکارتان، تعامل دارید و در زیر پست‌های آنان کامنت می‌گذارید، هم آن دسته از فالوورهایتان که با پیج موردنظر مشترک هستند دلگرم می‌شوند، و هم کامنت شما مانند یک تبلیغات عمل کرده و توجه مخاطبانی که صفحه شما را نمی‌شناسند و فقط پیج همکارانتان را دنبال می‌کنند را به صفحه‌تان جلب می‌کنید.

پس به کمک تعامل داشتن با پیج‌هایی که همکارتان محسوب می‌شوند، هم مشتری‌های ثابت خود را راضی نگه می‌دارید و به آنها حس مثبت منتقل می‌کنید، و هم مخاطبان هدف جدیدی به پیج خود جذب می‌کنید که ممکن است در آینده به مشتری‌ تبدیل شوند و از پیجتان خرید کنند.

با تخفیف‌های هیجان‌انگیز، فالوورهایتان را به مشتری تبدیل کنید

همه عاشق تخفیف‌های هیجان‌انگیز هستند. حراج آخر فصل، حراج شب عید، حراج شب یلدا و هر مدل تخفیف دیگری که فکرش را بکنید. اگر کمی هشیار باشید، با تخفیف‌های هیجان‌انگیزی که برای محصولاتتان در نظر می‌گیرید، می‌توانید فالوورهای خود را به مشتری‌های دست‌به‌نقد تبدیل کنید.

ترفندهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا از راه تخفیف، محصولات خود را به فروش برسانید.

یکی از ترفندها این است که برای مدت نسبتا طولانی، مثلا یک یا دو هفته، مرتبا از طریق پست و استوری‌های جذاب، به همه مخاطبانتان اطلاع بدهید که در یک تاریخ مشخص، قرار است تخفیف‌های بزرگی برای محصولات پرطرفدار بگذارید. با این کار، تقریباً همه فالوورهایتان منتظر آن روز بزرگ که از قبل قولش را داده بودید می‌مانند تا محصول موردعلاقه خود را با تخفیف بخرند. با تبلیغات گسترده، حسابی سروصدا کنید و همه را از تخفیف‌هایی که در راه است، باخبر کنید.

تکنیک دیگری که می‌تواند خیلی به فروش محصولات و جذب مشتری کمک کند، تخفیف‌های ناگهانی است. اینکه بدون مناسبت و  بدون اطلاع قبلی، برای محصولات گران‌قیمت و پرطرفدار تخفیف در نظر بگیرید و این تخفیف‌ها را از طریق استوری اعلام کنید، باعث می‌شود که فالوورهایتان همیشه گوش به زنگ باشند و مرتباً به پیجتان سر بزنند و استوری‌هایتان را چک کنند تا این تخفیف‌ها از دستشان در نرود.

یک روش دیگر این است که برای تخفیف‌های خودتان، یک بازه زمانی مشخص در نظر بگیرید. مثلاً فقط برای آخر هفته تخفیف بگذارید. با این کار، مشتریان احساس می‌کنند که اصلا وقتی برای تلف کردن ندارند و باید از فرصت طلایی که نصیبشان شده استفاده کنند؛ در نتیجه خیلی سریع دست‌به‌کار می‌شوند تا محصول موردنظرشان را خریداری کنند.

در ضمن یا تخفیف نگذارید، یا تخفیف‌های جذاب بگذارید. فروشنده‌هایی که تخفیف‌های کمی برای محصولات و خدمات خود در نظر می‌گیرند، نمی‌توانند مشتری جذب کنند. زیرا با تخفیف‌های ناچیز، نه‌تنها نمی‌شود مشتریان را تشویق به خرید کرد، بلکه به آنها این احساس منتقل می‌شود که با تخفیف‌های دروغی، مورد توهین و تمسخر قرار گرفته‌اند.

برای جذب مشتری در اینستاگرام خدمات پس از فروش ارائه دهید

برای اینکه بتوانید مشتری جذب کنید و محصولات خود را به فروش برسانید، به فکر خدمات پس از فروش باشید.

خیلی از فروشنده‌ها، خدمات پس از فروش را جدی نمی‌گیرند و بعد از فروختن محصول، دیگر هیچ مسئولیتی در قبال آن قبول نمی‌کنند.

مثلاً، فرض کنید که از یک پبج اینستاگرامی یک پیراهن سفارش داده‌اید. وقتی آن پیراهن به دست‌تان می‌رسد، با هزار امید و آرزو، بسته‌بندی را باز می‌کنید و می‌بینید که جایی از لباس که حتی روی درز هم نیست، پاره است و یا سایز لباسی که فرستاده‌اند با سایزی که سفارش داده‌اید همخوانی ندارد. احتمالاً به‌سرعت گوشی خود را برمی‌دارید تا قضیه را به پیج موردنظر اطلاع بدهید. اما ناگهان متوجه بدرفتاری و بی‌توجهی آنها نسبت به خودتان و مشکل پیش آمده می‌شوید. بدون شک دیگر برای خرید سراغ آن پیج نمی‌روید که هیچ، به بقیه دوستان و آشنایان هم هشدار می‌دهید که از آن پیج چیزی نخرند.

دیدید؟ به همین سادگی هم مشتری‌های قبلی خود را از دست می‌دهید و هم به‌خاطر تبلیغات منفی، نمی‌توانید مشتری جدیدی جذب کنید.

پس بهتر است از آن دسته فروشنده‌های «شما را به خیر و ما را به‌سلامت» نباشید! خدمات پس از فروش، باعث می‌شود که مشتریان اعتماد کنند و پیج شما را برای خرید به بقیه پیج‌هایی که خدمات پس از فروش ندارند، ترجیح بدهند.

اینکه برای محصولات خود، گارانتی معتبر در نظر بگیرید و یا در صورت وجود هرگونه مشکل از جانب برندتان، مسئولیت آن را بپذیرید، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود که مشتریان شما را افزایش می‌دهد.

نحوه جذب مشتری
مثالی از خدمات پس از فروش

پشت پرده راه‌اندازی کسب‌وکارتان را به اشتراک بگذارید

پشت هر تصمیمی، یک دلیل خاص وجود دارد. همیشه داستان راه‌اندازی یک کسب‌وکار تاثیرگذار و جالب است. اینکه اصلا چه شد که به فکر شروع کسب‌وکارتان افتاده‌اید؟ چه سختی‌هایی را تحمل کرده‌اید؟ چقدر تلاش کردید تا به جایی که هستید برسید؟ تعریف کردن داستانی که درباره پشت پرده شروع کسب‌وکارتان است، می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد و توجه آنها را به سمت شما جلب کند.

از طرفی بیان کردن این مدل داستان‌ها، باعث ایجاد تعامل بین شما و مخاطبان می‌شود و در نتیجه به آن‌ها اجازه می‌دهد که شما را بیشتر بشناسند و برای خرید کردن به شما اعتماد کنند.

در معرفی محصولات خود خلاقیت داشته باشید

خلاقیت، خلاقیت و باز هم خلاقیت! تنها مسئله‌ای که می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند، خلاقیت و نوآوری است. یکی از چیزهایی که شما را از بقیه متفاوت می‌کند و باعث می‌شود که کاربران از میان هزاران پیج موجود با محتوای مشابه، پیج شما را انتخاب کنند، ایده‌های جدید است.

اگر قرار باشد مثل بقیه محصولات و خدمات خود را معرفی کنید، اگر قرار باشد هیچ حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشید یا اگر قرار باشد که یکنواخت باشید و هیچ فرقی با دیروزتان نداشته باشید، چرا باید شما را انتخاب کنند؟ چرا باید از شما خرید کنند؟

پس کلید موفقیت شما، خلاقیت داشتن است. همیشه ایده‌های نو را شکار کنید. با خلاقیت داشتن، نه تنها از پیج‌های همکار، بلکه حتی نسبت به دیروز خودتان هم موفق‌تر و بهتر خواهید بود.

مثلاً برای معرفی محصولات خود فقط به یک روش بسنده نکنید. اینکه همیشه از محصولات‌تان عکس منتشر کنید، هر چقدر هم عکس‌هایتان خلاقانه و زیبا باشد، باز هم پیجتان بعد از مدتی برای مخاطبان یکنواخت می‌شود. می‌توانید گاهی از محصولات و خدماتتان فیلم منتشر کنید، گاهی از مخاطبانی که محصولاتتان را خریداری کرده‌اند خواهش کنید تا در هنگام استفاده از آن محصول، فیلم و عکس تهیه کنند و آنها را در صفحه‌تان به اشتراک بگذارید.

این کارها نشان می‌دهد که به دنبال لقمه حاضر و آماده نیستید و هر روز برای بهتر شدن تلاش می‌کنید.

برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از اینفلوئنسرها کمک بگیرید

هیچ‌کسی نمی‌تواند اهمیت و تاثیر تبلیغات درست را در جذب مشتری انکار کند. اما همان‌طور که گفتیم، تبلیغات درست! یکی از راه‌های تبلیغات پربازده کمک گرفتن از اینفلوئنسرها است.

هر چقدر که لازم است هزینه کنید تا پیجتان دیده شود. هرچه صفحه شما را بیشتر بشناسند و فالو کنند، احتمال اینکه مشتری‌های بیشتری جذب کنید هم بالا می‌رود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اگر هیچ ایده‌ای از تبلیغات در اینستاگرام و همکاری با اینفلوئنسرها ندارید، مطالب زیر را بخوانید:

راهنمای کامل تبلیغات در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

راهنمای انتخاب یک اینفلوئنسر مناسب برای تبلیغ در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

البته در انتخاب اینفلوئنسرها دقت کنید. کسانی را برای تبلیغات در نظر بگیرید که محبوب و مسئولیت‌پذیر باشند و هم‌چنین، در زمینه کسب‌وکار شما فعالیت کنند.

جذب مشتری با تبلیغات
نمونه‌ای از اینفلوئنسر مارکتینگ موفق با حضور یکی از بهترین بازیگران ترند در زمانی که این مقاله نوشته شده

برای فالوورهای خود، مسابقات جذاب برگزار کنید و به آنها هدایای ارزشمند بدهید

برگزار کردن مسابقه و هدیه دادن، همیشه جذاب است؛ البته اگر راهش را بلد باشید.

اول از همه لازم است بدانید که هدیه شما باید جذاب و ارزشمند باشد اما اغراق‌آمیز نباشد که صرفاً جنبه خودنمایی داشته باشد و نتوانید از پس آن بربیایید.

دوماً اینکه شرایط شرکت در مسابقه آسان باشد. مثلا از مخاطبان بخواهید پست آخر پیج‌تان را لایک کنند، در زیر آن کامنت بگذارند و تعدادی از دوستانشان را در زیر آن تگ کنند. اینکه از فالوورهایتان بخواهید پست مسابقه‌تان را استوری کنند، یکی از ترفندهایی است که باعث تبلیغ و جذب بیشتر مخاطبان می‌شود.

در آخر، نحوه قرعه‌کشی و اهدای جوایز منصفانه و شفاف باشد تا جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذارد.

برگزار کردن مسابقات، باعث افزایش فالوورها می‌شود و به دنبال آن از آنجایی‌که افراد بیشتری با پیجتان آشنا می‌شوند، باعث افزایش تعداد مشتریان هم می‌شود.

از امکاناتی که بخش استوری اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید

بالاتر گفتیم که برای جذب مشتری با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. یکی دیگر از مزیت‌های استوری اینستاگرام، علاوه بر تعامل و برقراری ارتباط دوستانه با کاربران، نظرسنجی است.

با استفاده از قابلیت نظرسنجی که در استوری اینستاگرام وجود دارد، می‌توانید مشتری‌های زیادی جذب کنید؛ اما چگونه؟

مثلاً زمانی که قصد دارید برای محصولات خود تخفیف در نظر بگیرید، می‌توانید از طریق برگزار کردن نظرسنجی در استوری اینستاگرام، پرطرفدارترین محصولات را پیدا کنید و برای همان‌ها تخفیف در نظر بگیرید. این کار به مشتری‌ها نشان می‌دهد که نظرشان اهمیت دارد و همچنین احتمال فروش محصولات را هم بیشتر می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۳۲ ترفند و امکانات داغ استوری اینستاگرام که حتماً باید بلد باشید — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

منظم و خوش‌قول باشید

اینکه یک برنامه زمانی مشخص برای پست گذاشتن داشته باشید، وقتی که قولش را داده بودید محصولات مشتریان را ارسال کنید، طبق برنامه تخفیف بگذارید و خیلی کارهای ریزودرشت دیگر، نشان می‌دهد که همه کارهایتان روی حساب‌وکتاب است. منظم و خوش‌قول بودن شما، مایه دلگرمی مخاطبانتان است و باعث شکل‌گیری اعتماد می‌شود. منظم بودن این حس را به مخاطبان منتقل می‌کند که در صورت وجود هرگونه مشکل، می‌توانند روی کمک شما حساب کنند.

کسی که نتواند پیج خود را مدیریت کند و سر ساعتی که قول داده بود یک پست یا استوری منتشر کند، چگونه می‌تواند مورد اعتماد باشد؟ چگونه می‌توان از چنین شخصی انتظار داشت که سروقت محصول موردنظرتان را به دستتان برساند و در صورت وجود هر نوع مشکلی آن را رفع کند؟

پس مواظب باشید که با بی‌نظمی و بدقولی، مشتری‌ها و مخاطبان خود را از دست ندهید. برای جلوگیری از این کار می‌توانید از تقویم محتوایی هم استفاده کنید.

بیو اینستاگرام و پروفایل مناسب انتخاب کنید

وقتی کاربران برای اولین بار پیج شما را می‌بینند، اولین چیزی که توجه آنها را جلب می‌کند، ظاهر پیجتان است. اینکه چه پروفایل و چه بیویی برای صفحه‌تان در نظر گرفته‌اید خیلی اهمیت دارد.

اگر از عکس‌های فیک برای پروفایلتان استفاده کنید یا مطالبی که در بیوتان می‌نویسید، متناسب با نوع کسب‌وکارتان نباشد، همه به اعتبارتان شک می‌کنند و امکان ندارد ریسک کنند و پول و اطلاعات شخصی خود را در اختیارتان قرار بدهند.

اگر به دنبال جذب مشتری هستید، در انتخاب عکس پروفایل و متن بیو دقت زیادی به خرج دهید؛ زیرا این‌ها هستند که هویت شما را شکل می‌دهند و تعیین می‌کنند تا چه اندازه قابل‌اعتماد هستید.

از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید

با توجه به نوع کسب‌وکارتان، از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید. احتمالا می‌دانید که خیلی از کاربران، برای پیدا کردن محصولات و خدمات موردنظرشان، هشتگ‌های مرتبط با آن را سرچ می‌کنند. پس قدرت هشتگ‌ها را دست کم نگیرید. اگر در زیر هر پست‌تان، هشتگ مناسب و مرتبط با محصولی که معرفی کرده‌اید بزنید، قطعا می‌توانید مخاطبان زیادی را به سمت خودتان هدایت کنید.

البته هر هشتگی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد؛ هشتگ‌ها باید کوتاه و ساده باشند و از طرفی غیرمعمول و به‌یادماندنی باشند.

نکته دیگری که لازم است درباره هشتگ‌ها بدانید این است که تعداد آنها آن‌قدرها که فکر می‌کنید اهمیت ندارد. پس کیفیت را فدای کمیت نکنید و بجای اینکه 30 هشتگ نامربوط بزنید، 10 هشتگ مرتبط و تاثیرگذار بزنید که به چشم مخاطبان بیاید و در ذهن‌شان نقش ببندد.

افراد را وادار به خرید از برندتان نکنید

هیچ‌کس دوست ندارد تحت‌فشار قرار بگیرد، حتی خود شما که فروشنده هستید هم از اینکه صرفاً در رودربایستی و از روی ناچاری خرید کنید خوشتان نمی‌آید.

حتما تجربه کرده‌اید که برای خرید، وارد یک فروشگاه شدید و فروشنده به‌شکل‌های مختلف به شما فشار آورده که یک کالای خاص را خریداری کنید. در چنین مواقعی، حتما به‌دنبال یک راه فرار گشتید تا هر چه سریع‌تر، فروشگاه را ترک کنید. تازه اگر بدون خرید کردن از چنین فروشنده‌هایی مغازه و فروشگاه آنها را ترک کنید، بجای خداحافظی کردن، به شما اخم می‌کنند!

آیا امکان دارد تحت هیچ شرایطی دوباره وارد چنین مغازه‌ای شوید؟ معلوم است که نه! به‌قول‌معروف: کلاهتان هم آن سمت‌ها بیفتد، نمی‌روید که بردارید.

پس حرفه‌ای برخورد کنید و بجای فشار آوردن به مشتریان برای خرید محصولات‌تان، به آنها آزادی عمل بدهید. هیچ‌وقت سلیقه شخصی خودتان را بر مشتریان تحمیل نکنید؛ در عوض، سلیقه و نیاز آنها را درک کنید و مطابق بودجه‌ای که در نظر دارند، بهترین محصولات وخدمات‌تان را پیشنهاد بدهید. مطمئن باشید با این کارها، به‌خاطر برخورد خوبتان، هر روز بر تعداد مشتری‌هایتان اضافه می‌شود.

خودتان باشید!

بالاتر گفتیم که برای جذب مشتری در اینستاگرام، پیج‌ها و اشخاصی که در زمینه کاری‌تان از شما موفق‌تر هستند را الگو قرار بدهید و ترفندهایی را که به‌کار می‌برند، یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید.

اما این حرف‌ها به این معنا نیست که شما باید کارها و رفتارهای آنها را عیناً تقلید کنید. تقلید کردن هیچ فایده‌ای ندارد که هیچ، شما را از چشم مخاطبان هم می‌اندازد و موقعیت شغلی‌تان را نابود می‌کند.

الگو قرار دادن، خیلی با تقلید کورکورانه فرق می‌کند. برای جذب مشتری در اینستاگرام، کافیست که خودتان باشید. بهترین‌های خود را ارائه دهید و اجازه بدهید تا افراد با خود واقعیتان ارتباط برقرار کنند.

نشان دادن یک تصویر بی‌عیب و نقص، شاید در ابتدا جذاب باشد؛ اما بعد از مدتی خسته‌کننده و غیرمنطقی به‌نظر می‌آید. پس هرچقدر هم که فکر می‌کنید کامل نیستید و ترجیح می‌دهید که از افراد بی‌نقص تقلید کنید این کار را نکنید.

برای جذب مشتری در اینستاگرام، فقط باید خودتان باشید، نه اینکه ادای کسی دیگر را دربیاورید. اصلا اگر قرار است کس دیگری باشید، چرا کاربران باید شما را فالو کنند و از شما خرید کنند؟ خب به همان پیجی که سعی می‌کنید آن را تقلید کنید مراجعه می‌کنند و از همان‌ها خرید می‌کنند!

وقتی خودتان باشید، متفاوت خواهید بود و همین متفاوت بودن مخاطبان را جذب می‌کند و پس از مدتی آنها به طرفدار و مشتری پروپاقرص شما تبدیل می‌شوند.

کلام آخر

در حال حاضر، اینستاگرام یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تجاری در جهان است که همه در آن فرصت برابر برای دیده شدن دارند. اما کسانی که در این برنامه، کسب‌وکار خود را راه می‌اندازند و به دنبال موفقیت هستند باید از تکنیک‌های خاصی استفاده کنند. مثلاً کارت ویزیت آنلاین بسازید. شما می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل بهلینک برای خودتان کارت ویزیت آنلاینی بسازید و لینک آن را در بیو اینستاگرام‌تان قرار دهید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا تعداد زیادی از این ترفندها را به شما آموزش بدهیم تا با کمک آنها در کسب‌وکار خود پیشرفت کنید، مشتری‌های بیشتری جذب کنید و درآمد عالی داشته باشید.

به‌نظر شما، چه تکنیک‌های دیگری وجود دارد که باعث جذب مشتری در اینستاگرام می‌شود؟

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.